علوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

دروس خارج اصول فقه (مبحث وضع ۱4)

صفحه 1:

صفحه 2:
نوعی مرحوم عراقی اكثر اصوليون همه اصوليون ‎fe‏ آخوند ‎5-5 ‎ ‏همه اصوليون ‏مرحوم آخوند ‏و مرحوم اصفهانی ‏آيت الله وحيد ‏وش راب» ‏برای «زدن» ‏فاعل ‏(صادر کننده فعل) ‏اعبات حطله سید ‏رقع ‏(دال بر فاعليت) ‏رس ها و ماده ‎ ‏م ‏ماده تابت + هیأت متغیر ‎ ‏الى ترك + ماده متیر ‎ ‏هيات نيبت نابت + ماده مدا ‎Gels ee al el ole ‎ ‎wire!

صفحه 3:
نظر مرحوم اصفهانی ‏ . نظر مرحوم عراقی Cems Ye clad abl ee ‏برای «زدن»‎ 1 ‏هر دو نوعی هستند‎ ‏فاعل هیأت اسمی تایت #ماده‎ ۲ ‏الك (صادر کننده فعل) متغير‎ آیند. قسم دوم ‎pert otters‏ لوعي ۲ نوعی بودن وضع مواد ۶ می ‎a‏ ن وجو Silke

صفحه 4:
بیان احتمالات در فرق بین «ماده و هیئت» طبق نظر مرحوم اصفهانی ماده. تشخص بالذات دارد بر علاف هشت ماده. مى تواند یه تهایی لحاظ شود بر ‎eae OS‏

صفحه 5:
اشکال آيت الله وحيد به مرحوم اصفهانی ۳9 در عالم خارج, وجود استقلالی ندارند در ذهن دارای لحاظ مستقل هستند هیثت؛ شکلی است که بر «ض ر ب» عارض می شود؛ شکل از جمله اعراض است ‎sal De 5‏ هيلت؛ همالئد «عرض» أست له «معناى حرفى» علت : اكر معناى حرفى بود. عين ربط بود و امكان لحاظ استقلالى oe et نمی دانند) صحیح است بر مینای مرحوم اصفهانی که هیأت را دارای معنای حرفي مي داند. كآمل نيست

صفحه 6:
BE Pa 2 ‏جوا‎ ملاک وضعی و نوعی در کلام مرحوم خوئی نمی هر جه كه قابليت لحاظ مستقل داشته ياشد + ‏وضع توعي‎ apd ge Dd le pale Up Sl fs Bled ‏هن جد قايليت‎ ما مى كوييم سخن هر يك بر مبناى خودشان صحيح است

صفحه 7:
حکم قسم دوم (ماده) ملاگ شخصی و نوعی توعی ‏ عرچه فایل سر باشد ieee ‏لحاظ مستقل نباشد و‎ مرحوم عراقى مرحوم eel برای وضع شدن محتاج جامع عنوانی است

صفحه 8:
مرحوم جزایری, مرحوم فیروز آبادی, مرحوم بجنوردی: اوضع تهيأت؛ نوعی است

جل س ه : 75 ت ا ر ی خ : 1 2 / 2 1 89 / س ل س ل ه در و س خارجِ ا ص و ل فق م ب ح ث و ضع (و ض ع ش خص ی و ن وعی) ه بررسی اقسام وضع شخصی و نوعی نوعی شخصی مثال - همه اصولیون زید مرحوم آخوند «ض ر ب» مرحوم عراقی و مرحوم اصفهانی اکثر اصولیون آیت اهلل وحید همه اصولیون - مرحوم آخوند - برای «زدن» فاعل (صادر کننده فعل) هیأت جمله اسمیه رفع (داّل بر فاعلیت) وضعیت هیأت و ماده هیأت معین +ماده معین ماده ثابت +هیأت متغیر 1 2 هیأت اسمی ثابت +ماده متغیر 3 هیأت نسبت ثابت +ماده متغیر 4 هیأت اعرابی ثابت +ماده متغیر 5 نظر مرحوم اصفهانی شخصی نوعی نظر مرحوم عراقی هر دو نوعی هستند «ض ر ب» برای «زدن» ماده ثابت +هیأت متغیر 2 فاعل (صادر کننده فعل) هیأت اسمی ثابت +ماده متغیر 3 عراقیوضع نوعی مرحومسوم = قسم دوم و قسم علت نوعی بودن وضع مواد = می توانند در ضمن هر هیأتی به وجود آیند. علت نوعی بودن وضع هیئت = می توانند در ضمن هر ماده ای به وجود آیند. بیان احتماالت در فرق بین «ماده و هیئت» طبق نظر مرحوم اصفهانی ماده ،تشخص بالذات دارد بر خالف هیئت احتمال اول باطل ماده ،وزن ندارد بر خالف هیئت صحیح ماده ،می تواند به تنهایی لحاظ شود بر خالف هیئت احتمال دوم احتمال سوم اشکال آیت اهلل وحید به مرحوم اصفهانی اعراض در عالم خارج ،وجود استقاللی ندارند ولی در ذهن دارای لحاظ مستقل هستند هیئت ،شکلی است که بر «ض ر ب» عارض می شود؛ شکل از جمله اعراض است = هیئت دارای لحاظ استقاللی است هیئت ،همانند «عرض» است نه «معنای حرفی» علت :اگر معنای حرفی بود ،عین ربط بود و امکان لحاظ استقاللی نداشت ما می گوییم کالم شیخنا االستاذ ،بر مبنای خودشان (که هیأت را دارای معنای حرفی نمی دانند) صحیح است ولی بر مبنای مرحوم اصفهانی که هیأت را دارای معنای حرفی می داند، کامل نیست مالک وضعی و نوعی در کالم مرحوم خوئی وضع شخصی : هر چه که قابلیت لحاظ مستقل داشته باشد وضع نوعی : هر چه قابلیت لحاظ مستقل نداشته و با جامع عنوانی لحاظ می شود ما می گوییم سخن هر یک بر مبنای خودشان صحیح است حکم قسم چهارم و پنجم حکم قسم سوم (هیأت) حکم قسم دوم (ماده) مالک شخصی و نوعی نوعی نوعی نوعی نوعی :هر چه قابل تعدد باشد اگر معنای حرفی شمرده شوند :وضع نوعی است * اگر معنای اسمی شمرده شوند :وضع شخصی است نوعی (چراکه هیأت معنای حرفی است) شخصی شخصی (چرکه ایشان هیأت را معنای اسمی می داند) شخصی مرحوم عراقی مرحوم نوعی :هر چه قابل لحاظ مستقل نباشد و برای وضع شدن محتاج جامع عنوانی است اصفهانی آیت اهلل وحید نکته : 1 نظر مرحوم آخوند درباره قسم دوم و چهارم مرحوم فاضل : شخصی است مرحوم جزایری ،مرحوم فیروز آبادی ،مرحوم بجنوردی: وضع هیأت ،نوعی است

51,000 تومان