کسب و کارمنابع انسانی و مشاغلمدیریت و رهبری

رهیافت های کمی به مدیریت (مدیریت کمّی)

صفحه 1:

صفحه 2:
7 بيدا ‎rie‏ مد يريت اکمی ‎ey Oe‏ 000 1 فنون مد يريت 06 ‎we)‏

صفحه 3:
*#در اواخر (92)1©))هسته اوليه علم درطول جنك جهانى دوم در انكلستان براى كاربرد رادار ‎eee‏ *#بعد ا زآن آمریکا نیز گروه تحقیق در

صفحه 4:

صفحه 5:
بنی است که راعتث می شود مدیران تصمیمات بهتری بگیرند ,

صفحه 6:
هدف اولیه اين علم کمک به مدیران برای از Bree PO OEY POSE SONS ae 7 بعنی انتخاب بهترین گزینه ازمیان a ینه های موجود ,

صفحه 7:

صفحه 8:
“” استفاده از رايانه 54 Pre SPP ‏ا‎

صفحه 9:
<مشاهده 9 #0 ۰ ل (مدل) < حل الكو لت

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:
هدف كسب سود است و در برخى ديكر هدف به 00000 ee ضذى. ... 1000 4 يك مدير به نوعى با ابا £ یک هدف وتعدادی محدودیت می باشد درگیر ! ۱ Teeter

صفحه 13:
322 00 ‏ا‎ pT nr getty) تركيب توليد در صنايع فولادء برنامه ريزى مالى با مدیریت سوخت در صنایع هوا توزیع محصولات در صنعت نفت

صفحه 14:
00 ager 2 ohare any ry a ‏خط انشطار ده‎ اد » اتومبيلها

صفحه 15:
Pep TOES Fateh rapt ype Tr IeT LO”) ‏بمی در برگیرنده لژوم‎ هزینه داشتن خط انتظار در ب بر هزينه سرويس ‎Wee eS)‏ ۳ كت

صفحه 16:
تى مدير مى خواهد هزينه داشتن ا 20 0201 داشته باشد .

صفحه 17:
‎es Dupe ne Certs b Yaeee)‏ اله چند متصدی برای جایگاه بنزین ءچند متصدی در باجه ‎۳ 0 ‎ ‎ ‎۹

صفحه 18:

صفحه 19:
قاعده قد قبلى به دو رانداخته مى شوا ابتکاری مستلزم بكا ركيرى قواعد ب ‎Se ee Te ene‏ 0 een iiiee pet yt a) EOE RISES

صفحه 20:
۱۳ مبنای روشهای ن اثباتها و خواص شناخته شده رياض ا ا رز ی انسانی حل 9

صفحه 21:
تحليلى رياضى 010 ۷گاهی بکارگیری تکنیکهای تحلیلی از دیدگام ‎oe ye Rene re as erry! +‏ تردگی مساله استفاده از ايبى غير عملى است

صفحه 22:
7 1 0

صفحه 23:
# حداقل واحدهاى توليدى كه لازم است 7 ‎RE OR SSD BY DE eae)‏ ی ‏آیا مدیر باید همچنان به فروش محصولات ‏فعلی ادامه دهد یا ‎A‏ ‏بخارج کند؟ ‎is‏

صفحه 24:

پیدایش مدیریت کمی ‏چگونگی حل مسائل ‏فنون مدیریت کمی در تشکیل الگو وحل آن پیدایش مدیریت کمی در اواخر1930هسته اولیه این علم درطول جنگ جهانی دوم در انگلستان برای کاربرد رادار بوجود آمد . بعد ازآن آمریکا نیز گروه تحقیق در عملیات را تشکیل داد. ورود به صنایع : بعد از جنگ دو حادثه باعث شد تا این علم از ارتش وارد صنایع شود. .1 توسعه برنامه ریزی خطی .2تولید کامپیوترها مدیریت کمی چیست؟ علم مدیریت در حقیقت کاربرد نگرشهای علمی درحل مسائل مدیریتی است ک9ه باعث می شود مدیران تصمیمات بهتری بگیرند . هدف اصلی علم مدیریت هدف اولیه این علم کمک به مدیران برای 9اتخاذ تصمیمات بهتر ،از طریق حل کارامد تر مسائل است . یعنی انتخاب بهترین گزینه ازمیان گزینه های موجود . چه کسانی ازعلم مدیریت بهره مند می شوند؟ سازمانهای تجاری سازم9انهای دولتی ارتش ‏ شرکتهای تولیدی وخدماتی ‏ مراکز به9داشتی و درمانی قوتها تمرکز بر تص9میم گیری استفاده از شاخص 9های اقتص9ادی استفاده از رایانه ضعفها × عدم آشنایی بسیاری از مدیران با روشهای کمی × عدم توانایی این علم در تحلیل مسائل روانشناسی و رفتاری × پیچیده بودن و تخصصی بودن مفاهیم کمی درک آنها را ا9ستفاده ا9زمدلهای ریاض9ی مشکل می کند مراحل مختلف حل مسئله: مشاهده تعریف مسئله تشکیل الگو (مدل) حل الگو اجرای نتایج برنامه ریزی خطی فنون احتمالی(نظریه صف،شبیه سازی وشیوه ه9ای ابتکاری حل مسئله) فنون موجودی فنون شبکه فنون خطی وغیر خطی(برنامه ریزی پویا ،تجزیه و تحلیل نقطه سربه سر، تجزیه وتحلیل توسعه یافته) بیشتر تصمیماتی که یک مدیر برای رسیدن به اهداف سازمان خود اتخاذ می کند در رابطه با گزینش بهترین گزینه با توجه به محدودیت هایی است که برای هر یک از آنها وجود دارد . محدودیت ها :منابع نظیر زمان ،نیروی انسانی ، انرژی ،مواد اولیه و پول و یا بصورت تأمین مشخصه های مهندسی می باشد. هدف: در برخی از شرکتهای تجاری هدف کسب سود است و در برخی دیگر هدف به حداقل رساندن هزینه است. کی....؟ زمانی که یک مدیر به نوعی با اینگونه مسائل که شامل یک هدف وتعدادی محدودیت می باشد درگیر است سعی می کند تا ازفن برنامه ریزی خطی استفاده کند. کاربرد برنامه ریزی خطی : ترکیب تولید در صنایع چوب ،برنامه ریزی جنگلها مدیریت موجودی تراکتورها ،مدیریت ناوگان راه آهن ترکیب تولید در صنایع فوالد ،برنامه ریزی مالی بانک مدیریت سوخت در صنایع هواپیمایی توزیع محصوالت در صنعت نفت تولیدات محصوالت شیمیایی. خط انتظارکه اغلب صف نامیده می شود می تواند شامل افراد ،اتومبیلها ،تجهیزات یا واحدهای منتظر دریافت خدمت باشد .خطوط انتظار ممکن است بصورت خطوط قابل رؤیتی از افراد یا اشیاء منتظر خدمت ،یا بصورت انتزاعی تر مانند وقتی که ماشین ها در یک کارخانه از کار می افتند ومنتظرتعمیرهستند ، وجود داشته باشد. . کی .....؟ هرگاه تصمیمی در برگیرنده لزوم حفظ تعادل بین هزینه داشتن خط انتظار در برابر هزینه سرویس دهی باشد این کار را می توان توسط نظریه صف انجام داد. هدف : در هر موقعیتی مدیر می خواهد هزینه داشتن کمترین ایستگاه فعال را تا حد ممکن به حداقل برساند در حالی که کمترین مشتری منتظر را نیز داشته باشد . کاربردهای نظریه صف : مشخص کردن اینکه چند پمپ بنزین برای جایگاه بنزین، چند متصدی برای جایگاه بنزین ،چند متصدی در باجه بانک ،چند نفر در ایستگاه اخذ عوارض و یا چند نفردر قسمت های 9کنترل بلیط فرورودگاه موردنیاز است . قواعد ابتکاری: حل مسأله ابتکاری مستلزم ایجاد دسته ای از قواعد است که به کشف یک یا چند جواب رضایتبخش برای مسئله ای خاص کمک می کند ؛این قواعد را قواعد ابتکاری گویند .رفتار حل مسأله ابتکاری را می توان به روشنی در بسیاری از بازیها ی فکری و معماها مشاهده کرد. دراین روش به محض یافتن قاعده ای برتر ، قاعده قبلی به دورانداخته می شود ؛زیرا حل مسأله ابتکاری مستلزم بکارگیری قواعد پذیرفته شده رایج است و این قواعد در اثر جستجو وکسب روشهای جدید قابل جایگزینی هستند . مقایسه روشهای تحلیلی وابتکاری: مبنای روشهای 9تحلیلی استدالل قیاسی است و پشتوانه آن اثباتها و خواص شناخته شده ریاضی است. اما مبنای روشهای ابتکاری استنباط استقرایی است و به ویژگی های انسانی حل مسأله همچون خالقیت ،بصیرت،الهام ویادگیری برمی گردد. چرا شیوه ابتکاری را در حل9 دنیای می پذیریم؟ مسائلخاص مسألهاز ای واقعی،مستقیما ًباراه حل های بسیاری تحلیلی ریاضی قابل حل نیستند. گاهی بکارگیری تکنیکهای تحلیلی از دیدگاه نظری مجاز است اما بخاطر وسعت و گستردگی مسأله استفاده از چنین تکنیکهایی غیر عملی است. یک سازمان باید چند واحد ازمحصوالت خود را بفروشد تا به نقطه سربه سر دست یابد ،یعنی نه سود داشته باشد نه ضرر ؟ یک سازمان زمانی به نقطه سربه سرمی رسد که کل درامدش دقیقاًبرابربا کل هزینه هایش باشد. درامدها = هزینه ها کاربرد تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر : حداقل واحدهای تولیدی که الزم است مدیربرای دست یابی به اهداف سود مورد نظربفروش برساند؛چقدراست؟ آیا مدیر باید همچنان به فروش محصوالت فعلی ادامه دهد یا آنها را از خط تولید خارج کند؟

62,000 تومان