صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
كليات:
7 مفهوم دین :
FOS Oe Be iNOS eRe a oD ee)
یتعریف اصطلاحی دین : روش ویژه در زندگی دنیا که
به مقام لقاءاللهی.قرب و سعادت حقیقی ختم می
شود وبه آن با تعبیر دین الّه با دین الحق اشاره شده
۳-9
صفحه 5:
"yd اله
HOS) ele ee eb
١.دينءروش ويزه اى در زندكى دنيوى است كه سعادت وصلاح
دنيوى انسان را هماهنك باكمال اخروى وحيات جاودانى او
eRe ee Wuoe lt) ا ا ا 0 ل
CS) at) ۱
".اصول علمى وسنن وقوانين عملى كه بركزيدن وعمل به آنها
ا اا ۳
eer) ا اا ا 0
كند و به آنجه آفرينش اقتضا دارد ياسخ كويد؛جنان كه
ee LoL للدین حنیفا فطرت اللّه التی فطرالناس
Sy ln ag نما
صفحه 6:
۲ بیشینه دین:
1 Comm esluil adel. ybul CLS (clas 5f
Cowl
ice SNCS SB We LSB A eet here er bere)
CeCe ae ioe Teed kos ee]
مذهبی, پیوسته به دین (بااشکال گوناگون) گرایش داشته وبه
نوعی خداپرست بوده است هرچنداین حس مذهبی را گاهی_به
دليل انحراف أزْمَسِير فطرت_باتقديس ويرستش غير خدا ارضا
كرده است.
صفحه 7:
7 ی دین :
دين اسلام به عنوان كامل ترين دين در
همه زواياى زندكى مادى و معنوى ,
دنيوى و اخروى و درتمامى حوزه هاى
فردی و اجتماعی حضور جذی دارد.
صفحه 8:
رورت 1
-١ فطرى بودن دين
-١ نياز بشر به قانون جامع و مترقى كه از
were eke Sal CY oad ات
-'٠ نياز بشر به اخلاق دينى و الهى
؟-نياز بشر به دستورات متعالى براى زندكى
|
صفحه 9:
وضعیت افراد نسبت به دین :
الف) موافقان:
2220-١ (محور قرار دادن نكرش ها و
دستورات دين در همه ابعاد زندكى علاوه بر
۳۵
ا ل تم
"ا 7 (التزام سطحى به دين)
(Gldoliwhis) -F
صفحه 10:
ب)مخالفان :
۱- بی توجه به دین
el 0
۳- دین ستیز
صفحه 11:
الفهوم “دين باورى” و “دين مدارى”
مراد از دين باورىء. اعتقاد راستين به دين در
قلب و يذيرش كردن نهادن به ان در
مراد از (دين مدارى) محور قرار دادن دين و
پایبندی به همه ابعاد آن در زندگی و به
1
شون فردی و اجتماعی زندگی است.
صفحه 12:
ا
0 ل Sle ae
نیازهای مادی و معنوی. دنيوى و
اخروى .فردى و اجتماعى انسان در عوالم
مختلف طبیعت .برزخ و قیامت باشد.
صفحه 13:
1
«وَلنا عَلَیک الکتابِ تبیاناً لل شَیء و دی
و رحمَةٌ و بُشری للْمسْلمین» (النحل" (M4:
rye) 9 لَكُمْ ديتكم» مائده:؟
«ّ فرّطْنَا في الکتاب من شیء Es 2
ل
صفحه 14:
0 هاى دین ناقص:
١-عدم توانايى دين براى ياسخ كويى به شبهات و
نيازهاى مختلف فرد و جامعه ؟9- تحريف و ورود
خرافات در دین .عدم ا بى 2206 9
ا er en) ۲
eS Wee) لي ات ل
غيرمنطقى. ١ - ابهام و عدم وضوح.
« درمورد.دين اسلام هيج يك از اين موارد مصداقى
ندارد».
صفحه 15:
يكتابى دین:
۰ 1
کل بشر در طول تاريخ تنها يك دين وجود داشته
که آن هم اسلام (تسليم در برابر خدا) بوده | ۳۳
#«شرع لکم من این ما وصی به توا و اذی وین
reed 20 ۳
۳ وَلا نَتَقَرَقُواً فيه »شورى : ”117
«نْ الذین Pees ار
صفحه 16:
قرآن کریم دین خالص الهی را که همه پیامبران برای
تبليغ و دعوت به ol مبعوث شده Pes er
ا ene ear SCC one
این دین می ستاید؛چنان که حضرت ابراهیم خلیل را
نيز [حنيف مسلم] مى خواند [آل عمران:/ا2)
ل ل Oe
ا اك
NESS CE pee) ل ا
به موسی و عیسی و پیامبران [دیگر ! پروردگارشان
داده اسشت.و در میان هیچ یک از آنها جدایی نینداز یم
و در برابر فرمان خدا تسلیم هستیم.(بقره:۱۳۶ و آل
aC Narre
صفحه 17:
اسلام به معناى تسليم است و حقيقت ((تسليم)) در هر
زمانى شكلى داشته و در اين زمان . شكل متكامل و
يبشرفته ان همان دين كرانمايه اى است كه بدست
بيامبرخاتم-صل الله عليه و آله- ظهور يافته است و از
اين روءاكنون كلمه (اسلام) تنها برازنده ابن دين بوده.
بران منطبق است وبس.
به بیان دبکر لازمه تسلیم خدا شدن .پذبرفتن دستورها
و فرمان هاى او است وروشن eee emer بايد به
آخرين دستور هاى خدا عمل كرد وآخرين وكامل ترين
دستور ها وفرمان هاى خدا همان است كه آخرين رسول
ل أورده است.
IVY, OY = a VVO, ol mec ppbro rece oll GT de g0cco]
صفحه 18:
* ايمان به زبان
* ايمان با عمل
* ايمان در دل
صفحه 19:
مهم ترین کارکردهای ایمان دینی
.١ جهاد با نفس اماره به عنوان مانع و
دشمن درونی کمال انسان
Se ee OT Re ee Ll
راه حق و سعادت ابدى انسان
. جتهاد همه جانبه با جان و مال در راه
و
صفحه 20:
SOE NIST ere el
١١ 'مراقبت از هويت انسانى در همه حال و دعوت
Rear re crnrs eS\car Ce 0 00
و
لاو (مبد واری به افق روشن آینده و عنایات
کنات tl وراه نجات از دشوارى
در جزر ومد زندگی و کوران حوادث سخت
صفحه 21:
آرامش و اطمينان قلبى
ee Oe ل ne See
RC Say eery eae aN Comey eda
PLOTS eee
سعاد تمندانه اخروی در بهشت
صفحه 22:
Galo GH? 9 Gogh CHO WE رك
فردی واجتماعی :
١-بهره مندی از لذات بر تر. قدرت حقبقی و
ا ا ل رس و
re Cope ene] ا ل Peel Gece
است:
«مْن عَمِلَ صالحاً مِنْ ذَكرٍ أو أنتى وَهُوَمُؤْمنْ comes
ire vou re ۳
3
صفحه 23:
eee) ۱ 9 "-بهجت
ee Eri Abie عَلَيْهمْ وَ لا هُمْ يحَرَنُونَ
ren 200
AMA ErO Ses PP LN Eyes]
صفحه 24:
۳- روشن بینی و بصیرت :
1
» لكل
صفحه 25:
CS) ول
«و لا | نم لا ین من
۱
» اللَّه « الزمر : اه read ETE
صفحه 26:
۵-آرامش خاطر:
Seal منوا وم لبشوا منم بشلم آولنک
لَهُمُ الأمْنٌ وَ هُمْ مّمْتَدُونَ. الأنعام 417
Ge Coe Fe | See» لس لا ee 3 و دا
0 ه هم ار السّلام عنة رم “4b
وَليَّهُم بِمَا كأنوأ يَعْمَلُونَ» (انعام : (4-11؟17)
صفحه 27:
۶-اجتماعی بودن :
«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةُ» حجرات: ٠١
صفحه 28:
20000
6 e a ERC) اللَّهَ َم
۳ 1
(A+: fox) ۳
صفحه 29:
8-بهره مندى از روابط اقتصادى سالم:
o> 1 یکون دُولَةٌ مب ادعتیاء RG منکم»
a pert
انواع صدقات 9 انفاقات و برهيز از انواع
صفحه 30:
۳
وش ار و لزشوله و لموّمنی. (منافقون: ۸)
5-6 ق 1
صفحه 31:
ا ا ا ا ال م 0
غايت مندى انسان.(معنا يابى حقيقى زندكى)
50 0 ل FP eee
الرجعی . الی ربک المنتهی .الی الّه ترجع
see Eee ST
صفحه 32:
پا ا ل للك
نجات از شیاطین . طواغيت و مستكبران
7 وَليّكُمُ الله وَرَسُولَهُ و الّدِينَ ۳ 3 ن بقیمون
NRCS RUT Sie rd Sp
و رَسولَهُ و الذین َو فان eee kates
0
Reon need Oe Se ل ا
أَوْليَاءَ وَاتّقُوا الله إن كنتم مُؤّْمنِينَ
0 reed ED)
صفحه 33:
۳- برخورداری از نعمت ولایت در زمان غیبت معصوم
در قالب ولايت فقيه
3 اه ۳ RHA ۳ ۳9
حکفتم بین لاس آن تَحکموا بالعذل ان له نع
ECON Ca Ph ence e ۳
DA: clu!
صفحه 34:
«حایگاه ولابت
aus بلس 3 53 العا فَمَنْ آوتي eo
ST تلاو فن کان في غده آغمی
أضل سَبيلا (اسرا/۷۱-۷۲). yes
صفحه 35:
زندكى بدون ولايت؛مرك جاهلى
ieee ee 0 مَنْ مَاتَ وَ لَيْسَ لَهُ إِمَامّ مَاتَ
میثة حَاهلیّ .
| فيها 0
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأثمة الأطهار جاص ٠79
منظور اين است كه زيستن بدون امام برحق حيات و
زندكى انسانى نيست بلكه مردكى جاهلى است.
صفحه 36:
راه كارهاى تقويت دين باورى و دين مدارى
“راه كارهاى كلى
*راه کارهای فردی
[0 OS Ca hee
صفحه 37:
راه کارهای كلئى
تقويت دببن باورى و دين مدارى
تقویت دانش وآگاهی(معرفت)
Ne) TS) Ee Senter) ۱
Te LSB Re ear er) ل Pe
(تزكيه وتهذيب)
به كاربستن باورها در رفتارهاى فردى و
اجتماعی(عمل صالح)
لإطش افاصلة بين ere ste
صفحه 38:
RT eC ene RUB | ee ne)
۱-توّلی. اطاعت و فرمان بری از معصومان
(ع) ودوستى ۳ ۳0 lus (ولابت
يذيرى . الكويذيرى)
«اتبعوا...» 9 «اطیعوا...»و «كونوا مع
الصادقين و ...»
صفحه 39:
"'-تبررّى جستن از طاغوت ها و دشمنان
1
لك 0010 عدوکم اولياء...».
“ياد خدا و انس با قرآ ن(قرائت و كوش
تا آیات بت
1 NPT TT eC له
صفحه 40:
۲ ع در 9 بندكى
اه Reel ae me SECT AED
۹۹
ل
«وَ قَلٍ اعْمَلوا فَسَيرّى الله عَمَلَكم وَ رَسُولَهُ
ir) 0
صفحه 41:
۶-آخرت كرايى و ياد مرك
نا أَحْلَضناهُمْ بخالصَة ذکری الدّار (ص : ۴۶)
50
ا Sa SE لا يَضركم
و دوه و
PCR een Snag Pen eC eI |
صفحه 42:
تقویت دین باوری و دین مداری در جامعه
۱-تقوبت حکومت و حاکمیت دینی :
9
لایْجذوا فی آنفسهم TEES 0
تَسْليماً. 2
eed أَشْبَهُ Rein امير المومنین 2 ) «النَّاسُ
0 BIS Ben) oe sie
San ved
صفحه 43:
دپ
حاکمیت منجی بشر حضرت مهدی علیه السلام و عج .
دین باوری و دین مداری و اسلام ناب جهانی خواهد شد.
تشكيل حكومت ۳ در گوشه ای از جهان (ايران) به
عنوان مقدمه ای برای آن ظبهورء 3 اعجاز كونه اى
بر افزايش دين باورى و دين مدارى در جوامع بشرى
0
eee) اساس امام AYES (CS) rend نظام ۱۳ ۳ از
اوجب واجبات دانستند .
صفحه 44:
ewe ee NS eee ass cea اي لت
ققاتلوا Nae et ROSETTA
00 0
لَمُمْ لَعَلَّمُمْ cel Bee pecs Em PET Peery)
يل
صفحه 45:
''-استفاده از روش هاى EU eet er ae SV
آموزه های دینی
صفحه 46:
[۱9 RTE Senor RUT
0 | eee eee EDN be Pere
Lae
بزرگداشت اعیاد و وفیات
مذهبی .عاشورا .مساجد .حسینیه ها . مزار شهدا
صفحه 47:
Pa ele Weel re ا a)
A ee Cee) even en) conga pie a meee F
Cee ST bee Wee ae) red
Ree SNH ا
غرب و صهیونیسم. مسیحیت انحرافی . فرقه های
ضاله و
صفحه 48:
۷-ایجاد کرسی های آزاد اندیشی و نقد و
eee eB زا
۸-ترویج فرهنگ قر آنی و زمینه سازی برای
كاربردى كردن ايات قران در جامعه
صفحه 49:
شاخص های رفتاری دین مداری :
۱- التزام عملی به تمام واجبات دبنی و
ارك ممما
۲-ولایت مداری و بیزاری از دشمنان.
SE ee TS as ore Rat mal
as خلق نيكو 9 ۳
صفحه 50:
۲ ولابت مداری و بیزاری از دشمنان اگرچه از
نزدیکان او باشند .
[0 Or repr sere
لمومني
arse bys 0
صفحه 51:
۳"ولایت و محبت موّمنان و انجام تکالیف
9 ۴ امر به معروف و..اقامه نماز Fre eset
اطاعت از خدا و رسول در همه عرصه ها
9 کت بَعْضهُمْ م cnr بَعْضٍ سس
sail 0 و بقیمون الصَلَوة و
يُوتَونَ ere 5 5 الله وَ رَسُولَةُ أؤئك
ا ا Aero
صفحه 52:
'- غيرت و غضب نسبت به كناه
Fer Ene 50000 ار فلوم
0 pee
Penn MM TET y ree tiEC RIN att
I were ac Sea ace ee A
۹۳
صفحه 53:
؟- خلق نيكو و حسن
ae er eae 0 ل
فهو مومن» و قال صلّی له علیه و آله و سلم: eS ۱۳|
PI ee ا ل eee ge
Ue wer pena Ire Oe ean) سم
و قال PU ee ae a سلم: «ما بتجالس المتجالسان
[apes [ps Fre TILEY ES EPID Cg Er eae ETF
تست
صفحه 54:
۱ weet etteeeReee oa e mobo)
PRONE IN ONE ren ON] ROCCE [IG OC Pes paces
صدوق الآّسان. قليل الكلام» كثير العمل قليل الزللء قليل
الفضول, برا وصولا وقورا صبورا رضیا شکورا حلیما رفیقا
عفیفا شفیقاء لا لعانا و لاسبّابا و لا نقاما و لا شتاما و لا
مغتابا و لا عجولا و لا حقودا و لا بخیلا و لا حسوداء
پب OSE
در ل
صفحه 55:
۳ ore Lee)
ACRES ery ees tenes
El Dele eens cole)
العبادة و المنافق همته فی الطعام و الشراب
كالبهيمة».
صفحه 56:
| Ue PUP Ron ne Oe ots sce
معه نس فأدر که آعرابی فجذب رداءه صلّی الله علیه و آله و سلم
جذبا شدیدا و کان علیه برد نجرانق غلیظ الحاشية. قال آنس:
1 Pep Se rege pee
فیه حاشية البرد من شدة جذبه ثم قال: با محمد هب لی من
ل ear | Perper ve] Roe a] Ee eee
و سم فضحک نم آمر له بعطاء و لا أکثرت قریش اٍیذاءه و ضربه
۱ رس v ee
فانّهم لا بعلمون» فلذلک قال الّه تعالی: و نک لعلی خلّقِ عظیم.
( المحجة البيضاء. جلده. ص: )1١
صفحه 57:
رسول اكرم صلى الله عليه و آله:
«من سَعَادَةٌ المَرء المُسلم الزَّوَجَةٌ الصَالحَةٌ
2100000
للك
۳۵ (۳ 32000 ۹/۱
صفحه 58:
ابراهیم زاده آملی . نبی اله.حاکمیت دینی , پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه
Fe We ery ce ips oe ean oere rear) red
ربانی گلپایگانی - علی- عقاید استدلالی
CORES rn Reine Se felon c inet ee Bee a Shoals elec
PU eS MP Cate SESE RUE
مبانی انديشه اسلامی. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
مصباح يزدى. محمد تقى؛ آموزش عقايد. تهران. سازمان تبليغات اسلامى
مصباح یزدی.محمد تقی؛ نگاهی گذرا به نظربه ولابت فقیه
مرتضی مطفری. انسان و ایمان, انتشارات صدرا
ری سرت
معرفت. محمدفادی, ولایت فقیه. قم. مژسسه فرهنگی انتشاراتی التمهید ۷۷
ا ا Ei Sor ۱
هادوی تهرانی, مهدی , ولایت و دیانت
صفحه 59:
12 90
شهیدان
و ش
مام
۱
6
ي رو
شاد
