کسب و کارمنابع انسانی و مشاغلمدیریت و رهبریفروش و بازاریابی

راهبردهای اجرای طر حهای توسعه و تجاری سازی فناوری در پژوهشگاه صنعت نفت

27 صفحه
478 بازدید
08 اسفند 1400

صفحه 1:
© كنات كرا سل ‎Pett‏ ‏1 2

صفحه 2:
تجاری سازی فناوری اطلاعات در پژو هشگاه صنعت نفت دانشجو: استاد: i, Ml تروط به دوس تنظيم و ندل 201

صفحه 3:
حكيده ۰ سازمانهاي پژوهش و فناوري رسالت توسعه فناوري و تمهید تجاري سازي آن را برعهده دارند. بيجيدكي و ماهیت خاص و متفاوت هر يك از قناور يها و شرايط نیاز صنعت به آنها. طراحي فرآیند توسعه و تجاري سازي قناوري را با مشكلات متعددي مواجه ساخته و فقدان يكبارجكي و تطابق بين نوع و زمان نیازهای فناورانه صنعت و مدل توسعه و تجاري سازي فناوري در سازما نهاي پژوهش و فناوري این مساله را دشوارتر کرده است. در اين مطالعه به منظور پاسخگويي به این چالشهای نظری, يك رویکرد نظریه سازي قیاسی از چگونگي ادراك مدیران و دست اندرکاران توسعه فناوری از روش توسعه و تجاري سازي فناوري ها انتخاب و بهكار گرفته شد تا الگوهاي مختلف مورد استفاده براي توسعه و تجاري سازي اه صنعت نقت استخراج و تشریج گردد. اين مد لها براساس مطالعه موردي اچند فناوري در پژو موردي( فرایند توسعه و تجاري سازي بیست فناوري مختلف که در پژوهشگاه صنعت نفت اجرا شده با استفاده از روش شناسی تحقیق كيقي اكتشاقي به دست آمده است. در نتیجه شش مدل مختلف توسعه و تجاری سازی فناوری تدوین گردید. + پس از طراحي مدلها با استفاده از نظرسنجی از خبرگان و مقایسه آنها با مدل سایر طرحهاي توسعه فناوري در حال اجراء به دريافت دیدگاه هاي خبرگان و مقایسه تطبیقی مد لها پرداخته شد و شواهدي براي پشتيباني و تائید مد لهای توسعه یافته, گردآوري گردید. در نهایت با اائه نتایج پژوهش به جمع بندي پرداخته مي شود

صفحه 4:
۳ * چالشها و فرصتهاي جديدي ظهور میکنند و قواعد کسب و کار را برهم میزنند. وین نضايي فقط شرکت هايي موقق به فحالیت میشوتد که توا 2 لازم از قبیل توانمند يهاي عملياتي, تركيبي و پویا را براي مواجهه با اين ‎oS gy Sl ge‏ اغلب فناورانه نیز میباشتد داشته باشتد (تبنس واهمکاران 1997( مان راد جضور رقابت پذیر دز عرضه کسب وکا ل 0900107 تیازمند ارتقاء توانمنديهاي فناورلنه و نوآورانه خود به منظور مواجهه با این ‎TE‏ ‏]ا بوره كبري از فرص تهاي جديد بوجود آمده ناش ار ۱۳۱ اش در این راستا براساس تقسیم کار صورت كرقد در عار || ۳ نهادی نظام توسعه علم و فناوری, سازمانهاي پژوهش و فناوري مستقل سالك ز پشنباني فناورائه و نواورانه از متام مر ۳۳۳۰ فا و ارنعاء رقاب تپديري آنها را برعهده دارند. پتابراین سازتا نها ‎GANG‏ ‏و فناوري باید بگونه اي برنام هريزي و مدیریت شوند که فناوري مناسب را در ]ان ماسب با قيمت مناسب و كيفيت عملكردى مناش ۱ ۱۳۹۱۰۱۳۹ تمایند

صفحه 5:
* ‏مه‎ ۰ { a هدت از پرو هس *هدف این مقاله. طراحي و مستند سازي مد لهاي مختلف فرايندي توسعه و تجاري سازي فناوري در يكي از سازما نهاي پژوهش و فناوري که ماموریت توسعه فناوری و فراهم کردن مقدمات تجاري سازي آن را بر عهده دارد. مي باشد. *هرچند که بر طبق مباني تفکر نظم یافته براي رسیدن به اهداف توسعه و تجاري سازي فناوري شیوه هاي متعددي وجود دارد (اصل همپاياني), و طبق نظریه اقتضائي ارائة يك قرایند خاص براي انواع مختلف فناوري. تضمین کننده توسعه و تجار يسازي موفق در هر شرايطي نمي باشد اما م یتوان الگوهايي را توسعه داد که سازما نهاي پژوهش و فناوري را در جهت ايفاي رسالت خود و اجراي موثر فرایند توسعه و تجاري سازي فناوري ياري نماید.اساساً براي طراحي الگوي موفق براي توسعه و تجاري سازي فناوري به يكي از و طریق دیل مي نوان عمل کرد: ۶ بررسي و تجزیه و تحلیل مدلهاي رفتاري و اجرا شده فناوريهاي موفق توسعه یافته و تجاري شده 1 و الگوبرداري از آنها 2°. شناخت فرایند توسعه و تجاري سازي فناوری و بررسي سيستماتيك ادبیات آن به منظور تدوین فرایند توسعه و تجاري سازي فناوري

صفحه 6:
ضرورت موضوع * با توجه به اینکه هدف این مطالعه بررسي الگوهاي موفق توسعه و تجاري سازي فناوري در پژو اه صنعت نفت مي باشد و در این زمینه ریات موفق متعددی وجود دارد شیوه اول عملي تر به نطظر ی ۳ حاصله از اجراي برنامه هاي توسعه و تجاری سازی ای در صنعت نفت بر مبناي مدل هايي بوده است کرد ۰ و به اقتضاي شرایط شکل گرفت هاند. بنابراین در اين تحقیق براي تدوین مدلهاي مورد استفاده براي فرایند توسعه و تجاري سازي فناوري از رویکرد اول و روش شناسي کيفي اكتشافي از طریق اجراي مطالعه چند موردي استفاده شده است. ۰ در ادامه مقاله ابتدا ادبیات توسعه و تجاري سازي فناوري مورد مطالعه کار ی کیرد پس از لن به روش شناسي تحقیی اشاره میگز ‏ ۳ مدلهاي مورد استفاده براي توسعه و تجاري سازي فناوري در و مشو نفت به صورت تفصيلي مورد بررسي و استخراج ذرار 5 07 نهايت نيز به جمعبندي و ارائه نتايج يرداخته مي شود.

صفحه 7:
4 ‏رد‎ att oes ‏به طور كلي فرایند توسعه و تجاري سازي فناوري را می توان‎ * ‏به سه مرحله مجزا تفكيك نمود که عبارتند از ایده پردازي,‎ ‏توسعه فناوري و در نهایت تجاري سازي آن. براي تحقق‎ ‏توسعه و تجاري سازي موفق يك فناوري اجراي مناسب و‎ ‏صحیح هر یا‎ (1389 3 ممودار 1 مراحل ۳ : الله فرایند توسعه 4 و تجاري سازي 3 فناوري جدید(بندریان؛ 1389(

صفحه 8:
+ الگوي مراحل فرآیند توسعه و تجاري سازي فناوري براساس نظر » هابدي « و » زاس «شامل مراحل دیل م بباشد: و ‎١‏ اء بايه. 2 تحقیقات کاربردي: 3- توسعه آزمانشگاهي 4 را دا وس کاربردهاء 5- خدمات فنيء 6- استانداردها و گواه بهاء 7- انتشار * فرآیند نوآوري فناورانه از دو بخش علم و توسعه فناوري تشکیل میگردد. علم ماحصل و وهای ادي وعا حدودی کازبزدي است. در فرایت توس ‎Pee‏ ‎ee‏ سس بيكش ‎aur ale ables‏ كاربردي مي باید. ‎Pele‏ ‏توسعه فناوري شامل مراحل: تولید فناوري. آزمون فناوري. تطبیق و سازگاري فناوري, يكپارچگي فناوري, اشاعه فناوري و نهایتا نشر و پذیرش فناوري مي باشد. در اين جارجوب از ديدكاه تعيين وظايف سازماني بايد اشاره كرد كه مراحل توليد علم تا ‎Pee eles ol gem ila scale Gilley costs en‏ و پذیرش فناوري نیز برعهده نهادهاي تجاري سازي فناوري است (ضیائی, 1389(

صفحه 9:
ادییات پژوهش براساس ادبیات موجود در زمینه راهبرد توسعه فناوري, سه عامل اصلي در تعیین محتواي راهبرد توسعه فناوري عبارتند از: محور توسعه و تجاري سازي فناوري, فناوري مناسب براي توسعه و تجاري سازي و الگوي توسعه و تجاري سازي فناوري. به بياني دیگر, ‎whole aw gil‏ راهبرد مورد نظر براي توسعه و تجاري سازي فناوري را در يك سازمان پژوهش و فناوري ارائه میدهند (فلوید 1997( - محور توسعه و تجاري سازي فناوري: منظور از محور توسعه و تجاري سازي قناوري, بازيكر يا بازيكران اصلي در اجراي اين فرايند مي باشند كه مي توانند دانشكاههاء موسسات تحقيقاتي و سازمان هاي دولتي, صنعت و... باشند. - فناوري مناسب براي توسعه و تجاري سازي: منظور از فناوري مناسب براي توسعه و تجاري سازي, شناسايي و انتخاب فناوري مورد نیاز یا منتخب براي توسعه مي باشد. - الگوي توسعه و تجاري سازي فناوري: منظور از الگوي توسعه و تجاري سازي فناوري, همان سیاست هاي استفاده از انتقال فناوري, انجام تحقیق و توسعه و يا سياس تهاي تركيبي است.

صفحه 10:
* بنابراین براي توسعه و تجاري سازي هر فناوري بسته به نیازمند یها و شرایط آن الگويي خاص مورد نیاز می باشد. در اين مطالعه محور توسعه و تجاري سازي فناوري, پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان يك سازمان پژوهش و فناوري بوده و به دنبال استخراج الگوهاي مختلف مورد استفاده در توسعه و تجاري سازي فناوري در پژوهشگاه صنعت نفت می باشد.

صفحه 11:
توسعه فناوری 210 ساس .> هدف توسعه فناوري, ابتدا باید تلقي رستی ار ۳ فناوري و ‎ue‏ آن داشت. فناوري محصولي دست ساخته بشرء. استوار بر دانش و آگاهي و مبتني بر تحقیق و توسعه است. در حالي که داشمدان همانا نظریه پردازان و مخترعان به شمار میروند ‎Des‏ ‏افرادي هستند که یک فکر نو و یک اختراع را به شکل قابل استفاده در عمل تبدیل م ینمایند. لذا ایجاد و آفرینش یک دانش تازه براي خلق فناوري نوين لازم است, اگر چه كافي نیست لیکن دانش زمین هاي را فراهم م یاورد که در آن اندیشه ها از قوه به فعل در مي آیند.(خلیل 2000) 3 وه فناوري, توسعه لن دسته از توانمندبهای هار ۰ كارا نها و بنگا هها براي دستيابي به اهداف کسب و کار خود در دوره زماني مشخصي به آنها نیاز دارند. توسعه فناوري اساسا فرآيندي راهبردي است که شامل تصمي مگيري در مورد توسعه یا عدم توسعه فناور يهاي مختلف مي شود. وقتي سازماني بر توسعه فناوري خاصي متمرکز م یشود, 1 میم یرد که آن را چگوته و از کجا و با چه هزینه اي به دس ‎el‏

صفحه 12:
توسعه فنا به طور كلي منظور از توسعه فناوري فرآیند هدایت, تقویت, گسترش و ارتقاء سطح فناور يهاي موجود و هم جنين كسب فناور يهاي نوين براي نيل افك ‎signal‏ طراحي شده مي باشد. در قياس عا اتفال 090005 بيشتر به دنبال افزايش كمي ظرفيت قاست, هدف توسعه فناوزي بر ارتتاء 4 و وین هسازي فناوري متمرکز است (مهدوي. 1380) ورن ترس یك فناوري متشگل ار فعاليتهاي گوناگون تحتیی ر ۲ ار ال مدیریت طرح. تحقیق, تعریف نیازمند بهاز ۳۵۰ ۳۱ 1-5 ری و شبیه سازي, توسعه ‎(ls aa‏ :۵۰/۰ ۳۳۳۹ ‎a Reem‏ توسعه معماري نظام و آزمایش مي بانشد؛ يكي از رویکر دهاي مورد استفاده براي مدیریت طرحهاي توسعه فناوري رویکرد فرايندي است. رویکرد فرايندي به مدیریت طرحهاي توسعه جدید(211 فناوري جدید, بر مبناي دید جامع و فراگیر از فرایند میباشد و تمرکز خود را بر فرايندهاي بازخور موجود در درون نظام طرح قرار میدهد (بندریان, 2000)

صفحه 13:
‎a ۰‏ ۰ تجاری سازی 5.1968 ‏همانطور که واژه هاي معادل متعددي نظیر صنعتي سازي, عملياتي سازي و پیاده سازي در ادبیات براي تجاري سازي وجود دارد, تعاریف متفاوتي نیز از زار فتاوري ارائه شذه است. برخي 1 نرا اها اشكا. ار ۱ ۱ و فتاورى به منظور ارائه و انتقال دانش بد نار ۳۱۳۱ به عنوان نمونه » جين « تجاري سازي فناوري راء انتقال دانش و فناوري از. ۴ و ب- فرد با گروهي دیگر به منظور هلا ارگر ی ۳۱۳۰۳۱۲۱ فرایند, محصول و يا يك روش انجام کار. تعریف نموده است (جین 3 وهمکاران 2003) تعریف مفهوم تجاري سازي فناوري را با انتقال فناوري بسیار نزديك دانسته است. اما در تعریف ديگري که کاربرد بيشتري در سازما نهاي پژوهش و فناوري دارد. فرآیند تجاري سازي را فرایند انتقال دانش و فناوري از سازمان هاي توسعه دهنده فناوري به صنایع موجود یا کسب و كارهاي جدید میینامند )قاضی نوری, 1384 ‏اما اساسا تجاري سازي فناوري به مفهوم انتفال آن از سازمان توسعه دهنده به سازما نهاي بهر هبردار نیست هرچند که تجاري سازي فناوري دربرگیرنده اين عمل نيز م يباشد. به طور كلي تجاري سازي فناوري دربرگیرنده فعاليتهاي مختلفي از جمله تبیین مفهوم تجاري فناوري, توسعه نمونه تجاري, مدل كسب و کار فناوري. راهبرد افزایش مقیاس و افزایش مقیاس آن, اثبات فناوري و ‎ca ee 4100‏ و وراه وان و تزع نف ‎deal‏ فدای ه را تیاده 12 | 52 0

صفحه 14:
تجاری سازی فناوری 5 طور کلي. تجاري سازي فناوري را میتوان ازار رسانیدن يك فناوري و كسب نتايج ملموس از بهكاركيري آن دانست که میتواند شامل افزايش مقياس فناورى, اثبات عملکردی فناوری. توسعه مدل تجاری و ‎eee‏ کار فتاوری و ... باشد * امروزه تجاري سازي يكي از حلقههاي اصلي فرایند نوآوري فناورانه است. * اشاح و بپره مندي از نتایج و دستاوردهاي پژوهشی که مرا ل 0005 1 فا وراه را طی نموده: للزم انجام فعاليتهايي در فاز کار سای است. به طلور كلي در این مرجله ده فراین اس ۰ ۲۳ مي يذيرند: ۰ - طراحي و تدوین راهبرد تجاري سازي ۰ - اعمال و اجراي آن با اتکاء به منابع در اختیار و موجود.

صفحه 15:
تجاری سازی فناوری راهبرد تجاري سازي به معناي تعیین این است که سازمان پژوهش و فناوری در ‎az‏ سطحي مي خواهد درگیر فرایند تجاريسازي شود. همکاران او در این فرایند و اسحاص با نمادهايي مي تواننذ باشند و با لین همکاران چ ۳ راهبردي را براي تجاري سازي دنبال خواهد کرد (ایزایل .2007) طور كلي سازمانهای پژوهش و فناوری پس از دستيابي فناوری؛ سه گزینه راهب ردي پیش رو دارند: فروش (اعطای) امتیاز, تجاري ازي در قالب يك شرکت زايشي و یا تجاري سازي به کمك يك شريك. آ ۲۳۳۱۶۱۱۰۱ ‏مراد مي شود؛ گزینه هاي دوم و سوم است‎ Las Glan JI Loge ‏گزینه اول گزینه مرجح برای سازمانهای پژوهش و فناوری است؛ چراکه به‎ ‏طور كلي انجام هر کدام از راهبردهاي دوم و سوم مستلزم تامین منابع مالي و‎ ‏جذب سرمایه است. لازم به ذکر است که در این مرحله خطریذیری نوآوري به‎ ‏صفر نرسیده و در خصوص برخي فرایندها و محصولات خطریذیری عمده اصولاً‎ 1390). ‏در مرحله تجاري سازي ظاهر مي شود (نیلفروشان و همکاران,‎

صفحه 16:
مدلهای توسعه و تجاری سازی فناوری در هر ‎ao met‏ پژوهشگاه صنعت نفت * اساسا طرا. و تدوین الگوی توسعه و تجاری سازی فناوری در سازمانهای پژوهش و فناوری مستلزم شناسایی عناصر اصلي آن است. در سازمان پژوهش و فناوري فرصت فناورانه نقطه آغاز براي حرکت ي یك شايستگي فناورانه است. ‎Way sl‏ 22 اس 10 اك توانمنديهات قتاورانه.وتوآوراته صتعت مور |00 00 د. مراحلی لك فر فناورانه بايد تارر ان ازار طی الساسكد پراش اس بتایج ان تحقیق عبارتند از: ‎fel agar‏ کت ۱۳۵ و رو سم م‌صنعتی: افزاب ش مقیاس و ار ۱ ۱ * به عنوان پدیده اصلي تحقیق حاضر, الگوهای مختلف توسعه و تجاری سازی فناوری ایده محوري و مود اصلي اين تحقي 4 حساب میا پدیده اصلي در این تحقیق فرايندي | حالتهای مختا نگی ‎Boake lol oe betel peel‏ را تر یکند و دربر گیرن ده کل ب ن ‎poole‏ وده و فرايندي است کنه مدیران سازمانهای بزوهش و فتاورد برای مدیریت توسعه و تجاری سازی فناوری مورد استفاده قرار میدهند: ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
پژوهش و توسعه فناوری کاملا درونزا 1 الك سیاست توسعه فناوري بر مجور اس تتلال ۰ ۳۳ سازمان پژوهش و فن‌اوري قرار دارد و کل فرایند پژوهمش و توسعه فناوري ب بر یکپاره توسط سازمان رت میگیرد. سیاست پژوهشي در این الك توليد فناوري رد نياز با فعاليتهاي تحقيقاتي ميباشد. اغلب بيج و زمان بري این روش موه خارج 4 1 ‎Ae 1 et‏ 8 ولغ ا زمان: 15 سال تمودار ؟. بزوهش و توسعه فناورى كاملاً درونزا

صفحه 18:
پژوهش مشترک و توسعه فناوری مستقل با وهی دراب الکو یر تول د فناوری براس اس هم ای اک ۳ کر وره فاوری ورد نظر است. در امن شوه پژوهش گران باهمکاری ۰ ۲[ گم روعش در حوزه فناوری مورد نظر و با دارنده قناوری رموز تو اوری ‎٠‏ ور ,امسر فنوری رادر تعامل باشرکت‌های صاح ار را ی او ند ازبایین طر ی امتب از طراحی مفهومی فناوری م ورد نع ای ۱ ‎ed‏ نش اسان ات فساوری و تجاری: ساری به‌دست میآد ده ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 19:
پژوهش مستقل و توسعه فناوری مشترک در این الگو سیاست توسعه فناوری بر محور استقلال و خودکفایی سازمان پژوهش و بری در فرایند پژوهش قرار دارد. سیاست پژوهشی در این الگو بر تولید فناوری مورد از با فعاليتهاى تحقيقاتى مىباشد و به فناورى براى تو ازمان‌ها و A زمان : ۵-۱۰ سال توسعه و تجاری سازی با همکاری شرکت‌های دارای توانمندی مورد نیاز نمودار ۵. پژوهش مستقل و توسعه فناوری مشترک

صفحه 20:
اخذ دستاورد پژوهش و توسعه فناوری مستقل ياسست يزوهشى در اين الكو بر اخذ طراحى مفهومى (يا يايه) فناورى از رکت‌های دارنده فناوری است. در این شیوه پژوهشگران از شرکت(های) دارنده فناوری رموز فاوری را می‌آموزند و امتیاز توسعه بیشستر فناوری را از شسرکت‌های صاحب امتیاز آن به‌دست می‌آورند. از ایین طریق امتیاز طراحی مفهومی فناوری مورد نظر را برای توسعه بیشتر, افزاییش مقیاس, اثبات فنساوری و تجاری سازی به‌دست می‌آیسد. بنج ]| آزمایشگاه ) 1 ۳ انتقال از دارنده فناوری به داخل ee ‏افزایش‎ | طراحی صنعتی زمان : ۳-۱۰ سال نمودار ۶ اخذ دستاورد پژوهش و توسعه فناوری مستقل

صفحه 21:
اخذ دستاورد پژوهش و توسعه فناوری مشترک سیاست پژوهشی در این الک وبر اخذ طراحی مفهومی (ب | پایه) فناوری از اين شيوه پژوهشگران از شرکت(های) دارنده فتاور ی از توسعه بيشتر فنايرى رااز شركتهاى ساحت ‎el‏ أمتياز به‌دست می‌آورند. از این طریق امتباز طراحی مفهومی فناوری مورد نظر را برای ‎las‏ ائبات فناوری وتجاری ساری بهدست ما و ‎ ‏توانمند همکاری و اتخاد صورت خواهد گرفت. ‎ ‎ ‎ ‏زمان : ۱-۳سال توسعه و تجاری سازی با همکاری ۳7 ‏شرکت‌های دارای توانمندی مورد نیاز ‏نمودار ۷. اخذ دستاورد پژوهش و توسعه فناوری مشترک ‎ ‎

صفحه 22:
پژوهش مشترک و توسعه فناوری مشترک سیاست بزوعضی در ایس الکویر تولیه فناورى براساس عمكارى با بيشكامان هش و شرکت‌های توانمند در حوزه توسعه و تجاری سازی فتاوزی سورد تظر است. ر اینن شیوه پژوهشگران با همکاری شرکت(های) پیشگام پژوهش دررحسوزه فناوری مورد نظر و يا دارنده فتاورى رموز توسعه فناورى را می‌آموزند و امتساز فشاوری را در تعامل با شرکت‌های صاحب امتیاز ار فز به‌دست می‌آورند و سپس برای توشنه بینترا J eee ‏ی ایا‎ 2 ازی آن با سازمان‌ها و شسرکت‌های توا مسكارى و اتحاد صورت ‎a‏ ‏| بنج ] [ ازمایشگاه ‎intpo penal‏ مقیی و دیسسه یا ‏5 [ ايت ) 1 ‎ ‏همعاوی صاحبان تجویه مات :۲22 سل تجاری سازی یا همکاری شرکت‌های دارای توانمندی مورد نیاز نمودار ۸. پژوهش مشترک و توسعه فناوری مشترک زمان‌های معیسن شده ببرای هر سدل براساس میانگیسن زمانی قناورهای توسعه یافته ‏آن گسروه به‌دست آمده است. همچنین براساس نتایج حاصل از تحقیق, فناوری‌های رد مطالعه و طبقه بندی آنها در چارچ رب این الکوها مطایق جدول ذیل بوده است. ‎ ‎

صفحه 23:
نتبجه گیری ۱ دستیابی به فناوری پدیده‌ای سهل و آسان نبوده بلکه دارای ابعادی غامض و فرایندی پیچیده می‌باشد. این امر ناظر بر آن است که در روند برامه‌ریسزی برای تو تجاری سازی فناوری می‌بایست علاوه بر توجه به جوانب قنی به ابعاد مدیریتی آن نیز برای درک ویژگی‌ها و نیازمندی‌های توسعه و تجاری سازی فناوری مورد نظلر اقدام کودهنا زاین طریبی پعوان در فورو الزاسات آن فساخت پیش وعديو ترس وها تود سازمانهای پژوهش و فناوری عموما از فقدان مدل عملیاتی و اجرایی برای طرح‌های توسعه فناوری رنج می برند و در تفسیر و توضیح مدل های مفهومی با اقتضانات و نیازهای خاص خود با دشواری مواجه می شوند. همچنین در قرایند تحلیل و عارضه یابی مشکلات و معضلات سازمالهای پژوهش و قناوری: ققدان مدل‌های اجرایی برای طرح‌های توسعه فناوری یک نقطه خلاً مشهود در عرصه اجرایی قلمداد می گردید. در این مطالعه فرایند توسعه و تجاری سازی در یک سازمان پژوهش و فناوری مرتبط با صنمت نفت به تصویر کشیده شد. از مهمترین بهبودهایی که این مطال تعالی داز 3 تجاری سازی فناوری در سازمان‌های پژوهش و فناوری به وجود آورد. تبدیل نمودن طیف کلی و چارچوب مفهوسی اولیه به مدل‌های اجرایی و قابل پیاده سازی و از آن مهمتر قابل ارزیاینی بودهاست. مدل‌های طراحی شده به روش مطالعه کانونی از متخصصان توسعه فناوری و افراد شرکت کننده در فرایند تحقیق نظرسنجی شده و اعتبار محتوایی پیدا کرده است چند برای به‌دست آوردن اعتبار کاربردی باید چنین مدل‌هایی را در عي جص اورى براى فناورىهاى توسعه يافته

صفحه 24:
ند که در ادبیات حالت‌های یک دام هار رس گرفته شده است بن اسان براى انجام ى راههاى متنوع و متعددى وجود دارد كه ننها يكى ازاين راه ها اراين تحقيق برخى ازاين حالتها كه داراى مصاديق ‎a 0 ee poe‏ كشيده شذهاست. مدلهاى توسعه ‎nase‏ نود بربرگیرتده ذیتفعان مخطاف وومشارکت‌های هود ملانه در ‎ ‏توسعه و تجاری سازی فناوری باشد. ‎ ‏بر اساس نتای چ ایس ازمانهاى بز توسعه و تجارى سا ‏دنه بعرای درس هه مدل‌ه] کیف ی يود برای تعمیم و ‏ای دنگر و پرتعدادتر هس ند هم و ‎٩‏ ۱ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 25:
۱ ق مسیرهای تحقیقاتی مختلفی را برای اول اثبات سودمند بودن مدل‌های توسعه یافته و ارکان اساس محققان را به به‌کارگیری مدل‌های توسعه یافته در این تشویق می‌کنیم. یک موضوع جدی‌تر برای تحقیة با استفاده از ییک نمونه بزرگتر از سازمان‌های پژو استفاده کنند. توسعه و تجاری سازی قناوری مورد نیاز ینا منتخب از الزامات اثربخش بودن ازمان‌های پژوهش و فساوری است:؛ امانه هر فناوری و نه به هر روشی. هدف عباحت مط رح شنده در این مقالة انتخاب الگوی مناسبب رای توسعه و تجاری سازق فناوری است؛ اما می‌توان این مدل‌ها را توسعه داد به گوته‌ای که انتخاب نوع فناوری مناسب را ئیز شامل شود. محدودیت حجم کم نمونه در این مطالعه را می‌توان با مطالعات بیشتر در ینک یساس وسیع‌تر به منظور جمع‌آوری داده‌های تجریی بیشتر برای آزمون کاربسردی bp La sue

صفحه 26:
متابع و مراجع ‎ley‏ ر. (۱۳۸۶). عوامل کلیدی موفقیت برای سازمان پلیسی, فصلنامه علمی پخوهه دانش انتظامی. سال نهم. شماره ۲ صص ۱۱۸-۱۰۸ - بندریان» ر. و دیگران: (۱۳۸۹). سیاست‌گذاری برای واحدهای متمرکز و غیر متمرکز تحقیق ‎ ‏توسعه در ت براساس فرآیند ایده تا بازاره فصلنامه علمی ترویجی صنعت و دانشگاه. سال دوم شماره ‎٩‏ و۰۱۰ صص ۷۳-۶۲ ‏یائی, م۰ (۱۳۸۹). دانش نوآوری و توسعه داناشی محور؛ نگاهی به نت ازمانهای پژو و فناوری. انتضارات پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی. ‎ ‎ ‎+E ‏بردی:‎ ‏ی: الکوی یکیارچه سازی کسب و کاره بازار. وزارت فرهنسگ و ارشاد اسلامی و ‏هشگاه صنصت نت جاپ اول. ‏- مهدوی. مبن.» (۱۳۸۰). فرهنگ توصیقی تکنولوژی. تهران. نشر چاپار. ‎gL Sy als‏ .و دیگتران» (:۱۳۹) ارات ه تجارچویی برای ارزیابی نام مذیریت توستة فتاورق در سازمان‌های دا تالعه موردی شرکت پژو ‏ژوهمش و ‎ ‎ ‏شاوری پتروشیمی. پانزد: ‏همایش بین المللی نفت و گاز: تهران, اسران. ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 27:

39,000 تومان