صفحه 1:

صفحه 2:
رشد هیجانی و کودکی ۱" ا ۳

صفحه 3:
نظریه اریکسون :ابتکا انرژی کودکان برای حل حسياس آزاد می شوند : ابتکارعمل در برابر ۱ ایتکار عمل بر می آید » کودکان خرد. دوست دارند از پس تکالیف جدید برچ آیند» به شوند» و ببینند با کمک بزرگسال گاری می توا 3 رشد وجدان نیز پیشرفت اریکسون بازی را وسیله ۱ برای کودکان اجتناب از را وسیله همانند سازی ؛ در نتیجه » آنها معیارهای

صفحه 4:
خود آگاهی | یبا همه پژوهشگران قبول دارند که خود دو جنبه مجزا دارد که فیلسوف و روان شناس آمریکایی ویلیام جیمز بیش از یک قرن قبل آن را مشخص کرد: خود فاعل » یا خود دانا و عمل کننده» ‎aan‏ ۳ خود از دنیای پیرامن مجزاست ‏ با كذشت زمان : درونی دارد که دیگران به آن دسترسی ندارندء وإ خود مفعول:: .يا 525935نوان مفعول دانش » از که ‎Sn elm‏ - خصوصیات

صفحه 5:
است که درباره ارزش خود و

صفحه 6:
پیشرفت هایی در و اوايل کودکی کمک ۹ هیجانی پیشرفت هایی می ‎BS‏ ‏مین آتامند ۱ کودکان پیش دبستانی)/اغ که به درک اصول

صفحه 7:
آگاهی از هیجان کودکان در سال های پیش دبستانی به طت ها + پيامدها : و علایم رفتاری یجان اشاره می کنند و این آگاهی ها از نظر دقت و پیچیدگی به سرعت افزايش مى يابند. توجيهات كودكان بيش دبستانى به تاكيد بر عوامل بیرونی به جای حالت های درونی گرایش دارند واین حالت با افزایش سن تغییر می کند. کودکان پیش دبستانی که والدینشان مکررا درباره ی هیجان های مختلف صحبت می کنند » وقتی که در سنین بالاتر آزمایش می شوند » بهتر می توانند درباره هیجان های دیگران قضاوت کنند.

صفحه 8:
تخیلات واضح کودکان پی ظاهر و واقعیت باعث می

صفحه 9:

صفحه 10:
همدلی در اوايل كودكى ‏ توانایی هیجانی دیگری به نام ۰ ا ا . 3 ديثران از ان مى 3 انتظار هرگونه پاداشی داشته + / ‎eee‏ . خوب کنترل می کنند, به احتمال بیشتری به کسانی که ترا نک ی کرو ‎Bin lias I lis]‏ اا اودكا ۱۱ ‎ae)‏ ۰ همدردی می کنند ورفتار نوع دوستانه نشان‌می‌دهند.. - تربیت توام با عصبانیت و تنبیهی ,همدرد إلى رادر سنین اولیه .مختل می کند

صفحه 11:

صفحه 12:
پیشرفتهای در معاشرت با همسالان یک با فعلیت خبر اجتماعی شوع می شود رفار تراشگز و بای بک و تنها . بعد به بازی موازی _تبدیل می شود که به موجب آن کودک نزدیک کودکان دیگر با اسباب بازی های مشابه بازی می کند ولی سعی نمی کند . بر رفتار آنها تاثیر بگذارد در بالاترین سطح»کودکان پیش دبستانی به دو نوع تعامل اجتماعی واقعی . مى يردازند یکی بازی ارتباظی است که کودکان در آن به فقلیتهای جدگانه می پردازند ولی اسباب بازی ها را مبادلهاکرٍدة و درباه رفتار یکدیگر اظهار . نظر می کنند دیگری بازی مقترکه رع پیشرفته تر تعامل است که کودکان در آن به ست هدف مشترکی مان نمایش دادن موضوعی واتقودی گرآیش دارند

صفحه 13:
ساده و مکرر با اشیا یا بدون انها که در 2 سال اول زندگی خیلی رایج است ساختن يا آقريدن جيزى ‎٠‏ كه بين 3 6 سالكي خيلى راج است 21000006 و تخيلى كه بين 2 تا 6 سالكى. خبلی متداول است یل راندن ماشين اسباب بازى,ورز دادن كل بدون هدف ساختن چیزی 1 Pe earores ‏كردن ؛ كنار هم جيدن معما‎ ریا زرا افس و پلیس ف نمایش دادن شخصیتهای 2200

صفحه 14:
اولين رابطه دوستی ای که تون پیش ‎eee‏ با هم تعامل

صفحه 15:
همسالان 3

صفحه 16:
گفتگوها و رفتا ن مونه ای تباقر از درک اخلاقی .در حال رشد انها درا اتول اخلافای همه ‎sla dy‏ رشد اخلاقی قبول دارند که وجدان دا اوایل کودکی شکل,می گیرد و اغلب موافق هستنداگه در ابتدا , اصول اخلاقی کودک به صورت بیرونی_توسط پژژگتر‌ها کنترل_می شون . به تدریج توسط معبارهای در ونى_كنترل مى شوند گر چه نظزیه های گوناگون در برخی موارد اتفاق نظر دارند,ولف هریکلار کنبه ختفاوت اصول اخلاقه 000 نظریه روان کاری "بر حنمه همحانی_رشد وجدان مخصوصا بر همانند سازی و احساس گناه به عنوان"پر . انگیزنده رفتار خوب تاکید می ورزد نظریه یادگیری اجتماعی بر رفتار اخلاقی _و نجوهای که از طریق تقویت و سر مشق گیری آموخته می شود تمرکز می و دیدگاه شناختی - رشدی بر تفکر, یعنی بر توانایی کودکان در استدلال .کردن درباره عدالت و انصاف تاکید

صفحه 17:
2 دیدگاه روان کاری انضباط یی نوعی انضباط به نام الق که به موجب آن 378 بزرگسالی با متذکر شدن تاثير بد رفتاری کودک بر دیگران به او کمک می کند تا متوجه احساسات .شود ‌ ل گیری وجدان کمک می کند مشارکت کودک 00 اهمیت و حصوصیات کودکان می ,توانئد بر موثر واقع شدن روشهااً والدین تاثیر بگذارند

صفحه 18:
نظریط پرذازان تاد کی اجتماعی معتقدند که کودکان عمدتا ‎SHS Giro pw.‏ یاد مي گیرند که به صورت اخلاقی رفتار *عوامل 5 بر بگرزمشق گیری تانیز 3 * صمیمیت و پذیرا بوان ؛ کودکان بگگتی دبستانی ازواعمال نوع دوستاتة ی بزرگشال مت 03۱۱۱ از ۱ع۱ گکالی که یراج وی هلوت ‎Bes os ola cul‏ * شایستگی و قدرت : کودکان الگوهای قدرتمند و,شایسته را تخسین نموده و بنابراین از آنها تقلید می کنند - مخصوصا از" از همسالان بزر بزرگسالان. *#هماهنگی بین تاکیدها و رفتار :وفتی الگوها چیزی را می گویند و بر خلاف آن رفتار می کنند -بری مثال , اظهار مي دارندكه ‎eons‏ ‏ديكران ‎Rs SI ae aS a) ya ay lo) « cul Ape‏ عموما آسان ترین معیار رفتار را که بزرگسالان آشکاللی سازند انتخاب می کنند.

صفحه 19:
منحصر به,فرد ندارد بلکه رفتار اخلاقی در ‎Wo‏ شود :از طریق تقویت و 9 نگ پوشاک

صفحه 20:
s است » به قصد صدمه زدن به دیگران Wee >

صفحه 21:
‎s Sul»:‏ خصمانه حداقل سه ‎

صفحه 22:

صفحه 23:
تأثیرات وراثت بر,نقش یابی جنسی > طبق دیدگاه تکاملی؟؛ ندگی بزرگسالی نياكان” ‎Ee‏ ما عمدتاً به سمت رقابت کردن برای ههمسر گزینی و.زندگی نیا" نیاکان زن ما به سمت بزرگ ی تا گایش داشت . < بناپژاین » مردان از لحاظ ژنتيکي برای تستلط و زنآنآبرای صمیمیت ء تأثیرپذیری و همکاری آمادگی ‎pois‏ < نظریه پردازان تکاملی معتقدند که گزچه نیروهای خانواده و فرهنگ می توانند بر شدت تفاوت های جتسی زیست بنیان تأثیر بگذارند , اما تجربه نمی تواند آن چنبه هایی از نقش یابی چنسی را که وظایف سازگارانه ای در تاریخ انسان داشته اند از بین ببرد. سد اس

صفحه 24:
‎ee‏ مخبط بر تفت و جنسى ‎> ‏والدین : والدین در همان ابتدای تلد بچه ها . از پسرها و دخترها انتظار متفاوتی دارثد . بسیاری از والدین می گویند که می خواهند فرزندان تب ورد 0 معلمان : معلمان پیش دبستانی مانند والدین . دخترها را بیشتر ترغیب می کنند تا در فلت هابی شرکت کنند که بزرگسالان آنها را ترتیب داده ند . دخترها تلور اطراف معلم جمع ی شوند م از دستور العمل ها پیروی می کنند . در حللی که پسرها جذب مناطقی از کلاس می شوند که معلمان کمتر در آنجا حضور یا دخالت دارند ۴ ‎ ‎ ‎ ‏محیط اجتماعی گسترده غر : اگر چه محیط های ‎fg)‏ کود لير كرده انك کماکان نمونه های متعددی از رفتار نقش یلبی جنسی در مشا ت اليتا موز ‎cal‏ برنام ‎ee‏ رو و 3 در اين محیط/ها سع 9 ‏همسالان: ارتباط کودکان هم جنس موقعیت همسالاق را منبع قدرتعندی برای) پابگیری نقش ‏2 ,۱/6 م 9 ‏جنسی سازد. می ساز ۳ ی

صفحه 25:
< هو یک از ما بزرگسالان , هويت جنس نحا ‎wk‏ 51 عا تفار ترداشتى از خويشتن كه از هو ری | فرا مى می دهند- یعنی آگاهی از اینکه جنسیت مبنای زیستی دارد و حتى آرایش مو و فعالیت های بازی تغییر کنند 4 4 ae

صفحه 26:
0 0 a> ‏طوحواره‎ 8 a

صفحه 27:

صفحه 28:
ب و ناخشنود هستند , عزت گارند و وقتی ناگام می

صفحه 29:
والدینی که از روش فرزند پرور: کنند , مهرّوّرز و پذیرا هستند وا بر رفتار فرزندان خود اعمال" در هر سنی که باشند خودشان قادر به انجام اين کل ثبا عاد

صفحه 30:
فرزند پروری بی اعتنا روش فرزندبروریپی آعتنا , پذیش و روابط خوب کم را با کنترل کم و بی تفاوتی کلی نست به استقلال "دادن ترکیب می کند . این والدین اغلب از لحاظ هیجانی جدا و افسرده هستند , به قدری غرق در:ابستوّس خانوادگی هستند که وقت و انرژی کمی براق فرژندان دازند . تك بى اعلا ( لت افراطی ‏ و ‌بدرفتاری با کوک 9۳ غفلت_نامیده,می شود . = گوذکان و + 905889055391 اشعددى , از جمله خود كردانت” ‎ees ee a i eo ce‏ دارند .

صفحه 31:

رشد هیجانی و اجتماعی در اوایل کودکی تهیه کننده :محمد سفیدگری نظریه اریکسون :ابتکارعمل در برابر احساس گناهسال های پیش دبستانی روانشناختی انرژی کودکان برای حل کردن تعارض آزاد می شوند :ابتکارعمل در برابر احساس گناه .به طوری که از کلمه ایتکار عمل بر می آید ،کودکان خردسال احساس تازه هدفمندی دارند .آنها دوست دارند از پس تکالیف جدید بر آیند ،به فعالیت هایی با همساالن ملحق شوند ،و ببینند با کمک بزرگساالن چه کاری می توانند انجام دهند .آنها در رشد وجدان نیز پیشرفت میکنند. اریکسون بازی را وسیله ای می دانست که کودکان خردسال از طریق آن از خود و دنیای اجتماعی خویش آگاه می شوند. برای کودکان اجتناب از تنبیه و حفظ کردن محبت والدین ،فرا خود یا وجدان را وسیله همانند سازی با والد هم جنس تشکیل می دهند . در نتیجه ،آنها معیارهای اخالقی و نقش جنسی جامعه ی خود را اختیار می کنند. خود آگاهی تقریبا همه پژوهشگران قبول دارند که خود دو جنبه مجزا دارد که فیلسوف و روان شناس آمریکایی ویلیام جیمز بیش از یک قرن قبل آن را مشخص کرد : خود فاعل ،یا خود دانا و عمل کننده ،آگاهی از این موضوع را در بر دارد که خود از دنیای پیرامن مجزاست ،با گذشت زمان تغییر نمی کند ،زندکی خصوصی و درونی دارد که دیگران به آن دسترسی ندارند ،و افکار و اعمال خویش را کنترل میکند. خود مفعول :یا خود به عنوان مفعول دانش ،از تمام ویژگی هایی تشکیل می شود که خود را منحصر به فرد می سازند -خصوصیات جسمانی و دارایی ها ؛ خصوصیات روان شناختی ،از جمله امیال ،نگرش ها ،عقاید ،و صفات شخصیت ؛ و خصو صیات اجتماعی ،مانند نقش ها و روابط با دیگران . خود فاعل را می توان به صورت مشاهده گر فعال ،خود مفعول را به صورتی که از فرآیند مشاهده کردن شکل می گیرد در نظر گرفت. خود فاعل برداشتی از خود به عنوان دانا و عمل کننده است .این مشاهده گر فعال است . خود مفعول برداشتی از خود به عنوان مفعول دانش و ارزیابی است و از فرآین مشاهده کردن حاصل می شود. پیدایش عزت نفس عزت نفس :عزت نفس قضاوتهایی است که درباره ارزش خود و احساس های مرتبط با این قضاوتها می کنیم. کودکان وقتی که می خواهند خود را توصیف کنند ،معموال بر خصوصیات قابل مشاهده تاکید می ورزند – ظاهر جسمانی ،دارایی ها ، و رفتار های روزمره. رشد هیجانی پیشرفت هایی در بازنمای ذهنی ،زبان ،و خود پنداره به رشد هیجانی در اوایل کودکی کمک می کنند .کودکان بین 2تا 6سالگی در توانایی های هیجانی پیشرفت هایی می کنند که پژوشگران جمعا آنها را شایستگی هیجانی می نامند. کودکان پیش دبستانی اغلب هیجان های خود آگاه و همدلی را تجربه می کنند که به درک اصول اخالقی در حال رشد آنها کمک می کنند. آگاهی از هیجان کودکان در سال های پیش دبستانی به علت ها ،پیامدها ،و عالیم رفتاری هیجان اشاره می کنند و این آگاهی ها از نظر دقت و پیچیدگی به سرعت افزایش می یابند. توجیهات کودکان پیش دبستانی به تاکید بر عوامل بیرونی به جای حالت های درونی گرایش دارند واین حالت با افزایش سن تغییر می کند. کودکان پیش دبستانی که والدینشان مکررا درباره ی هیجان های مختلف صحبت می کنند ،وقتی که در سنین باالتر آزمایش می شوند ،بهتر می توانند درباره هیجان های دیگران قضاوت کنند. خودگردانی هیجانی زبان به بهبود خودگردانی هیجانی نیز کمک می کند .کودکان در 3تا 4 سالگی برای تنظیم کردن بر انگیختگی هیجانی خود در سطح آرامش بخش از انواع راهبردها استفاده می کنند . برای مثال :بستن چشم ها و گوش ها برای جلو گیری از دیدنی ها و شنیدنی های ناخوشایند .صحبت کردن با خودشان «،مامان گفت که زود بر میگردد». کودکان پیش دبستانی با نگاه کردن به بزرگساالنی که احساسات خود را کنترل می کنند ،راهبردهی تنظیم هیجان را یاد می گیرند. خلق و خو نیز به خودگردانی هیجانی تاثیر دارد . تخیالت واضح کودکان پیش دبستانی ،همراه با درک ناقص آنها از تفاوت بین ظاهر و واقعیت باعث می شود که ترس ها در اوایل کودکی شایع باشند. هیجان های خود آگاه هنگامی که خود پنداره کودکان بهتر رشد می کند،بیشتر دستخوش هیجان های خود آگاه می شوند – احساس هایی که جریحه دار شدن خود پنداره .یا تقویت آن را شامل می شوند همدلی در اوایل کودکی ،توانایی هیجانی دیگری به نام همدلی شکل میگیرد و بر انگیزنده مهمی برای رفتار نوع دوستانه می شود -اعمالی که دیگران از آن بهرهمند می شوند بدون اینکه خود فرد انتظار هرگونه پاداشی داشته .باشد کودکانی که معاشرتی و جسور هستند و هیجان خود را خوب کنترل می کنند ،به احتمال بیشتری به کسانی که ناراحت هستند کمک می کنند و آنها .را تسلی می دهند اما کودکانی که در کنترل هیجان ضعیف هستند کمتر همدردی می کنند ورفتار نوع دوستانه نشان می دهند. تربیت توام با عصبانیت و تنبیهی ،همدردی و همدلی را در سنین اولیه .مختل می کند روابط با همساالن همساالن تجربیات یادگیری را برای کودکان خردسال تامین می کنند که آنها به طریق دیگری نمی توانند کسب کنند .چون .همساالن در سطح برابری ارتباط برقرار می کنند پیشرفتهای در معاشرت با همساالن ابتدا با فعالیت غیر اجتماعی شروع می شود – رفتار تماشاگر و بازی یکه و تنها .بعد به بازی موازی تبدیل می شود که به موجب آن کودک نزدیک کودکان دیگر با اسباب بازی های مشابه بازی می کند ولی سعی نمی کند .بر رفتار آنها تاثیر بگذارد در باالترین سطح،کودکان پیش دبستانی به دو نوع تعامل اجتماعی واقعی .می پردازند یکی بازی ارتباطی است که کودکان در آن به فعالیتهای جداگانه می پردازند ولی اسباب بازی ها را مبادله کرده و درباره رفتار یکدیگر اظهار .نظر می کنند دیگری بازی مشترک ،نوع پیشرفته تر تعامل است که کودکان در آن به .سمت هدف مشترکی مانند نمایش دادن موضوعی وانمودی گرایش دارند توالی رشد طبقات بازی شناختی طبقه بازی شرح مثال ساده و مکرر با اشیا یا بدون انها که در 2سال اول زندگی خیلی رایج است دویدن دور اتاق ،جلو و عقب راندن ماشین اسباب بازی،ورز دادن گل بدون هدف ساختن چیزی بازی سازنده ساختن یا آفریدن چیزی ،که بین 3تا 6سالگی خیلی رایج است ساختن خانه از مکعبهای اسباب بازی ،نقاشی کردن ،کنار هم چیدن معما بازی وانمود کردن نمایش دادن نقشهای روزمره بازی کردن نقش والدین ،مسئوالن مدرسه،یا و تخیلی که بین 2تا 6سالگی افس و پلیس ف نمایش دادن شخصیتهای داستانی یا تلویزیونی خیلی متداول است بازی کنشی اولین رابطه دوستی هنگامی که کودکان پیش دبستانی با هم تعامل می کنند ،اولین روابط دوستی شکل میگیرند که زمینه مهمی برای رشد هیجانی و اجتماعی .است کودکان پیش دبستانی درباره منحصر به فرد .بودن دوستی تا اندازه ای آگاه هستند تاثیرات والدین بر روابط اولیه با همساالن کودکان ابتدا مهارتهای مخصوص تعامل کردن با همساالن را درون خانواده اکتساب می کنند و والدین به صورت مستقیم ،از طریق تالش هایی برای تاثیر گذاشتن بر روابط کودکان با همساالن ،و به طور غیر مستقیم ،از طریق روشهای فرزند پروری و بازی ،بر معاشرت کودکان با همساالن تاثیر می .گذارند گفتگوها و رفتار کودکان نمونه های زیادی را از درک اخالقی اخالقی اصول مبنای .در حال رشد آنها در اختیار می گذارند همه نظریه های رشد اخالقی قبول دارند که وجدان در اوایل کودکی شکل می گیرد و اغلب موافق هستند که در ابتدا ،اصول اخالقی کودک به صورت بیرونی توسط بزرگترها کنترل می شوند .به تدریج توسط معیارهای درونی کنترل می شوند گر چه نظریه های گوناگون در برخی موارد اتفاق نظر دارند،ولی هریک بر جنبه متفاوت اصول اخالقی تاکید می .کنند نظریه روان کاری بر جنبه هیجانی رشد وجدان مخصوصا بر همانند سازی و احساس گناه به عنوان بر .انگیزنده رفتار خوب تاکید می ورزد نظریه یادگیری اجتماعی بر رفتار اخالقی و نحوهای که از طریق تقویت و سر مشق گیری آموخته می شود تمرکز می کند و دیدگاه شناختی – رشدی بر تفکر ،یعنی بر توانایی کودکان در استدالل .کردن درباره عدالت و انصاف تاکید دیدگاه روان کاری انضباط القایی نوعی انضباط به نام القا که به موجب آن فرد بزرگسالی با متذکر شدن تاثیر بد رفتاری کودک بر دیگران به او کمک می کند تا متوجه احساسات .شود ،به شکل گیری وجدان کمک می کند مشارکت کودک گرچه انضباط خوب اهمیت دارد ،اما خصوصیات کودکان می .توانند بر موثر واقع شدن روشهای والدین تاثیر بگذارند نقش احساس گناه گرچه برای عقاید فروید درباره شکل گیری وجدان حمایت کمی وجود دارد ،اما فروید درست می گفت که احساس .گناه برانگیزنده مهمی برای عمل اخالقی است اهمیت سرمشق گیری نظریه پردازان یادگیری اجتماعی معتقدند که کودکان عمدتا از طریق .سرمشق گیری یاد می گیرند که به صورت اخالقی رفتار کنند :عواملی که بر سرمشق گیری تاثیر دارد صمیمیت و پذیرا بودن :کودکان پیش دبستانی از اعمال نوع دوستانه ی بزرگسال صمیمی و پذیرا بیشتر از اعمال بزرگسالی که سرد و بی تفاوت ایت تقلید می کند. شایستگی و قدرت :کودکان الگوهای قدرتمند و شایسته را تحسین نموده و بنابراین از آنها تقلید می کنند – مخصوصا از از همساالن بزرگتر و بزرگساالن. ‏هماهنگی بین تاکیدها و رفتار :وفتی الگوها چیزی را می گویند و بر خالف آن رفتار می کنند -برای مثال ،اظهار می دارند که « کمک کردن به دیگران مهم است » ولی به ندرت به کسی کمک می کنند – کودکان عموما آسان ترین معیار رفتار را که بزرگساالن آشکار می سازند انتخاب می کنند. نظریه یادگیری اجتماعی طبق نظریه یادگیری اجتماعی ،اصول اخالقی دوره رشد منحصر به فرد ندارد بلکه رفتار اخالقی درست مانند هر پاسخ .دیگری اکتساب می شود :از طریق تقویت و سر مشق گیری دیدگاه شناختی -رشدی کودکان پیش دبستانی واجبات اخالقی را که از حقوق و رفاه انسانها محافظت می کنند از دو عمل دیگر تشخیص می دهند:قراردادهای اجتماعی ،یعنی رسومی که صرفا توسط اتفاق آرا تعیین می شوند،مانندآداب غذا خوردن ،و مسایل انتخاب شخصی ،که حقوق دیگران را نقض نمی کنند،به صورت اجتماعی تعیین نشده اند،و به خود فرد بستگی دارند ،مثل انتخاب دوستان و رنگ پوشاک شکل گیری پر خاشگری رایج ترین نوع ،پر خاشگری وسیله ای است که به موجب آن کودکان چیزی ، امتیازی ،یا جایی را میخواهند و برای بده دست اوردن آن ،کسی را که سد .آنهاست هل می دهند ،بر سر او فریاد می کشند ،یا به وی حمله می کنند نوع دیگر که پرخاشگری خصمانه است ،به قصد صدمه زدن به دیگران .صورت می گیرد :پرخاشگری خصمانه حداقل سه حالت دارد پرخاشگری جسمی از طریق وارد کردن آسیب بدنی ،مانند هل دادن ،کتک زدن ،لگد زدن به دیگران یا نابود .کردن اموال آنها ،صدمه وارد می آورد پرخاشگری کالمی از طریق تهدید به پرخاشگری جسمی ،اسم گذاشتن روی کسی ،یا شوخی کردن خصمانه به .دیگران صدمه می زند پرخاشگری رابطه ای از طریق طرد اجتماعی و غیبت بد خواهانه به .روابط همساالن صدمه می زند نقش یابی جنسی نقش یابی جنسی به هر اشQQQیا ، گونQQQه ارتبQQQاط فعالیت هQQا ،نقش هQQا ،یQQا صQQفات بQQا جنسQQیت اشQQاره دارد کQQQه از کلیشQQQه هQQQای فرهنگی تبعیت کنند. تأثیرات وراثت بر نقش یابی جنسی طبق دیدگاه تکاملی ،زندگی بزرگسQQالی نیاکQQان مQQرد مQQا عمQQدتٌا بQQه و زنQQدگی نیاکQQان زن مQQا بQQه سمت رقابت کردن برای همسر گزینی سمت بزرگ کردن بچه ها گرایش داشت . بنابراین ،مردان از لحاظ ژنتیکی برای تسلط و زنان برای صمیمیت ،تأثیرپذیری و همکاری آمادگی یافتند . نظریه پردازان تکاملی معتقدند که گرچه نیروهای خانواده و فرهنگ می توانند بر شدت تفاوت های جنسی زیست بنیان تأثیر بگذارند ،امQQا تجربه نمی تواند آن جنبQQه هQQایی از نقش یQابی جنسQQی را کQQه وظQQایف سازگارانه ای در تاریخ انسان داشته اند از بین ببرد. تأثیرات محیط بر نقش یابی جنسی ‏ والدین :والدین در همان ابتدای تولد بچه ها ،از پسرها و دخترها انتظ ار متف اوتی دارن د . بسیاری از والدین می گویند که می خواهند فرزندان آنها با اسباب بازی های «متناسب با جنسیت» بازی کنند . ‏ معلمان :معلمان پیش دبستانی مانند والدین ،دخترها را بیشتر ترغیب می کنن د ت ا در فعالیت هایی شرکت کنند که بزرگساالن آنها را ترتیب داده اند .دخترها غالبًا در اطراف معلم جم ع می شوند ،از دستور العمل ها پیروی می کنند ،در حالی که پسرها جذب مناطقی از کالس می ش وند که معلمان کمتر در آنجا حضور یا دخالت دارند . ‏ محیط اجتماعی گسترده تر :اگر چه محیط های روزمره کودکان تا اندازه ای تغییر کرده اند ، کماکان نمونه های متعددی از رفتار نقش یابی جنسی در مش اغل ،فعالیت های اوق ات فراغت ، برنامه های تلویزیونی و موفقیت های مردان و زنان در این محیط ها مشاهده می شود . ‏ همساالن :ارتباط کودکان هم جنس موقعیت همساالن را منبع قدرتمنRRدی بRRرای یRRادگیری نقش جنسی می سازد. هویت جنسی هر یک از ما بزرگساالن ،هویت جنسی داریم – برداشتی از خویشتن کhhه از نظر خصوصیات ،تا اندازه ای مردانه یا زنانه است. پیدایش هویت جنسی طبق نظریه یادگیری اجتماعی ،رفتار قبل از خودپنداره واقع ‏می شود کودکان پیش دبستانی ابتدا پاسخ های نقش جنسی را از طریق سرمشق گیری و تقویت فرا می گیرند و بعدٌا این رفتارها را به صورت عقاید مرتبط با جنسیت درباره خودشان سازمان می دهند . در مقابل نظریه شناختی – رشدی اعالم می دارد که خودپنداره قبل از رفتار واقع می شود . کودکان در طول سال های پیش دبستانی از دائمی بودن جنسیت خود درک شناختی کسب می کنند آنها ثبات جنسیت را پرورش می دهند -یعنی آگاهی از اینکه جنسیت مبنای زیستی دارد و حتی صورتی که پوشاک ،آرایش مو و فعالیت های بازی تغییر کنند ،ثابت می ماند. در نظریه طرحواره جنسی نظریه طرحواره جنسی یک رویکرد پQQردازش اطالعQQات بQQه نقش یابی جنسی است که ویژگی های یادگیری اجتماعی و شناختی – رشدی را ترکیب می کند . این نظریه توضیح می دهد که چگونه فشQارهای محیطی و شناخت کودکان با هم به شکل گQQیری نقش جنسQQی کمQQک می کنند . روش های فرزند پروری روش هhhای فرزنhhدپروری ترکیبhhاتی از رفتارهhhای والhhدین هسhhتند کhhه در موقعیت های گسترده ای روی می دهند و جو فرزنhhد پhhروری بhhا دوامی را به وجود می آورند . فرزند پروری مقتدرانه روش فرزندپروری مقتدرانه -موفق ترین روش فرزندپروری -پذیرش و روابhhط نزدیhhک ،روش هhhای کنhhترل سhhازگارانه و اسhhتقالل دادن مناسhhب را شامل می شود . والدین مقتhhدر صhhمیمی و دلسhhوز و نسhhبت بhhه نیازهhhای کhhودک حسhhاس در طول دوره کودکی و نوجوانی با چند جنبhhه از هستند .تربیت مقتدرانه شایستگی ارتبhhاط دارد – خلhhق خhhوش بینانhhه ،خویشhhتنداری ،اسhhتقامت در تکلیف ،همکاری ،عhhزت نفس بhhاال ،پختگی اجتمhhاعی و اخالقی و عملکhhرد تحصیلی مطلوب . فرزند پروری مستبدانه روش فرزنQQد پQQروری مسQQتبدانه از نظQQر پQQذیرش و روابQQط نزدیQQک پQQایین ،از نظQQر کنQQترل اجبQQاری بQQاال ،و از نظQQر استقالل دادن پایین است . فرزندان والدین مستبد مضطرب و ناخشنود هستند ،عQQزت دارنQQد و وقQQتی ناکQQام می نفس و اتکا بQQه نفس پQQایینی شوند با خصومت واکنش نشان می دهند . فرزند پروری آسان گیرانه والدینی که از روش فرزند پQQروری آسQQان گیرانQQه اسQQتفاده می کننQQد ،مهQQرورز و پQQذیرا هسQQتند ولی متوقQQع نیسQQتند ،کنQQترل کمی بر رفتار فرزندان خود اعمال می کنند و به آنها اجازه می دهند در هر سنی که باشند خودشان تصمیم گیری کنند حتی اگر هنوز قادر به انجام این کار نباشند . فرزندان والدین آسان گیر تکانشی ،سرکش و نافرمان هستند . فرزند پروری بی اعتنا روش فرزندپروری بی اعتنا ،پذیرش و روابhhط خhhوب کم را بhhا کنhhترل کم و بی تفاوتی کلی نسبت به استقالل دادن ترکیب می کند . این والدین اغلب از لحاظ هیجانی جدا و افسرده هسhhتند ،بhhه قhhدری غhhرق در اسhhترس خhhانوادگی هسhhتند کhhه وقت و انhhرژی کمی بhhرای فرزندان دارند . تربیت بی اعتنا در حالت افراطی ،نوعی بدرفتاری با کودک است کhhه غفلت نامیده می شود . کودکhhان و نوجوانhhان این والhhدین مشhhکالت متعhhددی ،از جملhhه خhhود گhhردانی هیجhhانی ضhhعیف ،مشhhکالت پیشhhرفت تحصhhیلی و رفتhhار ضhhد اجتماعی دارند .

51,000 تومان