صفحه 1:
۱
۱ ie ccc ae een ues ecu hi
ere ee ae
صفحه 2:
وسانه های گروهی
وارتباطات جمعی
MASS MEDIA
صفحه 3:
صفحه 4:
روزنامه
روزنامه بشکل امروزی از سده
0رريشه ميكل
ازاواخر سده نوزده به صورت روزانه
چاپ شدند
ی
سنتی) در اوائل ده 19 در ۱
فت
ا en eel ele Sree
پر قدرت ترین تاثیر را که تاکنون
آذامه دارد داشنتر
از اوایل 1980مطالعه روزنام» رد
کاهش گذاشت
در اکثر ؟ شور ها 1
Ligne
پخش تلویزیونی را بر عهده
دارد
بعبوسواولينتوليد-
كننده برنامه تلويزيونى
بوده است
صفحه 5:
. در اکثر کشورها دولت
Sco eee a ROE pe mn
ا
تقريبا تمام خانواده ها اكنون
صاحب تلوپزیون هستند
cary shee pes ۱
ل لت
اى وكابلى بشدت اقزايش
یافته است
مستقیما اداره پخش
تلویزیونی را بر عهده دارد
کشور ها برداشته شده است
صفحه 6:
تلويزيون و خشونت
000 epg ener ET ee
APT PSTpIT-y fi erence
۱ Ped res ie arene aaa
0
بين تلويزيون وخشولیت جود دار
یزیون و ژانر
و
fore pwr emmeeregen im
ا
Ree ا ل
صفحه 7:
نخستین نظریات پورگن هابر ماس
هارولد اینس ومارشاا نی 001 ۱۱ ۱
و(
PR Ore uc pel 2777
اينس -منش وماهيك رنناتم افاي و
و ی بر جوزه عمومی را 506۲6 ls 0
آن جامعه میگذارد ۳
Ce vate pcm re) Ree) ۱ عوزه عمومی تعست در ترا کافه ترا
ee و RARE ea ها و...شکل میگیرد
BlEre ee rem Tp Oecl eer eee a PCE بکار بست وگفت زسناته همان
fe AGREED or orn |
محتوا بر سا
کار
۹
صفحه 8:
00
۱ (sya oils
جان تامپسون با تفا ee
Covel ES ا ee
بست رک
افکار اینس ولوهان ناثیر پذیرفته ات
رسانه های الکترونیکو| موجلی دكركونى
زندكى شده است تلويزيول Hee
نمايى نميكند بلكه جيستى دنيا را براى مآ
ae نوع کنش متقابل ود
رسانه هاى كروهى واقعيت تازه اى بنام تعامل رودررو - تعامل با
یا شبیه واره 5۱۸۵1۵63۸ فرا واقعیت پا واسطه
ها را میافرینند
صفحه 9:
جدا
ایی متن وزمینه
هاگسترش
دسترسی زما
wiles
ومکانی
محدود شدن دامنه
سرنخ های نمادی
محدود شدن دامنه
سرنخ های نمادی
معطوف به طیف
نامعینی از دریافت
کنندگان بالقوه
تک گویانه
صفحه 10:
تلفن های ۳ Peer
دهه 1990 شاهد بيشرفت بسيار مهمى در صنعت مخابرات
بود. در 1990در سراسر جهان 11ميليون تلفن همراه وجود
داشت ده سال بعد بيش از 400 مليون نفر از ثلفن همراه
0
ال ا ا ال ۲
با استمرار كاهش قيمت و افزايش برد تماسها بود که موجب
افزایش محبوبیت این وسیله شد 5
نسل سوم تلفن های همراه به کمک ۷۵۳ به بازار آمده است -
ipepe yen caret 1esy 00 2
صفحه 11:
jy ls ob fo
Ra تحارص
pl pS i IE
م۷
Rt ead i لت
وه مین
wade? 5 sia Tenth ay
ei Fn Hil Deg
byt a sy Ps 4,02
eens ۳
ni
ten)
تلم
صفحه 12:
اینترنت به صورنی خود جوش پدیدار شد . اولین نطفه
های شبکه در پنتاگون در 1969 ایجاد شد بنام آربا -
تا جند سال اينتر نث به دانشكاه ها محدود ميشد كم
L bp olSiusls jl Os pu a cupid oS 50
رشد سیل آسای ابنتر نت از 1988 نا 1998 آعاز
۱
۱
Ree ees ae a ee ۳۲
امريكاى شمالى بيش ان 50دِرِصْد كا
eae الك
: تاثير اينتر نت
كاربر اينترنت در فضاى مجازى زتندكى ميكند.يه كفته
بوديار مل ديكر ادميان نيسنيم بلكه يبيام هابى روى
و
صفحه 13:
Re eae Ses سيت
St ST Se ae
صفحه 14:
دیوید هلد وهمکاران به ينج تحول
اساسی اشاره عیکنند
تمرکز فزلیندهم ما لین
ساختارها یف را ملیتیش رکتها-3
تنوع یافتنمحصولاتوسانه ها-4
شمار روبع وشد ادغام شرکنها عرسا او
صفحه 15:
دیوید هلد وهمکارا
پذیرای
جهانی شدن است
اس
wy cul loi you 0 0 error
بسایر شکل های ار تباطات
یم وارنر - سونی - امی
جهلنی ۳ ودسلنه
* سينما
ل زا ا pls
از راههاى ارزيابى جهانى
gb un
0درصد فیلمهای سینما
pv op 0 |
0000 dru ererly)
بس از امريكا كشور At
برتلسمان 80 تا 90درصد دارند
فروش بین المللی موسیقی را در
اختیار دارند
هند فرانسه وایتالیا قرار
صفحه 16:
ای جهان) و ۸0۱ (بزرگترین تامیر
arta] ie ا ا 0
تصوير آينده اينتر نت در دستان غولهاى
های دموکراتیک دارد
صفحه 17:
امیرلتوری دس لى
۱
ودر راس آن ابالاث فتجده در تولید
Ble noe edie Ine ere vey
امپراتوری رسانه ای سجن گفنه شود
ee ٠ و اكوم للك
Sney Cope 0100
peat ce coos eae
CA See
Bs | Pee ee Pea pe
٠ سلطه فرهنكى آمريكاست كه حد
ا
+ضاومت ونظارت بر رسانه هآ
و
ا ۱۹
wilg> she ails pil yislu
نقش داشته باشند
ال reese
د 0
۱
۱
ا ۱
تدوین قوانین برای کنترل-
ونظارت بر رسانه ها امرى بيجيده
Se ee an
Peete eae] Leer geg| emery
auslaellgus 2S amly> Uns
poe eve Prete Peano Fed
صفحه 18:
۳ بووسانه ای شدن شهر
بن كرفته ان كتابه فرهنكه وشهر دكتر نعمت لللّه فأضلى
01 11110 rover ip peal Pearse Dr PO
هاى توليد - توزيع : مصرف يا كارنسث نمادها(جان نامسون نظرية رذآ
0 ee اجتماعی)
امروز مادر دوجهان زتدكى مبكنيم نخست جهان فيزيكى و دوم جهان مخازىق
ودر واقع حقيقت آن جيزى اسث كه رسانه اى شده اسث
(sae ا
0101 5345 ons wile? olg> 52 UsiSl log caw! isl gar
+ احساسات ما یکدست و خالص نیست بلکه متاثر از کنش های رسانه ای میباشد
صفحه 19:
alu, وشهر
ی ی
ل در ا ل
nal aria ل ع
cul Gals Glad L YrS pai jl pol وا ۳
گروهها با طبقال شا سای ۱ ۱.۱ ۲ وتوسط
دوربین ها نشان میدهد
رژیمهای بازنمایی: رژیم سرمایه داری رژیم هوبت رژیم
دموکراتیک
شهر در رسانه ديده و فهميده ميشود.شهر نياز به تصويز دارد
Speci y enn rey bape ye Mpa ye ST 0
71
cone Dee ا ا ا م
ee ene ا د
> چم
صفحه 20:
۳ sl alu, loool
۳
۱ eee cst en] PROC eee
oy ا ا ا
تبدیل ویژگیهای منفی به ویژکیهای مثبت ae ۲
ل ا ا ا 2
۰ تغییر اسم و شعار شهر (داکوتای شمالی) (من نبویورک را دوست
دارم) (برادفورد محل شگفی ۱
Bree ete Ur ee eer ee Se Cee ee ae ee
صفحه 21:
كفتمان رسلنه لى در شهر تهيان
۰ گفتمان نوستالژیک
۰ گفتمان هويت محجور Z
با
* مدرن
To insert this design into another PowerPoint presentation, highlight the image, then under the Home tab in
your PowerPoint ribbon, click on Copy. Now open your presentation and select the slide you want and under
the Home tab again, click Paste.
رسانه های گروهی
وارتباطات جمعی
MASS MEDIA
مبانی جامعه شناسی(کارشناسی ارشد)
استاد:دکتر فاضلی
تهیه کننده:عبدالرضا شریفی
16/07/1391
رسانه های گروهی
شامل تنوع وسیعی از رسانه ها مثل
،تلویزیون ،روزنامه،فیلم ،مجله،رادیو،تبلیغات
بازی های ویدئویی و سی دی ها میشود.این رسانه را توده ای یا گروهی
مینامند زیرا به توده های مخاطبان عرضه میشود که شامل شمار بسیار
میشود گاهی هم به این MASS COMMUNICATIONSزیادی از مردم
رسانه ها ارتباطات جمعی یا
این رسانه ها تاثیر ونفوذ پر دامنه ای روی تجربه های ما
وافکار عمومی
دارند
PUBLIC OPINION
روزنامه -تلویزیون
روزنامه
-
روزنامه بشکل امروزی از سده
1700ریشه میگیرد
ازاواخر سده نوزده به صورت
روزانه چاپ شدند
مطبوعات ارزان قیمت وروزانه(یک
سنتی) در اوائل دهه 19در امریکا
پا گرفت
روزنامه نیویورک تایمز و تایمز لندن
پر قدرت ترین تاثیر را که تاکنون
ادامه دارد داشتند
از اوایل 1980مطالعه روزنامه رو
به کاهش گذاشت
تلویزیون
تاثیر تلویزیون پس از اینترنت -
در چهل سال گذشته مهمترین
تحول رسانه
ای بوده است
در اکثر کشور ها دولت -
مستقیما اداره
پخش تلویزیونی را بر عهده
دارد
بی بی سی اولین تولید کننده -
برنامه تلویزیونی بوده است
پخش تلویزیونی
.Iتقریبا تمام خانواده ها اکنون
صاحب تلویزیون هستند
.IIتعداد کانالهای تلویزیونی در
نتیجه فناوری های ماهواره
ای وکابلی بشدت افزایش
یافته است
.IIIدر اکثر کشورها دولت
مستقیما اداره پخش
تلویزیونی را بر عهده دارد
.IVمحدودیت ها در بسیاری از
کشور ها برداشته شده است
تاثیر تلویزیون
تلویزیون و خشونت
گسترده ترین مطالعات توسط گربنر و همکاران
.در سالهای پس از 1967انجام شد
در مطالعات بیش از سه چهارم مدعی بودند
ارتباط مستقیمی
بین تلویزیون وخشونت وجود دارد
تلویزیون و ژانر
مفهوم ژانر برای معنا بخشیدن به برنامه های
.تلویزیونی مناسب است
سریال های خانوادگی
ژانری که مخلوق تلویزیون ورادیو است
نظریه های رسانه های گروهی
نخستین نظریات
هارولد اینس ومارشال مک لوهان از
نخستین نظریه پردازان که هر دو کانادایی
هستند بودند
اینس=منش وماهیت رسانه ای یک
جامعه تاثیر بسیار نیرومندی بر سازمان
آن جامعه میگذارد
مک لوهان=با گسترش اندیشه های اینس
ان هارا در مو رد جوامع صنعتی مدرن
بکار بست وگفت رسانه همان پیام
است.وماهیت رسانه ها بیش از
محتوا بر ساختار جامعه تاثیر
میگذارد
یورگن هابر ماس
فیلسوف و جامعه شناس آلمانی در
مکتب فرانکفورت که ملهم از اندیشه
های مارکس است رشد یافت
هابر ماس با تحلیل رشد رسانه ها از قرن
حوزه عمومی را public sphereهجدهم
دنبال کرد
حوزه عمومی نخست در تاالر ها کافه تریا
ها و...شکل میگیرد
رشد رسانه های گروهی موجب خفقان
بحث وگفتگوی دموکراتیک میشود
نظریه ها (ادامه)
ژان بودیار
پر نفوذ ترین نظریه پرداز و نویسنده
پست مدرنیسم فرانسوی است که از
افکار اینس ولوهان تاثیر پذیرفته است
رسانه های الکترونیکی موجب دگرگونی
زندگی شده است تلویزیون دنیا را باز
نمایی نمیکند بلکه چیستی دنیا را برای ما
تعریف میکند
رسانه های گروهی واقعیت تازه ای بنام
یا شبیه واره SIMULACRAفرا واقعیت
ها را میافرینند
جان تامپسون
جان تامپسون با استفاده از اندیشه های هابر
ماس
رابطه میان رسانه ها ورشد جوامع صنعتی را
تحلیل کرد
پیام ها از طریق تکرار مداوم وارد زندگی
ماشده وپیوسته در حال تغییر وگسترش افق
های تجربه هایمان شده اند
سه نوع کنش متقابل وجود دارد
تعامل رودررو – تعامل با واسطه –شبه تعامل
با واسطه
ویژگیهای تعاملی
تعامل چهره به
چهره
تعامل با واسطه
شبه تعامل با واسطه
شرایط زمانی
ومکانی
متن وزمینه هم
حضوری نظام
مشترک ارجاع
زمانی و مکانی
جدایی متن وزمینه
هاگسترش
دسترسی زمانی
ومکانی
جدایی متن وزمینه
ها گسترش
دسترسی زمانی و
مکانی
دامنه سرنخ های
نمادی
چند گانگی و
کثرت سرنخ های
نمادی
محدود شدن دامنه
سرنخ های نمادی
محدود شدن دامنه
سرنخ های نمادی
جهت گیری کنش
معطوف به
دیگران
معطوف به خاص
معطوف به طیف
نامعینی از دریافت
کنندگان بالقوه
گفت و گویی/تک
گویانه
گفت و گویی
گفت وگویی
تک گویانه
تلفن های همراه:امواج آینده
دهه 1990شاهد پیشرفت بسیار مهمی در صنعت مخابرات
بود .در 1990در سراسر جهان 11میلیون تلفن همراه وجود
داشت ده سال بعد بیش از 400ملیون نفر از تلفن همراه
.استفاده میکردند
نسل دوم تلفن های همراه پر سرعت تر ،کوچک تر ،و همراه
با استمرار کاهش قیمت و افزایش برد تماسها بود که موجب
افزایش محبوبیت این وسیله شد
نسل سوم تلفن های همراه به کمکWAPبه بازار آمده است
معاهده کاربری بی سیم
اینترنت به صورتی خود جوش پدیدار شد .اولین
نطفه های شبکه در پنتاگون در 1969ایجاد شد
بنام آرپا
تا چند سال اینتر نت به دانشگاه ها محدود میشد
کم کم اینترنت به بیرون از دانشگاه ها پا گذاشت
رشد سیل آسای اینتر نت از 1988تا 1998آغاز
شد .مشهورترین بخش اینتر نت شبکه جهان گستر
است شبکه جهان گستر را یک مهندس نرم افزار
در یکی از آزمایشگاه های فیزیک سوئیس ابداع
کرد
امریکای شمالی بیش از 50درصد کاربران اینتر نت
.را در خود جای داده است
:تاثیر اینتر نت
کاربر اینترنت در فضای مجازی زندگی میکند.به
گفته بودیار ما دیگر ادمیان نیستیم بلکه پیام هایی
روی صفحه رایانه های همدیگر
اینتر نت
www
دیوید هلد وهمکاران به پنج تحول اساسی
اشاره میکنند
تمرکز فزاینده مالکیت1-
چرخش از مالکیت عمومی به خصوصی2-
ساختارهای فرا ملیتی شرکتها3-
تنوع یافتن محصوالت رسانه ها4-
شمار روبه رشد ادغام شرکت های رسانه ای5-
جهانی شدن
ورسانه
جهانی شدن ورسانه
• موسیقی
دیوید هلد وهمکاران وی در
تحقیق خود در باره جهانی شدن
رسانه ها گفتند موسیقی بیش از
سایر شکل های ار تباطات
پذیرای
جهانی شدن است
تایم وارنر – سونی – امی
وبرتلسمان 80تا 90درصد
فروش بین المللی موسیقی را در
اختیار دارند
• سینما
میزان تولید وصادرات فیلم
از راههای ارزیابی جهانی
شدن سینما است بیش از
80درصد فیلمهای سینمایی
(غیر مستند) در امریکا
(هالیوود)ساخته میشود
پس از امریکا کشور های
هند فرانسه وایتالیا قرار
دارند
ابر شرکتهای رسانه ای
• در ژانویه 2000دو شرکت پر نفوذ رسانه ای به هم ملحق شدند وعظیم
ترین ادغام شرکتی را در جهان بوجود آوردند
• در معامله ای به ارزش 337میلیارد دالر تایم وارنر (بزرگترین شرکت
رسانه ای جهان) و ( AOLبزرگترین تامین کننده خدمات اینترنتی ) ادغام
شدند
• این ادغام نخستین اتحاد بزرگ رسانه های قدیمی و رسانه های جدید بود
• تصویر آینده اینتر نت در دستان غولهای اینترنتی تعارض فاحشی با نگرش
های دموکراتیک دارد
امپراتوری رسانه ای
• موقعیت برجسته کشور های
صنعتی ودر راس آن ایاالت متحده
در تولید وپخش رسانه ای موجب
شده از امپراتوری رسانه ای سخن
گفته شود
•
•
•
• تایم وارنر دیسنی ویاکوم همگی
امریکایی هستند
• هربرت شیلر میگوید کنترل
ارتباطات جهانی توسط شرکتهای
امریکایی سلطه فرهنگی جهانی
را بدنبال دارد
• سلطه فرهنگی آمریکاست که حد
ومرز گفتمان ملی را تعیین میکند
•
مقاومت ونظارت بر رسانه ها
قوانین ومقررات محلی
ونهادهای رسانه ای میتوانند در
محدود ساختن تاثیر رسانه های
جهانی نقش داشته باشند
مقاومت در کشور های اسالمی
در مقابل رسانه های جهانی از
انتقاد های مالیم تا ممنوعیت
علنی رسانه های خارجی به
صورتهای مختفی ابراز میشوند
تدوین قوانین برای کنترل
ونظارت بر رسانه ها امری
پیچیده است اینکه چه کسی
نظارت میکند وبر نظارت
کنندگان چه کسی نظارت خواهد
کرد سوالی است که تاکنون
جوابی نداشته است
درآمدی بررسانه ای شدن شهر
بر گرفته از کتاب فرهنگ وشهر دکتر نعمت الله
فاضلی
• رسانه ای شدن عبارت از اهمیت یافتن هر چه بیشتر نقش رسانه ها در
فرآیند های تولید – توزیع -مصرف یا کاربست نمادها(جان تامسون-نظریه
پرداز اجتماعی)
• امروز مادر دوجهان زندگی میکنیم نخست جهان فیزیکی و دوم جهان
مجازی ودر واقع حقیقت آن چیزی است که رسانه ای شده است
• به کمک جامعه رسانه ای شده امروزی مفهوم جهانی شدن در همه حوزه
ها تحقق یافته است وما اکنون در جهان جهانی شده زندگی میکنیم
• احساسات ما یکدست و خالص نیست بلکه متاثر از کنش های رسانه ای
میباشد
رسانه وشهر
•
•
•
•
•
رسانه ها وظیفه شبکه ای کردن جامعه را برعهده دارند.شهر
در دنیای امروز اصلیترین کانون تحقق این جریان است
بازنمایی به معنای نشان دادن واقعیت ها نیست بلکه نوعی
خاص از تصویر کردن یا نشان دادن است که به واسطه منافع
گروهها یا طبقات خاص بخشهایی از واقعیت را گزینش وتوسط
دوربین ها نشان میدهد
رژیمهای بازنمایی :رژیم سرمایه داری رژیم هویت رژیم
دموکراتیک
شهر در رسانه دیده و فهمیده میشود.شهر نیاز به تصویر دارد
شهری که رسانه معتبر دارد بیش از شهر های دیگر شناخته
میشود
مدیران شهری در جهت تقویت مبانی شهر بدنبال جلب
مشارکت شهر وندان و ایجاد جایگاه جهانی شهر هستند
راهبردهای رسانه ای برای مدیریت
شهری
• تشویق به بازدید از شهر و رفع کلیشه های ذهنی
• توجه به رویدادهای برجسته ومثبت شهری
• تبدیل ویژگیهای منفی به ویژگیهای مثبت شهری
(زمستان مینه سوتا) (گرمای برشوه در بیابان نجو)
• تغییر اسم و شعار شهر (داکوتای شمالی) (من نیویورک
را دوست دارم) (برادفورد محل شگفت انگیز)
• توجه به غرور محلی شهر وندان وتوسعه تصور از خود
گفتمان رسانه ای در شهر تهران
• گفتمان نوستالژیک
• گفتمان هویت محور
• ایدئولوژیک
• آسیب شناختی
• مدرن