کسب و کار منابع انسانی و مشاغل

دستورالعمل سلامت، ایمنی و بهداشت

dastorolamale_salamat_imeni_va_behdasht

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “دستورالعمل سلامت، ایمنی و بهداشت”

دستورالعمل سلامت، ایمنی و بهداشت

اسلاید 1: 1بسم الله الرحمن الرحیمدستورالعمل سلامت، ايمني و بهداشت عوامل اجرايي پسماند دكتركاظم ندافي

اسلاید 2: بسیاری ازعوامل اجرايي پسماند از اقشاری هستند كه در پايين ترين پله نردبان طبقات اجتماعی قرارمی گیرند وبدلیل انجام کارهای سخت وبا عوامل مخاطره آمیز در معرض انواع بیماریها وحوادث قرار دارند. بر این اساس شرعا وعرفا بایستی به ايمني و بهداشت اين افراد توجه زیادی نمود. در زندگی قرن بیست ویکم بشر در فعالیت های مختلف از فعالیتهای عادی گرفته تا فعالیتهای اداری، صنعتی، کشاورزی، بهداشتی درمانی دائما در حال تولید زباله هایی با تركيبی متنوع خطرناک ، عفونت زا وحتی نامشخص است حال این زباله تولید ، جمع آوری ، حمل ، بازیافت، پردازش ودفع می گردد وافرادی که با این زباله ها سروکار دارند سلامتی انان مورد تهدید قرار می گیرد .براي تامین سلامت عوامل اجرایی پسماندهاست برنامه کشوری در نظر گرفته شده که سرلوحه ان دستورالعمل سلامت ، ایمنی وبهداشت عوامل اجرایی مشمول ماده 5 قانون مدیریت پسماندهاست .2مقدمه

اسلاید 3: ادامه...3در هر کارگاه یا واحد شغلی ممكن است يك يا چند و يا اينكه تمامي انواع پسماندهاي عادي، پزشكي(بيمارستاني)، وي‍ژه، كشاورزي و صنعتي وجود داشته باشد كه عوامل اجرايي پسماند در اين واحدها در مراحل مختلف جمع آوري، ذخيره سازي، جداسازي، حمل ونقل، بازيافت، پردازش و دفع هر يك از اين پسماندها در معرض انواع مخاطرات تهديد كننده سلامتي هستند. و مديريت اجرايي وظیفه سنگین کاهش مخاطرات تهدید کننده سلامت این گروه کثیر شاغلین رابرعهده دارند

اسلاید 4: 1- تعیین گروه اولی با توجه به گستردگی عوامل اجرایی که بایستی تحت پوشش خدمات بهداشتی درمانی قرار گیرند . نکته : طبق برنامه، مطابق با الزامات همه شاغلین بایستی تحت پوشش قرار گیرند بنابراین در یک برنامه حداکثر پنج ساله پنج گروهی که در الویت اول تا پنجم قرار می گیرند در پوشش این خدمات قرار خواهند گرفت . مراحل انجام تعهدات :4

اسلاید 5: 2- اجرای الزامات مندرج در دستورالعمل که در دوازده مبحث تنظیم شده است. اهم مطالب مباحث مصوب شامل :5 تعیین مسئول اجراي اين دستورالعمل تحت عنوان مدیر اجرایی ومسئول ایمنی و بهداشت حرفه ای وتشکیل کمیته ای مرکب از مسئولین مذکور وسرپرستان مرتبط با عوامل اجرایی واحد شغلی مربوطه تعيين اولويت گروههای شاغلین با پسماندها برنامه ریزی برای تامین سلامت وایمنی گروه اولی شاغلین پسماندها شناسايي و تعيين احتمال خطر براي سلامت، ايمني و بهداشت در هر يك از مشاغل موجودگروه اولی تدوین برنامه پايش (مونيتورينگ) هوا و پايش فردي مشتمل بر روش‌هایی فني نمونه برداري محيطي و وسايل و تجهيزات مورد نياز، روش‌هایی نگهداري، كاليبراسيون دستگاه‌های مربوطه، نوع و دفعات پايش کنترل یا حذف عوامل زیان آور اطمينان ازبرقراری مستمر روشهای کنترلی عوامل مخاطره زا .

اسلاید 6: تامین تجهيزات حفاظت فردي متناسب با نوع پسماند و براي گروه اولی عوامل اجرايي درتمامي مراحل از توليد تا دفع پسماندها. -تدوین برنامه آموزشي و بازآموزي سلامت، ایمنی و بهداشت شاغلين وفراهم آوردن امكانات لازم براي آموزش و بازاموزي عوامل اجرايي گروه اولی .شامل: - آشنايي عوامل اجرایی پسماندها با مسئول/مسئولين ايمني و بهداشت و جانشين آن‌ها در واحد ذی‌ربط - آشنايي عوامل اجرایی پسماندها با مخاطرات تهديدكننده سلامت كه در واحد ذی‌ربط وجود دارد. - آشنايي عوامل اجرایی پسماندها با وسايل حفاظت فردي و نحوه استفاده و نگهداري صحيح آن‌هاادامه...6

اسلاید 7: آشنايي عوامل اجرایی پسماندها با دستورالعمل انجام كار سالم و ايمن به نحوی كه شاغلين بتوانند با حداقل احتمال بروز خطر وظايف كاري خود را به انجام رسانند. - آشنايي عوامل اجرایی پسماندها با استفاده صحيح و مناسب از دستگاه‌ها، تجهيزات، ابزار كار و سیستم‌های كنترل عوامل زيان آور - آشنايي عوامل اجرایی پسماندها با قوانين، مقررات و ضوابط مراقبت‌های پزشكي و نيز شناخت علائم و نشانه‌هایی از بيماري كه می‌تواند معرف مواجهه بيش از حد فرد با مخاطرات باشد. - آشنايي عوامل اجرایی پسماندها با مقررات مرتبط: وسايل حفاظت فردي، پايش محيطي، جابجايي و حمل دستي و ماشینی مخازن و بشكه ها - آشنايي عوامل اجرایی پسماندها با برنامه سلامت، ايمني و بهداشت7

اسلاید 8: مطابق با ماده 13: كليه عوامل اجرايي پسماندها در بدو خدمت بايد حداقل يك دوره آموزش تئوري 24 ساعته را در زمينه موضوع ماده 12 گذرانده و حداقل يك روز كار عملي در محيط كاري را تحت نظارت مربيان آموزشي با تجربه، طي نمايند.تبصره : طي دوره هاي آموزشي موضوع اين ماده حداقل در شش ماهه اول شروع به كار عوامل اجرايي پسماندها اجباري است.مطابق با ماده 14 : عوامل اجرایی پسماندها که در مواجهه با عوامل مخاطره آمیز قرار دارند ونیز عوامل اجرایی پسماندها که در طی کار مجبور به استفاده از ماسک تنفسی می‌باشند بایستی علاوه بر گذراندن دوره آموزشی موضوع ماده 13 این آیین نامه،16 ساعت آموزش تئوری و 2 روز کار عملی در زمینه روش‌های ایمن پاک‌سازی، آلودگی زدایی، اقدامات ایمن در مواجهه با عوامل مخاطره آمیز و چگونگی واکنش در شرایط اضطرار را طی نمایند.مطابق با ماده 15: كليه سرپرستان و مديراني كه مسئول نظارت مستقيم بر فعاليت شاغلين پسماندها می‌باشند بايد حداقل 8 ساعت آموزش تئوري و 1 روز كار عملي را در زمينه برنامه سلامت ،ايمني و بهداشت، چگونگي آموزش شاغلين، برنامه وسايل حفاظت فردي، برنامه مقابله با انتشار آلودگی، روش‌ها و فنون پايش خطر را طي نمايند.8

اسلاید 9: مطابق با ماده 16: كليه عوامل اجرايي و مديريت اجرايي پسماندها بايستي در دوره هاي بازآموزي سالانه حداقل به مدت 8 ساعت در زمينه موضوعات مطروحه حسب مورد در مواد 12، 14 و 15 را طي نمايند.مطابق با ماده 17: كليه دوره هاي آموزشي و بازآموزي موضوع ماده 12 اين آئين نامه بايد در آموزشگاه های بهداشت حرفه ای مورد تأييد معاونت بهداشتی دانشگاه /دانشکده علوم پزشکی ذی‌ربط اجرا و براي عوامل اجرايي و مديران و سرپرستاني كه دوره هاي آموزش تئوري و عملي موضوع مواد 13، 14 و 15 را با موفقيت طي نموده‌اند، گواهي آموزشی صادر نمايند. 9اشتغال افراد فاقد گواهينامه هاي مذكور در عمليات مرتبط با پسماندها ممنوع می‌باشد.

اسلاید 10: برقراری ضوابط وتدوین برنامه انجام مراقبت‌های پزشكي شامل معاينات شغلي و نوع معاينات به تفكيك هر شغل درگروه اولی شاغلین پسماندها الزامات شامل : مطابق با ماده 33: مدیریت‌های اجرايي پسماند مكلفند نسبت به انجام معاينات شغلی (قبل از استخدام، ادواري و اختصاصی) کليه عوامل اجرايي پسماندها به طور سالانه مطابق با دستورالعمل‌های صادره از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اقدام نمايند.مطابق با ماده 34: مديريت اجرايي پسماندها موظف است جهت انجام معاينات شغلي حداقل اطلاعات زیر را در اختيار تيم سلامت شغلی (داراي مجوز ارائه خدمات طب كار از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی) قرار دهند:شرح شغل هر يك از مشاغل موجود در كارگاه مرتبط با مواجهه هاي شغليميزان مواجهه عامل اجرايي پسماند با عوامل زيان آورشرح كامل وسايل حفاظت فردي مورد استفاده در هر شغلساير اطلاعات مورد نياز در رابطه با سلامت عوامل اجرايي پسماندهامطابق با ماده 35:مدیریت اجرایی پسماندها موظفند پرونده پزشكي كليه عوامل اجرايي پسماندها را در محل مناسب ضبط و در صورت درخواست، يك نسخه از اطلاعات مورد نياز را در اختيار بازرسين بهداشت كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي قرار دهند.تبصره : ضوابط نگهداری و جابجایی پرونده های پزشکی عوامل اجرایی پسماندها مطابق با ضوابط ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود 10

اسلاید 11: - تدوین واجرای روش‌هایی ایمن وبهداشتی ورود به فضاهاي بسته - روش‌هایی حفاظت شاغلين در برنامه ايجاد موانع جهت جلوگيري از گسترش آلودگي -تدوین واجرای برنامه حفاظت شاغلين در مرحله پاکسازیی محل ضايعات - تدوین واجرای برنامه حفاظت شاغلين در مرحله آلودگي زدايي 11

اسلاید 12: مطابق با ماده 29: مديريت اجرايي پسماندها بايد روش‌های اجرايي براي شناسايي، احتمال وقوع و مقابله با شرايط اضطرار را به منظور پيشگيري و كاهش اثرات ناشي از این شرايط را براي عوامل اجرايي پسماندها ايجاد نموده و برقرار نگه دارد. مطابق با ماده 30:مديريت اجرايي پسماندها بايستي متناسب با شرايط اضطراري شناسايي شده برنامه مقابله با آن‌ها را تهيه نمايد و در اين برنامه بايستي مشتمل بر نقشه كلي، محل عمليات پسماندهاي مخاطره‌آميز، نقاط مستعد شرايط اضطرار همراه با محل استقرار شيرهاي آتش نشاني و... شرح وظايف و مسئولیت‌های كليدي در شرايط اضطرار (هماهنگ كننده عمليات)، روش‌های تخليه كاركنان از نقاط بحراني، کمک‌های اوليه، لوازم و تجهيزات حفاظت فردي، فواصل زماني تمرين مقابله با شرايط اضطرار، تست‌های ادواري، سیستم‌های هشداردهنده، سیستم‌های اطلاع رساني، برنامه تعميرات و بازرس‌های ادواري تجهيزات مقابله با شرايط اضطرار باشد.12- در صورت وجود عوامل مخاطره آميز،تدوین واجرای برنامه واكنش در شرايط اضطراربا الزامات ذیل :

اسلاید 13: مطابق باماده 31: مديريت اجرايي پسماندها بايستي در برنامه مقابله با شرايط اضطرار چگونگي حفاظت اعضاء تيم واكنش در شرايط اضطرار را تدوين و تمهيدات لازم براي حفظ سلامت، ايمني و بهداشت تيم مذكور را تأمين و تضمين نمايد.مطابق با ماده 32:مديريت اجرايي پسماندها بايستي هر زمان كه لازم باشد روش‌های اجرايي واكنش در شرايط اضطرار را مورد بازنگري و تجديد نظر قرار داده و به طور ادواري روش‌های مقابله را به صورت تمريني اجرا نمايند.13

اسلاید 14: - ارزشيابي برنامه سلامت، ايمني و بهداشت عوامل اجرايي و تعيين اثربخشي برنامه نکته 1: مدیریت اجرایی موظف است در جهت بهبود و ارتقاء برنامه به صورت حداقل سالی یک بار برنامه را مورد بازنگری قرار دهد. 14

اسلاید 15: نکته2 مطابق باماده 5: مديريت اجرايي پسماندها موظف است برنامه سلامت، ايمني و بهداشت عوامل اجرايي پسماندها را به اطلاع كليه عوامل اجرايي پسماندها، پيمانكاران و زيرمجموعه پيمانكاران برسانند به نحوي كه افراد درگير در عمليات پسماندهاي مخاطره آميز از ماهيت، سطح و ميزان احتمال مواجهه با پسماندها آگاه باشند. عوامل اجرايي پسماندها، پيمانكاران و زیرمجموعه آن‌ها كه در خارج از محل عمليات پسماندهاي مخاطره آمیز كار می‌کنند مشمول اين ماده نمی‌گردند.15

اسلاید 16: نحوه اجرای دستورالعمل سلامت ، ایمنی وبهداشت عوامل اجرایی پسماندها 16مهمترین فعالیتهای مدیریت اجرایی در اجرای دستورالعمل :1- تعیین گروه های شاغلین پسماندها در کارگاه یا واحد شغلی2- الویت بندی گروه های شاغلین وانتخاب گروه اولی برای پوشش در سال اول برنامه3- تدوین واجرای برنامه عملیاتی سال 1391 در هریک از واحدهای شغلی

اسلاید 17: مطابق با مواد 2،4 دستورالعمل مدیریت های اجرایی پسماندها ملزم به تدوین برنامه سلامت ، ایمنی وبهداشت شاغلین هستند برای ارائه الگویی واحد در اعلام برنامه عملیاتی سالانه مدیریت اجرایی در تامین سلامت ایمنی وبهداشت عوامل اجرایی پسماندها کتابچه برنامه عملیاتی تهیه شده است . در این سعی بر آن است تا ضمن تعیین چارچوب کلی برنامه تامین سلامت ، ایمنی وبهداشت عوامل اجرایی پسماندها ، به مستندسازی الزامات مرتبط با هریک از فصول دستورالعمل بپردازد .تدوین برنامه عملیاتی 17

اسلاید 18: - اطلاعات مرتبط با امکانات وتسهیلات وتجهیزات موجود در تامین سلامت شاغلین پسماندها محتوی کتابچه :18ترسیم وضعیت موجود شامل :- اطلاعات عمومی کارگاه /واحد شغلی- اطلاعات راجع به نوع پسماندتولیدی وفرایندهای کار بر روی پسماندها- اطلاعات مربوط به مواجهه شاغلین پسماندها ( تعداد شاغلین ، عوامل زیان آور در مواجهه و متوسط ساعات کار روزانه- اطلاعات مرتبط با پسماندهای مخاطره امیز /ویژه

اسلاید 19: الویت گذاری :الویت بندی شاغلین پسماندها در واحد شغلی با توجه به نوع پسماندها وفرایندهای کار با پسماندها تعیین گروه اولی برای پوشش آنان در برنامه سال 1391برنامه ریزی برا ی گروه اولی در سال 1391 : تعیین اهداف برنامه پوششی شاغلین گروه اولی تعیین استراتژی های برنامه در سال 1391 تعیین فعالیت ها در سال 1391 زمانبندی فعالیت های سال 1391 19

اسلاید 20: با آرزوی موفقیت در برنامه تامین سلامت، ایمنی وبهداشت عوامل اجرایی پسماندها 20

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید