صفحه 1:
عنوان پودمان: روابط کار
استاد : دکتر عبدالحمید شمس
زمستان
۱۳۸۹
صفحه 2:
در ایجاد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی برای احراز ذ
© *حق برخورداری از تامین اجتمایی از نظر بازنشستگی. بیکاری
پیری. از کارافتادگی...
صفحه 3:
مفاهيم 9 اصطلاحات 2 وابط کار
- اتحادیه های کارگری؛
- اتحادیه های کارمندی»
- اتحادیه های روشنفکری»
- اتحادیه های کار فرمایی.
صفحه 4:
؟ دولت و روابط کار»
© اعتصاب و آثار آن»
* مذاکرات جمعی
؟ پیمانهای جمعی؛
مشارکت کارکنان دز تصمیح گیزی؛
؟ آموزش کار کنان»
؟ حقوق و دستمزد
* شایسته سالاری.
صفحه 5:
مفهوم روابط کار
© فر آيند تصمیمات هماهنگ در چهار چوب شرایط سیاسی,
اقتصادی و اجتمایی با هدف تنظیم روابط مدیران و کارمندان
یا کار کنان و یا کار گران» در جهت رعایت حقوق حقه
طرفین.
؟ مجموعه ای از قوانین و مقرراتی که حاکم بر روابط کار می
باشد.
صفحه 6:
شوند:
* قوانین فرعی» hws بیع
* قوانین تنظیم کننده.سها مصلب؟)
* قوانین محدود کنندهه Restrictive ka
* قوانین مشارکتی.جسه! Porticipaive
#تداخل وسیع روابط کار و مدیریت منابع انسانی...
صفحه 7:
"وازگان متعارف: اتحادیه. فدراسیون کنفدراسیون. سازمان
های کارگری و یا کارمندی» سندیکاء(واژه (ple
* سندیک : عطلشخصی که منتخب چند نفر است
برای دفاع از منافع مشترک؛
* سندیکالیست: فعال یک تشکل سندیکایی و حرفه ای؛
* سندیکا: اتحاد افراد مشترک المنافع در محیط کار.
صفحه 8:
9 تعریف دیگر: سندیکا سازمانی است داوطلبانه. متشکل از کار کنان
ويا كار كران يك حرفه و يا حرف مختلف» صرفنظر از تفاوتهاى
عقیدتی» سیاسی, مذهبی, جنسی و نزادی, كه
به منظور تامین و حمایت از منافع گروهی و اعتلای موقعیت اعضاء
ایجاد می شود.
؟ گونه های سندیکا:
* انواع اتحادیه های کارگری:حرفه ای. صنعتی »عمومی و کار گاهی.
- تقسیم بندی دیگر: انقلابی و اصلاح طلب.
صفحه 9:
گونه های سندیکا( دنباله
© اتحادیه کار مندی: - تاریخ پیدایش, اواسط قرن ۱٩
- منشاء: اتحادیه آتش نشانهاء پلیس,پست؛
- تقسیم بندی: اصلاح طلب و انقلابی(سندیکالیسم انتگرال)؛
© اتحاديه روشنفكرى: دانشجويى؛ معلمین, نویسندگان,روزنامه نگاران؛
© اتحاديه كارفر مايى:- سنديكا هاى حرفه ايو صنفی؛ سندیکای کار فو مایی
نيزبه شمار مى أيندء كو اينكه كار كران ماهر و قديمى نيز در اى اتحاديه ها عضويت
« اتحادیه های کارفرمایی کوچک و متوسطه
» اتحادیه های کار فرمایان بزرگ.
صفحه 10:
هدف از تشکیل اتحادیه
* رشد اقتصاد ملی از طریق حسن تفاهم و نامین و حفظ منافع
مشنترک » حذف رقابتهاي نامشروع ow صاحبان صنایع یا حرف حل مشکل برقرا
bal, عادلانه میان کارکنان و See عضو pitas seas oh bins
دولث و روابط کار:
- روابط سه جانبه و یا دو جانبه؟
- دولت و دخالت حداقل( در نظامهای دموکراسی لیبرال)!
- دولت و دخالت حداکثر( در تظامهای با برنامه ریزی
متمرکز؛ دولت و جریان غالب تنظیم کننده روابط کار هستند),
- کشورهای با اقتصاد مختلط(گاه نقش ارشادی,گاه مداخله جویانه:مثال
در پیمانهای جمعی؛ رسما ارشادی, عملا دولت يكه تاز).
صفحه 11:
* اعلاميه جهانی حقوق سندیکایی» مصوب ۱۹۷۸ پراگ؛
* تعريفيد قطع ارادی فعالیت های حرفهای توسط جمعی ازکارکنان یا کار
مندان؛ برای رسیدن به اهدافی خاص, بدون تمایل به قطع دانمی
قرارداد کار و روابط رسمی پا سازمان مطبوع.
* اصل اعتصاب در مقابل اصل "لوک اون" يا حق کار فرما در اجتناب از
عرضه کار به مستخدم قرار می گیرد.
* درقانون کار پیشین ایران ؛ ماده 60 حق اعتصاب و تعطیل کارگاه
پیش بینی شده بود اما نه برای کارمندان.
؟ اصل اعتصاب در مقابل حق کار و اصل حداقل خدمات(تداوم)؛
صفحه 12:
*ویژگی ها:
« قبلااعلان شده باشد.
* چرخشی نباشد: حرکت اعتصاب در بخش های مختلفه
& صرفا برای دفاع از منافع حرفه ای صورت گیرد(سباسی
نباشدا؛
+ حفظ شئونات و اسرار حرفه ای»
« نظم عمومی را بخطر نیندازد (اشغال محل, گروگان گیری
خرابكارى..).
صفحه 13:
گونه های اعتصاب:
* تحریم کم کاری خود داری از اضافه کاری»
* تحسن در محل کار(نشسته)؛
© اعتصاب تبهدید کننده(موقت) به اعتصاب طولانی»
؟ اعتصاب نویتی( قطع کار بطور متناوب)»
* اعتصاب ناگهانی و اعلان نشیده
* ممانعت از استخدام دیگران»
© اشغال محل كار اعتصاب همدردی و اعتصاب غذا...
صفحه 14:
گفتار ۵: مذاکرات و پیمان های جمعی
* منبع قانونی: ماده ۳۵ قانون کارت پیمان دسته جمعی کار عبارت است از
پیمان کتبی که بمنظور تعیین شرایط کار بین یک یا چند سندیکاء اتحادی
یا کنفدراسیون کارگری؛ از یک طرفه و یک يا چند کارفرما یا سندیکا یا
اتحادیه کارفرمایی از طرف دیگر منعقد مى كردد
* با استنباط از ماده ۳۵ قانون کار می توان مذاکرات دسته کار را
مذاکراتی دانست که بین یک سندیکا یا اتحادیه ویا کنفدراسیون کارگر
از یک طرف و یک یا چند کار فرما... بمنظور انعقاد پیمان دسته جمعی کا
در جهت تعیین شرایط کار صورت میکیرد
صفحه 15:
هدف مذاکرات جمعی:
* ایجاد سازش میان منافع متضاد و انتظاران متباین کارکنان و
کارفرمایان؛
* برقراری صلح اجتماعی از طریق گفتگو.
نقش دولت: از نظر اغلب قوانین کار پیمانمهای جمعی, قاعدتا باید
دو جانبه باشد؛ اما در ایران » به دلایلی چون:
- عدم توجه به اهمیت آن توسط کارگران و کارمندان
- عدم تمایل دولت به توزیع قدرته
- نبود اتحادیه های مستقل و بزرگ که به بلوغ دموکراتیک رسیده باشند.
ضرورت دخالت وزارت کار برای نزدیک کردن دیدگاهها .
احساس می شوند.
صفحه 16:
نتایج مذاکرات جمعی:
مذاکرات جمعی به عقد پیمان جمعی منجر میشود اما در
صورت عدم توافق: « یا تعویق موقت مذاکرات صورت می
تيرد
* يا اعتصاب و تعطيل مجدد محل كار»
+ تعديل نيرو...
ياد آورى:مذاكرات جمعى عمدتا در زمينه روابط كار مطرح است.
ام كاه براى توافق هاى سياسى نيز كار برد دارد.
صفحه 17:
*روس های مشارکت:
۱-مشارکت در تبادل اطلاعات و مورد مشورت قرارگرفتن؛
۳- مشارکت بصورت مذاکرات دسته جمعی؛
۳-تصمیم گیری شورایی و ارائه پیشنهادات توسط تمامی کارکنان
(مدل ژاپنی)؛
- مشارکت از طريق نمایندگی(باحق رای و یا بدون رای-نمونه
اروپای غربی)!
۵-خود گردانی: انتخابی بودن هیئت مدیره( فانون۱۹۵۰دریوگسلاوی)؛
صفحه 18:
تعریف: کلیه اقداماتی که میزان نفوذ و مسئولیت کارکنان را در فرآیند
تصمیم گیری از طری نمایندگی مناسب, درسطوح مختلف سازمان
افزایش می دهد.
# هدف:این است که از طریق دخالت دادن کارکنان در فرآیند تصمیم
گیری؛ از میزان برخوردها و تعارضات موجود بین مدیران و کارکنان
کاسته شود و احساس تعلق فرد به سازمان افزایش یابد.
از نظر اقتصادی: افزایش کارایی و بهره وری در سازمان؛
- از نظر اجتماعی: تقویت همکاری و جامعه پذیری و کاهش تعارضات در
محیطی سالم و ایجاد آرامش در محل کار.
صفحه 19:
ویژگی ها و کارکرد
Cole مرتبط با نظام روابط کارکه در کالبد مدیریت خدمات کشوری ایران
مطرح می باشد. در مقایسه با کلیه مقولات مطرح در نظام روابط کار در
جهان؛ به مباحث زیرمحدود می باشد:
* آموزش کار کنان دولت؛
* ضوابط مربوط به استخدام رسمی و پیمانی
* کار راهه شغلی»
* نظام پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان؛
* کوچک سازی و اثرات آن بر نیروی کار»
# ساعات کار و مرخصی ها.
صفحه 20:
مجازی»
مانهای مج
قویت ساز
كرايش به تقوب
مثبت: كراب
كى هاى مثب
*ويز
نیک
پایی دولت الکترونب
: 3 محوری»
i * ۳ ۲
* دانایی = a !
hae بر اساس کار
ی
زمان
03
صفحه 21:
ویژگی های قابل بحث:
؟ رویکرد حاکم بر قانون مدیریت کشوری, متاثر از برخی ابعاد منفی نظرات
اقتصادی وارداتی می باشد؛
* از مشمارکت واقعی کارکنان در تصمیم گیری ها سخن نمی كويده
*؟ از اتحادیه کارمندی خبری نیست»
* على رغم تاکید بر دانایی محور بودن سازمان هاءعملا بر شایسته سالاری
تاکید ندارد.
* حق اعتصاب به رسمیت شناخته شده نیست؛
* نظام استخدامی مبتنی بر تبیض است»
* از مذاکرات و پیمان های جمعی سخنی در میان نیست.
صفحه 22:
«افزایش کارایی و اثر بخشیی»
ارتقاء سطح کیفی سرمایه انسانی»
* توسعه آگاهی های عمومی کار کنان دولت؛
* توانمند سازی مدیران؛
* آماده سازی کارکنان دولت برای ارتقاء شغلی؛
* رشد فضائل اخلاقی؛ فرهنگ سازمانی و بهبود روابط انسانی
کارکنان دولت (تقويت جامعه يوا , °
صفحه 23:
مزایای استخدامی
آموزش کار کنان دولت
© کارکنان به ازای هر ۱۷۲ ساعت آموزش از یک سال تعجیل در ارتقاء
گروه برخوردار می شوند؛
* در صورت اخذ یکی از گواهینامه های"مهارتی"*تخصصی" یا
"تخصصی-پژوهشی" کارکنان دولت از مزایای مدارک تحصیلن "فوق
دیپلم " "لیسانس "و "فوق لیسانس" برخوردار می شوند.
* آموزش 7۳ کارکنان دولت: در راستای تحقق دولت الکترونیک است»
دولت برنامه های آموزش آی تی کارکنان, در قالب ۷ مهارت؛ را پیش
بینی نموده است.
صفحه 24:
© هيات دولت با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی ضوابط مربوط به
استخدام دولتی راء با مصوبه ۳۰/۵/۸۱ مرتبط با پیشنهاد سازمان
۳ 3 بر نامه ریزی » مشخص می سازد.
۴ ز کوچک سازی دولت و تعدیل نیروی انسانی.
قاعده + استخدام در کلیه دستگاههای مشمول قانون هماهنگ
پرداخت. به صورت پیمانی و موقت...انجام خواهد شد.
«استخدام رسمی و ثابت» تنها برای مشاغلی که استخدام
غیر رسمی امکان پذیر نباشد. صورت خواهد گرفت.
« مدت قرار داد استخدام پیمانی: یک تا سه سال و قابل
تمد ید.
صفحه 25:
«افرادی که در مشاغل کار گری به خدمت پذیرفته می شوند» تابع
قانون کار هستند.
برای جذب و نگهداری افراد با تخصص های ویژه؛علاوه بر حقوق
و فوق العاده های متعارف پرداخت فوق العاده مخصوص نیز پیش بینی
شده است. افزایش فوق العاده مخصوص. بنا به تشخیص بالاترین
مقام دستگاه, تا ۶۰ درصد. بر اساس ننایج ارزیابی عملکرد مستخدمین
پیمانی» بلامانع است( یرای کارکنان برجسته و فعال).
صفحه 26:
۶ ساعات کار کارمندان دولت 46 ساعت در هفته؛
* در موارد خاص دستگاه اجرایی می تواننده با رعایت سقف 46 ساعت با
| توجه به شرایط جفرافییی و فصلی, ساعات کار را تنظیم نمایند؛
مرخصی سالیانه "۲ روز مرخصی کاری (بدون احتساب تعطیلات بين
رت :با استفاده از حقوق و مزایا!
* نیمی از مرخصی کارمندان در سال قابل ذخیره است؛
۶ در قانون مدیریت خدمات کشوری» حداکثر ۶ ماه مرخصی استعلاجی
برای کار مندان پیش بینی شده است؛
۶ بیماران صعب العلاج مستثنی شده اند(بیشتر از ۶ ماه ممکن است).
صفحه 27:
نظام حقوق و دستمزد
کارمندان دولت:
؟ اصل دهم لایحه مدیریت خدمات کشوری مربوط به حقوق و
دستمزد است.
؟ رویکرد رسمی: فردی نمودن نظام حقوق و دستمزد؛
* از اين پس نظام پرداخت کارمندان دولت بر اساس امتیازاتیکه
بر مبنای نوع شغل و کیفیت شاغل به دست می آورند» تعیین
می شود.
* بر این اساس امتیاز حاصل از نتایج ارزشیابی این عوامل در
ضریب ریالی مربوطه ضرب می شود و مبنای تعیین حقوق و
مزایای کارمندان قرار می کیرد.
صفحه 28:
* عوامل مربوط به شاغل نظیر:
# تحصیلات»
#معلومات و دوره های آموزشی
# سنوات خدمت و مسئولیت هاء
* مهارت و تجربهء قدرت فکری و ...»حداکثر 1۰۰۰ امتیاز
تعیین شده است.
* امتیاز متصدیان مشاغل مدیریت سرپرستی متناسب با:
#پیچیدگی وظایف مسئولیت هاء
* حیطه نظارت و سرپرستی» حساسیت شغلی و...
صفحه 29:
عوامل مربوط به شغل نظیر:
#اهمیت و پیچیدگی وظایفه
* سطح تخصص ومهارت های مورد نیاز»
#«ناگفته نماند که حد اقل امتیاز جدول ارزشیابی مشاغل ۲۰۰۰ و حدا
امتیاز 1۰۰۰ است.
در اين مصوبه علاوه بر پرداخت های ذکر شده (حقوق)» ۱۰ مورد فوق
العاده هایی نیز به کار مندان قابل پرداخت است.
+ در ماده ۷۸ این مصوبه نیز آمده است حد اکثر حقوق
حقوق ثابت و فوق العاده های در یافتی کار کنان نباید از هفت برابر حداقل
حقونی ثابت و فوق العاده تجاوز نماید.
صفحه 30:
عمده ترین ويؤكى ها:
عدالت محور ی»
: يكى از ویژگی های دولت خوب می باشد.
* استوار بودن اين مصوبه بر نظام امتیازی یکی از دلایل عدالت گرا
بودن آن می باشد(حداد عادل)؛ عبور از زمان مزدی به کار مزدی.
* وجود فوق العاده های متعدد » علاوه بر حقوق ثابت ابزار دیگر بر
قراری عدالت می باشد.
کاستی ها: عدم توجه به اصل فردی نمودن حقوق و دستمزد.فقدان
توجه به ماموریت سازمانی که چگونگی تحقق وظایف را معین میکند.
صفحه 31:
ويؤكى هالدنباله):
* دانايى محورى : بر اساس نظرات دفتر مطالعات اجتمايى مركز
يزوهشهاى مجلس:
* نظام كرايش به ايجاد سازمان هاى دانايى محور دارد؛
#در اين سازمانها مغز ها مهمتر از دست ها هستند و دانش در آنها
نقش کلیدی دارد؛
* سازمانهای نوین دولتی بر سه پایه هوش, اطلاعات و ایده استوار
خواهند بود؛
* در اين راستا استخدام پیمانی و بویژه رسمی با استفاده از نیرویهای با
تخصص بالا صورت می گیرد.
صفحه 32:
کوچک Sib
واثرات آن بر نیروی انسانی:
* گونه ها : * ادغام و تجمیع سازمانها و واحدها؛....
بازخرید. عدم استخدام رسمیء باز
کارکنان مازاد؛(ایجاد بانک اطلاعات
هوگذاری شدای عبر اکن رش های دولتی به بخ
خصوصی(تصدی های اجتماعی و تصدی های اقتصادی)؛
» حذ برخی ازپست های سازمانی که مستخدمین آنها بازخريد
باز نشسته شده
#شرکتی نمودن برخی از کار کنان پایه.
صفحه 33:
کارایی و اثر بخشی:
۶ "دولت کوچک دولت کار آمد":
در این راستا اقداماتی صورت گرفته است همچون:
* تاکید بر تسریع در خدمت رسانی و تکریم ارباب رجوع»
بالابردن سطح تحصیلات و آموزش کارکنان دولته
«تبدیل زمان مزدی به کار مزدی»
#افزایش حقوق به تناسب افزايش کارایی در بر خی از سازمانها(۱۱۸
بدون توجه به بهروری»
#اتوماسیون فعالیت های اختصاصی و عمومی(دولت | لکترونیک)»
#نظر سنجی ارباب رجوع.
صفحه 34:
* تلاش دولت برای بهبود شرايط كار قابل شتايش است اما بايد توجه داشت كه: * اين
تلاش ها در چهار چوب یک نظام مردم سالار و مبتنی بر وفاق ملی صورت گیرد؛ در
غیر این صورت مجموعه ای از کار کنان باثبات و صاحب امتیاز در محیطی بی ثبات
خواهند بود .
* نکته دیگر اینکه علیرغم کوچک سازی دولت » از بعد كار كنان»
کلیت دولت. نه تنها کوچک نشده است بلکه بر حجم و اندازه آن افزوده شده است؛
حرکت به سوی دولت الکترونیک شروع شده است. اما تلاش برای همه گیر نمودن
آموزش آهاد جامعه و ایجاد زیر بنا های این دولت انجام نشده است.
* نتيجه :* پیدایش دولت الکترونیک سازمان محوره * پیدایش شکاف اطلاعاتی میان
کارکنان نظام و نخبگان, از یک سو, و مردم؛ از سوى ديكر...
