سایرسایر

روایی(validity)

صفحه 1:
روايي ‎(validity‏

صفحه 2:
تعریف اصطلاحي است گه به هدفي كه پرسشنامه براي نحقق بخشيدن به آن درست شده است .اشاره هى كند.

صفحه 3:
A measure is valid when the differences in observed scores reflect true differences on the characteristic that we are attempting to measure and nothing else.

صفحه 4:
آزموني داراي روايي ‎ae‏ ‏مورد نظر است" ۰ كافي و مناسب باشد.

صفحه 5:
انواع روابي (content-related validity), »lg> oly) ‏روايي صوري‎ روايي ‎Sr‏ (روايي معیار »روايي پیش بيني:/۳۳۳۷ »روايي همزمان ۲) روايي سازه:خصصون) Coweryedt ° Oserivinte *

صفحه 6:
ازآنجا که هیچ آزمون و پرسشنامه ای نمي تواند تمام محتوا و کلیه هدف هاي يك درس و با مفهوم راشامل شود .هر آزمون یا پرسشنامه از مجموعه اي سوّال که به عنوان ذمونه اي از تمام محتوا و هدف هاي آموزشي درس انتخاب شده است .تشکیل مي یابد.

صفحه 7:
كاربردي ترین و مهمترین روايي که ما با ان سروکار داريم . همين روابي محتوابي است.

صفحه 8:
وؤلقي قظكل ير اج عاب ره مي كند كه نع وال ها جود د سوال هاي هزات تم وان از محتوا با موضوع مورد نظر تیه کرد. هرچه آزمون از این لحاظ بهتر باشد. داراي روايي بيشتري است.

صفحه 9:
POS] * 4a spite oP ePPors to settle every psyokoloqicdl weusure wed issue by Aight toto stuistics, mooted ‏لاد‎ is wordy settled it viker wpe. Blkough kelpPul ‏ات‎ are obtoiced Prow ‏خأ نادمه‎ stutsticd Piodiags, posted voldiy prisvorily nests pou ca upped to the property oF ‏له موی‎ the Wwuy itis preseded.

صفحه 10:
The Meaning of Content Validity Anne R. Fitzpatrick Applied Psychological Measurement 1983: 7: 3 ewes orcqued thot the socoptiog adequacy oF test ovate, the nelevodre of ‏اه‎ theo wits the ter<7 oootet volidiy, becouse ‏ات و‎ do ut rePer to coy hie oF test voticdiy. Blo, twos tocicated thot the sapere; adequacy of fest respouses vad the relevoure oF these respouses ore woters deudy euoowpossed by the poovept oP ooestruct vali. Grace ow uppropricie weds oF dePiciag this ype oP volidity is therePore ‏موی ما تیوه و از لمح‎ validiy is aot a usePul ter<r Por test spevidists to retuic fo their vordbukary.

صفحه 11:
چگونه روايي محتوايي يك آزمون پا پرسشنامه آ/اهیچگونه روش آماري براي تعیین ضریب روايي محتوايي وجود ندارد. ‎MI‏ براي تعیین روايي محتوايي يك آزمون از فضاوت متخصصان در این باره که سؤال هاي آزمون نا جه ميزان معرف محتوا وهدف هاي برنامه يا حوزه محتوايبي ‏(00128110 001161215) هستند ,استفاده مي شود.

صفحه 12:
* (or exuvple, ou depressivg soul way book vowed validity iP it oly ussesses the oPPeviive diveusivd oP depressive but Pui to take into ood the bekoviord dieusiva

صفحه 13:
فضاوت هاي مربوط به روايي محتوايي نه قطعي هستند و نه نهايي,زیراآزمون ها از سطوح مختلف روايي برخوردارندو متخصصان در قضاوت هاي خود هميشه با هم توافق نظر ندارند.

صفحه 14:
* Oddi is usudly o wouter ‏ان‎ deqree rokher tho

صفحه 15:
روابي صوري(ظاهري) ‎Face validity‏ روايي صوري از مشتقات روايي محتوابي است . روايي صوري به این مطلب اشاره مي کند كه سؤال هاي يك آزمون تا چه حد در ظاهر شبيه به موضوعي هستند كه براي اندازه كيري ان تهيه شده اند.

صفحه 16:
۱ be vodersiood as rePleviiog the ‏اسر ها توجهوه‎ spwerur Whar is aot ‏وا وا ها لحم‎ Pore evideuve oF validity Peels the tastrucoect weusures whol it is toteoded ty weasure’.

صفحه 17:
* (Rove voldity is the extedt to Wwhiok ‏بوها و‎ uppeurs ip weusure Wh it is supposed to weusure

صفحه 18:
آلآدر واقع روايي صوري نمي تواند نوعي روايي باشد .بلکه تنها يك ويژگي آزمون است که در پاره اي مواقم وجود آن مفید به نظر مي رسد. ‎WI‏ برخي نیز اساسا اهمیت آن رارد مي کنند. ‏7 با اين وجود گاهي صورت آزمون (روايي صوري )از لحاظ قابلیت پذیرش و محقول بودن آزمون براي آزمون شوندگان . داراي اهمیت است.

صفحه 19:
هذا ‎J‏ ‏داوطلبان خلباني» يك آزمون رياضي را كه در آن مسايل مربوط به جریان باد و مصرف پنزین طرح شده است . به آزمون رياضي ديگري که مسایل را در قالب هزینه غلات یا فهرست مواد خام براي تهیه نوعي شيربني بیان بنابراین مي‌خوان گفت نا آن اندازه که ظاهر آزمون بر انگیزه ي آزمون شونده اثر مي گذارد.روايي صوري مي‌نواند مهم باشد.

صفحه 20:
هر چند که روايي صوري يك ويژگي مطلوب آزمون است بااین حال در بعضي آزمون ها این ويژگي نه تنها ضروري نیست بلکه بهتراست که وجود نداشته باشد. به عنوان مثال اگر كسي بخواهد بيماري رواني را درافراد تشخیص دهد ۰ بهنتر است آزموني را به کار بندد که رواپي صوري اندگی دارد.

صفحه 21:
روش نعیین روابي صوري از آنجا که روايي صوري نوع خاصي از روايي محتوايي است همان روشي که براي تعیین روايي محتوايي به کار مي رود » يعني استفاده از نظر متخصصان. قابل استفاده است.

صفحه 22:
ا#امنظور از روايي ملاك .میزان ارتباط بين نمرات حاصل از يك آزمون با نمرات حاصل از يك آزمون باوسیله اندازه گيري دیگر استد. ‎WI‏ بنابراین هرزمان که از نمرات يك آزمون براي پیش بيني عملکرد افراد در آزموني دیگر(آزمون ملاك) استفاده کنیم پا روايي ملاك سر وکارداریم. ‏آزمون اول را آزمون پیش بین و آزمون دوم که عملکرد فرد درآن پیش بيني مي شود .آزمون ملاك نام دارد.

صفحه 23:
گر آزمون دوم پس از پك فاصله زماني با آزمون اول باشد. به آن روايي پیش بيني گفته مي شود. ‎WI‏ اگرهدف این باشد که آیا يك آزمون یا وسیله اندازه گيري مي تواند جانشین مناسبي براي آزمون يا وسيله اندازه كيري ديكري (بدون فاصله و بطور همزمان) باشد. به آن روا زما

صفحه 24:
منال ‎Researchers have found‏ ‎that the amount of‏ ‎words a child reads‏ ‎correctly in one minute‏ is a good indicator of n

صفحه 25:
دو شاخص تعيين روايى ملاك:حساسيت و ويذكي - حساسیت: توانايي يك آزمون در تشخيص درست كساني كه ۳ ری = مكو توانایی یک آزمون در تشخیص درست کسانی که بیمار ۱ وت >)

صفحه 26:

صفحه 27:

صفحه 28:

صفحه 29:

صفحه 30:
حساسيت و ويژگي

صفحه 31:
ارزش اخباری - قضاوت در مورد سلامت فرد(بیمار بودن یا نبودن) بر حسب نتیجه آزمون. - احتمال بیمار بودن فرد زمانی که نتیجه آزمون مثبت است. - احتمال بیمار نبودن فرد زمانی که نتیجه آزمون منفی است.

صفحه 32:
5 5 tubles Gold stoccdard Onw + Troe + Pulse +| > ۳۹5 - 0 -

صفحه 33:
650 اه ‎٩60‏ بمنملنودن) @okd staxntard + - Oew + TP ee - FO DO ‏یرجه سیگ‎ 2۹۵۱۹ ‏ح)<)/() ”1ك () حا‎ +):

صفحه 34:
(Pos und Oey (Predictive Oulue ee MP/PEHER D =O = TO/PO+RD ‏ناسون نموه‎

صفحه 35:
2 ۰ م ارزش اخبارى - احتمال بيمار بودن فرد زمانى كه نتيجه آزمون مثبت است ۳8

صفحه 36:
re nt ‏ا‎ ارزش اخباری منفی - ات ف احتمال سالم بودن فرد زیمانی که نتیجه آزمون منفی است ‎Seale‏ سب , =e

صفحه 37:
222777777 us ‏ارزش‎

صفحه 38:
ت۳۳ ۱ رز زش ‎١‏ ‏خبا 9 ي

صفحه 39:
Oovsider (OOO ‏کلب 0 :عمجم‎ 0 disease, GOO witout with no disease disease ‏آهاما‎ ‎400 50 450 test +

صفحه 40:
Oovsider (OOO ‏کلب 0 :عمجم‎ o disease, GOO witout total 450 550 no disease alse Positive Te Oeyative 5200 0 with disease test + Te Positive test - ‏وا‎ ‎Oeyutive ‎total 500 = @ possible pes oP daqaoste testy clissPicdiods: G correct, 8 tacvrrevt

صفحه 41:
Correct ClassiPicaivd: True Posiive (PP) ‏امد تاد(‎ Grosiviy = DP / (MP + €O) = probubiliy oP a “+” test aoay discussed with no disease disease total test + 400 50 450 test - 450 550 total 500 0 06 2 ۱0 ۶۵ < رپرنعج6 عصمم

صفحه 42:
Correct Chossiicdiod True Deqaive (TO) OrPrciion: Gperiict, = PO / (RP + PO) = probobiy oF ‏رو وم بت 7" و‎ no with disease disease ‏آهاما‎ 450 550 7 100 50 400 100 test + test - total 500 ‎GpevPiciy = FCO / GOO = 90%‏ سم ‎ ‎ ‎

صفحه 43:
eworrect Class#ivuiva: Puse Posiive Oehiaticn: “Pose Positive Praca” = PP / (PP + DO) = probably of “+” test ‏ای وی‎ with no disease disease total test + 400 50 450 5 Eee 550 [7 total 0 1000 Exavpie: PPE = SO / SOO = 10%

صفحه 44:

صفحه 45:
: تعریف سازه سازه عبارت است از يك صفت وبژگي با کیفیت روان شناختي (چيزي که نمي توان آن را مستقیما مشاهده نمود) که از طریق نظریه .هاي روان شناسي قابل استنتاج است ...»ما ل: هوش . خلاقبت .عشق

صفحه 46:
Construct validity seeks agreement between a theoretical concept and a specific measuring device or procedure.

صفحه 47:
For example, a researcher inventing a new IQ test might spend a great deal of time attempting to "define" intelligence in order to reach an acceptable level of construct validity.

صفحه 48:
Construct validity can be broken down into two sub-categories: 1- Convergent validity 2- Discriminate validity

صفحه 49:
چگونه روايي سازه را نعیین مي گنیم؟ 7 نخست باید آن سازه (به عنوان مثال ”هوش ”)راتعريف ‎MI‏ سپس براي اندازه گيري آن سازه . آزموني بسازيم. ‎I‏ رابطه بین نمرات حاصل از این آزمون رابامواردي که طبق نظر یه هاي علمي (دراین ‎Jo‏ نظریه هاي روانشناختي و پرورشي )در باره ي آن (هوش )بیان کرده اند(مانندسرعت بادگيري.میزان پیشرفت تحصيلي...)نعیین مي نمایيم.

صفحه 50:
‎٠‏ به طور مثال در مورد پرسشنامه سنجش کیفیت زندگی ‎SUB (GOO)‏ بر آن است که نمره پرسشنامه به طور معنی داری در طبقات سالمندان کمتر از جوانان باشد.

صفحه 51:
راه هاي مختلف تعبین روايي سازه در ازمون هاي هنجار مرجع -نعیین بدگی 31 باسایر آز ۱ روليي همگرا: وقتي آزمون جدیدبا آزمون موجود. که براي اندازه گيري همان سازه ساخته شده استداراي همبستگي زيادي باشد. آزمون جديد نيز براي اندازه گيري آن سازه رواست. این روايي را روايي همگرا مي كوبيم. ايي واگرا با تمیز آزمون مورد نظر نبلید با آزمون هاي دبگر که سازه هاي متفاوتي را اندازه گيري مي ‎wus‏ .همبستگي داشته باشد.این را روايي واگرا مي گویند.

صفحه 52:
لفان ۳ گر سکع املسم وی زگي‌سورد لنداید سپرو با شددملنند آپمون‌هوش) الق انمرلن] يمون بابد با بل لايفتريسن بيشرفك ان .مهد 3- تحليل ‎(actor analysis). Jule‏ 4- بررسي همساني درونم 3 محاسبه همبستكي نمرات آزمون هاي فرعي با نمره كل آزمون(نوجه «خرده آزمون ها نباید پایکدیگر همبستكي زيادي داشته باشند,زیرا در چنین حالتي همه ي آنها یک چیز را اندازه گيري مي كددد).

صفحه 53:

روايي (validity ) تعريف اصطالحي است كه به هدفي كه پرسشنامه براي تحقق بخشيدن به آن درست شده است ،اشاره مي كند. A measure is valid when the differences in observed scores reflect true differences on the characteristic that we are attempting to measure and nothing else. آزموني داراي روايي است كه براي اندازه گيري آنچه مورد نظر است ، كافي و مناسب باشد. انواع روايي )content-related validity(روايي محتوايي روايي صوري Criterion-related validity)روايي مالكي(روايي معيار predictive:»روايي پيش بيني Concurrent:»روايي همزمان Construct::روايي سازه Convergent • Discriminate • ازآنجا كه هيچ آزمون و پرسشنامه ای نمي تواند تمام محتوا و كليه هدف هاي يك درس و یا مفهوم راشامل شود ،هر آزمون یا پرسشنامه از مجموعه اي سؤال كه به عنوان نمونه اي از تمام محتوا و هدف هاي آموزشي درس انتخاب شده است ،تشكيل مي يابد. كاربردي ترين و مهمترين روايي كه ما با آن سروكار داريم ،همين روايي محتوايي است. روايي محتوايي به اين مطلب اشاره مي كند كه نمونه سؤال هاي موجود در يك آزمون تا چه حد معرف كل جامعه سؤال هاي ممكن است كه مي توان از محتوا يا موضوع مورد نظر تهيه كرد. هرچه آزمون از اين لحاظ بهتر باشد، داراي روايي بيشتري است. Nunnaly:[psychometric theories 1994, P.103] • In spite of efforts to settle every psychological measurement issue by flight into statistics, content validity is mainly settled in other ways. Although helpful hints are obtained from analysis of statistical findings, content validity primarily rests upon an appeal to the property of content and the way it is presented. It was argued that the sampling adequacy of test content, the relevance of test content, and the clarity of domain definitions should be associated with the terms content representativeness,& content relevance, respectively, rather than with the term content validity, because these notions do not refer to any kind of test validity. Also, it was indicated that the sampling adequacy of test responses and the relevance of these responses are matters already encompassed by the concept of construct validity. • Since no appropriate means of defining this type of validity is therefore found, it is concluded that content validity is not a useful term for test specialists to retain in their vocabulary. چگونه روايي محتوايي يك آزمون یا پرسشنامه را تعيين مي نماييم؟‌ ‌ ‏هيچگونه روش آماري براي تعيين ضريب روايي محتوايي وجود ندارد. براي تعيين روايي محتوايي يك آزمون از قضاوت متخصصان در اين باره كه سؤال هاي آزمون تا چه ميزان معرف محتوا و هدف هاي برنامهيVا حوزه محتوايي ( )content domainهستند ،استفاده مي شود. • For example, a depression scale may lack content validity if it only assesses the affective dimension of depression but fails to take into account the behavioral dimension قضاوت هاي مربوط به روايي محتوايي نه قطعي هستند و نه نهايي،زيراآزمون ها از سطوح مختلف روايي برخوردارندو متخصصان در قضاوت هاي خود هميشه با هم توافق نظر ندارند. • Validity is usually a matter of degree rather than an all-or-none property [Nunnaly P. 84] روايي صوري(ظاهري) ‏Face validity روايي صوري از مشتقات روايي محتوايي است . روايي صوري به اين مطلب اشاره مي كند كه سؤال هاي يك آزمون تا چه حد در ظاهر شبيه به موضوعي هستند كه براي اندازه گيري آن تهيه شده اند. • According to Nunnaly the face validy “ may best be understood as reflecting the extent to which someone who is not trained to look for formal evidence of validity feels the instrument measures what it is intended to measure“. • Face validity is the extent to which a test appears to measure what it is supposed to measure در واقع روايي صوري نمي تواند نوعي روايي باشد ،بلكه تنها يك ويژگي آزمون است كه در پاره اي مواقع وجود آن مفيد به نظر مي رسد. برخي نيز اساسا اهميت آن رارد مي كنند. با اين وجود گاهي صورت آزمون (روVايي صوري )از لحاظ قابليت پذيرش و معقول بودن آزمون براي آزمون شوندگان ،داراي اهميت است. مثال داوطلبان خلباني ،يك آزمون رياضي را كه در آن مسايل مربوط به جريان باد و مصرف بنزين طرح شده است ،به آزمون رياضي ديگري كه مسايل را در قالب هزينه غالت يا فهرست مواد خام براي تهيه نوعي شيريني بيان مي كند ،تر جيح مي دهند. بنابراين ميتVوان گفت تا آن اندازه كه ظاهر آزمون بر انگيزه ي آزمون شونده اثر مي گذارد،روايي صوري ميتVواند مهم باشد. هر چند كه روايي صوري يك ويژگي مطلوب آزمون است ،بااين حال در بعضي آزمون ها اين ويژگي نه تنها ضروري نيست بلكه بهتراست كه وجود نداشته باشد ،به عنوان مثال اگر كسي بخواهد بيماري رواني را درافراد تشخيص دهد ،بهتر است آزموني را به كار بندد كه روايي صوري اندكي دارد. روش تعيين روايي صوري از آنجا كه روايي صوري نوع خاصي از روايي محتوايي است ،همان روشي كه براي تعيين روايي محتوايي به كار مي رود ،يعني استفاده از نظر متخصصان ،قابل استفاده است. منظور از روايي مالك ،ميزان ارتباط بين نمرات حاصل از يك آزمون با نمرات حاصل از يك آزمون ياوسيله اندازه گيري ديگر است.V بنابراين هرزمان كه از نمرات يك آزمون براي پيش بيني عملكرد افراد در آزموني Vديگر(آزمون مالك) استفاده كنيم با روايي مالك سر وكارداريم. آزمون اول را آزمون پيش بين و آزمون دوم كه عملكرد فرد درآن پيش بيني مي شود ،آزمون مالك نام دارد. اگر آزمون دوم پس از يك فاصله زماني با آزمون اول باشد ،به آن روايي پيش بيني گفته مي شود. اگرهدف اين باشد كه آيا يك آزمون يا وسيله اندازه گيري مي تواند جانشين مناسبي براي آزمون يا وسيله اندازه گيري ديگري(بدون فاصله و بطور همزمان) باشد ،به آن روايي همزمان گفته مي شود. مثال Researchers have found that the amount of words a child reads correctly in one minute is a good indicator of .general reading ability دو شاخص تعیین روایی مالک:حساسيت و ويژگي - حساسيت :توانايي يك آزBمون در Bتشخيص درست كساني كه بيمارBند. مثبت هاي حقيقي - ويژگي :توانايي يك آزمون در تشخيص درست كساني كه بيمار نيستند. منفي هاي حقيقي حساسيت و ويژگي مثبت كاذب مثبت هاي حقيقي ثبت م غربال گري م نفي منفي كاذب منفي هاي حقيقي حساسيت و ويژگي ‏Disease ‏No ‏Yes مثبت كاذب مثبت حقيقي ‏Pos. منفي حقيقي منفي كاذب ‏Neg. ‏Test حساسيت و ويژگي ‏Disease ‏Yes ‏No ‏b ‏a ‏Pos. ‏d ‏c ‏Neg. ‏Test ‏a+cb+d = حساسيت مثبت حقيقي بيماران ‏a = ‏a+c حساسيت و ويژگي Disease Yes No Pos. a b Neg. c d Test a+c b+d d = b+d منفي حقيقي سالم ها = ويژگي حساسيت و ويژگي Disease Yes No Pos. a b Neg. c d Test a+cb+d ارزش اخباری - - قضاوت در مورد سالمت فرد(بیمار بودن یا نبودن) بر حسب نتیجه آزمون. احتمال بیمار بودن فرد زمانی که نتیجه آزBمون مثبت است. ارزش اخباری مثبت - احتمال بیمار نبودن فرد زمانی که نتیجه آزمون منفی است. ارزش اخباری منفی 2 X 2 tables Gold standard + New test + True + - False - False + True - Calculating SN and SP Gold standard + New + TP - FN FP test TN Sensitivity Specificity TP/TP+FN TN/FP+TN Pos and Neg Predictive Value Gold standard + New + PV = + TP test FN FP TN TN/TN+FN Sensitivity Specificity TP/TP+FP - PV = ارزش اخباری مثبت - احتمال بیمار بودن فرد زمانی که نتیجه آزمون مثبت است. + ‏V ‏I ‏H ارزش اخباری مBنفی - احتمال سالم بودن فرد زBمانی که نتیجه آزمون منفی است. - ‏V ‏I ‏H ارزش اخباري ‏Disease ‏Yes ‏No ‏a+b ‏b ‏a ‏Pos. ‏c+d ‏d ‏c ‏Neg. = ارزش اخباري مثبت مثبت حقيقي مثبت ها ‏Test ‏a = ‏a+b ارزش اخباري ‏Disease ‏Yes ‏No ‏a+b ‏b ‏a ‏Pos. ‏c+d ‏d ‏c ‏Neg. = ارزش اخباري منفي منفي حقيقي منفي ها ‏Test ‏d = ‏c+d Consider 1000 patients: 500 with a disease, 500 without with disease no disease total test + 400 50 450 test - 100 450 550 500 500 total 1000 Consider 1000 patients: 500 with a disease, 500 without with disease no disease test + True Po si t i ve Fa l se Po si t i ve 450 test - Fa l se Ne g a t i ve Tru e Neg a t i ve 550 total 500 500 total 1000  4 possible types of diagnostic testing classifications: 2 correct, 2 incorrect Correct Classification: True Positive (TP) Definition: Sensitivity = TP / (TP + FN) = probability of a “+” test among diseased with disease no disease total test + 400 50 450 test - 100 450 550 500 500 total 1000 Example: Sensitivity = 400 / 500 = 80% Correct Classification: True Negative (TN) Definition: Specificity = TN / (FP + TN) = probability of a “-” test among healthy with disease no disease total test + 400 50 450 test - 100 450 550 500 500 total 1000 Example: Specificity = 450 / 500 = 90% Incorrect Classification: False Positive Definition: “False Positive Fraction” = FP / (FP + TN) = probability of “+” test among healthy with disease no disease total test + 400 50 450 test - 100 450 550 500 500 total 1000 Example: FPF = 50 / 500 = 10% :تعريف سازه سازه عبارت است از يك صفت ،ويژگي يا كيفيت روان شناختي (چيزي كه نمي توان آن را مستقيما مشاهده نمود)که از طريق نظريه .هاي روان شناسي قابل استنتاج است ،...مثال :هوش ،خالقيت ،عشق Construct validity seeks agreement between a theoretical concept and a specific measuring device or procedure. For example, a researcher inventing a new IQ test might spend a great deal of time attempting to "define" intelligence in order to reach an acceptable level of construct validity. Construct validity can be broken down into two sub-categories: 1- Convergent validity 2- Discriminate validity چگونه روايي سازه را تعيين مي كنيم؟ نخست بايد آن سازه (به عنوان مثال ”هوش ”)راتVعريف نماييم. سپس براي اندازه گيري آن سازه ،آزموني بسازيم. رابطه بين نمرات حاصل از اين آزمون رابامواردي که طبق نظريه هاي علمي (دراين مثال نظريه هاي روانشناختي و پرورشي )در باره ي آن (هوش )بيان کرده اند(مانندسرعت يادگيري،ميزان پيشرفت تحصيلي)..،تعيين مي نماييم. • به طور مثال در مورد پرسشنامه سنجش کیفیت زندگی ( )SF36انتظار بر آن است که نمره پرسشنامه به طورB معنی داری در Bطبقات سالمندان کمتر از جوانان باشد. راه هاي مختلف تعيين روايي سازه در ازمون هاي هنجار-مرجع -1تعيين همبستگي آزمون باساير آزمون هاي روا روايVي همگرا :وقتVي آزمون جديVد بVا آزمون موجود ،که براي اندازه گيري همان سVازه سVاخته شده است،داراي همبسVتگي زيادي باشVد ،آزمون جديVد نيز براي اندازه گيري آن سVازه رواسVت .اين روايي را روايي همگرا مي گوييم. روايي واگرا يا تميزي: آزمون مورد نظVر نبايVد بVا آزمون هاي ديگVر که سازه هاي متفاوتVي را اندازه گيري مVي کننVد ،همبسVتگي داشته باشد.اين را روايي واگرا مي گويند. تVVمايز سVني2- اVگر سVنيVکعVامVلمVهموVيژگVيمVورد اVندازVه VگVVيريبVVاشد(VمVانVند آزVمونهوش( ‏VتVVشان وVکسلر) ،آVنVگاه VنVVمراVتآVنآزVمونبVVايد بVVا بVVاVالرVفVتنسVن،پVVيشرف ن ).دVهد –3تحليل عاملي ()factor analysisV -4بررسي همساني دروني : محاسبه همبستگي نمرات آزمون هاي فرعي با نمره کل آزمون(توجه :خرده آزمون ها نبايد بايکديگر همبستگي زيادي داشته باشند،زيرا در چنين حالتي همه ي آنها يک چيز را اندازه گيري مي کنند).

51,000 تومان