صفحه 1:
صفحه 2:
نوعی
مرحوم عراقی
اكثر اصوليون
همه اصوليون
fe آخوند
5-5
همه اصوليون
مرحوم آخوند
و مرحوم اصفهانی
آيت الله وحيد
وش راب»
برای «زدن»
فاعل
(صادر کننده فعل)
اعبات حطله سید
رقع
(دال بر فاعليت)
رس ها و ماده
م
ماده تابت + هیأت متغیر
الى ترك + ماده متیر
هيات نيبت نابت + ماده مدا
Gels ee al el ole
wire!
صفحه 3:
نظر مرحوم اصفهانی . نظر مرحوم عراقی
Cems
Ye clad abl ee
برای «زدن»
1 هر دو نوعی هستند
فاعل هیأت اسمی تایت #ماده ۲
الك (صادر کننده فعل) متغير
آیند.
قسم دوم pert otters لوعي ۲
نوعی بودن وضع مواد ۶ می a ن وجو
Silke
صفحه 4:
مبنای مرحوم اصفهانی
اشكال : جه فرقى بين اين دو صورت است ؟
pl اشتخصن: ردن رمع اد مراد شک SOS
جواب می دهیم : هیثات هم دارای تشخص بالذات هستند و فاعل از
۱ مفعول متفاوت است
"گر علت سخصی بودن وضع در مراد ۲ وزن تداسسن (ض رب است<
می گوییم : در هیئات هم این چنین است و ماده ای ندارند.
فرق بين ماده و هیشت:
ماده یه تتهایی می تواند لحاظ شده و وضع شود
هیئت < به تتهایی و بدون لحاظ ماده نمی توان تصور کرد و باید جامع
iI د لحاظ قرار گیرد.
صفحه 5:
بیان احتمالات در فرق بین «ماده و هیئت»
طبق نظر مرحوم اصفهانی
ماده. تشخص بالذات دارد
بر علاف هشت
ماده. مى تواند یه تهایی لحاظ شود
بر eae OS
صفحه 6:
اشکال آيت الله وحيد به مرحوم اصفهانی
۳9 در عالم خارج, وجود استقلالی ندارند
در ذهن دارای لحاظ مستقل هستند
هیثت؛ شکلی است که بر «ض ر ب» عارض می شود؛ شکل از جمله
اعراض است
sal De 5
هيلت؛ همالئد «عرض» أست له «معناى حرفى»
علت : اكر معناى حرفى بود. عين ربط بود و امكان لحاظ استقلالى
oe et
نمی دانند) صحیح است
بر مینای مرحوم اصفهانی که هیأت را دارای معنای حرفي مي داند.
كآمل نيست
جل س ه :
74
ت
ا
ر
ی
خ
:
8
1
/
2
1
89 /
س
ل
س
ل
ه
در
و
س
خارجِ
ا
ص
و
ل
فق
م
ب
ح
ث
و ضع
(و
ض
ع
ش
خص
ی
و
ن
وعی)
ه
بررسی اقسام وضع شخصی و نوعی
نوعی
شخصی
مثال
-
همه اصولیون
زید
مرحوم آخوند
«ض ر ب»
مرحوم عراقی
و مرحوم اصفهانی
اکثر اصولیون
آیت اهلل وحید
همه اصولیون
-
مرحوم آخوند
-
برای «زدن»
فاعل
(صادر کننده فعل)
هیأت جمله اسمیه
رفع
(داّل بر فاعلیت)
وضعیت هیأت و ماده
هیأت معین +ماده معین
ماده ثابت +هیأت متغیر
1
2
هیأت اسمی ثابت +ماده متغیر
3
هیأت نسبت ثابت +ماده متغیر
4
هیأت اعرابی ثابت +ماده متغیر
5
نظر مرحوم اصفهانی
شخصی
نوعی
نظر مرحوم عراقی
هر دو نوعی هستند
«ض ر ب»
برای «زدن»
ماده ثابت +هیأت متغیر
2
فاعل
(صادر کننده فعل)
هیأت اسمی ثابت +ماده
متغیر
3
عراقیوضع نوعی
مرحومسوم =
قسم دوم و قسم
علت نوعی بودن وضع مواد = می توانند در ضمن هر هیأتی به وجود
آیند.
علت نوعی بودن وضع هیئت = می توانند در ضمن هر ماده ای به
وجود آیند.
مبنای مرحوم اصفهانی
اشکال :چه فرقی بین این دو صورت است ؟
اگر علت شخصی بودن وضع در مواد :تشّخ ص بالذات «ض ر ب»است
جواب می دهیم :هیئات هم دارای تشخص بالذات هستند و فاعل از
مفعول متفاوت است
اگر علت شخصی بودن وضع در مواد :وزن نداشتن «ض ر ب» استمی گوییم :در هیئات هم این چنین است و ماده ای ندارند.
فرق بین ماده و هیئت:
ماده = به تنهایی می تواند لحاظ شده و وضع شود
هیئت = به تنهایی و بدون لحاظ ماده نمی توان تصور کرد و باید جامع
عنوانی مورد لحاظ قرار گیرد.
بیان احتماالت در فرق بین «ماده و هیئت»
طبق نظر مرحوم اصفهانی
ماده ،تشخص بالذات دارد
بر خالف هیئت
احتمال اول
باطل
ماده ،وزن ندارد
بر خالف هیئت
صحیح
ماده ،می تواند به تنهایی لحاظ شود
بر خالف هیئت
احتمال دوم
احتمال سوم
اشکال آیت اهلل وحید به مرحوم اصفهانی
اعراض در عالم خارج ،وجود استقاللی ندارند
ولی در ذهن دارای لحاظ مستقل هستند
هیئت ،شکلی است که بر «ض ر ب» عارض می شود؛ شکل از جمله
اعراض است
= هیئت دارای لحاظ استقاللی است
هیئت ،همانند «عرض» است نه «معنای حرفی»
علت :اگر معنای حرفی بود ،عین ربط بود و امکان لحاظ استقاللی
نداشت
ما می گوییم
کالم شیخنا االستاذ ،بر مبنای خودشان (که هیأت را دارای معنای حرفی
نمی دانند) صحیح است
ولی بر مبنای مرحوم اصفهانی که هیأت را دارای معنای حرفی می داند،
کامل نیست