پزشکی و سلامت

مدیریت تحقیقات و فناوری در نظام سلامت

modiriyate_tahghighat_va_fanavari_dar_salamat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت تحقیقات و فناوری در نظام سلامت”

مدیریت تحقیقات و فناوری در نظام سلامت

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم مدیریت تحقیقات و فناوری در نظام سلامت

اسلاید 2: نام انتخابيمدیریت تحقیقات و فناوری در نظام سلامتResearch and technology management in health system

اسلاید 3: اين رشته در دنيا به چه نام/نامهايي وجود دارد؟ Health Services Research, Management and PolicyHealth Services Research and PolicyHealth services and policy research

اسلاید 4: در 192 دانشگاه جهان تدریس می شود که به برخی از آنها اشاره می کنیم:http://www.gradschools.com/search-programs/health-services-research

اسلاید 5: تعريف رشته:مدیریت تحقیقات و فناوری در نظام سلامترشته ای میان رشته ای است که با بهره گیری از سه دانش مدیریت تحقیقات ، مدیریت فناوری و مدیریت پروژه و سازمان به تربیت متخصصانی با توانمندیهای مدیریتی ،تحقیقاتی و فناوری می پردازد.

اسلاید 6: انطباق با سياست ها و اسناد بالادستي توسعهکاملا با اسناد منطبق بوده تصویب این رشته باعث تسریع و تسهیل دستیابی به اهداف مندرج در آنها منجر خواهد شد می توان گفت دستیابی به اهداف مندرج در این اسناد تنها با تربیت متخصصین کارامد در زمینه مدیریت تحقیقات و فناوری امکان پذیر است

اسلاید 7: دلايل توجيهي بر اساس سند چشم اندازدر سند چشم انداز آمده است که ایران در سال 1404 کشوری خواهد بود :برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی ،برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی، دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوریدستیابی به چنین جایگاه رفیعی نیازمند مدیرانی محقق و سیاستگذارانی خبره در بخش مدیریت سلامت کشور است و این مهم با تربیت نیروی انسانی متخصص در این زمینه قابل دستیابی است.

اسلاید 8: دلايل توجيهي بر اساس سند نقشه جامع علمي كشورتربیت دانش آموختگان، پژوهشگران و استادانی متدین که در خدمت تحقق جامعهاي فضیلتمدار، عدالت محور، امیدوار به آینده، داراي انضباط اجتماعی، تلاشگر، سالم و امن باشندتربیت 3000 محقق(پست سازمانی) به ازای هر یک ملیون جمعیت ایران که با با توجه به اينكه نرخ رشد جمعيت ايران 6/1 درصد است. در سال 1404 (افق چشم انداز) جمعيت ايران برابر با 94924380 نفر خواهد بود. پس 282000 نفر محقق نیاز داریم که این امر نیازمند افرادی متخصص برای سیاستگذاری و مدیریت تحقیقات است.

اسلاید 9: دلايل توجيهي بر اساس سند نقشه جامع علمي كشور(ادامه)4 درصد درامد ناخالص ملی باید صرف پژوهش شود. طبیعی است که این مبلغ تنها با تربیت مدیران و سیاستگذاران بخش تحقیق می تواند به درستی هزینه شده اثر بخشی داشته باشد.تولید 75000 مقاله چاپ شده در مجلات ایندکس شده بین المللی این افزایش تعداد مقاله نیازمند مدیریت و سیاستگذاری صحیح در بخش تحقیقات کشور است.80 درصد فارغ التحصیلان شاغل در مشاغل تخصصی باید مرتبط با رشته تحصیلی خود بکار گیری شوند. با نگاهی به بخشهای تحقیقاتی خواهیم دید که این رقم اکنون در وضعیت بسیار نا مناسبی است فلذا باید متخصصین تحقیقات فراوانی تربیت شوند تا این هدف محقق شود.ایجاد مدیریت مستقل در وزارتخانه ها با وظایف حاکمیتی براي پیگیري رشد و توسعه فعالیتهاي تحقیق و توسعه در زمینههاي مورد نیاز . تاسیس چنین واحدهایی نیازمند مدیران متخصص در زمینه تحقیق و سیاستگذاری می باشد

اسلاید 10: این سه نمودار که مبتنی بر نقشه جامع علمی کشور تهیه شده است به خوبی نمایانگر ضرورت تربیت متخصصین در زمینه مدیریت تحقیقات و فناوری است

اسلاید 11: تکلیف نقشه جامع علمی کشور در تربیت محقق تا 1404

اسلاید 12: تکلیف نقشه جامع در هزینه کرد از GDP

اسلاید 13: تکلیف نقشه جامع برای تولید مقاله نمایه شده بین المللی

اسلاید 14: دلايل توجيهي بر اساس سند نقشه جامع علمي سلامت (جمله هایی از متن نقشه):هدف از تدوين برنامه بلندمدت علم، فناوري و نوآوري ايران اين مي باشد كه انجام پژوهش، آموزش و بهره برداري از دانش را از يك اتفاق، به يك جريان منظم و در اختيارتوسعه كشور قرار دهد. فرایندی کردن پژوهش امری نیازمند مدیریت و سیاستگذاری استدر نظام علم، فناوري و نوآوري دو دسته نيروي انساني اهميت ويژ هاي پيدا مي كنند:مدرسين و پژوهشگران.يكي از تحول هاي اساسي در دانش كشور تقويت ارتباط ميان رشته اي است.

اسلاید 15: اهداف راهبردی نقشه جامع سلامت : كسب مقام اول در علم، فناوري و نوآوري حوزه سلامت در منطقهالگوي كشورهاي منطقه در مدل مديريت، سياستگذاري و اقتصاد سلامتاحراز جايگاه مرجعيت علمي منطقه با تراز جهاني در مقطع تحصيلات تكميلياحراز جايگاه هدايتي پژوهش هاي منطقه احراز مقام نخست در آميختگي آموزه هاي اسلامي و انساني در سياست گذاري، برنامه ريزي، اجرا و ارايه خدمات سلامت

اسلاید 16: تکالیف نقشه جامع سلامت توليد 20000 مقاله علوم پزشكي نمايه شده در سال ثبت سالانه 280 پتنت در حوزه سلامت20000 پژوهشگر و پشتيبان پژوهش در مراكز پژوهشي، دانشگاه هاي علوم پزشكي و واحدهاي تحقيق و توسعه نهادهاي مرتبط با سلامت اشتغال ساليانه 850 دانش آموخته پژوهشگر و يا پشتيبان پژوهش (كارشناس ارشد و بالاتر) علوم پزشكي در دانشگاه ها، مراكز پژوهشي دولتي و غيردولتيفعاليت 700 مركز پژوهشي، 90 پژوهشگاه و مركز رشد دولتي و غيردولتي در حوزه سلامت كشور 3

اسلاید 17: تکالیف نقشه جامع سلامت (ادامه)فعالیت 60 پژوهشگاه و مركز رشد در حوزه هاي اولويت دار دست يابي به سهم 2 درصد از بازار جهاني محصولات و خدمات در حوزه سلامتدست يابي به سهم 85 درصد از بازار داخل محصولات حوزه سلامتارايه 3 الگوي الهام بخش در مديريت، سياست گذاري و اقتصاد سلامتاختصاص سهمي معادل يك سوم اعتبارات پژوهشي كل كشور به پژوهش هاي سلامت و يك سوم از بودجه آموزش عالي كشور به آموزش عالي در علوم سلامت 2 سرمايه گذاري پژوهش در علوم بنيادي به ميزان 25 %، در علوم كاربردي% 35 توسعه اي 30 % و در پژوهش هاي بازار سلامت% 10

اسلاید 18: دلايل توجيهي براساس برنامه توسعه پنجمانجام مطالعات میان رشته اي،توسعه قطبهاي علمی و تولید علم بومی توسعه رشته ها، گروهها و مقاطع تحصیلایجاد هماهنگی بین نهادها و سازمانهاي پژوهشی کشور جهت سیاستگذاري، برنامه ریزي و نظارت کلان تدوین و اجراي طرح نیازسنجی آموزش عالی و پژوهشی در نخستین سال اجراي برنامهبرنامهریزي براي تحقق شاخصهاي اصلی علم و فناوريهدایت تحصیلی در زمینهها و رشتههاي اولویتدار مورد نیاز کشورتحول در برنامههاي آموزشی و پرورشی و درسی جهت کسب شایستگیهاي مورد نیاز فرد ایرانی

اسلاید 19: دلايل توجيهي بر اساس سند تحول و نوسازي آموزش پزشكي كشور بر اساس بندها و جملاتی از سند تحول که در ذیل میآید تاسیس این رشته در راستای اهداف مندرج در این سند می باشد.سند تحول و نوسازي نظام آموزش پزشكي كشور بايد باز مهندسي از توليد علم، فناوري و نوآوري در كشور را ارائه دهدتربيت انسانهايي خردمند، توانا، خلاق، داراي اعتماد به نفس، آزاده و نقدپذير مورد نظر نظام آموزش عالياتخاذ سازوكارهاي مديريت، بومي سازي دانش متناسب با سير شتايان دانش و تبديل دانش متكثر به توصيه هاي قابل به كارگيري توسعه علوم سلامت بر مبناي پژوه شهاي علمي Research & Developmentتربيت نيروي انساني مورد نياز عرصه هاي مختلف ارائه خدمات در حال حاضر و نيز مورد نياز در آينده در راستاي رسيدن به اهداف چشم اندازدانشجوپروري، نخبه پروري و نخبه داري در راستاي اولويت هاي ملي.

اسلاید 20: دلايل نياز به اين رشته را در كشور تربیت نیروی متخصص در زمینه تحقیق و مدیریت تحقیقات سلامتتربیت نیروهای متخصص در زمینه سیاتگذاری تحقیقات در بخش سلامتتربیت نیروهای متخصص برای مدیریت و راهبری سازمانهای تحقیقاتیتربیت نیروهای متخصص در زمینه مدیریت دانش در حوزه سلامت تربیت نیروهایی که قادر به مدیریت پروژه های کلان تحقیقاتی (multidisciplinary) باشندتربیت نیروهای متخصصی که با تلفیق دانشهای مدیریت ،سیاستگذاری و تحقیقات بتوانند هدایت عرصه تحقیقات سلامت را به عهده بگیرند و در راستای اهداف کلان مندرج در اسناد بالا دستی به مقصد برسانندتربیت نیروهای متخصص برای ورود به زیرساختها و اکسیومهای علم و ورود به حیطه نقد مبنایی علوم جاری و ارائه نظریه برای دستیابی به نقشه راه رسیدن به علم بومی مبتنی بر ارزشهای فرهنگی و دینی اصیل اسلامی -ایرانی

اسلاید 21: وروديهاي اين رشته كدامند؟ پزشکان ،داروسازان و دندانپزشکانکارشناسان ارشد رشته های پیراپزشکی و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

اسلاید 22: تاثيرات فرهنگي- اجتماعي تاسيس اين رشته در كشور بومی سازی فرایندها و پارادایمهای تحقیقاتی و فناوری مبتنی بر فرهنگ اصیل ایرانی اسلامیایجاد زمینه برای انجام تحقیقات بر اساس نیاز های بومی و تدوین روشهای علمی مدیریت تحقیقات و فناوری مبتنی بر نیازهای داخلی و پیشگیری از انجام فرایندها به شکل ترجمه ای و تقلیدیایجاد حس خود باوری در مدیران بخش تحقیقات سلامت و پروژهای حوزه علوم پزشکیتدوین نظام نیازمندیهای تحقیقاتی مبتنی بر دین متعالی اسلام و تدوین نظام فکری مبتنی بر آنالگوسازی برای نظام تحقیقاتی کشور در راستای عدالت سلامت و سیاستگذاری براین در راستای اهداف کلان نظام

اسلاید 23: جايگاه شغلي دانش­آموختگان اين رشته در نظام سلامت كشور پژوهشگاهها،مراکز پژوهشی و سازمانهای تحقیقاتیدانشگاهها (دولتی و غیر دولتی )تمامی سازمانهایی که معاونت یا مدیریت تحقیقاتی دارندتمامی مراکزی که بخش تحقیق و توسعه(R&D) دارندشرکتهای دانش بنیان و مراکز رشد

اسلاید 24: تعداد متخصص مورد نیاز در این رشته در کشور:با توجه به مراکز یاد شده در بخش قبل می توان گفت در بخشهای آموزش و پژوهش دانشگاهها ،پژوهشگاهها ،مراکز تحقیق و توسعه،مراکز رشد و شرکتهای دانش بنیان و.... به بیش از 10000 نفر فارغ التحصیل این رشته نیاز خواهد بود

اسلاید 25: هدف از تاسیس این رشته:تامین نیروی متخصص در زمینه تحقیق و مدیریت تحقیقات سلامتتامین نیروهای متخصص در زمینه سیاتگذاری تحقیقات در بخش سلامتتامین نیروهای متخصص در زمینه مدیریت دانش در حوزه سلامت تامین نیروهای متخصص برای مدیریت و راهبری سازمانهای تحقیقاتیتامین نیروهایی که قادر به مدیریت پروژه های کلان تحقیقاتی (multidisciplinary) باشندتامین نیروهای متخصصی که با تلفیق دانشهای مدیریت ،فناوری و تحقیقات بتوانند هدایت عرصه تحقیقات سلامت را به عهده بگیرند و در راستای اهداف کلان مندرج در اسناد بالا دستی به مقصد برسانندتامین نیروهای متخصص برای ورود به زیرساختها و اکسیومهای علم و ورود به حیطه نقد مبنایی علوم جاری و ارائه نظریه برای دستیابی به نقشه راه رسیدن به علم بومی مبتنی بر ارزشهای فرهنگی و دینی اصیل اسلامی -ایرانی

اسلاید 26: وظایف دانش آموختگان:مدیریت تحقیقات سلامتمدیریت پروژه های تحقیقاتی در بخشهای سلامت یا در پروژه های میان بخشیسیاتگذاری تحقیقات در بخش سلامتمدیریت و راهبری سازمانهای تحقیقاتیمدیریت پروژه های کلان تحقیقاتی (multidisciplinary) ورود به زیرساختها و اکسیومهای علم و ورود به حیطه نقد مبنایی علوم جاری و ارائه نظریه برای دستیابی به نقشه راه رسیدن به علم بومی مبتنی بر ارزشهای فرهنگی و دینی اصیل اسلامی – ایرانیمدیریت فناوری در حوزه سلامت

اسلاید 27: توانمنديهاي اصلي و اختصاصي (فني) دانش­آموختگانمدیریت تحقیقات و سازمانهای تحقیقاتیمدیریت پروژهمدیریت فناوری مدیریت دانشمدیریت دانشگران(Knowledge workers )طراحی و اجرای پروژه های تحقیقاتی در حوزه های بنیادی،کاربردی و توسعه ای

اسلاید 28: همپوشانی با رشته های موجود

اسلاید 29: نياز به اصلاحات در محتوا و يا شرح وظايف حرفه اي رشته هاي ديگر انشاءالله با تصویب این رشته بسیاری از متخصصین حوزه های دیگر که بالاجبار تاکنون در بخش مدیریت تحقیقات بکار گیری می شدند می توانند به شکل تخصصی به امور مربوط به خود بپردازند ولی به دلیل همپوشانی بسیار کم این رشته با سایر رشته های موجود نیازی به تصحیح یا تغییر رشته های دیگر نیست.

اسلاید 30: امكان ادامه تحصيل دانش آموختگان اين رشته این رشته در مقطع دکتری(PhD) پیشنهاد می شود لذا فارغ التحصیلان آن در مقاطع پسا دکتری(P.PhD) در صورت تمایل می توانند در کلیه رشته های مرتبط با مدیریت دانش ، تحقیقات ، فناوری و سیاستگذاری سلامت به شکل فوق تخصصی ادامه تحصیل بدهند

اسلاید 31: جامعه (بيمار، نمونه­هاي آزمايشگاهي، شاغلين حرف و نمونه­هاي غذايي، دارويي، آرايشي و غيره) مورد نياز كه براي آموزش بايد در دسترس باشند. این رشته مبتنی بر علوم مدیریت ،تحقیقات و فناوری می باشد لذا چندان نیازمند بیمار به عنوان متریال آموزشی نیست اما کلیه مراکز مرتبط با سلامت که به نحوی نیازمند پژوهش و سیاستگذاری و مدیریت دانش ، تحقیقات و فناوری هستند حوزه کارهای عملی این دانشجویان می باشند.

اسلاید 32: عرصه ها و تجهیزات مورد نیازمهم ترين عرصه هاي مورد نيازفضای آموزشی و پژوهشی متناسب با دوره دکتری تخصصی (PhD) مهم­ترين تجهيزات سرمايه اي مورد نيازامکانات آموزشی و تحقیقاتی متناسب با دوره دکتری تخصصی (PhD)

اسلاید 33: دلايل صرفه اقتصادي راه­اندازي اين رشته علارغم بودجه های محدود و منابع مالی اندک ،بخش سلامت همواره با مشکلات فراوان ناشی از بیماریها(ناشی از سبک زندگی،نوظهور و ....) بلایا و شرایط دشوار تحمیل شده نظیر جنگ و تروریسم روبرو است لذا همواره سیاستگذاری صحیح ،نیازسنجی های عالمانه،تخصیص بودجه منطقی و مدیریت صحیح فرایندهای پژوهشی می تواند تضمین کننده سلامت توده مردم با کمترین هزینه و حداکثر کارایی در کمترین زمان ممکن باشد.

اسلاید 34: تربیت نیروهای متخصص در زمینه مدیریت و سیاستگذاری سلامت می تواند به دلایل زیر صرفه اقتصادی فراوانی برای جامعه داشته باشد: سیاستگذاری های صحیح و راهبری سازمانهای تحقیقاتی در مسیر درست و مورد نیاز جامعه و پیشگیری از فرایند سعی و خطا در تحقیقات سلامت و سیاستگذاری های آنمدیریت عالمانه پروژه های تحقیقات سلامت و انجام مهندسی ارزش در فرایندهای مربوطه برای پیشگیری از اتلاف منابع مالی و زمانیمدیریت تحقیقات و دانش برای دستیابی به سرمایه های نهفته در دانش ضمنی موجود در متخصصین کشور و تولید ثروت از آنهاانجام تحقیقات مبتنی بر نقشه های راه و اسناد بالا دستی و استفاده از سامانه های مدیریت تحقیقات(Research Management System) برای پیشگیری از موازی کاری های تحقیقاتی و اتلاف منابع انسانی،مالی و زمانی مدیریت گرانتها و منابع مالی در راستای اهداف ویژ تحققیاتی مبتنی بر ساختارهای project management office (pmo) و کاهش خصارتهای ناشی از نبود چنین متخصصینی در حوزه سلامت

اسلاید 35: متخصصين موجود در اين رشته این رشته از سال 1373 در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) مبتنی بر نیازهای نیروهای مسلح و با مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح تحت عنوان مدیریت تحقیقات در علوم پزشکی تاسیس شد و کمتر از 10 نفر در این رشته فارغ التحصیل شده اند .

اسلاید 36: پیشنهاد دهنده و مدیر گروه در دانشگاه بقیه الله (عج):نام و نام‌خانوادگي : دکتر مصطفی قانعیمدرك تحصيلي : پزشک و فوق تخصص بیماریهای تنفسیدانشگاه : علوم پزشکی بقیه الله (عج)گروه آموزشي : بیماریهای داخلیرتبه‌ي دانشگاهي : استاد سنوات كار بر روي موضوع مورد بحث : ایشان معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت و پژوهشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) هستند و سالهای متوالی در مدیریت پژوهش و تحقیقات مشغول به پژوهش ،آموزش وخدمت می باشند.

اسلاید 37: جدول دروس(CORE)

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید