صفحه 1:
do Chey
مجلس شوراى اسلامى
دیوان محاسبات کشور
صفحه 2:
aes
esl” دستگاههای نظارتی و نوع نظارت محوله
جایگاه قانونی ورسالت دیوان محاسبات
برخی نکات از قانون دیوان محاسبات
ای محر انیت و Mi?
صفحه 3:
ا ل ل يك
وزارت اطلاعات: نظارت امنيتى,
وزارت امور اقتصادى و دارايى (ذيحسابيها): نظارت مالى در حين خرج.
رل
ساریان ارس لات عا سر انال الام سای سب اری رسارس
زمان بازرسی کل کشور: نظارت بر رعایت قانون به صورت عام
ها لا ار دا رات را از
دیوانعالی کشور: نظارت بر اجرای قوائین در محاکم.
تراد بای سر رد ارت سر با
* مسیون اصل 9۰ نظارت بر رسيدكى يه شكايات اشخاض, از طرر كار عواى #كائه
» © + © © © » ©
صفحه 4:
بر اساس اصل oF قانون اساسی : :
دیوان محاسات کشور مستفیجا زیر نظر مجلس شورای اسامی می بافد
سارمان و اذاره امور آن در استانها بموجب قانون تعیین خواهد شد
بر اساس اصل ۵۵ قانون اساسی :
دیوان محاسبات به کلیه حسابهای وزارتخانه ها , موسسات » شرکتهای دولتی » و سایر
دستگاههاییکه بنحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می کنند به ترتیبی که قانون
مقر می دارد رسیدگی يا حسابرسی می نماید که هیچ هزینه ای از اعتبارات مصوب
تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد دیوان محاسبات حسابها
و اسناد و مدارک مربوطه را برابر قانون جمع آوری و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به
انضمام نظرات خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم مى نمايد اين كزارش بايد در
دسترس عموم گذاشته شود.
صفحه 5:
Gus دبوان محاسبات براساس ماده یک قانون
دیوان محاسبات مصوب بهمن ماه ۱۳۶۱
©
ماده ١ : هدف ديوان محاسبات كشور با توجه به اصول مندرج در قانون اساسى
جمهوری اسلامی ایران عبارت است از اعمال کتنرل و نظارت مستمر
Slo بمنظور پاسداری از بیت المال از طریق :
.الف < کنترل عملیّات و فعالیتهای مالی کلیه وزارتخانه ها . موسسات . شرکتهای
دولتی و سایر دستگاههایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می کنند
ب - بررسی و حسابرسی وجوه مصرف شده و درآمد و سایر منابع تامین اعتبار در
ارتباط با سیاستهای مالی تعیین شده در بودجه مصوب با توجه به گزارش عملیاتی
و محاسباتی ماخوذه از دستگاه مربوطه
ج - تهيه و تدوين گزارش تفریغ بودجه بانضمام نظرات خود و ارائه آن به مجلس
شورای اسلامی
صفحه 6:
فصل دوم - وظایف و اختیارات
ماده ۲ - حسابرسی یا رسیدگی کلیه حسابهای درآمد و هزینه و سایر دریافتها و
پرداختها و نیز صورتهای مالی دستگاهها از نظر مطابقت با قوانین و مقررات مالی
و سایر قوانین مربوط و ضوابط لازم الاجراء
تبصره - منظور از دستگاهها در این قانون کلیه وزار تخانه ها » سازمانها . موسسات؛
شرکتیهای دولتی وسایر واحدها که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده
می نمایند و به طور کلی هر واحد اجرایی که بر طبق اصول 4۶ و 4۵ قانون اساسی
مالکیت عمومی برآنها متر تب بشود. می باشد. واحدهایی که شمول مقررات عمومی
در مورد آنها مستلزم ذکر نام است نیز مشمول این تعریف می باشند.
صفحه 7:
ماده ۳ - پررسی وقوع عملیات مالی در دستگاههابه منظور اطمینان از حصول و
ارسال صحیح و به موقع درآمد و یا انجام هزینه و سایر دریافتها و پرداختها
ماده > - رسیدگی به موجودی حساب اموال و دارائیهای دستگاهها
ماده ۵ - بررسی جهت اطمینان از برقراری روشها و دستورالعملهای مناسب مالم
و کاربرد موثر آنها در جهت نیل به اهداف دستگاههای مورد رسیدگر
ماده 1 - اعلام نظر در خصوص لزوم وجود مرجع کنترل کننده داخلی و با عدم
کننده د در دستگا د رسیدگی با توجه به گزارشات"
حسابرسیها و رسیدگیهای انجام شده جهت حفظ حقوق بیت المال .
ماده ۷ - رسیدگی به حساب کسری ابوابجمعی و تخلفات مالی و هر گونه اختلاف
حساب مامورین ذیربط دولتی در اجرای قوانین و مقررات به ترتیب مقرر در این قانو
صفحه 8:
اه
9
| ماده 4 - ديوان محاسيات كقور منتقيها زورتظر مجلس تتوراى إنتلاصض من پاش 3g مور بان واذاری
استقلال داشته و اعتبار موردنياز آن با بيشنهاد ديوان مذكور بس از تأنيد كميسيون ديوان محاسبات و بودجه
مجلس شورای اسلامی جداكاته در لايحه بودجه كل كشور منظور مى شود . تشخیص , انجام تعهد و تسجیل
هزینه های آن با رعایت قوانین ومقررات از وظایف رئیس دیوان محاسبات و یا کسانی است که از طرف وی
مجاز به اين امور بشوند.
تبصره - ديوان محاسبات كشور از لحاظ مقررات مالى تابع آئین نامه خاصی خواهد بود که ظرف مدت ۲ ماه از
اریخ تصویب این اصلاحیه تهیه و با رعایت اصل (۷۶) قانون اساسی جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی
تقدیم می گردد.
ماده ٠١ - مقر دیوان محاسبات کشور در تهران است و در مراکز استانها نیز دارای تشکیلات استان خواهد بود.
|
ماده ۱۱ - رئیس دیوان محاسبات کشور پس از افتتاح هر دوره قانون گذاری به پیشنهاد کمیسیون دیوان
| محاسبات و بودجه مجلس شورای اسلامی و تصویب نمایندگان ملت انتخاب می شود.
تبصره - برکناری رئیس دیوان محاسبات با پیشنهاد کمیسیون دیوان محاسبات و با تصویب اکثریت نمایندگان
انجام مى كيرد.
| ماده ١7 - ديوان محاسبات كشور داراى يك ذادسرا و حداقل سه و حداكثر هفت هيأت مستشارى می باشد .
اه احا بوک Bacal CU etl a a cease
صفحه 9:
ماده ١4 - دادستان دیوان محاسبات کشور پس از افتتاح هر دوره قانون گذاری به پیشنهاد کمیسیون دیوان
محاسبات و بودجه مجلس شورای اسلامی و تصویب نمایندگان
اب می سود . برکناری دادستان دیوان
محاسبات به پیشنهاد کمیسیون دیوان محاسبات و با تصویب اکثریت نمایندگان مجلس خواهد بود.
ماده ۱۷ - انتخاب هیأت های مستشاری از طریق زیر بعمل می آید . رئیس دیوان محاسبات کشور پس از دریاف
حکم حداقل اسامی ۱۵ نفر از افراد امین و متدین وکاردان را حتی الامکان از میان افراد واجد شرایط دیوان
محاسبات کشور به کمیسیون دیوان محاسبات, بودجه و امور مالی مجلس پیشنهاد خواهد نمود. کمیسیون از بین
افراد مذکور حداقل ٩ نفر را به عنوان اعضای اصلی هیأت مستشاری و سه نفر را به عنوان اعضای جانشین
انتخاب و به رئيس دیوان محاسبات کشور معرفی خواهد کرد.
fay
صفحه 10:
ماده ١ - دادستان ذيوان محاسبات كشور در حدود قوانين و مقررات مالى در حفظ حقوق بيت المال)
اقدام مى نمايد و در انجام وظايف خود مى تواند به هر يك از دستكاهها شخصا مراجعه و يا اين
ماموريت را به يكى از دادياران محول نمايد.
تبصره ١ - هر كاه در مواعد مقرر حساب ماهانه يا سالانه و صورتهاى مالى و هر نوع سند و يا
مدرى موردنياز در اختيار ديوان محاسبات كشور قرار تكيرد: دادستان ديوان محابسبات كور موطف
امت به محص ae pel مسئول با مسئولن لمر دافتوانت تنظيم و حفت طح در هيات هاى :
مستشارى به رئيس ديوان محاسبات كشور ارسال نمايد.
صفحه 11:
خر ۲ > کاذستان دیوان مخاسیات کشور موطف اب به مورد کی ایوا خی مستولین و موارو
مذکور در ماده (۲۳) اين قانون و همچنین سایر مواردی که رسیدگی به آنها در صلاحیت دیوان
محاسبات کشور مى باشد » رسیدگی و پس از تکمیل پرونده باصدوردادخواست مراتب راجهت طرح
درهات های ری به SME pes euler in eat
avian ew eta مات كقور مكلف (ندن ذا قرفن اذد ووز ادك وات مدان زا ب
هینتهای مذکور ارجاع دهد.
ماده ۲۲ - دیوان محاسبات کشور از لحاظ مقررات استخدامی تابع آتین نامه خاصی خواهد بود که از
طرف دیوان مزبور تهیه و با رعایت اصل ۷۴ قانون اساسى به تصويب مجلس شورای اسلامی میرسد
و تا تصویب آئین نامه فوق الذکر تایح قانون استخدام کشوری خواهد cl agp نامه استخدامی دیوان
محاسبات مصوب ۷/۷/۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی .
صفحه 12:
el نماد
| الف - عدم ارائه صورتهای مالی» حساب درآمد و هزینه بدفاترقانونی و صورت حساب کسری و يا اسناد
و مدارک در موعد مقر به دیوان محاسبات کشور . |
ب - تعهد زائد بر اعتبار و یا عدم رعایت قوانین و مقررات مالی
ج - عدم واریز به موقع درآمد و سایر منابع تامین اعتبار منظور در بودجه عمومی به حساب مربوط و
همچنین عدم واریز وجوهی که به عنوان سپرده یا وجه الضمان و یا وثيقه و یا نظاثر آنها دریافت میگردد .
| Ba ae a a eon ا ب سوق تا ل
هد - سوم استفاده و غغلت و تسامح در حفظ اموال و اسناد و وجوه دولتى و يا هر خرج با تصصم ١ |
نادرست که باعث اتلاف با تضبیم بیت المال بشود.
ی - رسیدگی و صدور رأی نسبت به گزارشهای حسایرسی و گواهی حسایهای صادره توسط دیوان محاسبات کشور |
و - پرونده های کسری ابوابجمعی مسئولین مربوط |
| ز - ابجاد موانع و محظورات غیرقایل توح از ناحيه مستولین ذیربط دستگاهها در قبال ممیزین ۰ |
ويا حسابرسها و ساير كارشناسان ديوان محاسبات كشور در جهت انجام وظايف آنان
صفحه 13:
نک 6
9
ح - يرداخت و دريافتهايى كه خلاف قوانين موجود به دستور كتبى مقامات مسئول صورت كيرد.
ط - تائید و یا صدور رأی نسبت به كزارشات حسابرسان داخلى و خارجى شركتها و مؤسسات و سازمانهاى مربوط
تبصره ١ - هيأتها در صورت احراز وقوع تخلف ضمن صدور رأى نسبت به ضرر و زبان وارده مت
٠ را حسب مورد به مجازاتهاى ادارى ذيل محكوم مى نمايد :
الف - توبيخ كتبى با درج در يرونده استخدامى
ب - كسر حقوق و مزايا حداكثر يك سوم از يكماه تا يكسال
ج - انفصال موقت از يكماه تا يكسال
د - اخراج از محل خدمت
َه - الفصال داتم از alo las
تبصره ۲ - هیأت ها در صورت احراز وقوع جرم ضمن اعلام رأى نسبت به ضرر و زيان وارده » يرونده
۳ را از طريق دادسراى ديوان محاسبات کشور برای تعقیب به مراجع قضایی ارسال خواهند داشت ۰ .۰
صفحه 14:
&
ماده ۲۴ - هر گاه ثابت شود که از ناحیه مسئولان بدون سوء نیت ضرری به بیت المال وارد شده
از طرف هیأتهای مستشاری رأی به جبران آن طبق ماده ۲۸ اين قانون صادر خواهد شد و در مورد
تخلفاتی که ناشی از دستور رئیس جمهوری و نخست وزیر و وزراء بوده و اثرمالی داشته باشد علاوه
بر جبران ضرر گزارش لازم حسب مورد جهت استحضار و اخذ تصمیم به مجلس داده خواهد شد.
ماده ۲۵ - هر گاه دیوان محاسبات کشور ضمن انجام وظایف به یکی از جرائم عمومی برخورد نماید
مکلف است موضوع را از طریق دادستان دیوان محاسبات کشور برای تعقیب به مراجع قضایی اعلام
نماید. این امر مانع از ادامه رسیدگی مزبور در دیوان محاسبات کشور نخواهد بود.
ماده ۲۶ - آراء دیوان محاسبات کشور را دادستان و يا نماینده او برای اجرا به دستگاههای مربوط ابلاغ
و نسخه ای از آن را به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال و در اجرای آنها مراقبت می نماید. در
صورتیکه آراء مزیور بلااجرا بماند دادستان دیوان محاسبات کشور موظف است مراتب را به مجلس
شورای اسلامی اعلام تبازد: ١
صفحه 15:
ماده ۳۹ - دستگاهها مکلفند حسابهای درآمد و هزینه . صورتهای
مالیء اسناد و مدارک مربوط را به نحوی که دیوان محاسبات کشور تعبین می نماید
به دیوان مزبور تحویل نمایند . حسابرسی و رسیدگی آنها به تشخیص دیوان
محاسبات کشور در ادارات دیوان یا محل خود آن دستگاهها انجام می گیرد.
صفحه 16:
ماده :5 - تسين نجوه سقظ ونگییذاری وبایگانی صورت سارهای مان و انتاة و متارک
ط دردستگاهها به عهده دیوان محاسبات کشور است .
ماده ۴۱ - دیوان محاسبات کشور علاوه بر موارد پیش بینی شده در این قانون موضوعات
مرتبطه با وظایف دیوان محاسبات را که از طرف مجلس شوراى اسلامى حسب مورد به
آن ارجاع میشود رسیدگی و اظهارنظر مى نمايد.
صفحه 17:
۷" . بواساس ه ماده ۳۲ قانون دیوان محاسبات _
اختيارات ديوان محاسيات 2 es
ان محاسبات me ee انجام 2a, و ae ۱
در تمامى امور مالى كشور_تحقيق و تفحص نمايد و در
تمامى موارد مستقيما مكاتبه برقرار نمايد. و تمام مقامات
جمهورى اسلامى ابران و قواى سه كانه و سازمانها و
ادارات تابعه و كليه اشخاص و سازمانهابى كه به نحوى_
از انحاء از بودجه كل كشسور استفاده مى نمايند مكلف به
. ياسخكوبى مستقيم مى باشند حتى در مواردى كه از
lp قانون محاسبات عمومی مستئنی شده باشند.
صفحه 18:
A i
1 ای را we es
۲- آیا مجری در اجرای این سیاستها موفق بوده است A
۱ ؟- آنا براى نيل به اهداف Ae لازم صورت كرفته ست
- آیا تایج کمی و کیفی ارائه شده از اجرای عملیات مالی es
ee ee es
تضمین کننده صحت عملیات باشد
صفحه 19:
نکانی از قانون بودحه 1۳۹۶
ی ی نور امس
"اج
بند(م) تبصرهق.ب ۱۳۹۶؛ در سال ۱۳۹۶ مبلغ چهل هزار میلیرد(۴۰۰۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال تسهیلات
توسط بانکهای عامل برای خرید تجهيزات و بهروزرساني آزمايشكا كار كا
دانشگاا موسسات آموزشی به تفکیک ...... دانشگاه فرهنگیان یکهزار و دویست میلیارد
۰,۰۰۰ ۱۳۰۰۰۰۰۰,۰۵/ریال:
بودجه کشور و با تضمین هیأت امنای دانشگاهها و موسسات آموزشی مذکور پرداخت میشود. اين
خلت پل از تفس دو ماله ارم هراعد اختصاصى ادهاو ey AS hee yc
زمانبندی مورد تفاهم با بانکها بازپرداخت میشود. تجهیزات آزمایشگاههای تحقیقاتی موضوع این بند
فقط در مواردی که by به اعلام معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور و با وزارتخانه tosis
مشابه داخلی ندارنده از شرکت خارجی تأمین میشود.
.. براساس فهرست مورد توافق وزارتخانههای مذکور و سازمان برنامه و
صفحه 20:
بندالف تبصره ۵ ق. ب IAF
فنا زارت بهداشت. درمان
و شهرسازی, ورزش و جوانان, دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح. ارتباطات و فناوری اطلاعات, صنعت. معدن و تجارت.
جهادکشاورزی؛ بهداشت. درمان و آموزش پزشکی و علوم. تحقیقات و فناوری و سازمانهای انرژی اتمی ایران و میراث
فرهنگی, صنایع دستی و گردشگری اجازه داده میشود با رعایت قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت مصوب ۳۰/۶/۱۳۷۶ و یا
قانون بازر اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱/۹/۱۳۸۴ در مجموع تا سقف یکصدهزار مییارد
1 ۰) یال برای اجرای طرحهای دارای توجیه فنی, اقتصادی و مالی خود با اولویت اجرای طرح (پروژه)
هاى ميادين نفت و كاز مشترک با همسایگان و مهار آبهای مرزى.
توليد انرىهاى نو و تجديديذير. احداث و تكميل
طرحهاى نيمهتمام ورزشى؛ اجراى طرحهاى ساماندهى دانشكاههاء احداث: تكميل و تجهيز دانشكاهها و
دانشكددها و يزوهشكددهاء با فناوری» خوابكاهها و ......با اولويت مناطق محروم و كمترتوسعديافته.
اوراق مشاركت ريالى و يا صکوک اسلامی با رعایت ماده (۸۸) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۳۷/۱۱/۱۳۸۰
برای طرحهایی که بهتصویب شورای اقتصاد میرسد. با تضمین و بازپرداخت اصل و سود توسط خود منتشر کنند.
صفحه 21:
(ب) تبصره۵ ق. ب ۱۳۹۶؛ به دولت اجازه داده میشود تا مبلغ دویست هزار میلیارد
۲۰۰۰)ریالاوراق مالی اسلامی (اسناده مشارکت و صکوک) به صورت ریلی و ارزی منتشر
و منابع حاصل را به ردیف شماره ۳۱۰۱۰۸ جدول شماره (۵) این قانون واریز کند. منابع واریزی به
طرحیهای تملک داراییهای سرمایهای نیمه تمام و طرحیهای ساماندهی دانشگاهها مندرج در
پیوست شماره (۱) این قانون اختصاص مییابد تا براساس موافقتنامه متبادله با سازمان برنامه و بودجه کشور
هزین ه شود.
بند الف تبصره ٩ق. ب ۱۳۹۶؛ به دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی و پارکهای علم و فناوری اجازه داده
میشود تا سقف عملکره درآمد اختصاصی سال ۱۳۹۵ نسبت به آخذ تسهیلات از بانکها اقدام کنند
و در جهت تکمیل طرحهای تملک داراییهای سرمایهای خود استفاده نمایند و نسبت به بازپرداخت اقساط از محل
درآمد اختصاصی خود اقدام کنند.
صفحه 22:
بند ح تبصره ٩ ق ب ۱۳۹۶؛ در اجرای بند (ذ) ماده (۶۴) قانون برنامه ششم توسعه در خصوص ساماندهی نیروهای
حقالتدریسی دانشگاه فنی و حرفهای منتقل از آموزش و پرورش (قبل از سال ۱۳۹۰) وزارت علوم. تحقيقات و
فناوری مکلف است تا پایان سال ۱۳۹۶ نسبت به تبدیل وضعیت آنان اقدام نماید. منابع مورد نیاز از محل
منابع موجود در ردیف ۱۳۸ -۵۵۰۰۰۰ دانشگاه قابل تأمین
بند ب تبصره ۱۴ ق ب ۱۳۹۶؛ به منظور افزایش مشارکت مردمی در عرصههای اجتماعی حضور نیکوکارانه و
خیرخواهانه مردم در تقویت زیرساختهای عمومی و فعالیتهای غامالمنفعه در حوزههای علمی» دانشگاهی» آموزشی,
ورزشی» فرهنگی. اشتغالزایی و کارآفرینی. دولت موظف است در صورتی که گروههای پانصد نفری مردمی با
رضایت نسبت به اهدای یارانه ماهانه خود به امور فوق در شهر یا روستای مشخص مبادرت نماینده نسبت به واریز
ماهانه مبلغ یارانه پرداختی به آنها به امور و منطقه مربوطه اقدام نماید. آییننامه اجراتی این بند ظرف مدت سه ماه با
پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیأت وزیران میرسد.
صفحه 23:
سهم استانها از دریفتهای عمومی اسنانی در بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور
Tore
Tee
YO.
- 5 + 5 2 5 5 5 55525
لقع رمق لقره اع
7 ور کارا ی f ve
vy ج# و
صفحه 24:
و
PP EEE LESS
eit ee
¥
7 ¥
*
a
PPL Oe
سهم استانها از اعتبارات عمومی استانی در بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور
صفحه 25:
تعجيل درفرج أقامام زمان
gel نظام جمبورى أسلامى أبران
ayn yi glo
صلوات پفرستید