صفحه 1:
دین خدا سانه 8 ۳( 0۳

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:
تعريف دين * . تعریف درون دینی . برون دينى 9 دین:مجموعه ای از معارف نظری و عملی *. رهنمودهای ناظربه رفتارهای فردی واجتماعی ۸ ۸ ۸ ۸ ۸ ۸ ۸

صفحه 6:
‎“a‏ ابزارگرایانه: فناوری فقط وسیله ای در خدمت اهداف انسان است و هدف ‏آنتت غیر.ییزوتی, ‎ylisle WaS‏ وجودی بشر مطابقت دارد ‏وتاکیدبر ماهیت هستی شناختی تکنولوژی دارد. ‏* نظریه اقتضاگرایانه:رسانه ‏ت و محدودیت هاي خاصی دارد که با شناخت دقیق آن ها می توان از ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 7:
جه نوع تعاملى ميان دين و رسانه است؟ *دين رسانه اى؟يا رسانه دينى؟ *در کاربرد اول رسانه محور و دين تایع آن است و در کاربرد دوم دین محور و رسانه تابع ‎wr‏

صفحه 8:
دين ,فرهنگ, رسانه 2 رايظه رساته باادين. اارجياظج كاملا بوو كانه است.. همان گونه که امکان مسارکت فعال درانتقال يروو << وتان اقداق‌جین را:دازمبه همیب سران بر ایجاد کارد‌های حالف بو ععارص با آهذاف و مصویات جن ارآ بوداره مویدیین‌پرسانه‌های ارباطنودین به زمان های دور یعنی نخستین روایتهاو خطوط نقاشی حک شده بر دیوار ها بر می گردد.تصمیم یوهانس گوتنبرگ برای چاپ انجیل به عنوان نخستین محصول دستگاه چاپ خود و پخش نخستین برنامه رادیویی (شب کریسمس1906)از یک ایستگاه رادیویی دینی بر اين پیونددر غرب تاکید می کند:ضلع سوم چرخه ارتباطی دین و رسانه فرهنگ است .در واقع فرهنگ به عنوان بستر و عرصه وقوع انواع ارتباط از جمله ارتباط دین و رسانه است.

صفحه 9:

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:
*دور شدن ازهدف اصلی برتامه های دینی به خاطر جذب مخاطب بیشتر * ترویج ظاهرگرایی * ایجاد بی اعتمادی و نوعی دوگانگی به برنامه های * ایجازتردیددرتبعیت و الگو قرار دادن شخصیت های بزرگ دینی و انیا * تبلیغ پنهان فرهنگ بی دینی و افراد غیر متدین *تشکیل جامعه مصرفی کشاندن افراد جامعه به سوی افراط

صفحه 13:
تلویزیون با تمام اقتضائات و محدودیت هایی که دارد می تواند در مسير دین مورد استفاده قرار بگیرد.,پس هیچ تقابلى ميان دین ورسانه وجود ندارد.اما در کشور ما اینرسانه تا دینی شدن بر اساس معیارهای اسلامی فاصله زیادی دارد و با ایرادات و اشکلات متعددی در این عرصه رو به روست.که از مشاهده مجموع آن ها می توان به این تکته رسید که بر تلویزیون ما یک نظام چامع دینی حاکم نمی باشد .باید تلاش نموداین آسیب های دینی در تلویزیون را به حداقل برسانیم وگرنه حیات دینی ما با چالش رو به رو خواهد شد.

صفحه 14:

صفحه 15:
إغلاق عبارت اسه ازيمسكوليت نهر انسان :هقی مهمی در سلویوروابط اجتماعی افراد.جامعه داردانتلام به عنوان ‎yx‏ که زیر بنای آن را اخلاق تشکیل می دهد برای سعادت و رهنمایی بشر وضع شده است تا ذو مخيط باءهمى ونكيه بو امورات:شذه يذيذو نطاق قلاقی. با هم زيست نمايند.بطور كلى جنبه هاى اخلاق در رسانه اين كونه تقسيم مى شوند: < صداقت و راست گویی: 5 توازن ظ وجدان آزاد 7 امانت داری ۳ محرمیت

صفحه 16:
9۳ با توجه به اهميت يديده اخلاق و ارزش هاى اخلاقى ‎Seaes‏ ا 0 ل 2 ‎forte‏ ‏نتیجه گیری کرد که این پدیده باید از طرف برنامه های دقیق دولت به همکاری روشنفکران اهل ‎Die eee arel (ay Seer me are eg)‏ 000 ‎Bree rae et eer pe)‏

صفحه 17:
1 EOC pe peat ts) تهیه کنندگان: پا 0

صفحه 18:
www.irtvu.com www.marifat.nashriyat.ir www.ebtekarnews.com

به نام خدا دین اخالق پاییز 90 رسانه مقدمه تعریف دین تعریف رسانه دین فرهنگ رسانه دین و تلویزیون خدمات دین به تلویزیون آسیب های تلویزیون به دین نتیجه گیری اخالق در رسانه صداقت و راست گویی توازن وجدان آزاد امانت داری محرمیت نتیجه گیری مقدمه ‏ارتباط ‏زبان ‏اولین عصر ارتباط جمعی ‏عصر مارکنی یا ارتباط الکترونی تعریف دین ‏ تعریف درون دینی ،برون دینی ‏ دین:مجموعه ای از معارف نظری و عملی ‏ رهنمودهای ناظربه رفتارهای فردی واجتماعی ماهیت و چیستی رسانه • نظریه ابزارگرایانه :فناوری فقط وسیله ای در خدمت اهداف انسان است و هدف تلقی نمی شود. • نظریه ذات گرایانه:رابطه ای است غیر بیرونی کHه با ساختار وجودی بشر مطابقت دارد وتاکیدبر ماهیت هستی شناختی تکنولوژی دارد. • نظریه اقتضاگرایانه:رسانه امکانات و محدودیت های خاصی دارد که با شناخت دقیق آن ها می توان از حداکثرقابلیت رسانه استفاده 1 2 3 چه نوع تعاملی میان دین و رسانه است؟ •دین رسانه ای؟یا رسانه دینی؟ •در کاربرد اول رسانه محور و دین تابع آن است و در کاربرد دوم دین محور و رسانه تابع است. دین ،فرهنگ ،رسانه رابطه رسانه با دین ارتباطی کامال دو گانه است . همان گونه که امکان مسارکت فعال درانتقال پیام دیHن وتامیHن اهداف دیHن را دارد بHه همیHت میزان در ایجاد کارد های مخالف و معارض بHا اهداف و معHنویات دیHن را نیزدارد.پیوندبیHن رسHانه های ارتباطیودین به زمان های دور یعHنی نخسHتین روایتهاو خطوط نقاشHی حک شده بر دیوار ها بر مHی گردد.تصHمیم یوهانHس گوتنHبرگ برای چاپ انجیHل بHه عنوان نخستین محصHHول دسHHتگاه چاپ خود و پخHHش نخسHHتین برنامHHه رادیویHHی (شب کریسHمس)1906از یHک ایسHتگاه رادیویHی دینHی بر ایHن پیونددر غرب تاکHیHد می کHندَ.ضلHع سHوم چرخHه ارتباطHی دیHن و رسHانه فرهنHگ اسHت .در واقHع فرهنHگ به عنوان بستر و عرصه وقوع انواع ارتباط از جمله ارتباط دین و رسانه است. تلویزیون و دین درمیان وسHایل ارتباط جمعHی کHه بHه سHرعت انتشار مداومHت انتشار وسعت جهانHی وتنوع محتوایHی دارنHد تلویزیون از اهمیHت ویژHه ای برخوردار است.در هHر کشوری بایHد سHعی شود متناسHب با الگوهای هنجاری و ارزش های مقبول خود از ایHن وسHیله ارتباط رسHانه ای اسHتفاده کنند.در کشور مHا کHه یک کشور انقالبی-اسHالمی اسHت ایHن موضوع اهمیHت بیشتری بHه خود میگیرد ومسئوالن بایدبHه طور جدی تالش کننHد ایHن رسHانه تاثیHر گذار را در تعامHل مناسHب بادین قرار دهند. تلویزیون به خ د م ات دین بسط نفوذ دین ترویج وتبلیغ دین باز تولیدپیام های دین درقالب جدید تقویت روح جمعی ایجاد زمینه برای احساسات و تجربه دینی بازیابی و خلق نمادهای مقدس بستر سازی برای ایجاد تحول روحی تسهیل اطالع یابی از ادیان گوناگون آسیب های تلویزیون به دین • دور شدن ازهدف اصلی برنامه های دینی به خاطر جذب مخاطب بیشتر • ترویج ظاهرگرایی • ایجاد بی اعتمادی و نوعی دوگانگی به برنامه های دینی • ایجادتردیددرتبعیت و الگو قرار دادن شHخصیت هاHی بزرگ دینی و انبیا • تبلیغ پنهان فرهنگ بی دینی و افراد غیر متدین • تشکیل جامعه مصرفی کشاندن افراد جامعه به سوی افراط نتیجه گیری تلویزیون بHا تمام اقتضائات و محدودیHت هایHی کHه دارد مHی تواند در مسHیر دیHن مورد اسHتفاده قرار بگیرد.پHس هیHچ تقابلی میان دیHن ورسHانه وجود ندارد.امHا در کشور مHا اینرسHانه تHا دینی شدن بر اسHاس معیارهای اسHالمی فاصHله زیادی دارد و با ایرادات و اشکالت متعددی در ایHن عرصHه رو بHه روست.که از مشاهده مجموع آHن هHا مHی توان بHه ایHن نکتHه رسHید کHه بر تلویزیون مHا یک نظام جامHع دینHی حاکHم نمHی باشHد .باید تالش نمودایHن آسیب های دینHی در تلویزیون را بHه حداقHل برسHانیم وگرنHه حیات دینHی مHا با چالش رو به رو خواهد شد. اخالق در رسانه اخالق اخالق عبارت است از مسئولیت هر انسان مه نقش مهمی در سلوک و روابط اجتماعی افراد جامعه دارد.اسالم به عنوان دین که زیر بنای آن را اخالق تشکیل می دهد برای سعادت و رهنمایی بشر وضع شده است تا در محیط با همی وتکیه بر امورات شده پدیده های اخالقی بHا هHم زیسHت نمایند.بطور کHلHی جنبHه های اخالق در رسHانه ایHن گونه تقسیم می شوند: صداقت و راست گویی: توازن وجدان آزاد امانت داری محرمیت سخن آخر بHا توجHه بHه اهمیHت پدیده اخالق و ارزش های اخالقی در عرصHه های مختلHف اجتماعHی مHی توان چنین نتیجHه گیری کرد کHه ایHن پدیده بایHد از طرف برنامه های دقیHق دولHت بHه همکاری روشنفکران اهل رسHانه هHا ومردم عامHه گسHترش داده شود و چنین فرهنگی همه گیر شود. با تشکر از شما دوستان که تا این لحظه ما را همراهی نموید تهیه کنندگان: سولماز تاج الدینی ،مهساگواهر منابع www.irtvu.com www.marifat.nashriyat.ir www.ebtekarnews.com

51,000 تومان