پزشکی و سلامت تجهیزات پزشکی

دستگاه شمارنده سلولی خودکار (سل کانتر)

Dastgahe_shomarande_seloli_khodkar

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “دستگاه شمارنده سلولی خودکار (سل کانتر)”

دستگاه شمارنده سلولی خودکار (سل کانتر)

اسلاید 1: 2اصول کاليبراسيون ، کنترل کيفي و خطاهايدستگاه‌هاي شمارشگر سلولي اتوماتيکدستگاه شمارنده سلولي خودکار (سل کانتر)دکتر آذر برادران(تيرماه 1389)

اسلاید 2: 3اين دستگاه ها امروزه قادر به اندازه گيري 8 تا 20 پارامتر که شامل متغيرهاي جديدي که مشابه آنها در روش دستي وجود ندارد، مي باشند. اخيراً دستگاه هايي مجهز به امکاناتي نظير شناسايي نمونه (از طريق بارکد) ، تعيين کافي بودن حجم نمونه، تعيين، شمارش وجود يا عدم وجود لخته، تعيين مخلوط شدن کافي نمونه شمارش رتيکولوسيت و تهيه اسلايد نيز ساخته شده که در آزمايشگاه ها مورد استفاده قرارمي گيرند.

اسلاید 3: 4اين دستگاه ها قادر به شناسايي تمام اختلالاتي که توسط انسان شناسايي مي گردند، نبوده و بنظر ميرسد کاربرد آنها براي نمونه هاي طبيعي و يا داراي اختلالات جزئي قابل اطمينان مي باشد.

اسلاید 4: 5در موارد وجود اختلالات بارز در نمونه با علايم احتمال خطا بصورت flagging کاربر دستگاه را آگاه نموده تا با بازبيني اسلايد يا انجام مجدد آزمايش ، اختلالات ، شناسايي و برطرف گردند.

اسلاید 5: 6اختلالاتي که در هر دستگاه منجربه اعلام falg مي گردند با دستگاه هاي ديگر متفاوت مي باشند ولي حالاتي نظير وجود سلولهاي بلاست، گرانولوسيتهاي نابالغ، NRBC، لنفوسيتهاي آتيپيک، پلاکتهاي بزرگ يا تجمع يافته، عدم امکان جداسازي گلبولهاي قرمز از پلاکتها به هر دليل و نهايتاً هر دليلي که منجربه جواب غير قابل قبول گردد، از جمله مشخصات غير طبيعي هستند که منجربه flagging مي گردند.

اسلاید 6: چک ليست ارزيابي آزمايشگاه هماتولوژي7

اسلاید 7: 8آيا دستگاه شمارنده سلولي خودکار داراي تأييديه هاي معتبر داخلي يا بين المللي است ؟

اسلاید 8: 9آيا سوابق کاليبراسيون دستگاه شمارنده سلولي هنگام راه اندازي توسط شرکت پشتيبان موجود است ؟

اسلاید 9: 10آيا سوابق نگهداري ، سرويس و تعمير در دسترس بوده و قابل استفاده براي پرسنل فني که با دستگاه کار مي کنند مي باشد ؟

اسلاید 10: 11آيا پس از هربار تعمير ، سرويس و يا قابل قبول نبودن نتايج کنترل روزانه ، بررسي کاليبراسيون دستگاه انجام مي گيرد و سوابق آن موجود است ؟

اسلاید 11: 12آيا سوابق کاليبراسيون دوره اي دستگاه هاي شمارنده سلولي هر 6 ماه موجود مي باشد ؟

اسلاید 12: 13آيا سوابق بررسي عدم دقت دستگاه شمارنده سلولي به طور ماهيانه موجود است ؟

اسلاید 13: 14آيا در صورت عدم استفاده از کاليبراتور جهت کاليبراسيون اوليه از نمونه خون تازه (حداقل 3 نمونه) استفاده شده است ؟

اسلاید 14: 15آيا براي کنترل کيفي روزانه از خون کنترل استفاده مي گردد ؟

اسلاید 15: 16آيا نمودار کنترل کيفي دستگاه به منظور تشخيص و رفع اشکال در عملکرد به طور مناسب ثبت يا رسم مي گردد ؟

اسلاید 16: 17در صورت عدم دسترسي به خون کنترل از روش هاي زير جهت کنترل کيفي دستگاه استفاده مي گردد ؟T-Britin - Duplicate testPatient Mean - Check test - Delta Check

اسلاید 17: آيا سوابق اقدام اصلاحي در صورتي که نتايج کنترل کيفي خارج از محدوده ورد انتظار باشد ، موجود مي باشد ؟

اسلاید 18: آيا در صورت وجود گلبول هاي قرمز هسته دار به تعداد زياد ، روش مکتوبي براي اصلاح شمارش گلبول هاي سفيد بادستگاه وجود دارد ؟

اسلاید 19: آيا روش اجرايي مناسب جهت شناخت و برخورد با نتايج غيرطبيعي که ناشي از خطاهاي کاذب دستگاه است ، وجود دارد ؟ (مانند ماکروسيتوز کاذب ناشي از رولوفورميشن يا آگلوتيناسيون که منجر به کاهش کاذب تعداد گلبول هاي قرمز شده ، يا لکوسيتوز شديد که باعث ايجاد خطا در اندازه گيري ميزان هموگلوبين مي گردد)

اسلاید 20: آيا براي جلوگيري از گزارش خطاهاي کاذب ناشي از شمارش دستگاهي ، هم خواني نتايج غيرطبيعي با استفاده از بررسي ميکروسکوپي گسترش خوني انجام مي گيرد و سوابق انجام آن موجود است ؟

اسلاید 21: آيا نتايجي که خارج از محدوده بالا و پايين تعريف شده براي هر پارامتر در دستگاه قرار مي گيرند ، قبل از گزارش بررسي و تأئيد مي شوند ؟

اسلاید 22: آيا در صورتيکه در آزمايشگاه بيش از دو دستگاه سل کانتر وجود دارد نتايج آنها به طور دوره اي با يکديگر مقايسه ميگردد ؟

اسلاید 23: اساس کار دستگاه هاي شمارشگر سلولي اتوماتيک24

اسلاید 24: 25آناليزورهاي هماتولوژي چگونه سلول ها را شمارش و پارامترهاي خون را محاسبه مي کنند؟

اسلاید 25: 26غالب آناليزورهاي هماتولوژي بر مبناي امپدانس و پراکنش نور قادر به شمارش سلول هاي خوني و طبقه بندي آنها هستند.

اسلاید 26: 27سلول هاي خون در اناليزورهاي امپدانس مانند آناليزورهاي کولتروسيسمکس و ... به عنوان عايق بيولوژيک عمل کرده و در هنگام عبور از روزنه اي که در دو طرف آن توسط دو الکترود جريان ثابت الکتريسيته از طريق محلول ايزوتون برقرار است موجب افزايش مقاومت يا ايجاد نبض الکتريکي مي گردند که دامنه آن متناسب با حجم سلول است.

اسلاید 27: 28سنجش حجم سلول در آناليزورهاي امپدانس تحت اثر فاکتور شکل، عبور سلول از مرکز يا اطراف روزنه و انعطاف پذيري سلول قرار مي گيرد. سلول ها حين عبور از روزنه دستگاه کشيده و سيگاري شکل مي گردند. از اينرو گلبول هاي بسيار هيپوکروم به علت کشيده شدن بيش از حد در حجمي کمتر از مقدار واقعي و گلبول هاي اسفروسيت به دليل غير انعطاف پذيري در حجمي بيشتر از واقعي قرائت مي شوند.

اسلاید 28: 29در آناليزورهاي برپايه پراکنش نور (light Scattering) از اين اصل استفاده مي شود که هنگامي که يک شعاع نور متمرکز مانند نور ليزر به يک سلول در يک فلوسل (Flow cell) که عبور سلول ها به صورت تک لايه است برخورد کند موجب پخش نور در تمامي جهات مي شود. پارامترهاي سلول مانند اندازه، لوبولاسيون هسته و گرانول ها روي پراکنش نور در زواياي مختلف اثر مي گذارند. براي مثال سنجش پراکنش نور در زاويه روبرو نسبت به نور تابشي با حجم سلول و پراکنش نور در زاويه 90 درجه side scatte) با ساختار سلولي در ارتباط است.

اسلاید 29: 30هر روز شمارش زمينه يا Back ground دستگاه ارزيابي و در صورت امکان ثبت و نگهداري شود.

اسلاید 30: 31اصول کاليبراسيون، کنترل کيفي و خطاهاي دستگاه هاي شمارشگر سلولي اتوماتيک

اسلاید 31: 32جهت کاليبراسيون دستگاه ها کاليبراتورهاي تجارتي وجود دارد که مقادير هدف يا مورد نظر در آنها با استفاده از خون کامل و بوسيله روشهاي مرجع کاليبره شده اند.

اسلاید 32: 33موفقيت روندکاليبراسيون را بايد بوسيله سه نمونه کنترل (در دامنه هاي پايين، طبيعي و بالا)، مقايسه نتايج دستگاه با انجام روشهاي مرجع و روي چند نمونه خون در صورت امکان و کنترل دقيق ميانگينهاي متحرک در مورد شاخصهاي گلبولهاي قرمز تاييد نمود.

اسلاید 33: در صورت عدم دسترسي به کاليبراتورهاي تجارتي يا وجود هر گونه شکي نسبت به ارزش آن استفاده از خون کامل جهت کاليبراسيون ضروري مي باشد.

اسلاید 34: 35تفاوت بين خون کنترل و خون کاليبره چيست؟

اسلاید 35: 36خون کاليبره خوني است که داراي شمارش گلبولي و پارامترهاي دقيق بوده و دستگاه آناليزور روي آن مقادير تنظيم مي گردد. براي کاليبراسيون احتياج به نمونه هاي خون تازه است که شمارش سلولي و پارامترهاي آن توسط روش هاي مرجع بدست آمده است. براي تنظيم آناليزورها بايستي نمونه خون کاليبره شبيه به خون بيماران باشد به اين مفهوم که محلول فيکساتيو به نمونه اضافه نشده باشد.

اسلاید 36: خون کنترل خوني است که کاليبراسيون آناليزور را روزانه تحت کنترل مي آورد و زمانيکه از کاليبراسيون خارج گردد ايجاد علامت خطا در چارت کنترل مي کند. خون کنترل را مي توان از خون فيکس شده يا با مخلوط ذرات لاتکس در اندازه هاي مختلف معادل حجم هاي گوناگون سلولي يا حتي از مخلوط فيکس شده گلبول قرمز هسته دار خون محيطي بوقلمون به عنوان گلبول سفيد و گلبول قرمز انسان به عنوان گلبول قرمز استفاده کرد.

اسلاید 37: 38خون هاي کنترل پايدار بوده و اپراتور را قادر ميسازد که نوسانات روزانه دستگاه را ثبت کند. کنترل کيفي روزانه با گراف لوي جنينگ و کيوسام احتياج به خون کنترل فيکس شده دارد.

اسلاید 38: 39در حالي که کنترل کيفي روزانه با چارت t و چارت مضاعف و ميانگين متحرک بول نيازي به خون فيکس شده نداشته و با نمونه بيماران کاليبراسيون آناليزور بررسي مي شود.

اسلاید 39: 40اگر امکان تهيه خون کاليبره نبود چگونه آناليزور خود را کاليبره کنيم؟

اسلاید 40: 41در اين حالت مي توان از يک آزمايشگاه مطمئن با آناليزور کاليبره 5 نمونه خون تازه که به دستگاه داده اند انتخاب کرد و پارامترها و شمارش سلولي نمونه ها را به عنوان مرجع فرض کرد و آناليزور خود تنظيم کرد. در اين گونه موارد مي توان حتي نمونه هاي خون تازه جهت کاليبراسيون از شهرستاني ديگر که داراي آناليزور کاليبره است تهيه کرد و نمونه ها را در ظرف خنک به محل آزمايشگاه خود منتقل کرد.

اسلاید 41: 42

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید