صفحه 1:

صفحه 2:
استاد : حجة الاسلام دکتر محسن رل موضوع : روّیا و مکاشفه پل ۱ دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

صفحه 3:

صفحه 4:
ساکنان عالم غیبی چه موجودانی را ۱ بلید توجه داشته باشیم که عللم سیر خودش را دارد؛ چه در ملک و چا مأموربه ایمان و عمل صالح کرده برای اینکه به شهود. موجودات برزخى موجودلتى هستند كه عللم جداكانهاى دايند. ارواح هم 1200 ‏ل‎ SCIEN aCe ae or Fe PEs ec Rear Fa 0 Urey Vie teow Ww i Pee Co Eom Re Se a oon vee] ‏ا ا ل ا م ا ا ا ا ار‎ tents ae eso eee

صفحه 5:
این قالب‌های عبادی که صور ممثلة عبادات و اعتقادات هستند عالم جداگانه‌ای دارند. در اینجا باید متذکر | ۳ ۶ ‎tN ea Tee nee ae Peer ere‏ و ‎a reg eI ee Or cen eee RB Cees calc er cea)‏ آن نقص داشت ولى شياطين بلافاصله ‎eee eee‏ سس سح ملکوتی پیدا میکند و ممثل به صورتی می‌شود. ملانکه آن را برمی‌ا 9 و 0 لافاصله خودش را م میتواند عمل مومن را مخدوش کند و به اخلاص مومن آسیب بزند و ۰۱۳۶ ۱۱ ۱ 0 ‏ا‎ eet er eer oo FOP are Oe | secon ‏ا ا او ا ا‎ INT Pe SORE ESR py 52011 شیطان که از احسام محر

صفحه 6:
شیاطین خوب می‌دانند که چگونه عمل مومن را خراب کنند. بالاخره شیطان ‎Pe FO‏ رح فرصت از خداوند خواست. خدای متعال فرمود تو را تا «روز وقت ال ا ا ا ل ا 0 0 0 ‎CARIN REPO PN ROPES]‏ 2 ۱ عزت و جلال تواينها را گمراه خواهم کرد مگر بت ‎Ore:‏ 1 دنیا نیامده بودند. ابتدای خلقت حضرت آدم بود ولی او به کار خودش و کیفیت کا ٩ Pe a KUe Ep IP CRY Pe NS OPEC OR CURSO ‏را ببیند لذا از همان اول آن عمل خللص و عمل مخلصین را استثنا کرد. به دلیل‎ BPS ‏ا ا ا ا ل ا‎ خراب کردن را خوب بلد هستند. آنها جنس و 00000

صفحه 7:
به هر حال عوالم غيب و ساكنان آنها داراى مراتب هستند و از نظر قرآن و روايات اين موضوع امرك 5 رت جبرئيل(ع) است كه به تعبيرى ايشان را بايد سلطان ‎Red‏ ا ا اا ا ا يا ا ا ی و وه ملائکه‌ای که موکل فرود آوردن قطره‌های باران هستند درجه و مقامشان با حضرت جبرئیل(ع) که رل رل ار ی

صفحه 8:
‎ee cree er scene ea ene ence‏ کح و که به شیعیان اهل‌بیت(ع) خدمت می‌کندد و سلام شیعیان رابه حضرت اباعبدالقه(ع) م۱ ای که ۳۱ مىدهند وبه مرتبة قرب الهى مىرسانند. انها در جاى خودش دستهيندى اس انسان قوه بصیرتی پیدا کند و بتولن ببیند که در آیات بسیاری جه یس معتا ره شده 0000 ‎CATER nc. CROC aE Cente eee Seca ig ٩ ‏براى حضرت ابراهيم(ع) اين شهود در حد بسيار وسيعش بيدا شد. اميرالمؤمنين(ع) نيز رد(‎ 0 ‏ا‎ ‏مىبيند. برده براى ما برده است و الا براى آن بزركوار كه تا منتتهاى معراج بيامبر اكرم(ص) را لاله و در ‎ele‏ ‎ ‏داشتن بصيرت لمن حضرت را همراهى كرده و آزادى روح. روح آن بزركوار .به همراه جسم رسول خدا مشرف به نزذيك ترين ‏ار

صفحه 9:
در مورد نحوة ارتباط و اتصال با لین موجودات بود. باید گفت که فقط با ایمان, عمل صال : سس تسود ا ی ما همان‌طور که دو چشم ظاهر داریم. دو چشم باطن هم داریم و لین دو چشم باطن بلید باز و روشن شوند برای ESS. ‏ا‎ ea ree Ree Peeps TESTS IESE WR rep en CaN VO PCa ‏در‎ eC CC (00 || 0|111 ١ ‏بعضى از اوليا نقل مىكنند كه در بيابان مىكفتملند اذان صبح شد و وقتى ار آلا‎ ‏یدید؟ می‌فرمودند که ملائک شب رفتند و ملالکة روز آمدند. وقتی انسان به شهود رسید برکات بیحدّ و‎ حصری خواهد داشت.

صفحه 10:
SCPSRVE So iecona iat ‏ل ا ا ا‎ قرار بگیرند) به دوگونه تصور می‌شود. ‎ete ee oe Ter‏ 0 کند پتولند با آنها رابطه برقرار کند. بلکه علاوه بر فراهم آمدن مقدمات آذن. گیرد. در صورت مشاهده چه بسابه صورت انسان ظاهر می‌شوند همچور (س) به صورت بشر متمثل شد: «فتمثل لها بشرا سویا»۶ و قوای نامرئی ملکوت در حال رفت و آمد هستند و گاهی در خواب برای بعضی از اهل مراقیه 0 از اينكه موجودات عللم ملكوت انواع دارند. هر نوعى هم داراى مسئوليتى خاص هستند و این بحث جای 5 ‎eed‏ ا ۰ دشت. ظهور قوای عللم ملکوت از یک نظر وبه یک اعتبار همه جا را گرفته است. هر برگی ظهور در توحید دارد و دفتری است از توحید الهی. هر گیاهی که از زمین شعر روید. وصده لاشریک له گوید

صفحه 11:
و چشم و دل باز کنیم و ببینیم که در عللم چه اتفاقلتی دارد می‌افند. و لین بخش ار و ‎٩‏ ۳ ۶ ‎Oven a‏ و ‎any eRe‏ ا ‎Ie FERS‏ ۰ عظمت آنها را درک ‎ ‏117 ا ا ل ا مأمورند و به امر و فرمان امام هستند. وقتئ ك6 توانست دلى زلال و جشمى باز دافت > مىتوان بخشى از مقام امام را بشناسد. وكرنه حركتهاى اوليه هم نمىتولند دور ‎Tee re‏ امام(ع» این حرکت. حرکتی است که با امام(ع) شروع می‌شود وبا امام پایان می‌باید. ن بر رگواران که فرمودند: «نحن حجاب‌اله الاکبر» یعنی ای انسان پایان راه توء امام‌شناسی خواهد بود. تو خداشناسی را بيرون ‎ne ene eee ee‏ ار سس سا ‏هم هر سس مس ا ری اضيب ‎

صفحه 12:
به روايتى بسيار زيبا برخورد كردم كه از محضر امام صادق(ع) سؤال شد كه «يابن رسولالقه! آيا ابن روايكا اف لقا ‎ERCRTEEY ¢> veo 8 OBC‏ 1 ی ‎SG CROW ear rem Sera CUTE Tope vn‏ لا ا 000 يك نتيجهكيرى برسد. عرض كرد: «يابنرسول الله شيعيان و محبان للا جه مقدار از اين باباها رادار لا ال او وا ا ار ‎SORTS cee‏ ل محبین یک باب. یعنی حتی شیعیان کاملی که خودشان دریای بی‌بایانبوده‌ن. از اين یک میلیون 500000 بقیه مخصوص به امام است و اینجاست که تا حدودی تکلیف ما روشن می‌شود که آنچه از معارف که بزرگان ما بهآن رسيدهاند قطرداى ناجيزى از اين درياى بى بايان است. درياى بى بايان امامت. ب حد و حصر 50 ee eet ee Steere mer ease stro

صفحه 13:
‎ss SESE reel eke enter oe rele Bene ced‏ ا ی ‏و اصولاًموجودات مجرد چه شیاطین چه ملائکه برای مردم تجلی مصر در قرّن بیان شده. او فردی کلفر بود اما تکلیف چهازده سال آینده را در خواب ديد. ‎DCU cette TC ee Reel Beis teeter acca‏ ‎CO Te lS aay el cea el RS oad‏ ‏ل ا ‎ ‎F _ er :‏ ۲ سمت هم رفت. ديكرى ۱ می‌کردم و پرنده‌ها می‌آمدند و می‌خوردند» حضرت فرمودند: تو را اعدام می‌کنند. لین دو نفر با اینکه هردو کافر ‎۱

صفحه 14:
و ‎a i eel Sil‏ روز ی روزهای گذشته دیده‌ند و حتی گاهی قضایایی را که می‌خواهند ببینند به صورتی در خواب می‌بین ۶ ۱ ۱ مؤمن و كار مساوى هستند. سه تمونه را عرض ‎eared fen‏ سس کسانی که مسلمان‌ند ولی خواب غیرصحیح می‌بینند. به سختی می‌تون اعتماه کرد مخصوصاً قضايارى كه خا از فعده بش ديدن حضرت بقيهالله و ديدن ائمه معصومين(ع) در بايد در كمال خوا. ه خوابش را نقل مى كند. معلوم می‌شود این خواب ا ا سح ‎nee eevee fees reese aee eG‏ 0000 ‎eee ec ee ee Ome ere ea‏ عمومی باشد به تحو دیگری باید با آن برخورد کرد. کمال احتیاط را باید در این مسائل انجام داد میادا ما پیغام حضرت بقیهاله - روحى له فده -را مستند به ‎er an‏ 1 ا ا اد الان اين قضيه دارد لوث مى شود. به اين معنا كه هركسى مدعى ام سح

صفحه 15:
خدا رحمت کند مرحوم آیت‌اللّه کشمیری را یک وقتی در محضرشان از و یک داستان بسیار طولانی را در ن تشرف گنجانده بودند. ربج برای خود طرف قابل تشخیص نیستند. آی لین قضیه در عللم خارج اتفاق افتاد با ‎CS ee nas eee hee ono ae‏ lace hcl ae RO ‏ا ل‎ ee ies reel هم فرمودند که زیبا بود. فرمودند: «لين نوع قضلیا از فردی مثل آیت‌الله بهج ی‌شو ‎ge pean Pee‏ ا ‎geet‏ و شود. الان هر فردی از کوچه و بازار می‌رسد مدعی تشرف و مدعی نیلبت می‌شود که حضرت مسائل ‎eee tea Ee eer feet Ta‏ را

صفحه 16:
‎On Des Per ereea revere encores‏ چ ‎RI tere er en ae See eee eet‏ 1 قضيه واقعا مشتبه مىشود و كاهى هم افراد خطرناكى ‎TE RE ea‏ ‎ee lo ee eae ene ec teaeg‏ ‎"۱ Re ARP VON yes a er roe) ‎ ‏ل 1301001 0 1 و روش و منش أآنها براى ما حجت هست. اين جور ابيآنها از بزركلنى شنيده مىشد كه اين ‎CES‏ ‎Ps]‏ و ‎ ‎۱ ‎ ‏آيتالله بهجت شنيده نشده اسننا أينها أكر لقم بوده است در اذل أخودء ‎eepege Fema nes BID eon aneeas POC‏ ا کنید که یک آیه‌ای را می‌خولند و سحر بیدار می‌شود و یا مورد عنایتی خاص فرار می‌گیرد که هر وقتی خواست ‎De Re ee ee UI Seca Teac itd ROS ate cae Bae eed‏ ‏راهنمايى مىكتند) اكر دو جا نقل كند آن حال از او كرفته مى شود و آن رأ از دست مىدهد.

صفحه 17:
خدای متعال نصیب انسان از خزلنه غیب خودش را فراوان کند. از لین جهت که وی ۳ ۰ ۱۳ ‎e eee]‏ ل ‎ete)‏ ۰ 0 عصل صالح در درون انسان تأثيرى خاص مىكذارد و مؤصن وقتى به خواب مىرود. روح مو امكان صعوة و ارو به عوللم لطيف را بيدا مىكند «لهم البشرى فى الحيوة الدنيا و فىالاخرة»8, بشارتهليى به مؤمن مى ريل ك8 ‎ae cl a Nae ee eae a ed al oe‏ ا الاي ‎CCS eC Se ae ea Me aaa ed‏ سر ۰ لو سر تسد بو ی و و اس و مسير تهذيب و طريق تقوا كام برمىداردء خيلى از آن اشتغالات نفسانى مىرود يا كمرنى يا محذوف الك و لین باعث می‌شود که روج مومن در عللم خواب برای نیل به مقاصد عللی سبک باشد تا حقلیی برزشی رد کند و بزرگان عالم معنا را مشهود کند و خدمت اولیای خدا و ائمه اطهار(ع) شرفیاب شود

صفحه 18:
Oe oy fe cee ete Beco tee eerste ane ESTRUS Fe Crp Dic OO BFC Al Pee ‏ا ا‎ TRE ‎een eee A ree cme te es Eee case‏ را و ‎Tera cael eo Abe Coie Een ean‏ اا ‎Cee‏ ‎narea‏ ا ‎el ae SUT ee‏ ا ا 3 ل ‎ee Le eet ce ok rea‏ تسیت اسان پیش می‌رود. بمضی چیزها هست کهآ وضمیشان این است که چهم دل ۱ ا ‎we ce els eases eT ean Reece eC aea]‏ ۹ ‏مشاهده مىرساند. كريه زياد است يا از خوف و محبت خدا و يا به عشق اهلبيت و مخصوصاً كريه براى حضرت سيدالشهداء. كريه ‏براى حضرت سيدالشهدا جشم دل را باز م ىكند.

صفحه 19:
ا 010 احياناً حضرت بقيهالثم(ع) رجه بعضى از خواص شيعه نشان برای ارتباط‌با معصوم بلید سنخیت وجود داشته باشد. یعنی عصمت نسبی برای شخصی حا ا م ل ا Pye ‏ا‎ ی

صفحه 20:
البته مجموع تشرفات خدمت حضرت بقیهالله(ع) را نمی‌توان برلیش تضمینی قلثل شد که ۲ ۰ ۰ 1 در LEY Sy Co eee ep Co Pon a ee Ree CMS eae? بغدادی را نگاه کنید. مرحوم حاج شیخ عباس قمی صاحب مفاتح‌آلجنان نقل می‌کنند. ولی حاصل اس ۰ ۱۶ PARSE OCIA eee ae ‎ba jl‏ هاى مختلف داشتهائد. نتيجه اين تشرف سوق ددن الم ‎ ‎a) STE ‏لا‎ ane ge Fes ‏ا‎ eR ICE COC ne eae te ee) ۱ ‏در لین قضیه بتوان اختیاری برای غیرمعصوم تلقی کرد مگر حضرت خضر که پا عضرد ۲۵ و‎ ‏رح‎ VR ‏و ائيس و مونس حضرت يقيهالله - روحى لغالقذا - هستند و جه‎ ‏ا باشند چرا که آن بزرگوار فعلا باب‎ eee ‏ا‎ ‏حضرت بقیه‌الله(ع) هستند و حضرت با ایشان مأتوسند.

صفحه 21:
‎STSCI Frome nro Recr aey AYP ere ee eee ng eT‏ را بله. افرادی در اطراف ن جناب هستند و اسامی یا مرلتب مختلفی دارئد 9 کات هستد ک ‎I‏ ‎CSREES perc esy eeu ces) Rea Re Cl Peet one CCR Se‏ ”” س سص-19 برخورد م ىكنند. ايشان نقل مىكردند: من جاى ذيكر نشنيدهام كسى را كه مى خواهند به امقام ل 1 كا ‎Ree eee enone‏ ا 000 ‎PU en Rea Deine area eel el a eens ere‏ ‎eats oy as ke i poli a ast GLA aE yy 5)‏ حق تعلی را بر برگی از زیتون نوشته و برای او فرستاده بودند که لین ذکر و دستور را نجام بدهد تا ابواب رحمت آلهی بر او ‎۱ aay Net onl

صفحه 22:
‎ey 1 Bees ore sees eae ne Save Ec) POET TO vO‏ سح ‎ ‎ae ee eee eee ee ene coe TRING RS PC ore Peace eee re ees leery rere B fn) 00 eee een eae ee RO oeseeme ca OoTe Oo OS en se Se nce Sees ORO feces Oe Ce ae ‏ایران را نارم. در خواب می‌بیند که حضرت على به او مى فرمايند: برو مسجد سهله فرزندم تو را مى فرستند.‎ 0 ‏م ا اا ا ا‎ ‏مى فرمايند مى خواستى بروى مكه و از قافله عقب افتادى؟ حضرت اشاره‌ای میکنند و صدا می‌زنند. حاج حسیر! میگوید یرمردی لاه ‎eset ere oe emcee Ee ened‏ ا ‎ee‏ ‎are ever cen tae Rese aren POOR‏ ار

صفحه 23:
Pe i

62,000 تومان