علوم انسانی و علوم اجتماعی

دروس خارج اصول فقه (مبحث وضع ۱5)

صفحه 1:

صفحه 2:
نوعی مرحوم عراقی اكثر اصوليون همه اصوليون ‎fe‏ آخوند ‎5-5 ‎ ‏همه اصوليون ‏مرحوم آخوند ‏و مرحوم اصفهانی ‏آيت الله وحيد ‏وش راب» ‏برای «زدن» ‏فاعل ‏(صادر کننده فعل) ‏اعبات حطله سید ‏رقع ‏(دال بر فاعليت) ‏رس ها و ماده ‎ ‏م ‏ماده تابت + هیأت متغیر ‎ ‏الى ترك + ماده متیر ‎ ‏هيات نيبت نابت + ماده مدا ‎Gels ee al el ole ‎ ‎wire!

صفحه 3:
در اصطلاح زبان شناسی از هیأت, نسبت و اعراب با عنوان قواعد یاد می شود

صفحه 4:
۲) وضع در غیر افعال ثلائی مجرد: نوعی است ۲ اگر گفته شود : افعلی که مربوط به سجایا هستند, عين الفعلشان مضموم است مى كوييم : اين مطلب شايع نيست ؛ در غير افعال سجايا کش

صفحه 5:
نکته ۴ اشکال محقق رشتی به صاحب فصول ‎)١‏ مى توان كفت «قْمَلٌ» براى ماضى است و اين براى وضع نوعی کافی است ‎ ‎ ‏۲) غایت سخن این است که «ْعل, ‎GS‏ فُعلّ» مترادف هستند 1 ‎ ‏۳ افعالتلائی مزید نیز سماعي هستند. چون از هر ماده ‎ ‎

جل س ه : 77 ت ا ر ی خ : 3 2 / 2 1 89 / س ل س ل ه در و س خارجِ ا ص و ل فق م ب ح ث و ضع (و ض ع ش خص ی و ن وعی) ه بررسی اقسام وضع شخصی و نوعی نوعی شخصی مثال - همه اصولیون زید مرحوم آخوند «ض ر ب» مرحوم عراقی و مرحوم اصفهانی اکثر اصولیون آیت اهلل وحید همه اصولیون - مرحوم آخوند - برای «زدن» فاعل (صادر کننده فعل) هیأت جمله اسمیه رفع (داّل بر فاعلیت) وضعیت هیأت و ماده هیأت معین +ماده معین ماده ثابت +هیأت متغیر 1 2 هیأت اسمی ثابت +ماده متغیر 3 هیأت نسبت ثابت +ماده متغیر 4 هیأت اعرابی ثابت +ماده متغیر 5 نکته : 3 تغییر تعریف وضع «جعل الشئ عالمة للمعنی سواء کان الشئ لفظًا أو هیأًة أو نسبة أو إعرابًا» نکته : 4 در اصطالح زبان شناسی از هیأت ،نسبت و اعراب با عنوان قواعد زبانی یاد می شود نکته 4 صاحب فصول : )1وضع در ثالثی مجرد :شخصی است علت :قدر جامعی بین (قتل ،نصر ،صدق )..نیست تا هیئت فعل بر آن وضع شده باشد )2وضع در غیر افعال ثالثی مجرد :نوعی است )3اگر گفته شود :افعالی که مربوط به سجایا هستند، عین الفعلشان مضموم است می گوییم :این مطلب شایع نیست ؛ در غیر افعال سجایا این ضابطه را نداریم نکته 4 اشکال محقق رشتی به صاحب فصول )1می توان گفت «َفَع َل » برای ماضی است و این برای وضع نوعی کافی است )2غایت سخن این است که «َفَع َل َ ،فُع َل َ ،فِعَل » مترادف هستند )3افعال ثالثی مزید نیز سماعی هستند ،چون از هر ماده ای نمی توان فعل ثالثی مزید ساخت

51,000 تومان