صفحه 1:
روايي
(validity
صفحه 2:
تعریف
اصطلاحي است گه به هدفي كه
پرسشنامه براي نحقق
بخشيدن به آن درست شده
است .اشاره هى كند.
صفحه 3:
A measure is valid when
the differences in
observed scores reflect
true differences on the
characteristic that we are
attempting to measure
and nothing else.
صفحه 4:
آزموني داراي روايي ae
مورد نظر است" ۰
كافي و مناسب باشد.
صفحه 5:
انواع روابي
(content-related validity), »lg> oly)
روايي صوري
روايي Sr (روايي معیار
»روايي پیش بيني:/۳۳۳۷
»روايي همزمان ۲)
روايي سازه:خصصون)
Coweryedt °
Oserivinte *
صفحه 6:
ازآنجا که هیچ آزمون و پرسشنامه ای نمي تواند
تمام محتوا و کلیه هدف هاي يك درس و با
مفهوم راشامل شود .هر آزمون یا پرسشنامه
از مجموعه اي سوّال که به عنوان ذمونه اي از
تمام محتوا و هدف هاي آموزشي درس
انتخاب شده است .تشکیل مي یابد.
صفحه 7:
كاربردي ترین و مهمترین
روايي که ما با ان سروکار
داريم . همين روابي
محتوابي است.
صفحه 8:
وؤلقي قظكل ير اج عاب ره
مي كند كه نع وال ها جود د
سوال هاي هزات تم وان از
محتوا با موضوع مورد نظر تیه کرد.
هرچه آزمون از این لحاظ بهتر باشد.
داراي روايي بيشتري است.
صفحه 9:
POS]
* 4a spite oP ePPors to settle every psyokoloqicdl
weusure wed issue by Aight toto stuistics, mooted
لاد is wordy settled it viker wpe. Blkough
kelpPul ات are obtoiced Prow خأ نادمه
stutsticd Piodiags, posted voldiy prisvorily nests
pou ca upped to the property oF له موی the
Wwuy itis preseded.
صفحه 10:
The Meaning of Content Validity
Anne R. Fitzpatrick
Applied Psychological Measurement 1983: 7: 3
ewes orcqued thot the socoptiog adequacy oF test ovate, the nelevodre of
اه theo wits the ter<7 oootet volidiy, becouse ات و do ut
rePer to coy hie oF test voticdiy. Blo, twos tocicated thot the sapere;
adequacy of fest respouses vad the relevoure oF these respouses ore
woters deudy euoowpossed by the poovept oP ooestruct vali.
Grace ow uppropricie weds oF dePiciag this ype oP volidity is therePore
موی ما تیوه و از لمح validiy is aot a usePul ter<r Por test
spevidists to retuic fo their vordbukary.
صفحه 11:
چگونه روايي محتوايي يك آزمون پا پرسشنامه
آ/اهیچگونه روش آماري براي تعیین ضریب روايي محتوايي
وجود ندارد.
MI براي تعیین روايي محتوايي يك آزمون از فضاوت
متخصصان در این باره که سؤال هاي آزمون نا جه ميزان
معرف محتوا وهدف هاي برنامه يا حوزه محتوايبي
(00128110 001161215) هستند ,استفاده مي شود.
صفحه 12:
* (or exuvple, ou depressivg soul way book
vowed validity iP it oly ussesses the oPPeviive
diveusivd oP depressive but Pui to take into
ood the bekoviord dieusiva
صفحه 13:
فضاوت هاي مربوط به روايي محتوايي نه
قطعي هستند و نه نهايي,زیراآزمون ها از
سطوح مختلف روايي برخوردارندو
متخصصان در قضاوت هاي خود هميشه با
هم توافق نظر ندارند.
صفحه 14:
* Oddi is usudly o wouter ان deqree rokher tho
صفحه 15:
روابي صوري(ظاهري)
Face validity
روايي صوري از مشتقات روايي محتوابي
است .
روايي صوري به این مطلب اشاره مي کند
كه سؤال هاي يك آزمون تا چه حد در
ظاهر شبيه به موضوعي هستند كه براي
اندازه كيري ان تهيه شده اند.
صفحه 16:
۱
be vodersiood as rePleviiog the اسر ها توجهوه
spwerur Whar is aot وا وا ها لحم Pore
evideuve oF validity Peels the tastrucoect
weusures whol it is toteoded ty weasure’.
صفحه 17:
* (Rove voldity is the extedt to Wwhiok بوها و uppeurs
ip weusure Wh it is supposed to weusure
صفحه 18:
آلآدر واقع روايي صوري نمي تواند نوعي روايي
باشد .بلکه تنها يك ويژگي آزمون است که در پاره
اي مواقم وجود آن مفید به نظر مي رسد.
WI برخي نیز اساسا اهمیت آن رارد مي کنند.
7 با اين وجود گاهي صورت آزمون (روايي صوري )از
لحاظ قابلیت پذیرش و محقول بودن آزمون براي
آزمون شوندگان . داراي اهمیت است.
صفحه 19:
هذا J
داوطلبان خلباني» يك آزمون رياضي را كه در آن مسايل
مربوط به جریان باد و مصرف پنزین طرح شده است . به
آزمون رياضي ديگري که مسایل را در قالب هزینه غلات
یا فهرست مواد خام براي تهیه نوعي شيربني بیان
بنابراین ميخوان گفت نا آن اندازه که ظاهر آزمون بر
انگیزه ي آزمون شونده اثر مي گذارد.روايي صوري
مينواند مهم باشد.
صفحه 20:
هر چند که روايي صوري يك ويژگي مطلوب آزمون
است بااین حال در بعضي آزمون ها این ويژگي
نه تنها ضروري نیست بلکه بهتراست که وجود
نداشته باشد. به عنوان مثال اگر كسي بخواهد
بيماري رواني را درافراد تشخیص دهد ۰ بهنتر
است آزموني را به کار بندد که رواپي صوري
اندگی دارد.
صفحه 21:
روش نعیین روابي صوري
از آنجا که روايي صوري نوع خاصي از
روايي محتوايي است همان روشي که
براي تعیین روايي محتوايي به کار
مي رود » يعني استفاده از نظر
متخصصان. قابل استفاده است.
صفحه 22:
ا#امنظور از روايي ملاك .میزان ارتباط بين نمرات حاصل از
يك آزمون با نمرات حاصل از يك آزمون باوسیله اندازه
گيري دیگر استد.
WI بنابراین هرزمان که از نمرات يك آزمون براي پیش
بيني عملکرد افراد در آزموني دیگر(آزمون ملاك)
استفاده کنیم پا روايي ملاك سر وکارداریم.
آزمون اول را آزمون پیش بین و آزمون دوم که عملکرد
فرد درآن پیش بيني مي شود .آزمون ملاك نام دارد.
صفحه 23:
گر آزمون دوم پس از پك فاصله زماني با آزمون
اول باشد. به آن روايي پیش بيني گفته مي شود.
WI اگرهدف این باشد که آیا يك آزمون یا وسیله
اندازه گيري مي تواند جانشین مناسبي براي
آزمون يا وسيله اندازه كيري ديكري (بدون فاصله
و بطور همزمان) باشد. به آن روا زما
صفحه 24:
منال
Researchers have found
that the amount of
words a child reads
correctly in one minute
is a good indicator of
n
صفحه 25:
دو شاخص تعيين روايى ملاك:حساسيت و ويذكي
- حساسیت: توانايي يك آزمون در تشخيص درست كساني كه
۳ ری
= مكو توانایی یک آزمون در تشخیص درست کسانی که بیمار
۱ وت >)
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
حساسيت
و ويژگي
صفحه 31:
ارزش اخباری
- قضاوت در مورد سلامت فرد(بیمار بودن یا نبودن) بر حسب نتیجه آزمون.
- احتمال بیمار بودن فرد زمانی که نتیجه آزمون مثبت است.
- احتمال بیمار نبودن فرد زمانی که نتیجه آزمون منفی است.
صفحه 32:
5 5 tubles
Gold stoccdard
Onw + Troe + Pulse +|
> ۳۹5 - 0 -
صفحه 33:
650 اه ٩60 بمنملنودن)
@okd staxntard
+ -
Oew
+ TP ee
- FO DO
یرجه سیگ
2۹۵۱۹ ح)<)/() ”1ك () حا +):
صفحه 34:
(Pos und Oey (Predictive Oulue
ee MP/PEHER
D =O =
TO/PO+RD
ناسون نموه
صفحه 35:
2 ۰ م
ارزش اخبارى
- احتمال بيمار بودن فرد زمانى كه نتيجه آزمون مثبت است
۳8
صفحه 36:
re nt ا
ارزش اخباری منفی
- ات ف
احتمال سالم بودن فرد زیمانی که نتیجه آزمون منفی است
Seale سب ,
=e
صفحه 37:
222777777
us ارزش
صفحه 38:
ت۳۳
۱
رز
زش ١
خبا
9
ي
صفحه 39:
Oovsider (OOO کلب 0 :عمجم 0 disease, GOO witout
with no
disease disease آهاما
400 50 450
test +
صفحه 40:
Oovsider (OOO کلب 0 :عمجم o disease, GOO witout
total
450
550
no
disease
alse
Positive
Te
Oeyative
5200 0
with
disease
test + Te
Positive
test - وا
Oeyutive
total 500
= @ possible pes oP daqaoste testy clissPicdiods: G correct, 8 tacvrrevt
صفحه 41:
Correct ClassiPicaivd: True Posiive (PP)
امد تاد( Grosiviy = DP / (MP + €O)
= probubiliy oP a “+” test aoay discussed
with no
disease disease total
test + 400 50 450
test - 450 550
total 500 0
06 2 ۱0 ۶۵ < رپرنعج6 عصمم
صفحه 42:
Correct Chossiicdiod True Deqaive (TO)
OrPrciion: Gperiict, = PO / (RP + PO)
= probobiy oF رو وم بت 7" و
no
with
disease disease آهاما
450
550
7 100
50
400
100
test +
test -
total 500
GpevPiciy = FCO / GOO = 90% سم
صفحه 43:
eworrect Class#ivuiva: Puse Posiive
Oehiaticn: “Pose Positive Praca” = PP / (PP + DO)
= probably of “+” test ای وی
with no
disease disease total
test + 400 50 450
5 Eee 550
[7
total 0 1000
Exavpie: PPE = SO / SOO = 10%
صفحه 44:
صفحه 45:
: تعریف سازه
سازه عبارت است از يك صفت وبژگي با
کیفیت روان شناختي (چيزي که نمي توان آن
را مستقیما مشاهده نمود) که از طریق نظریه
.هاي روان شناسي قابل استنتاج است
...»ما ل: هوش . خلاقبت .عشق
صفحه 46:
Construct validity
seeks agreement
between a theoretical
concept and a specific
measuring device or
procedure.
صفحه 47:
For example, a researcher
inventing a new IQ test
might spend a great deal of
time attempting to "define"
intelligence in order to
reach an acceptable level
of construct validity.
صفحه 48:
Construct validity can
be broken down into
two sub-categories:
1- Convergent validity
2- Discriminate validity
صفحه 49:
چگونه روايي سازه را نعیین مي گنیم؟
7 نخست باید آن سازه (به عنوان مثال ”هوش ”)راتعريف
MI سپس براي اندازه گيري آن سازه . آزموني بسازيم.
I رابطه بین نمرات حاصل از این آزمون رابامواردي که طبق
نظر یه هاي علمي (دراین Jo نظریه هاي روانشناختي و
پرورشي )در باره ي آن (هوش )بیان کرده اند(مانندسرعت
بادگيري.میزان پیشرفت تحصيلي...)نعیین مي نمایيم.
صفحه 50:
٠ به طور مثال در مورد پرسشنامه سنجش کیفیت زندگی
SUB (GOO) بر آن است که نمره پرسشنامه به طور
معنی داری در طبقات سالمندان کمتر از جوانان باشد.
صفحه 51:
راه هاي مختلف تعبین روايي سازه در ازمون هاي
هنجار مرجع
-نعیین بدگی 31 باسایر آز ۱
روليي همگرا: وقتي آزمون جدیدبا آزمون موجود. که براي
اندازه گيري همان سازه ساخته شده استداراي
همبستگي زيادي باشد. آزمون جديد نيز براي اندازه
گيري آن سازه رواست. این روايي را روايي همگرا
مي كوبيم.
ايي واگرا با تمیز
آزمون مورد نظر نبلید با آزمون هاي دبگر که سازه هاي
متفاوتي را اندازه گيري مي wus .همبستگي داشته
باشد.این را روايي واگرا مي گویند.
صفحه 52:
لفان ۳
گر سکع املسم وی زگيسورد لنداید سپرو با شددملنند آپمونهوش)
الق انمرلن] يمون بابد با بل لايفتريسن بيشرفك ان
.مهد
3- تحليل (actor analysis). Jule
4- بررسي همساني درونم 3
محاسبه همبستكي نمرات آزمون هاي فرعي با نمره كل
آزمون(نوجه «خرده آزمون ها نباید پایکدیگر همبستكي زيادي داشته
باشند,زیرا در چنین حالتي همه ي آنها یک چیز را اندازه گيري مي
كددد).
صفحه 53:
روايي
(validity
)
تعريف
اصطالحي است كه به هدفي كه
پرسشنامه براي تحقق
بخشيدن به آن درست شده
است ،اشاره مي كند.
A measure is valid when
the differences in
observed scores reflect
true differences on the
characteristic that we are
attempting to measure
and nothing else.
آزموني داراي روايي است
كه براي اندازه گيري آنچه
مورد نظر است ،
كافي و مناسب باشد.
انواع روايي
)content-related validity(روايي محتوايي
روايي صوري
Criterion-related validity)روايي مالكي(روايي معيار
predictive:»روايي پيش بيني
Concurrent:»روايي همزمان
Construct::روايي سازه
Convergent •
Discriminate •
ازآنجا كه هيچ آزمون و پرسشنامه ای نمي تواند
تمام محتوا و كليه هدف هاي يك درس و یا
مفهوم راشامل شود ،هر آزمون یا پرسشنامه
از مجموعه اي سؤال كه به عنوان نمونه اي از
تمام محتوا و هدف هاي آموزشي درس
انتخاب شده است ،تشكيل مي يابد.
كاربردي ترين و مهمترين
روايي كه ما با آن سروكار
داريم ،همين روايي
محتوايي است.
روايي محتوايي به اين مطلب اشاره
مي كند كه نمونه سؤال هاي موجود در
يك آزمون تا چه حد معرف كل جامعه
سؤال هاي ممكن است كه مي توان از
محتوا يا موضوع مورد نظر تهيه كرد.
هرچه آزمون از اين لحاظ بهتر باشد،
داراي روايي بيشتري است.
Nunnaly:[psychometric theories 1994,
P.103]
• In spite of efforts to settle every psychological
measurement issue by flight into statistics, content
validity is mainly settled in other ways. Although
helpful hints are obtained from analysis of
statistical findings, content validity primarily rests
upon an appeal to the property of content and the
way it is presented.
It was argued that the sampling adequacy of test content, the relevance of
test content, and the clarity of domain definitions should be associated with
the terms content representativeness,& content relevance, respectively,
rather than with the term content validity, because these notions do not
refer to any kind of test validity. Also, it was indicated that the sampling
adequacy of test responses and the relevance of these responses are
matters already encompassed by the concept of construct validity.
• Since no appropriate means of defining this type of validity is therefore
found, it is concluded that content validity is not a useful term for test
specialists to retain in their vocabulary.
چگونه روايي محتوايي يك آزمون یا پرسشنامه
را تعيين مي نماييم؟
هيچگونه روش آماري براي تعيين ضريب روايي محتوايي
وجود ندارد.
براي تعيين روايي محتوايي يك آزمون از قضاوت
متخصصان در اين باره كه سؤال هاي آزمون تا چه ميزان
معرف محتوا و هدف هاي برنامهيVا حوزه محتوايي
( )content domainهستند ،استفاده مي شود.
• For example, a depression scale may lack
content validity if it only assesses the affective
dimension of depression but fails to take into
account the behavioral dimension
قضاوت هاي مربوط به روايي محتوايي نه
قطعي هستند و نه نهايي،زيراآزمون ها از
سطوح مختلف روايي برخوردارندو
متخصصان در قضاوت هاي خود هميشه با
هم توافق نظر ندارند.
• Validity is usually a matter of degree rather than
an all-or-none property [Nunnaly P. 84]
روايي صوري(ظاهري)
Face validity
روايي صوري از مشتقات روايي محتوايي
است .
روايي صوري به اين مطلب اشاره مي كند
كه سؤال هاي يك آزمون تا چه حد در
ظاهر شبيه به موضوعي هستند كه براي
اندازه گيري آن تهيه شده اند.
• According to Nunnaly the face validy “ may best
be understood as reflecting the extent to which
someone who is not trained to look for formal
evidence of validity feels the instrument
measures what it is intended to measure“.
• Face validity is the extent to which a test appears
to measure what it is supposed to measure
در واقع روايي صوري نمي تواند نوعي روايي
باشد ،بلكه تنها يك ويژگي آزمون است كه در پاره
اي مواقع وجود آن مفيد به نظر مي رسد.
برخي نيز اساسا اهميت آن رارد مي كنند.
با اين وجود گاهي صورت آزمون (روVايي صوري )از
لحاظ قابليت پذيرش و معقول بودن آزمون براي
آزمون شوندگان ،داراي اهميت است.
مثال
داوطلبان خلباني ،يك آزمون رياضي را كه در آن مسايل
مربوط به جريان باد و مصرف بنزين طرح شده است ،به
آزمون رياضي ديگري كه مسايل را در قالب هزينه غالت
يا فهرست مواد خام براي تهيه نوعي شيريني بيان
مي كند ،تر جيح مي دهند.
بنابراين ميتVوان گفت تا آن اندازه كه ظاهر آزمون بر
انگيزه ي آزمون شونده اثر مي گذارد،روايي صوري
ميتVواند مهم باشد.
هر چند كه روايي صوري يك ويژگي مطلوب آزمون
است ،بااين حال در بعضي آزمون ها اين ويژگي
نه تنها ضروري نيست بلكه بهتراست كه وجود
نداشته باشد ،به عنوان مثال اگر كسي بخواهد
بيماري رواني را درافراد تشخيص دهد ،بهتر
است آزموني را به كار بندد كه روايي صوري
اندكي دارد.
روش تعيين روايي صوري
از آنجا كه روايي صوري نوع خاصي از
روايي محتوايي است ،همان روشي كه
براي تعيين روايي محتوايي به كار
مي رود ،يعني استفاده از نظر
متخصصان ،قابل استفاده است.
منظور از روايي مالك ،ميزان ارتباط بين نمرات حاصل از
يك آزمون با نمرات حاصل از يك آزمون ياوسيله اندازه
گيري ديگر است.V
بنابراين هرزمان كه از نمرات يك آزمون براي پيش
بيني عملكرد افراد در آزموني Vديگر(آزمون مالك)
استفاده كنيم با روايي مالك سر وكارداريم.
آزمون اول را آزمون پيش بين و آزمون دوم كه عملكرد
فرد درآن پيش بيني مي شود ،آزمون مالك نام دارد.
اگر آزمون دوم پس از يك فاصله زماني با آزمون
اول باشد ،به آن روايي پيش بيني گفته مي شود.
اگرهدف اين باشد كه آيا يك آزمون يا وسيله
اندازه گيري مي تواند جانشين مناسبي براي
آزمون يا وسيله اندازه گيري ديگري(بدون فاصله
و بطور همزمان) باشد ،به آن روايي همزمان گفته
مي شود.
مثال
Researchers have found
that the amount of
words a child reads
correctly in one minute
is a good indicator of
.general reading ability
دو شاخص تعیین روایی مالک:حساسيت و ويژگي
-
حساسيت :توانايي يك آزBمون در Bتشخيص درست كساني كه
بيمارBند.
مثبت هاي حقيقي
-
ويژگي :توانايي يك آزمون در تشخيص درست كساني كه بيمار
نيستند.
منفي هاي حقيقي
حساسيت و ويژگي
مثبت
كاذب
مثبت هاي
حقيقي
ثبت
م
غربال گري
م
نفي
منفي
كاذب
منفي هاي
حقيقي
حساسيت و ويژگي
Disease
No
Yes
مثبت
كاذب
مثبت
حقيقي
Pos.
منفي
حقيقي
منفي
كاذب
Neg.
Test
حساسيت و ويژگي
Disease
Yes
No
b
a
Pos.
d
c
Neg.
Test
a+cb+d
= حساسيت
مثبت حقيقي
بيماران
a
=
a+c
حساسيت و ويژگي
Disease
Yes
No
Pos.
a
b
Neg.
c
d
Test
a+c b+d
d
=
b+d
منفي حقيقي
سالم ها
= ويژگي
حساسيت و ويژگي
Disease
Yes
No
Pos.
a
b
Neg.
c
d
Test
a+cb+d
ارزش اخباری
-
-
قضاوت در مورد سالمت فرد(بیمار بودن یا نبودن) بر حسب نتیجه آزمون.
احتمال بیمار بودن فرد زمانی که نتیجه آزBمون مثبت است.
ارزش اخباری مثبت
-
احتمال بیمار نبودن فرد زمانی که نتیجه آزمون منفی است.
ارزش اخباری منفی
2 X 2 tables
Gold standard
+
New
test
+
True +
-
False -
False +
True -
Calculating SN and SP
Gold standard
+
New
+
TP
-
FN
FP
test
TN
Sensitivity
Specificity
TP/TP+FN TN/FP+TN
Pos and Neg Predictive Value
Gold standard
+
New
+ PV =
+
TP
test
FN
FP
TN
TN/TN+FN
Sensitivity Specificity
TP/TP+FP
- PV =
ارزش اخباری مثبت
-
احتمال بیمار بودن فرد زمانی که نتیجه آزمون مثبت است.
+
V
I
H
ارزش اخباری مBنفی
-
احتمال سالم بودن فرد زBمانی که نتیجه آزمون منفی است.
-
V
I
H
ارزش اخباري
Disease
Yes
No
a+b
b
a
Pos.
c+d
d
c
Neg.
= ارزش اخباري مثبت
مثبت حقيقي
مثبت ها
Test
a
=
a+b
ارزش اخباري
Disease
Yes
No
a+b
b
a
Pos.
c+d
d
c
Neg.
= ارزش اخباري منفي
منفي حقيقي
منفي ها
Test
d
=
c+d
Consider 1000 patients: 500 with a disease, 500 without
with
disease
no
disease
total
test +
400
50
450
test -
100
450
550
500
500
total
1000
Consider 1000 patients: 500 with a disease, 500 without
with
disease
no
disease
test +
True
Po si t i ve
Fa l se
Po si t i ve
450
test -
Fa l se
Ne g a t i ve
Tru e
Neg a t i ve
550
total
500
500
total
1000
4 possible types of diagnostic testing classifications: 2 correct, 2 incorrect
Correct Classification: True Positive (TP)
Definition: Sensitivity = TP / (TP + FN)
= probability of a “+” test among diseased
with
disease
no
disease
total
test +
400
50
450
test -
100
450
550
500
500
total
1000
Example: Sensitivity = 400 / 500 = 80%
Correct Classification: True Negative (TN)
Definition: Specificity = TN / (FP + TN)
= probability of a “-” test among healthy
with
disease
no
disease
total
test +
400
50
450
test -
100
450
550
500
500
total
1000
Example: Specificity = 450 / 500 = 90%
Incorrect Classification: False Positive
Definition: “False Positive Fraction” = FP / (FP + TN)
= probability of “+” test among healthy
with
disease
no
disease
total
test +
400
50
450
test -
100
450
550
500
500
total
1000
Example: FPF = 50 / 500 = 10%
:تعريف سازه
سازه عبارت است از يك صفت ،ويژگي يا
كيفيت روان شناختي (چيزي كه نمي توان آن
را مستقيما مشاهده نمود)که از طريق نظريه
.هاي روان شناسي قابل استنتاج است
،...مثال :هوش ،خالقيت ،عشق
Construct validity
seeks agreement
between a theoretical
concept and a specific
measuring device or
procedure.
For example, a researcher
inventing a new IQ test
might spend a great deal of
time attempting to "define"
intelligence in order to
reach an acceptable level
of construct validity.
Construct validity can
be broken down into
two sub-categories:
1- Convergent validity
2- Discriminate validity
چگونه روايي سازه را تعيين مي كنيم؟
نخست بايد آن سازه (به عنوان مثال ”هوش ”)راتVعريف
نماييم.
سپس براي اندازه گيري آن سازه ،آزموني بسازيم.
رابطه بين نمرات حاصل از اين آزمون رابامواردي که طبق
نظريه هاي علمي (دراين مثال نظريه هاي روانشناختي و
پرورشي )در باره ي آن (هوش )بيان کرده اند(مانندسرعت
يادگيري،ميزان پيشرفت تحصيلي)..،تعيين مي نماييم.
• به طور مثال در مورد پرسشنامه سنجش کیفیت زندگی
( )SF36انتظار بر آن است که نمره پرسشنامه به طورB
معنی داری در Bطبقات سالمندان کمتر از جوانان باشد.
راه هاي مختلف تعيين روايي سازه در ازمون هاي
هنجار-مرجع
-1تعيين همبستگي آزمون باساير آزمون هاي روا
روايVي همگرا :وقتVي آزمون جديVد بVا آزمون موجود ،که براي
اندازه گيري همان سVازه سVاخته شده است،داراي
همبسVتگي زيادي باشVد ،آزمون جديVد نيز براي اندازه
گيري آن سVازه رواسVت .اين روايي را روايي همگرا
مي گوييم.
روايي واگرا يا تميزي:
آزمون مورد نظVر نبايVد بVا آزمون هاي ديگVر که سازه هاي
متفاوتVي را اندازه گيري مVي کننVد ،همبسVتگي داشته
باشد.اين را روايي واگرا مي گويند.
تVVمايز سVني2-
اVگر سVنيVکعVامVلمVهموVيژگVيمVورد اVندازVه VگVVيريبVVاشد(VمVانVند آزVمونهوش(
VتVVشان
وVکسلر) ،آVنVگاه VنVVمراVتآVنآزVمونبVVايد بVVا بVVاVالرVفVتنسVن،پVVيشرف ن
).دVهد
–3تحليل عاملي ()factor analysisV
-4بررسي همساني دروني :
محاسبه همبستگي نمرات آزمون هاي فرعي با نمره کل
آزمون(توجه :خرده آزمون ها نبايد بايکديگر همبستگي زيادي داشته
باشند،زيرا در چنين حالتي همه ي آنها يک چيز را اندازه گيري مي
کنند).