صفحه 1:
صفحه 2:
استاد راهنما
سيدابوالفضل رضوى
* لهیه و تطیم
سمانه خیاطی- زهرا سالاری- افسانه حسن زاده-فاطمه حسنی
۲ 56۳۱0۵01 : جهت دریافت فایل های جدید به وب سای *
صفحه 3:
فصل اول :
wu
صفحه 4:
تعریف روان شناسی تجربی :
روان شتاسی تجربی یعتی کاربرد روش آزمایشی در روان شناسی
کاربرد روش آزمایشی در روان شناسی
مشاهده :
یعنی درک وقایع و روابط آنها به کمک حواس یا به کمک ابزار هایی که بر
دقت او توانانى خواس فى افراية -
ارائه فرضيه :
همان حدسى و گمان اولیه یا رلبطه اگر که بین متفیر ها فرض می شود
آزمایش :
محقق فرضیه خود را مورد آزمایش قرار می دهد تا درست يا نادرست
بودن آن معلوم شود . تأثیر متغیر مستقل به وابسته را در حالی که
یه مارد با اس ای
صفحه 5:
تنظیم و طبقه بندی نتایج :
تنظیم و طبقه بندی نتایج :
كه معمولاً با فنون آمارى انجام مى كيرد بدین ترتیب
Gare oS بس ازآن كه مرحله آزمايش را يشت
ل ec) eee
های آماری تنظیم و طبقه بندی می کند و آخر الامر
به تفسیر آنها میپردازد.
صفحه 6:
دشواری های روش ازمایسی :
اس
اصولاً از نوع دشواری های اخلاقی است بدین صورت
که نمی توان پدیده dic wh خودکشی ۳ به
صورت آزمایشی مورد مطالعه قرار داد.اما اين
دشواری ها به کمک روان شناسی حیوانی تا اندازه
ای حل شده اما جای تردید نیست که نتایج حاصل
از مطالعه حیوانات درباره انسان به راحتی قابل
تعمیم نخواهد بود .
صفحه 7:
تاریخچه :
=
که کتاب اصلی او در سال 1860 تحت عنوان اصول سایکوفیزیک منشر شد
مفدولاً بتان کار بان شناسی ری بسا سس اد
هلم هولتز : 7
تک یگ از فلاسته العانی است که به پیشرفت روان شناسی چربی کمک
کرده است او بو که برای آولین بار نظریه ی رنگ ها را ارائه داد وانيز در
گسترش آن کوشید .
وونت :
در واقع اولین روان شنسا تجریی است. اوست که در سال 1879 اولین
آزمایشگاه روان شناسی را در لایپزیک آلمان بنا نهاد.
صفحه 8:
دو جریان فکری که روان شتاسی تجربی را تحت تاثیر قرار داد
الف) نظریه گشتالت:
که در اثر تلاش های ماکس ورتمایمر و شاگردان و همکاران او رشد یافته
است . اساس مکتب گشتالت این است که نمی تواند روان را به واحد
های مجزا تقسیم کرد.
ل ففری تاصل ار بسربه ی کشتالب از انس جهت مار آهمیت اس
که خطر تجربه روان به عناصر کوچک را خاطر نشان می سازد و بر
اهمیت محیط تأکید می ورزد.
ب) رفتار گرایی :
که در سال 1913 و به دنبال نظرات واستون به وجود آمد طبق این نریه
ص رن ارس سس ار را رال ای اکن
و نه بر اساس محتوای آگاهی روان شناسی رفتار گرایی یعنی
روانشناسی مبتنی بر مشاهده به دنبال مطالعات پاولف درباره بازتابهای
شرطی به سرعت گسترش یافت.
صفحه 9:
نقد روان شناسی تجربی:
deals روش رایس در روانشناسی محدودیت ها و
اجبارهایی به وجود میأورد مثلا هر چیزی که قابل
مشاهده نیست از قلمرو روش آزمایش به دور می
ماند و خود مشاهده نیز زمانی اعتبار می aS rub
قایل تکرار باشد.
صفحه 10:
انتقادهای پل فرس
وس ری خر زا فذاق كلن من كلد
ب) روان شناسى تجربى كل را فداى جز مى كند
ج) روان شناسى تجبى ذهنيت را فداى عينيت مى كند.
مور از اتفاد اول این است که روانشناسی لكر 2 ذال
کشف قوانین کلی است و تفاوت های فردی را ندیده می
گیرد منظور از انتقاد دوم یعنی این که روان شناسی تجربی
کل را فدای جز می کند لین است انسان را به صورت یک کل
ويك بارجةه در نظر ی کرو نلک آن را ارات دوکر
et ار ا سن
تظريه رفتار كاين آن جه را فى بينيد و اناجه را كه مشاهدة
مى كند مورد توجه قرار مى دهد .
صفحه 11:
فصل دوم
روش شناسى
صفحه 12:
آزمايش 1
اثر أكاهى از نتايج عملكرد
يادآورى :
هیچ آزمایش شونده ای نباید قبل از اجرای آزمایش این
متن را بخواند .
هدف :
نشان دادن این واقعیت که آگاهی از نتایج عملکرد را تحت
قرار می دهد . می توان از این قانون ساده در
تعلیم و تربیت استفاده کرد بدین ترتیب که معلم تکالیف
دانش آموزان را بررسی کند و نقاط قوت و ضعف را به
اطلاع آن ها برساند.
صفحه 13:
وسایل آزمایش
سه برگ کاغذ میلیمتری- دو عدد خط کش که یکی از
آنها دست کم سي سانتیمتر طول دارد- یک عدد مداد-
یک عدد چشم بند.
روش آزمایش _
در لا از ایحا اسان ره
ل ا
آزمايش به صورت زير است :
صفحه 14:
مرحله اول
هدف مرحله اول نشان دادن این واقعیت است که
آزمودنی, در حالی که تنها از توانایی حسی- حرکتی خود
استفاده می کند, با چه دقتی می تواند فاصله را ارزیابی
کند.ابتدا آزماینده چشمان آزمودنی را می بندد و یک خط
کش در اطرف آزمودنی و خط کش دوم به عنوان نشانه
در ده سانتی متری خط کش اول و به موازات آن قرار می
کرد و دست ارمودنی را می گیردو نوک مداد در مقابل
خط کش اول قرار می دهد و به آزمودنی می گویداز
طرف خودت به طرف من خطوط ده سانتى مترى رسم
كند براى اين كه بداند خطوط ترسيمى ده سانتى متر شده
يا نه در ده سانتى مترى شما خط كش ديكرى كذاشته
شده خط کش دومی براى ينج تمرين اول سر جايش
است و بعد آزماينده آن را بر مى دارد و آزمودنى بايد 20
خط دیگر را خودش رسم کند ( در مجموع 25 خط) به
صفحه 15:
مرحله دوم
آزمودنی باز هم با چشمان بسته بیست خط 10 سانتی
متری را رسم می کند اما در اين مرحله پس از ترسیم هر
خط از طول أن مطلة مس Bo
هَدفٌ مفرحله دوم نشان دادن اثر آگاهی از تایح بر
تطكره السعروا ارق كيم كم اه
رسم ينج تمرين اول سر جايش است و ازمودنى خودش
بيسيست خط یگ را فى كشد در لين مرخله يس ار رصم
هر خط از طول أن مطاح مى شود در ابن مرحله بس أن
رسم خط آخر ازمودنی می نواند چشمهای خود را باز کند
اما نباید خطوط ترسیمی را ببیند
صفحه 16:
مرحله سوم
در واقع تکرار دقیق مرحله اول است هدف مرحله سوم
نشان دادن این واقعیت است که آگاهی در مرحله دوم
نتایج مرحله سوم را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
صفحه 17:
نتایج تحلیل
1- برای هر یک از سه مرحله, میانگین و انحراف استاندارد
طول 20 خط آخر را محاسبه می کنند.
2- سه میانگین بدست آمده را با یکدیگر مقایسه می کنند
و معنی دار بودن تفاوت میانگین های مراحل اول و دوم
و اولر و سوم را با استفاده از آزمون ۲ استیودنت در
مورد گروههای همتا مورد بررسی قرار می دهند.
3- سه میانگین به دست آمده را با معیار 10 سانتی متر
4- انحراف استانداردهای سه مرحله را با یکدیگر مقایسه
می کنند تا معلوم شود آیا آگاهی از نتایج پراکندگی ها را
تحت تاثیر قرار داده است؟
صفحه 18:
1 فصل سوم:
اراس ی ار
هدف :
مطالعه تحول کارایی در شرایط مختلف مخصوصاً در
شرایط کار مضاعف و حواس پرتی
وسایل آزمایش :
آزمون خط زنی تولوز - پیرون که آزمون دقت یا آزمون
مربعهای دنباله دار نیز نامیده می شود, کرونومتر .
روش آزمایش :
آزمون خط زنی را در اختیار آزمودنی می گذارد و از او می
خواهد که از چپ به راست و از بالا به پایین هر چه سریعتر
كليه عم مشاب شه علاضت بالاى اصصفحه | خا بريه
9 مراحل آزمايش به ترتيب زير است .
صفحه 19:
1.شروع کار :
آزماینده با علامت شروع کند . آزمودنی شروع می کند و
job a سریع کلیه علائم مشابه به سه علامت بالای
صفحه را خط می زند آزماینده در پایان سه دقیقه
علامت ایست wo دهد آزمودنی بلافاصله توقف می کند
و در نقطه ای که توقف کرده است یک [] می گذارد.
صفحه 20:
2 دقيقه استراحت :
آزماينده از آزمودنى مى خواهد كه دو دقيقه استراحت كند
و در مدت استراحت آزمون را به صورت يشت و روى
کر دار تا علیم نات رده با دآور ی شى كل
که این عمل در همه ی مراحل استراحت باید تکرار شود
صفحه 21:
3 خط زنی در شرایط عادی :
پس از دو دقیقه استراحت و آزمودنی از نقطه ای که مانده
بود شروع میکند و مثل مرحله ی اول کلیه ی علائم
مشابه به سه علامت بالای صفحه را خط می زند در
پایان سه دقیقه باز با فرمان آزماینده توقف می کند و در
نقطه ای که توقف کرده است یک [] می گذارد.
صفحه 22:
4. دو دقیقه استراحت
5 خط زنی در شرایط کار مضاعف :
پس از دو دقیقه آزمودنی باید دوباره از آنجا که مانده
شروع به خط زدن كند با يان تفاوت که همزمان با خط
زدن باید کار دیگری همم انجام دهدو ul اين که از عددی
که آزماینده انتخاب می کند شروع کند و در ذهن خود
سه به سه بشمارد یادتان باشد همان طور زیاد خط زدن
, جا نینداختن و اشتباه خط نزدن علایم مهم است زياد
شمردن , جا نینداختن و درست شمردناعداد مهم است
در پایان سه دقيقه آزمودنی با فرمان ارمابنده توقف می
کند .و در نقطه ای که به آن رسیده [] می گذارد و
آخرین عدد را در حاشیه کاغذ می نویسد.
صفحه 23:
6 دو دقیقه استراحت
7. خط زدن در شرایط عادی (مثل مرحله سوم)
8. دو دقيقه استراحت
9. خط زدن در شرايط حواس يرتى :
آزمودنى باز هم شروع به خط زدن مى كند اين بار
SING roy el طرف سات 55] | ترا را اه
بای وی ی مور مرا حت فزار من كير
صفحه 24:
0 . دو دقيقه استراحت
1 . خط زنى در شرايط عادى مثل مراحل 3 و7
2 دقيقه استراحت
3. شمارش ذهنى اعداد:
آزماينده به آزمودنى كه كار خط زنى تمام شده است تنها
يى مرحله از آزمايش باقى مانده است و آن شمارش
ذهنى اعداد است بدين ترتيب كه من براى شما عددى
انتخاب مى كنم و شما بايد بدون آن كه كار ديكرى انجام
أ ار لل سو كد و در كن لك لا لا 2
وقتى يايان كار را اعلام كردم .
صفحه 25:
آخرین عددی را که به ان رسیده اید در حاشیه ی کاغذ
بنویسید عددی که آزماینده انتخاب می کند باز هم بین 20
تا 30 قرار دارد و متفاوت از عددی است که درمرحله 5
(خط زنی در شرایط کار مضاعشف ) انتخاب شده بود.
این مرحله نیز مانند سایر مراحل سه دقیقه طول مى
كه و sien ی یر دار
عدد) مقایسه می شود این مقایسه از خط زدن علایم بر
شمارش اعداد را نشان می دهد مقایسه دو عدد ثابت می
کند که کار مضاعف بازده را پایین می اورد.
صفحه 26:
کارایی آزمودنی را در هر یک از مراحل 11,9,7,5,3 به
دست می آورند
برای اين کار جدولی رسم می کنیم که درآن برای هر یک
از شرایط آزمايش موارد زیر را درج می کنند :
الف) تعداد علایم دست نخوردن
تاد علا غلط حا دور
ج) تعداد علايم فراموش شده
صفحه 27:
د)کارایی کل آزمودنی در هر مرحله
برای به دست آوردن کارایی کل آزمودنی در هر مرحله به
cup ale jl WS خط خورده یک نمره مثبت می دهند
برای هر یک از علایم غلط خط خورده و فراموش شده نیم
تمره منفی در نظر می گیرند جمع جبری نمرات مثبت و
مك کار و ی بت ورت إن للست
که کار مشاعف هشته کارانی ll ey God اين
آزمایش تایب هی کند که هیچ کس نمی تواند زو کار راب
eS LIC cate StS lee ل pe
Mie mean renin Cale ene a Ine
اما در جورد آثر حواس برتی بر كارابى ١ تجربه بان می دهد
که حواس پرتی گذرا می تواند کارایی برخی آزمودنیها را
موقتاً آفزایش دهد.
صفحه 28:
صفحه 29:
هدف :
آشنایی با واکنشهای مختلف در مقابل دو هیجان ترس و
خشم 055
وسایل آزمایش :
Sy های گزارش
صفحه 30:
روش تهیه گزارش :
یک تا چهار هفته قبل از تشکیل کلاس درس ,آزماینده از
آزمودنیها می خواهد تا در روزهای آینده از سه موردی که
موجب ترس آنها و از سه موردی که موجب خشم آ
Er oe ecient
برای تهیه گزارش آزماینده از ازمودنیها می خواهد که 6
برگ کاغذ کلاسور پا 6 برگ کاغذ ۸4 را طبق الگوی
صفحه ی قبل تکرارکنند.
صفحه 31:
آنها باید هر مورد را روی یک برگ جداگانه بنویسید
بنابرلین باید سه برگ برای هیجان ترس و سه برگ برای
هیجان خشم اختصاص دهند.
آزماینده از آزمودنیها می خواهد که گزارش ها را بدون
ام تست این ام و A SM Gate
اتفاق افتاده است بئویسند و به عمل از واقعیت فاصله
نگیرند آزمودنیها باید بیشتر هیجانهاییگزارش دهند که در
هفته های قبل از تاریخ تحویل گزارشها برایشان اتفاق
آفتاده است ارم نشت که این هیجان ها he ندید و
کاملاً استثنایی باشند
صفحه 32:
Sh باید نسبت به هیجانهایی که قبلاً تجربه شده اند
شدید باشند با وجود این اگر آزمودنی واقعا نتواند در
مدت تعیین شده هیجانهایی گزارش دهد می تواند
هیجانهایی که فبلا تجربه کرده است به شرط اين که
خیلی کهنه نباشند گزارش دهد.
موقعیت تولید هیجان :
یعنی موقعیتی که موجب شده است شما بترسید یا
خشمگین شوید فرض کنید پشت فرمان نشسته اید و
مشغول رانندگی هستید ناگهان کودک 5 ساله ای در
خلوى اتووبيل ظافر من شود واين اهر به شب شا را
مى ترساند.
صفحه 33:
واکنش های حرکتی:
معمولاً به دنبال هیجان ترس یا خشم واکتش هایی از
خود نشان می دهیم مثلاً فرار می کنیم پنجول می کشیم
no ould شویم مشت می زنیم لگد می اندازیم
كفش به کله طرف مقابل می زنیم و آنها همه جزء
واکنش های حرکتی هستند.
واکنش هایی که به دستگاه عصبی - -نباتی مربوط می شوند:
دستگاه عصبی - نباتی یعنی دستگاه سمپاتیک و پارا
سمپاتیک , دستگاهی که عملکرد ul در اختیار ما نیست .
صفحه 34:
واکنش های کلامی :
به هنگام هیجان غیر از واکنش های حرکتی گاهی
واکنش های کلامی نیز از خودنشان می دهیم بدین
ترتیب که برخی مردم جیغ می کشند برخی فحش
می دهند و برخی دیگر ناله و فریاد می کنند .
واکنش های درونی:
یعنی احساسات و افکاری که به ما دست می دهد
مثلاً احساس می کنیم دنیا به اخر رسیده است هیچ
کاری از دست ما برنمی آید .
صفحه 35:
اثر هیجان بر سایر زمینه ها :
هیجان می تواند بر زمینه های مختلف اثر بگذارد مثلاً هیجان
می تواند حافظه و ادراک را مختل کند خواب را آشفته سازد
و اشتها را نیز از بين ببرد .
تحلیل نتایج :
روز آزمایش یا روز تشکیل کلاس استاد درس همه ی
گزارشها را جمع آوری می کند آزمودنیها را به 7 گروه که
اعضای آن به صورت منشی کار خواهند کرد.تقسیم می کند
صفحه 36:
تا بررسی کرارش ها را عم كبرت اکر مداد ارعوديها به 28
نفر برسد آنها را به 14 گروه تقسیم می کند 7 گروه روی خشم
و 7 گروه دیگر روی گزارشهای مربوط به ترس کار می کنند ۰
گروه اول جدول توزیع شدت هیجانها را بر حسب سنی که در آن
ایجاد شده اند تنظیم می کند این جدول نشان می دهد در چه
سنی هیجن شدیدتر از سنین دیگر است.
گروه دوم ۲
جدول تنوع موقعیت ها و فراوانی آنها را تهیه می کند به کمک
اين جدول معلوم می شود که :
Vol چه موقعیت هایی هیجان زا هستند
تایبا : فراواتی آنها چگونه است
صفحه 37:
گروه سوم : فهرست تنوع واکنش های حرکتی و فراوانی
il را تنظیم می MS
گروه چهارم و پنجم و ششم و هفتم به ترتیب درباره ی
چهار ستون باقیمانده از الگوی تهیه ی گزارش کار
صفحه 38:
صفحه 39:
آزمایش 4. حساسیت پوستی
۲ آستانه مطلق تماس
هدف :
ا تباس در ناحیه کوچک تز دست و آشنایي 1
روش ثابت در این اندازه گیری تغییر استانه لحظه ای مخصوصا به
حرکت دست آزماینده در گذاشتن سوزن روی دست آزمودنی
بستگی دارد
اللا للا
سوزن های لاسه سنج وزن سوزنها بر حسب صدم گرم و به تعداد20
عدد و هر 10 عدد را در یک جعبه می گذاريم وزن کمترین سوزن یک
صدم گرم و بیش ترین آن یک گرم است .
صفحه 40:
روش آزمایش :
تست آزمودنی را انتخاب که بی ممو بانشلد/(44/)
انگشتان و کف دست و پشت دست / آن را رو به بالا می گیرد
و آزمودنی روی صندلی می نشیند و دست خود را افقی روی
أن قرار مى دهد و نباید با جسم سرد تماس داشته باشد بعد با
چشم بند چشم هایش را می بندیم بعد در ناحیه ای از دو دست
دایره ای به قطر 1 تا 2 میلی متر رسم می کنیم . و با سوزن
بزرگ تمرین می کنیم .
صفحه 41:
ابتدا جدود آستانه را با روش جدود oust مف Ey pes test «
سوزن را روی دست شما Ca ae و با اولین احساس این که
تماس سوزن را داشته oul بگویید (بلی )و اگر آزمودنی خسته شد به
او استراحت می دهیم .
۱/۱
دریافت و به سیستم عصبی مرکزی منتقل می کند .
صفحه 42:
آزمایش 5 . حساسیت پوستی
2 در تقظه ای يا آستانه تشخیص
هدف :
آستانه 2 نقطه عبارتند از حداقل فاصله ای که اجازه می دهد 2
Siro پوستی نزدیک به هم و جدا از هم تشخیص داده شود .
gaa lasl vole
2 نوک یک پرگار و یک خط کش و یک چشم بند
صفحه 43:
روش آزمایش :
آزمودنی باید آرام روی صندلی بنشیند و دست خود را به پشت یا
ساعد قرار دهد در جهت پهنا و یک خط مستقیم در جهت استخوان
رسم کنیم و در وسط خط ترسیمی یک نقطه ترسیم کنیم .
قبل از شروع آزمایش آزمودنی را با نوع تماس آشنا می کنیم و
آزماینده باید آن قدر تمرین داشته باششد که به طور همزمان 2 نوک
AT Tea تاش دهد ابید 2 موی پرگار/را با تالم
یکدیگر روی پوست قرار دهد
صفحه 44:
و می داند آزمودنی آّن را جدا از یکدیگر یعنی دو نقطه تشخیص
خواهد داد بعد فاصله دو نوک پرگار را آن قدر کاهش می دهیم که
آزمودنی یک نقطه را تشخیص دهد فاصله بدست آمده را استانه
نزولی می گوییم .
بعد فاصله را افزايش می دهیم هر بار بعد از تماس پاسخ را از
آزمودنی می پرسیم و آزمودنی دو نقطه را تشخیص می دهد فاصله
بدست آمده را آستانه صعودی می گوییم این عمل را متناوب ادامه
wo دهیم تا 5 آستانه صعودی و 5 آستانه نزولی بدست آید و
آزمودنی را با گفتن کلمه آماده از ارائه محرک آگاه و پاسخ به
صورت (یک نقطه ) يا (2 نقطه ) خواهد بود .
صفحه 45:
آزمایش 6
آستانه اختلافی
هدف :
اندازه گیری آستانه اختلافی و آشنایی با روش ثابت و قانون وبر
آستانه اختلافی عبارتند از : کمترین تفاوت بین دو ارزش یک محرک
که اجازه می دهد آن دو متفاوت تشخیص داده شود آستانه اختلافی
را می توان برای همه محرک ها از جمله : نور - صو ت- سرما-گرما-
فشار -وزن و رنگ استفاده کرد .
صفحه 46:
وسایل آزمایش :
2 وزنه و یک چشم بند و قوطیهای فیلم عکاسی که آن را با براده
arts Ul a) SNe 1 می گذاريم نا تکان نخورد 2 تجوم/100
گرمی یکی به عنوان وزنه ثابت و دیگری به عنوان وزنه متغیر .
روش آزمایش :
آزمودنی سرپا می ایستد چشم هایش را می بندیم و یک وزنه 100
گرمی در یک دست و وزنه سبکتر در دست دیگر می گذاریم تا آن را
تشخیص دهد اگروزنه سبکتر را با وزنه بی ابت برابر بداند آستانه
پایین خواهد بود و اگر وزنه سنگینتر را با وزنه ثایت برایر بداند آستانه
بالا خواهد بود . فاصله ی بین دو آستانه بالا و پایین را حدود آستانه
می گویند برای پیدا کردن آستانه واقعی از روش ابت استفاده
صفحه 47:
1) آستانه اختلاف بالا و پایین را محاسبه می کند .
2) آستانه اختلافی واقعی را خطای سیستماتیک می گویند از نصف
تفاضل آستانه بالاو پایین بدست می آید برای مثال آستانه بالا 115
و آستانه پایین90باشد
آسنانه اختلافی واقعی < وور +
کمترین تفاوت محسوس نامیده می شود .
3)کسر اختلافی یعنی نسبت تفاوت محسوس بر محرک ثابت و
مقدار کسر اختلافی هميشه ثابت است آن را قانون وبر می گویند .
115-90 25
QT
صفحه 48:
آزمايش 7. تضاد و پس تصویرها
هس یشان دادن این واقعیت که اثر یک تحریک مستقل از
مکانی و زمانی نیست بلکه به تحریک های دو رو بر آن و تحریک
1215 ][أواقع شدهاست وابسته.است”.
اثر مکان بر ادراک را به کمک تضاد هم زمان و اثر زمان را به کمک
پس تصویرها مطالعه می کنیم.
وسایل آزمایش:
تعدادی کاغذهای رنگی و خاکستری به ابعاد 30*40 سانتی متر و
کاغذ یا مقوای رنگی و سیاه سفید به ابعاد 10*10 سانتی مترو زرد
لل 1 تارادا م2۵ وا کاغی ی تیه لها
کرونومتر
صفحه 49:
روش آزمایش :
1- اثر متن بر ادراک :
000 اكد مريعى شكل بر.مى داريم به اضلاع 20*20 یکی SAG la
0 1 ]1 ]إن كأغذ خاكسترى 2 نيم حلقه جدا مى كنيم یکی از تیم حلفم ها
را روى قطعه زرد در حاشيه يكى از اضلاع مى جسبانيم و يكى روی قطعه آبی
مجموع این دو نیم حلقه را حلقه وونت می گویند . i
بعد اين دو قطعه را با فاصله 1 سانتی متری از یک دیگر قرار می دهیم آزمودنی یکی
از نیم حلقه ها را (نیم حلقه با متن آبی )را روشن تر و متمایل زرد می پیند و دیگری
را انیم حلقه پا منن زرد) را تیه تر 6یا متمایل به رنگ آبي مي بیند و اگر 2, قطعه/را
به هم نژذیک کنیم با فاصله را برداریم تضاد کمتر مي شود و اگر فاصله را دوباره
بگذاریم . و یک کاغذ نیمه شفاف روی آن بگذاریم تضاد افزایش می یابد پس ادراک
تحت تأثیر متن است .
صفحه 50:
2) يس تصوير ها :
اتن پس از محرک اصلی باقی می: ماد ال 45
در دیدن پس تصویر این است که وقتی چشم با یک تحریک سازگار
مي شود آن تحریک جای خود را به تحریک ديكر مى دهد . بس تصوير
۳ص تسا لیخد مس گيزيم که اثرا بحري یرای
از فزا از سس کیرد
ا رت با رین درا نیام وامتفیای
پس تصویر سفید,سیاه است و پس تصویر سپاه , سفید است و يس
تصویر سیاه در یک متن زرد کمرنگ و پس تصویر سفید در همان متن
زرد پررنگ است .
صفحه 51:
ت لون:
TV wn
رنگی مثل زرد را انتخاب می کنیم و آن را در وسط صفحه خاکستری
می گذاریم و تا 40 انیه می شماریم . در حالی که یک چشم ما
. بسته است پس تصویر یه رنگ آبی خواهد بود
yee he a
3) اگر دو مریع زرد و آبی را از حلقه وونت برداریم و آن را در وسط
صفحه خاکستری در کنار هم قرار دهیم و با یک چشم به مدت 40
ثانیه به آن خیره شویم با کمال تعجب می بینیم جای آن دو عوض
می شود .
صفحه 52:
ج) اندازه پس تصویر :
ا يمالك طلورا دتخواه بر می:داریم و د 4440/4
خاكسترى قرار مى دهيم به مدت 40 ثانيه به أن خيره و بعد سر
خود را به صفحه خاکستری نزدیک و دور می کنیم پس تصویر مربع
کوچک و بزرگ می شود.
صفحه 53:
د) پس تصویر منفی و مثبت :
اگر تحریک طولانی باشد پس تصوير منفی است | گر تحریک
کوتاه مدت و شدید باشد پس تصوير مثبت است به رنگ خود
محرک اصلی است
صفحه 54:
آزمایش 8:
کوزنگت
هدف :
تشخیص سر متداولترین نقص در ادراک بینایی که در رنگ های
قرمز و سبز دچار کوررنگی اند و شامل 2 گروه اند :
کورنگی کامل
کورنگی ناقص
کسانی که در رنگ قرمز کوری کامل دارند فراخنای ub مرتی
رنگها از طرف رنگ قرمز کاهش می یابد و در اطراف بهنجار سبز
مایل به آبی است .
صفحه 55:
le در کوران قرمز کامل به رنگ خاکستری که این ها طیف مرئی
را به وسیله رنگ خاکستری به دو قسمت تقسیم no کنند که
درخشانی و اشباع متفاوتی دارند .رنگ بنفش را خاکستری میبینند
و در مورد کسانی که رنگ قرمز کوری ناقص دارد هیچ بخشی از
ib مرئی خاکستری دیده نمی شود و لن را به صورت تار و
صفحه 56:
کوران کامل رنگ سبز :
رنگ سبز را به صورت خاکستری می بینند و به وسیله همین
خاکستری طیف رنگ مرثی را به دو بخش تقسیم می کند که از
ات ادا خشانب ایکسان است .در کوران کامل (زنگ رکه
آن را خاکستری می بینند در طیف مرثی رنگ ها کاهشی دیده نمی
شوند.
ز رابزز زتاشحيي مس ند و کی ریگ بر
و قرمز را مخلوط می بیند رنگ آبی و زرد را تند تر می بیند .
صفحه 57:
وساپل آزمایشی:
ایشی ها را این آزمون را تهیه کرده که شامل 38 کارت رنگی است.
روش آزمایش :
6 کارت بیش تر به کار می رود برای ردیابی استفاده می شود .
صفحه 58:
کارت1. :
همه ی اعداد 12 را می بینند ..
کارت 2 :
افراد سالم عدد 8 و کوران قرمز و سبز عدد 3 را می بینند . و کوران کامل هیچ
عددی را نمی بینند .
آکارت 3 1:
افراد سالم عدد 5 و كوران قرمز و سبز عدد را 2 مى بينند و كوران كامل هيج
صفحه 59:
کارت 4.
یت 2 زاامی بیند و بقیه که در رنگ ها اختلال دارند تمی Sita
کارت 5:
افراد سالم عدد 7 را می بینند و افراد که اختلال در رنگ دارند هیچ نمی بینند .
ous
افراد سالم هیچ عددی را نمی بینند و کوران سبز و قرمز عدد 5 را می بینند .
از کارت های 1 تا 21 برای تشخیص افراد بهنجار از نابهنجار است که فراد ally
7 کارت وافراد نابهنجاز به 13 کارت پاسخ می دهند
صفحه 60:
ادراک
صفحه 61:
آزمایس 9
خطای مولر- لایر
هدف :
مطالعه خطای مولر -لایر یا خطای درازا بررسی اثر نگرش
تحلیلی بر اندازه آن
lla. ا که را و
هستند درک نمیکنیم بلکه بر حسب نگرش های خود و این که در
کجا قرار می گیرند به صورت های مختلف درک می کنیم . همان
خطاهای ادراکی با فرایندهای یکسان تشریع نمی شوند . برخی
از أنها با افزايش سن كاهش بيدا مى کنند مثل خطای مولر -لایر
اما برخی به همراه بالا رفقتن سن افزایش پیدا می کنند مثل
خطای بینایی - حرکتی
صفحه 62:
وسایل آزمایش :
یک قطعه مقوای سفید به ابعاد 30*10 در نیمه چپ پاره خطی
به كاول!6 سانسن كثر و راو أن ا بآره خط 40 درجه حواهد
بود . در وسط شیاری به ارتفاع دو و نیم سانتی مترو عمود بر
هم ار جنس معوا یک نوار باریی به انعاد 2.5315 فى برند . ار
3 سانتی متری سمت راست درست در وسط یک نیم خط
رسم میکنند طول شاخک ها 2 سانتی متر و زاویه أن با نیم خط
0 درجه خواهد بود . با حرکت دادن نوار طول خط محرک را
با ات ای میک
صفحه 63:
روش آزمایش :
آزمودنی خط منحرگ را با خط ابت میزان کند . آن گاه خط
متحرک را در حالتی قرار دهد که از خط ثابت کوتاه تر باشد پس
از میزان شدن میزان خطای آزمودنی را از روی درجه بندی
پشت وسیله اندازه گیری بر جسب میلی متر می خواند و آن را
lic عدد یک می نویسد
صفحه 64:
قسمت دوم :
ار oy ltt tees lemme ota 02 ۱۳
متجرى را 40 يار با خط نات بان کرد ار ی کت 2
مرتکب خطا می شود آزمودنی باید خط متحرک را در حالتی
قرار دهد که از خط ثابت کوتاهتر باشد اگر آزمودني از خطاهای
ادراکی اطلاع نداشته باشد یا عمدا نخواهد نتیجه آزمایش را به
هم بزند خطاهای 40 اندازه اول معمولامنفی خواهد بود
خطاهای 120 اندازه دوم به احتمال زیاد منفی خواهد بود .
صفحه 65:
قسمت اول)برای هر یک از حالت های شروع جمع جبری خطاها
را به دست می آورند .
ب)جمع جبری خطاهای هر ستون به تعداد آن ها تقسیم می شود
و میانگین به دست آمده خطاهای آزمودن را نشان می دهد .
ج) میانگین دو میانگین به دست آمده از بند را به دست می آورند
که خطای واقعی نامیده می شود .
>( نصف تفاضل دو میانگین دو ستون را به دست می آورند و آن
خطای وضعیت مکانی می نامند .
۰) 40 خطای اول را از وسط دو گروه 120 اندازه ای تقسیم می
صفحه 66:
قسمت دوم : خطای واقعی 20اندازه آخر را محاسبه می کنند
وی را تاعفاهای ۱20 آتدار 22 eae sy ار سنا 0
کنند اگر خطای 120 اندازه ی سوم به طور معنی دار کاهش
ييدا مى كند مى توان نتيجه كرفت که آگاهی از خطا از میزان
أن كاسته مى شود .
صفحه 67:
آزمايش 10 .
خطای بینایی 0 حرکتی
ياد آورى :
هيج آزمايش شونده اى نبايد قبل از اجراى آزمايش اين متن را
بخواند .
هدف :
نشان دادن اين كه ادارى عين واقعيت نيست خطای بینایی-
حركتى ثابت مى كند كه حواس حركتى و بينايى وابستكى متقابل
دارند و اين وابستكى از راه تجربه به دست مى آيد .
وسایل ار مایش :
دو جعبه ی چوبی با ظاهر یکسان اما با حجم sl مختلف اضلاع
یکی از جعبه ها می تواند 10 و دیگری 20 سانتی متر باشد -
ترازو - عینک سیاه - یا چشم بند پارچه ای
صفحه 68:
روش آزمایش :
مرحله اول :
آزماینده چشم های آزمودنی را می بندد و ازمودنی قبل از
اجرای آزمايش هم نبايد جعبه ها را ببيند آن كاه ازماينده
دستگیره های دو جعبه را به ازمودنی ارائه میدهد و از او می
جوا که لن راابه طور همرمان بردارد أزمابتدة از ارموديف 22
خواهد كه دو ظرف را به طور همزمان بلند كند و وزن أن ها را
بدهد . بدین ترتیب که آیا برابر هستند پا نه ؟ اگر برابر نیستند
کم نی ی راتس رات eae ee erie
یابد که آزمودنی دو ظرف را هم وزن هم تشخیص دهد .
صفحه 69:
مرحله دوم :
آزماینده دوباره ظرف ها را بر می گرداند و به ازمودنی می گوید
حالا اين دو ظرف دیگر را با یکدیگر مقایه کن . چشم های آزمودنی
باز است مثل مرحله اول آزمایش . این بار او ظرف کوچک را
کی رن رک ی ور ها
آزمودنی ظرف کوچک را آن قدر سبک می کند که آزمودنی دو وزن
را هم وزن تشخیص می دهد .
آزماینده ظرف کوچک را دور از چشم آزمودنی وزن می کند و وزن
ار دای ی
آزماینده دور از چشم آزمودنی از شن های ظرف کوچک بر مى
داردتا باز هم سیک تر از ظرف بزرگ شود آزماینده دور از چشم
آزمودنی ظرف کوچک را وزن می کند .
صفحه 70:
برای ار سوم آزماینده در ظرف کوچک آن قدر روزنه اضافه
می کند تا آشکارا از ظرف بزرگ سنگین تر باشد از آزمودنی
می خواهد که این دو را مقایسه و با راهنمایی آزمودنی آن
ظرف کوچک کم می کند تا وزنش مساوی تشخیص داده شود .
برای بار چهارم ظرف کوچک آشکارا از ظرف بزرگ سبکتر
تنظیم می شود .
آزمودنی آن دو, تا آنجا مقایسه می کند که وزن آن مساوی
تشخیص دهد . ظرف کوچک برای چهارمین بار دور از چشم
آزمودنی اندازه گیری و یادداشت میشود .
صفحه 71:
نگین چهار توزیع را محاسبه می کنند . تفاوت این وزن با وزن
تعیین شده در مرحله اول آزمایش خطای ادراک نشان wo دهد .
خطایی که به این ترتیب به وجود می آید به دخالت دید وابسته
است . زیرا بین قسمت های اول و دوم آزمایش فقط متغیر دید
عوض می شود .
صفحه 72:
آزمایش Al
اثر پس تصویری
هدف :
آشکار ساختن وابستگی ادراک های آنی به ادراک های بلافصلی
قبلی به سخن دیگر نشان دادن این واقعیت که ادراک های قبلی
ادراک های بعد از خود را تحت تأثیر قرار می دهند .
آثر پس تصویری به صورت زير تعریف می شود :
ادراک متمد یک تصویر پا یک شی در یک ناحیه حسی معین
فاصله در همان شرایطه درک میشود .
صفحه 73:
هدف آزمایش :
Go» ازمايش حاضر این است که اثر پس تصویی را در سه
موقعیت مختلف آشکار سازد و بدین وسیله کلیت آن را نشان
دهد .
وسایل ازمایش :
Sus سیاه - کرونومتر - ووسایلی که به موقع توضیح داده
خواهد شد .
صفحه 74:
روش آزمایش :
ارما در ند مرحله انجام می کیرد اما اساس کار دز همه
مراحل یکسان است
الف ) مرحله اول :
دراین مرحله نوعی اشباع یا سیری ادراک به عمل می aul شیشی
که در این مرحله ادرای می شود اصطلاحا شی دوارسی شده نام
دارد .
ب) مرحله دوم :
در طول این مرحله شی دیگری اذراک می شود که اصصلاحا به شی
ء آزمونی موسوم است . شیء آزمونی با یک حرکت تطبیقی
مقایسه می شود تا اثرش دوارسی شده بر روی آن برآورد شود .
صفحه 75:
قسمت اول :
آثر پس تصویری در حرکت :
این ازمایش مستلزم تهیه دو شی برای وارسی است این روش
عبارت اند از دو خط کش 20 سانتی متری که عرض یکی از آنها
15 سای متر و دیگری 7 سانتی مر است پهتر خواهد بود که
صحامت خط كش هاادر جدود 5 ميلف مر تا و هر تک روي
Perley sense real خط کش دیگری از همان جنس و
بد عرض 4 سانتى متر جواهد بوذ !'مكرى تظبيفن نيزايك خض
کش 60 سانتی متر خواهد بود با این تقاوت كد يى طرف أن دو
سانتی متر و طرف دیگرش 7 سانتی متر عرض خواهد داشت
این خط کش واه صورت مفاس درجم نندی می كنيد با عرش
آن در هر سانتی متر معلوم باشد .
صفحه 76:
2
الف :
وارسی خط کش باریک :آزمودنی عینک سیاه را با چشم هاى خود مى زند و در
وسط و میری که فاصله ی نا ها آز يكديكر بن 1250 60 سانتى مثر اس ۶
wo نشیند آزماینده خط کش باریک را روى ميز سمت جب و كنار ازمودنى مى
كذارت sey عرض حظل كش را بين اتكشب سيت و شياية فى كبرد ونه
مدث 30 ثائيه آر ماده به ظور عيلى شريع خط كس باربى رآبا خطا كن 4
ce GS os col کنو و در حاشيه مبر سفت راشت قط كشي را DUS
می دهد که به عنوان محرک تطبیقی بکار می رود . کار آزمودنی این است که
يك با دوبار يا دست جب طول قط كش 4 سات مترى | طى كند و يقد آن رآ
رها كند و هر جه سریع تر روی محرک تطبیقی , عرض را پیدا کند که 4 سانتى
متر است .
اثر پس تصویری به این صورت منعکس می شود که خط کش آزمودنی عریض
تر از آن چه هست به نظر می رسد به عبارت دیگر آزمودنی در روی محرک
ای ملاسان ی وهد اد بت از جهار ساك مر انس
صفحه 77:
ب) وارسی خط کش پهن :
پس از چند دقیقه استراحت آزمایش با خط کش شروع می شود که 7
Gals مدر عرص دارد شيو 5 كار يه كان ضور أبعت که در بالا
ديديم اين بار اكر يس تصويرى در جهت ديكر انجام مى كيرد يعنى خط
کش ارمونی باریک تر از آنجه هست تعمین وده می شود اگر ازمایش
در اقورد اتعداد زيادى از آزمودنى ها انجام كيرد امتيارات بيش ترى
خواهد داشت زيرا در اين مورد به خصوص تفاوت هاى فردى جشمكيرى
وجو دارد در ايان آزمايش اكر ازدودنى ها خواسته شود كه خط كش
آزمودنى را بدون آنكه بسيار مفيد خواهد بود زيرا نتايج حاصل از اين
مرحله خواهد بود که تفاوت های مشاهده شده به عدم دقت برآورده
مبوط نمی شود یعنی خط کش آزمونی را عریض تر یا باریک تر از چهار
سانتی متر برآورد کردن به عدم دقت آزمودنی مربوط نمی شود بلکه
آثر دخالت پس تصویر حاصل از محرک تطبیقی بوجود می آید .
صفحه 78:
قسمت دوم اثر پس تصویری که در یک سطح :
تصویر مورد وارسی از صفحه ای تشکیل می شود که دارای یک
لفظه و يى دای اس ویر آردوس عبارت است ار یک Ans
و دو مربع یکسان که در دو طرف نقطه قرار گرفته اند مربع
سمت راست را به عنوان محرک تطبیقی بكار مى رود .
آزمودنی در یک متری تصوير می نشیند با یک چشم به مدت سه
دقیقه توجه خود را روی ضربدر کنار دایره جلب می کند
صفحه 79:
_
ain ۷ از روی ضربدر بر ندارد در
يايان سه دقيقه ee سریع تصوير وارسی شده
Wiel asl ol ore elie levees ts ريت اجام
یرد بهتر است تصاویر از دبوار یا از پایه ای آویزان شود .
آزمودنی به ضریدری که در وسط دو مربع قرار دارد خیره می
شود و بلا فاصله آنچه را که می بیند می نویسد .
مربعی که در سمت راست دایره قرار دارد و معمولاً کوچکتر
دیده می شود همچنین ممکن است که این مربع در سطح دورتر
رویت شود و کنار ه های آن مبهم به نظر برسد.
صفحه 80:
قسمت سوم :
اثر پس تصویری در بعد سوم فضا
وسيله لازم براى ازمايش دو تصویر هست روی یک صفحه ی
مقوایی به ابعاد 25*25 یک ورق کاغذ سفید قرار می دهند .
آزمودنی به مدت یک دقیقه توجه خود را روی نقطه ی مرکزی
جلب کند در پایان یک دقیقه آزماینده برگ برجسته رابه سرعت
بر می دارد.
صفحه 81:
صفحه 82:
صفحه 83:
مازيا لابرينت بهترین وسیله ای که برای مطالعه یادگیری از راه
کوشش و خطا به کار می رود زیرا یادگیری آن مستلزم کشف یک
سری راه حل هایی است که ابتدا به صورت تصادفی بعد به کمک
تمرین انجام می گیرد از طرف دیگر ماز معرف کلیه یادگیری های
حسی - حرکتی است که همه ی آنها از نوع یادگیری های کوشش و
خطایی است . ماز در لغت به معنای چین و شکن و دالانهای پر پیچ و
خم است .
وسایل آزمایش :
U jlo شکل - چشم بند - کرونومتر- و ماز ذهنی
صفحه 84:
روش آزمایش :
مرحله اول :
آزماینده آزمودنی را روی صندلی و پشت ميز مى نشاند لایبرنت لا
شکل را روی میز می گذارد چشم های آزمودنی را می بندد
دستورالعمل را به او می گوید جلوی شما مازی وجود دارد که از دو
راهه هایی تشکیل شده است از نقطه حرکت تا مقصد فقط یک راه
درست وجود دارد شما بايد اين مسير را كشف کنید راههای دیگری
هست كه به بن بست مى انجامد شما بايد راه درست را هر جه
سريع تر و با خطاى كمتر بيدا كنيد هر نوع ورود به بن بست حتى
اگر انتهای آن پیش نرويد خطا محسوب مى شود .در طول آزمايش
آزماينده موارد زير را يادداشت مى كند .
کل زمان صرف شده برای هر تمرین 2. شماره بن بست هايى
که به آن وارد شده است .
صفحه 85:
منحنی زمان ها و منحنی خطاها را رسم می کنند شکل آن را مورد
مطالعه قرار می دهند برای ترسیم نمودارها تمرین های متوالی را
روی محور « ها و زمان ها و خطاها را روی محور ۷ ها قرار ميی
دهند نتیجه این که یادگیری با کاهش تدریجی تعداد خطاها صورت می
د .
algae? ترسیم می کنند کلیه بن بست ها را در ردیف بالا و تعداد
دفعاتی که آزمودنی در هر تمرین وارد بن بست شده در ردیف های
زیر می نویسد . اگر تعداد تمرین زیاد باشد . مجموعه ی نتایج را به
صورت سه يا پنج تمرین متوالی گروه بندی می کنند .
صفحه 86:
مرحله دوم :
ماز لا شکل و ماز نظیر ol وجود دارد که ان را ماز ذهنی -پترسون
می نامند . آزمودنی باید این ماز ابه کمک حافظه ی خود یاد بگیرد
sly بررسی ماز ذهنی ماز به صورت زیر عمل می کند . آزماینده
ابتدا تصوير2 را به عنوان الگو به ازمودنی نشان می دهد به او می
ای سییر زار نگاه کن می خواهيم از مبدا بنه معضذ/پرژونم)
برخی راه ها بن بست و برخی مارا به مقصد می رساند از شما
می خواهیم که به طور ذهنی این مسیر را بروید طرز رفتن این
گونه است . هر بار دو عدد می خوانیم که یکی به بیراهه و یکی
شمار ار به مقصد هدایت می کند اگر عدد صحیح را انتخاب کردید
دو عدد مربوط به دو راهه دوم را براب شما می خوانیم مثلاً اگر
کی 2 ۱ شا د را اباب 5 les Abia) دیام1اه اگراو/۱۳
انتخاب کردید می گوییم 19 اما اگر Lele Ly yl انتخاب کردیدعدد
صحیح را با عدد دیگری که به همان دو راهه مربوط می شود می
خوانیم
صفحه 87:
مثلا اگر گفتم 2و5 و شما 2 را انتخاب کردید می گویم 5و7 و وقتی
5 را انتخاب کردید دو عدد 12 و 13 را می خوانم و اگر باز هم غلط
از گنرد دیگرامی خوائیم اين کار لن قدر تکرار می
0000 ]اللا يدون خطاار مبدابه ممصا يري"
وقتی آزمودنی ماز ذهنى شش شاخ اى را ياد كرفت بر حسب سن
آزمودنی ماز ذهنی -12-10-8 شاخ ای رسم no كند و آزمودنى را
تحت آزمایش قرار می دهد آزماینده هميشه باید به آزمودنی
بگوپد که به یک دو راهه مربوط می شود نه اعدادی که روی خط
مستقیم قرار دارند . عدد صحیح هم در Jol و هم درآخر باید گفته
شود .
صفحه 88:
پس از اتمام آزمایش تعداد خطاها در هر یک از تمرین ها محاسبه
میشود تمرین ها ی متوالی روی محور ۲ و خطاها روی محور ۷ رسم
می شود از به هم پیوستن نقاط منحنی خطا به دست می oul . این
منحنی هميشه سیر نزولی دارد و کاهش تدریجی خطا را نشان
وا الاين تادگیزی انز راه خطا و کوشش حاصل من شود
صفحه 89:
آرمایش 1
یادگیری فشرده و یادگیری توزیعی
هدف :
یادگیری کلامی یا حرکتی از طریق تکرار متوالی یک فعالیت معین انجام گرفته
eso فشرده پا یادگیری متراکم یعنی یادگیری بدون فاصله ی زمانی ین رین
gel وی شراب افاصله ی زمانی بین تمرین ها..
وسايل آزمايش : 1
4/1/1 باکت با آرزوش کاملاً تصادفی انتخاب تكد eae ea
الا روط ا طاوراك انا ملل وبا فراوانی های ریکسان) (زائم/ دی
یعنی تعداد لن در کل ازمون برابر است هر یک از این حروف با
. همراه است که به عنوان کد به کار می رود sore
صفحه 90:
روش آزمایش :
۲ ان لازم اارست آزماینده حداقل 20 آزمون در اختبار
داشته باشد و آن را به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم کند گروه
اول در موقعیت اول . گروه دوم د رموقعیت دوم تحت آزمایش قرار
می بیرد .
موقعیت اول : ابتدا یادگیری فشرده بعد یادگیری توزیعی آزماینده
آروودی رازدر ues Ale تشاند که به راختی بتواند کار کنج/ افبل از
ل ل ]ان هاالمل كويد كه بابذ سای کار کل بای
0 دقيقه ده دقيقه اول بدون فاصله زمانى و ده دقيقه دوم با فاصله
زمانى در بين دو كار مختلف يى دقيقه استراحت خواهد بود . بعد از
اطمينان كه همه دستورالعمل را فهميدند اوراق را توزيع مى كند
صفحه 91:
همراه با شروع کرونومتر را به کار می اندازد آزمودنی ها به مدت ده
دقیقه کار می کند آزماینده در پایان ده دقیقه پایان وقت را اعلام
میکند و از آزمودنی ها می خواهد به هر جا رسیده یک ضربدر بگذارد
یک دقیقه استراحت باز هم همان کار را انجام می دهند این بار پس
از هر دقیقه کار نیم دقیقه استراحت خواهند داشت .
صفحه 92:
موقعیت دوم :
ابتدا یادگیری توزیعی بعد فشرده :
گروه اول جای خود را به گروه دوم می دهند آزماینده توضیحات را
به آن ها می دهد بعد اوراق را توزیع می کند آنها باید به مدت 20
دقیقه ده دقیقه په صورت توزیعی و ده دقیقه بدون استراحت یعنی
فشرده کار کنند . در بین دو مرحله یک دقیقه استراحت دارند .
صفحه 93:
از آزمودنیها می خواهد تا تعداد حروفی را که در هر یک از دقیقه ها
کد گذاری کردند بشمارند و آن را در حاشیه صفحه اول بنویستد
آزماینده دو جدول تنظیم می کند مراحل کار را روی محور ۲ و تعداد
حروف کد شده را در هر دقیقه روی محور ۷ ها قرار می دهد از به
هم پیوستن نقاط مربوط منحنی های یادگیری دو گروه به دست می
آید .
صفحه 94:
1- مقایسه کیفی یعنی مقایسه شکل ظاهری دو منحنی که به صورت
زير انجام می شود
الف) منجنی حاصل از موقعیت اول بهتر از منحنی حاصل از موقعیت
دوم متحنی یادگیری را معکوس می کند .منحنی یادگیری هميشه سیر
صعودی دارد.
ب) مقایسه یادگیری توزیعی را کارآمدتر از یادگیری فشرده نشان می
دهد زیرا منحنی آتکمی بالاتر است .
ج) دو نیمه ی دوم منجنی ها مقایسه می شد مقایسه نیز بادگیرزی
توزیعی را سریع تر از بادگیری فشرده نشان می دهد .
د) کل دو منحنی با یکدیگر مقایسه می شود این مقایسه ثابت میکند که
بازرده نهایی زمانی بهتر است که یادگیری ابتدا به صورت فشرده بعد به
صورت توزیعی است .
صفحه 95:
2) مقایسه به صورت کمی یعنی به صورت اعداد و ارقام انجام
YS
aie (call دو گروه در دقیقه اول مقایسه می شود . اگر تفاوت
ای ی آنها|انرده تشود یعنی دو گروه در ایتذا مثل هم
بوده اند .
ب) معنی دار بودن تفاوت میانگین های دو گروه در دقیقه دهم
مقایسه می شود این مقایسه نشان wo دهد که کدام روش بازده
بهتری دارد.
ج)معنی دار بودن تفاوت و میانگین های دو گروه در دقیقه بیستم
مقایسه می شد این مقایسه اثر روش شروع کار را نشان میدهد .
صفحه 96:
آزمایش 14.
یادگیری و انتقال دو جانجه
اگر یادگیری قبلی موجب تسهیل یادگیری بعدی شود می گویند
گزفنه است انتقال وقتی دو جانبه نامیده می نود که
یادگیری یک کار با یک عضو یادگیری همان کار با عضو قرینه را
وسایل آزمایش :
یک عدد آیینه بیک مانع که بتواند تصویر مستقیم را بپوشاند ,14 برگ
مساوی ستاره های دو جداره , کرونومتر یا ساعتی که بد NI /SdS
بتوان ثانیه ها را به راجتی اندازه گرفت .
صفحه 97:
روش آزمایش :
یک از چهار ده برگ مساوی ستاره دو جداره را در جلو آیینه می
گذارند آن را به کمک چسب یا پونز طوری طوری تثبیت می کنند که
a هنگام اجرای آزمایش تکان نخورد کار کار آزمودنی این که بیندو
خط ستاره دارد ستاره (to) ED کید بام مسير به طور متوالی
طی شود هر خطی که رسم نشود خطا محسوب می شود.
صفحه 98:
لكان یی با ذستی که مهارت ندارد از نقطه حرکت شروغ 2
05 و و( تفت عکس عقربه های ساعت یک ستاره می کشد ؛برگ
اول برداشته می شود برگ شماره 2 در جلو آیینه قرار می گیرد
آزمودنی با دتی که مهارت دارد باز هم از نقطه حرکت شروع می
کند و در چهت عقربه های ساعت یک ستاره می کشد . برگ عوض
می شود .
شماره 3 اين کار آن قدر ادامه می یابد که ازمودنی با دست راست
0 ستاره رسم کند . مدت استراحت همان اندازه طول می کشد که
برگ آزمایش عوض شود .
صفحه 99:
تعداد خطاهای هر تمرین را می شمارند هر نوع تماس با دیواره ستاره یک خطا
به حساب می آید .
2 جدولی تنظیم می شود تا تمرین های متوالی تعداد خطاها و مدت زمان
صرف شده برای هر تمرین درج شود .
3) برای رسم نمودار تمرین های متوالی را روی محور * و تعداد خطاها و مدت
زمان صرف شده روی محور ۷ ها قرار می دهند با یک خط ممتد نقطه های
۹ لوط lola [aaah | (osu)! بزبوطا به بان ها ۱/۱
یکدیگر وصل می کند .
۵ اه ار ویو مایب اه مین ار ایلیا کل oh eerie eels
تمرین همان دست آشکار می شود.
5) برایبررسی یادگیری با دست ماهر خطا وزمانها مورد بررسی قرار می
یرد .
صفحه 100:
آزمایش 15
منع قبلی
هدف :
آشکار ساختن مزاحمت یادگیری قبلی در کسب مهارتهای حسی -
حرکتی تازه
هر وقتٍ یادگیری یک عادت تازه در اثر یک یادگیری قبلی دشوار شود
اصطلاحا می گویند منع قبلی یا تداخل صورت گرفته است تداخل دو
نوع است : تداخل یادگیری های قبلی در یادگیریهای بعدی و تداخل
یادگیری بعدی در یادگیری قبلی
وسایل آزمایش : 104 کارت سفید از مقوای محکم به ابعاد 8*12
سانتی متر این کارت ها به 4 عدد تقسیم می شود به ترتیب تصاویر
دایره , مریع , لوزی , مثلث ترسیم می شود .
از 26 کارتی که تصاویر دایره دارند دو کارت دارای یک دایره , دو
كارت داراى 00 3 دایره است بقیه هم به
اين د شده اند .
صفحه 101:
روش آزمایش :
آزمایش مقدماتی آزمودنی به حالت سر پا مقابل ميز مي ایستد
آزماینده از او می خواهد که کارت ها را سریع تر توزیع کند آزمودنی
كارت ها را طورى درست مى كيرد که تصاویر آن به طرف بالا باشد
بايد كارت ها را به صورت تل روى يكديكر بريزد با علامت آزماينده
شروع مى كند . به محض افتادن آخرين كارت روى ميز كارت روى
مير أن را از حركت باز مى دارد .10 تمرين انجام می گیرد و در
يايان 3 دقيقه استراحت .
صفحه 102:
أزمايش واقعی :
آزماینده چهار کارت را در جلو آزمودنی طوری قرار می دهد که یک
مربع تشکیل دهند و ده سانتی متر از یکدیگر فاصله داشته باشد .
آزمودنی uli کارث ها را در جایی که مخصوص آن نیست بگذارد:-
ازمودنی 15 تمرین انجام می دهد پس از هر تمرین یک توقف 30
ثانیه ای دریافت می کند
صفحه 103:
تحلیل نتایج :
ضمن یادگیری مرحله اول را ترسیم می کند 15 تمرین روی محور
و زمان های مربوط را روی محور ۷ ها قرار می دهند منحنی
یادگیری مرحله دوم یعنی منحنی 5 تمرین sax را روی همان
محمورها رسم می کند . اگر منحنی دوم در بالاي منحنی اول قرار
كيرد وجود عامل منع قبلى در كسب عادات تازه تأييد خواهد شد.
صفحه 104:
آزمایش 16.
منع بعدی
هدف :
مطالعه منع بعدی و آشنایی با روشی که به روش گروه کنترل
معروف است منع بعدی یا مزاحمت یادگیریهای بعدی در یاد آوری
آموخته های قبلی عبارنست از مشکلی که بین یک یادگیری و کاربرد
آن در اثر یک یادگیری تازه بوجود می آید . برای مطالعه gio بعدی از
روشی استفاده می شود که به روش گروه کنترل معروف است این
از آزمایش های واقعی روانشناسی تجربی محسوب می شود که
متغیر مستقل دستکاری می شود . تا اثر آن روى متغير وابسته مورد
مطالعه قرار كيرد .
صفحه 105:
وسایل آزمایش
دو فهرست ۸ و 8 که هر یک از دوازده صفت از دو بخشی تشکیل
شده است. صفات فهرست ۸ با 8 مترادف هستند.هر کدام به 5
صورت متفاوت تنظیم و به ترتیب شماره گذاری شده است .
As ی - ی - و
۰ عو عو8 - رظ :8
صفحه 106:
روش آز 0
هاش نو کروه نقسیم می شوند. آزماینده اعلام می کند که
می خواهد یک فهرست 12 کلمه ای را پنج بار به صورت های مختلف
بخواند و آزمودنی ها باید اين 12 کلمه را حفظ کنند, آزماینده بطور
اه آضورتهای یه Ag Ay - یه (NGS Ad A,
آزمودنی ها پس از پایان و۵ , صفاتی را که به خاطر دارند روی یکی
٩ 9 | فا روع لن نوشته اند "بادگیری فهرسیت Go MA)
نويسند.
صفحه 107:
آزماینده گروه کنترل را از اتاق خارج می کند.بعد فهرست صفات
8را مثل فهرست صفات ۸ برای آزمودنی های گروه آزمایشی می
خواند و آنها هم هرچه به خاطر می آورند S92 اوراق "یادگیری
فهرست 8" می نویسند. پس از استراحت گروه آزمایش گروه کنترل
به اتاق بر می گردند. آزماینده می خواهد تا صفاتی که از فهرست ۸
به خاطر دارند روی برگ دیگری که قبلاً روی آن نوشته اند بنویسند و
تحویل دهند.
صفحه 108:
تحلیل نتایج :
ل اذام نال که از فهرست پس از 5 بار قرائت به یاد مانده محاسبه می شود
ee 9 لب coo exudes شود اگر تفاوت آنها معنی دار نباشد دوگروه معادل خواهند بود
8 اگر میانگین گروه آزمایشی کمتر از مینگین گروه کنترل باشد به شرط اینکه دو گروه در
یادگیری ۸ تفاوت نداشته باشند ثابت خواهد شد که یادگیری فهرست 8 مانع از یادآوری فهرست
۸ شده است.
4) اگر ميانكين فهرست 8 از فهرست ۸ بیش تر باشد خواهیم گفت انتقال صورت گرفته است.
5) میانگین گروه کنترل در یادگیری و یادآوری فهرست ۸ مقایسه می شود اگر میانگین یادآوری
کمر از میانگین یادگیری باشد فراموشی به وقوع پیوسته است.
6) محاسبه درصد فراموشی که به کمک آنمی توان پدیده های منع بعدی - منع قبلی - تداخل
بهبود خود به خودی را مورد بررسی قرار دهد .
دورق
براى مقايسه كروه ازمايش با كروه كنترل استودنت در مورد كروههاى مستقل و براى مقايسه
گروه آزمایش با خود پا گروه کنترل با خود آزمون ۲ استودنت در مورد گروههای همتا استفاده
می شود .
صفحه 109:
ere
یادآوزی- باز شناسی - باز آموزی
پیت ناس کلمات. جملات, lel حرکات, اعمال /0(9
فعل در بیاوریم
بازشناسی : بدون این که قادر به یاد اوری خود به خود باشیم هنگام
| ]مراك فعل تعلق قبلی به تجریه ها شو1//3
تشخیص دهیم ۰ _
صرفه جویی در باز آموزی : یادگیری به این صورت تجلی می كند که
باز آموزی خیلی سریعتر از یادگیری اولیه انجام می گیرد
صفحه 110:
این آزمایش در دو قسمت انجام می گیرد .
قسمت اول :
مقایسه یادآوری با باز شناسی
وسایل آزمایش :
دو فهرست کلمه -یکی شامل 30کلمه معمولی دو بخشی ودیگری
شامل 100 کلمه از همان نوع است .
صفحه 111:
روش آزمایش :
لکد دوابرگ کاغذ و یک مداد در اختیار دازند شب MAU
0000 رشت 30 كلمه راما آهتى تقريبى هر كلمه ذر ايك تائيه 4
خواند بلافاصله همان فهرست دوم را برای بار دوم مي خواند آزمودنیها کلمات
را به خاطر می آورند روی برگ اول می نویسند .آزمون یاداوری آزماینده
eld bes Ua eee اجزای مرجلهی دوم میپرداژه / فهرلات اه
1 ا نا كلسم مي الجواند كلساتى که در قهرست لول اه با
شناسد و ان را روی برگ دوم بنویسد بعد از تمام شدن آزمایش آزمودنی هاو
ار تا ارت امن کندا و مقاسلنه|هاه اریز را ابجام ما ادها
تعداد یادآوری های درست با تعداد باز شناسى هاى درست
تعداد یادآوری های غلط با تعداد بازشناسی های غلط
صفحه 112:
ی در
مقایسه یادآوری و صرفه جویی در باز آموزی
وسایل آزمایش :
اوراق , کدگذاری. کرونومتر
روش آزمایش :
اين روش بايد 2 تا 4 هفته پس از آزمایش شماره 21 انجام گیرد و
آزمودنی ها باید همان هایی باشد که آزمایش 21 را انجام داده 1
آزماینده ابتدا مى خواهد که کد آموخته شده را به یاد بیاورد حروف
را نامرتب نشان می دهد و از آزمودنیها می خواهد که اعداد مربوط
به آن را به یاد بیاورند آن گاه به بازآموزی ببردازد به ترتیب 539551
در پنج مرحله ی یک دقیقه ای که 30 ثانیه از یکدیگر فاصله خواهند
داشت وادار به کار می کند . ممکن است دو حالت اتفاق بیفتد :
صفحه 113:
1- در یک , دو یا سه مرحله آزمودنی دوباره به بالاترین سطحی می
رسد که قبلاً به دست آورده بود که گفته می شود فراموشی در
ياداورت صورت گرفته بنابراین باز آموزی سریعتر از یادگیری
2- از همان مرحله اول كار نتيجه ى آزمودنى بالاتر از نتيجه اى است
كه در جريان يادكيرى به دست آورده است اين نتيجه را یاد افزایی
مى نامند .
صفحه 114:
آرمايش 18
يادكيرى ارادى , يادكيرى اتفاقى
هدف:
نگرشی که نسبت به یک کار پیدا می کنیم و رغبتی به ان نشان مى
دهیم به مقدار خیلی زیاد کارایی ما در انجام دادن آن را تعیین می
کند . بادگیری ارادی کارآمد تر از یادگیری اتفاقی است .
با این همه برتری یادگیری ارادی بر یادگیری اتفاقی حالت نسبی درد
یعنی بعضی مواقع یدگیری انفاقی کارآمدتر از یادگیری ارادی است .
صفحه 115:
ا
يى فهرست براى يادكيى -يى فهرست براى باز شناسى و كرونومتر
|01 الل تتنکیل شده است فهرست بازشناسی از 200 الم
روش آزمایش :
این ازمایش در سه حالت انجام می شود ۱
الف)یادگیری ارادی : آزماینده فهرست کلمات را با آهنگ یک کلمه در 6
ثانیه می خواند پس از خوانده شدن آزمودنی ها کلماتی که به خاطر می
آورند روی کاغذ می نویسند و این آزمون 3.5 دقیقه طول می کشد .
حال یک آزمون 200 کلمه ای در اختیار آزمودنی قرار می دهند کلماث در
ستون های مختلف نوشته شده باید ابتدا ستون یک - ستون 2 و بخوانید
در جلوی کلماتی که می شناسید یک ضربدار بگذارید از آزمون 3.5 دقیقه
ای یعنی برای هر کلمه در حدود یک ثانیه وقت دارید.
صفحه 116:
حالت ب) یادگیری اتفاقی : آزماینده به ازمودننها می آموزد ک ۵
خواهیم نوانایی شما را در آزمون کلمات بسنجیم با خواندن کلمه ای
که می گویم هر چه به ذهن شما می اید بنویسد هر کلمه در 6 aul
یعنی فقط 6 انیه فرصت دارید تا یک کلمه را هم در ذهن زمزمه
aan لاحم كن الى بليان ازمون باز شناسى إنجام مه کر
پعنی فهرست 20 كلمه اى در مدت 3.5 دقيقه جلو كليه كلماتى كه
خوانده ضربد ربكذاريد .
حالت ج) يادكيرى اتفاقى : ابتدا اوراق یک جدول 8 خانه اى را توزيع
مى كند بعد دستورالعمل را براى أنها مى خواند فهرست كلمات
خوانده مى شود و براى هر كلمه يى ضربدر در زير خانه اى كه به
حرف اول آن مربوط می شود بگذارید بعد اوراق جع و آزمون
یادآوری و بازشنسی انجام می گیرد.
صفحه 117:
یاداوری :
اگر تعداد آزمودنی ها آن قدر باشد که بتوان از آنها گروههای متعدد
تشکیل داد بهتر خواهد بود که ترتیب آزمونن یادآوری و باز شناسی
در هر یک از حالت ها تغییر داد.
1( میانگین و انحراف استاندارد را مشخص می کنند
7 میانگین یاداوری با هممقیسه می شود
© میانگین بازشناسی با هم مقایسه می شود که کار نسبی را
نشان می دهد
4( میانگین یادآوری با بازشناسی را مقابسه مي کنند که مشخض
شود یاداوری اسان تر است يا باز شناسی
صفحه 118:
هدف:
تلفیق پذیری یا توانایی پذیرش تلفیق یکی از صفات شخصیت است .
تلفيق ممكن است .با سختن گفتنیانبا ایجاد موقعيت نيه بوجود آيد
هدف آزمايش حاضر آشكار ساختن بديده تلفيق در يى موقعيت
ادراكى است يديده اى كه براى اولين بار آلفرد بينه روانشناسى به
نام فرانسوی مطالعه کرده است .
تحلیل نتایج : تلفیق پذیری نسبی آزمودنی از روی تعدا خطوطی که
ot ath از خط تهم (خط 60 فیلق متری.) کشیدهشده ست تحمين
رده فى :شود.. خط بهم دزواقع اولين"خظى است كه به طول 60
ميلى متر ظاهر مى شود براى آن كه ازمايش مفهوم كامل خود را
بيدا كند بايد در مورد تعداد زادى آزمودنى انجام كيرد . زيرا تلفيق
بذيرى از فردى به فرد ديكر به طور جشمكير تغير مى كند
طرف ديكر بهتر خواهد بود که اين آزمایش در مورد كودكان انجام
گیرد مخصوصاً دخترها با پسر ها مورد مقایسه قرار
صفحه 119:
هدف :
مطالعه روابط موجود بین سطح آرزو و سطح عملکرد .
سطح آرزو عبارت است از نتيجه ای است که شخص
قبل از انجام دادن یک انتظار آن را دارد . سطح آرزو به
تجریه شخص از توانایی ها و به واکنش های او در مقابل
ت ها و موفقیت های خود وابسته است . منظور از
شکست عبارت از موردی است که سطح عملکرد شخص
در گذشته پایین تر از سطح آرزوی او بوده و منظور از
موفقیت عبارت از موردی است که سطح عملکرد
شخص بالاتر از سطح آرزوی او بوده است . در واقع می
توان به دو نوع نگرش تشخیص داد:
صفحه 120:
الف)نكرش هاي عنى كه در انها شخصی سعی می کند حتی
الامكان سطح آرزوى خود را با سطح عملكرد حود تطبيق دهد
ب) نگرش های ذهنی که در آنها سطح آرزوها در اثر واکنش
در مقابل سطح عملکرد خواه با تسلط مکانیسم جبران
(سطح آرزو بالاتر از سطح عملکرد ) خواه با تسلط مکانیسم
دفا (سطح آرزو پایین تر از سطح عملکرد ) ثبت می شود .
وسایل آزمایش :
shel sly این آزمایش توصیه می شود که از باری دارت
استفاده شود .
البته لازم است که سبیل یا آماج تا اندازه ای بزرگتر باشد و
به درجات بیشتری تقسیم شود . (مثلاً 1 تا 10 درجه )این کار
به آزماینده اجازه می دهد تا آزمودنی را در فاصله دور بنشاند
و نایج کاملامتفاوت به دست آورد .
صفحه 121:
روش آزمایش :
آزمایش به صورت بازی مهارت ارائه می شود.و آزماینده
از دادن هر نوع توضیح اضافی اجتناب می کند
تحليل نتايج کیفی :
5 تمرین متوالی را روی محور ها و امتیازهای
آزمودنی (سطح آرزو و سطح عملکرد) را روی محور ۷
ها وارد می کند به عبارت دیگر برای هر تمرین سطح
عملکرد و سطح سط آرزویی که قبل از عملکرد اعلان
شده است .در نظر گرفته می شود.
صفحه 122:
الف) میانگین تفاوت های موجود بین سطوح
عملکرد و سطوح آرزو بعدی را محاسبه را
محاسبه می. کننده .بای اين منظور از فرمول
=x
کمک می گيرند
صفحه 123:
که در آن ۵ سطح عملکرد و در هر تمرین 2 سطح آرزو
قبل از هر تمرین 15 تعداد کل تمرینها و ا میانگین .
میانگین جمع جبری این تفاوت ها در صورتی که آزمودنی
تلاش کند تا سطح آرزو را بر سطح عملکرد خود به طور
عینی منطبق کند تقریباً صفر خواهد بود . اگر سطح
آرزوی آزمودنی پایین تر از سطح عملکردهای او قرار
گیرد میانگین مذکور مثبت ودر صورت عکس منفی
خواهد بود .
صفحه 124:
ب) انعطاف پذیری سطح ارزو را که به میزان تفیر
پذیری سطح آرزو مربوط می شود محاسبه می
کنند . برای نیل به این هدف معمولا انحراف
چارکی را به عنوان شاخص تغییر پذیری سطح
آرزو در نظر می گیرند .انحراف چارکی از فرمول
زیر به دست می آید .
Q=Q, -O,
2
صفحه 125:
روابط متقابل اشخاص و جامعه سنجی
برای اين که آزمایش به طور کامل انجام شود لازم است نتایج جمع آوری و تحلیل شود .
روش آزمایش : از همه ی افراد گروه می خواهند تا بگویند در انجام داده یک کار
مشترک , ترجیج می دهند با چه کسانی از افراد گروه همکاری داشته باشند اجرا
کننده ی آزمایش باید با اعضای گروه رواط خوبی داشته باشد اما نباید عضو گروه
باشد.
آزماينده بايد سوالاتی مطرح کند که به واقعیت نزدیک هستند مثلاً آموزگار کلاسهای
ابتدایی می: واند به:دانش آموزان بگوید ::
1- می خواهم جای شما را عوض کنم دوست دارید با کدام یک از اين بچه ها ى كلاس
پهلوی یکدیگر بشینید . اگر آزمایش در گروههای دانشگاهی اجرا شود. باید سوال 1-
می خواهم یک کار گروهی به شما بدهم با کدام دو نفر حاضر به همکاری هستید.
آزماینده فقط می تواند به یک سئوال قناعت کن اما توصیه می شود که سوالات تعددی
بپرسد اگر اين آزمایش در مورد کودکان خردسال اجرا شود بایدانفرادی و به صورت
شفاهی باشد . اما در مورد بزرگسالان به صورت کتبی باشد . برای تجانس نتلیج بهتر
است سئوالات آزمون جامعه سنجی زمانی مطرح شود که همه آفراد گروه حضور
دارند
2
به اعضای گروه قول داده می شود که نوشته های انها کاملاً محرمانه خواهد بود
صفحه 126:
تحلیل نتایج :
يس از اجرای آزمایش اوراق دانش آموزان بلافاصله جمع
أورى مى شود روى يى صفحه كاغذ يى جدول دو بعدى
كه ماتريس جامعه سنجى ناميده مى شود . رسم مى
کنند اسامی آزمودنیها را به ترتیب حروف الفبا در دو
طرف جدول می نویسند آن گاه پاسخنامه را برمی
دارند و درهر ردیف مقابل اسم کلی که انتخاب شده
یک علامت می گذارند.
صفحه 127:
: جهت دریافت فایل های جدید به وب al
school_psy.rzb.ir