کسب و کار استارتاپ و کارآفرینی

رفتار کارآفرینانه

raftare_kar_afarinane

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “رفتار کارآفرینانه”

رفتار کارآفرینانه

اسلاید 1: بسمه تعالي عنوان سمينار: رفتار كارآفرينانه (Entrepreneurial Behaviour) با تاكيد بر صنايع كوچك

اسلاید 2: فهرست مطالب :بخش اول : كارآفريني چيست ؟بخش دوم : كارآفرين كيست ؟بخش سوم : فرصتهاي نهفته اشتغال در كارآفريني بخش چهارم : توسعه صنايع كوچك وكارآفريني

اسلاید 3: بخش اول : كارآفريني چيست ؟ از واژه Enterprender به معناي متعهد شدن است .يعني مخاطره هاي يك فعاليت اقتصادي سازماندهي ، اداره و تقبل مي شود. كارآفريني از ابتداي خلقت بشر بوده است . وظيفه كارآفرينان بدست آوردن عوامل توليد ( زمين ، نيروي كار ، سرمايه)واستفاده براي توليد محصول جديد يا خدمت جديد است. مفهوم كارآفريني ريشه در تفكر ،زير بناي فكري ،سطح تجزيه وتحليل وزاويه ديد افراد از مكاتب اقتصادي ، جامعه شناسي ، روانشناسي ،جمعيت شناسي وانديشمندان مديريت و 000دارد.

اسلاید 4: كارآفريني از ديدگاه اقتصاد دانان:اولين بار مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفت و تمامي مكاتب اقتصادي از قرن 16 ام تاكنون به نحوي كارآفريني را در نظريات اقتصادي خود تشريح نموده اند .جامعه چگونه ثروت جديد ايجاد مي كند. جامعه چگونه ثروت رادر بين جامعه توزيع مي كند. پاسخ به اين دو سوال مستلزم وجود راهكارهايي است كه راه حل هاي ارائه شده را عملي سازد .در اين مورد سه دوره را مي توان متمايز كرد : طرح بحث كارآفريني و اوج گيري افول و كمرنگ شدن . ( جايگزين شدن سرمايه دار به جاي كارآفرين) طرح مجدد.

اسلاید 5: كارآفرينان درواقع مديران مالكي هستند كه به منظور بهره برداري ازنوآوريهاشركتهاي جديد و مستقلي را راه اندازي مي كنند .آنها فعاليت خود را با داشتن دارائي شخصي خيلي كم و با داشتن آرزوي بدست آوردن ثروت هنگفت آغاز مي كنند .آنها همچنين نوآوريها را توسعه مي دهند ومي كوشند تا در بازار به موفقيت دست يابند . در اين صورت بازار عمومي را گسترش مي دهند ، چرا كه خريداران برميزان خريد مي افزايند تاكالاياخدمت ارائه شده جديد را در خريد بگنجانند .چنانچه تقاضاي عمومي افزايش يابد و ثروت جديد ايجاد گردد، كارآفرينان سهمي از بازار و ثروت جديد را بدست مي آورند .اما در عين حال نوآوريهاي آنها ساختار بازار را نابود مي كند و موجب زوال شركتهاي قديمي ترمي گردد.آنها سهم بازار شركتهاي قديمي تر را بدست مي آورند .در نتيجه شركتهاي قديمي تر كاركنان خود را بركنار مي كنند وبعضي از آنها اعلام ورشكستگي مي كنند و طلبكاران ، كاركنان وسهامداران آنها نيز مقداري از دارايي خود را از دست مي دهند. در عين حال ،كارآفرينان جديدي را به كار مي گمارند ،سود سهام بيشتري را به سهامدارن مي پردازندوميزان خريد از عرضه كنندگان را افزايش مي دهند .در نتجه ، ثروت جديد از طريق تقاضاي جديدايجاد مي شود و ثروت جديد و قديمي بين كارآفرينان و كاركنا ن،وسهامداران و عرضه كنندگان توزيع مي گردد. .اين سازو كار را تخريب خلاق گويند.

اسلاید 6: شومپيتر كارآفريني شامل : ارائه كالايي جديد ارائه روشي جديددر فرايند توليد . گشايش بازاري تازه .يافتن منابع جديد. ايجاد هرگونه تشكيلات در صنعت . كارآفريني فرايند پوياي ايجاد ثروت بيشتر است .

اسلاید 7: چهار دسته از عوامل براي كارآفريني مهم است : عوامل اقتصادي : مزيتهاي بازار و فراهم بودن سرمايه . عوامل غير اقتصادي : مقبوليت كارآفريني ( فرهنگي ) ، تحركات اجتماعي ، و00 عوامل روانشناختي : نياز به توفيق ، انگيزه ها و مخاطره پذيري. تركيب عوامل توليد به منظور ايجاد تغيير در توليد محصولات و خدمات كارآفريني از ديدگاه محققين علوم رفتاري.

اسلاید 8: بخش دوم : كارآفرين كيست؟ كارآفرينا ن چه كارمي كنند ؟ كارآفرينان چرا مي كنند؟ كارآفرينان چگونه مي كنند؟

اسلاید 9: الف - رويكرد ويژگيها :- وبر وتاثير ارزشها وعقايد بركارآفريني ( پروتستانها وسرمايه داري )- نيازهاي مك كله لند. ( توفيق طلبي ، قدرت ، احساس تعلق )- جان استوارت ميل ( نياز به مخاطره پذيري )- شومپيتر (نوآوري ويژگي اصلي تلاشهاي كارآفرينانه )

اسلاید 10: نياز به توفيق طلبي : تمايل به انجام كار در استانداردهاي عالي جهت موفقيت در موقعيتهاي رقابتي . مسئوليت شخصي براي تصميم گيري . مخاطره پذيري متوسط. بازخوراز نتايج تصميمات . مك كله لند : نياز به توفيق انگيزه اصلي توسعه اقتصادي در كشورها بوده است .

اسلاید 11: مركز كنترل :عقيده فرد نسبت به اينكه عاقبت و سرانجام وي تحت كنترل وقايع خارجي يا داخلي مي باشد.- تئوري اسناد - كارآفرينان رابيشتر داراي مركز كنترل دروني توصيف كرده اند.- كارآفرينان به خود ايمان دارند و موفقيت يا شكست را به اقبال ربط نمي دهند.- درزندگي چيزي به نام شانس وجود ندارد. شانس يعني استفاده بهتراز فرصتها.تحمل ابهام :- قدرت ابهام عبارت است از پذيرش عدم قطعيت به عنوان بخشي اززندگي ،توانايي عدم حيات با دانشي ناقص در محيط..- كارآفرينان بدون اينكه احساس تهديد يا ناراحتي نمايند قادرند تا بطوراثربخشي باشرايط يا اطلاعات مبهم ، ناقص ، غير قطعي ، سازمان يافته و غير شفاف دست وپنجه نرم كنند.-درواقع ابهام سبب انگيزش آنها مي شود.

اسلاید 12: ب- رويكرد رفتاري : - برخلاف رويكرد روانشناختي كه بر ويژگيهاي شخصيتي فرد تاكيد دارد ، رويكرد رفتاري بر فعاليتهاي كارآفرين تاكيد دارد .در اين ديدگاه پديده كارآفريني همچون يك فرايند انگاشته مي شود كه در آن سازمانهاي جديد ايجاد مي شود. در واقع در اين ديدگاه علاوه بر ويژگيهاي شخصيتي كه در رويكرد ويژگيها مورد تاكيد است ، عوامل محيطي و رفتاري فرد نيز مورد توجه است .دراين رويكرد نگرش براين است كه كارآفرين چه انجام مي دهد نه اينكه كارآفرين كيست.در ديدگاه رفتاري فردكارآفرين به عنوان يكي از عوامل مهم در فرايند كارآفريني مورد توجه قرار مي گيرد و ديدگاه رفتاري پوشش دهنده ديدگاه شخصيتي و ويژگيها نيز مي باشد .علاوه برويژگيهاي شخصيتي در اين ديدگاه طيف وسيع تري از ويژگيها با عنوان خصايص جمعيت شناسي و تحت دودسته وژگيهاي تجربي و سابقه بررسي شده اند.

اسلاید 13: خصايص جمعيت شناسي :- ويژگيهاي تجربي :تجربه كاري-اكثر كارآفرينان كار رادر جايي آغاز مي كنند كه خودداراي تجربه قبلي هستند .- 97 درصد شركتهاي جديد موسسشان قبلا در همان كسب و كاربوده است.- 85 درصد شركتهاي جديد كالاها وخدمات اوليه اي بوده اند كه از تجربه قبلي موسسين استفاده مي كرده اند.- نارضايتي از شغل قبلي :- در مورد كارآفرين ، نارضايتي از شغل قبلي نه تنها اورا وادار مي كند كه كار خودرا ترك كند بلكه اين عقيده را در او ايجاد مي كند كه كار كردن در هيچ جاي ديگري ارضاكننده نخواهد بود. الگوي نقش: خانواده ودوستان،موفقيت اشخاص ديگر، الگوهاي محيط كاري.- ويژگيهاي مرتبط با سابقه و پيشينه فرد:- سن ،شرايط كودكي ، سال ازدواج ، تعدادمشاغل قبلي ،عضويت در سازمانهاي حرفه اي و تجاري ،در حاشيه قرار گرفتن از جامعه آموزشهاي تخصصي ، آموزشهاي مديريتي .

اسلاید 14: مصداق هاي كارآفريني : - پاپكو - ابزارمهدي-شيشه گيلان -مهرام- گروه مينو-كارخانجات بيك -كفش ملي-خيامي-اكبرجوجه-مك دونالد-كوكا كولاPAPCO

اسلاید 15: بخش سوم : فرصتهاي نهفته اشتغال و كارآفريني-برخي كارآفريني را مترادف با اشتغالزايي مي دانند در حالي كه اشتغالزايي يكي از پيامدهاي كارآفريني است و همه ان نيست.كارآفرينان از موقعيتهاي محيطي آگاه مي شوند. كارآفرين براي استفاده از موقعيتها خودرا به خطر مي اندازد. كارآفرين براي ايجاد شغل سرمايه گذاري مي كند. او به دنبال سرمايه داراني است كه طرح او را باور داشته باشند. كارآفرين براي ايجاد شغل جديد سرمايه گذاري مي كند. كارآفرين كاررا نظم مي بخشد.كارآفرين كسي است كه مسئوليت گردآوري تمامي منابع مورد نيازرا به عهده دارد.

اسلاید 16: كارآفرين تصميم مي گيرد.تجارب همراه با بسياري از عوامل غير قابل كنترل و ناشناخته اي است كه برموفقيت يا شكست موسسه تاثير بسزايي دارد. كارآفرين برنامه ريزي مي كند .كارآفرين مي تواند در حالت ضروري پاسخگو باشد. كارآفرين توليدات خودرا با سود مي فروشد .كارآفرين فردي اقتصادي است .اومواظب است كه توليداتش فروش داشته و پول ساز باشد.

اسلاید 17: بخش چهارم : توسعه صنايع كوچك و كارآفريني -1ا ستراتژي فعاليت درسطح كسب وكار-2 ويژگيهاي مشخصه صنايع كوچك-3ويژگيهاواصول مديريت در صنايع كوچك

اسلاید 18: استراتژي كسب وكار : 2 نگرش عمده در تعيين حوزه فعاليت وجود دارد: نگرش محيط مدار نگرش منابع مدارتعيين اينكه چه فعاليتي راانتخاب كنيم به عنوان اولين تصميم استراتژيك مطرح مي باشد. ( تعييين قلمرو) 1- تعيين قلمرو محصول 2-تعيين قلمرو جغرافيايي 3- تعيين قلمرو مشتريان

اسلاید 19: تعييين قلمرو محصول قلمرو افقيهر فعاليتي مي بايست به نحوي از انحا گستره فعاليت خود را مشخص كند .هيچ شركتي نمي تواند به تنهايي همه كالاها يا خدمات را عرضه كند.يك شركت امكان دارد از يكسو مثلا به خريد و فروش يك كالاي معين بپرداردواز سوي ديگر هم خودرا برخريد وفروش تعدادي از كالا ها ي غير مرتبط به هم متمركز سازد.به هرحال طيف كالاها يا خدمات قابل عرضه توسط يك سازمان ناچار بايد محدود باشد. يك شركت به اصطلاح تك محصوله يا تك خدمته نيز مي تواند با گوناگوني همراه باشد: - يك نوع كالا يا خدمت با كيفيتها و قيمتهاي متفاوت .( چلوكباب با گوشت تازه وباگوشت يخي)- با متعلقات بيشتر يا كمتر.( اتومبيل با كولر يا بي كولر)- با مصارف مختلف ( عينكهاي متفاوت )عمق محصول : هر محصولي يك عمقي دارد.بعضي شركتها عميقترين مرحله توليد رابرمي گزينند.مي بايست مشخص كنيم كه تاچه حدي كسب وكار رااز عقب (مواد اوليه ) واز جلو ( محصول نهايي وخدمات پس از فروش) گسترده مي كنيم.

اسلاید 20: قلمرو جغرافيايي :گستره جغرافيايي ،محدوده اي را كه در داخل مرزهاي آن يك فعاليت مي تواند موفق باشد رانشان مي دهد.گزينش محدوده جغرافيايي براي يك فعاليت مي بايست با توجه به موارد زير صورت گيرد : رسم ورسومات . تعدادرقباي بالقوه سليقه مردم وتشابهات منطقه اي. هزينه هاي حمل ونقل . فرصتهاي بالقوه

اسلاید 21: براي اينكه يك استراتژي موفق داشته باشيم مي بايست سراغ آدمهاي موفق برويم : -زمان آنهارا مد نظر قرار دهيم .- شرايط رامدنظر قرار دهيم .- يكي از عوامل د ر تصميمات استراتژيك توجه به تصميمات و قوانين دولتي است.- موفقيت ما تابع دو بحث مي باشد : يكي نوع صنعت و كسب و كاري كه مي خواهيم در آن وارد شويم ويكي هم عوامل داخلي مثل كيفيت مديريت و0000مشتريان :مي بايست مشخص كنيم كه براي چه مشترياني مي خواهيم فعاليت كنيم - آمايش جمعيت ( سرزمين ) -تركيب سني مردم در حوزه جغرافيايي،سلايق ،عقايد،فرهنگ ، سطح سواد ،ميانگين سني ،ميزان كودكان وجوانان ،رسم ورسومات و000

اسلاید 22: ويژگيهاي مشخصه صنايع كوچك :پس ا ز انقلاب صنعتي و ايجاد شركتهاي بزرگ و توليد انبوه و پيداشدن مشكلات بروكراسي و ايجاد رقابت شديد د ر صحنه بين المللي نيروهاي خلاق كارآفرين ومبتكر نتوانستند دوام بياورند و مجبور شدند سازمانها را ترك كنند .موضوع جديدي كه پيش آمد مساله (( كوچك زيباست )) بود.مثل بيل گيتس در برابرIBM .- صنايع كوچك بستر مناسبي براي كارآفرينان مي باشند.اصولا مفهوم كارآفريني بامفهوم صنايع كوچك معني پيدا كرد.آماري كه از صنايع كوچك در ايران وجود دارد اين است كه 94/5% از صنايع كشور را اين شركتها تشكيل مي دهند .طبق اين آمار ،ميزان ضايعات در صنايع 10/5% بوده است درحالي كه اين رقم درصنايع بزرگ برابر 23% مي باشد.- اين صنايع توانايي فني وتخصصي لازم جهت تامين وتوليد اكثر قطعات و كالاهاي نيمه ساخته بزرگ داخلي و خارجي را در خود داراست.- اين صنايع داراي انعطاف لازم در خطوط توليدوتكنولوژي براي ايجاد تغييرات در محصول دارا مي باشند.بيشتر تحقيقات ونوآوري ها مربوط به صنايع كوچك مي باشد .

اسلاید 23: سياست توسعه صنايع كوچك :يكي از سياستهاي بسيارموفق و سرنوشت ساز در توسعه اقتصادي و صنعتي دركشورهاي پيشرودر حال توسعه بخصوص كشورهاي جنوب شرقي آسيا توجه خاص به ايجاد و گسترش پيمانكاري فرعي صنايع كوچك ومتوسط با صنايع بزرگ داخلي و خارجي است.واحدهاي كوچك صنعتي واحدهايي هستند كه عمدتا باسرمايه هاي محدود وپراكنده موجود در جامعه وبا حداقل وابستگي ارزي و با بهره گيري از ابزاروماشين آلات اكثرا داخلي و با اشتغالهاي كمتر از 50 نفر در مناطق مختلف ايجاد مي شوند.آنها قادرند با توجه به تقاضاي بازار و متقاضيان ودرمدتي كوتاه ، خط توليد كارگاه را تغيير داده كالاهاي مورد نياز خريداران را- هرچند محدود-با استانداردهاي قابل قبول وبا هزينه اي بسيار پايين تر از سايرصنايع توليد نمايند .اين صنايع قادرند به كمك چند نفرمهندس يا تكنسين و كارگرماهر و مجرب در مدتي كوتاه ايجاد وشروع به كار نمايند.صنايع كوچك مي توانند از مزيتهاي توليد حرفه اي برخوردار گردند.

اسلاید 24: ويژگيهاي مشخصه مديريت شركتهاي كوچك : ويژگيهاي شخصيتي مدير: - اهميت شخص كارآفرين يا مديردراين شركتها - سازماندهي توسط فرد انجام مي گيرد. - كنترل فرد برسازمان مشهوداست وكنترل فردي است تا سيستمي . - درزماني كه هنوز مديران ستادي دور مدير را نگرفته اند كنترل بسيارزياداست. - آرامش مدير درعين عكس العمل شديد به محيط. - توانايي رهبري

اسلاید 25: سياستها وخط مشيها :استراتژي بازرگاني مناسب :بيشتر در وهله اول استراتژي تمركزي بربازاريا برمحصول.- دستيابي به مزيت رقابتي .-سياست مالي: در أين شركتها اكثرا سياست مالي به وضوح روشن نيست و شركتها بعضا حتي قيمت تمام شده خودرا نمي دانند.- در بين 19000 شركت كوچك فرانسوي فقط 30 درصد آنها مي توان آن را ديد.-در55 درصد ان شركتها سمت مديريت مالي برعهده خود مديراصلي است.- برنامه هاي مالي برا ي كوتاه مدت تدوين م شود.سياست توليدي : - نوآوري و كيفيت ازمشخصات أينجاست.

اسلاید 26: انواع فرايندهاي توليدي :توليد كارگاهي(Job Shop)توليد دسته أي( Batch Production)توليد انبوه (Mass Production)توليد مستمر( Continus Production)هركدام از سيستم هاي فوق كاربردها ،مزاياومعايبي دارد.آنچه در همه أين سيستم هاي فوق به عنوان تغيير رخ داده است تغييردر نگرش به مشتري وتلاش براي حذف فعاليتهاي فاقد ارزش افزوده (مودا) مي باشد.امروزه تلاش همه شركتها براي افزايش سودآوري وبهره وري مي باشد كه آن خود تابعي ازرضايت، خشنودي ووفاداري مشتريان ميباشد.(Customer Satisfaction,Delight,&Royality )

اسلاید 27: كارآفرينمردم عوامسودزمان سرمايه گذاري فرد كارآفرين به سودآوري بلند مدت بيشتر رغبت نشان مي دهد.

اسلاید 28: كمترينافرادعاديكارآفرينان آگاهيفنمهارتفيزيكابزارهاي برتري انسانهادرسازمان

اسلاید 29: پردازشprocessدادهInputستادهOutput بازخورFeedbackسازمان به عنوان يك سسيتم

اسلاید 30: دادهInputستادهOutputموادنيروي انساني منابع مالياطلاعاتمحصولات خدمات اطلاعات

اسلاید 31: كيفيت در كسب وكار Qualityامروزه كيفيت را به معناي هرآنچه مشتري مي گويد تعريف مي كنند.مشتري هر كسي است كه به نوعي از ما محصول يا خدمتي را دريافت مي كند.كيفيت كليد برتري است .مشتريان دوست دارند در قبال پولي كه مي پردازند ارزش بيشتري دريافت نمايند.بعضي از خصوصيات Order Qualifier مي باشد.بعضي از مشخصات محصول Order Winner مي باشد.

اسلاید 32: قبل از 1987رويكرد شركتها به بحث كيفيت به صورت كنترل كيفيت بود.بعداز آن سال أين رويكرد به تضمين كيفيت مبدل گرديد. Quality Assurance Quality Control از سال 1987 براي بحث تضمين كيفيت استانداردهاي ISO 9000 تدوين گرديد.سري أين استانداردها به شرح زير مي باشد :( ورژن 94(@ISO9001@ ISO9002@ISO9003@ ISO 9004

32,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید