صفحه 1:
صفحه 2:
دعا درماني
)therapeutic prayer
تحقیق وتالیف از : نسرین مقراضی
جهت ارائه به انجمن طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران
صفحه 3:
( ال بذدکرالله تطمئن القلوب
(
"همانا با ذکر خدا دلها آرام
میگیرند
" کلمات کلیدی : دعا - ذکر - درمان با دعا -
لل اللت كل شر
صفحه 4:
مقدمه
امروزه در سراسر جهان شاهد eee
بسياري از روش هاي درماني طب مکمل در یک
د كلا لكا قا كبر نسبت به جسم/ ذهن ,
.روان و روح انسان هستيم
صفحه 5:
صفحه 6:
بات فران کریم درباره دعا كردن
در سوه اعرافآیا تب سیارعدر تاکید به دعا - 1
:کردنو چگونه دعا کردنآمده استاز جمله
برای خدا نامهای نیک است , پس او را به وسیله آنها بخوانید
... و دعا کنید . ... ( ای 180 )
- خدا را از روی اخلاص بخوانید . (ی28)
خدای خودرا به تضرع و به صدای آهسته بخوانید.( 4 55(
خدای خود را با تضرع و نهانی و بی آنکه آواز بر کشی در دل
. خود صبح و شام یاد کن و از غافلان مباش ( اية 205 )
اين همه از آيات خداست که شاید bs را یاد آرید ( آیة 26 )
صفحه 7:
2 در شوره غافر ( آية 60 ) چنین آمده : ..خدای شما
ا ا على شما iii
ie 3 استجب لکم ..
ل ال لل
lg زااکه هر صیج و شام خدا را می خوانند از پیش خود
برانی .
4 - در سوره فرقان ( آية 77 ) آمده : ای رسول من بكو
اگر دعای شما نبود , خدا به شما چه چه توجهی داشت
JB) ما Vol ty aS lew 163 کم ... )
صفحه 8:
پستان اثمه معصومین ( علیه السلام ) دربار 060
رسول اکرم ( صلی الله علیه واله ) می فرمایند :
دعا حربه مومن است برای دفع دشمنان و عمود
دين است, كه به أن دين مومن بر ياست ونور
اسمان و زمين است . (2 )
و همچنین در جایی دیگر فرموده اند : کسی که به
دعا توفیق یابد بدبختی ندارد و وقتی خدا توفیق
خود را برای دعا فراهم نمود علامت آنست که
درهای رحمت را بر روی او گشوده است .
(وسائل الشیعه)
صفحه 9:
ودر متبعی دیگراز قول آیشان آمده : ناتوان ترین مردم
کسی است که از دعا کردن ناتوان باشد . ( مشکوة الانوار)
همچنین می فرمایند : هر مسلمانی که دعا کند ودعا بخواند
ات و ی اقطع رجم و گناه , حتماً یکی ازسه نعمت به/او
داده خواهد شد :
خواسته اش را بزودی براورد .
" ذخیره آخرتش قرار دهد .
پیشامد ناگواری را از او دور کند .
یاران گفتند اگر چنین است فراوان دعا کنیم .
" فرمودند : فراوان دعا کنید .
صفحه 10:
در روایات اسلامی از دعا به عنوان سپر و
سلاح یاد شده است.
1 رسول گرامی
اسلام (صلىاللهعليهواله) مىفرمايد:
« دعا سلاح مومن است.»
حضرت علی(علیه السلام) مى فرمايد: « دعا سير مومن
است».
امام سجاد( علیه السلام) عشق به مصوم را آرام بخش
دلها و شفابخش دردها میداند و میگوید:« ؛ تویی
مقصودم... مناجات با تو فرح و آرامش خاطر من و
دوای مرض و شفای قلب سوزانم است.»(4)
صفحه 11:
در حدیثی از قول امام سجاد علیه السلام چنین
نقل شده : دعای مومن یکی از سه اثر را دارد :
۲ص آو ایس اآندازز و ذخیره آخرت است/؛
اریز آورادی مین )2940 |
)5 (. را از وی رفع میکند whl
صفحه 12:
حضرت امام صادق( علیه السلام) فرمود: هر که
را خوش ايد و خواهان است كه دعايش در حال
سختى به اجابت رسد., بايد در حال راحتى و
نا 0 الا | أدعا | كيد ونير آن حضرات افرملور؛
هر که از ز بلایی بترسد که به او رسد و پیش از
رسیدن آن بلا درباره برطرف شدن آن دعا کند.
خدای عزوجل هرگز آن بلا را به او ننماياند.
همجنين مى فرمايد: "بر تو باد به دعا كردن كه
داروى هر دردى است".(3)
صفحه 13:
رهنمود های امام راحل درباره دعا -
امام خمینی(ره) در رفع شبهه ای که در مورد دعا
طرح شده بود فرمود: "هیچ منافاتی بين به کار
بستن اسباب طبیعت و رفتن پیش اطبا و کارمندان
این جریان محکم طبیعت. با توتسل به خداي المت
طبیعت نیست. زیرا که جریان طبیعت : نیز از مظاهر
قدرت حق تعالی است و خدا است که به هر دارویی
خاصیتی داده است. مگر آثاری که در داروی
داروخانه ها می بینیم, از خودٍ آن ها است. اين آثارى
."است كه خداى قادر عالم به اين داروها داده است
صفحه 14:
و میفرمودز
1 لت که به | le
ار ملفرمودند که: قرآن, قرآن نازل است. آمده
است به طرف يايين و دعا از يايين به بالا مىرود, اين قرآن
اذعيه با يك زبان خاصى ب كه ذر/دعاها |!)
هست, اينها اين انسان را دستش را میگیرد و میبردش به
و شما نمیتوانیم بفهمیم, اهلش yo aS WIL ol VL
هستند... این دعاهایی که در ماهها هست, در روزها هست,
خصوصا در ماه رجب و شعبان و ماه مبارک رمضان, اینها
انسان را هم چو تقویت روحی میکند و هم چو راه را برای
زا fae) اسان پار مکند و ثوراقکن اسست, برای این کلم این
از این ظلمتها بیرون بیاورد و وارد نور بکند که معجزه آسا
است.»( 6)
صفحه 15:
انظر دانشمندان درباره آناردعا
eI ها درماني براي مسلمانان بسیار قابل
لمستر است و در آموزههاي ديني Ul به توسل
و توکل الهيبسیار تاکید شده. اما محققان در
غرب و شرق که به دوري مردم جوامع به
اصطلاح مدرن از دعا و معنویت واقفند . به
تازكي به تحقیق در این باره علاقمند گشته وا
اقدام به معرفی انواع معنویت درمانی نموده
اند
صفحه 16:
نتایج همه بررسها بر يك امر واحد اشاره مکند و
أن اين است که : «میزان ابتلاء به بیماربها و
مرگ در افراد با ایمان کمتر از سایرین است و
لذا این افراد سلامتی جسمی, روانی و اجتماعی
و همچنین» , طول عمر و رضایت بیشتری از
«زندکی دارند
صفحه 17:
دکترویکتورفراتکل روانشناس آلمانی می كويد :
این رنج و درد نیست که باعث ناراحتی و اندوه ما می
شود بلکه فقدان معنا در زتدگی باعث تاراحتی ماست
. وی بنیانگذار جدیدترین مکتب روان شتاسی, بنام
معنا درمانی يا (لوگو ترایی< ۲۳۱6۲۵0۷ (logo
| ليله ابن ننيجه رسیدهاند که اج(
مشتركى در دستورات مذهبى اديان عمده جهان
وجود دارد كه از سلامتى بيروان انها محافظت
مبکند . این اصول مشترک ريشه در معنویت دارد .
معنویت عبارت از اعتقاد به خداوند و یا
قدرت برترو یا هدفی والا در زندگی است
صفحه 18:
aug تلاش ميشود از طرق
اورا افزوده و به کنار امدن او با مشكلات و
بيماريهاي مزمن كمك نمايند. يكى از اين
روشها , دعا ميباشد كه باعث ارامش و
اطمینان میگردد . (7)
صفحه 19:
تاد دانست دعا درمانی یک روش جایگزین
نیست بلکه مکمل سایر درمانهاست که اخیرا
.جزو اصلیترین تحقیقات علمی قرارگرفته است
یایب لسبلامت روان. کیفیت صحیح ارثباط با
اک با رکب آفرین است که ایجاد علل)
US] LSE! Ge Nn ایتایی دای ۱/۵/۵۵
به خطر میاندازد.
) ارتباط با خداء
۲) ارتباط انسان با دیگران؛
۳) ارتباط انسان با طبیعت؛
وا انا یتیس
صفحه 20:
أتحة WN hn is ee
خون را پایین فا ورد : ضربان قلب را آرام ميكند و
بيماريهاي مرتبط با سامانه دفاعي بدن HRs
لكا بيماريهايي همچون دیابت, بسياري از
بيماريهاي پوست و مو , برخي از بيماريهاي كليوي و
ريوي و برخي بيماريهاي عفوني به شدت تحت تاثیر
سامانه دفاعي بدن هستند که دعا درماني از تعداد موارد
و شدت این نوع بيماريها در بدن ما میکاهد. دعا حتي
ميتواند در جراحيهاء به بهبودي زودتر بیماران و کاهش
مقدار آنتي بيوتيك مورد نیاز پس از عمل منجر شود.
صفحه 21:
---دکتر هوبرت بنسون نیز در کنفرانس ارزشهاي
درماني دعا ,اعلام کرد : دعا خواندن مغز را بکار
میاندازد. عوارض ایدز را کاهش میدهد , از فشار
خون میکاهد , نازايي را درمان میکند. ۰ تکرار
دعاها باعث کاهش میزان تنفس و فعالیت موجي
مغز میشود و گاهي چتان قدرت درماني دازد که
نياز به عمل جراحي یا درمان پر هزینه دارويي را
از بين مي برد.
صفحه 22:
در یک مطالعه بدون اينکه بیماران و کادر درمانی درباره
مداخله و نحوه آن اطلاعی داشته باشند , تأثیر دعا بر
بارورسازی درون رحمی (۱۷۳) را بررسی کردند. جالب اینکه
بیماران در بیمارستانی در شهر سئول کشورکره بستری بودند
۲ در آمریکا ,کانادا و استرالیا خواسته یندم بو
طا ی گراوه آز آنها دعا کنند. نتبجك ((میزان حاملگی ده
برابر و جایگزینی تخمک به میزان دو برابر ))حیرت انگیز و از
نظر اماري كاملا معنى دار بود .
تعدادى از مطالعات در دانشكاه دوك نشان دادكه تركيب
مشارکت فعال در یک جامعه مذهبى و دعاى مكرر اثرات فوق
العاده اى روي فشار خون دارد. در دانشكاه كاليفرنيا 393
بیمار قلبی را به دو دسته تقسیم کردند که یک گروه را عده
اي دیگر دعا می کردند و نتیجه گرفتند که گروه مورد دعا مرگ
las els او تتازایت مداخلات پراشکی) کمیر اد تقضه ار (12)
صفحه 23:
-- دکتر دتلولينك استاد روان شناسي عصبي در
دانشگاه بن آلمان و متخصص اختلالات وبي نظمي
تف اس اک وس ae و سل
کنترل خواب خود را دردست گرفته و کابوس تلخ خود را
به روياي شیرین مبدل کنند. به گفته دکتر لينك خواندن
منظم دعا قبل از خواب میتواند از طربق زدودن افکار
يليد و ناياك از ذهن به ۳0 افرادي که از ز كابوسهاي
ae پیز کمك بزرگي بکند. به گفته این
دانشمند Haut) شماري از بيماران مستاصل وي با
استفاده از این روش دعا درماني موفق شدهاند تا
سلامتي نسبي و خواب راحت خود را مجددا بازيابند.
صفحه 24:
الک tate زابتي, به نام دكتر ( ماسارو ايموتة
) تحفیقات گسترده ای بر روی آب , به وسیله فیزیک
کوانتومي انجام داده , و تاثیرات خارقالعادهي نيروي فکر و
1 لنا زد کلمات! احساسات, دعا, و انواع صداهار)
UA اظیی این کشفیات, نم تهاما 0۵/۵
بسیاری از مشکلاتمان را از طریق این نیروها, به خصوص
نيروهاي معنوي و الهي, برطرف کنیم؛ بلکه ميتوانيم بر
دیگران و محیط پیرامونمان اثر گذاشته و زندگیمان را بهتر و
شیرینتر کنیم. (8)
در ايران هم خانمى بنام حميده بی طرف با اسماء الهی
اين ازمايش را انجام ميدهد و در جشنواره خوارزمی موفق
به كسب رتبه ميشود .
صفحه 25:
دکتر ایموتو پروژه مشابهی را در دست دارد وی میگوید :
!زر اسلام "99 نام خدا" ناميده مى شود مما
اميدواريم كه يك كتاب تصويرى از كريستال ها جاب كنيم . 99
تا از از اين كريستال ها وجود دارند و ما 2 سال از وقتمان را
صرف جمع كردن انها كرديم . ما به طور رسمى از "ماسايا"
درخواست كرديم كه اين طرح ها را دوباره تصحيح كند و ما
eT ل كار نا اس سال اسه اتصاص بريد ) با لابلا
ا ا | ییازان انیا خر ۸
SS es اه ییا یار زک ور
.بتوانم این کار را به اتمام برسانم
)14(
صفحه 26:
درازمايشهاى ايموتو اب داخل ليوان را در معرض
کلمات, تصاوير و موزیکهای مختلف قرار میدهند. سپس
آب را منجمد کرده و زیباییشناسی کریستالهای بدست
.آمده را با عکاسی میکروسکوپیک بررسی میکنند
منتقدان کارهای ایموتو را به دلایل مختلفی مورد نقد قرار
دادهاند. نبود کنترلهای آزمایشی کافی, اینکه ایموتو
جزئیات نتایج خود را به اندازة کافی در اختیار جوامع
تام قرار نمیدهد, و همچنین آزمابتش ها بگونهای انجام
میشوند که که احتمال خطای انسانی را بالا میبرند.
خطای انسانی که میتواند نتایج او را تحت تاثیر قرار دهند
صفحه 27:
اکسیسکارل, فیزیولوژیسنمشهور در اینباره. ---
میهّوید: «دعا و نماز قوف ریننيرويياسن که انسارها
موی ولنند لیجاد کنند؛ نيرويیاستکه چونقوة جاذبة زمین
وجود حقيقيدارد. از راه دعاء بشر موی وشد نیرویمحدود
خود را با متوشٌلشدنبه منبع نامحدودیچونخدا
افزای شدهد. هنگام دعا, خود را به قوة محرکة بایان
ناپذیریکه تمام کائناتوا به هم پیوسته استمتصل
مویند و از او قدرنمیگیرد . آثار دعا و نيايشدر فعا لهاي
BUS LUNE BUTE Teast) Be
قهرمانیو دلاوریرا تحريكمرهٌند . » (9)
صفحه 28:
در هنگام دعا, آگاهي جمعي ( دعای دسته جمعی ) مي تواند نيروي
شفابخش عظيمي را ایجاد نماید.
-- دکتر پیر سال" ۳۵۵۲5۵۱۱ " فیزیک دان انگليسي, دعا و نیایش گروهي
را به اشعه لیزر تشبیه مي کند که نيروي آن وابسته به هم زماني و
POM. Ce:
۵ دای هیا Jal p| &% issues pallet bas eee ET
میدن ال وا ll (SG «Ss ad alc) big dL ا لل
تصاعدي افزایش مي یابد. براي مثال نيرويي که با دعا کردن هم زمان
دو نفر به وجود مي آید چهار برابر(2<2) نيروي تک تک آن ها است, در
(AO XA) Ns bid jal بر با هم دا کنیدز قدرت OS] estaba
بیشتر از زماني مي شود که هر کدام به تنهايي دعا مي کنند.
صفحه 29:
دینلتل کسبارنگی میگوید: «دعا کردن سه احتیاج اصلی روان
یز کب مه کس در آن سهیم است, برآورده میکند؛
الف) در موقع دعا کردن چیزهایی را که باعث زحمت و ناراحتی
ما شده است بر زبان جاری میسازیم؛ دعا کردن همان عمل
يادداشت كردن روی کاغذ را انجام میدهد.
" ب) هنگام دعا کردن این احساس به ما دست میدهد که یک
شریک غم پیدا کردهايم و تنها نیستیم. تمام پزشکان روان شناس
تایید میکنند که وقتی ما گرفتار هیجان و غمهای فشرده در
سینه و تالم روحی هستیم , برای معالجه لازم است مشکلات و
گرفتاریهای خود را برای کسی بگوییم و به اصطلاح درد دل خود
را خالی کنیم. وقتی که ما نمیتوانيم به هیچ کس دیگر بگوییم؛
همیشه میتوانیم خداوند را محرم اسرار خود قرار دهیم.
" ج) دعا کردن انسان را وادار به کار میکند».(11)
صفحه 30:
چند نمونه از تحقیقات تجربی انجام شده
در ایران
تحقیقات تجربی انجام شده در ایران حاکی از آن
است که ميان باورهاو رفتار های مذهبی همچون
نماز , دعاء زیارت و توکل با افسردگی رابطه ای
منفی وجود دارد . برای درمان اسکیزوفرنی حاد ,
حملات مانیک , موارد قصد خودکشی ,واکنش به
ری ,جامعه شسنیزی و الکلیسهم )دزمان از زاغا
ونيايش بسیار موثر است .
صفحه 31:
تیال بنام طرح ملی قلب سالم + تاثیر روشهای
کنترل استرس بر وقوع حوادث قلبی - عروقی بررسی
تا تیف یز روی 12600 نفر از زنان و مردان یاک
یا سغهان " تجف آباد و اراک به تفکیکاشهر و
UN سای ازا مصلاحله انحام شد ,) جدود48/9 دراه
زنان و 51/1 درصد مردان روستايى جهت مقابله با شرائط
(evo) hl lp ove اللتمداذ و کمک از خدا و اتمه اسطلهار/و
توسیل به آناش اشتفاده کرده اند ام که این مقادیر بای ژثان
شهری/51/9 درصد و مردان شهری 48/1 درصد بوده که
نشان میدهد موارد استفاده از این روش برای زنان و مردان
چه در شهر و چه در روستا یکسان است . (*)
صفحه 32:
نتيجه يكتحقيقنيمه تجربودر iy
بیمارستاندکتر شریعتیتهراندر سا 11
2 , نشانداد که دو رو ارامسار وه
تکرار اذکار مستحبیبر کاهشمیزانلضطراب
موثرند و میتواناز هر دو روشجهنکاهش
tT ca یراب
(**). استفاده کرد
صفحه 33:
در مطالله ایکه به بررسیتاثیر دعاو ---
نیایشبر کنترلحملاتصرع(لبیل پسی) در
بیمارانصرعیدشآ زادگانطیسا ای 138-
8 پ رداخته اسبیتیجه میگیرند که آمورانش/
دعا و نیایشدر کنترلحملاتصرع در بیماران
نقشزیادعدارد و میتولند ک یفیبوند گیوسطح
سلامبووانلنها را بالاب برد . ولینامر پیامدهای
مثبنفردیی اجتماعی خانوادگیو اقتصادعرا رای
آنها بدنبا له ارد ,)***()13(
صفحه 34:
Coluw Lb Lay — olbel ollie 19 ~ توسل به انمه سيار
ات Jas شراتط تنش زا - مقاله ارائه شده به blogs
کنگره طب مکمل - اصفهان- 1389 .
ا ی ۰ دکترا علیرضا نیکبخت تصرآبادی ورب مقایشه 96
روش آرامسازی بنسون و تکرار اذکار مستحبی بر اضطراب بیماران
کاخ راخ شنک - دانشگاه آراد اسلامی واخد بل + معا
اراله ene کنگره طل مکمل + اصفهان+ 11989
*- سورى حيدرى - بررسى تاثير دعا و نيايش بر كنترل حملات
1 ليسى ) در بيماران صرعى شهرستان دشت آزادكان طى
سالهای1387- 1388- دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز؛
ای ی تسین که سل کل با اصفهان /1899
صفحه 35:
نتيجه
دعا بر قراري ارتباطی از سر آگاهی و عشق به کمال
مطلق وخدای یگانه است , هر چند ممکن است این کمال
الق تاسیای مختلعي داشته باشد. دعا گفت و گویی /دو
طرفه میان خداوند و بنده اوست . دعا اعلام یک نیاز به
موجودی بینیاز, قدرتمند و بخشنده است. دعا درماني, از
ماقبل تاریخ سابقه داشته و نوعي شفابخشی باستانی
است که با متوجه کردن ذهن و قلب به سوی ذات
پروراد کار انجام منشود. بايد دانست دعا درمانی یک روش
صفحه 36:
: مداع eae
ان تلم تکتر حسین صابری - طب الائمه - تاشر يكاهان - 066/8
.- بحار الانوار- جلدر63 - ص 660
5 اصول کافی-ج و ص ۳0.
496 - احددی ذکراثه - پژروهشی درصحیفه سجادیه - انتشارات ناصر ٩
© - فاضل - سید حسن - راهنمای درمان با قرآن - انتشارات آبينه انش - 906
و [Od Us bol
© دکتر فرانکل - ویکتور- انسان در جستجوی معنی - دکتر نیضت صالحیان و مهین میلانی
انتشارات درسا - 4566
0 -دکتر ایموتو - ماسارو - نیروی حقیقی آب - نفیسه معتکف - انتشارات درسا - 1909)
ار
(10)-کارل- الکسیس. - ترجمه محمدنقی شریعتی- (قم, انتشارات تشیع, سال 1955 )-
ص66
0 -کارنگی - دیل- آیین زندگی - ص 199
صفحه 37:
-12- دکتر ناصری - محسن - دستنامه آموزش مقدماتی طب
سنتی ایران -دفتر نشر و توسعه -1384
3 - مقالات دومین همایش کشوری مراقبت و درمان بیماران با
طب مکمل و جایگزین - اصفهان - 1389
14-
http://www.masaru-emoto.net/
http://www. avesinaaa.mihanblog.com/post/404
http://darjostejoyemaana.blogfa.com/post-220.asp
http://www.bmsu.ac.ir
http://www.persianforum.net
صفحه 38:
صفحه 39:
0 2507 كك
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
دکتر ماسارو ایموتو
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
غذای مادر
۷
۱۳۷
wr ۴
ae
| ¢
=
5
za
6
صفحه 49:
بیا انجام بدهیم
انجام بده
صفحه 50:
صفحه 51:
عشق و قدردانی
صفحه 52:
2 "فرشته
|۷شیطان
صفحه 53:
صفحه 54:
BEAUTIFUL
۷ آزشتک ثیف
صفحه 55:
بالااتشکر به زبان کره ی
انگلیسی-راست پایین
- پایین چپ -ژاپنی
ید
نی >
