علوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

راه های تشخیص دین حق از غیر حق و دلایل برتری دین اسلام بر دیگر ادیان

تعداد اسلاید های پاورپوینت: ۱۴ اسلاید برای درس عمومی اندیشه اسلامی ۲ استفاده کردم

ppt.ir

صفحه 1:
rn ال ‎re‏ از غير حق دلائل برترى دين اسلام بر ديكر اديان

صفحه 2:
اصل الیهی بودن یک دین از راه های زیر قابل بررسی است: ‎JL)‏ آموزه های دین؛ با مراجعه به آموزه هایی که هر دینی برای خود دارد - چه این آموزه ها در قالب کتاب مقدس باشد يا گفتارهای پیامبر آن دین -می توان پی برد که آیا یک دین,. ‎badly‏ ‏دین حق الهی است یا خیر؟ در اینجا معقول و منطقی بودن» داشتن هماهنگی و انسجام. پاسخ گویی به نیازهای ابدی و اساسی انسان, وجود نظام اعتقادی, ارزشی و عبادی هدفمند و مطابقت با سیر و سرشت جوهری انسان. شاخص هایی است که می تواند ما را به حق بودن یک دین رهنمون شود. ‏۱-۲ تأیید دین قبلی یا بعدی؛ از آنجا که ادیان آسمانی: با یکدیگر پیوند عمیقی دارند و هر دینی تکمیل کننده دین قبلی است. می توان با مراجعه به نصوص معتبر رسیده از پیامبری که حق بودن دینش برای ما به اثبات رسیده است. کشف کرد که آیا ‎ ‎

صفحه 3:
جایگاه ویژه ای برخوردار است است. از طريق ابن روش عدم کمتر یدان توجه شده همه ادیان ادعایی پس از پیامبر خاتم نیز اثبات می شود. ۱-۳. اعجاز: معجزه پیامبر یکی از دلایل اثبات صدق نبی ‎east gio‏ هه مورد نخست تنها در مورد حاضرین در محضر پیامبر امکان پذیر است و غایبان از آن بی بهره اند. جز در مورد قرآن ‎ ‎ ‎ ‏غعو ناميا معطللا ‎worried, pray about ATR Lay 0۲۵۱/۵0, 10۴: ۷/۷۷ Cte ae tee ley Ut Tale Male

صفحه 4:
رجوع به گزارش های مستند. معتبر و کافی تاریخی. می توان فهمید که آیا دین خاصی دارای ویژگی ها و خصایصی که بیان شد هست یا خیر؟ تاریخ به گونه های مختلف می تواند ما را در بازشناسی دین حق از ادیان ساختگی مدد رساند. 1-۵. ادعای خود دین؛ ادعای خود دین نسبت به بنیاد الهی سه گونه تصورپذیر است: یا دینی ادعای الیهی و وحیانی بودن دارد. یا دینی ادعا دارد که از سوی خدای هستی نازل نشده. یا دینی نسبت به این مسئله ساکت است.

صفحه 5:
براي اثبات حقانیت فعلی آن کافی نیست: بلکه باید وثاقت کتاب آسمانی آن از جهت مصون بودن از تحریف و دستکاری های بشری نیز اثبات شود. برای اثبات وثاقت کتاب آسمانی. بعنی استناد قطعی آن به پیامبر و تحریف نشدن آن. مي توان از روش های ۱-۱ و ۱-۲ و ۱-۴ استفاده نمود. در خصوص قر آن به لحاظ اعجاز بودنش روش ۱-۳ نیز کاربرد دارد. ۳. نسخ ناشدگی استمرار حقانیت دین تابع نسخ ن است. نسخ شدن با نشدن یک دین از دو طریق به دست می آب ۳-۱. عدم جانشینی شریعت حقه پسین؛ براساس این ضابطه تا زمانی که شریعت آلهی جدیدی نازل نشود شریعت قبلی باقی است وبا پیدایش شٌ منسوخ می شود. از اين رو با شریعت جدید. آمدن شریعت اسلامی شرایح برای هميشه منسوخ خواهند a FS ia Rothe Quran, Pray Praise a ‏ا ا اس‎

صفحه 6:
عاتمیت: دینی که اصل الهی بودن و تحریف ناشدگی کتاب آسمانی آن اثبات شده باشد اگر ادعای خانمیت کند. به لحاظ صدق قطعی این ادعا نسخ نایذیری آن برای هميشه ثابت می شود و ملاکی برای کشف کذب و عدم حقانیت همه ادیان ادعایی بعدی خواهد شد. ۴ خردپذیری دین حق با عقل و خرد پیوند وثیق و تنگاتنگی دارد و برخلاف آن حکم نمی راند. در یک نگرش کلی نسبت آموزه های دینی با عقل و خرد به سه گونه قابل تصور است: آموزه های خردپذیر. آموزه های فراعقلی. آموزه های خردستیز. Nothing is more calming and relaxing than the Quran.

صفحه 7:
ذيذيرى و خرديرورى * از امتيازات مهم اسلام. عقلانيت. خرديذيرى و بالاتر از آن خرديرورى آموزه هاى آن است. اين مسئله در امور مختلفى نمودار است؛ از جمله: ‎LL‏ نظام فكرى و عقيدتى اسلام: (مانند خداشناسى. هستى شناسى. انسان شناسى. راهنماشناسى و فرجام شناسى)؛ ‏1-7. نظام اخلاقى اسلام؛ * ۱-۳ نظام رفتاری و قوانین و دستورات عملی؛ ۰ ۴-. دعوت به تحقیق و پرسشگری در انتخاب دین. ‏* خردپذیری آموزه های اسلام. از چنان وضوح و روشنی برخوردار است که قرآن مجید. آدمیان را به بررسی هوشمندانه و انتخاب خردمندانه دین دعوت کرده و هر گونه تحمیل و اجبار و پذیرش كوركورانه دين را نهى مى كند. ‎ ‎

صفحه 8:
دین اسلام با دانش و معرفت پیوندی نزدیک و ناگسستنی دارد. وفاق و آشتی دين و دانش در اسلام در سه حوزه چشمگیر و در خور توجه است: ۲-۱. تشویق به فراگیری دانش؛ در این عرصه اسلام گوی سبقت از هر مکتب و آئینی را ربوده است و از اين هم فراتر رفته و کسب دانش های لازم در جهت تأمین نیازمندی های دنیوی و اخروی را ضروری دان است. RR یت روحیه علمی؛ اسلام روحیه پژوهشگری را ارج می نهد و در مسیر حقیقت یابی و معرفت اندوزی هیچ مانعی نمی نهد. ۲-۳. دارا بودن مضامین علمی؛ نصوص دینی اسلام آکنده از مضامین و مطالب علمی است. در این عرصه اسلام هم در بردارنده مبانی و پیش فرض های عام و متافیزیکی علوم است و هم دارنده بسیاری از گزاره های علمی؛ به گونه ای که یکی از وجوه اعجاز کتاب آسمانی اسلام اعجاز علمی آن شناخته شده تا آنجا که دانشمندان مسلمان و غير مسلمان صدها کتاب در باب ر هاوردهای علمی قرآن به نگارش در آورده اند.

صفحه 9:
کتاب معصوم الهی .۳ یکی از مهم ترین امتیازات اسلام بر دیگر ادیان, «کتاب آسمانی» آن است. قرآن مجید. از چند جهت بر کتاب های دیگر ادیان امتیاز دار . برخی از لین جهات عبارت :است از کلام الهی؛ قرآن مجید کتابی است که تماماً از سوی .۳-۱ خداوند. بر پیامبر صلى الله عليه و آله نازل شده و تمام الفاظ و کلمات به کار رفته در آن. عیناً کلام الهی است. به دیگر سخن. اسلام تنها دینی است که مستقیماً کلام خدا را در دسترس بشر قرار می دهد و انسان را با سخن او آشنا می سازد؛ در حالی که دیگر ادیان. از چنین امر مهمی تهی بوده و حتی .ادعای آن را ندارند

صفحه 10:
-۳. تحریف ناپذیری؛ قرآن کتابی است تحریف ناپذیر که همواره اصالت و عصمت خود را در طی قرون حفظ و دست بشر را از دستبرد تحریف کوتاه کرده است؛ در حالی که هیچ یک از ادیان موجود. از اين ویژگی برخوردار نیست. «عصمت» امری افزون بر اصل الهی بودن پیام قرآن است و برای آن می توان مراحل زیر را ذکر کرد: ۳-۲-۱. عصمت از ناحیه نازل کننده (خداوند):۲۶۲ ۳-۲-۲. عصمت از ناحیه حاملان وحی و فرشتگان رساننده به پیامبر صلى الله علیه و آله:۲۶۳ ۲-۲-۳. عصمت در دریافت وحی از سوی پیامبر صلی الّه علیه و آله:۲۶۴ ۳-۲-۴. عصمت در ابلاغ وحی به مردم از سوی پیامبر صلی اه علیه و آله:۲۶۵ ۲-۲-۵. عصمت در بقا و استمرار تاربخی وحی در میان بشر تا پایان تاریخ.۲۶۶ AVENUE

صفحه 11:
. معجزه جاوید و سند رسالت؛ پیامبران برای اثبات رسالت خود.۲ معجزه آورده اند؛ لیکن کتاب آسمانی آنهاء غیر از معجزه و سند رسالت رسالت است و هم برهان صدق آن. از طرف ديكر اين كتاب معجزه اى جاودان و باقى و سندى زنده بر رسالت است كه قرن ها و عصرها را در مى نوردد و همكان را به تحدّى مى طلبد. در حالى كه : ييامبران بيشين. فقط نزد حاضرين مشهود بوده و اثرى از آن باقى نيست و جوامع بشری از مشاهده آن محرومند.۲۶۸ جامع بودن .۴ یگر ویژگی های اسلام در برابر دیگر ادیان, جامع بودن آن است. اسلام برنامه تکاملی بشر تا پایان تاریخ را به ارمغان آورده است

صفحه 12:
۵. نظام حقوقی اسلام از جمله امتیازات انحصاری اسلام بر دیگر ادیان؛ نظام حقوقی اصیل آن است. حقوق بشر و یا حقوق بین الملل اسلامی دارای اصولی چند است؛ از جمله: ۱. اصل حرمت و کرامت انسان؛ . اصل عدالت؛ برابری و نفی تبعیض؛ اصل صلح و همزیستی مسالمت آمیز؛ اصل وفای به عهد؛ اصل تفاهم و رواداری؛ اصل مشارکت و همکاری های بین المللی؛ . اصل حمایت از ملل تحت ستم و...۲۷۳. ها ها ل هاا

صفحه 13:
اسلام دین خاتم است و اي :جمله نسخ شرایع پیشین؛ هر پیامبری که شریعتی به ارمغان .۶-۱ 3 ن را نسخ کرد و اسلام -به عنوان آخرین شریعت و برنامه کامل سعادت بشر از سوی خداوند - ناسخ همه .شریعت های پیشین است خاتمیت. ارکان و لوازمی دارد؛ از نسخ ناپذیری؛ دین و شریعت اسلامی ‎ay‏ لحاظ خاتم بودنش. از ۶-۲۰ پایایی و ماندگاری برخوردار است. این دین هرگز نسخ نخواهد شد و .شریعت دیگری جایگزین آن نمی شود 1 همگانی بودن؛ لازمه ناسخ بودن و پویایی اسلام. آن است که ۶-۳۰ اين بديل نايذير. همكانى و يكانه برجمدار دعوت به سوى توحيد و وحدت بخش همه آدميان تحت لواى توحيد و يكانه شريعت و قانون سعادت آفرين خداوند باشد. ویژگی های دیگری نیز در باب جاذبه هاى اسلام و امتیازات معارف آن وجود دارد که به جهت اختصار از ذکر آنها .خودداری می شود نفی نیست انگاری ۲۷۷ ۷۰ یکی از امتیازات اساسي اسلام. در برابر برخی از دیگر ادیان به ویژه مسیحیت. پیراستگی آن از درون مایه های نیست انگارانه و نفی .زمينه كرايش به نیهیلیسم۸ ۲۷ (نیست انگاری) است

صفحه 14:
عدم حاجت به عصرى كردن دين نبود نص الهى در اديان ديكر و تعارض آموزه هاى كتب مقدس با ره آوردهاى علمى و حاجات عصری اندیشمندان و متألهان غرب را بر آن داشت که به عصری کردن دین. روی آورند؛ زیرا نه چشم پوشی از دستاوردهای نوین علمی و نیازهای عصری امکان پذیر می نمود و نه با تعارض می توان زبست و نه متون مقدس ‎oa‏ اعتبار و واقت و درونمایه ای برخوردار بود که بر علم پیشی كيرة

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان