مشاهده سبد خرید و ادامه جهت پرداخت “دلایل اهمیت مراقبت از کودکان کمتر از ۶ سال” به سبد خرید شما افزوده شد.
سایر کودک و نوجوان

دلایل اهمیت مراقبت از کودکان کمتر از ۶ سال

dalayele_ahamiate_moraghebat_az_kodakane_kamtar_az_6_sal

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “دلایل اهمیت مراقبت از کودکان کمتر از ۶ سال”

دلایل اهمیت مراقبت از کودکان کمتر از ۶ سال

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2:

اسلاید 3: دلایل اهمیت مراقبت از کودکان کمتر از 6 سال 1-تعداد زیاد(15-12% در کشورهای در حال توسعه) 2-میرائی زیاد(نیمی از موارد مرگ در کشورهای در حال توسعه) 3-ابتلا به بیماری های عفونی و انگلی 4-ابتلا به سوئ تغذیه 5-رشد و تکامل 6-منابع انسانی 7-دسترسی دشوار

اسلاید 4: فواصل مراقبتی: کمتر از 2 ماه 3باردرماه 12-2ماه 2 ماه یکبار 2-1 ساله 4 ماه یکبار 8-2سال سالی یکبار مراقبت ویژه: بار مراقبتی 2 برابر می شود

اسلاید 5: در دوران شیرخوارگی، رشد کودک، بهترین معیار جهت بررسی وضعیت سلامت کودک است.

اسلاید 6: وزندر 5 ماهگی دو برابر و در یک سالگی سه برابر و در 6 ماهه دوم افزایش و.ن نصف میشوددر 2/5 سالگی 4 برابر می شود.هرماه 700-600 گرم اضافه وزن (6 ماه اول )6 ماهه دوم هر ماه 400-300 گرم اضافه وزن

اسلاید 7:

اسلاید 8: افزایش قد:در 6 ماه اول هر ماه 2/5 سانتی متر ودر 6 ماهه دوم هرماه دوسانتی متریک سالگی تقریبا 50% به قد موقع تولد اضافه میشودافزایش قد بیشتر درتنه است

اسلاید 9: دور سررشد دور سر هرماه 2 سانتی متر(6ماهه اول)اندازه گیری دور سر همراه با بررسی وضعیت فونتانل ها، الگوی رشد مغز را مشخص می کند. در پایان یک سالگی دور سر به 47 سانتی متر می رسد.دور سینه: هنگام تولد دور سر بزرگتر از دور سینه است.در پایان سال اول دورسینه برابر رور سر میشودوزن قلب :پایان سال اول 2 برابر تولد- اندازه آن نسبت به دور سینه بزرگ است (55% پهنای سینه)

اسلاید 10:

اسلاید 11: نکته: فونتانل خلفی تا 2-4 ماهگی و فونتانل قدامی در 12-18 ماهگی بسته می شوند.در انتهای سال اول وزن مغز 2/5 برابر میشود

اسلاید 12: تکامل حرکتی عمده (Gross Motor Development)تکامل حرکتی عمده (Gross Motor Development)

اسلاید 13: کنترل سردر 2 ماهگی 45 درجه سررا بالا می آورد در سه ماهگی کودک قادر به نگهداری سر روی بدن است ولی به جلومی افتد .در چهار ماهگی کودک می تواند 90 درجه سروسینه را بلند کنددر 5 ماهگی نگهداری کامل سر در وضعیت عمودی

اسلاید 14: چرخیدنچرخش تصادفی بدلیل گردی پشت در 4 ماهگی غلتیدن از پشت به پهلو در 5 ماهگی غلتیدن از شکم به پشت در 6ماهگی غلتیدن از پشت به شکم

اسلاید 15: نکته: از 6-7 ماهگی بایستی دقت لازم در پیشگیری از سقوط کودک به عمل آید.

اسلاید 16: نشستن 6 تا 7 ماهگی با حمایت در 8 ماهگی بدون حمایت می نشیند 10 ماهگی از دمر به نشسته

اسلاید 17: راه رفتنخزیدن (Crawling) 9 ماهگی چهار دست و پا رفتن (Creeping) اواخر 9 ماهگی حدود 10 ماهگی شروع به ایستادن در یک سالگی با کمک و نگه داشتن یک دست به دیوار راه می رود.

اسلاید 18: تکامل حرکتی ظریف (Fine Motor Development)تکامل حرکتی ظریف Fine Motor Development

اسلاید 19: گرفتن اشیا با دست (رفلکسی) (Palmar grasp)در 2 تا 3 ماهگی انجام می شود.

اسلاید 20: علائم هشدار دهنده منحنی صاف و یا کند است اقدامات: شروع مراقبت ویژه رسیدگی به تغذیه تکمیلی درمان های ساده علامتی (در صورت لزوم) منحنی نزولی است اقدامات: علاوه بر موارد فوق ارجاع ومداخله پزشکی

اسلاید 21: گرفتن اشیا با دست (ارادی)در 5 ماهگی انجام می شود.

اسلاید 22: نکته: در6 ماهگی کودک قادر به گرفتن شیشه شیر یا پای خود و بردن آن ها به دهان است

اسلاید 23: دادن یک شی از یک دست به دست دیگردر 7 ماهگی انجام می شود.

اسلاید 24: گرفتن اشیا با انگشتان (Pincer grasp)(با استفاده از انگشتان شست و اشاره) در حدود 8 ماهگی اغاز می شود.

اسلاید 25: دادن شی به دیگری یا گرفتن شی از فرد دیگردر 10 ماهگی انجام می شود.

اسلاید 26: گزاردن 2 مکعب یا 2 تکه خانه سازی روی همدر یک سالگی می باشد.

اسلاید 27: رویش دندان یکی از معیارهای تکاملی برای بسیاری از والدین تلقی می شود. دندان های شیری معمولا در 5 تا 9 ماهگی شروع به رویش می کنند. در ابتدا دندان های پیشین مرکزی تحتانی جوانه می زنند.

اسلاید 28: نکته: دندان در آوردن ممکن است با مشکلاتی نظیر گریه های شبانه، بی قراری، بی اشتهایی و آبریزش از دهان همراه باشد. این علائم معمولا طبیعی تلقی می شوند ولی حالاتی نظیر تب، دردگوش یا اسهال باید بررسی شوند.مایعات خنک وقطره ی استامینوفن برای تخفیف درد

اسلاید 29: نکته: در 2 سال اول زندگی کودک: تعداد دندان های کودک = 6 – سن کودک به ماه مثال: دندان 2 = 6 – 8 → کودک هشــت ماهه

اسلاید 30: مراقبت از دندان هاسندروم پوسیدگی دندان هاNursing bottle syndrome (Bottle mouth) (baby bottle syndrome) ) به دلیل استفاده از بطری حاوی شیر یا مواد قندی هنگام خواب ایجاد می شود که عمدتا از دندان های پیشین شروع و بتدریج سایر دندان ها را درگیر می کند.

اسلاید 31: تکامل دستگاه عصبیمغز ، بیشترین میزان رشد را نسبت به سایر اندام ها داراست (به خطر سوچوها –رشد سریع سلولها)بزرگی سر نشانه رشد وتمایز سلولی استوزن مغز در سال اول 2/5 برابر تولد افزایش تعداد و اندازه ی سلول ها افزایش تعداد سیناپس ها (Synapse) میلینه (Myelinization) شدن اعصاب

اسلاید 32: نکته: بسته شدن زودرس سوچورهای جمجمه، کرانیوسینوستوزیس (Craniocynostosis) نام دارد که منجر به میکروسفالی و عقب ماندگی ذهنی می گردد.

اسلاید 33: نکته: تا زمان بسته شدن ملاج های کودک، از وارد شدن ضربه یا فشار به این قسمت ها خودداری گردد.

اسلاید 34: در بدو تولد، مغز حدود 10 تا 12 درصد وزن بدن را تشکیل می دهد با افزایش ضخامت قشر مغز (Cortex) و نواحی حرکتی ان، به تدریج رفلکس های اولیه ناپدید می شوند و تکامل حرکتی کودک با تبعیت از الگوی سفالوکودال (Cephalocaudal) امکان پذیر می گردد.

اسلاید 35: دستگاه تنفسی تراشه کوچک و بافت غضروفی نرم آنرااحاطه کرده.راه هوایی کوچک- ارتجاع دنده ها کمتر است تعداد تنفس دوبرابر بزرگسالانتنفس نوزاد شکمی است،عدم ترشح ایمنوگلوبولین A تعداد الوئول ها در 8 سالگی به میزان موجود در فرد بالغ یعنی به حدو 300 میلیون می رسد. تنفس ها آرام تر وباثبات تر میسود لوله استاش کوتاه ومستقیم

اسلاید 36: نکته: کوچک بودن راه های هوایی در دروان شیرخوارگی، کودک را مستعد ابتلا به مشکلات تنفسی ناشی از عفونت یا آسپیراسیون اجسام خارجی می نماید.

اسلاید 37: نکته: در دوران شیرخوارگی، کوتاه و افقی بودن شیپور استاش، استعداد ابتلای کودک به عفونت گوش میانی را هم افزایش می دهد.

اسلاید 38: دستگاه قلب و عروقدر دوران شیرخوارگی، اندازه و حجم قلب دو برابر موقع تولد می شود تعداد ضربان آن بتدریج کاهش و فشارخون کودک افزایش می یابد.هموگلوبین جنینی Hgbf حداکثر تا 5 ماه اول وجود دارد

اسلاید 39: دستگاه ایمنی انتقال آنتی بادی های مادر در دوران بارداری و از طریق جفت به کودک، سبب مقاومت نسبی او در برابر عفونت های مختلف تا سن 3-4 ماهگی می شود. در این دوران سیستم ایمنی نوزاد قادر به تولید IgA نبوده و فقط مصرف شیر مادر بخصوص کلستروم، سبب انتقال IgA به شیرخوار می شود و توان ایمنی اورا بالا می برد.12-9 ماهگی IGMدر سطح بالغین اگر چه تولید ایمنوگلوبولین ها پس از تولد آغاز می شود، ولی میزان آنها در مقایسه با افراد بالغ بسیار کمتر است.

اسلاید 40: نکته: شیرخوار در یک سالگی قادر است به اندازه ی فرد بالغ ایمنوگلوبولین M تولید کند، در پنج سالگی نوع G و 10 سالگی نوع A را تولید کرده و دارای هر دو نوع سلول B و T است. در شیر مادر ایمنوگلوبولین A وجود دارد.

اسلاید 41: دستگاه گوارش حداکثر ظرفیت معده ی نوزاد برای هر بار تغذیه 30 سی سی استدر یک سالگی حجم به حدود 200 میلی لیتر می رسد.در پایان سال اول 3 وعده غذاهضم توسط اسید کلرهیدریک و رنین ----> اثر بر کازئین شیر---->دلمه---->ماندگاری بیشتر سیر در معده در 3-4 ماهگی توانایی هضم کربوهیدرات های پیچیده نظیر غلات و در9 ماهگی توانایی هضم چربی ها فراهم می گردد. (آنزیم های گوارشی آمیلاز، لیپاز و تریپسین از 4 ماهگی به بعد ترشح می شوند)

اسلاید 42: رفلکس بلع (Swallowing reflex) شیرخوار را آماده شروع و تحمل مواد غذایی جامد می سازد.

اسلاید 43: تکامل حسیبینایی: دید دو چشمی 4 ماهگی (عدم آن خطر استابیسم وکوری )9-7 ماهگی درک عمق رفلکس پاراشوتعلاقه به دیدن صورت دیگران6ماهگی به عکس العمل چهره ها پاسخ میدهند(افرادغریبه وآشنا)

اسلاید 44: نکته: شیرخواران معمولا به رنگ های اصلی توجه زیادی دارند. در اوایل شیرخوارگی به دلیل ضعف عضلات چشم ها، هماهنگی لازم در حرکات چشم وجود ندارد (استرابیسمStrabismus) ، ولی ادامه ی این ناهماهنگی پس از 4-6 ماهگی الزام بررسی و معاینه ی دقیق تر را مطرح می کند.در 2 ماهگی شئی متحرک را تعقیب می کند.

اسلاید 45: نکته: در 4 ماهگی شیرخوار قادر به تشخیص تصویر خود در آینه می باشد لذا به عنوان یک بازی مهیج می توان در این سن از آینه استفاده کرد.در یک سالگی شیرخوار با استفاده از دو چشم، بینایی خوبی داشته در این سن به دلیل نقص در هماهنگی عضلات در چشم ممکن است تنبلی چشم (Amblyopia) به وجود آید.

اسلاید 46: شنوایی: شنوایی در بدو تولد از قدرت زیادی برخوردار است با میلینه شدن عصب، پاسخ کودک به صداهای مختلف افزایش می یابد. در 4 ماهگی، شیرخوار سر و چشم های خود را به طرف منبع صدا می چرخاند8-6 ماهگی به اسم خود عکس العمل نشان میدهند

اسلاید 47: آب بدنموقع تولد 75%وزن بدن سهم مایعات خارج سلولی بالاست مایع خارج سلولی از 40%به 20% در پایان سال اول

اسلاید 48: جدول تکامل حس شنوایی در کودک

اسلاید 49: تکامل روانی-اجتماعی(Psycho-Social Development) بر اساس تئوری تکامل ورانی – اجتماعی اریکسون(Erikson)، شیرخوار باید :در این دوران یاد بگیرد که نسبت به برآورده شدن نیازها توسط دنیای خارج به ویژه مادر اعتماد داشته باشد. گام اولیه در جهت کسب حس اعتماد، برآورده شدن بی قید وشرط نیازهاعدم رفع نیاز-->خوشنودی دیررسیDelayed Gratification----->عدم اعتماد

اسلاید 50: 2ماهگی جل توجه با گریه 3 ماهگی لبخند به مراقبت کننده خود 4ماهگی به تبسم دیگران تبسم میکند نیاز به توجه اجتماعی رانشان میدهد (در تنهایی گریه میکند)5ماهگی شروع به تشخثص افراد غریبه 6ماهگی تشخیص والدین8-7 ماهگی لبخند اجتماعی9ماهگی بازی ساده -بای بای 10ماهگی بروز عواطف12دور شدن از مراقبت دهنده خود

اسلاید 51: نکته: یکی از مهمترین جنبه های تکامل روانی – اجتماعی شیرخوار، اضطراب جدایی(Separation anxiety) است بین سنین8-6 ماهگی نسبت به جدا شدن از مراقب خود احساس ناامنی می کند. این احساس همزمان با افزایش توانایی های هوشی و حرکتی کودک می باشد.

اسلاید 52: تکامل شناختی (مرحله حسی حرکتی- تولد تا 24 ماهگی )3 دستاورد این مرحله عبارتند از :1-جدایی(خود را از اشیا ء محیط جدا میداند)به جز خودشان دیگران هم در کنترل محیط نقشش دارند 2-مفهوم دوام ذهنی شیئی10-9 ماهگی (وجود شیئی حتی اگر درمحدوده دید نباشد )3-نمایش فکری mental representation یا توانایی استفاده از سمبل ها (تفکر در یک موقعیت بدون تجربه واقعی آن )

اسلاید 53: مراحلمرحله 1-تولد تا 1 ماهگی استفاده از رفلکس ها-ماهیت تکراری رفلکس ها آغازی برای ارتباط است –(دارای ترتیب است .گریه---->شیر--->مکیدن ---->ساکت شدن و.....

اسلاید 54: مرحله 2- واکنشهای حلقوی اولیه 4-1 ماهگی Primary circulation reactionsآغاز جایگزینی رفتار رفلکسی با ارادی ارتباط محرکها با هم (صدای مادر +پستانک)جایگزینی فعالیت های عمدی به جای رفلکس و فعالیت های تکراریشروع یادگیری دوام ذهنی شی ءشناسایی سمبل هاپیشرفت درک زمان و آگاهی در مورد تسلسل وقایعتقلید فعالیت هامجزا دانستن خود از محیط

اسلاید 55: مرحله 3-واکنش های حلقوی ثانویه 8-4 ماهگیSecondary circulation riactionsدوام واکنش های حلقوی اولیه وتکرا آن به طوری که منجر به پاسخ شود تبدیل گرفتن به تکان دادن وکوبیدن تقلید (در نیمه دوم سال اول )بازی حسی حرکتی (احساس لذت در اجرا آن )تظاهر عاطفه (از زمان پایداری شیئی بعد از 6 ماهگی )برای دلبستگی والدین لازم است-در پیدایش اضطراب جدایی 8-6ماهگی نقش دارد

اسلاید 56: مرحله 4-هماهنگی طرح ثاویه وکاربرد در موقعیت جدید ارتباط سمبل ها با رویداد ها (بای بای =رفتن پدر )آغاز استدلال عقلانی و پیشرفت مفهوم بقاء شی ءارتباط سمبول ها با رویدادها. طبقه بندی هنوز اولیه و ساده است و براساس تجربه خویش می باشد.در صدد برداشتن موانع برای انجام کارها هستند تشخیص نتیجه نهایی(به صورت ساده) برداشتن موانع از سر راه برای رسیدن به هدف

اسلاید 57: تکامل روانی جنسی مرحله دهانی(Oral Phase) تمامی فعالیت های کودک در این دوران بر دهان او متمرکز می باشد. عمل مکیدن سبب ایجاد حس لذت و آرامش می گردد. شیرخوار از طریق تحریک دهانی مثل مکیدن یا گاز گرفتن احساس رضایت خاطر می یابد.

اسلاید 58: رشد زباناولین شیوه ارتباطی :گریه 2ماهگی تولید صدای متفاوت تر از گریه 3ماهگی غوغو4ماهگی خنده-برخی صداها5-ماهگی تقلید صدا –ما-دا -ها-(واژه یک سیلابی)7ماهگی دوسیلابی ماما-دادا بابا9ماهگی پاسخ به امر ونهی – (نه) خیر رادرک میکند10ماهگی گفتن ارادی ماما-بابا12ماهگی 53 لغت (ذخیره)به جز ماما وبابا-تشخیص اشیاءبا ذکرنام

اسلاید 59:

اسلاید 60: جدول: مرحله حسی-حرکتی در دوره شیرخوارگی

اسلاید 61: خواب و استراحت20-17 ساعت خواب در شبانه روز (نوزاد ) دوره های خواب او حدود 3-2 ساعت است. در 4-3 ماهگی زمان بیشتری در طول شب می خوابد.

اسلاید 62: بازی نوع بازی کودک شیرخوار، بازی به تنهایی (Solitery play) یا (on looker) است.

اسلاید 63: نکته: برای کودک در هر سنی وقتی به شدت بیمار است و توانایی فعالیت ندارد می توان از طریق ایجاد شرایطی برای نگاه کردن بازی دیگران (on looker) در جهت کمک به او تلاش نمود. البته کودک شیرخوار نیز از این نوع بازی لذت می برند.

اسلاید 64: 6-3 ماهگی علاقه به محرکها(جغجغه)4ماهگی خنده وبرتریت به یک محرک خاص6ماه تا 1 سالگی بازی های واقعی (قایم باشک )

اسلاید 65: تغذیه شیرخوارگی، دوره ی رشد و تکامل سریع می باشد، لذا :تغذیه در این دوران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مشخصه اولین سال زندگی، رشد جسمانی سریع شیرخوار است.

اسلاید 66: در 6 ماه اول زندگی، شیر مادر کاملترین و مناسبترین غذا برای شیرخوار است. با شیر مادر ، نیازی به ویتامین ها و مکمل های خاص (به جز فلوراید) ندارد. از سن 6-4 ماهگی که ذخائر آهن دوران جنینی به اتمام می رسد کودک نیاز به آهن پیدا می کند.(در صورت استفاده انحصاری از شیر مادر )آکادمی کودکان امریکا :تمام شیرخواران (حتی آنهایی که با ضیر مادر تغذیه میشوند )200IU ویتامین دی از 2 ماهگی

اسلاید 67: جدول نحوه ی نگهداری شیر مادر

اسلاید 68: نکته: برای استفاده از شیر فریز شده می توان آن را در ظرف اب گرم گذاشت یا شب قبل آن را در یخچال قرار داد. در شیرخواری که شیر مادر می خورد حتی در آب و هوای گرم، مصرف مایعات اضافی ضرورتی ندارد (البته در صورتی که فقط از شیر مادر تغذیه می شود).

اسلاید 69: قبل از 4 ماهگی شروع غذای جامد توصیه نمی شود. رفلکس بیرون اندازی (Extrusion Reflex)

اسلاید 70: تا 12 ماهگی عسل ندهید (به علت 0طر بوتولیسم )آب میوه بعد از 6 ماهگی مخلوط با غلات حذف یک وعده شیر در ازاء یک وعده غذای جامد جایز نیست چون غذا دراین مرحله درحد تجربه طعم وجویدن است سبزیجات9-8ماهگی ودر نهایت گوشت1سالگیهرماده غذایی 7-5 روز ادامه یابد (به تنهایی)

اسلاید 71: حجم غذا 1 قاشق به ازاری هرسن سال (یک دوم یا یک سوم قاشق برای شیرخوار کمتر از یک سال )

اسلاید 72: نکته: دوران شروع تغذیه کمکی شیرخواران، مرحله ای خطرناک تلقی می شود زیرا میزان ابتلا به عفونت ها در این دوران افزایش می یابد. هدف از دادن غذاهای تکمیلی ، کامل کردن شیر مادر و کسب اطمینان از کافی بودن انرژی، پروتئین و سایر مواد قندی لازم برای ادامه رشد طبیعی کودک می باشد.

اسلاید 73: نکته: شروع تغذیه با شیر گاو بهتر است پس از یک سالگی انجام شود زیرا انزیم های لازم برای هضم این نوع شیر در معده کودک ترشح می شود.

اسلاید 74: شروع غذای کمکی (غذای جامد Solid food) معمولا در 6-4 ماهگی، غذاهای کمکی تهیه شده از برنج، اولین غذاهایی هستند که به کودک داده می شود، زیرا :کمتر از سایر مواد غذایی حساسیت زا بوده منبع غنی آهن محسوب می شود.

اسلاید 75: نحوه ی شروع و ادامه ی غذاهای جامد درابتدا از غلات که منبع غنی آهن محسوب می شوند شروع می شود(سه قاشق غذاخوری غلات حاوی 7 میلی گرم آهن می باشد)

اسلاید 76: غذای کمکی باید پس از تغذیه ی شیرخوار با شیر مادر داده شود. پیش از شروع هر ماده ی جدید، بایستی چند روز فاصله باشد (یک هفته)

اسلاید 77: بهتر است برای غذا دادن به شیرخوار از قاشق استفاده شود و مقدار غذا به تدریج افزوده گردد. در ابتدا غذا روزی یکبار و سپس به تدریج بر تعداد وعده ها افزوده می شود.

اسلاید 78: غذای مناسب برای شیرخوار بر حسب :1-میزان فراوانی،2-قیمت 3- فرهنگ 4- اولویت های غذایی5- از محلی به محل دیگر متفاوت است.

اسلاید 79: اصولا در زندگی شیرخوار سه دوره ی متفاوت از نظر وضعیت تغذیه وجود دارد:دوره شیرخوارگی (Nursing Period): شش ماه اول زندگی که در این دوران، تنها منبع تأمین مواد غذایی، شیر است.دوره انتقالی (Transitional Period): یعنی 12-6 ماهگی که مواد غذایی دیگر به تدریج به برنامه ی غذایی کودک افزوده می شوند.دوره تعدیلی بالغین (Modified adult Period): پس از یک سالگی است که نیازهای غذایی کودک، با خوردن غذاهای خانواده تأمین می شود.

اسلاید 80: به تأخیر انداختن تغذیه تکمیلی پس از 6 ماهگی جایز نیست زیرا: ذخایر آهن بدن شیرخوار، در حوالی شش ماهگی به حداقل می رسد.شیر به تنهایی قادر به رفع نیازهای غذایی پس از 6 ماهگی نیست.برای دندان درآوردن، جویدن امری لازم و مفید است.شیرخوار در حوالی 6 ماهگی، آمادگی لازم برای پذیرش غذای نیمه جامد را دارد.تکامل تغذیه ای، بخشی از تکامل عمومی شیرخوار است.اگر تغذیه تکمیلی دیرتر شروع شود، پذیرش آن توسط شیرخوار مشکل تر خواهد بود.

اسلاید 81: شرایط مواد غذایی جهت تغذیه تکمیلی:دارای انرژی کافی و حجم کم باشند.نرم بوده و هضم آن ها آسان باشد.تازه و بدون آلودگی بوده و پاکیزه و بهداشتی تهیه شوند.در دسترس، ارزان و منطبق با عادات غذایی خانواده باشند.امکان استفاده از آنها در حجم کم و به دفعات وجود داشته باشد.

اسلاید 82: شروع تغذیه ی کمکی، فرنی آرد برنج برخی آب میوه ها از سن 6 ماهگی هفت ماهگی، سوپ در ابتدا با گوشت و به فاصله ی یک هفته هر بار یکی از سبزیجات مثل هویج، سیب زمینی، لوبیا سبز، نخودفرنگی، کرفس، جعفری و بالاخره ماکارونی یا رشته را می توان به آن افزود.در پایان هفت ماهگی زرده ی تخم مرغ ( در آب یا شیر، له شود)از حدود 8 ماهگی تکه های نان و بیسکویت (با نظارت) 9-8 ماهگی حبوبات و ماست

اسلاید 83: نکته: استفاده از سفیده ی تخم مرغ و عسل قبل از یک سالگی توصیه نمی شود. میوه هایی مثل مرکبات، توت فرنگی، گیلاس و آلبالو و سبزیجاتی نظیر اسفناج به علت ایجاد حساسیت پس از یک سالگی مصرف می شوند. مصرف کاکائو و ماهی نیز قبل از 11 ماهگی توصیه نمی گردد.

اسلاید 84: نکته: بهتر است پوست کودک روزانه در معرض اشعه ی مستقیم خورشید (به مدت نیم ساعت صورت و دست ها یا ده دقیقه تمام بدن) قرار گیرد.

اسلاید 85: توجهات در تغذیه تکمیلیغذاهای جامد و نیمه جامد را نباید در وضعیت خوابیده به شیرخوار داد. اصولا تغذیه در حالت کاملا خوابیده خطر آسپیراسیون را به همراه دارد.از افزودن نمک، چاشنی، شکر و ادویه به غذای شیرخوار باید اجتناب کرد. همزمان با شروع تغذیه تکمیلی، باید به شیرخوار آب جوشیده سردشده داده شود.همزمان با شروع تغذیه تکمیلی، باید قطره آهن خوراکی (6 قطره در روز) شروع شود.غذای شیرخوار باید به مقدار کم و در یک وعده تهیه شود.حداکثر زمان نگهداری غذاهای تکمیلی در یخچال تا 24 ساعت می باشد.هر ماده غذایی را با روزی یک قاشق چایخوری شروع و در انتهای هفته به چند قاشق غذاخوری در روز برسانید.

اسلاید 86: از شیر گرفتن weaning تغییر روش تغذیه از شیشه به فنجان. به معنای تغییر یک شیوه ی تغذیه به روش دیگر غیر از مصرف شیر می باشد.

اسلاید 87: آمادگی از شیر گرفتن :خوردن غذا با قاشق آشامیدن با لیوان بدون کمک توانایی غذا خوردن با انگشت

اسلاید 88: آمادگی از شیر گرفتن : خوردن غذا با قاشق آشامیدن با لیوان بدون کمک توانایی غذا خوردن با انگشت

اسلاید 89: صدمه علت اصلی مرگ ومیر صدمات (افتادن –خوذدن موادسمی –داروها –سوختگی)آسپیراسیون (اولین علت اجسام خارجی) پستانککمتر از 3/2سانتی متر –دومین علت موادغذایی مثل سوسیس –آبنبات –اجیل –انگور –خطرناکترین لوبیا ست به دلیل امکان تورم –)

اسلاید 90: مراحل اضطراب جدایی

اسلاید 91: مشکلات شایع شیرخوارگی RegurgitationSpitting upVomitingOver feedingconstipation

اسلاید 92: F T T filure to thriv OF T T NOF T T

اسلاید 93: Protein and Energy Malnutrotion (PEM)Marasmus(athrepsia-infantil atrophy-inanition)Kwashiorkor(deposed child)

اسلاید 94: ‘ سندرم بچه لوس’ به صورت گرفتاری های افراطی خودمدارانه و رشد نکرده از طرف کودک است که به دنبال نقص تربیتی ایجاد می شود. بچه های لوس سیستم خود را به دیگران تحمیل می کنند، نسبت به دیگران بی ملاحظه هستند و رفتارهای غیرمنتظره و استبدادگرانه دارند.

اسلاید 95: اولین قدم منفی آن است که به محض گریه ی کودک او را برداریم.

اسلاید 96: حال اگر توجه بیش از حد منجر به لوس شدن نوپا نشود، والدین حق دارند که بدانند واقعا ‘لوس شدن’یعنی چه؟ و چگونه می توان لوس شدن را از رفتارهای طبیعی نوپا تمیز داد و اینکه آیا لوس شدن در یک نوپا عمل تقلیدی است یا خیر؟

اسلاید 97: کودکان آزاد و افراطی وقتی با محدودیت ها و انتظارات واضح مواجه شوند، روند رفتاری آنها تعدیل یا کند می شود. بسیاری از رفتارهای طبیعی وابسته به سن و خصوصیات کودک ممکن است با علائم لوسی اشتباه گرفته شود.

اسلاید 98: مثال های زیر مواردی از این رفتارهاست: گریه شیرخوار در طول ماه های اول که ممکن است به کولیک مربوط باشد یا نباشد، رفتارهای نوپا مثل منفی گرایی، مقاومت مداوم و بدخلقی ها و یا کودک با اختلال کمبود توجه و بیش فعالی. کودکانی که تجربه ی اختلافات بین والدین، سوءرفتار با کودک یا بیماری روانی یکی از والدین را تجربه کرده اند. به مرور که کودک بزرگتر می شود، والدین نیاز دارند که محدودیت هایی را برای پیشگیری از رفتارهایی نظیر بدخلقی که مشکل زا می گردد، استفاده کنند.

اسلاید 99: نکاتی در رابطه با تعیین قد و وزن کودک در سنین مختلف:در 6 ماه اول : به طور متوسط روزانه 20 گرم وزن اضافه می کند.در 6 ماه دوم :به طور متوسط روزانه 15 گرم وزن اضافه می کند.وزن شیرخوار در 6 ماهگی تقریبا دو برابر وزن تولد، در یک سالگی 3 برابر وزن تولد و در 5/2 سالگی چهار برابر وزن تولد است.

اسلاید 100: تعیین متوسط وزن شیر خوار 3 ماهه تا 12 ماهه: 2 ÷ (9 + سن به ماه) مثال: کودک 6 ماهه به طور متوسط باید 5/7 کیلوگرم وزن داشته باشد.

اسلاید 101: تعیین متوسط وزن برای کودک 1 تا 6 ساله: 8 +( ×2سن به سال)= مثال: یک کودک 6 ساله باید به طور متوسط 20 کیلو گرم وزن داشته باشد.

اسلاید 102: تعیین متوسط وزن برای کودک 6 تا 12 ساله:2 ÷( ×7)-5سن به سال))

اسلاید 103: تعیین قد برای کودکان 2 تا 12 ساله: ×6)+77سن به سال(

اسلاید 104: کودک در یک سالگی حدود 75 سانتی متر قد دارد.در 6 ماه اول تولد شیرخوار، هر ماه حدود 5/2 سانتی متر افزایش قد دارد.در 6 ماه دوم تولد هر ماه به طور متوسط 2/1 تا 2 سانتی متر افزایش قد دارد.

اسلاید 105: فرمول اندازه گیری توده بدنی در کودکان (BMI) به صورت ذیل می باشد: ( قد بر حسب متر به توان دو) ÷(وزن بر حسب کیلوگرم)=BMIمثال: در صورتی که وزن 5/10 کیلوگرم و قد 75 سانتی متر (75/0 متر) باشد BMI برابر است با: 5625/0 ÷ 5/10 = BMI 66/18=BMI

اسلاید 106: توده بدنی کم و لاغر: BMI<18/5 اضافه وزن: BMI=25-29 چاق:BMI>30 کمتر از 5 درصد پرسنتایل کودک کم وزن است.بین 5 درصد تا 85 درصد پرسنتایل وزن در محدوده ی طبیعی می باشد.مساوی یا بالاتر از 95 درصد پرسنتایل دارای افزایش وزن است.

اسلاید 107: پرسنتایل براساس نمودار BMI بر حسب سن است. در واقع پرسنتایل همان صدک می باشد.

اسلاید 108: تغییرات تکاملی مهم: لبخند 8-6 هفتگی 14 -12 ماهگی شروع راه رفتن گردن گرفتن 3 ماهگی 24 ماهگی دویدن جملات کوتاه نشستن بدون کمک 8-6 ماهگی 30ماهگی دانستن اسم بالا رفتن از پله سینه خیز رفتن 10-9 ماهگی 36 ماهگی دانستن سن و جنس ایستادن بدون کمک ادا ی کلمات نخست 11-10ماهگی 48 ماهگی توالت رفتن به تنهائی

اسلاید 109: پایان

39,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید