دستور عمل اجرایی برنامه آموزش و ارتقای سلامت
اسلاید 1: دستور عمل اجرایی برنامه آموزش و ارتقای سلامتمعاونت بهداشتگروه آموزش و ارتقای سلامتآذر 1394
اسلاید 2: پنجمین برنامه ملی تحول در نظام سلامت بخش بهداشتارتقای سواد سلامت و توسعه و ترویج خودمراقبتی
اسلاید 3: خـودمـراقبتیشامل اعمالی است اکتسابی، آگاهانه و هدفدار که مردم برای خود، فرزندان و خانواده شان انجام می دهند تا: تندرست بمانند؛از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی خود محافظت کنند؛نیازهای جسمی روانی و اجتماعی خود را بر آورده سازند؛از بیماری ها و حوادث پیشگیری کنند؛بیماری های مزمن خود را مدیریت کنند؛از سلامت خود بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان حفاظت کنند.
اسلاید 4: خودمراقبتی موجب: ارتقای سلامت و کیفیت زندگی.افزایش رضایت بیماران.منطقی شدن استفاده از خدمات در مراکز بهداشتی درمانی.کاهش هزینه های سلامت.شواهد نشان از آن دارد که با ترویج خودمراقبتی می توان پیش بینی تا صرفه جویی 7 درصدی را در هزینه ها شاهد بود.
اسلاید 5: واژگان رایج در برنامه خودمراقبتی:سواد سلامتمیزان ظرفیت هر فرد برای کسب، درک و فهم مربوط به سلامت که برای تصمیم گیری و عمل مناسب است.
اسلاید 6: سفیر سلامتعضوی از اعضای خانوار که 8 کلاس سواد خواندن و نوشتن دارد و داوطلبانه مسئولیت انتقال مطالب آموخته شده در حوزه سلامت و مراقبت فعال از سلامت خود و اعضای خانواده و جامعه را بر عهده بگیرد.
اسلاید 7: سفیر سلامت فعال فعال از نظر فردی: گذراندن دوره آموزشی خودمراقبتی و دریافت بسته های آموزشی.فعال از نظر خانوادگی: انتقال آموزش ها به سایر اعضای خانواده.فعال از نظر اجتماعی: عضویت در گروه های خودیار و تشکل های مردمی.
اسلاید 8: سفیر سلامت افتخاری فردی است که علاوه بر خود، چند خانوار بدون سفیر سلامت را تحت پوشش قرار می دهد.
اسلاید 9: سازمانهای دولتی/غیردولتی حامی سلامتسازمان هایی هستند که به طور داوطلبانه درگیر اقدام انتخابی، مشارکتی و فعال برای ارتقای سلامت سازمان خود، کارکنان، مشتریان و جامعه باشند.(مدارس حامی سلامت)
اسلاید 10: خـودیاریفرآیندی خودجوش که در آن افرادی که مشکل یا آرمانی مشابه دارند، به یکدیگر کمک می کنند تا:سلامت شان ارتقا یابد، از تاثیر بیماری و آسیب کاسته شود،افراد در حد امکان به زندگی سالم و طبیعی خود بازگردند.
اسلاید 11: پورتال ملی خودمراقبتییکی از ابزارهای اجرایی برنامه ملی خودمراقبتی است که هر فرد بر اساس کد ملی از این پورتال اطلاعات مربوط به سلامت خود را ثبت و بسته های آموزشی و مراقبت های لازم مبتنی بر نیازهای سلامت خود و اعضای خانواده اش را دریافت کند.
اسلاید 12: هدف کلیهدف کمیهدف کمیوضعیت تا پایان سال 94سال های برنامه ششمسال های برنامه ششمسال های برنامه ششمسال های برنامه ششمسال های برنامه ششمهدف کلیعنوانواحدوضعیت تا پایان سال 94سال های برنامه ششمسال های برنامه ششمسال های برنامه ششمسال های برنامه ششمسال های برنامه ششمهدف کلیعنوانواحدوضعیت تا پایان سال 949596979899ارتقای توانمندی مردم، سازمان ها و جوامع برای مراقبت از سلامت خودپوشش برنامه ملی خودمراقبتی در 100درصد جمعیت تحت پوششدرصد جمعیت تحت پوشش-20406080100ارتقای توانمندی مردم، سازمان ها و جوامع برای مراقبت از سلامت خودافزایش برنامه های جامع آموزش سلامت همگانی در کشور (با استفاده از رسانه های ارتباط جمعی، فضای مجازی، ...) تا پایان برنامه به میزان 80 % در جمعیت تحت پوششدرصد جمعیت تحت پوشش102438526680ارتقای توانمندی مردم، سازمان ها و جوامع برای مراقبت از سلامت خودافزایش سواد سلامت مردم به میزان 25% سال پایهمیزان سواد سلامت 6871/474/878/281/685ارتقای توانمندی مردم، سازمان ها و جوامع برای مراقبت از سلامت خوداستقرار نظام جامع آموزش سلامت در مدارس کشوردرصد جمعیت تحت پوشش-20406080100اهداف برنامه های دفتر آموزش و ارتقای سلامت
اسلاید 13: استراتژی کلی برنامه1- شناسایی جمعیت تحت پوشش(سازمان های دولتی و غیردولتی، شوراها، سفیران سلامت).2- اطلاع رسانی( اجرای کمپین ها، رسانه های ارتباط جمعی)3- آموزش(برگزاری دوره های آنلاین برای: سفیران، شوراهای سازمان، شوراهای اسلامی و ...، تیم ارایه دهنده خدمت در سطوح مختلف).4- تقویت هماهنگی درون بخشی و بین بخشی5- تقویت و پشتیبانی پورتال ملی خودمراقبتی6- تقویت و پشتیبانی سامانه ارس7- استقرار نظام ثبت و گزارش دهی در سطوح مختلف8- استقرار نظام پایش و ارزشیابی(ارزشیابی رسانه، ارزشیابی پوشش برنامه ملی خودمراقبتی، اثربخشی تولیدات رسانه ای، اثربخشی کمپین ها)
اسلاید 14: جمعیت هدفتمامی خانوارهاسازمان های دولتی/ غیردولتیشوراهای شهری/ روستایی و شورایاریکل جمعیت تحت پوشش دانشگاه جندی شاپور اهواز3،266،517کل خانوار تحت پوشش دانشگاه جندی شاپور اهواز742،603
اسلاید 15: رویکردهای برنامه ملی خودمراقبتیخودمراقبتی فردی: هدف: تربیت یک سفیر سلامت به ازای هر خانوار.تربیت سفیر سلامت اختیاری برای خانوارهای فاقد عضو واجد شرایط.گذراندن حداقل 8 ساعت دور آموزشی به صورت حضوری/آنلاین شامل:راهنمای ملی خودمراقبتی.آشنایی با زیج خودمراقبتی.آشنایی با پورتال ملی خودمراقبتی.سایر دوره ها بر اساس نیازسنجی.
اسلاید 16: شرح عملیات1- تشکیل جلسه توجیهی با معاون بهداشتی، کارشناسان آموزش و ارتقای سلامت، روسای مراکز بهداشتی درمانی.2- برگزاری دوره آموزشی برنامه ملی خودمراقبتی برای کارشناسان آموزش و ارتقای سلامت.3- تامین و توزیع فرم و چک لیست های مورد نیاز برنامه.4- طراحی و اجرای کمپین های ملی آموزشی به منظور حساس سازی مردم برای ثبت نام درپورتال ملی خودمراقبتی.
اسلاید 17: 5- نظارت بر ثبت نام سفیران سلامت و نحوه تکمیل پرونده خود مراقبتی(بهورز/کارشناس مراقب سلامت/کاردان یا کارشناس ناظر مراکز بهداشتی درمانی و مراکز سلامت جامعه/کارشناس آموزش و ارتقای سلامت).6- تعیین نیازهای آموزشی سفیران سلامت توسط کارشناسان مراقب سلامت و بهورزان.7- برگزاری دوره های آموزشی برای سفیران سلامت.8- ارزشیابی آموزشی سفیران سلامت توسط بهورز/کارشناس مراقب سلامت.
اسلاید 18: 9- ارزشیابی عملکرد سفیران سلامت توسط بهورز/کارشناس مراقب سلامت.10- شناسایی خانوارهای فاقد سفیر سلامت از طریق پرونده الکترونیک خانوار توسط بهورز/کارشناس مراقب سلامت.11- توجیه خانوارهای فاقد سفیر سلامت توسط بهورز/کارشناس مراقب سلامت. 12- تهیه شاخص «درصد پوشش برنامه خودمراقبتی فردی» به صورت ماهانه توسط بهورز/کارشناس مراقب سلامت/کاردان یا کارشناس ناظر مراکز بهداشتی درمانی و مراکز سلامت جامعه/ کارشناس آموزش و ارتقای سلامت.
اسلاید 19: 13- ثبت و تعیین وضعیت شاخص مذکور در پنل مدیریت اطلاعات سلامت توسط بهورز/کارشناس مراقب سلامت/کاردان یا کارشناس ناظر مراکز بهداشتی درمانی و مراکز سلامت جامعه/کارشناس آموزش و ارتقای سلامت.14- تحلیل وضعیت شاخص توسط بهورز/کارشناس مراقب سلامت/ کاردان یا کارشناس ناظر مراکز بهداشتی درمانی و مراکز سلامت جامعه/ کارشناس آموزش و ارتقای سلامت.15- طراحی و اجرای مداخلات برای بهبود شاخص توسط بهورز/ کارشناس مراقب سلامت/کاردان یا کارشناس ناظر مراکز بهداشتی درمانی و مراکز سلامت جامعه/کارشناس آموزش و ارتقای سلامت.
اسلاید 20:
اسلاید 21: خودمراقبتی سازمانیهدف: ایجاد محیط کار سالم از طریق اجرای برنامه ها و خط مش های ارتقای سلامت در محیط کار، خلق محیط فیزیکی و فرهنگ حمایتی و تشویق شیوه زندگی سالم با همکاری کارکنان و کارفرمایان است.
اسلاید 22: اقداماتی که می تواند به ایجاد محیط کار سالم کمک کند: تشکیل شورای ارتقای سلامت.برگزاری کارگاه برنامه ریزی عملیاتی مشارکتی برای اعضای شورا.تدوین برنامه عملیاتی توسط شورا.اجرای برنامه های ارتقای سلامت تدوین شده در محیط کار.پایش، ارزشیابی برنامه توسط شورا.
اسلاید 23: اعضای شورای ارتقای سلامت در محیط کار:مدیر/ مسئول سازمانمعاون اجرایی سازمانمعاون مالی سازمانروابط عمومی سازمانمدیر HSE (در صورت وجود)نمایندگان کارکنان در بخش های سازمانکارشناس بهداشت حرفه ای در کارخانه های بالای 500 نفر
اسلاید 24: وظایف شوراعضویت در پورتال ملی خودمراقبتیبرگزاری جلسات(3 ماه یکبار) و تعهد به اجرای مصوباتهمکاری در برگزاری جلسات آموزشی خودمراقبتی برای کارکنانتدوین و اجرای برنامه عملیاتی و ثبت آن در پورتال ملی خودمراقبتیدرگیر نمودن کارکنان در اجرا و توسعه برنامهارزشیابی و بازنگری برنامهاصلاح/تغییر خط مشی سازمان برای داشتن محیط کار سالم
اسلاید 25: وظیفه ما چیست؟شناسایی سازمان های دولتی و غیردولتی تحت پوشش.فراخوان عضویت در سامانه خود مراقبتی سازمانی.اقدامات تشویقی برای تشکیل شورای ارتقای سلامت محل کار.برنامه ریزی کارگاه های آموزشی (حضوری /آنلاین).اطلاع رسانی در خصوص ثبت برنامه عملیاتی در پورتال ملی خودمراقبتی.نظارت بر اجرا و ارزشیابی برنامه عملیاتی تدوین شده.
اسلاید 26: خودمراقبتی اجتماعیهدف:توانمندسازی جوامع مختلف برای توسعه محیط های سالم است.
اسلاید 27: خودیاریهدف:توسعه روابط بین فردی مثبت، همدلی و حمایت عاطفی از طریق به اشتراک گذاشتن تجربیات، اطلاعات و راه های مقابله با مشکل مشترک با دیگر افراد عضو گروه خودیار است.
اسلاید 28: وظیفه دانشگاه در این برنامهتشکیل گروه های خودیار در هر شهرستان برای حداقل 4 بیماری (سرطان، دیابت، تنفسی و قلبی عروقی): اطلاع رسانی به سفیران سلامت برای عضویت در گروه های خودیار.نظارت بر ثبت نام سفیران سلامت داوطلب در پورتال ملی خودمراقبتی.ارائه راهنمای تشکیل گروه خودیار به اعضا از طریق پورتال یا حضوری.برگزاری دوره های حضوری/آنلاین.نظارت دوره ای بر جلسات برگزار شده.ارزشیابی فصلی فعالیت های گروه خودیار.
اسلاید 29: دوره های آموزشی گروه های خودیارخودمراقبتی در سرطانخودمراقبتی در بیماری های قلبی عروقیخودمراقبتی در بیماری های تنفسی سایر بیماری هاعوامل خطربیماری های مزمن(چاقی، پرفشاری خون، دخانیات، ....)حداقل 8 ساعت(حضوری/آنلاین)
اسلاید 30: سواد سلامتسازمان جهانی بهداشت، سواد سلامت را یکی از بزرگترین تعیین کننده های امر سلامت معرفی نموده است.اولین سنجش ملی سواد سلامت در سال 1393 انجام شد.شاخص سواد سلامت هر سه سال یکبار مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.تا پایان برنامه ششم انتظار می رود به میزان 25% افزایش یابد.در سال 93 در سطح استان انجام شد و در سال آتی در شهر و روستا انجام می گیرد.
اسلاید 31: فعالیت آموزش و ارتقای سلامت در ارتباط با این شاخص1- ثبت میانگین امتیاز به دست آمده از شاخص در پنل مدیریت اطلاعات سلامت:بالا بودن میانگین امتیاز از میانگین کشور رنگ سبز وضعیت مطلوبپایین بودن میانگین امتیاز از میانگین کشور رنگ قرمز وضعیت نامطلوب2- در صورت نامطلوب بودن وضعیت شاخص، علت در ابعاد زیر تعیین می گردد:خواندندسترسیفهم و درکارزیابیتصمیم گیری و رفتار3- مداخلات مبتنی بر شواهد برای بهبود شاخص
اسلاید 32: ساماندهی رسانه های آموزش سلامتساماندهی رسانه های آموزشی باعث:تسهیل امر یاددهی و یادگیرینظارت بر تولید رسانهتهیه رسانه با اثربخشی بیشتر می شود.http://aras.behdasht.gov.irسـامـانه ارس
اسلاید 33: معرفی سامانه ارزشیابی رسانه های مداخلات آموزش و ارتقای سلامت (ارس)هدف:گردآوری؛ایجاد بانک اطلاعاتی جامع و کامل؛دسته بندی؛ارزیابی؛ رتبه بندی کلیه رسانه های آموزشی تولید شده است.
اسلاید 34: شرط استفاده از سامانه: شرکت در آزمون اولیه و احراز حد نصاب نمره گام اولگام دومگام سومگام چهارمگام پنجممطالعه مطالب آموزشی سطح مبتدی یا مقدماتی (بخش اول)آزمون مرحله اول و دریافت نتیجه آزمونمطالعه مطالب آموزشی سطح مبتدی یا مقدماتی(بخش دوم)آزمون نهایی و دریافت نتیجه آزموندریافت گواهی شرکت در دوره آموزشی
اسلاید 35: سامانه ارسمرحله پیش رسانه:نیازسنجی، تعیین اهداف، شناسایی مخاطب، انتخاب رسانه مناسب.مرحله خصوصیات رسانه:محتوا(دقت، عدم تناقض، شفافیت، مناسبت، جذابیت، خلاقیت، مقبولیت)، ساختار(عنوان، شناسنامه، ارایه دهندگان، روش های ارایه، ...).مرحله اجـرا:- مستندات تولید و اجرای رسانه.مرحله ارزشیـابی:- مستندات طراحی و اجرای ارزیابی و نتایج حاصل از آن.
اسلاید 36: آموزش های مورد نیاز کارشناسان آموزش و ارتقای سلامت در برنامه ملی خـودمراقبتی
اسلاید 37: پایش و ارزشیابیپایش و ارزشیابی توسط مرکز بهداشت شهرستان(کارشناس مراقب سلامت، ناظر مراکز بهداشتی درمانی/سلامت جامعه، بهورز، سفیر سلامت، شوراهای ارتقای سلامت، گروه های خودیار).پایش و ارزشیابی توسط مرکز بهداشت استان(مرکز بهداشت شهرستان، کارشناس مراقب سلامت، ناظر مراکز بهداشتی درمانی/سلامت جامعه، بهورز). پایش و ارزشیابی توسط دفتر آموزش و ارتقای سلامت یا معاونت بهداشت وزارت( معاونت بهداشت دانشگاه، مرکز بهداشت شهرستان، کارشناس مراقب سلامت، ناظر مراکز بهداشتی درمانی/سلامت جامعه، بهورز). پایش و ارزشیابی بر اساس چک لیست مربوط به هر سطح انجام می شود.(ضمیمه شماره یک)
اسلاید 38: شاخص های ارزشیابیشاخص های پنل مدیریت اطلاعات سلامت:برنامه ملی سواد سلامت: میانگین امتیاز سواد سلامت.برنامه ملی خودمراقبتی: درصد پوشش برنامه خودمراقبتی سازمانی(سازمان های دولتی، غیردولتی، مدارس)، درصد پوشش برنامه خودمراقبتی اجتماعی، درصد پوشش برنامه خودمراقبتی فردی، درصد پوشش برنامه خودیاری. برنامه ملی ارس (درصد رسانه/مداخلات آموزشی استاندارد، مداخلات اجتماع محور مبتنی بر نیازسنجی).
اسلاید 39: انتظاراتثبت مقادیر شاخص ها در جداول مربوطه به تفکیک سطوح مدیریتی.نصب پنل در برد محل کار.رنگ آمیزی و تحلیل شاخص های پنل.طراحی مداخله برای بهبود شاخص ها.
اسلاید 40: شرح وظایف سطوح مختلف در برنامه ملی خودمراقبتیشرح وظایف در 4 سطح تهیه شده است:معاونت بهداشتیستاد مرکز بهداشت شهرستانمراکز بهداشتی درمانی/ سلامت جامعهخانه/ پایگاه بهداشتی
اسلاید 41: موفقیت پایان ناپذیر است.موفق باشید
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.