صفحه 1:
رن

صفحه 2:
دوره آموزشی مهندسی سازمان و مشاغل دانشگاه ها و دانشکده هاي علوم پزشکی) و خدمات بهداشتي و درماني دلاور ریحانی (کارشناس مسئول مهندسی سازمال دانشگاه علوم پزشکی خراسان شملی اهواز دی ماه 4960

صفحه 3:

صفحه 4:
اهداف دوره آموزشی : * آشنایی با تعاریف و مفاهیم مهندسی مشاغل و مهندسی سازمان در دانشگاه ها علوم پزشکی ‎٩‏ آشنایی با ساختار و کمیته اجرایی طبقه بندی مشاغل در دانشگاه های علوم پزشکی کشور ‏© آشنایی با نحوه اجرای طرح های طبقه بندی مشاغل ‏* آشنایی به نحوه تخصیص طبقات و رتبه های شغلی ‎٩‏ آشنایی با شرایط احراز پستهای سازمانی ‏* آشنایی با نحوه تبديل » حذف و ایجاد پستهای سازمانی ‏© آشنایی با سامانه های مختلف حوزه مهندسی سازمان و مشاغل

صفحه 5:
مستندات قانونی (پیش نیازهای دوره آموزشی) قانون مدیریت خدمات کشوری ۶ آیین نامه اعضای غیر هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی ۶ آیین نامه تشکیلات و طبقه بندی مشاغل دانشگاه های علوم ‎٩‏ کتاب طرح طبقه بندی مشاغل و سایر بخشنامه های مربوطه

صفحه 6:

صفحه 7:
= | جتبش طبقهبندی مشاغل اولین بارادر ابران در شرکت نفت به مورد اجرا گذارده شد و به علت اينکه سازمان و امور پرسنلی صنعت توسط متخصصین انگلیسی اداره می شد این سازمان قبل از بقیه سازمانهای دیگر در ایران از اين تکنیک پرسنلی استفاده کرد. < در سال 0906 شمسی(1960) م) پس از تصویب قرارداد فروش نفت و گاز» | مسئولان شرکت ملی نفت ایران با توجه به ضرورت پیشرفت اساسی در مورد صنعت نفت خط مشی نوینی که بر مبنای پیشرفت امور هر شرکت می باشد» اتخاذ کردند. منظور اصلی از اتخاذ این تصمیم آن بود که يقین حاصل شود:"... ارزش یکایک مشاغل و کارکنان تعیین گردد..." از اين رو به منظور اجرای عدالت نسبی در مورد کارکنان و هیات رئیسه صنعت نفت مقرر شد که برای هر شغل و انجام دهنده آن در سازمان ارزشی قابل تبدیل به پول معین گردد و هم چنین سعی کافی به عمل آمد که افراد حائز شرایط در مشاغل موجود گمارده شوند. برای ارزشیابی مشاغل و پرداخت حقوق و دستمزد در سازمان مزبور از سیستم امتیازی استفاده شد

صفحه 8:
در سال ۱۳۰۱ نخستین مجموعه قوانین استخدامی کشور شامل ۵ فصل و ۷۴ ماده به تصویب رسید. این قوانین در زمینه های مختلف اداری از جمله طبقه بندی مشاغل پایه ريزى شدفد قا 2 از ساده ترين قا بيجيده ترين مرقبه دسته بندی شوند . در سال ۱۳۳۴ سازمان طبقه بندى مشاغل براى تحقق اهداف زير تشكيل كرديد: ‎-١‏ ايجاد ثبات در تمام خدمات دولتى ۲- تهيه طرح طبقه بندى مشاغل براى دستكاههاى دولتى ايران ۳- تاسیس اداره کل کا رگزینی برای اداره صحیح امور کارگزینی ۴- بهبود روشها ی کار در دستگاههای اداری دولتی

صفحه 9:
در سال ۱۳۳۸ سازمان طبقه بندی مشاغل به سازمان خدمات کشوری تغییر نام داد . در سال ۱۳۴۰ شورای عالی اداری کشور ابجاد شد و سازمان خدمات کشوری به شورای مذکور منتقل گردید . لایحه قانون استخدام کشوری در تاریخ ۱۳۴۵/۳/۳۱ به تصویب رسید و طبق ماده ۱۰۳ این قانون » سازمان امور اداری و استخدامی کشور به جای تاسیس شد, ۹۹

صفحه 10:
مرحله اول قانون استخدام کشوری ۱- در تاریخ ۱۳۴۷/۱/۱ بر اساس مدرک تحصیلی کار کنان » گروه موقت تعیین گردید (گروه های هفت گانه) ۲- بر اساس ماده ۱۳۷ مستخدمان غیر رسمی که در تاریخ ۱۳۴۵/۳/۳۱ در استخدام دولت بودند به مستخدم رسمی تبدیل وضعیت يافتند. مرحله دوم قانون استخدام کشوری ‎-١‏ به استناد مواد ۲۴ و ۲۵ و ۳۰ اين قانون » بر اساس طرح طبقه بندی مشاغل گروه قطعی برای کار کنان تحقق یافت . ۲- در تاریخ ۱۳۵۲/۷/۱ مجموعه شرح رشته شغلی دستگاههای دولتی مشمول این قانون در ۷ مجموعه و یک جلد آئین نامه اجرایی طبقه بندی مشاغل تهیه وجهت اجرا ابلاغ

صفحه 11:
طبقه يع به گروه بندی مشاغل بر اساس نوع وظایف و سطح مسئولیتها و شرایط احراز شغل و فيز انتخاب عنوان مناسب براى آنها اطلاغ ميشود. به سنجش درجه اهمیت و ارزش یک رشته شفلی در مقام مقایسه با رشته های شغلی دیکر به منظور تعبین موقعیت نسبی طبقات شغلی در طرح ‎١‏ 59 طبقه بندى مشاغل با توجه به نوع و ييجيدكى وظايف و سح مسولیها مشاغل ‎١‏ حساسیت شغی » شرايط محيط كار به منظور برداخت حقوق مساوى در 7 ازای کار مساوی و در شرايط مساوى اطلاق ميشود ‎٠.‏

صفحه 12:
كبمج << طح ‎sa‏ به شرح رشته های شغلی» فهرست تخصیص رشته شغلی» مقررات» آئين ها نامه ها و دستورالعمل های اجرایی اطلاق میشود / وین ۱ | عبارت است از مجموعه ای از وظایف و سئولیت های مرتبط و مستمر ۱ | که بر اساس طرح طبقه بندی مشاغل به این عنوان شناخته شده باشد.

صفحه 13:
5 ad ‏عبارت است از شغلی که به فهرست طبقات شغلی مصوب افزوده می شود‎ شفل ع و از ادغام دو با چند رشته شغلی موجود یا بر اثر ایجاد پست های ‎ME /‏ سازمانى جديد بوجود مى آيد كه وظايف و مسئوليت هاى آنها منطبق با رشته هاى شغلى مصوب نبوده و در نتيجه تخصيص آنها مستلزم ايجاد شغل جديد است.. مثال: كارشناس اتاق عملء كارشناس بروتز دنداتى» كارشناس ارتويدى» کاردان /کارشناس آزمایشگاه تشخیص طبی» کاردان /کارشناس آزمایشگاه غذا دارو و بهداشتی, کارشناس /کاردان پذیرش و مدارک پزشکی» تکنسین |کاردان /کارشناس فوریتهای پزشکی کارشناس تعالی سازمانی سلامت. کارشناس اقتصاد سلامته کارشناس بهداشت روانی و اعتیاد و ...

صفحه 14:
Si ‎EE‏ عبارت است از حذف یکی از رفته های شغلی مصوب به دلیل حذف یا از ‏— بين رفتن وظايف و پست های رشته شغلی مزبور.. ‎ ‎ ‎ ‏مثال: * برخی رشته های شغلی حذف شده عبارتند از: کاردان نوارنگاری» کارشناس آزمایشگاهء کاردان آزمایشگاه» مسئول پذیرش و ‎٠‏ مثال ‎٠‏ مدارک پزشکی» پزشک مسئول امور فوریتهای پزشکی» مسئول امور / ۱ ارتوپدی و ... ‎= / ‎ ‎

صفحه 15:
— 6 به مشاغلی اطلاق می شود که تصدی آن به اعتبار ماهیت وظایف و ‎ro‏ هدف های دانشگاه مستلزم انجام مطالعات و بررسی های مستمر علمی تن و تخصصی است و علاوه بر داشتن تحصیلات لیسانس و بالاتر در یک 020202020202020 وشته تخصصى مستلزم داشتن تجارب ممتد و کسب مهارت کامل در آن رشته می باشد.. ‎٠ 7‏ ۲ |فهرست مشاغل تخصصی و امتیازات متعلقه توسط مرکز توسعه مدیریت و ‎٠ ۳۳ ,‏ | تحول ادارى تصويب و ابلاغ خواهد شد . نبا ‎ ‎ ‎

صفحه 16:
عبارت است از یک با چند طبقه شغلی که از لحاظ نوع كار مشابه اند اما از لحاظ اهمیت و دشواری وظایف و مسئولیتها دارای درجات مختلفی هستند . مانند : کارگزین » کتابدار و... طبقه یک هر رشته شغلی از لحاظ اهمیت در پایین ترین سطح و آخرین طبقه در بالاترین سطح آن رشته شغلی قرار دارد.

صفحه 17:
عبارت از شرحی است که مشخص کننده وظایف » مسئولیتها و شرایط احراز مشاغل قابل تخصیص به یک رشته شغلی مشخص است و حاوی عنوان ؛ تعریف » نمونه وظایف و مسئولیتها » حداقل شرایط احراز » تاریخ تصویب و شماره تشخیص که خود مبین رسته » رسته فرعی » رشته شغلی و طبقات مشاغل است »

صفحه 18:
ارت است مجموعه رشته های شغلی که از لحاظ نوع کار » حرا تحصیلی و تجربی وابستگی نزدیک دارند و همراه با هم طب حرفه ای وسیعی را تشکیل می دهند مانند : رسته اداری و مالی » رسته بهداشتی و درمانی و.... 2 ‏دریک رسته رشته هاى شغلى كه از فظو‎ 0٠ ‏فوع كارء حرفه و شرايط احراز وابستكى‎ 00 » 00 بيشترى دارند » در يك رسته فرعى قرار ‎ie‏ می گیرند : مانند رسته فرعی امور فرعی مالیاتی در رسته اداری مالی و ...

صفحه 19:
رسته های هشتگانه طرح طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل مستخدمین دستگاههای اجرابی ۱ ی + ری و | اد ۱ بعدافتیو فناوری خدمات ۱ کشاورزیو )| ار اطلاعات ارت ایرث

صفحه 20:
رسته اصلی آموزشی و فرهنگی اداری و مالی اسر اجماعی بهداشتى و درماتى قنی و مهندسی فناوری اطلاعات. ee eB) امور تربیت بدنی. امور تخصص ی آموزشی و پژوهشی. امور تربیتی. امور خدمات آموزشی,. امور فرهتكى. امور هنرى امور تخصصی اداری و مالی؛ امور اداری؛ امور مالی: امور مالياتى: امور كمركى امور حقوقی روابط عمومى: روابط بين المللی, آمار شکی, خدمات دندانپزشکی, خدمات پرستاری و مامایی: خدمات توانبخشی. خدمات بهسازی و بهداشتی. بهداشت خانواده خدمات اداری و عمومی, حمل و نفل آمور وابسته, امور چاپ اقتصاد در صنايع كشاورزى. امور باغبا امو رآبادانی و راه و ساختمان و معماری, برق و تأسیسات. مکانیک امور ثرم افزارى؛ امور سخت افزاری

صفحه 21:
SE TESS Apa DOE Neate ‏و یا سایر نیازهای مربوط که برای انجام وظایف و‎ ‏مسئولیتهای پستهای قابل تخصیص در آن رشته‎ . ‏شغلی در نظر گرفنه می شود‎ شرایط احراز سس اهم ابن عوامل عبارت از : تحصیلات » تجربه » دوره آموزشی » کار آموزی eS ‏و‎ |

صفحه 22:
شماره تشخیص با کد رشته شغلی از ۷ رقم تشكيل شده است . اين ارقام از سمت چپ به راست بدین صورت است : رقم اول : رسته » رقم دوم و سوم : رسته فرعی » رقم چهارم و پنجم : سح جر

صفحه 23:
نشانگر پایین ترین تا بالاترین سطوح شغل میباشد که بر اساس عواملی نظیر اهمیت و پیچیدگی وظایف و مسئولیتها؛ سطح و ‎Cc‏ تخصص و مهارتهای مورد نیاز به یکی از طبقات شانزده گانه جدول يا جداول حق شغل اختصاص مى يابد. . عبارتست از افزايش طبقه شغلى بر اساس شرايط احراز طبقات شغلی و یا به دليل

صفحه 24:
عبارتست از تغییر شغل کارمند و گماردن وی به شغلی که در طبقه پایین تر قرار دارد..

صفحه 25:
هرکدام از مشاغل متناسب با ویژگیهاء حداکثر در پنج رتبه مقدماتی» پایه, ارشد» خبره و عالی طبقه بندی میگردند و هرکدام از رتبه ها به یکی از طبقات جدول یا جداول حق شغل اختصاص می یابد. رتبه های خبره و عالی به مشاغل کارشناسی (و همتراز کارشناسی) و بالاتر اختصاص می يابد. تبصره: نحوه تعیین طبقه و رتبه توسط معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع تدوین و ابلاغ خواهد شد.

صفحه 26:
آن بخش از خدمات دولتی با غیر دولتی مستخدم است که سبب افزایش مهارت مستخدم می گردد و در تعیین طبقه و رتبه شغلی وى به تناسب می تواند موثر باشد.

صفحه 27:
عبارتست از آن قسمت از خدمات مستخدم که در رشته مربوط به شغل مورد تصدی او باشد. عبارتست از آن قسمت از خدمات مستخدم که در زمینه شغل مورد تصدی او باشد . مانند: تجربه کمک بهیاری برای بهیار کارپردازی برای انبارداری

صفحه 28:
۰ طبقه بندی کمیته اجرانی طرح طء مشاغل

صفحه 29:
مسئول تضمین رعایت قوانین و مقررات ابلاغی وزارت متبوع و مسریت هد آساء در که ات نیس وین ارتاه و درل طبقات و ارتقاء رتبه و جابجایی افراد در مشاغل مختلف می باشد..

صفحه 30:
0) معاون توسعه مدیریت و منابع (رئیس) ©) مدير / رئيس گروه توسعه سازمان و تحول اداری (نین) 9) مدیر منابع انسانی يا عناوین مشابه (عضو) <4) بالاترین مسئول طبقه بندی مشاغل (رئیس گروه/ کارشناس مسئول/ کارشناس طبقه بندی مشاغل) (عضو)

صفحه 31:
مصوبات کمیته اجرایی با امضاء تمامی اعضاء دارای حق امضاء اعضاء کمیته اجرایی قابل تفویض به غیر نمی باشد

صفحه 32:
برخی از وظایف کمیته اجرائی طرح طبقه بندی مشاغل

صفحه 33:
‎٠”‏ بررسی و اتخاذ تصعیم در مورد کلیه پیشنهادات واصله از واحدهای تابعه در خصوص اجرای طرح های طبقه بندی مشاغل بر اساس مصوبات ملاک عمل ‎ ‏تخصیص پستها یا مشاغل سازمانی به طبقات رشته های شغلی طرح های طبقه بندی مشاغل ‏نظارت و کنترل مدارک ارائه شده به كميته و تشخیص تجربه » مدرک ‏تحصیلی » دوره های آموزشی » کار آموزی » سوابق تجربی و غیره » مستندات و مقررات مندرج درطرح های طبقه بندی مشاغل ‎ ‏نظارت و کنترل مجوزهای استخدامی و انطباق آن با شرایط و ضوابط تصدی

صفحه 34:
به منظور جلوگیری از تمرکز امور و جام به تشخیص کمیته اجرایی طرح طبقهبندی مشاغل کمیتههایی تحت عنوان کمیته فرعی طرح طبقهبندى مشاغل در حدود وظایف و نحوه نظاژت و تعیین اعضای هر یک از کمیتههای فرعی طرح طبقهبندی واحدهای تابعه با تأیید و تصویب کمیته اجرایی طرح طبقهبندی مشاغل و با صدور ابلاغ رئیس کمیته اجرایی (معاونت توسعه مدیریت و منابع ۱ کلم تین ود ‎at‏

صفحه 35:
ضوابط احتساب تجربه تمام خدمات انجام شده در رشته مربوط به شغل موره تصدی تمام خدمات انجام شده در رشته های

صفحه 36:
در احتساب تجربه حالات استخدامی زیر مشمول این ماده نمی باشند.

صفحه 37:
مدارک مورد نیاز جهت احتساب تجربه بخش غير دولتی )1 گواهي سابقه کاربقیدتاریخ شروع»استمرار«خانمه وعنوان شغل موردتصدي ارائه ليست يا سياهه ریز حقوقي سنوات مختلف معتبروتاندیه پرداخت کسور بازنشستگی یا = 0 ‎pala oad pal Yaga es en als (ty)‏ رز ‎ ‎ ‎

صفحه 38:
سوابق تجربي کسب شده در موسسات خارج از کشور با رعایت ضوابط زیر قابل محاسبه مي باشد ۱ تجربه کسب شده در مشاغل تخصصي بوده و بطور تمام وقت و در مقابل دریافت دستمزد حاصل شده باشد. ‎١‏ ۲ تشخیص مشاغل تخصصي در هر مورد به عهده کمیته اجرايي طرح طبقه بندي مشاغل ‏رل در شغل مربوط با بست مورد تصدي فعلي مستخدم باششد. ‏گواهي موسسه مربوط از لحاظ تماموقت بودن خدمت شخص در آن موسسه و دریافت حقوق ‎WD‏ و دستمزد به تأیید سفارتخانه یا كنسولگري دولت جمهوري اسلامي ایران در کشور ذیربط رسیده باشد ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 39:
مدت دوره های آموزشی وکارآموزی و کارورزی در بخش دولتی قبل از پذیرفته شدن به خدمت رسمی در صورت وجود شرایط زیر با رعایت مفاد ماده مذکور به عنوان تجریه قابل احتساب خواهد بود اشتغال مستخدم در مدت دوره هاي آموزشي و یا کار آموزي بطور تصام وقت بوده باشد. ‎WY‏ انجام دوره آموزشي و یا کار آموزي در قبال دریافت حقوق» دستمزد و یا حق کارآموزي باشد ‎ ‏۳ دوره انجام شده به عنوان از شرایط احراز رشته شغلي مستخدم در بدو استخدام رسمي قید نشده باشد. . ‎ ‏۴ تبصره - دوره کارورزی رشتههای پزشکی. دستیاری تخصصی و فوق تخصصی مشمول اين ماده است. ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 40:
نحوه احتساب تجربه در مورد مستخدمینی که در طول خدمث در ارتباط با شغل مورد تصدی مدرک تحصیلی بالاتر ارائه نمایند جهت ارنقا به طبقات بالاتر به شرح زیر میباشند.: کل سابقه تجربی مربوط و مشابه با مدرک تحصیلی لیسانس مربوط و بالاتر پس از اخذ مدرک تحصیلی لیسانس مربوط یک دوم سوابق طی شده مربوط و مشابه با 35 مدرک تحصیلی فوق دیپلمقابل احتساب می باشد. ۳ يس از اخذ مدرك تحصيلى ليسانس مربوط يك سوم سوابق طى شده مربوط و مشابه با رل مدرک تحصیلی دیپلم قابل احتساب میباشد. ) ۴ از بقیه سوابق» معادل خدمات بعد از لخذ مدرک لیسانس قابل احتساب خواهد بود ‎١‏ بم ‎٠)‏ | يس از أخذ مدرك فوق دييلم مرتبط تمام سوايق ی شدهمربرط و مشاه ا درک دپم ابل رف احتساب است. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 41:
مدت خدمت وظیفه عمومي مستخدمین با توجه به تعاریف تجربه مربوط و تجربه مشابه به تناسب جزو هر یک از موارد متدرج در ماده 6۳2 و 06 قابل احتساب است. wy ۱ دراحتساب تجربه بخش غيردولتي مستخدمین فقط آن قسمت ازتجربه مستخدم که دررشته ‎WY‏ شغلي مربوط و مشابه مورد تصدي او باشد ملاك محاسبه خواهد بود.

صفحه 42:
نحوه احتساب تجربه ماموریت آموزشی | کارکنان عادی که حداکثر ۳۶ ماه می باند: تا ی و يك سوم به ماموریت آموزشی تمام وقت ‎Sagi‏ ‏موز تور بر عنوان تجربه 2 , کل ماموریت ماموریت آموزشی فیمه وقت . . . ‎ates tied‏ ‎I‏ به عنوان قجربه ‎٠.‏

صفحه 43:
7 ماموربت آموزشی ایثارگیان لل 2

صفحه 44:

صفحه 45:
4 تاریخ اجرای طرح طبقه بندی مشاغل دانشكلههاى علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کشور + ۱۳۹۲/۲/۲۲ D <<) ‏ضدمد‎

صفحه 46:
SPAWN. ELE ee seen te wee معاونین محترم پشتیبانَ داتشکاههای علوم پزتکی و خدمات بهداشتی درمائی سراسر کشور موشوع: ابلا مقرج طبقه بندی متاهل دانشگاههای علوم پزتکی و خدمات بمداشتی و درمانی کشور بر اساسن پند. "لب" مادم ۳۰ قانون پرنامه پنجم توسمه جمهوری اسالامی اپران و ماده ۴۹ آثن نامه تشعيلات و عليقد يتدى مشاغل و پا توجه به تصویب نامه شماره. ۵/۱۰۵۳ مورع ‎za ٩۳/۳/۲۲‏ ستجترم ميعامع: شورا ها و ‎She‏ استا.. مشاعل حسومی و اختصاصى دانتعاجهاى علوم پزشتکی و خدسات بهداشتی و درمانی تحت عنولن ۲ طرح طبقه بندی متباغل داتتگاههای علوم پزشکی و خدسات بعداشتی و جرماتی " شامل تعریف. نموته وظایف و مستولیت ها و شرایما تصدی مشاغل و ضوایطا اجایی ذیربط حیمت اجرا ابلاغ می شود. توچه به موارد زير تاكيد اسيكردد. مشق سين ‎ey Gi ee ates ate a‏ مات یی ام وت و مستولیت های اسلی ( ات) دسگاه رده داز مس بش اتتارك ستو ‎wes a oie SE Ue I‏ بت وبا ماد عراجه حوتاات سادر دج ۳ ile) SANS Lege et ‏متسدیان‎ ate tty ‏زاره ۱۳۹۷/۲/۲۷ حر سعدا تبر‎ cook Jase els ‏ام‎ ‎Seats JME Leh Joe GAS Li GALINA BAF cl aye‏ لد لب ‎or‏ غتوايط جديد غير واجد شرايط ‎pat Gey Ja elon ye ete aca ago nappa‏ ‎ ‏رقبه بلامانع امت بدیهی است چنانینه مشاغل دیگری به عنوان معاغل عمومی اضافه گردد و هدچتین متافل اعصاسی ‏که حر اين علرج ذکر نشده اتدء متعاقيا لبالاغيه لاوم ارننال خواهد شد. ‏+ 2 سس« ‎ ‎ ‎ ‎ah Read‏ الخيغيان سيماى ايران. بين فلامف و زوافمان , سحاد مرهزى ‎waaay Guia‏ درمان و آموزش پزشعی ‏230 صفحه الكتروديعي معلونت توسمه سایریت و نایم ‎ ‏مد

صفحه 47:

صفحه 48:

بنام يگانه داناي توانا 1 دوره آموزشی مهندسی سازمان و مشاغل دانشگاه ها و دانشکده هاي علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني دالور ریحانی (کارشناس مسئول مهندسی سازمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اهواز دی ماه 1395 2 بهترین انسان کسی است که بیشتر از دیگران به مردم نفع برساند رسول اکرم (ص) اهداف دوره آموزشی : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ آشنایی با تعاریف و مفاهیم مهندسی مشاغل و مهندسی سازمان در دانشگاه ها علوم پزشکی آشنایی با ساختار و کمیته اجرایی طبقه بندی مشاغل در دانشگاه های علوم پزشکی کشور آشنایی با نحوه اجرای طرح های طبقه بندی مشاغل آشنایی به نحوه تخصیص طبقات و رتبه های شغلی آشنایی با شرایط احراز پستهای سازمانی آشنایی با نحوه تبدیل ،حذف و ایجاد پستهای سازمانی آشنایی با سامانه های مختلف حوزه مهندسی سازمان و مشاغل و ....... مستندات قانونی (پیش نیازهای دوره آموزشی) قانون مدیریت خدمات کشوری آیین نامه اعضای غیر هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی آیین نامه تشکیالت و طبقه بندی مشاغل دانشگاه های علوم پزشکی کتاب طرح طبقه بندی مشاغل و سایر بخشنامه های مربوطه تعاریف و مفاهیم مهندسی مشاغل (طبقه بندی مشاغل) 6 تاریخچه جنبش طبقه بندی مشاغل اولین بار در ایران در شرکت نفت به مورد اجرا گذارده شد و به علت اینکه سازمان و امور پرسنلی صنعت توسط متخصصین انگلیسی اداره می شد ،این سازمان قبل از بقیه سازمانهای دیگر در ایران از این تکنیک پرسنلی استفاده کرد. در سال 1334شمسی( 1955م) پس از تصویب قرارداد فروش نفت و گاز، مسئوالن شرکت ملی نفت ایران با توجه به ضرورت پیشرفت اساسی در مورد صنعت نفت خط مشی نوینی که بر مبنای پیشرفت امور هر شرکت می باشد ،اتخاذ کردند .منظور اصلی از اتخاذ این تصمیم آن بود که یقین حاصل شود ...":ارزش یکایک مشاغل و کارکنان تعیین گردد "...از این رو به منظور اجرای عدالت نسبی در مورد کارکنان و هیات رئیسه صنعت نفت مقرر شد که برای هر شغل و انجام دهنده آن در سازمان ارزشی قابل تبدیل به پول معین گردد و هم چنین سعی کافی به عمل آمد که افراد حائز شرایط در مشاغل موجود گمارده شوند. برای ارزشیابی مشاغل و پرداخت حقوق و دستمزد در سازمان مزبور از سیستم امتیازی استفاده شد تاریخچه در سال 1301نخستین مجموعه قوانین استخدامی کشور شامل 5فصل و 74ماده به تصویب رسید .این قوانین در زمینه های مختلف اداری از جمله طبقه بندی مشاغل پایه ریزی شدند تا مشاغل از ساده ترین تا پیچیده ترین مرتبه دسته بندی شوند . در سال 1334سازمان طبقه بندی مشاغل برای تحقق اهداف زیر تشکیل گردید: -1ایجاد ثبات در تمام خدمات دولتی -2تهیه طرح طبقه بندی مشاغل برای دستگاههای دولتی ایران -3تاسیس اداره کل کارگزینی برای اداره صحیح امور کارگزینی -4بهبود روشها ی کار در دستگاههای اداری دولتی در سال 1338سازمان طبقه بندی مشاغل به سازمان خدمات کشوری تغییر نام داد . در سال 1340شورای عالی اداری کشور ایجاد شد و سازمان خدمات کشوری به شورای مذکور منتقل گردید . الیحه قانون استخدام کشوری در تاریخ 1345/3/31به تصویب رسید و طبق ماده 103این قانون ،سازمان امور اداری و استخدامی کشور به جای شورای عالی اداری تاسیس شد. مرحله اول قانون استخدام کشوری -1در تاریخ 1347/1/1بر اساس مدرک تحصیلی کارکنان ،گروه موقت تعیین گردید (گروه های هفت گانه) -2بر اساس ماده 137مستخدمان غیر رسمی که در تاریخ 1345/3/31در استخدام دولت بودند به مستخدم رسمی تبدیل وضعیت یافتند. مرحله دوم قانون استخدام کشوری -1به استناد مواد 24و 25و 30این قانون ،بر اساس طرح طبقه بندی مشاغل گروه قطعی برای کارکنان تحقق یافت . -2در تاریخ 1352/7/1مجموعه شرح رشته شغلی دستگاههای دولتی مشمول این قانون در 7مجموعه و یک جلد آئین نامه اجرایی طبقه بندی مشاغل تهیه وجهت اجرا ابالغ گردید. اصطالحات کلیدی طبقه بندی مشاغل به گروه بندی مشاغل بر اساس نوع وظایف و سطح مسئولیتها و شرایط احراز شغل و نیز انتخاب عنوان مناسب برای آنها اطالغ میشود . به سنجش درجه اهمیت و ارزش یک رشته شغلی در مقام مقایسه با رشته های شغلی دیگر به منظور تعیین موقعیت نسبی طبقات شغلی در طرح ارزشیابی مشاغل طبقه بندی مشاغل با توجه به نوع و پیچیدگی وظایف و سطح مسئولیتها، حساسیت شغی ،شرایط محیط کار به منظور پرداخت حقوق مساوی در ازای کار مساوی و در شرایط مساوی اطالق میشود . اصطالحات کلیدی طرح طبقه بندی مشاغل شغل به شرح رشته هاي شغلي ،فهرست تخصيص رشته شغلي ،مقررات ،آئين نامه ها و دستورالعمل هاي اجرايي اطالق مي­شود عبارت است از مجموعه اي از وظايف و مسئوليت هاي مرتبط و مستمر كه بر اساس طرح طبقه بندي مشاغل به اين عنوان شناخته شده باشد . اصطالحات کلیدی عبارت است از شغلی که به فهرست طبقات شغلی مصوب افزوده می شود شغل جدید و از ادغام دو یا چند رشته شغلی موجود یا بر اثر ایجاد پست های سازمانی جدید بوجود می آید که وظایف و مسئولیت های آنها منطبق با رشته های شغلی مصوب نبوده و در نتیجه تخصیص آنها مستلزم ایجاد شغل جدید است.. مثال مثال :کارشناس اتاق عمل ،کارشناس پروتز دندانی ،کارشناس ارتوپدی، کاردان/کارشناس آزمایشگاه تشخیص طبی ،کاردان/کارشناس آزمایشگاه غذا دارو و بهداشتی ،کارشناس/کاردان پذیرش و مدارک پزشکی، تکنسین/کاردان/کارشناس فوریت­های پزشکی ،کارشناس تعالی سازمانی سالمت ،کارشناس اقتصاد سالمت ،کارشناس بهداشت روانی و اعتیاد و ... اصطالحات کلیدی حذف شغل مثال عبارت است از حذف یکی از رشته های شغلی مصوب به دلیل حذف یا از بین رفتن وظایف و پست های رشته شغلی مزبور.. مثال * :برخی رشته های شغلی حذف شده عبارتند از :کاردان نوارنگاری ،کارشناس آزمایشگاه ،کاردان آزمایشگاه ،مسئول پذیرش و مدارک پزشکی ،پزشک ،مسئول امور فوریت­های پزشکی ،مسئول امور ارتوپدی و ... اصطالحات کلیدی به مشاغلي اطالق مي شود كه تصدي آن به اعتبار ماهيت وظايف و مشاغل تخصصی هدف های دانشگاه مستلزم انجام مطالعات و بررسي هاي مستمر علمي و تخصصي است و عالوه بر داشتن تحصيالت ليسانس و باالتر در يك رشته تخصصي مستلزم داشتن تجارب ممتد و كسب مهارت كامل در آن رشته مي باشد.. تبصره فهرست مشاغل تخصصی و امتیازات متعلقه توسط مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری تصویب و ابالغ خواهد شد . رشته شغلی عبارت است از یک یا چند طبقه شغلی که از لحاظ نوع کار مشابه اند اما از لحاظ اهمیت و دشواری وظایف و مسئولیتها دارای درجات مختلفی هستند . مانند :کارگزین ،کتابدار و... طبقه یک هر رشته شغلی از لحاظ اهمیت در پایین ترین سطح و آخرین طبقه در باالترین سطح آن رشته شغلی قرار دارد . عبارت از شرحی است که مشخص کننده وظایف ، مسئولیتها و شرایط احراز مشاغل قابل تخصیص به یک رشته شغلی مشخص است و حاوی عنوان ،تعریف ، نمونه وظایف و مسئولیتها ،حداقل شرایط احراز ، تاریخ تصویب و شماره تشخیص که خود مبین رسته ، رسته فرعی ،رشته شغلی و طبقات مشاغل است ، می باشد . شرح رشته شغلی رسته رسته فرعی عبارت است مجموعه رشته های شغلی که از لحاظ نوع کار ،حرفه ، رشته تحصیلی و تجربی وابستگی نزدیک دارند و همراه با هم طیف حرفه ای وسیعی را تشکیل می دهند مانند :رسته اداری و مالی ،رسته بهداشتی و درمانی و.... در یک رسته ،رشته های شغلی که از نظر نوع کار ،حرفه و شرایط احراز وابستگی بیشتری دارند ،در یک رسته فرعی قرار می گیرند :مانند رسته فرعی امور مالیاتی در رسته اداری مالی و ... رسته های هشتگانه طرح طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل مستخدمین دستگاههای اجرایی آموزشی و فرهنگی خدمات اداری و مالی کشاورزی و محیط زیست امور اجتماعی بهداشتی و درمانی فنی و مهندسی فناوری اطالعات ردیف رسته اصلی 1 آموزشی و فرهنگی رسته فرعی امور تربیت بدنی ،امور تخصصی آموزشی و پژوهشی ،امور تربیتی ،امور خدمات آموزشی ،امور فرهنگی ،امور هنری تعدا د 6 2 اداری و مالی امور تخصصی اداری و مالی ،امور اداری ،امور مالی ،امور مالیاتی ،امور گمرکی 5 3 امور اجتماعی امور حقوقی ،روابط عمومی ،روابط بین المللی ،آمار 14 4 بهداشتی و درمانی خدمات پزشکی ،خدمات دندان­پزشکی ،خدمات پرستاری و مامایی ،خدمات توانبخشی ،خدمات بهسازی و بهداشتی ،بهداشت خانواده 16 5 خدمات خدمات اداری و عمومی ،حمل و نقل امور وابسته ،امور چاپ 6 6 کشاورزی و محیط زیست اقتصاد در صنایع کشاورزی ،امور باغبانی 12 7 فنی و مهندسی امور آبادانی و راه و ساختمان و معماری ،برق و تأسیسات ،مکانیک 20 8 فناوری اطالعات امور نرم افزاری ،امور سخت افزاری 4 2 عبارت است از حداقل خصوصیات فکری ،جسمی و یا سایر نیازهای مربوط که برای انجام وظایف و مسئولیتهای پستهای قابل تخصیص در آن رشته شرایط احراز شغلی در نظر گرفته می شود . اهم این عوامل عبارت از : تحصیالت ،تجربه ،دوره آموزشی ،کارآموزی و... شماره تشخیص شماره تشخیص یا کد رشته شغلی از 7رقم تشکیل شده است .این ارقام از سمت چپ به راست بدین صورت است : رقم اول :رسته ،رقم دوم و سوم :رسته فرعی ،رقم چهارم و پنجم : رشته شغلی رقم ششم و هفتم :تعداد طبقه شغلی نشانگر پایین ترین تا باالترین سطوح شغل میباشد که بر اساس طبقه شغلی عواملی نظیر اهمیت و پیچیدگی وظایف و مسئولیتها ،سطح تخصص و مهارتهای مورد نیاز به یکی از طبقات شانزده گانه جدول یا جداول حق شغل اختصاص می یابد. . ارتقاء طبقه عبارتست از افزایش طبقه شغلی بر اساس شرایط احراز طبقات شغلی و یا به دلیل کسب تجربه و تخصیص به پست یا شغل مستمری و یا اخذ مدرک تحصیلی جدید و یا به صورت تشویقی در طبقه باالتر قرار می­گیرد تنزل طبقه تخصیص عبارتست از تغییر شغل کارمند و گماردن وی به شغلی که در طبقه پایین تر قرار دارد.. عبارتست از قرار دادن پست مستخدم در طبقه و رتبه شغلی مرتبط رتبه شغلی هرکدام از مشاغل متناسب با ویژگیها ،حداکثر در پنج رتبه مقدماتی ،پایه، ارشد ،خبره و عالی طبقه بندی میگردند و هرکدام از رتبه ها به یکی از طبقات جدول یا جداول حق شغل اختصاص می یابد. رتبه های خبره و عالی به مشاغل کارشناسی (و همتراز کارشناسی) و باالتر اختصاص می یابد. تبصره :نحوه تعیین طبقه و رتبه توسط معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع تدوین و ابالغ خواهد شد. آن بخش از خدمات دولتی یا غیر دولتی مستخدم است که سبب افزایش مهارت مستخدم می گردد و در تعیین طبقه و رتبه شغلی وی به تناسب می تواند موثر باشد. تجربه شغلی تجربه مربوط عبارتست از آن قسمت از خدمات مستخدم که در رشته مربوط به شغل مورد تصدی او باشد. عبارتست از آن قسمت از خدمات مستخدم که در تجربه مشابه زمینه شغل مورد تصدی او باشد . مانند :تجربه کمک بهیاری برای بهیار کارپردازی برای انبارداری کمیته اجرائی طرح طبقه بندی مشاغل کمیته اجرایی طرح طبقه­بندی (مهندسی) مشاغل مسئول تضمین رعایت قوانین و مقررات ابالغی وزارت متبوع و مصوبات هیات امناء در کلیه انتصابات ،تغییر عناوین ،ارتقاء و تنزل طبقات و ارتقاء رتبه و جابجایی افراد در مشاغل مختلف می باشد.. )1معاون توسعه مدیریت و منابع (رئیس) )2مدیر /رئیس گروه توسعه سازمان و تحول اداری (دبیر) )3مدیر منابع انسانی یا عناوین مشابه (عضو) )4باالترین مسئول طبقه بندی مشاغل (رئیس گروه/ کارشناس مسئول /کارشناس طبقه بندی مشاغل) (عضو) اعضاء کمیته اجرایی طرح طبق ­ه- بندی (مهندسی) مشاغل مصوبات کمیته اجرایی با امضاء تمامی اعضاء دارای اعتبار تبصره 1 بوده و لغو و یا تغییر آنها نیز منوط به امضاء تمام اعضاء می باشد.. تبصره 2 حق امضاء اعضاء کمیته اجرایی قابل تفویض به غیر نمی باشد برخی از وظایف کمیته اجرائی طرح طبقه بندی مشاغل بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد کلیه پیشنهادات واصله از واحدهای تابعه در خصوص اجرای طرح های طبقه بندی مشاغل بر اساس مصوبات مالک عمل تخصیص پستها یا مشاغل سازمانی به طبقات رشته های شغلی طرح های طبقه بندی مشاغل نظارت و کنترل مدارک ارائه شده به کمیته و تشخیص تجربه ،مدرک تحصیلی ،دوره های آموزشی ،کارآموزی ،سوابق تجربی و غیره ، مستندات و مقررات مندرج درطرح های طبقه بندی مشاغل نظارت و کنترل مجوزهای استخدامی و انطباق آن با شرایط و ضوابط تصدی به منظور جلوگیری از تمرکز امور و تسریع درانجام کارها کمیته فرعی طرح طبقه بندی مشاغل به تشخیص کمیته اجرایی طرح طبقه­بندی مشاغل ،کمیته­هایی تحت عنوان کمیته فرعی طرح طبقه­بندی مشاغل در واحدهای تابعه دانشگاه تشکیل می­گردد. .. حدود وظایف و نحوه نظارت و تعیین اعضای هر یک تبصره ماده 52 از کمیته­های فرعی طرح طبقه­بندی واحدهای تابعه با تأیید و تصویب کمیته اجرایی طرح طبقه­بندی مشاغل و با صدور ابالغ رئیس کمیته اجرایی (معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه) تعیین و منصوب می گردند ضوابط احتساب تجربه 1 تمام خدمات انجام شده در رشته مربوط به شغل مورد تصدی 2 تمام خدمات انجام شده در رشته های مشابه با شغل مورد تصدی 3 از بقیه خدمات معادل جمع ردیفهای یک و دو ،مشروط بر اینکه از یک سوم تجربه غیر مربوط کمتر نشود . در احتساب تجربه حاالت استخدامی زیر مشمول این ماده نمی باشند. آمادگی به خدمت ایام تعلیق ایام بازنشستگی ایام عدم اشتغال (نظیر انفصال موقت، مرخصی بدون حقوق، )... مدارک مورد نیاز جهت احتساب تجربه بخش غیر دولتی 1 2 3 گواهي سابقه كارباقيدتاريخ شروع،استمرار،خاتمه وعنوان شغل موردتصدي ارائه ليست يا سياهه ريز حقوقي سنوات مختلف معتبروتائيدیه پرداخت كسور بازنشستگی یا سهم بيمه.. گواهي ثبت شركت يامؤسسه يا ارائه جواز تأسیس ازمراجع ذیربط.. سوابق تجربي كسب شده در موسسات خارج از كشور با رعايت ضوابط زير قابل محاسبه مي باشد 1 تجربه كسب شده در مشاغل تخصصي بوده و بطور تمام وقت و در مقابل دريافت دستمزد حاصل شده باشد. 2 ‌تشخيص مشاغل تخصصي در هر مورد به عهده كميته اجرايي طرح طبقه بندي مشاغل خواهد بود. 3 در شغل مربوط با پست مورد تصدي فعلي مستخدم باشد. 4 ‌گواهي موسسه مربوط از لحاظ تمام­وقت بودن خدمت شخص در آن موسسه و دريافت حقوق و دستمزد به تأیيد سفارت­خانه يا كنسولگري دولت جمهوري اسالمي ايران در كشور ذيربط رسيده باشد مدت دوره های آموزشی وکارآموزی و کارورزی در بخش دولتی قبل از پذیرفته شدن به خدمت رسمی در صورت وجود شرایط زیر با رعایت مفاد ماده مذکور به عنوان تجربه قابل احتساب خواهد بود 1 ‌اشتغال مستخدم در مدت دوره هاي آموزشي و يا كار آموزي بطور تمام وقت بوده باشد. 2 انجام دوره آموزشي و يا كار آموزي در قبال دريافت حقوق ،دستمزد و يا حق كارآموزي باشد 3 دوره انجام شده به عنوان بخشي از شرايط احراز رشته شغلي مستخدم در بدو استخدام رسمي قيد نشده باشد. . 4 تبصره -دوره کارورزی رشته­های پزشکی ،دستیاری تخصصی و فوق تخصصی مشمول این ماده است. نحوه احتساب تجربه در مورد مستخدمینی که در طول خدمت در ارتباط با شغل مورد تصدی مدرک تحصیلی باالتر ارائه نمایند جهت ارتقا به طبقات باالتر به شرح زیر می­باشند:. 1 2 3 4 5 کل سابقه تجربی مربوط و مشابه با مدرک تحصیلی لیسانس مربوط و باالتر پس از اخذ مدرک تحصیلی لیسانس مربوط یک دوم سوابق طی شده مربوط و مشابه با مدرک تحصیلی فوق دیپلم قابل احتساب می باشد. پس از اخذ مدرک تحصیلی لیسانس مربوط یک سوم سوابق طی شده مربوط و مشابه با مدرک تحصیلی دیپلم قابل احتساب می­باشد. از بقیه سوابق ،معادل خدمات بعد از اخذ مدرک لیسانس قابل احتساب خواهد بود پس از اخذ مدرک فوق دیپلم مرتبط تمام سوابق طی شده مربوط و مشابه با مدرک دیپلم قابل احتساب است. نکات مهم : 1 2 مدت خدمت وظيفه عمومي مستخدمین با توجه به تعاريف تجربه مربوط و تجربه مشابه به تناسب جزو هر یک از موارد مندرج در ماده 47و 54قابل احتساب است. دراحتساب تجربه بخش غيردولتي مستخدمین فقط آن قسمت ازتجربه مستخدم كه دررشته شغلي مربوط و مشابه مورد تصدي او باشد مالك محاسبه خواهد بود. نحوه احتساب تجربه ماموریت آموزشی کارکنان عادی که حداکثر 36ماه می باشد : ماموریت آموزشی تمام وقت یک سوم به عنوان تجربه ماموریت آموزشی نیمه وقت کل ماموریت آموزشی نیمه وقت به عنوان تجربه ماموریت آموزشی ایثارگران تمام مدت آن به عنوان تجربه محاسبه می گردد. تاریخ اجرای طرح طبقه بندی مشاغل دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کشور 1392/2/22 با سپاس از توجه شما موفق باشيد

51,000 تومان