سایرتحقیق و پژوهش

رشد اخلاقی -اخلاق چطور رشد می کند؟

32 صفحه
643 بازدید
08 آبان 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
ao do روان شناسانی که رشد اخلاقی را مطالعه ‎as‏ كتتد يكى ازا 98۲۲۰۰ دار پعصی روان شناسان خیلی به استدلال پشت رفتار اخلاقو علق قد کت کر دیگری فکر می کنند هیجان هایی که سانی رفتار ۳۱۳۳۰۱ مهمترند و گروهی دیگر بر خود رفتار اخلاقی تمرکز دارند. اگرچه بیشتر ‎Po‏ روانشناسان یک دیدگاه یکپارچه برای رشد اخلاقی دارند, اکثرا توجه بیشتری به ۲ دن يا احساس اخلاقى دارند. ‎

صفحه 4:
© پیاژه و فصد (نبت) 76 * ژان پیاژه یکی از اولین نظریه پردازان تاثیرگذار بر مطالعه رشد اخلاقی بود. او که از منظر شناختی-رشدی اخلاق را مطالعه می کرد, بر قضاوت واستدلال تمرکز داشت. او دریافت همان طور که کودکان رشد می کنند, فهمی از اخلاق در آن ها ایجاد می شود که په انعطاف پذیری و پیچیدگی آن رفته رفته افزایش ‎wo‏ یابد.پیاژژه از مثال های فرضی بای یادگیری بیشتر درباره اين که چطور کودکان درباره موضوعات اخلاقی استدلال می م ۳ استفاده کرد. یکی از مثال های او در زیر آمده است.یک پسر کوچک به اسم جان در اتاقش است.او را برای شام صدا می زنند. او به نهارخوری می رود. اما پشت در یک کندلی" است و روی آن یک سینی با 15 فنجان است. جان نمی داند پشت در این ها /ٍتاسب و ‌وازد می شود. در به سینی می خورد و 15 فنجان همه می شکنند.

صفحه 5:
x nN Y ىت * یک پسر کوچک به اسم هنری بود. یک روز وقتی مادرش بیرون بود او سعى كرد ظرف مریا را از قفسه بردارد. او بالای صندلی رفت و دستش را دراز کرد..اما مربا خیلی بالا بود و دستش به ‎Ul‏ نرسید. اما وقتی سعی می کرد ‎lon Ly ol‏ به یک فنجان برخورد کرد و فنجان افتاد و شکست.بعد از این که هر دو داستان 07 وت ی شد. پیازه می پرسید, "کدام پسر پدتر است ۳۰۹۳۰۱ پائیه فهمید این بود که کودکان کوچکتر متفاوت از کودکان بزرگتر اين داستان را ‎wo al Ul‏ کردند. کوچکترها در داستان به پیامدهای رفتار عمل کننده ها توجه داشتند و گرایش داشتند که جان به خاطر این که 15 فنجان شکسته بدتر از ‎load Ie‏ 1 فنجان شکسته است. کودکان بزرگتر به قصدهای عمل ۱ کننده توجه کردند و گرایش داشتند که هنری بدتر است جان قصد نداشته همه 1 آٍن فنجان"ها را بشکند. (در واقع هیچ کدام از پسرها فنجان ها را از قصد 7 هنری"فقط کمی بی, دقت بوده در حالی که جان نبوده "...او نمی ‎yl gos a ila cual gap‏ فنجان‌ها پتشت در هستند").

صفحه 6:
ی م5 8 لتنا ‎٠‏ ببائه نتيجه كرفت كه كودكان كوجكتر درست و غلط را بر اساس آن چه ‎١١‏ »,مرچ بزرگسالان به آن ها مى كويند قضاوت مى كنند. آن ها فكر مى كنند + قوانین خشک هستند و باید بدون سوال يرسيدن اطاعت شوند. او ادعا کرد همان طور که کودکان بزرگتر می شوند. گاهی در سن 8 يا 9 سالگی, آن ها می فهمند که قوانین اساسا ایجاد شده اند تا به افراد کمک 4 ارباط خویی با هم داشته باشند و قوانین اگر همه موافق تغییر آن پایشند. می تواند تغییر کند.

صفحه 7:
31 Y * چرا کودکان کوچکتر فکر می کردند که شکستن فنجان های بیشتر بدتر است؟ بعضی . این طور فرضیه پردازی کردند که بزرگترها ممکن است کودکان را بر اساس مقذار خسارت وارد شده به خاطر رفتار اشتباه تنبیه کنند. دیگران ادعلیی برخلاف این ادعای پیازه که کودکان نیت را در نظر نمی گيرند, مطرح کرده اند. آن ها اين را مطرح کرده اند که کودکان کوچکتر توانایی شناختی محدودی دارند و ممکن است بخاطر این که اژزیابی مقدار خسارت فیزیکی برای ‎ol‏ ها ساده تر است, بر اساس آن قضاوت کنند. صقان بعدی دریافتند که جتی کودکان 5 ساله به کسی که عمدا یک اسباب بازی را " “م3 شکندسخت ترین می گیرند (او را بیش از همه محکوم می کنند), به شخصی که اچیژی را غیرعمدی بشکند کم تر از همه سخت می گیرند و کسی را که چیزی را به ‎ele }‏ بتو ‎og‏ شكند چیزی بين أين دو درجه بندى مى كنند. ‎as ‎

صفحه 8:
= ىت ع ‎Zp‏ ‏* بیشتر تحقیقات رشد اخلاقى اخير بر مبناى كار لورنس کلبرگ انتت.ار (ار ۳ رشدی-شناختی را در مطالعه اخلاق به کار گرفته است و بنابراین بیش از همه به ۹ اخلاقی ‎wie a de‏ بود و ‎oj, wil‏ او نیز از معماهای اخلاقی 0۱12۱0۱/۸5 ۲۱۷۳۵۲۳۱2۲۱6۸۱) برای یادگیری در مورد شیوه فکر کردن افراد سوعات اخلافی استفاده کرده است. مشهورترین معصلی که او ۳۳ ‎ee 5‏ زر زب می آید.در ارویا زنی دارد از یک نوع سرطان مى ميرد. تنها بى ار وا گقی 100 نيكان فكر مى كنند ممكن ات باعث نجات جان او شود, يى شکل از رادیوم + كه یک داروساز شهر به تازكى كشف كرده است. داروساز قيمت دارو را 2000 دلار قرار داده است, که این مقدار ده برابر هزینه ساخت دارو است. شوهر زنی که مریض است, ‎pled‏ 9 هراگشماا کة می شناخته است رفته است تا پول قرض کند اما فقط توانسته زب ارو زا تهیه کیب اونبه داروساز گفته است که زنش دارد ميميرد و وازاو ‎

صفحه 9:
م4 م5 - آیا هاینز باید دارو را می دزدید؟ کلبرگ تعدادی معضل مائتد اين را به افرلة©) نی مختلف ارائه کرد و از آن ها خواست تا راه حل آن ها را بگویند. در حقیقت آو ب6 0 استدلال پشت تصمیم های افراد علاقه مندبود تا به تضمیم های واقعی ‎Blades‏ * بر مبنای پاسخ های معضل (یا معما) های اخلاقی, کلبرگ پيشنهاد کرد که رشد استدلال اخلاقی با یک سری مراحل توصیف می شود. او پيشنهاد کرد که افراد در مسیر این ( مراحل, تابع یک توالی ثابت. پیشرفت می کنند به طوریکه هر مرحله نسبت به مرحله های قبل مجموعه ای یکپارچه تر و منسجم تر از باورهای اخلاقی را انعکاس می دهد.

صفحه 10:
سس 08 A * کلبرگ 6مرحله اش را در سه سطح گروه بندی کرد: سطح پیش قرارداری ‎PRECONVENTIONAL)‏ ‏۱۶۷۶۱), سطح قراردادی ۱8۷۶۱۱ 60۸۷۷5۱۱۲۱۵۱۷۸ ), سطح فوق ‎POSTCONVENTIONAL ) .sal2jL3‏ ‎claw 49 (LEVEL‏ پیش قراردادی, درست و غلط به وسیله آن چه منجر به پاداش و تنبیه می شود تعبین می شود. بیشتر کودکان دبستانی, بعضی از کودکان راهتمایی و کمی از دانش آموزان دبیرستانی در اين گروه فرار: مى گيرند. افراد پیش قراردادی از کسانی اطاعت خواهند کرد که قدرت پاداش یا تنبیه دارند. * در سطح پیش قراردادی, کلبرگ 2 مرحله تعریف کرد. افراد در مرحله 1 بر اساس آن چه آن ها فکر می کنند برای خودشان نفع پیشتری خواهد داشت. بدون توجه به نیازهای دیگران تصمیم های اخلاقی را می گیرند. اعمال فعط زرصورتی غلط در نظر گرفته می شود که منجر به تنبیه شوند. آن. هایی که به مرجله 2 پیشرفت کرده اند. فهمیدن نیازهای دیگران را نیز شروع می کنند. آن ها ذهنیت "تو پشت من را بخار. من پشت تو را خواهم خاراند" را انتخاب کرده اند. (همچنین آن ها معمولا سعی می کنند که مطمئن شوند در هر چانه زنی ی ور برتی‌ناشید.) برای آن ها "متصفانه" بودن به معنی لین است که همه فرصت های برابری داشته پاشند. اما مانثخآفراد مرحله 1, آن هایی که در مرحله 2 هستند فقط روی پیامدهای فیزیکی رفتارشان تمرکز دارند. 9 > ۱ مهد ‎a‏ و Be ع(

صفحه 11:
x SS wy ‏خیلی از دانش آموزان دبیرستانی, بعضی از دانش آموزان راهنمایی و تعداد کمی از‎ * ‏دانش آموزان دبستانی آن چه کلبرگ به عنوان اخلاق قراردادی مطرح می کند را نشانٌ‎ ‏می دهند. این سطح با پذیرش قواعد اجتماعی از درست و غلط توصیف شده است.‎ ‏قوانین اطاعت می شوند حتی وقتی پاداشی برای اطاعت و تنبیهی برای اطاعت نکردن‎ ‏وجود ندارد. به ندرت از مناسب بودن یا درست بودن یک قانون سوال می شود.‎ ‏کلبرگ همچنین 2 مرحله در سطح قراردادی تعیین کرده است. افراد در مرحله 3 به‎ * ‏افراد نزدیکشان و نمادهای قدرت به عنوان راهنمای خوب و بد نگاه می کنند. آن ها‎ ‏همچنین سعی می کنند طوری با دیگران رفتار کنند که دوست دارند دیگران با آن ها‎ ‏دیگران را به دست آورند تا تایید بگیرند. افراد در‎ culo, Li ‏کننوهتتلاش می کنند‎ [ i ‏مرّحله 3 همچنین می توانند دیدگاههای دیگران را در تصمیم گیری در نظر بگیرند . آن ها‎ ۱۲ ‏لصو 0906) راي تعيين گناهکار و بگنه باید نیت ها در نظر گرفته شود.‎ ۱

صفحه 12:
* افراد در مرحله 4 به کلیت جامعه به عنوان راهنمایی درباره درست ها و غلط ها نگاه می کنند و فکر می کنند که قوانین برای این که جامعه به طور عادی به کار خود ادامه دهد, لازم اند. از طرف دیگر آن ها نمی فهمند که ممکن است گاهی از لحاظ اخلاقی شکستن قوانین قابل توجیه باشد و همچنین نمی فهمند كه همان طور که نیازهای جامعه تغییر می کنند ممکن است نیاز باشد قوانین هم تغییر کند. * اخلاق فوق قراردادی بالاترین سطح استدلال اخلاقی کلبرگ بود و خیلی کم قبل از دانشجویان دیده شده است. درواقع بیشتر افراد هرگز به این سطح استدلال نمی رسند. سر غر تٍسطلی‌فوق قراردادی. افراد مجموعه ای از اصول انتزاعی خودشان را درباره درست ۱ هاء واشللط های اخلاقی می سازند. اين معمولا شامل حقوق اساسی انسان از زندگی. 2 ز ‎sol.‏ و عدالت اسّت. افراد در این سطح از قوانینی که هماهنگ با اصول اخلاقی شان است(اطاعت من‌کنند و.از قوانین ناهماهنگ با اين اصول اطاعت نمی کنند. ‎ ‎ ‎

صفحه 13:
* اولین مرحله از سطح فوق قراردادی با فهم اين كه قوانين و روندهای دموکراتیک یک قرارداد اجتماعی است, مشخص می شود. آن ها در مرحله 5 قوانین را به عنوان روشی برای حفظ نظم جامعه می بینند كه از حقوق انسانی افراد محافظت می کند. لن ها / همچنین انعطاف پذیری قوانین را می فهمند و فکر می کنند که قوانینی که دیگر در خدمت منافع جامعه نباشند می توانند تغییر کنند. 9 درل ۵ آفراد در مقابل یک وجدان درونی قوی پاسخ گو هستند و عامدلنهقوانیتی را اه پا اصول اخلاقی خودشان در تضاد باشد. رعایت نمی کنند. نمونه های از این اصول شأمل احترام به مقام انسان و حقوق اساسی انسان, باور به اين که همه انسان ها ۱ برابرتد و تعهد به عدالت است. مرحله 6 مرحله ایده ال کلبرگ است که تعداد کمی از اهنت ان مجو رتسد.

صفحه 14:
.1 1 تقلب اشکالی ندازد اگر شما گیز تیفتی: م ‎٠‏ مرحله 2- تقلب اشكالى ندارد به شرطى كه شما به دوستانتان هم ياد بدهيد جطور 1

صفحه 15:
J, = سطح 3 | دادی ‎a‏ ‏فراردادی .رن sh * مرحله 3- دزدیدن ماشین ها اشکال دارد چون آن خانواده را بی آبرو می کند. ‎i;‏ ۳ * مرحله 4- دزدیدن کاشین ها اشکال دارد چون بر خلاف قانون است. ۲ SS Zw

صفحه 16:
* مرحله 5 دزدی اشکال دارد بخاطر این که نقض قرارداد اجتماعی است که از انسانی افراد و نظم اجتماعی محافظت می کند. ۱ * مرحله 6- اگر شما در بدبختی هستید دزدی اشکال ندارد, چرا که زندگی انسان ۱ الب ارزشمندتر از قانون است.

صفحه 17:
x SS ل * چرا چنین تفاوتی را در رشد اخلاقی هر کدام از سن ها می بینیم؟ کلبرگ پیشنهاد مى کند که رشد اخلاقی چیزی وابسته به رشد شناختی است. برای فهم انتزاعی تر مفاهیمْ استدلال فوق قراردادى. شخص بايد به سطحى از فلسفه شناختى برسد كه كودكان ‎١‏ ‏هنوز به آن نرسیده اند. البته توانایی شناختى بيشرفته, استدلال اخلاقی پیشرفته را تصعین نمی کند. به عبارت دیگر رشد شناختى لازم اسث اما برای رشد اخلاقی تاد ادل مکی است به توصیح این موضوع کمک کند که چرا برخی افراد رورز ۱۳ _کیگران به مراحل بالاتر می رسند. پیاژه پيشنهاد می کند وقتی کودکان عدم تعادل را , تجرنه مق کنند یعنی شاهد اتفاقی هستند که نمی توانند ‎ul‏ را با فهم موجودشان توضیح دهد آن « ها بازتعايى جدیدی از اين که چطور این اتفاق افتاده است را برای توضیح

صفحه 18:
x SS ل - پژوهش های بعد از نظریه پیاژه از این ایده کلبرگ حمایت کردند که اقرادكبا8 ‎pA‏ ‏در این توالی که اه پيشتهاد داده پیشرفت کنند, با انن حال تشان داده ۵ ۰ 9 همیشاه در همان مرحله استدلال تمبی کنند. اغلب. اسعدلالشان یک مرحله کاس رآ ی هد کرد آما گاهی انعکاس یک مرجله بالاتر با یک مرجله بای ۲۳۰ پژوهشگران همچنین دریافتند که کودکان آن قدر که کلبرگ مطرح کرد متمایل به مراجع 8 ۰ متالات دبكر اين موضوع را مطرح کرده اند که نظریه کایرگ ۳۰۵ نیح می دهد که مردم چطور استدلال می کنند نه اين که واقعا چطور عمل می کنند. . بهآتظر می رسد بین تفکر اخلاقی و رفتار اخلاقی یک ارتباط ناقص وجود دارد, احتمالا به 0255 20 رادل عبر از احلاق. مانند لین که چه کاری ساده تر يا عملی تر است در 1

صفحه 19:
9 ود ۱ ? 2 ٩

صفحه 20:
‎SS‏ کت ‏~ گلیگان ) 61۱۱192۳ و تفاوت = های حنسیتی ۱ ‏کارول گلیگان بر مبنای تعریف کلبرگ از اخلاق نظریه او را به چالش کشید. او مطرح کرک تعریف کلیرک از اخلاق فقط؛ بر اساس مفهوم عدالت است او بت ۳ مراقبت" را پیشنهاد کرد که در آن عدالت به معنی توزیع برابر منابع. همیشه اخلاقی ترین عمل نیست. او مطرح کرد به این خاطر که دختران متفاوت از پسران اجتماعی مى شوند,ء آن ها گرایش دارند تاکید بیشتری را بر رفع نیازهای دیگران داشته باشند. 03 «#نابرانةيدخترها احتمالا قضاوت اخلاقی شان بیشتر بر این اساس است که مطمئن شوند آزآهمه مواظبت و مراقبت شده است (۲۵8 68۶0 ۱5 6۷25۷۵۱۱۶).. ‎

صفحه 21:
رای ایس ایده که دخترها بر "اخلاق مراقبت" تکیه .هی کنند. و پسرها بر ‎٠"‏ 9900 يان شواهد تجربی وجود ندارد. تفاوت زیادی در شیوه استدلال دخترها و پسرها ‎٩‏ ‏موضوعات اخلاقی دیده نمی شود. هر دو جنس هر دو دیدگاه را استفاده می کنند, اک هبعش مطالعات در اين که کدام معماهای اخلاقی مهمترین هستنه. ار ۳ بو نس بیدا کرده اند. #لععین دیگری کمتر به استدلال اخلاقی علاقه مقد هستند:و به جای تمرکز رو آن. بر ‎glam‏ های برانگیراننده عمل اخلاقی تمرکز کرده اند. اين افرادى كه روى مولفه كاك ‏سل بطلات|خلاقی تمرکز کردند, پیشنهاد کردند که افراد بخاطر عشق, دلبستگی, ‏۱ همدلی "و همدردی به صورت اخلاقی عمل می کنند. رفتار کردن به صورت غیراخلاقی ‏گناه و اضَطزاب خواهد آورد. ‎i ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 22:
9 9 .1 احساس ‎OLS‏ فروید : * سیگموند فروید یکی از اولین روانشناسانی بود که رفتار اخلاقی را در معانی گناه و دیگر هیجان ها توضیح داد. او فرض کرد که انرژی اخلاقی نتیجه سرکوب تکانه های جنسی است. درباره سن 3 سالگی فروید ادعا کرد کودکان به طور جنسی جذب والد جنس مخالف می شوند و در خصومت(1۱057۱1) با والد همجنس می شوند. این آن چیزی ریت که هد ادیپ (اکر کودک پسر باشد) و با عقده الکترا (اکر کودی دختر ب ۰ گقوی ان کی می شود به این خاطر که کودکان می فهمند که این هیجان ها را نمی توانند ۱ ابزاز كنند. آن ها اين تکانه ها را سرکوب می کنند و اين انرژی را برای سائق رفتار و ااقی ایستفاده می کنند.

صفحه 23:
م4 م5 * وقتی کودکان تعارض های ادیپی یا الکترایی را حل کنند. آن ها با والد همجنس همانند سازی میٌْ کنند, و این به نویه خود سیب می شود رفتار اخلاقی والدینشان را درونی کنند. تخلف از ‎By‏ ‏الث یره گناه و اضطراب می شود. آگرچه مجققان رشخه رشد کودی با ۳ 21 5 اا ار احساس كناك در:رفتار اخلاقى تقش دارد اما پیشتر آن ها این 05 و هو ‎OLS) ule‏ ناشی از سركوب جتنسى ها تكاته هاى خصومت اس 01 ۳۳۲۰۲۱ ‎anti pac eae cue one‏ والحين از رفتار غلط کودکان است. والدیتی که بر تادیب بیط( ۳۳ می کنند (استفاده از استدلال در تربیت کودک. بویژه گفتن اثرات مضر رفتارهای مشخص به اقراد دیگر), به طور خاص کودکانی را پرورش می دهند که قوانین اخلاقی را درونی کردند و ۷ وتو از آن‌(فواتین تخلف می کنند. احساس گناه می کنند. ۱

صفحه 24:
همدلی رایجترین هیجان مطالعه شده در ارتباط با اخلاق, همدلی است. همدلی یک پاسخ به !رگا وضعیت هیجانی شخص دیگر است که همخوان با هیجان های آن شخص است. همدلی معمولا به طور مثبت با مقدار رفتار خوب اجتماعی ارتباط دارد. رفتار خوب اجتماعی شامل رفتارهای اجتماعی مثبت مانند به اشترای گذاشتن: کمک کردن وردلداری دادن است. همدلی همیشه ‎Peis‏ ‏كنار لجاع ‎eas cuts‏ شود چرا که همدلی ممکن است آن قدر سبب آشفتگی در ‎BS‏ ‏راد اجساس کید نباز دارند ازموقعیت فرار کنند نا ‎Sof‏ كتند.ارتباط بين همذلى و رقتار اجتماعت مثبت معمولا برای کودکان بزرگتر و بزرگسالان قوی تر است به این خاطر که آن ها بر هیجان ‎se‏ خودشان کتترل بیشتری دارند و احتمال بیشتری دارد که همدردی کنند تا احساس

صفحه 25:
-طور «مدلی با رفتار اخلاقی ارتباط دارد؟ آیا فرقی بین کمک کردن ۰ 8 می شناسید و یک اخلاق جهانی وجود ندارد؟ هافمن پيشنهاد می کند همدلی و رفتار مثبت اجتماعی در کودکان معمولا در جهت دوستان و دیگرانی است که کودک دوست دارد. در نهایت این رفتار گسترش پیدا می کند و همه افراد را در بر می گیرد, که منجر په اخلاقی تر شدن می شود. هافمن همچنین فکر می کند که هیجان های شادی که از سائق همدلی رفتار اجتماعی مثبت ناشی می شود یک نیروی انگیزشی مهم است حتی ۱ وقتی رفتارکردن به صورت اخلاقی در تعارض با علائق شخصی باشد.

صفحه 26:
ZA — Spa pl sh ‏سطح‎ ~~ é (Eisenberg Y - نانسی آیزتبرگ به طور خاص ‎pale, a:‏ مثبت بود. مانند کلبرگ, ‎Biles ol‏ اخلاقی راء مانند آن چه در زیر می آید. برای مطالعه استدلال کودکان استفاده کرد. * یک روز دختری به اسم ماری در حال رفتن به مهمانی تولد دوستش بود. در راه او وب که افناد و بایش آسیب دید. دختر از ماری خواست ا ۱ ۱ 9 والدینش را بیاورد تا والدینش بتوانند برای او دکتر بیاورند. اما اگر ماری می رفت و والدین بچه را می آورد. او به مهمانی تولد دیر می رسید و بستنی, کیک و همه بازیها را ۱ رجا ازاذست می داد. ماری چه کاری باید بکند؟ چرا؟ * ایتدلال هایی که بچه ها برای تصمیم هایشان داشتند به آیزنبرگ کمک کرد تا 5 سطح 2 #رشدی یرای استدلال رفتار اجتماعی مثبت تعریف کند.

صفحه 27:
SS ‎ie‏ لذت خواهانه: به دنبال لذت های شخصی بودن ‏۰ 2- در جهت نیازها: دغدغه مند نیازهای دیگران اما هنجارهای رفتار اجتماعی مثبت دروتی شده را نشان نمى دهد 0 ‏* 3- تاييد. بين فردى: اعمال براى به دست آوردن تاييد اجتماعى يا تقليدى(كليشه اى) ‏* 4 الف - همدلى متمركز بر خود (58115-88151156710/6): فرد ابراز همدردى مى كند و از ‏این صحت وی کند که چگونه عمل کردن يا عمل نکردن ممکن است به احبناسات مت ۴ احساس گناه پیانجامد. ‎ ‎ ‏0 له کار کرد بر اساس ارزش های درونی سازی شده استدلال می کند اما ۱ مزال اه صورت واضح بیان نمی شوند. ‎ae sees! = y‏ سازی شده شدید: فرد بر اساس ارزش های درونی سازی شده استدلال ‎Bis Ges 552 clay ‏نفس راءا ربد بر اساس‎ ag RR a ‏جا‎ ‎

صفحه 28:
4 * اکثر کودکان سنین قبل از مدرسه و خیلی از کودکانی که در سنین مدرسه هستند در سطح لذت خواهانه استدلال می کنند یعنی عمدتا به خودشان توجه کی کند و بر آساس اینکه چه قدر فرد مقابل را ذوست دازند دز مورد کمک به او تصمیم می گيرند. اما بعضی از کودکان قبل از مدرسه یا سنین مدرسه نیز هستند که در مرحله نیاز محور استدلال می کنند. این کودکان به نیاز دیگران ‎i.‏ ابراز نمی کنند. ‎ ‎

صفحه 29:
* مرحله سوم آیزنبرگ خیلی شبیه مرحله سوم کلبرگ است. کودکانی که در این مرحله استدلال 3 مى كنند تلاش می کنند کاری را انجام دهند که یک آدم خوب انجام می دهد. برخی دانش آموزان ( ۱ از ابتدایی تا انتهای دبیرستان) در این طبقه بندی قرار می گيرند. افرادی که در مرحله چهارم آیزنبرگ استدلال می کنند به طور صریح از دیدگاه دیگران به مسأله نگاه می کنند و لزوم حفظ حقوق افراد را درک می کنند. خیلی از دانش آموزان دبیرستان و بزرگسالان در این سطح استدلال مي کنند. در نهایت, مشابه با مرحله پس قراردادی کلبرگ, افرادی که در بالاترین سطح آیزنبرگ و لل مي ند انگیره این را دارند که بر اساس ضوابط آخلاقی متعلق به خودشان زندکی کنند 6 الگمی ان پانش آموزان دبیرستان و تعداد کمی از بزرگسالان در اين سطح استدلال می کنند.

صفحه 30:
* اما آیا استدلال اجتماعی مثبت, رفتار اجتماعی مثبت را پیش بینی مد کند؟ 7 استدلال اجتماعی مثبت و رفتار اجتماعی مثبت کامل نیست ‎AIS IMPERFECT)‏ 1 ک پیشنهاد کرده است که این به این دلیل انست که استدلال اجتما ی ۱۳۹۰۱۳ یکی ار عوامل موفر بر رفتار اجتماعی مثبت اشت. سایر عوامل اترگذار هام ۳۳۰ موقعیت, اينکه آیا همدلی احساس می شود یا خیر و باورهای مربوط به هزینه و فایده تت وی است. همچنین لازمه رفتار اجتماعی متبت این اسب 5د فره دا ۱۳۳ و ای دای شده ای در مورد آن داشته بانشد و در نهایت کودکان ۳۳۳۱۶ یک رفتار اجتماعی به نوعی احساس کنترل, برای دنبال کردن یک کار از ابتدا تا انتها نیاز دارند.اگزچه مدل آیزنبرگ نسبتا جدید است و هنوز يه صورت گسترده مورد آزمون قرار نگرفته است, داده های موجود از مدل مرحله ای او برای استدلال اجتماعی مثبت تحمایت هی کند. 2

صفحه 31:
ی لكأ * ارتباط بين استدلال اخلاقى. هيجان (احساس) اخلاقى و رفتار اخلاقی چندان قابل توچه نيست. همبستكى قوى ترى ميان استدلال اخلاقی و رفتار اخلاقی پیدا شده است, هز چند اندازه آن به اندازه ای که بعضی پژوهشگران دوست دارند باشد نیست. * يك عامل كه در كم تر از كامل بودن این ارتباط نقش دارد. الزام اخلاقی (۲08۵۱ 4511 | - بك فرد مى تواند يفهمد كار درست جيسن ود 06 ]0 ا الزامى براى انجام آن نداشته باشد. ‎ane‏ ‏حي SBN 92 ‏هد 3 شب‎

صفحه 32:

39,000 تومان