راهبرد آموزش مستقیم
اسلاید 1: به نام خدا آموزش مستقیم مبتنی بر سخنرانی بهبود یافته
اسلاید 2: راهبرد آموزش مستقیم دارای بالاترین میزان مربی محوری و بیشترین کاربرد در آموزش می باشد.این راهبرد شامل روش هایی نظیر سخنرانی، پرسش و پاسخ، تدریس صریح شفاهی، عملی و نمایش می باشد.راهبرد آموزش مستقیم برای بسط اطلاعات و یا آموزش گام به گام مهارت ها مناسب است.این راهبرد هم چنین برای ارائه روش های دیگر تدریس و یا فعال کردن متربیان در جریان کسب و تفسیر دانش مناسب است.آموزش مستقیم معمولا به شیوه ی قیاسی صورت می گیرد.آموزش مستقیم
اسلاید 3: برای اطمینان از تحقق اهداف آموزشی مربیان باید از راهبرد های متنوع آموزشی استفاده کنند.نمونه بارز روش آموزش مستقیم سخنرانی است.سخنرانی یکی از بخش های با ارزش تدریس مربی است، به شرط آن که استفاده از این روش مکرر صورت نگیرد و یا در مواردی که روش های دیگر باز دهی بیشتری دارند از این روش استفاده نشود.نکته سنجی، جذابیت کلام و توانایی انگیزش مربی می تواند باعث شکوفایی و تحریک فکر، تخیل ، کنجکاوی و حس کاوشگری شود.آموزش مستقیم
اسلاید 4: روش آموزش مستقیم توسط زیگفرید انگلمن و همكارش مطرح شد. اولین برنامه آموزش مستقم در اوایل نیمه دوم قرن بیستم به وسیله انجمن تحقیقات علمی معرفی شد. این برنامه، برنامهای کاملا سازمان یافته بود که تحقیقات بعدی اثربخشی آن را تایید کردند. پژوهشهای مختلفی گزارش نمودند که بهترین کاربرد این برنامه برای کودکان خردسال جهت آموزش مهارتهای پایه است و همچنین برای دانشآموزانی که نیازمند آموزشهای ویژه هستند (انگلمن، فیلیس و الین، 1966). روش آموزشی اولیه انگلمن با تدریس مهارتهای تحصیلی پایه شروع میشد که هدف آن یادگیری مفاهیم خاص و یادگیری مهارت خواندن در یک رویکرد منطقی بود. او سپس این رویکرد را با آزمایش مواد آموزشی و فرایندهای مورد استفاده خودش دنبال کرد.تاریخچه
اسلاید 5: انگلمن در سال 1960 به یک کودکستان واقع در دانشگاه ایلینویز که کودکستان بریتر انگلمن نام داشت، وارد شد (بریتر و انگلمن، 1966). او در این کودکستان برنامهای را اجرا کرد که روی کودکانی که مشکلات یادگیری داشتند تاثیر قابل ملاحظهای گذاشت (تارور، 2004). انگلمن و دستیارش سپس در پروژه پیگیری مداوم شرکت کردند. هدف پروژه پیگیری مداوم شناسایی برنامه های تدریس موثر و اثربخش برای دانشآموزان در معرض خطر شکست بالا بود (بیانکاروسا و اسنو، 2004). از آن پس پژوهشهای بیشتری در این زمینه انجام گرفت و پشتوانه پژوهشی گسترده ای را در طول 25 سال گذشته برای روش آموزش مستقیم فراهم آوردند (کارناین، سیلبرت، کامنویی، و تارور، 2004).تاریخچه
اسلاید 6: آموزش مستقیم یک روش سازمان یافته و معلم محور است، که بر جزئیات فرایند آموزش متمرکز است و برای آموزش مدرسهای بهویژه خواندن و ریاضی مورد استفاده قرار میگیرد و بر تکرار و تمرین و ارائه بازخوردهای فوری تأکید دارد. در این روش ارائهی دروس به صورت زنجیرهوار و با گامهای کوچک میباشد که بهخوبی توسط معلمان آموزش داده میشود (هالاهان وکافمن، 2003). آنگونه که تارور (2004) بیان میکند، آموزش مستقیم رویکردی است که موفقیتهای پیدرپی ایجاد میکند. اهمیت این موضوع از این نظر است که دانشآموزانی که مشکلات یادگیری دارند اغلب مدرسه و تکالیف یادگیری را دوست ندارند زیرا کمترین میزان موفقیت را تجربه میکنند. ایجاد تجربههای موفقیتآمیز در آنها میتواند این تجارب منفی را تغییر دهد. زمانی که دانشآموزان احساس موفقیت و شایستگی کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که مهارتهای مورد نیاز برای موفقیت و پیشرفت تحصیلی را کسب کنند (ساگور، 2003).تعریف
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.