کسب و کار مدیریت و رهبری

دفتر بودجه برق مازندران

daftare_bodje_barghe_mazandaran

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “دفتر بودجه برق مازندران”

دفتر بودجه برق مازندران

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: شركت برق منطقه اي مازندران و گلستانآذر 94معاونت برنامه ريزي و تحقيقاتدفتر بودجه و بررسي هاي اقتصادي

اسلاید 3: آرام باش ، توکل کن ، تفکر کن ، سپس آستین ها را بالا بزن ، آنگاه دستان خداوند را می بینی که زودتر از تو دست به کار شده است .مولا علي (ع) روزگاري شأن و مقام تو پايين آمد نا اميد مشو، آفتاب هر روز هنگام غروب پايين مي رود تا بامداد روز ديگر بالا بيايد . افلاطون

اسلاید 4: رديفگزارشي از :مسئول اجـرازمان ارائه1بررسي امكان فروش انرژي توليدي سلول‌ خورشيديمدير محترم دفتر خدمات مشترکين ،درآمد10 دقيقه2پرداخت هزينه برق ( انرژي ) به شرکت توزيع با دريافت هزينه انشعاب از شرکت مذکورمعاونت محترم مالی و پشتیبانی10 دقيقه3بررسي امكان صرفه جويي با اعمال نظارت بر مصرف داخلي شركت آقای مهندس غلامی10 دقيقه4تحليل ميزان اثربخشي استفاده از سرويس ويديو كنفرانس در كاهش سرانه ماموريتهاي شركتآقای مهندس غلامی10 دقيقه4تحليل ميزان اثربخشي استفاده از سرويس ويديو كنفرانس در كاهش سرانه ماموريتهاي شركتمدير محترم دفتر فناوري25دقيقهدستور جلسه

اسلاید 5: هشدار نسبت به احتمال انحراف از مسير اصلي اصلاحات اقتصادي5

اسلاید 6: با بررسی شرایط اقتصاد ایران پس از لغو تحریم‌ها، نسبت به احتمال انحراف از مسیر اصلی اصلاحات اقتصادی باید هشیار بود. با لغو تحریم‌ها نباید صرفا به درآمدهای حاصل از فروش نفت و آزادسازی منابع بلوکه شده در خارج از کشور تکیه شود، اصلاحات اقتصادی باید در صدر سیاست‌های دولت قرار گیرد؛ در غیر این صورت توسعه اقتصادی کشور یا ممکن نخواهد بود یا اگر رشدی صورت گیرد، کوتاه‌مدت است. درواقع نباید تصور شود که با لغو تحریم‌ها، اقتصاد ایران نیز خود به خود با نظام جدید تطبیق داده می‌شود. سه عامل مهم در اقتصاد ایران برای رسیدن به کارآیی بیشتر «قیمت نفت»، «اصلاحات اقتصادی» و «گسترش سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی و خدماتی» است: اقتصاد ایران باید خود را با درآمدهای نفتی پایین تطبیق دهد. این امر تنها زمانی امکان‌پذیر است که به سرمایه‌گذاری در صادرات غیرنفتی روی آوریم. در نظر گرفتن عواملی از قبیل «استفاده کارآ از نیروی جوان کشور»، «جلب سرمایه‌گذاری خارجی»، «گسترش فعالیت بخش خصوصی»، «استفاده از تکنولوژی ‌روز»، «نزدیک‌تر کردن اقتصاد سیاسی کشور به واقعیت‌های اقتصاد ایران» را از راه‌های رسیدن به رشد و توسعه بلندمدت اقتصادی است.6

اسلاید 7: سه عامل مهم در اقتصاد ایران همانطوریکه عنوان شد: سه عامل مهم در اقتصاد ایران برای رسیدن به کارآیی بیشتر «قیمت نفت»، «اصلاحات اقتصادی» و «گسترش سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی و خدماتی» است .با اینکه در حال حاضر تاثیر و اهمیت نفت در اقتصاد ایران نسبت به گذشته کمتر شده اما هنوز نوسانات قیمت نفت تاثیر عمده‌ای را بر اقتصاد ایران می‌گذارد. این تاثیر هم از طریق صادرات نفت خام و هم از طریق اقلام وابسته به نفت از جمله محصولات پتروشیمی بر اقتصاد ایران تاثیرگذار است. تحریم‌ها اقتصاد ایران را به سمتی سوق داده که عملا کارآیی خود را از دست داده است. بر این اساس، زمانی که تحریم‌ها برداشته می‌شوند، اقتصاد کشور نیز به تدریج نیاز به تعدیل و اصلاح دارد تا بتواند موفق‌تر و کارآتر عمل کند. زمینه‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود داشته اما به نوعی در آنها سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است، عدم سرمایه‌گذاری‌ها در ایران، به‌واسطه تحریم‌ها و سیاست‌های اقتصادی بوده که به جای اینکه منابع اقتصادی را به سمت سرمایه‌گذاری سوق دهد به سمت مصرف برده است؛ سیاست‌هایی که هنوز هم در برخی موارد ادامه دارد. 7

اسلاید 8: اثر تحریم‌ها بر سرمایه‌گذاری و تولید آمارها در سه تا چهار سال اخیر نشان می دهد: بعد از اینکه تحریم‌های جدید بر اقتصاد ایران اعمال شد، تولید ناخالص داخلی حدود3 تا 6 درصد کاهش یافت؛ میزان سرمایه‌گذاری نیز هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی به میزانی قابل ملاحظه‌تر و حدود 12 الی 15 درصد افت داشت، اما در همین دوره مصرف تنها یک الی 5/ 2 درصد کاهش پیدا کرد. این آمارها بیان می کند؛که تحریم‌ها بیش از آنکه بر سطح مصرف تاثیرگذار باشد اثر خود را بر تولید و سرمایه‌گذاری داشته است. این امر نیز خود موجبات مسائل مختلفی را برای ایران به وجود می‌آورد. از این رو اگر نتوانیم سرمایه‌گذاری قابل‌ملاحظه‌ای در بخش‌های صنعتی و خدماتی انجام دهیم، خود به خود ایران آن ظرفیت تولید را نخواهد داشت که بتواند پس از تحریم‌ها از منافعی که می‌تواند تجارت و معاملات داشته باشد بهره‌مند شود. با نبود ظرفیت تولید، حتی اگر زمینه مناسب برای صادرات هم وجود داشته باشد، باز توسعه صادرات غیرنفتی ایران غیرممکن خواهد بود. این در حالی است که صادرات غیرنفتی و توسعه آن یکی از عوامل سازنده اقتصاد ایران در آینده است. ایران برای توسعه صادرات غیرنفتی خود با رقیب‌های زیادی روبه‌رو است. در حال حاضر کشورهای چین، هند، آسیای میانه، اروپا، کشورهای آمریکای لاتین و حتی کشورهای آفریقایی در صادرات جزو کشورهای مطرح در دنیا هستند و ایران برای توسعه صادرات غیرنفتی، باید با این کشورها به رقابت بپردازد. به دلیل آنکه اقتصاد ایران در دوران تحریم‌ها کارآیی لازم را نداشته و در این دوران تعادل خود را از دست داده، اگر نتوانیم با اصلاح سیاست‌ها اقتصاد را کارآتر کنیم، امکان بهره‌مند شدن از شرایطی که برای اقتصاد ایران در دوران پساتحریم به‌وجود می‌آید نیز وجود نخواهد داشت.

اسلاید 9: در اقتصاد ایران این موضوع باید در نظر گرفته شود که قیمت نفت در آینده ممکن است در حدود 45 تا 50 دلار هم باقی بماند و این نرخ قابل پیش‌بینی نیست. از این رو نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که با رفع تحریم‌ها درآمد نفتی ایران به دوران پیش از تحریم‌ها برگردد؛ حتی اگر صادرات غیرنفتی ایران نیز افزایش یابد، همچنان درآمدهای نفتی ایران به آن میزانی نخواهد بود که ایران به آن تکیه کند. اقتصاد ایران باید خود را با درآمدهای نفتی پایین‌ تطبیق دهد و این موضوع تنها زمانی امکان‌پذیر است که به سرمایه‌گذاری در صادرات غیرنفتی روی آوریم. منظور از صادرات غیرنفتی حتی صادرات محصولات پتروشیمی نیز نیست زیرا آن هم به نوعی به نفت مربوط می‌شود. منظور صادراتی است که از بخش خصوصی زاییده می‌شود. 9تکیه اقتصاد بر صادرات غیرنفتی

اسلاید 10: در این راستا به سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری در خیلی از نقاط کشور که منابع طبیعی و تاریخی عمده‌ای وجود دارد باید هتلداری در آن مناطق گسترش یابد و سیاست‌ها در این زمینه اصلاح شود؛ زیرا ایران در این زمینه منابع عمده‌ای دارد که می‌تواند بخش مهمی از درآمد خود را در این زمینه به‌دست آورد. البته در نهایت صنایع داخلی کشور نیز باید گسترش یابد، اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد و تسهیلات مالی به این صنایع اعطا شود تا صادرات غیرنفتی بخش خصوصی افزایش یابد. با در نظر گرفتن همه موارد مذکور، در حال حاضر مساله عمده این است که چگونه این سیاست‌های مختلف را با توجه به شرایط نامناسبی که ایران در آن قرار دارد به کار بگیریم.  خطری که ایران در حال حاضر با آن روبه‌رو است این می باشدکه؛با لغو تحریم‌ها و آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور که رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز این منابع را حدود 29 میلیارد دلار عنوان کرده است، امکان افزایش نقدینگی در کشور وجود دارد. بر این اساس، اگر این منابع به تدریج نیز به اقتصاد کشور تزریق شود، نباید به گونه‌ای باشد که موجب به عقب انداختن اصلاحات اساسی اقتصادی کشور شود و به‌واسطه این منابع مشکلات اقتصادی کشور پوشانده شود. در واقع باید اقداماتی اتخاذ شود که اصلاحات اقتصادی در صدر سیاست‌های دولت قرار گیرد و این گونه نپنداریم که چون تحریم‌ها برداشته می‌شود اقتصاد ایران نیز به خودی خود، با نظام جدید تطبیق داده می‌شود.  10

اسلاید 11: معقول‌تر شدن قیمت بنزین در ایران نسبت به سایر کشورها در راستای افت جهانی قیمت نفت، این امر به دلیل سیاست‌هایی که دولت اتخاذ کرده نبوده است، بلکه تنها به‌واسطه تغییر شرایط خارجی است. حال اگر ما سیاست‌های مربوط به یارانه قیمت نفت را اصلاح نکنیم و شرایط خارجی دوباره به گذشته برگردد و قیمت نفت افزایش یاید، باز مانند گذشته سوبسیدی که دولت به بخش خصوصی می‌دهد و مشکلات این بخش افزایش خواهد یافت. از این‌رو به نظر می‌رسد نباید گشایش‌ها در زمینه درآمد ارزی و آزاد شدن منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور، شرایطی را ایجاد کند که اصلاحات اساسی اقتصاد کشور به عقب بیفتد.   امید می رود؛ اقتصاد ایران در سال‌های آینده گسترش یابد؛ زیرا فعالان بخش خصوصی زیادی هستند که منتظرند تا تحریم‌ها برداشته شود و سرمایه‌گذاری در کشور انجام دهند. مشکل اینجا است که اگر اصلاحات اقتصادی را انجام ندهیم این توسعه اقتصادی ایران و رشد آن کوتاه‌مدت خواهد بود، در صورتی که ایران باید برای 10 سال آینده رشدی حدود 6 تا 8 درصد ی را رقم بزند. جمعیت ایران، جمعیتی بسیار جوان است، اگر ما بتوانیم این جمعیت جوان را به کار بیندازیم، سرمایه‌گذاری خارجی را جلب کنیم، بخش خصوصی را گسترش دهیم، اصلاحات اقتصادی اساسی را انجام دهیم از تکنولوژی جدید استفاده کنیم و اقتصاد سیاسی کشور را نیز به واقعیت‌های اقتصادی کشور نزدیک کنیم، در آن زمان می‌توانیم رشد و توسعه بلندمدت را در اقتصاد ایران رقم بزنیم.

اسلاید 12: تشریح مبانی تئوریک بسته رونق

اسلاید 13:   «تنگنای مالی» و «کمبود تقاضا» دو چالش کنونی اقتصاد مطرح و تاکید می شود:«تحریک تقاضا برطرف شد اما سرنوشت اقتصاد به حل مشکل دوم گره خورده و لاجرم بدون حل ریشه‌ای مشکل تنگنای مالی نه مشکل رکود قابل حل است و نه تورم تک‌رقمی دست‌یافتنی.» طراحی و اجرای سیاست‌های کوتاه‌مدت» و «سیاست تسهیل پولی» رویکردهای جدید در سیاست‌گذاری کشور برای تحریک تقاضا معرفی و بر ضرورت حل مشکل نهادی تنگنای مالی پس از لغو تحریم‌ها است 1- آیا کمبود تقاضا عاملی موثر در کم‌تحرکی موجود در اقتصاد ایران است؟  2- با فرض مثبت بودن جواب سوال اول، آیا افزایش حجم پول فراتر از روند موجود، موجب تحریک تقاضا شده، ضروری و کارساز خواهد بود و آیا نمی‌توان منشا‌های دیگر افزایش تقاضا مانند افزایش صادرات را مورد توجه قرار داد؟  3- آیا سیاست‌های جدید دولت مسیر امیدوار‌کننده دستیابی به تورم تک‌رقمی را دچار تغییر می‌‌‌کند؟  4- آیا سیاست‌های اتخاذ شده، در یک چارچوب مشخص اقتصاد کلان از نظر تحقق اهداف یا ملحوظ کردن معیار‌‌های کمی مشخص تنظیم شده است؟  5 - چه ارتباطی میان سیاست‌های ضد‌رکود اخیر با سیاست‌های خروج غیر‌تورمی از رکود سال گذشته وجود دارد؟ آیا اعمال سیاست‌های جدید به معنی ناموفق بودن سیاست‌های خروج غیر‌تورمی از رکود است؟

اسلاید 14: قبل از پرداختن به سوالات یاد شده لازم است به‌دلیل ضرورت موضوع، تبیین دو مفهوم مهم انجام شود که در ابتدا ممکن است بی‌ارتباط با بحث به نظر برسد؛ اما در ادامه مشخص خواهد شد که این تبیین، چارچوب نظری لازم برای پاسخ به سوالات مطرح شده در صدر این نوشتار را فراهم می‌‌‌کند. مفهوم اول «نهاد» است. نهاد بر مجموعه قواعد بازی گفته می‌‌‌شود که انگیزه‌‌های بازیگران اقتصادی تحت‌تاثیر آن قرار می‌‌‌گیرد. به‌عنوان مثال، قواعد ناظر بر مسابقات ورزشی را می‌‌‌توان «نهاد» نامید. اگر مقررات به‌گونه‌ای باشد که امکان رقابت منصفانه بین دو تیم مسابقه‌دهنده ‌به‌صورت متقارن بر قرار نباشد، تیمی که ‌به‌طور سیستماتیک در معرض باخت قرار دارد انگیز‌ه‌ای برای شرکت در مسابقه نخواهد داشت؛ بنابراین در اینجا نهاد، ناکارآ است چون تضعیف‌کننده انگیزه برای شرکت در رقابت است. 14

اسلاید 15: نهاد‌‌ها به دو دسته اقتصادی و سیاسی تقسیم می‌‌‌شوند. نهاد‌های اقتصادی انگیزه‌های مربوط به نحوه بزرگ‌تر شدن کیک اقتصاد را تعیین و نهاد‌‌های سیاسی قواعد مربوط به نحوه تقسیم ُبرِش‌های کیک میان ذی‌نفعان را مشخص می‌‌‌کنند. پایدار‌ترین جزء در مجموعه نهادها، نهاد‌‌های سیاسی هستند. اصلاحات نهادی در حوزه نهاد‌‌های اقتصادی، کیفیت و دیگر ویژگی‌های نهاد‌‌های سیاسی را داده شده فرض می‌کند و در لایه پایین‌تر، «‌سیاست‌گذاری اقتصاد» به‌عنوان مفهوم دوم، با پیش فرض قرار دادن وضعیت نهاد‌‌های اقتصادی انجام می‌‌‌شود. بنابراین دامنه اثر ‌سیاست‌گذاری اقتصادی هم به لحاظ زمان و هم عمق محدود است و از آن نمی‌‌‌توان انتظار ایفای نقش در مورد یا مواردی را داشت که اساسا برای آن تعریف نشده است. موضوعاتی از قبیل یکسان‌سازی نرخ ارز، اصلاح قیمت انرژی، انجام اصلاحات در نظام بانکی در حوزه اصلاحات نهادی اقتصادی قرار می‌‌‌گیرند. 15

اسلاید 16: در مقابل، سیاست‌های اقتصادی محدود به سیاست‌های پولی و مالی هستند و تنها هدفی که از اعمال این سیاست‌ها به‌عنوان یک رویکرد کاملا کوتاه‌مدت مدنظر قرار می‌‌‌گیرد، مدیریت تقاضا است که اساس اعمال این سیاست‌ها، هم از نظر اثر‌بخشی و هم بهینگی، در میان اقتصاددانان حوزه اقتصاد کلان مورد مناقشه است. در یک تقسیم‌بندی، اصلاحات اقتصادی سمت عرضه، در حوزه نهاد‌‌های اقتصادی قرار می‌‌‌گیرند و سیاست‌های اقتصادی منحصر به سمت تقاضا هستند. در اقتصاد ایران، طی دهه‌‌های گذشته، هیچ‌گاه اعمال سیاست‌های فعال پولی و مالی موضوعیت نداشته و رشد بالای حجم نقدینگی نه ناشی از اعمال «سیاست‌های انبساطی پولی» بلکه حاصل «بسط نهادی پول» بوده است. همین‌گونه است سیاست‌های مالی دولت. آنچه تا کنون مشاهده کرده‌ایم این‌گونه بوده که قواعد ناظر بر رفتار نهاد‌‌های سیاسی، حجم بودجه و ترکیب آن را مشخص می‌کرده و حجم پایه پولی و نقدینگی، ‌به‌صورت انفعالی در نتیجه تصمیمات بودجه‌ای تعیین می‌شده است. سیاست از کانال بودجه وارد اقتصاد شده و در مسیر خود پایه پولی را تحت‌تاثیر قرار می‌داده و از این طریق بر تورم اثر می‌‌‌گذاشته است. مجموعه اقدامات بانک مرکزی در کشور طی سالیان متمادی معطوف به تلاش‌‌های کم‌اثر در خنثی‌سازی تصمیمات بودجه‌ای یا بانکی دولت‌‌ها بوده است.16

اسلاید 17: تصمیمات اصلی در مورد عناصر پایه پولی همواره توسط مقامات سیاسی (بخوانید بودجه‌ای) اتخاذ می‌‌‌شده است. بر اساس آنچه گفته شد، تورم دو رقمی عمدتا ریشه در نارسایی‌های نهادی و نه سیاستی کشور دارد. مدل کلی ترتیبات نهادی در کشور ما این‌گونه بوده که بسط منفعلانه نهادی حجم پول، از طریق پایه پولی، تورم را به اقتصاد تحمیل می‌کرده و تصمیم‌گیرندگان با حفظ ترتیبات انبساطی پولی، از طریق اعمال کنترل‌‌های اداری بر نرخ ارز، نرخ سود بانکی، قیمت انرژی و قیمت اقلام مهم در زندگی روزمره مردم، به نبرد بی‌اثر با گرانی- و نه تورم- می‌پرداخته‌اند. بنابراین، ترتیبات نهادیِ سیاسی، تورم دو رقمی را به‌عنوان یک برون‌داد نسبتا پایدار ایجاد می‌‌‌کرده و رویکرد منفعلانه اداری به تورم، نهاد‌‌های اقتصادی را تخریب می‌‌‌کرده است. در این میان، غایب اصلی ‌سیاست‌گذاری پولی و مالی بوده است. 17

اسلاید 18: اینک پس از تبیین مفاهیم نهاد و ‌سیاست‌گذاری و اشاره مختصر به پیشینه تحولات اقتصاد کلان در اقتصاد ایران، در چارچوب این مفاهیم به موضوع اصلی برمی‌گردیم. اقتصاد ایران از سال 1391 وارد یک دوره جدید شده که مهم‌ترین ویژگی‌‌های آن را می‌توان افت قابل توجه سطح درآمد سرانه، وارد آمدن آسیب حداقل میان‌مدت به موجودی سرمایه که کاهش تولید بالقوه اقتصاد را در پی داشته، ایجاد انقطاع با ماندگاری بالا میان نظام بانکی داخلی و خارجی و شکل‌گیری حجم بالای بدهی‌‌های دولت که بازپرداخت آن امری پیچیده و دشوار خواهد بود، دانست. شاید تصور زمانی زودتر از اواسط سال 1397 برای خروج از این دوران و رسیدن به سطح درآمد سرانه سال 1390 کمی خوش‌بینانه باشد. لازم به یادآوری است که برآیند رفاه متبلور شده در قدرت خرید متوسط خانوار‌های ایرانی نشان می‌‌‌دهد از سال 1386 میانگین درآمد واقعی خانوار‌های شهری ‌به‌طور مستمر کاهش پیدا کرده است. 18

اسلاید 19: آمار بودجه خانوار سال‌‌های منتهی به سال 1392 نشان می‌‌‌دهد ترکیب مصرف خانوارها به‌دلیل کاهش مستمر درآمد، پس از سال‌‌ها که در مسیر متعارف حرکت کرده بود، مجددا به سمت وزن بیشتر کالاها و خدمات کم دوام حرکت کرده و تقاضا برای کالا‌های با دوام با کاهش مواجه شده که نشانه‌ای از کوچک‌تر شدن سفره آنها است. سال 1393 درآمد سرانه متوسط در سطح کشور تنها افزایشی حدود 1.7 درصدی را تجربه کرد که نشان‌دهنده آن است که هنوز فاصله‌ای عمیق به میزان بیش از 13 واحد درصد تا سطح سال 1390 دارد. 19

اسلاید 20: با کاهش شدید قیمت نفت از اواسط سال 1393، سطح درآمد دولت هم با کاهش مواجه شد و به‌دنبال آن، از پاییز سال گذشته میزان هزینه‌‌های عمرانی کاهش یافت و در نتیجه ارزش افزوده بخش ساختمان افت شدیدی را تجربه کرد. از طرف دیگر، به‌دلیل آنکه در ترکیب صادرات غیر‌نفتی، سهم عناصر وابسته به نفت غالب است؛ جزء دیگر تقاضا یعنی صادرات غیر‌نفتی نیز در سال 1394 با رشد منفی مواجه شد. آمار حساب‌های ملی سه ماهه چهارم سال گذشته نشان می‌‌‌دهد نه‌تنها سرمایه‌گذاری کل با نرخ منفی مواجه بوده، بلکه حتی مصرف خصوصی نیز در آستانه رشد منفی قرار گرفته است؛ بنابراین سطح پایین درآمد سرانه تحت‌تاثیر دو سال رکود عمیق در کنار کاهش قیمت نفت و اثر آن بر مولفه‌‌های تقاضای کل، اقتصاد را از رکود سمت عرضه سال‌‌های 1391 و 1392، به سمت رکود سمت تقاضا در سال 1394 حرکت داد. حجم بالای موجودی انبار بسیاری از واحد‌های تولیدی با تنوع زیاد محصول، نشان‌دهنده وجود این مشکل در اقتصاد است. تداوم کاهش قیمت نفت تا کنون، رشد عوامل سمت تقاضای مرتبط را همچنان با علامت منفی حفظ کرده است. 20

اسلاید 21: در ادامه شرایط منقبض تقاضا، حصول به توافق و ترسیم چشم‌انداز مثبت از اجرای برجام، تصویری را در ذهن بسیاری به وجود آورد که کالا‌های بادوام با برداشته شدن تحریم‌‌ها با قیمت پایین‌تر در دسترس خواهند بود که تعویق تقاضا برای کالا‌های بادوام را توجیه می‌‌‌کرد. فاصله مثبت بی‌سابقه میان نرخ‌‌های سود بانکی و تورم نقطه به نقطه نیز مزید بر علت شده و تعویق مصرف را بیشتر توجیه کرده و می‌‌‌کند. مجموعه این شرایط باعث شده اقتصاد کشور عمیقا با مشکل کمبود تقاضا مواجه شود. هر چند کیفیت محصولات همان است که قبلا بوده اما این اولین بار است که رشد فروش صنایع بورسی پس از سال 1391، در فاصله فصل اول سال 1394 و فصل چهارم سال 1393، کاهشی شدید را تجربه می‌‌‌کند. این کاهش فقط متوجه صنایع مرتبط با فعالیت‌های ساختمانی نیست و حتی صنایع غذایی را هم شامل می‌شود؛ بنابراین می‌توان نتیجه قطعی گرفت که اقتصاد کشور ‌به‌طور جدی با مشکل کمبود تقاضا مواجه است.21

اسلاید 22: عدم اتخاذ تصمیم و سیاست مناسب برای این مساله نه‌تنها مشکل بزرگی برای چند ماه آینده باقی مانده از سال 1394 خواهد بود؛ بلکه سبب می‌شود وخیم‌تر شدن کمبود تقاضا که به معنی عمیق‌تر شدن آن است بتواند شرایط اقتصادی سال آینده را تحت‌تاثیر قرار دهد و باعث شود سیاست‌های انبساطی بی‌محابای مستقل از اثرات بر تورم در مقطع برداشته شدن تحریم‌ها، یعنی در زمانی‌که تورم‌زایی پول به مراتب بیشتر از زمان حاضر است، اتخاذ شود که پیامد‌‌های زیان‌باری در ابتدای برداشته شدن تحریم‌ها برای اقتصاد به بار خواهد آورد.22

اسلاید 23: حال سوال این است که آیا با تحریک تقاضای مالی و پولی ضرورتا باید به حل مساله پرداخت و راه‌‌های دیگر مانند افزایش صادرات نمی‌تواند چاره‌ساز باشد؟ برای پاسخ به این سوال می‌‌‌توان گفت که هر چند صادرات، کسری حدود 15 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد- در مقابل سهم بیش از 50 درصدی مصرف خصوصی- اما افزایش صادرات، یک اصلاح نهادی است که با سیاست‌های خروج از رکود سال گذشته از رشد 15 درصدی هم برخوردار شد، اما محدود بودن کشور‌‌های وارد‌کننده از ایران، ناامنی‌‌های منطقه، قرار داشتن در شرایط تحریم و شاید از همه مهم‌تر در مقطع حاضر، کاهش قیمت نفت که کاهش ارزش بخش بزرگی از صادرات ما را هم به‌دنبال داشته باعث شده رشد صادرات غیر‌نفتی در سال جاری تاکنون منفی باشد. 23

اسلاید 24: مجموعه شرایط به وجود آمده، هیچ راه‌حلی را جز یک تسهیل «کوتاه‌مدت» و «برگشت‌پذیر» پولی باقی نمی‌‌‌گذارد. سوالی که مطرح می‌شود این است که سیاست یاد شده آیا اهداف اعلام شده تورمی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و مسیر نزولی تورم را دستخوش تغییر خواهد کرد؟ سه توضیح برای پاسخ به این سوال می‌‌‌توان ارائه کرد. پاسخ اول آن است که تورم ماهانه از ماه دی سال گذشته با یک کاهش نسبتا بزرگ مواجه شده، طوری‌که متوسط نرخ تورم ماهانه ظرف این مدت تنها نیم درصد بوده است. همان‌طور که می‌‌‌دانیم نرخ تورم ماه‌‌های تیر و مرداد ‌به‌طور غیر‌منتظره منفی بوده و تورم ماهانه شهریور به‌عنوان یکی از ماه‌‌های تورمی سال برابر 0.6 درصد بوده است. اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد می‌‌‌توان انتظار داشت تورم نقطه به نقطه، حداکثر تا پایان آذر تک‌رقمی شود. کاهش تورم به میزان یاد شده این اطمینان را ایجاد می‌کند که می‌توان تسهیل حساب شده پولی را اعمال کرد. نرخ تورم تا محدوده کمتر از متوسط در 0.8 ماه می‌‌‌تواند طی ماه‌‌های آینده تا پایان سال 1395 حرکت کند. البته می‌‌‌توان این نگرانی را مطرح کرد که رصد کردن تورم ماهانه به منظور تعیین شدت رشد حجم پول قبلا در اقتصاد ما سابقه نداشته و اساسا انتقال اثرات نقدینگی بر تورم با تاخیر همراه است 24

اسلاید 25: ضمن اینکه نگرانی مطرح شده را به‌طور کلی می‌توان تا اندازه‌ای بجا دانست، اما ذکر سه نکته می‌‌‌تواند مقداری از این نگرانی بکاهد و آن این است که اولا بانک مرکزی ‌به‌طور هفتگی تغییرات قیمت‌‌ها را اندازه‌گیری می‌‌‌کند و لذا تعداد مشاهدات طی یک ماه زیاد است. ثانیا همان‌طور که می‌دانیم تغییرات قیمت کالا و خدمات بر خلاف بازار دارایی مانند ارز، ‌به‌صورت یک‌باره و جهشی اتفاق نمی‌‌‌افتد و شروع تغییر روند در قیمت‌‌ها را می‌‌‌توان مشاهده کرد و بر اساس آن نسبت به اتخاذ واکنش مناسب پولی اقدام کرد. ثالثا اتخاذ سیاست تسهیل پولی برگشت‌پذیر یک اقدام مقطعی اجتناب‌ناپذیر است که باید تلاش کرد از اثرات کوتاه‌مدت آن حداکثر استفاده را برد و آثار منفی آن را به حداقل رساند. برگشت‌پذیر بودن سیاست‌ها حائز اهمیت بسیار است. بانک مرکزی باید بتواند در زمان مقتضی، تسهیل پولی ایجاد شده را خنثی کند.  25

اسلاید 26: اما پاسخ دوم که البته به‌عنوان یک موضوع قابل بررسی مطرح می‌‌‌شود و نیاز به تحقیق بیشتر دارد، این است که به نظر می‌‌‌رسد ماهیت نقدینگی افزایش یافته در اقتصاد به‌ویژه ظرف یک سال گذشته با ماهیت نقدینگی افزایش یافته ظرف سال‌‌های قبل از آن تا اندازه زیادی متفاوت است. همه می‌‌‌دانیم پس از مدتی طولانی در اقتصاد ایران که نرخ واقعی سود بانکی منفی بوده، سپرده‌گذاری در بانک، به‌عنوان ترجیح مطلق نسبت به هر گزینه دیگر حفظ ثروت قرار گرفته است. مطلق بودن این رجحان به معنی آن است که اصل و سود به منظور بهره‌مندی از سود بیشتر در بانک می‌‌‌ماند و لذا ترازنامه بانک‌‌ها در بخش منابع با نرخ متوسط سود سپرده (تقریبا 23 درصد) رشد می‌کند. در سمت مصارف نیز وقتی بخش بزرگی از تسهیلات ‌به‌صورت تمدید قرارداد‌های قبلی باشد عملا نقدینگی در دفاتر نظام بانکی رشد می‌‌‌کند بدون آن‌که سیالیتی داشته باشد. 26

اسلاید 27: راز همین‌رو است که باوجود رشد بالای حجم نقدینگی، به جای سیالیت، با خشکی منابع مواجهیم. پدیده «نقدینگی دفتری» -اگر درست باشد- «در شرایط موجود»، خطر تورم محسوب نمی‌‌‌شود، به اضافه آنکه برای گردش مبادلات در اقتصاد، نیاز عرضه وجوه نقد با سیالیت بالا را گوشزد می‌‌‌کند، اما این پدیده ‌به‌طور همزمان، هشداری جدی برای سیستم بانکی در زمانی است که به هر دلیل رجحان سپرده‌گذاری کاهش پیدا کند. در آن زمان بانک‌‌ها و به‌ویژه بانک مرکزی باید آمادگی لازم برای مواجهه با شرایط محتمل را داشته باشند. به هرحال بالا ماندن نرخ سود بانکی که به علل و عوامل آن جداگانه پرداخته خواهد شد، عوارضی را ایجاد کرده که به همان میزان که در شرایط موجود تهدید رکودی تلقی می‌‌‌شود برای آینده تهدید جدی تورمی خواهد بود و این دشواری بالای ‌سیاست‌گذاری در شرایط موجود را عیان می‌‌‌کند. 27

اسلاید 28: پاسخ سوم آن است که از محل تسهیل پولی منظور شده در سیاست‌های جدید، می‌‌‌توان بابت «تورم سیاستی» نگران نبود. آنچه برای شرایط پس از این دوره گذار همچنان جای نگرانی دارد «تورم نهادی» است که کماکان پابرجا است. همان‌طور که در مقدمه این نوشته اشاره شد، عملکرد اقتصاد تحت‌تاثیر ارتباط سلسله مراتبی نهاد‌‌ها و سیاست‌ها است. زیرساخت‌‌های نهادی تهدیدکننده تورم تک‌رقمی، نظام بانکی و بودجه است. مادامی که بانک‌‌ها می‌‌‌توانند فشار عدم تعادل مالی خود را به بانک مرکزی منتقل کنند، کنترل پایدار پایه پولی قابل اعمال نیست و تا زمانی که بخشی از عدم تعادل‌‌های ذاتی بودجه به سیستم بانکی منتقل می‌شود نمی‌توان به تحقق پایدار تورم تک‌رقمی چشم امید داشت. 28

اسلاید 29: برای سالیان متمادی حساسیت سیاسی بر رشد پایه پولی وجود نداشت و تورم، سرنوشت محتوم اقتصاد بود. شرایط ویژه‌ای که از دو سال پیش اتفاق افتاده آن است که به‌دنبال رسیدن به تورم 40 درصدی و تبعات منفی آن، عزمی جدی برای کاهش تورم در دولت جدید به وجود آمد و علاوه‌بر آن، توجهی ویژه به نقش پایه پولی در شکل‌دهی تورم دورقمی معطوف شد. اعتماد عمومی به دولت نیز مزید بر علت شد به گونه‌ای که برآیند اتفاقات، کاهش شدید تورم را رقم زد و آرزوی نیل به تورم تک‌رقمی را دست‌یافتنی کرد. تحلیل عوامل موثر بر تحولات تورم در یک سال گذشته، نشان می‌‌‌دهد اعمال کنترل سختگیرانه بر پایه پولی در سال 93 از عوامل استمراربخش روند نزولی تورم محسوب می‌‌‌شود. تداوم این شرایط نوید‌بخش، در گرو اعمال اصلاحات بنیادی در نظام بانکی است. لازمه این اصلاحات نهادی اقتصادی، حل مساله مطالبات غیرجاری (از طریق راه‌اندازی و تامین مالی شرکت مدیریت دارایی)، حل مشکل بدهی‌‌های دولت (از طریق راه‌اندازی بازار بدهی) و سامان بخشیدن به فعالیت موسسات اعتباری غیر‌مجاز است؛ بنابراین به‌نظر می‌‌‌رسد به جای تمرکز بر آثار تورمی سیاست‌های تحریک تقاضای اخیر که طی 6 ماه آینده به‌عنوان یک مُسکن برای اقتصاد اجتناب‌ناپذیر و ضروری است، لازم است همه توجهات معطوف به راه‌حل‌‌های پیچیده ممکن برای مشکلات نهادی سه‌گانه ذکر شده شود. 29

اسلاید 30: از میان سه مشکلی که نظام بانکی در محاصره آن قرار گرفته دو مشکل اول باعث می‌شوند مهم‌ترین منبع تامین نقدینگی بانک یعنی تسهیلات بازگشتی، نقشی کمرنگ داشته باشد و اتکای بانک‌‌ها در تامین منابع، روز به روز بیشتر به سپرده افزایش پیدا کند. افزایش این اتکا به معنی نرخ‌‌های بالاتر سپرده و به تبع آن نرخ‌‌های سود تسهیلات بیشتر است. نرخ‌های سود تسهیلات بیشتر به معنی احتمال کمتر برگشت تسهیلات و افزایش حجم مطالبات معوق بانکی است. این ساز و کار باعث شده است که نرخ‌های سود بانکی به رغم کاهش تورم، در سطوحی بالا و به دور از منطق متناسب اقتصاد کلان خود قرار گیرند. رفتار اقتصاد خُرد بانکی اقتضائاتی متفاوت از شرایط کاهنده تورم پیدا کرده است. بازی واگرای در گرفته میان بانک اعطا‌کننده تسهیلات و بنگاه دریافت‌کننده در شرایطی رخ می‌دهد که هر دو طرف به این موضوع واقفند اما از آنجا که بازار سایر دارایی‌ها در رکودند و سایر منابع تامین مالی هم محدودند، چاره‌ای جز ادامه این بازی مخرب را ندارند. بانک اعطا‌کننده تسهیلات با اعطای تسهیلات با نرخ بالا، عملا ریسک بالاتری را به بانک خود تحمیل می‌کند30

اسلاید 31: هرچه ریسک پذیرفته شده توسط بانک افزایش پیدا می‌کند احتمال پذیرش ریسک‌‌های بیشتر افزایش پیدا می‌‌‌کند بنابراین در ادامه بانک‌‌های پرریسک تر از آنجا که چیزی برای از دست دادن ندارند، حاضر به پیشنهاد جذب سپرده‌‌های با نرخ جذاب‌تر برای سپرده‌گذار می‌‌‌شوند. این بازی است که نرخ‌‌های سود بانکی در آن تعیین می‌‌‌شود. در این بازی، رهبری نرخ با بانک‌هایی است که ریسک‌‌های بالاتری را قبول کرده‌اند (بانک‌‌های بَد). بانک‌‌های خوب که منضبط‌تر عمل کرده و می‌‌‌کنند اگر نرخ‌‌های سود سپرده پایین‌تر پیشنهاد دهند، نمی‌توانند منابع جذب کنند و بنابراین، بانک‌‌های خوب هم به تدریج راه بانک‌‌های بد را طی می‌‌‌کنند. در این میان یک محرک مخرب بیرونی هم وجود دارد که آن هم نقش هدایت‌کننده نرخ‌‌ها را بر عهده دارد و آن موسسات غیر‌مجازند. این موسسات از آنجا که سپرده قانونی نزد بانک مرکزی نمی‌گذارند هزینه تمام شده پول برایشان پایین‌تر است بنابراین می‌توانند نرخ‌‌های سود سپرده بالاتری را پیشنهاد دهند و از این طریق از قدرت رقابت بالاتری برخوردار شوند. 31

اسلاید 32: مجموعه عوامل سه‌گانه یاد شده؛ یعنی مطالبات غیرجاری، بدهی‌‌های دولت و موسسات غیر‌مجاز، مشکل بزرگ تنگنای مالی را به وجود آورده‌اند که باعث شده با وجود کاهش تورم، نرخ‌‌های بانکی ‌به‌طور غیر‌طبیعی بالا بماند. حاصل چنین شرایطی، عدم بازگشت تسهیلات اعطا شده و افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و تهدید بازگشت تورم افسار گسیخته است. از این کانال است که دو مشکل مهم اقتصاد ما در مقطع حاضر، یعنی کمبود تقاضا و تنگنای مالی به هم پیوند می‌‌‌خورند. بر اساس آنچه گفته شد، می‌‌‌توان نتیجه گرفت که از میان دو مشکل بزرگ موجود اقتصاد ایران، یعنی کمبود تقاضا و تنگنای اعتباری، مشکل کمبود تقاضا عمدتا دارای منشأ «سیاست‌گذاری» و مشکل تنگنای اعتباری عمدتا دارای منشا «نهادی» است. مشکل اول را می‌‌‌توان با تحریک تقاضا برطرف کرد اما سرنوشت اقتصاد به حل مشکل دوم گره خورده و لاجرم بدون حل ریشه‌ای مشکل تنگنای مالی نه مشکل رکود قابل حل است و نه تورم تک‌رقمی دست‌یافتنی. هرچند بدون گذر از کمبود تقاضا نمی‌‌‌توان به حل مشکل دوم امید داشت؛ بنابراین تسهیل پولی مطرح شده در سیاست‌های جدید، ضروری و اجتناب‌ناپذیر و به‌عنوان یک مُسکن برای بیماری است که باید یک دوره درمانی سخت را در اولین زمان ممکن که شرایط محیطی مهیا شود آغاز کند. همه باید به فکر فراهم کردن شرایط و امکانات لازم برای دوره درمانی سخت پیش رو باشیم .32

اسلاید 33: سوال مهمی را که می‌‌‌توان در اینجا مطرح کرد این است که چه تضمینی وجود دارد که نقدینگی جدید اضافه شده نیز به سرنوشت نقدینگی دفتری موجود دچار نشود و مشکل کمبود تقاضا به رغم افزایش حجم پول کماکان باقی بماند، هرچند تضمینی قطعی نمی‌توان ارائه کرد، اما در صورتی‌که بخشی از نقدینگی اضافه شده به سمت مصرف‌کننده نهایی هدایت شود می‌‌‌تواند به جای نقدینگی دفتری نقش پول تازه را ایفا کند. از اینجا است که تسهیل مقداری پولی، به مکمل سیاست‌های اعتباری با هدف قرار دادن مصرف‌کننده نهایی کالا‌های بادوام نیاز پیدا می‌کند. تسهیل مقداری پول با عاملیت بانک مرکزی می‌تواند از طریق بازار بین بانکی، نرخ سود بانکی را تحت‌تاثیر قرار دهد و از این طریق تقاضا را افزایش دهد. از طرف دیگر، اگر بتوان به سمتی حرکت کرد که تسهیلات بانکی به سمت مصرف‌کننده هدایت شود کارآیی تخصیص منابع در شرایط موجود افزایش می‌یابد. اعطای تسهیلات در صورتی‌که بتواند پیوند مناسبی میان تولید‌کننده و فروشنده کالای بادوام که با مشکل کمبود تقاضا مواجهند و حاضر به اعطای تخفیف برای محصولات خود هستند از یک طرف و مصرف‌کننده نهایی و بانک از طرف دیگر برقرار کند، تقاضا را فعال خواهد کرد. البته بدیهی است در مورد نحوه اعمال نرخ‌‌های سود بانکی برای خانوار‌‌های دریافت‌کننده تسهیلات، با توجه به تخفیفی که از تولید‌کنندگان یا فروشندگان کالا‌های با دوام برای به فروش رساندن محصولاتی که با مشکل کمبود تقاضا مواجه هستند، می‌‌‌تواند گزینه‌‌های مختلفی مطرح باشد که خارج از محدوده این نوشتار قرار می‌‌‌گیرد. 33

اسلاید 34:  اینکه تا چه میزان اهداف کمی مشخصی از سیاست‌های جدید مدنظر قرار گرفته باید گفت که اهداف کمی مرحله‌ای برای افزایش حجم پول در نظرگرفته شده و از طرف دیگر، بانک مرکزی اختیار دارد با حفظ سقف تورم 8/ 0 در ماه، از طریق بازار بین بانکی در جهت کاهش نرخ سود اقدام به افزایش حجم پول کند و ‌به جای اقدام اداری، به ‌صورت تعادلی این تغییر را ایجاد کند. این چارچوب نشان‌دهنده آن است که در محدوده خط قرمز تورم تعیین شده، زمین بازی برای تحرک بیشتر مهیا می‌‌‌شود، بنابراین حفظ مسیر هدف‌گذاری شده تورم همچنان ملاک و معیار است و نباید تغییر کند. در مورد ارتباط میان سیاست‌های موجود و سیاست‌های خروج غیر‌تورمی از رکود سال گذشته باید گفت که سیاست‌های سال گذشته مجموعه نسبتا جامعی بود که حوزه‌‌های مختلفی را شامل می‌‌‌شد. یکی از سرفصل‌‌های آن در کنار سایر عناوین، سیاست‌های اقتصاد کلان و ذیل آن، سیاست‌های پولی و بانکی بود. سیاست‌های جدید با حفظ کامل سایر سرفصل‌‌ها با توجه به تغییر شرایط عمومی اقتصادی کشور، تغییراتی را در محتوای مطالب ذیل این عناوین ایجاد کرده است. 34

اسلاید 35: در پایان یادآوری سه نکته ضروری است. نکته اول آن است - نشان دادن واکنش فعالانه کوتاه‌مدت به مشکلات اقتصادی، پدیده جدید ‌سیاست‌گذاری در کشور است که جدا از بسیاری کاستی‌‌ها که وجود دارد یک بهبود کیفی قابل توجه در عرصه ‌سیاست‌گذاری است که نیازمند توجه و تشخیص است. طراحی و اجرای سیاست‌های کوتاه‌مدت و تمرکز بر تحولات اقتصاد کلان در فواصل زمانی چند ماه پدیده جدید ‌سیاست‌گذاری در کشور محسوب می‌‌‌شود. نکته دوم ، آن است که حاکم شدن فرهنگ حرفه‌ای از نظر اطلاع‌رسانی ‌سیاست‌گذاری، به این صورت که هر مجموعه سیاستی که طراحی می‌‌‌شود همراه با تحلیل و جزئیات محور‌‌های ‌سیاست‌گذاری، منتشر شده و در اختیار همگان قرار گیرد، نیز از این جهت که یک تقاضای پایدار و ماندگار از دولت‌‌ها ایجاد کرده و ‌به‌صورت یک مطالبه نهادی درآید نیز مجددا در خور تاکید است. امید می‌‌‌رود این برخورد حرفه‌ای در عرصه اطلاع‌رسانی ‌سیاست‌گذاری، منجر به ارتقای فرهنگ نقد در کشور شود و سرانجام نکته سوم آنکه این اولین بار است که دولتی در ایران، تصمیم به اجرای سیاست فعال پولی گرفته است. همان‌گونه که در ابتدای این نوشته اشاره شد، افزایش حجم پول تاکنون ‌به‌صورت یک «برون‌دادی نهادی»، ‌به‌صورت انفعالی اتفاق می‌‌‌افتاده و این اولین بار است که افزایش حجم پول در قالب «‌سیاست‌گذاری» انجام می‌‌‌شود. بنابراین از این بابت هم یک قدم هرچند کوچک ولی مهم به سمت تعیین اختیار همراه با مسئولیت برای بانک مرکزی حرکت کرده‌ایم که لازم است از آن به‌عنوان یک دستاورد محافظت کنیم. تا به حال در کشور ما بانک مرکزی یک نهاد منفعل بوده و اینک در یک موضوع مشخص و با یک رسالت کوتاه‌مدت مشخص، به یک نهاد فعال- و البته پاسخگو- تبدیل شده است. 35

اسلاید 36: در پایان مجددا بر این نکته تاکید می شود که مشکل کمبود تقاضا یک مشکل سیاستی و مشکل تنگنای مالی یک مشکل نهادی است. سیاست‌های تحریک تقاضای اتخاذ شده در محدوده کارکرد سیاستی، با توجه به مجموعه محدودیت‌ها، «به درجاتی» موثر خواهد بود. اما مشکل اصلی اقتصاد ایران در مقطع حاضر-که از پیچیدگی‌‌های بسیار زیاد برخوردار است- مساله تامین مالی است که امید می‌‌‌رود با رفع تحریم‌ها، از پیچیدگی‌‌های آن کاسته شده و منابعی فراهم شود تا بتوان به حل آن که بسیار دشوار اما اجتناب‌ناپذیر است همت گماشت. شاید اغراق نباشد اگر ادعا شود که این حجم از مشکلات مزمن اقتصاد ایران که با توجه به راه‌‌های نادرست طی شده قبلی، مسائل حل نشده، ظهور نارسایی‌های جدید، ضعف‌‌های مختلف موجود و سرانجام منابع اندک در اختیار، مانند و شبیه کمی در دنیا داشته باشد، به‌عنوان تهدید جدی برای رفاه مردم روی هم انباشته شده‌اند و هم از نظر تعداد و هم عمق کاملا جدی تلقی می‌‌‌شوند. باید اهمیت این شرایط را به‌خوبی درک کنیم و تلاش کنیم تا راه را به خطا نرویم و راه درست را خطا نبینیم. 36

اسلاید 37: شهر جديد براي زندگي كردن37

اسلاید 38: بهترین شهرهای دنیا برای زندگی کردن/ جایگاه تهران در بین ۱۴۰ کشور دنیا، کجاست؟ هر سال ای‌آی‌یو یکی از زیرمجموعه های اکونومیست لیست بهترین شهرهای دنیا را برای زندگی اعلام می کند، اما با وجود اتفاقات تروریستی که امسال در فرانسه، خاورمیانه و... افتاد جدول امسال کمی متفاوت است.ای‌آی‌یو یا واحد اطلاعات اقتصادی شرکتی مستقل است که از سال 1946 میلادی در لندن و توسط گروهی اقتصاددانان راه اندازی شده است، این شرکت هر سال شهرهای بزرگ دنیا را با هم مقایسه و رتبه‌های آنها را برای زندگی اعلام می کند.

اسلاید 39: طبق معیارهای لیست سال ۲۰۱۵، پنج شهر اول به ترتیب ملبورن استرالیا، وین اتریش، ونکوور کانادا، تورنتو کانادا و به طور مشترک، آدلاید استرالیا و کالگاری کانادا است. لیست 5 کشور اول با پارسال هیچ فرقی نکرده است. از 10 شهر اول 7 تای آنها مربوط به استرالیا و کانادا است. گفتنی است که 5 سال است ملبورن به عنوان بهترین شهر انتخاب می شود.39

اسلاید 40: ای آی یو بر اساس معیار های مراقبت های بهداشتی، آموزش، ثبات، فرهنگ، محیط زیست و ساخت و ساز به شهر ها از 100، نمره می دهد. ملبورن 97.5 نمره و آدلاید که پنجم شد 96.6 نمره گرفته اند. معمولا شهر هایی نمره بالا می گیرند که جمعیت کمی نسبت به وسعتشان داشته باشند. درشهرهاي نخست چالش های کمی وجود دارد و شرایطشان به استاندارد های زندگی بسیار نزدیک و آمار قتل در این شهرها بسیار کم است. دمشق به علت جنگ های داخلی در رتبه آخر قرار دارد پارسال نیز دمشق در رتبه آخر قرار داشت. پایتخت زیمبابوه بیشترین پیشرفت را در سال اخیر نسبت به بقیه شهر ها داشته است. اما به جز اینها تغییرات زیادی در جدول نسبت به سال قبل به وجود آمده؛ دلیل تغییرات هم اتفاقاتی بود که در چند وقت اخیر در اروپا و آمریکاي شمالی مانند تیراندازی در پاریس به وجود آمد. از سال 2010 ای آی یو سبک زندگی در 140 شهر را بررسی می کند. میزان امنیت در این شهرها، 2.2 درصد کاهش یافته، اگر چه این می تواند حاشیه ایجاد کند. ضمن اینکه میزان زیست پذیری در 57 شهر کاهش داشته است.در جمع همه این شهرها، تهران در میانه قرار دارد و رتبه ۸۰ را به خود اختصاص داده است. البته رتبه تهران در هزینه زندگی ۶۲ است.40

اسلاید 41: بهترین شهرها برای زندگی کردنبدترین شهرها برای زندگی کردن41

اسلاید 42: خودروي ويژه رييس جمهور امريكا42

اسلاید 43: معرفی ماشین ریاست جمهوری آمریکا :لازم به ذکر است که تمامی این وسایل از خصوصیات بسیار مخفی برخوردار هستند که حتی برخی از مقامات آمریکایی نیز از آن بی اطلاع هستند.یک نیرو با نام سرویس مخفی وظیفه حفاظت و تامین تجهیزات امنیتی مقامات بلند پایه را بر عهده دارد. ایده یک خودرو اختصاصی برای جا به جایی رییس جمهور از سال های 1930 شکل گرفت.حفاظت از جان رییس جمهور پس از ترور جان اف کندی در سال 1963 شدت گرفت.ترور جان اف کندی در حالی صورت گرفت که ماشین وی از حالت کروک استفاده میکرد و شدت لایه های امنیتی وی مقدار ی ضعیف بود.پس از آن استاندارد ماشین های حامل رییس جمهور تغییر یافت. 43

اسلاید 44: خودروی رییس جمهور ایالات متحده هم اکنون از سوی کمپانی جنرال موتور تامین میگردد.این ماشین یک کادیلاک لیموزین است که شباهت بسیاری به کادیلاک DTS دارد.به جز موارد داخلی و خارجی،چراغ ها و نمایه عقب نیز با تغییراتی همراه بوده است.این خودرو یک زره پوش کامل است.قیمت دقیق آن نیز هیچ گاه به طور رسمی و دقیق اعلام نشده است اما برخی از منابع قیمت هر عدد از این کادیلاک را بیش از یک و نیم میلیون دلار تخمین زده اند.ضخامت بدنه این خودرو بیش از 100 میلی متر است و مواد به کار رفته در آن شامل استیل،آلومینیوم،تیتانیوم و سرامیک تقویت شده است.درها نیز بیش از 20 سانتی متر قطر تقویت شده دارد.44

اسلاید 45: بدنه و درب ها در مقابل بسیاری گلوله های کالیبر بالا مانند اسلحه های تک تیر انداز قدرتمند و مسلسل های سنگین مقاوم است.موشک های دوش پرتاب و R.P.G نیز شانس نفوذ به داخل بدنه را ندارند.وزن بالای این خودرو باعث میگردد تا در صورت انفجارهای مهیب و بمب های کار گذاری شده در مسیر نیز واژگونی در کار نباشد.45

اسلاید 46: صندلی های عقب به وسیله شیشه هایی از قسمت های جلو جدا میگردد.سرنشینان عقب خودروی رییس جمهور تنها قادر به کنترل آنها هستند.این شیشه های نیز ضد گلوله هستند.جالب است بدانید که راننده این لیموزین از مهارت های ویژه ایی برخوردار است و علاوه بر آن رانندگان مهمترین خودروی جهان را سازمان CIA انتخاب میکند.شیشه های این خودرو از استاندارد ویژه ایی برخوردار هستند.بسیاری از آنها ثابت هستند و شیشه راننده نیز تنها 7 سانتی متر پایین می آید.این مقدار تنها برای پرداخت هزینه های عبور،دادن اطلاعات و اسم رمز به کار میرود.جالب است بدانید که بر طبق قوانین ایالات متحده،حتی خودروی رییس جمهور نیز از پرداخت عوارض مستثنی نیست.46

اسلاید 47: امکاناتی که در خودروی رییس جمهور فقط در اختیار رییس جمهور قرار دارد شامل یک کامپیوتر لپ تاپ،اینترنت پر سرعت WI-FI،اتصال به ماهواره ها،خط ویژه تماس با پنتاگون و مجلس سنا،خط امن برای تماس های اضطراری و محرمانه،مواد خوراکی،نمایشگر چند کاره و ارتباط با گارد حفاظت است.به طور معمول حداقل دو مامور سرویس مخفی در کنار رییس جمهور در خودرو حضور دارند.در صندوق عقب خودرو تجهیزات ضد آتش،یک واحد خون از نمونه خون رییس جمهور،تجهیزات پزشکی کامل،مخزن اکسیژن،تجهزات تماس و ...وجود دارد.شاسی این خودرو از انواع فلز تقویت شده است که تنها اطلاعات موجود،حکایت از آن دارد که یک استیل تقویت شده به قطر 12.7 سانتی متر،شاسی ها را تشکیل میدهد.تمامی تایر ها از موادی نامعلوم تولید شده اند که به احتمال زیاد به وسیله کولار تقویت شده اند.کولار در تولید جلیقه های ضد گلوله نیز کاربرد دارد.لاستیک ها کاملا ضد گلوله هستند و این خودور مجهز به یک سامانه است که در صورت پنچری لاستیک ها،خودرو قادر به ادامه مسیر خواهد بود. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد،حداقل دو مامور امنیتی رییس جمهور را در خودرو همراهی میکنند و آنها علاوه بر سلاح کمری،مجهز به مسلسل های سبک هستند.اما این سلاح ها تنها تجهیزات این ماموران نیستند.اسلحه های دید در شب،گاز اشک آور و دود زا و یک اسلحه سنگین نیز در دسترس این نیروها هستند.پیشرانه این خودرو از مصرف بالایی برخوردار است!یک گالن در هر 8 مایل.مخزن سوخت غیر قابل نفوذ است و به خوبی ضد گلوله شده است.علاوه بر آن یک سامانه ضد انفجار در آن به کار گرفته شده است.

اسلاید 48: حداکثر سرعت این خودرو نزدیک به 100 کیلومتر است.بسیاری از اطلاعات این خودرو محرمانه است و نمیتوان نظری در مورد آن داد. 48

اسلاید 49: مراقب  افکارت باش که گفتارت می شود    مراقب گفتارت باش که رفتارت می شود       مراقب رفتارت باش که عادتت می شود        مراقب عاداتت باش که شخصیتت می شود         مرقب شخصیتت باش که سرنوشتت می شود مولا علي (ع) 49

اسلاید 50: با تشكر از حسن توجه شما50

39,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید