روانشناسی تجربی
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- آزمایش در روانشناسی
- ادراک
- پاورپوينت رايگان
- پاورپوينت روانشناسی تجربی
- پاورپوینت
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت رایگان
- تنوع واکنش های حرکتی
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- روان شناسی
- روان شناسی تجربی
- روانشناسی
- روانشناسی تجربی
- روش های سایکوفیزیک
- فرایندهای حسی
- کورنگی
- واکنش در مقابل ترس
- واکنش در مقابل خشم
- واکنش های هیجانی
- یادگیری و حافظه
روانشناسی تجربی
اسلاید 1: روانشناسی تجربی
اسلاید 2: روانشناسی تجربیاستاد راهنماسیدابوالفضل رضویتهیه و تظیم :سمانه خیاطی- زهرا سالاری- افسانه حسن زاده-فاطمه حسنیجهت دریافت فایل های جدید به وب سایت : school_psy.rzb.ir
اسلاید 3: فصل اول : کلیات
اسلاید 4: تعریف روان شناسی تجربی :روان شناسی تجربی یعنی کاربرد روش آزمایشی در روان شناسی کاربرد روش آزمایشی در روان شناسیمشاهده :یعنی درک وقایع و روابط آنها به کمک حواس یا به کمک ابزار هایی که بر دقت و توانایی حواس می افزاید .ارائه فرضیه :همان حدسی و گمان اولیه یا رابطه اگر که بین متغیر ها فرض می شود آزمایش :محقق فرضیه خود را مورد آزمایش قرار می دهد تا درست یا نادرست بودن آن معلوم شود . تأثیر متغیر مستقل به وابسته را در حالی که بقیه موارد برابر است را می سنجد.
اسلاید 5: تنظیم و طبقه بندی نتایج : تنظیم و طبقه بندی نتایج :که معمولاً با فنون آماری انجام می گیرد بدین ترتیب که محقق پس ازآن که مرحله آزمایش را پشت سر گذاشت نتایج به دست آمده را به کمک روش های آماری تنظیم و طبقه بندی می کند و آخر الامر به تفسیر آنها میپردازد.
اسلاید 6: دشواری های روش آزمایشی : اصولاً از نوع دشواری های اخلاقی است بدین صورت که نمی توان پدیده هایی مثل خودکشی را به صورت آزمایشی مورد مطالعه قرار داد.اما این دشواری ها به کمک روان شناسی حیوانی تا اندازه ای حل شده اما جای تردید نیست که نتایج حاصل از مطالعه حیوانات درباره انسان به راحتی قابل تعمیم نخواهد بود .
اسلاید 7: تاریخچه :فخنر: که کتاب اصلی او در سال 1860 تحت عنوان اصول سایکوفیزیک منشر شد معمولاً بنیان گذار روان شناسی تجربی به حساب می آید .هلم هولتز : یکی دیگر از فلاسفه آلمانی است که به پیشرفت روان شناسی تجربی کمک کرده است .او بود که برای اولین بار نظریه ی رنگ ها را ارائه داد و نیز در گسترش آن کوشید .وونت : در واقع اولین روان شنسا تجربی است، اوست که در سال 1879 اولین آزمایشگاه روان شناسی را در لایپزیک آلمان بنا نهاد.
اسلاید 8: دو جریان فکری که روان شناسی تجربی را تحت تأثیر قرار داد. الف) نظریه گشتالت: که در اثر تلاش های ماکس ورتمایمر و شاگردان و همکاران او رشد یافته است . اساس مکتب گشتالت این است که نمی تواند روان را به واحد های مجزا تقسیم کرد. جنبش فکری حاصل از نظریه ی گشتالت از این جهت حایز اهمیت است که خطر تجربه روان به عناصر کوچک را خاطر نشان می سازد و بر اهمیت محیط تأکید می ورزد.ب) رفتار گرایی : که در سال 1913 و به دنبال نظرات واستون به وجود آمد طبق این نریه مطالعه روان باید بر اساس توصیف رفتار های قابل مشاهده انجام گیرد و نه بر اساس محتوای آگاهی روان شناسی رفتار گرایی یعنی روانشناسی مبتنی بر مشاهده به دنبال مطالعات پاولف درباره بازتابهای شرطی به سرعت گسترش یافت.
اسلاید 9: نقد روان شناسی تجربی: کاربرد روش آزمایش در روانشناسی محدودیت ها و اجبارهایی به وجود میآورد مثلاً هر چیزی که قابل مشاهده نیست از قلمرو روش آزمایش به دور می ماند و خود مشاهده نیز زمانی اعتبار می یابد که قابل تکرار باشد.
اسلاید 10: انتقادهای پل فرس الف) روانشناسی تجربی جزئی را فدای کلی می کندب) روان شناسی تجربی کل را فدای جز می کندج) روان شناسی تجبی ذهنیت را فدای عینیت می کند.منظور از انتقاد اول این است که روانشناسی تجربی به دنبال کشف قوانین کلی است و تفاوت های فردی را ندیده می گیرد منظور از انتقاد دوم یعنی این که روان شناسی تجربی کل را فدای جز می کند این است انسان را به صورت یک کل و یک پارچه در نظر نمی گیرد بلکه آن را به اجزای کوچکتر تقسیم می کند .منظور از انتقاد سوم این است که طبق تظریه رفتار گرایی آن چه را می بینید و ان چه را که مشاهده می کند مورد توجه قرار می دهد .
اسلاید 11: فصل دوم روش شناسی
اسلاید 12: آزمایش 1. اثر آگاهی از نتایج عملکرد یادآوری : هیچ آزمایش شونده ای نباید قبل از اجرای آزمایش این متن را بخواند .هدف : نشان دادن این واقعیت که آگاهی از نتایج عملکرد را تحت تأثیر قرار می دهد . می توان از این قانون ساده در تعلیم و تربیت استفاده کرد بدین ترتیب که معلم تکالیف دانش آموزان را بررسی کند و نقاط قوت و ضعف را به اطلاع آن ها برساند.
اسلاید 13: وسایل آزمایشسه برگ کاغذ میلیمتری- دو عدد خط کش که یکی از آنها دست کم سي سانتیمتر طول دارد- یک عدد مداد- یک عدد چشم بند. روش آزمایشدر مرحله اول از آزمودنی می خواهیم با چشمان بسته بیست خط ده سانتی متری رسم کند مراحل سه گانه آزمایش به صورت زیر است :
اسلاید 14: مرحله اولهدف مرحله اول نشان دادن این واقعیت است که آزمودنی، در حالی که تنها از توانایی حسی- حرکتی خود استفاده می کند، با چه دقتی می تواند فاصله را ارزیابی کند.ابتدا آزماینده چشمان آزمودنی را می بندد و یک خط کش در اطرف آزمودنی و خط کش دوم به عنوان نشانه در ده سانتی متری خط کش اول و به موازات آن قرار می گیرد و دست آزمودنی را می گیردو نوک مداد در مقابل خط کش اول قرار می دهد و به آزمودنی می گویداز طرف خودت به طرف من خطوط ده سانتی متری رسم کند برای این که بداند خطوط ترسیمی ده سانتی متر شده یا نه در ده سانتی متری شما خط کش دیگری گذاشته شده خط کش دومی برای پنج تمرین اول سر جایش است و بعد آزماینده آن را بر می دارد و آزمودنی باید 20 خط دیگر را خودش رسم کند ( در مجموع 25 خط) به همین ترسیم شدن خط آخر آزماینده کاغذ میلی متری را عوض می کند آزمودنی می تواند چشم بند را بردارد اما هرگز نباید خطوط ترسیمی خود را ببیند.
اسلاید 15: مرحله دومآزمودنی باز هم با چشمان بسته بیست خط 10 سانتی متری را رسم می کند اما در این مرحله پس از ترسیم هر خط از طول آن مطلع می شود.هدف مرحله دوم نشان دادن اثر آگاهی از نتایج بر عملکرد است با این توضیح که باز هم خط کش دوم برای رسم پنج تمرین اول سر جایش است و آزمودنی خودش بیسست خط دیگر را می کشد در این مرحله پس از رسم هر خط از طول آن مطلع می شود در این مرحله پس از رسم خط آخر آزمودنی می تواند چشمهای خود را باز کند اما نباید خطوط ترسیمی را ببیند
اسلاید 16: مرحله سومدر واقع تکرار دقیق مرحله اول است هدف مرحله سوم نشان دادن این واقعیت است که آگاهی در مرحله دوم نتایج مرحله سوم را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
اسلاید 17: نتایج تحلیل1- برای هر یک از سه مرحله، میانگین و انحراف استاندارد طول 20 خط آخر را محاسبه می کنند.2- سه میانگین بدست آمده را با یکدیگر مقایسه می کنند و معنی دار بودن تفاوت میانگین های مراحل اول و دوم و اول و سوم را با استفاده از آزمون T استیودنت در مورد گروههای همتا مورد بررسی قرار می دهند.3- سه میانگین به دست آمده را با معیار 10 سانتی متر مقایسه می کنند. 4- انحراف استانداردهای سه مرحله را با یکدیگر مقایسه می کنند تا معلوم شود آیا آگاهی از نتایج پراکندگی ها را تحت تاثیر قرار داده است؟
اسلاید 18: فصل سوم: آزمایش 2. سطوح کاراییهدف : مطالعه تحول کارایی در شرایط مختلف مخصوصاً در شرایط کار مضاعف و حواس پرتیوسایل آزمایش : آزمون خط زنی تولوز - پیرون که آزمون دقت یا آزمون مربعهای دنباله دار نیز نامیده می شود، کرونومتر .روش آزمایش :آزمون خط زنی را در اختیار آزمودنی می گذارد و از او می خواهد که از چپ به راست و از بالا به پایین هر چه سریعتر کلیه علائم مشابه سه علامت بالای صفحه را خط بزند مراحل آزمایش به ترتیب زیر است .
اسلاید 19: 1.شروع کار :آزماینده با علامت شروع کند . آزمودنی شروع می کند و به طور سریع کلیه علائم مشابه به سه علامت بالای صفحه را خط می زند آزماینده در پایان سه دقیقه علامت ایست می دهد آزمودنی بلافاصله توقف می کند و در نقطه ای که توقف کرده است یک می گذارد.
اسلاید 20: 2.دو دقیقه استراحت : آزماینده از آزمودنی می خواهد که دو دقیقه استراحت کند و در مدت استراحت آزمون را به صورت پشت و روی میز بگذارد تا علایم آن را نبیند آزماینده یادآوری می کند که این عمل در همه ی مراحل استراحت باید تکرار شود .
اسلاید 21: 3. خط زنی در شرایط عادی :پس از دو دقیقه استراحت و آزمودنی از نقطه ای که مانده بود شروع میکند و مثل مرحله ی اول کلیه ی علائم مشابه به سه علامت بالای صفحه را خط می زند در پایان سه دقیقه باز با فرمان آزماینده توقف می کند و در نقطه ای که توقف کرده است یک می گذارد.
اسلاید 22: 4. دو دقیقه استراحت 5. خط زنی در شرایط کار مضاعف :پس از دو دقیقه آزمودنی باید دوباره از آنجا که مانده شروع به خط زدن کند با یان تفاوت که همزمان با خط زدن باید کار دیگری همم انجام دهدو آن این که از عددی که آزماینده انتخاب می کند شروع کند و در ذهن خود سه به سه بشمارد یادتان باشد همان طور زیاد خط زدن ، جا نینداختن و اشتباه خط نزدن علایم مهم است زیاد شمردن ، جا نینداختن و درست شمردناعداد مهم است در پایان سه دقیقه آزمودنی با فرمان آزماینده توقف می کند .و در نقطه ای که به آن رسیده می گذارد و آخرین عدد را در حاشیه کاغذ می نویسد.
اسلاید 23: 6. دو دقیقه استراحت7. خط زدن در شرایط عادی (مثل مرحله سوم)8. دو دقیقه استراحت9. خط زدن در شرایط حواس پرتی :آزمودنی باز هم شروع به خط زدن می کند این بار آزمودنی از طرف آزماینده که اشعار طنز آمیز را با صدای بلند دیکلمه می کند مورد مزاحمت قرار می گیرد
اسلاید 24: 10. دو دقیقه استراحت 11. خط زنی در شرایط عادی مثل مراحل 3 و712.دو دقیقه استراحت13. شمارش ذهنی اعداد:آزماینده به آزمودنی که کار خط زنی تمام شده است تنها یک مرحله از آزمایش باقی مانده است و آن شمارش ذهنی اعداد است بدین ترتیب که من برای شما عددی انتخاب می کنم و شما باید بدون آن که کار دیگری انجام دهید از آن شروع کنید و در ذهن خود به سه بشمارید . وقتی پایان کار را اعلام کردم .
اسلاید 25: آخرین عددی را که به ان رسیده اید در حاشیه ی کاغذ بنویسید عددی که آزماینده انتخاب می کند باز هم بین 20 تا 30 قرار دارد و متفاوت از عددی است که درمرحله 5 (خط زنی در شرایط کار مضاعشف ) انتخاب شده بود.این مرحله نیز مانند سایر مراحل سه دقیقه طول می کشد و نتیجه آن (آخرین عدد ) با نتیجه مرحله 5 ( آخرین عدد) مقایسه می شود این مقایسه از خط زدن علایم بر شمارش اعداد را نشان می دهد مقایسه دو عدد ثابت می کند که کار مضاعف بازده را پایین می اورد.
اسلاید 26: تحلیل نتایج :کارایی آزمودنی را در هر یک از مراحل 11،9،7،5،3 به دست می آورند برای این کار جدولی رسم می کنیم که درآن برای هر یک از شرایط آزمایش موارد زیر را درج می کنند :الف) تعداد علایم دست نخوردنب) تعداد علایم غلط خط خوردهج) تعداد علایم فراموش شده
اسلاید 27: د)کارایی کل آزمودنی در هر مرحله برای به دست آوردن کارایی کل آزمودنی در هر مرحله به یکی از علایم درست خط خورده یک نمره مثبت می دهند برای هر یک از علایم غلط خط خورده و فراموش شده نیم نمره منفی در نظر می گیرند جمع جبری نمرات مثبت و منفی کاآییکل آزمودنی راتشکیل می دهد واقعیت این است که کار مضاعف همیشه کارایی ا پایین می آورد این آزمایش ثابت می کند که هیچ کس نمی تواند دو کار را به هم انجام می دهد و درست همان بازده را به دست آورد که اگر یکی از آنها را به تنهایی انجام داد و به دست می آورد .اما در مورد اثر حواس پرتی بر کارایی ، تجربه نشان می دهد که حواس پرتی گذرا می تواند کارایی برخی آزمودنیها را موقتاً افزایش دهد.
اسلاید 28: فصل چهارم واکنشهای هیجانی
اسلاید 29: آزمایش 3. واکنش در مقابل ترس و خشم هدف : آشنایی با واکنشهای مختلف در مقابل دو هیجان ترس و خشم وسایل آزمایش :برگه های گزارش
اسلاید 30: روش تهیه گزارش :یک تا چهار هفته قبل از تشکیل کلاس درس ،آزماینده از آزمودنیها می خواهد تا در روزهای آینده از سه موردی که موجب ترس آنها و از سه موردی که موجب خشم آنها می شود حتی الامکان گزارش دقیقی تهیه کنند .برای تهیه گزارش آزماینده از ازمودنیها می خواهد که 6 برگ کاغذ کلاسور یا 6 برگ کاغذ A4 را طبق الگوی صفحه ی قبل تکرارکنند.
اسلاید 31: آنها باید هر مورد را روی یک برگ جداگانه بنویسید بنابراین باید سه برگ برای هیجان ترس و سه برگ برای هیجان خشم اختصاص دهند.آزماینده از آزمودنیها می خواهد که گزارش ها را بدون اسم بنویسند این امر موجب می شود که آنها آنچه را که اتفاق افتاده است بنویسند و به عمل از واقعیت فاصله نگیرند آزمودنیها باید بیشتر هیجانهاییگزارش دهند که در هفته های قبل از تاریخ تحویل گزارشها برایشان اتفاق افتاده است لازم نیست که این هیجان ها خیلی شدید و کاملاً استثنایی باشند
اسلاید 32: بلکه باید نسبت به هیجانهایی که قبلاً تجربه شده اند شدید باشند با وجود این اگر آزمودنی واقعاً نتواند در مدت تعیین شده هیجانهایی گزارش دهد می تواند هیجانهایی که قبلاً تجربه کرده است به شرط این که خیلی کهنه نباشند گزارش دهد.موقعیت تولید هیجان :یعنی موقعیتی که موجب شده است شما بترسید یا خشمگین شوید فرض کنید پشت فرمان نشسته اید و مشغول رانندگی هستید ناگهان کودک 5 ساله ای در جلوی اتومبیل ظاهر می شود و این امر به شدت شما را می ترساند.
اسلاید 33: واکنش های حرکتی:معمولاً به دنبال هیجان ترس یا خشم واکنش هایی از خود نشان می دهیم مثلاً فرار می کنیم پنجول می کشیم قایم می شویم مشت می زنیم لگد می اندازیم لنگه کفش به کله طرف مقابل می زنیم و آنها همه جزء واکنش های حرکتی هستند.واکنش هایی که به دستگاه عصبی - -نباتی مربوط می شوند:دستگاه عصبی – نباتی یعنی دستگاه سمپاتیک و پارا سمپاتیک ، دستگاهی که عملکرد آن در اختیار ما نیست .
اسلاید 34: واکنش های کلامی :به هنگام هیجان غیر از واکنش های حرکتی گاهی واکنش های کلامی نیز از خودنشان می دهیم بدین ترتیب که برخی مردم جیغ می کشند برخی فحش می دهند و برخی دیگر ناله و فریاد می کنند .واکنش های درونی:یعنی احساسات و افکاری که به ما دست می دهد مثلاً احساس می کنیم دنیا به اخر رسیده است هیچ کاری از دست ما برنمی آید .
اسلاید 35: اثر هیجان بر سایر زمینه ها :هیجان می تواند بر زمینه های مختلف اثر بگذارد مثلاً هیجان می تواند حافظه و ادراک را مختل کند خواب را آشفته سازد و اشتها را نیز از بین ببرد .تحلیل نتایج :روز آزمایش یا روز تشکیل کلاس استاد درس همه ی گزارشها را جمع آوری می کند آزمودنیها را به 7 گروه که اعضای آن به صورت منشی کار خواهند کرد.تقسیم می کند
اسلاید 36: تا بررسی گزارش ها را بر عهده گیرند اگر تعداد آزمودنیها به 28 نفر برسد آنها را به 14 گروه تقسیم می کند 7 گروه روی خشم و 7 گروه دیگر روی گزارشهای مربوط به ترس کار می کنند .گروه اول جدول توزیع شدت هیجانها را بر حسب سنی که در آن ایجاد شده اند تنظیم می کند این جدول نشان می دهد در چه سنی هیجن شدیدتر از سنین دیگر است.گروه دومجدول تنوع موقعیت ها و فراوانی آنها را تهیه می کند به کمک این جدول معلوم می شود که :اولاً: چه موقعیت هایی هیجان زا هستند ثانیاً : فراوانی آنها چگونه است .
اسلاید 37: گروه سوم : فهرست تنوع واکنش های حرکتی و فراوانی آنها را تنظیم می کند گروه چهارم و پنجم و ششم و هفتم به ترتیب درباره ی چهار ستون باقیمانده از الگوی تهیه ی گزارش کار میکنند.
اسلاید 38: فصل پنجم فرایندهای حسی و روشهای سایکوفیزیک
اسلاید 39: آزمایش 4. حساسیت پوستیآستانه مطلق تماسهدف : آستانه مطلق احساس تماس در ناحیه کوچک تز دست و آشنایی با روش ثابت در این اندازه گیری تغییر استانه لحظه ای مخصوصاً به حرکت دست آزماینده در گذاشتن سوزن روی دست آزمودنی بستگی دارد .وسایل آزمایش :سوزن های لاسه سنج وزن سوزنها بر حسب صدم گرم و به تعداد20 عدد و هر 10 عدد را در یک جعبه می گذاریم وزن کمترین سوزن یک صدم گرم و بیش ترین آن یک گرم است .
اسلاید 40: روش آزمایش : ابتدا ناحیه ای از دست آزمودنی را انتخاب که بی مو باشد (سر انگشتان و کف دست و پشت دست ) آن را رو به بالا می گیرد و آزمودنی روی صندلی می نشیند و دست خود را افقی روی آن قرار می دهد و نباید با جسم سرد تماس داشته باشد بعد با چشم بند چشم هایش را می بندیم بعد در ناحیه ای از دو دست دایره ای به قطر 1 تا 2 میلی متر رسم می کنیم . و با سوزن بزرگ تمرین می کنیم .
اسلاید 41: ابتدا حدود آستانه را با روش حدود تعیین می کنند با گفتن «آماده » سوزن را روی دست شما می گذارند و با اولین احساس این که تماس سوزن را داشته اید بگویید (بلی )و اگر آزمودنی خسته شد به او استراحت می دهیم .منشأ اصلی ادراکها تحریک هایی هستند که گیرنده های حسی آن را دریافت و به سیستم عصبی مرکزی منتقل می کند .
اسلاید 42: آزمایش 5 . حساسیت پوستی 2. آستانه دو نقطه ای یا آستانه تشخیص هدف : آستانه 2 نقطه عبارتند از حداقل فاصله ای که اجازه می دهد 2 محرک پوستی نزدیک به هم و جدا از هم تشخیص داده شود .وسایل آزمایش :2 نوک یک پرگار و یک خط کش و یک چشم بند
اسلاید 43: روش آزمایش :آزمودنی باید آرام روی صندلی بنشیند و دست خود را به پشت یا ساعد قرار دهد در جهت پهنا و یک خط مستقیم در جهت استخوان رسم کنیم و در وسط خط ترسیمی یک نقطه ترسیم کنیم .قبل از شروع آزمایش آزمودنی را با نوع تماس آشنا می کنیم و آزماینده باید آن قدر تمرین داشته باششد که به طور همزمان 2 نوک پرگار را روی پوست تماس دهد ابتدا 2 نوک پرگار را با فاصله از یکدیگر روی پوست قرار دهد
اسلاید 44: و می داند آزمودنی آن را جدا از یکدیگر یعنی دو نقطه تشخیص خواهد داد بعد فاصله دو نوک پرگار را آن قدر کاهش می دهیم که آزمودنی یک نقطه را تشخیص دهد فاصله بدست آمده را آستانه نزولی می گوییم .بعد فاصله را افزایش می دهیم هر بار بعد از تماس پاسخ را از آزمودنی می پرسیم و آزمودنی دو نقطه را تشخیص می دهد فاصله بدست آمده را آستانه صعودی می گوییم این عمل را متناوب ادامه می دهیم تا 5 آستانه صعودی و 5 آستانه نزولی بدست آید و آزمودنی را با گفتن کلمه آماده از ارائه محرک آگاه و پاسخ به صورت (یک نقطه ) یا (2 نقطه ) خواهد بود .
اسلاید 45: آزمایش 6. آستانه اختلافی هدف :اندازه گیری آستانه اختلافی و آشنایی با روش ثابت و قانون وبر آستانه اختلافی عبارتند از : کمترین تفاوت بین دو ارزش یک محرک که اجازه می دهد آن دو متفاوت تشخیص داده شود آستانه اختلافی را می توان برای همه محرک ها از جمله : نور – صو ت- سرما-گرما-فشار –وزن و رنگ استفاده کرد .
اسلاید 46: وسایل آزمایش : 12 وزنه و یک چشم بند و قوطیهای فیلم عکاسی که آن را با براده های آهن پر و روی آن پنبه می گذاریم تا تکان نخورد 2 نخود 100 گرمی یکی به عنوان وزنه ثابت و دیگری به عنوان وزنه متغیر .روش آزمایش :آزمودنی سرپا می ایستد چشم هایش را می بندیم و یک وزنه 100 گرمی در یک دست و وزنه سبکتر در دست دیگر می گذاریم تا آن را تشخیص دهد اگروزنه سبکتر را با وزنه بی ثابت برابر بداند آستانه پایین خواهد بود و اگر وزنه سنگینتر را با وزنه ثابت برابر بداند آستانه بالا خواهد بود . فاصله ی بین دو آستانه بالا و پایین را حدود آستانه می گویند برای پیدا کردن آستانه واقعی از روش ثابت استفاده میکنیم.
اسلاید 47: تحلیل نتایج : 1)آستانه اختلاف بالا و پایین را محاسبه می کند .2) آستانه اختلافی واقعی را خطای سیستماتیک می گویند از نصف تفاضل آستانه بالاو پایین بدست می آید برای مثال آستانه بالا 115 و آستانه پایین90باشدآستانه اختلافی واقعی =کمترین تفاوت محسوس نامیده می شود .3)کسر اختلافی یعنی نسبت تفاوت محسوس بر محرک ثابت و مقدار کسر اختلافی همیشه ثابت است آن را قانون وبر می گویند .
اسلاید 48: آزمایش 7. تضاد و پس تصویرها هدف : نشان دادن این واقعیت که اثر یک تحریک مستقل از متن مکانی و زمانی نیست بلکه به تحریک های دو رو بر آن و تحریک هایی که قبلاً موثر واقع شده است وابسته است .اثر مکان بر ادراک را به کمک تضاد هم زمان و اثر زمان را به کمک پس تصویرها مطالعه می کنیم.وسایل آزمایش:تعدادی کاغذهای رنگی و خاکستری به ابعاد 40*30 سانتی متر و کاغذ یا مقوای رنگی و سیاه سفید به ابعاد 10*10 سانتی مترو زرد و آبی و سیاه و سفید به ابعاد 20*20 و کاغذ های نیمه شفاف و کرونومتر
اسلاید 49: روش آزمایش :1- اثر متن بر ادراک : تضاد هم زمان دو کاغذ مربعی شکل بر می داریم به اضلاع 20*20 یکی به رنگ زرد و یکی به رنگ آبی و از کاغذ خاکستری 2 نیم حلقه جدا می کنیم یکی از نیم حلقه ها را روی قطعه زرد در حاشیه یکی از اضلاع می چسبانیم و یکی روی قطعه آبی مجموع این دو نیم حلقه را حلقه وونت می گویند .بعد این دو قطعه را با فاصله 1 سانتی متری از یک دیگر قرار می دهیم آزمودنی یکی از نیم حلقه ها را (نیم حلقه با متن آبی )را روشن تر و متمایل زرد می بیند و دیگری را (نیم حلقه با متن زرد) را تیره تر 6یا متمایل به رنگ آبی می بیند و اگر 2 قطعه را به هم نزدیک کنیم یا فاصله را برداریم تضاد کمتر می شود و اگر فاصله را دوباره بگذاریم . و یک کاغذ نیمه شفاف روی آن بگذاریم تضاد افزایش می یابد پس ادراک تحت تأثیر متن است .
اسلاید 50: 2) پس تصویر ها :اثری است که مدتی پس از محرک اصلی باقی می ماند اصل کلی در دیدن پس تصویر این است که وقتی چشم با یک تحریک سازگار می شود آن تحریک جای خود را به تحریک دیگر می دهد . پس تصویر رنگ قرمز سبز است پس نتیجه می گیریم که اثر تحریک تحت تأثیر تحریکات قبل از خود قرا ر می گیرد .الف)تغییرات روشنی یا تغییراتی در سیاهی و سفیدی پس تصویر سفید،سیاه است و پس تصویر سیاه ، سفید است و پس تصویر سیاه در یک متن زرد کمرنگ و پس تصویر سفید در همان متن زرد پررنگ است .
اسلاید 51: ب)تغییرات لون:یک صفحه خاکستری به عنوان متن بر می داریم یکی از مربع های رنگی مثل زرد را انتخاب می کنیم و آن را در وسط صفحه خاکستری می گذاریم و تا 40 ثانیه می شماریم . در حالی که یک چشم ما بسته است پس تصویر یه رنگ آبی خواهد بود .2)پس تصویر آبی را به رنگ زرد (نارنجی ) می بینیم.3) اگر دو مربع زرد و آبی را از حلقه وونت برداریم و آن را در وسط صفحه خاکستری در کنار هم قرار دهیم و با یک چشم به مدت 40 ثانیه به آن خیره شویم با کمال تعجب می بینیم جای آن دو عوض می شود .
اسلاید 52: ج) اندازه پس تصویر :یکی از مربع ها را به طور دلخواه بر می داریم و روی یک صفحه خاکستری قرار می دهیم به مدت 40 ثانیه به آن خیره و بعد سر خود را به صفحه خاکستری نزدیک و دور می کنیم پس تصویر مربع کوچک و بزرگ می شود.
اسلاید 53: د) پس تصویر منفی و مثبت :اگر تحریک طولانی باشد پس تصویر منفی است ا گر تحریک کوتاه مدت و شدید باشد پس تصویر مثبت است به رنگ خود محرک اصلی است
اسلاید 54: آزمایش 8: کورنگی هدف :تشخیص سریع متداولترین نقص در ادراک بینایی که در رنگ های قرمز و سبز دچار کوررنگی اند و شامل 2 گروه اند :کورنگی کامل کورنگی ناقص کسانی که در رنگ قرمز کوری کامل دارند فراخنای طیف مرئی رنگها از طرف رنگ قرمز کاهش می یابد و در اطراف بهنجار سبز مایل به آبی است .
اسلاید 55: ولی در کوران قرمز کامل به رنگ خاکستری که این ها طیف مرئی را به وسیله رنگ خاکستری به دو قسمت تقسیم می کنند که درخشانی و اشباع متفاوتی دارند .رنگ بنفش را خاکستری میبینند و در مورد کسانی که رنگ قرمز کوری ناقص دارد هیچ بخشی از طیف مرئی خاکستری دیده نمی شود و آن را به صورت تار و نامشخص می بینند.
اسلاید 56: کوران کامل رنگ سبز :رنگ سبز را به صورت خاکستری می بینند و به وسیله همین خاکستری طیف رنگ مرئی را به دو بخش تقسیم می کند که از لحاظ اشباع و درخشانی یکسان است .در کوران کامل رنگ سبز که آن را خاکستری می بینند در طیف مرئی رنگ ها کاهشی دیده نمی شوند.در کوران ناقص آن را تار و نامشخص می بیند و کسی که رنگ سبز و قرمز را مخلوط می بیند رنگ آبی و زرد را تند تر می بیند .
اسلاید 57: وسایل آزمایشی:ایشی ها را این آزمون را تهیه کرده که شامل 38 کارت رنگی است.روش آزمایش : 6 کارت بیش تر به کار می رود برای ردیابی استفاده می شود .
اسلاید 58: کارت1. :همه ی اعداد 12 را می بینند ..کارت 2. :افراد سالم عدد 8 و کوران قرمز و سبز عدد 3 را می بینند . و کوران کامل هیچ عددی را نمی بینند .کارت 3. :افراد سالم عدد 5 و کوران قرمز و سبز عدد را 2 می بینند و کوران کامل هیچ نمی بینند .
اسلاید 59: کارت 4.افراد سالم عدد را 2 را می بینند و بقیه که در رنگ ها اختلال دارند نمی بینند .کارت 5:افراد سالم عدد 7 را می بینند و افراد که اختلال در رنگ دارند هیچ نمی بینند .کارت 6.افراد سالم هیچ عددی را نمی بینند و کوران سبز و قرمز عدد 5 را می بینند .از کارت های 1 تا 21 برای تشخیص افراد بهنجار از نابهنجار است که فراد سالم 17 کارت و افراد نابهنجار به 13 کارت پاسخ می دهند
اسلاید 60: فصل ششم : ادراک
اسلاید 61: آزمایش 9. خطای مولر- لایر هدف :مطالعه خطای مولر –لایر یا خطای درازا بررسی اثر نگرش تحلیلی بر اندازه آن خطاهای ادراکی ثابت می کنند که ما اشیا را به آن صورتی که هستند درک نمیکنیم بلکه بر حسب نگرش های خود و این که در کجا قرار می گیرند به صورت های مختلف درک می کنیم . همان خطاهای ادراکی با فرایندهای یکسان تشریع نمی شوند . برخی از آنها با افزایش سن کاهش پیدا می کنند مثل خطای مولر –لایر اما برخی به همراه بالا رفتن سن افزایش پیدا می کنند مثل خطای بینایی – حرکتی
اسلاید 62: وسایل آزمایش : یک قطعه مقوای سفید به ابعاد 10*30 در نیمه چپ پاره خطی به طول 6 سانتی متر و زاویه آن با پاره خط 40 درجه خواهد بود . در وسط شیاری به ارتفاع دو و نیم سانتی مترو عمود بر هم از جنس مقوا یک نوار باریک به ابعاد 3.5*2.5 می برند . از 13 سانتی متری سمت راست درست در وسط یک نیم خط رسم میکنند طول شاخک ها 2 سانتی متر و زاویه آن با نیم خط 140 درجه خواهد بود . با حرکت دادن نوار طول خط محرک را با خط ثابت برابر می کنند.
اسلاید 63: روش آزمایش :آزمودنی خط متحرک را با خط ثابت میزان کند . آن گاه خط متحرک را در حالتی قرار دهد که از خط ثابت کوتاه تر باشد پس از میزان شدن میزان خطای آزمودنی را از روی درجه بندی پشت وسیله اندازه گیری بر حسب میلی متر می خواند و آن را مقابل عدد یک می نویسد
اسلاید 64: قسمت دوم : پس از اتمام قسمت اول یعنی این که پس از آزمودنی خط متحرک را 40 بار با خط ثابت میزان کرد به او می گویند که مرتکب خطا می شود آزمودنی باید خط متحرک را در حالتی قرار دهد که از خط ثابت کوتاهتر باشد اگر آزمودنی از خطاهای ادراکی اطلاع نداشته باشد یا عمداً نخواهد نتیجه آزمایش را به هم بزند خطاهای 40 اندازه اول معمولاًمنفی خواهد بود خطاهای 120 اندازه دوم به احتمال زیاد منفی خواهد بود .
اسلاید 65: تحلیل نتایج :قسمت اول)برای هر یک از حالت های شروع جمع جبری خطاها را به دست می آورند .ب)جمع جبری خطاهای هر ستون به تعداد آن ها تقسیم می شود و میانگین به دست آمده خطاهای آزمودن را نشان می دهد .ج) میانگین دو میانگین به دست آمده از بند را به دست می آورند که خطای واقعی نامیده می شود .د) نصف تفاضل دو میانگین دو ستون را به دست می آورند و آن خطای وضعیت مکانی می نامند .ه) 40 خطای اول را از وسط دو گروه 120 اندازه ای تقسیم می کنند .
اسلاید 66: قسمت دوم : خطای واقعی 20اندازه آخر را محاسبه می کنند و آن را باخطاهای 120 اندازه دوم از قسمت اول مقایسه می کنند اگر خطای 120 اندازه ی سوم به طور معنی دار کاهش پیدا می کند می توان نتیجه گرفت که آگاهی از خطا از میزان آن کاسته می شود .
اسلاید 67: آزمایش 10 . خطای بینایی – حرکتی یاد آوری :هیچ آزمایش شونده ای نباید قبل از اجرای آزمایش این متن را بخواند .هدف :نشان دادن این که ادارک عین واقعیت نیست خطای بینایی- حرکتی ثابت می کند که حواس حرکتی و بینایی وابستگی متقابل دارند و این وابستگی از راه تجربه به دست می آید .وسایل آزمایش :دو جعبه ی چوبی با ظاهر یکسان اما با حجم های مختلف اضلاع یکی از جعبه ها می تواند 10 و دیگری 20 سانتی متر باشد – ترازو – عینک سیاه – یا چشم بند پارچه ای
اسلاید 68: روش آزمایش :مرحله اول :آزماینده چشم های آزمودنی را می بندد و ازمودنی قبل از اجرای آزمایش هم نباید جعبه ها را ببیند آن گاه ازماینده دستگیره های دو جعبه را به ازمودنی ارائه میدهد و از او می خواهد که آن را به طور همزمان بردارد آزماینده از آزمودنی می خواهد که دو ظرف را به طور همزمان بلند کند و وزن آن ها را بدهد . بدین ترتیب که آیا برابر هستند یا نه ؟ اگر برابر نیستند کدام یک سبک تر یا سنگین تر است . این عمل تا آنجا ادامه می یابد که آزمودنی دو ظرف را هم وزن هم تشخیص دهد .
اسلاید 69: مرحله دوم :آزماینده دوباره ظرف ها را بر می گرداند و به ازمودنی می گوید حالا این دو ظرف دیگر را با یکدیگر مقایه کن . چشم های آزمودنی باز است مثل مرحله اول آزمایش . این بار او ظرف کوچک را سنگین تر از ظرف بزرگ تشخیص می دهد آزماینده با راهنمای آزمودنی ظرف کوچک را آن قدر سبک می کند که آزمودنی دو وزن را هم وزن تشخیص می دهد .آزماینده ظرف کوچک را دور از چشم آزمودنی وزن می کند و وزن آن را یادداشت می کند .آزماینده دور از چشم آزمودنی از شن های ظرف کوچک بر می دارد.تا باز هم سبک تر از ظرف بزرگ شود . آزماینده دور از چشم آزمودنی ظرف کوچک را وزن می کند .
اسلاید 70: برای بار سوم آزماینده در ظرف کوچک آن قدر روزنه اضافه می کند تا آشکارا از ظرف بزرگ سنگین تر باشد از آزمودنی می خواهد که این دو را مقایسه و با راهنمایی آزمودنی آن ظرف کوچک کم می کند تا وزنش مساوی تشخیص داده شود .برای بار چهارم ظرف کوچک آشکارا از ظرف بزرگ سبکتر تنظیم می شود .آزمودنی آن دو، تا آنجا مقایسه می کند که وزن آن مساوی تشخیص دهد . ظرف کوچک برای چهارمین بار دور از چشم آزمودنی اندازه گیری و یادداشت میشود .
اسلاید 71: تحلیل نتایج :میانگین چهار توزیع را محاسبه می کنند . تفاوت این وزن با وزن تعیین شده در مرحله اول آزمایش خطای ادراک نشان می دهد . خطایی که به این ترتیب به وجود می آید به دخالت دید وابسته است . زیرا بین قسمت های اول و دوم آزمایش فقط متغیر دید عوض می شود .
اسلاید 72: آزمایش 11. اثر پس تصویریهدف :آشکار ساختن وابستگی ادراک های آنی به ادراک های بلافصلی قبلی به سخن دیگر نشان دادن این واقعیت که ادراک های قبلی ادراک های بعد از خود را تحت تأثیر قرار می دهند .اثر پس تصویری به صورت زیر تعریف می شود :ادراک متمد یک تصویر یا یک شی در یک ناحیه حسی معین موجب جا به جایی یا تغییر شکل تصویر یا شی می شود که بلا فاصله در همان شرایطه درک میشود .
اسلاید 73: هدف آزمایش :هدف ازمایش حاضر این است که اثر پس تصویی را در سه موقعیت مختلف آشکار سازد و بدین وسیله کلیت آن را نشان دهد .وسایل ازمایش :عینک سیاه – کرونومتر – ووسایلی که به موقع توضیح داده خواهد شد .
اسلاید 74: روش آزمایش :آزمایش در چند مرحله انجام می گیرد اما اساس کار در همه مراحل یکسان استالف ) مرحله اول : دراین مرحله نوعی اشباع یا سیری ادراک به عمل می آید شیشی که در این مرحله ادراک می شود اصطلاحاً شی دوارسی شده نام دارد .ب) مرحله دوم : در طول این مرحله شی دیگری ادراک می شود که اصطلاحاً به شی ء آزمونی موسوم است . شیء آزمونی با یک حرکت تطبیقی مقایسه می شود تا اثرش دوارسی شده بر روی آن برآورد شود .
اسلاید 75: قسمت اول :اثر پس تصویری در حرکت : این ازمایش مستلزم تهیه دو شی برای وارسی است این روش عبارت اند از دو خط کش 20 سانتی متری که عرض یکی از آنها 1.5 سانتی متر و دیگری 7 سانتی متر است بهتر خواهد بود که ضخامت خط کش ها در حدود 5 میلی متر باشد و هر یک روی پایه ای قرار گیرد شی آزمونی خط کش دیگری از همان جنس و به عرض 4 سانتی متر خواهد بود . محرک تطبیقی نیز یک خط کش 60 سانتی متر خواهد بود با این تفاوت که یک طرف آن دو سانتی متر و طرف دیگرش 7 سانتی متر عرض خواهد داشت این خط کش را به صورت مقاس درجه بندی می کنند تا عرض آن در هر سانتی متر معلوم باشد .
اسلاید 76: الف :وارسی خط کش باریک :آزمودنی عینک سیاه را با چشم های خود می زند و در وسط دو میزی که فاصله ی آن ها از یکدیگر بین 50 تا 60 سانتی متر است . می نشیند آزماینده خط کش باریک را روی میز سمت چپ و کنار آزمودنی می گذارد . آزمودنی عرض خط کش را بین انگشت شست و سبابه می گیرد وبه مدت 30 ثانیه آزماینده به طور خیلی سریع خط کش باریک را با خط کش 4 سانتی متری جایگزین می کند و در حاشیه میز سمت راست خط کشی را قرار می دهد که به عنوان محرک تطبیقی بکار می رود . کار آزمودنی این است که یک یا دوبار با دست چپ طول خط کش 4 سانتی متری را طی کند و بعد آن را رها کند و هر چه سریع تر روی محرک تطبیقی ، عرض را پیدا کند که 4 سانتی متر است .اثر پس تصویری به این صورت منعکس می شود که خط کش آزمودنی عریض تر از آن چه هست به نظر می رسد به عبارت دیگر آزمودنی در روی محرک تطبیقی ، عرض را نشان می دهد که بیشتر از چهار سانتی متر است
اسلاید 77: ب) وارسی خط کش پهن :پس از چند دقیقه استراحت آزمایش با خط کش شروع می شود که 7 سانتی متر عرض دارد شیوه ی کار به همان صورتی است که در بالا دیدیم این بار اگر پس تصویری در جهت دیگر انجام می گیرد یعنی خط کش آزمونی باریک تر از آنچه هست تخمین زده می شود . اگر آزمایش در مورد تعداد زیادی از آزمودنی ها انجام گیرد امتیازات بیش تری خواهد داشت زیرا در این مورد به خصوص تفاوت های فردی چشمگیری وجود دارد در پایان آزمایش اگر آزمودنی ها خواسته شود که خط کش آزمودنی را بدون آنکه بسیار مفید خواهد بود زیرا نتایج حاصل از این مرحله خواهد بود که تفاوت های مشاهده شده به عدم دقت برآورده مبوط نمی شود یعنی خط کش آزمونی را عریض تر یا باریک تر از چهار سانتی متر برآورد کردن به عدم دقت آزمودنی مربوط نمی شود بلکه اثر دخالت پس تصویر حاصل از محرک تطبیقی بوجود می آید .
اسلاید 78: قسمت دوم اثر پس تصویری که در یک سطح :تصویر مورد وارسی از صفحه ای تشکیل می شود که دارای یک نقطه و یک دایره است تصویر آزمونی عبارت است از یک نقطه و دو مربع یکسان که در دو طرف نقطه قرار گرفته اند مربع سمت راست را به عنوان محرک تطبیقی بکار می رود . آزمودنی در یک متری تصویر می نشیند با یک چشم به مدت سه دقیقه توجه خود را روی ضربدر کنار دایره جلب می کند
اسلاید 79: او باید سعی کند که چشم خود را از روی ضربدر بر ندارد در پایان سه دقیقه آزماینده به طور خیلی سریع تصویر وارسی شده با تصویر آزمونی جایگزین میکند برای آنکه این کار سریعتر انجام گیرد بهتر است تصاویر از دیوار یا از پایه ای آویزان شود .آزمودنی به ضربدری که در وسط دو مربع قرار دارد خیره می شود و بلا فاصله آنچه را که می بیند می نویسد .مربعی که در سمت راست دایره قرار دارد و معمولاً کوچکتر دیده می شود همچنین ممکن است که این مربع در سطح دورتر رؤیت شود و کنار ه های آن مبهم به نظر برسد.
اسلاید 80: قسمت سوم :اثر پس تصویری در بعد سوم فضا وسیله لازم برای آزمایش دو تصویر هست روی یک صفحه ی مقوایی به ابعاد 25*25 یک ورق کاغذ سفید قرار می دهند .آزمودنی به مدت یک دقیقه توجه خود را روی نقطه ی مرکزی جلب کند در پایان یک دقیقه آزماینده برگ برجسته را به سرعت بر می دارد.
اسلاید 81: فصل هفتم یادگیری و حافظه
اسلاید 82: آزمایش 12 :یادگیری از راه کوشش و خطا :هدف : بررسی یادگیری از راه کوشش وخطا . یادگیری از راه کوشش و خطا یعنی کرمال کورمال پیش رفتن ، راه حل را به طور تصادفی پیدا کردن و با تمرین آموختن .
اسلاید 83: مازیا لابرینت بهترین وسیله ای که برای مطالعه یادگیری از راه کوشش و خطا به کار می رود زیرا یادگیری آن مستلزم کشف یک سری راه حل هایی است که ابتدا به صورت تصادفی بعد به کمک تمرین انجام می گیرد از طرف دیگر ماز معرف کلیه یادگیری های حسی – حرکتی است که همه ی آنها از نوع یادگیری های کوشش و خطایی است . ماز در لغت به معنای چین و شکن و دالانهای پر پیچ و خم است . وسایل آزمایش :ماز u شکل – چشم بند – کرونومتر- و ماز ذهنی
اسلاید 84: روش آزمایش :مرحله اول :آزماینده آزمودنی را روی صندلی و پشت میز می نشاند لایبرنت U شکل را روی میز می گذارد چشم های آزمودنی را می بندد دستورالعمل را به او می گوید جلوی شما مازی وجود دارد که از دو راهه هایی تشکیل شده است از نقطه حرکت تا مقصد فقط یک راه درست وجود دارد شما باید این مسیر را کشف کنید راههای دیگری هست که به بن بست می انجامد شما باید راه درست را هر چه سریع تر و با خطای کمتر پیدا کنید هر نوع ورود به بن بست حتی اگر انتهای آن پیش نروید خطا محسوب می شود .در طول آزمایش آزماینده موارد زیر را یادداشت می کند .کل زمان صرف شده برای هر تمرین 2. شماره بن بست هایی که به آن وارد شده است .
اسلاید 85: تحلیل نتایج :منحنی زمان ها و منحنی خطاها را رسم می کنند شکل آن را مورد مطالعه قرار می دهند برای ترسیم نمودارها تمرین های متوالی را روی محور x ها و زمان ها و خطاها را روی محور y ها قرار می دهند نتیجه این که یادگیری با کاهش تدریجی تعداد خطاها صورت می گیرد .جدولی ترسیم می کنند کلیه بن بست ها را در ردیف بالا و تعداد دفعاتی که آزمودنی در هر تمرین وارد بن بست شده در ردیف های زیر می نویسد . اگر تعداد تمرین زیاد باشد . مجموعه ی نتایج را به صورت سه یا پنج تمرین متوالی گروه بندی می کنند .
اسلاید 86: مرحله دوم :ماز U شکل و ماز نظیر آن وجود دارد که ان را ماز ذهنی –پترسون می نامند . آزمودنی باید این ماز ا به کمک حافظه ی خود یاد بگیرد برای بررسی ماز ذهنی ماز به صورت زیر عمل می کند . آزماینده ابتدا تصویر2 را به عنوان الگو به ازمودنی نشان می دهد به او می گوید این تصویر را نگاه کن می خواهیم از مبدأ به مقصد برویم برخی راه ها بن بست و برخی ما را به مقصد می رساند از شما می خواهیم که به طور ذهنی این مسیر را بروید طرز رفتن این گونه است . هر بار دو عدد می خوانیم که یکی به بیراهه و یکی شمار ار به مقصد هدایت می کند اگر عدد صحیح را انتخاب کردید دو عدد مربوط به دو راهه دوم را براب شما می خوانیم مثلاً اگر گفتیم 2 و 4 و شما 5 را انتخاب کردید می گوییم 3و12 و اگر 12 را انتخاب کردید می گوییم 19 اما اگر آن را غلط انتخاب کردیدعدد صحیح را با عدد دیگری که به همان دو راهه مربوط می شود می خوانیم
اسلاید 87: مثلاً اگر گفتم 2و5 و شما 2 را انتخاب کردید می گویم 5و7 و وقتی 5 را انتخاب کردید دو عدد 12 و 13 را می خوانم و اگر باز هم غلط بود 12 را با یک عدد دیگر می خوانیم این کار آن قدر تکرار می شود تا بتوانید 3 بار متوالی بدون خطا از مبدأ به مقصد برویم .وقتی آزمودنی ماز ذهنی شش شاخ ای را یاد گرفت بر حسب سن آزمودنی ماز ذهنی -8-10-12 شاخ ای رسم می کند و آزمودنی را تحت آزمایش قرار می دهد آزماینده همیشه باید اعدادی به آزمودنی بگوید که به یک دو راهه مربوط می شود نه اعدادی که روی خط مستقیم قرار دارند . عدد صحیح هم در اول و هم درآخر باید گفته شود .
اسلاید 88: تحلیل نتایج :پس از اتمام آزمایش تعداد خطاها در هر یک از تمرین ها محاسبه میشود تمرین ها ی متوالی روی محور x و خطاها روی محور y رسم می شود از به هم پیوستن نقاط منحنی خطا به دست می آید . این منحنی همیشه سیر نزولی دارد و کاهش تدریجی خطا را نشان میدهد بنابراین یادگیری از راه خطا و کوشش حاصل می شود .
اسلاید 89: آزمایش 13. یادگیری فشرده و یادگیری توزیعی هدف : یادگیری کلامی یا حرکتی از طریق تکرار متوالی یک فعالیت معین انجام گرفته یادگیری فشرده یا یادگیری متراکم یعنی یادگیری بدون فاصله ی زمانی بین تمرین ها یادگیری توزیعی همراه با فاصله ی زمانی بین تمرین ها .وسایل آزمایش :حاوی 9 حرف بی صدا که با روش کاملاً تصادفی انتخاب شده اند این حروف به صورت نامرتب و با فراوانی های یکسان ارائه شده یعنی تعداد آن در کل ازمون برابر است هر یک از این حروف با عددی همراه است که به عنوان کد به کار می رود .
اسلاید 90: روش آزمایش :برای اجرای آن لازم است آزماینده حداقل 20 آزمون در اختیار داشته باشد و آن را به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم کند گروه اول در موقعیت اول . گروه دوم د رموقعیت دوم تحت آزمایش قرار می گیرد .موقعیت اول : ابتدا یادگیری فشرده بعد یادگیری توزیعی آزماینده آزمودنی را در جایی می نشاند که به راحتی بتواند کار کند . قبل از توزیع اوراق آزمایش به آن ها می گوید که باید سریع کار کند به مدت 20 دقیقه ده دقیقه اول بدون فاصله زمانی و ده دقیقه دوم با فاصله زمانی در بین دو کار مختلف یک دقیقه استراحت خواهد بود . بعد از اطمینان که همه دستورالعمل را فهمیدند اوراق را توزیع می کند
اسلاید 91: همراه با شروع کرونومتر را به کار می اندازد آزمودنی ها به مدت ده دقیقه کار می کند آزماینده در پایان ده دقیقه پایان وقت را اعلام میکند و از آزمودنی ها می خواهد به هر جا رسیده یک ضربدر بگذارد یک دقیقه استراحت باز هم همان کار را انجام می دهند این بار پس از هر دقیقه کار نیم دقیقه استراحت خواهند داشت .
اسلاید 92: موقعیت دوم :ابتدا یادگیری توزیعی بعد فشرده :گروه اول جای خود را به گروه دوم می دهند آزماینده توضیحات را به آن ها می دهد بعد اوراق را توزیع می کند آنها باید به مدت 20 دقیقه ده دقیقه به صورت توزیعی و ده دقیقه بدون استراحت یعنی فشرده کار کنند . در بین دو مرحله یک دقیقه استراحت دارند .
اسلاید 93: تحلیل نتایج :از آزمودنیها می خواهد تا تعداد حروفی را که در هر یک از دقیقه ها کد گذاری کردند بشمارند و آن را در حاشیه صفحه اول بنویسند آزماینده دو جدول تنظیم می کند مراحل کار را روی محور X و تعداد حروف کد شده را در هر دقیقه روی محور y ها قرار می دهد از به هم پیوستن نقاط مربوط منحنی های یادگیری دو گروه به دست می آید .
اسلاید 94: 1- مقایسه کیفی یعنی مقایسه شکل ظاهری دو منحنی که به صورت زیر انجام می شود الف) منحنی حاصل از موقعیت اول بهتر از منحنی حاصل از موقعیت دوم منحنی یادگیری را معکوس می کند .منحنی یادگیری همیشه سیر صعودی دارد.ب) مقایسه یادگیری توزیعی را کارآمدتر از یادگیری فشرده نشان می دهد زیرا منحنی آنکمی بالاتر است .ج) دو نیمه ی دوم منحنی ها مقایسه می شد مقایسه نیز یادگیری توزیعی را سریع تر از یادگیری فشرده نشان می دهد .د) کل دو منحنی با یکدیگر مقایسه می شود این مقایسه ثابت میکند که بازرده نهایی زمانی بهتر است که یادگیری ابتدا به صورت فشرده بعد به صورت توزیعی است .
اسلاید 95: 2) مقایسه به صورت کمی یعنی به صورت اعداد و ارقام انجام میگیرد .الف) میانگین دو گروه در دقیقه اول مقایسه می شود . اگر تفاوت معنی داری بین آنها دیرده نشود یعنی دو گروه در ابتدا مثل هم بوده اند .ب) معنی دار بودن تفاوت میانگین های دو گروه در دقیقه دهم مقایسه می شود این مقایسه نشان می دهد که کدام روش بازده بهتری دارد.ج)معنی دار بودن تفاوت و میانگین های دو گروه در دقیقه بیستم مقایسه می شد این مقایسه اثر روش شروع کار را نشان میدهد .
اسلاید 96: آزمایش 14. یادگیری و انتقال دو جانبه اگر یادگیری قبلی موجب تسهیل یادگیری بعدی شود می گویند انتقال صورت گرفته است انتقال وقتی دو جانبه نامیده می شود که یادگیری یک کار با یک عضو یادگیری همان کار با عضو قرینه را تسهیل کند .وسایل آزمایش :یک عدد آیینه ،یک مانع که بتواند تصویر مستقیم را بپوشاند ،14 برگ مساوی ستاره های دو جداره ، کرونومتر یا ساعتی که به کمک آن بتوان ثانیه ها را به راحتی اندازه گرفت .
اسلاید 97: روش آزمایش : یک از چهار ده برگ مساوی ستاره دو جداره را در جلو آیینه می گذارند آن را به کمک چسب یا پونز طوری طوری تثبیت می کنند که به هنگام اجرای آزمایش تکان نخورد کار کار آزمودنی این که بیندو خط ستاره دارد ستاره دیگری رسم کند باید مسیر به طور متوالی طی شود هر خطی که رسم نشود خطا محسوب می شود.
اسلاید 98: الف) آزمودنی با دستی که مهارت ندارد از نقطه حرکت شروع می کند و در جهت عکس عقربه های ساعت یک ستاره می کشد . برگ اول برداشته می شود برگ شماره 2 در جلو آیینه قرار می گیرد آزمودنی با دتی که مهارت دارد باز هم از نقطه حرکت شروع می کند و در جهت عقربه های ساعت یک ستاره می کشد . برگ عوض می شود .شماره 3 این کار آن قدر ادامه می یابد که ازمودنی با دست راست 10 ستاره رسم کند . مدت استراحت همان اندازه طول می کشد که برگ آزمایش عوض شود .
اسلاید 99: تحلیل نتایج :تعداد خطاهای هر تمرین را می شمارند هر نوع تماس با دیواره ستاره یک خطا به حساب می آید .2) جدولی تنظیم می شود تا تمرین های متوالی تعداد خطاها و مدت زمان صرف شده برای هر تمرین درج شود .3) برای رسم نمودار تمرین های متوالی را روی محور x و تعداد خطاها و مدت زمان صرف شده روی محور y ها قرار می دهند با یک خط ممتد نقطه های مربوط به خطاها و با خطوطو بریده نقطه های مربوط به زمان ها را به یکدیگر وصل می کند .4) اهمیت انتقال دو جانبه از طریق مقایسه سه تمرین آخر دست غیر ماهر با تمرین همان دست آشکار می شود.5) برایبررسی یادگیری با دست ماهر خطا وزمانها مورد بررسی قرار می گیرد .
اسلاید 100: آزمایش 15 منع قبلیهدف :آشکار ساختن مزاحمت یادگیری قبلی در کسب مهارتهای حسی – حرکتی تازههر وقت یادگیری یک عادت تازه در اثر یک یادگیری قبلی دشوار شود اصطلاحاً می گویند منع قبلی یا تداخل صورت گرفته است تداخل دو نوع است : تداخل یادگیری های قبلی در یادگیریهای بعدی و تداخل یادگیری بعدی در یادگیری قبلی وسایل آزمایش : 104 کارت سفید از مقوای محکم به ابعاد 12*8 سانتی متر این کارت ها به 4 عدد تقسیم می شود به ترتیب تصاویر دایره ، مربع ، لوزی ، مثلث ترسیم می شود .از 26 کارتی که تصاویر دایره دارند دو کارت دارای یک دایره ، دو کارت دارای دو دایره ، دو کارت دارای 13 دایره است بقیه هم به این ترتیب تنظیم شده اند .
اسلاید 101: روش آزمایش : آزمایش مقدماتی آزمودنی به حالت سر پا مقابل میز می ایستد آزماینده از او می خواهد که کارت ها را سریع تر توزیع کند آزمودنی کارت ها را طوری درست می گیرد که تصاویر آن به طرف بالا باشد باید کارت ها را به صورت تل روی یکدیگر بریزد با علامت آزماینده شروع می کند . به محض افتادن آخرین کارت روی میز کارت روی میز آن را از حرکت باز می دارد .10 تمرین انجام می گیرد و در پایان 3 دقیقه استراحت .
اسلاید 102: آزمایش واقعی :آزماینده چهار کارت را در جلو آزمودنی طوری قرار می دهد که یک مربع تشکیل دهند و ده سانتی متر از یکدیگر فاصله داشته باشد . آزمودنی نباید کارت ها را در جایی که مخصوص آن نیست بگذارد – ازمودنی 15 تمرین انجام می دهد پس از هر تمرین یک توقف 30 ثانیه ای دریافت می کند
اسلاید 103: تحلیل نتایج :ضمن یادگیری مرحله اول را ترسیم می کند 15 تمرین روی محور x و زمان های مربوط را روی محور y ها قرار می دهند منحنی یادگیری مرحله دوم یعنی منحنی 5 تمرین بعدی را روی همان محمورها رسم می کند . اگر منحنی دوم در بالای منحنی اول قرار گیرد وجود عامل منع قبلی در کسب عادات تازه تأیید خواهد شد.
اسلاید 104: آزمایش 16. منع بعدیهدف :مطالعه منع بعدی و آشنایی با روشی که به روش گروه کنترل معروف است منع بعدی یا مزاحمت یادگیریهای بعدی در یاد آوری آموخته های قبلی عبارتست از مشکلی که بین یک یادگیری و کاربرد آن در اثر یک یادگیری تازه بوجود می آید . برای مطالعه منع بعدی از روشی استفاده می شود که به روش گروه کنترل معروف است این از آزمایش های واقعی روانشناسی تجربی محسوب می شود که متغیر مستقل دستکاری می شود . تا اثر آن روی متغیر وابسته مورد مطالعه قرار گیرد .
اسلاید 105: وسایل آزمایشدو فهرست A و B که هر یک از دوازده صفت از دو بخشی تشکیل شده است. صفات فهرست A با B مترادف هستند.هر کدام به 5 صورت متفاوت تنظیم و به ترتیب شماره گذاری شده است .A1 - A2 - A3- A4- A5 B1 - B2 - B3- B4- B5
اسلاید 106: روش آزمایشآزمودنی ها به دو گروه تقسیم می شوند. آزماینده اعلام می کند که می خواهد یک فهرست 12 کلمه ای را پنج بار به صورت های مختلف بخواند و آزمودنی ها باید این 12 کلمه را حفظ کنند، آزماینده بطور آرام فهرست A را به صورتهای A1 - A2 - A3- A4- A5 می خواند. آزمودنی ها پس از پایان A5 ، صفاتی را که به خاطر دارند روی یکی از سه ورقه که قبلاً روی آن نوشته اند یادگیری فهرست A می نویسند.
اسلاید 107: آزماینده گروه کنترل را از اتاق خارج می کند.بعد فهرست صفات Bرا مثل فهرست صفات A برای آزمودنی های گروه آزمایشی می خواند و آنها هم هرچه به خاطر می آورند روی اوراق یادگیری فهرست B می نویسند. پس از استراحت گروه آزمایش گروه کنترل به اتاق بر می گردند. آزماینده می خواهد تا صفاتی که از فهرست A به خاطر دارند روی برگ دیگری که قبلاً روی آن نوشته اند بنویسند و تحویل دهند.
اسلاید 108: تحلیل نتایج : میانگین تعداد صفاتی که از فهرست پس از 5 بار قرائت به یاد مانده محاسبه می شود 2) میانگین دو گروه مقایسه می شود اگر تفاوت آنها معنی دار نباشد دوگروه معادل خواهند بود .3) اگر میانگین گروه آزمایشی کمتر از مینگین گروه کنترل باشد به شرط اینکه دو گروه در یادگیری A تفاوت نداشته باشند ثابت خواهد شد که یادگیری فهرست B مانع از یادآوری فهرست A شده است.4) اگر میانگین فهرست B از فهرست A بیش تر باشد خواهیم گفت انتقال صورت گرفته است.5) میانگین گروه کنترل در یادگیری و یادآوری فهرست A مقایسه می شود اگر میانگین یادآوری کمر از میانگین یادگیری باشد فراموشی به وقوع پیوسته است.6) محاسبه درصد فراموشی که به کمک آنمی توان پدیده های منع بعدی – منع قبلی – تداخل بهبود خود به خودی را مورد بررسی قرار دهد .یادآوری :برای مقایسه گروه ازمایش با گروه کنترل استودنت در مورد گروههای مستقل و برای مقایسه گروه آزمایش با خود یا گروه کنترل با خود آزمون T استودنت در مورد گروههای همتا استفاده می شود .
اسلاید 109: آزمایش 17. یادآوری- باز شناسی – باز آموزییاداوری : می توانیم کلمات، جملات، ابیات، حرکات، اعمال را به فعل در بیاوریمبازشناسی : بدون این که قادر به یاد اوری خود به خود باشیم هنگام مواجه شدن با یک ادراک فعل تعلق قبلی به تجربه های خود را تشخیص دهیم .صرفه جویی در باز آموزی : یادگیری به این صورت تجلی می کند که باز آموزی خیلی سریعتر از یادگیری اولیه انجام می گیرد
اسلاید 110: این آزمایش در دو قسمت انجام می گیرد .قسمت اول : مقایسه یادآوری با باز شناسی وسایل آزمایش :دو فهرست کلمه –یکی شامل 30کلمه معمولی دو بخشی ودیگری شامل 100 کلمه از همان نوع است .
اسلاید 111: روش آزمایش :آزمودنی ها در حالی که دو برگ کاغذ و یک مداد در اختیار دارند پشت میز می نشیند آزماینده فهرست 30 کلمه را با آهنگ تقریبی هر کلمه در یک ثانیه می خواند بلافاصله همان فهرست دوم را برای بار دوم می خواند آزمودنیها کلمات را به خاطر می آورند روی برگ اول می نویسند .آزمون یاداوری آزماینده اوراق را جمع اوری می کند و به اجرای مرحله ی دوم میپردازد فهرست آهنگ ها با تقریبی 30 ثانیه یککلمه می خواند کلماتی که در فهرست اول خوانده باز شناسد و ان را روی برگ دوم بنویسد بعد از تمام شدن آزمایش آزمودنی ها و آزماینده نتایج را بررسی می کند و مقایسه های زیر را انجام می دهند :تعداد یادآوری های درست با تعداد باز شناسی های درست تعداد یادآوری های غلط با تعداد بازشناسی های غلط
اسلاید 112: قسمت دوم :مقایسه یادآوری و صرفه جویی در باز آموزیوسایل آزمایش :اوراق ، کدگذاری، کرونومتر روش آزمایش :این روش باید 2 تا 4 هفته پس از آزمایش شماره 21 انجام گیرد و آزمودنی ها باید همان هایی باشد که آزمایش 21 را انجام داده اند آزماینده ابتدا می خواهد که کد آموخته شده را به یاد بیاورد حروف را نامرتب نشان می دهد و از آزمودنیها می خواهد که اعداد مربوط به آن را به یاد بیاورند آن گاه به بازآموزی بپردازد به ترتیب آزمودنی در پنج مرحله ی یک دقیقه ای که 30 ثانیه از یکدیگر فاصله خواهند داشت وادار به کار می کند . ممکن است دو حالت اتفاق بیفتد :
اسلاید 113: 1- در یک ، دو یا سه مرحله آزمودنی دوباره به بالاترین سطحی می رسد که قبلاً به دست آورده بود که گفته می شود فراموشی در یادآوری صورت گرفته بنابراین باز آموزی سریعتر از یادگیری است .2- از همان مرحله اول کار نتیجه ی آزمودنی بالاتر از نتیجه ای است که در جریان یادگیری به دست آورده است این نتیجه را یاد افزایی می نامند .
اسلاید 114: آزمایش 18. یادگیری ارادی ، یادگیری اتفاقی هدف: نگرشی که نسبت به یک کار پیدا می کنیم و رغبتی به ان نشان می دهیم به مقدار خیلی زیاد کارایی ما در انجام دادن آن را تعیین می کند . یادگیری ارادی کارآمد تر از یادگیری اتفاقی است .با این همه برتری یادگیری ارادی بر یادگیری اتفاقی حالت نسبی درد یعنی بعضی مواقع یدگیری اتفاقی کارآمدتر از یادگیری ارادی است .
اسلاید 115: وسایل آزمایش :یک فهرست برای یادگیی –یک فهرست برای باز شناسی و کرونومتر فهرست از 50 اسم تشکیل شده است فهرست بازشناسی از 200 اسم روش آزمایش :این ازمایش در سه حالت انجام می شود الف)یادگیری ارادی : آزماینده فهرست کلمات را با آهنگ یک کلمه در 6 ثانیه می خواند پس از خوانده شدن آزمودنی ها کلماتی که به خاطر می آورند روی کاغذ می نویسند و این آزمون 3.5 دقیقه طول می کشد .حال یک آزمون 200 کلمه ای در اختیار آزمودنی قرار می دهند کلمات در ستون های مختلف نوشته شده باید ابتدا ستون یک – ستون 2 و بخوانید در جلوی کلماتی که می شناسید یک ضربدار بگذارید از آزمون 3.5 دقیقه ای یعنی برای هر کلمه در حدود یک ثانیه وقت دارید.
اسلاید 116: حالت ب) یادگیری اتفاقی : آزماینده به ازمودنیها می آموزد که می خواهیم توانایی شما را در آزمون کلمات بسنجیم با خواندن کلمه ای که می گویم هر چه به ذهن شما می اید بنویسد هر کلمه در 6 ثانیه یعنی فقط 6 ثانیه فرصت دارید تا یک کلمه را هم در ذهن زمزمه کنید و هم بنویسید پس از پایان ازمون باز شناسی انجام می گیرد یعنی فهرست 20 کلمه ای در مدت 3.5 دقیقه جلو کلیه کلماتی که خوانده ضربد ربگذارید .حالت ج) یادگیری اتفاقی : ابتدا اوراق یک جدول 8 خانه ای را توزیع می کند بعد دستورالعمل را برای آنها می خواند فهرست کلمات خوانده می شود و برای هر کلمه یک ضربدر در زیر خانه ای که به حرف اول آن مربوط می شود بگذارید بعد اوراق جع و آزمون یادآوری و بازشنسی انجام می گیرد.
اسلاید 117: یاداوری :اگر تعداد آزمودنی ها آن قدر باشد که بتوان از آنها گروههای متعدد تشکیل داد بهتر خواهد بود که ترتیب آزمونن یادآوری و باز شناسی در هر یک از حالت ها تغییر داد.تحلیل نتایج :میانگین و انحراف استاندارد را مشخص می کنند میانگین یاداوری با هممقیسه می شود میانگین بازشناسی با هم مقایسه می شود که کار نسبی را نشان می دهد میانگین یادآوری با بازشناسی را مقایسه می کنند که مشخص شود یاداوری اسان تر است یا باز شناسی
اسلاید 118: فصل هشتم تلفیق پذیری : هدف:تلفیق پذیری یا توانایی پذیرش تلفیق یکی از صفات شخصیت است . تلفیق ممکن است با سختن گفتن یا با ایجاد موقعیت به وجود آید هدف آزمایش حاضر آشکار ساختن پدیده تلفیق در یک موقعیت ادراکی است پدیده ای که برای اولین بار آلفرد بینه روانشناسی به نام فرانسوی مطالعه کرده است .تحلیل نتایج : تلفیق پذیری نسبی آزمودنی از روی تعدا خطوطی که بلند تر از خط نهم (خط 60 میلی متری ) کشیده شده است تخمین زده می شود . خط نهم درواقع اولین خطی است که به طول 60 میلی متر ظاهر می شود برای آن که ازمایش مفهوم کامل خود را پیدا کند باید در مورد تعداد زادی آزمودنی انجام گیرد . زیرا تلفیق پذیری از فردی به فرد دیگر به طور چشمگیر تغیر می کند . از طرف دیگر بهتر خواهد بود که این آزمایش در مورد کودکان انجام گیرد مخصوصاً دخترها با پسر ها مورد مقایسه قرا ر گیرند
اسلاید 119: سطح ارزو هدف : مطالعه روابط موجود بین سطح آرزو و سطح عملکرد . سطح آرزو عبارت است از نتیجه ای است که شخص قبل از انجام دادن یک انتظار آن را دارد . سطح آرزو به تجربه شخص از توانایی ها و به واکنش های او در مقابل شکست ها و موفقیت های خود وابسته است . منظور از شکست عبارت از موردی است که سطح عملکرد شخص در گذشته پایین تر از سطح آرزوی او بوده و منظور از موفقیت عبارت از موردی است که سطح عملکرد شخص بالاتر از سطح آرزوی او بوده است . در واقع می توان به دو نوع نگرش تشخیص داد:
اسلاید 120: الف)نگرش های عنی که در انها شخصی سعی می کند حتی الامکان سطح آرزوی خود را با سطح عملکرد حود تطبیق دهد ب) نگرش های ذهنی که در آنها سطح آرزوها در اثر واکنش در مقابل سطح عملکرد خواه با تسلط مکانیسم جبران (سطح آرزو بالاتر از سطح عملکرد ) خواه با تسلط مکانیسم دفا (سطح آرزو پایین تر از سطح عملکرد ) ثبت می شود .وسایل آزمایش :برای اجرای این آزمایش توصیه می شود که از باری دارت استفاده شود .البته لازم است که سبیل یا آماج تا اندازه ای بزرگتر باشد و به درجات بیشتری تقسیم شود . (مثلاً 1 تا 10 درجه )این کار به آزماینده اجازه می دهد تا آزمودنی را در فاصله دور بنشاند و نایج کاملاًمتفاوت به دست آورد .
اسلاید 121: روش آزمایش :آزمایش به صورت بازی مهارت ارائه می شود.و آزماینده از دادن هر نوع توضیح اضافی اجتناب می کند .تحلیل نتایج کیفی :15 تمرین متوالی را روی محور xها و امتیازهای آزمودنی (سطح آرزو و سطح عملکرد) را روی محور Y ها وارد می کند به عبارت دیگر برای هر تمرین سطح عملکرد و سطح سط آرزویی که قبل از عملکرد اعلان شده است .در نظر گرفته می شود.
اسلاید 122: تحلیل کمی :الف) میانگین تفاوت های موجود بین سطوح عملکرد و سطوح آرزو بعدی را محاسبه را محاسبه می کنند . برای این منظور از فرمول x=کمک می گیرند
اسلاید 123: که در آن p سطح عملکرد و در هر تمرین a سطح آرزو قبل از هر تمرین 15 تعداد کل تمرینها و X میانگین . میانگین جمع جبری این تفاوت ها در صورتی که آزمودنی تلاش کند تا سطح آرزو را بر سطح عملکرد خود به طور عینی منطبق کند تقریباً صفر خواهد بود . اگر سطح آرزوی آزمودنی پایین تر از سطح عملکردهای او قرار گیرد میانگین مذکور مثبت ودر صورت عکس منفی خواهد بود .
اسلاید 124: ب) انعطاف پذیری سطح آرزو را که به میزان تغیر پذیری سطح آرزو مربوط می شود محاسبه می کنند . برای نیل به این هدف معمولاً انحراف چارکی را به عنوان شاخص تغییر پذیری سطح آرزو در نظر می گیرند .انحراف چارکی از فرمول زیر به دست می آید .Q=Q2 –Q1 2
اسلاید 125: فصل نهم روان شناسی اجتماعی روابط متقابل اشخاص و جامعه سنجی برای این که آزمایش به طور کامل انجام شود لازم است نتایج جمع آوری و تحلیل شود .روش آزمایش : از همه ی افراد گروه می خواهند تا بگویند در انجام داده یک کار مشترک ، ترجیح می دهند با چه کسانی از افراد گروه همکاری داشته باشند اجرا کننده ی آزمایش باید با اعضای گروه رواط خوبی داشته باشد اما نباید عضو گروه باشد.آزماینده باید سوالاتی مطرح کند که به واقعیت نزدیک هستند مثلاً آموزگار کلاسهای ابتدایی می واند به دانش آموزان بگوید .1- می خواهم جای شما را عوض کنم دوست دارید با کدام یک از این بچه ها ی کلاس پهلوی یکدیگر بشینید . اگر آزمایش در گروههای دانشگاهی اجرا شود. باید سوال 1- می خواهم یک کار گروهی به شما بدهم با کدام دو نفر حاضر به همکاری هستید.آزماینده فقط می تواند به یک سئوال قناعت کن اما توصیه می شود که سوالات تعددی بپرسد اگر این آزمایش در مورد کودکان خردسال اجرا شود بایدانفرادی و به صورت شفاهی باشد . اما در مورد بزرگسالان به صورت کتبی باشد . برای تجانس نتلیج بهتر است سئوالات آزمون جامعه سنجی زمانی مطرح شود که همه افراد گروه حضور دارند.به اعضای گروه قول داده می شود که نوشته های انها کاملاً محرمانه خواهد بود
اسلاید 126: تحلیل نتایج :پس از اجرای آزمایش اوراق دانش آموزان بلافاصله جمع آوری می شود روی یک صفحه کاغذ یک جدول دو بعدی که ماتریس جامعه سنجی نامیده می شود . رسم می کنند اسامی آزمودنیها را به ترتیب حروف الفبا در دو طرف جدول می نویسند آن گاه پاسخنامه را برمی دارند و درهر ردیف مقابل اسم کلی که انتخاب شده یک علامت می گذارند.
اسلاید 127: جهت دریافت فایل های جدید به وب سایت : school_psy.rzb.ir
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.