تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۶۳ اسلاید روش خبرنگاری و تهیه خبر اصول خبرنگاری از واقعه تا خبرنویسی. آموزش خبرنگاری. تکنیک های گزارش ،مقاله و یادداشت

میلاد

صفحه 1:
٠

صفحه 2:

صفحه 3:
News! > 7 خبر در حقيقت ارائه اطلاعات موريد توجه و موريد ‎EONS ns PCC cyyyt Sts‏ ۱ . کم اهمیت و با اهمیت به آنها ارائه مي شود بعده اي خبر را همان اطلاعات مي دانند

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:
عيني (0۳0[6611۷6) در مقابل لكا كفت متنا واقعيت (اه©”7) دركنار حقیقت (۲361)

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:
Pitas Sees ese) ‏زماني است که رويدادي تمام یا قسمت‎ ‏اعظم جامعه را تحت‌الشعاع خود قرار دهد‎ ارزش‌شهرن(2006] ر ‎eee)‏ ۳۰۹ ۰۰ زمان‌و تازگی(ووه‌صنامصسنا ر رويداد عامل زمان هميشه مورد توجه بوده و در ا ل 0 ا ‎ee eae‏ ل يت 4

صفحه 10:
eS ele nen eT Sh ( (Conflict اين ارزش تعادل موجود در جامعه را بر هم مي زند فراواني تعداد» مقدار و بزرگي رویداد رتنیا تیا رويدادهايي که در آن آمار و ارقام بالا باند وتعداد كثيري در آن (مثبت يا منفي) ذينفع باشند ارزشهاي خبري (۷۵۱۲65 ۱1۵۷5)

صفحه 11:
(Crs C hin eine رويدادهاي خارق‌العاده و نادر که گاهي هرچند سال يف ‎Tw enh ee ew‏ ۳ ازقدرت جذابیت خاصي برخوردار هستند 0( گاهي رويدادي بدلیل هم جواري براي مخاطب خبر أست ‎CS‏ ا 0 ‎oe eee‏ ا فرهنگ علايق‌دین سذهب و...) ارزشهاي خبري (۷۵۱۲65 ۱1۵۷5)

صفحه 12:
ابتدا از “مقاهه اسات ” شروع مي كنيم

صفحه 13:
فشك اعتماد مخاطب ‎ah‏ ‏رح ‎EL‏ پاسخ به سوالات در ذهن مخاطب

صفحه 14:
خبرء ديكر انتقال دهنده واقعيتها نيست بلكه سازنده واقعيت است. يك خبرنكار خوب كسي است ‎Cur erry‏ 50 ۱ اهداف خود و سازمان به / مخاطب القاء کند !

صفحه 15:
در تنظیم خبر ركن اصلي است كاركرد آن :به خبرنكار كمك ميكند قبل از نكارشء از اطلاعات مؤثر و مفيد به ‎er‏ 3 به جا استفاده کند ۱

صفحه 16:
(Who) 4S ‏پاسخگويي به این سوال ارزش شهرت خبري را در بردارد‎ ‏خبرنگار باید بداند چه شخصي یا چه چيزي در پیدایش رویداد‎ ‏دخالت داشته و اطلاعات را به طور کامل به مخاطب ارائه نماید‎ ت۱۵ پاسخگويي به اين سوال به ارزش مجاورت اشاره دارد موقعيت جغرافيايي ومكان رويداد از جمله سوالاتي است كه خبرنگار باید پاسخ دهد زیرا اکثر مواقع اين مسئله مهم است 4 0 ‎SDE NEp Ve STC CS Ie DD Ie Te. Croley ever cere‏ اكر زمان وقوع رويداد اهميت ويزه دارد بايد زمان در ابتداي خبر بيايد

صفحه 17:
‎(What) 4>‏ 2 ل 1۱۳ پاسخگويي به آن شروع شود سبب جذابیت ‎a‏ ‏,خبر مي‌شود ۱ عنصر «چه» به ماهیت رویداد برمي گردد 4 .افتاده ۳ مي 5 ) 4 1 م

صفحه 18:
كي و ‎Pee eee ae ree)‏ انگیزه» علت» نحوه و چگونگي . وقوع رویداد پاسخ مي دهد تشريح و تعريف رويداد در اين دو عنصر امكان 9 است . گاهي در يك رویداد در مراحل اولیه وقوع؛ پاسخي براي اين دوعنصر نداريم اما خبررا منتشر مي كنيم. در اين_زمان_بايد با بدست آوردن_اطلاعات_كافي در ‎ees‏ ا 0 ا ‎eet‏ ان خود باشد.

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:
‎iver‏ سياستهاي ‏«درواز‌اني خبر»

صفحه 23:
2 خلاصه مهم ترين مطلب هر رويدادي است كه در باراكراف و بند اول در مرحله تنظيم خبر مي آيد. -در اصطلاح به معني ”هدايت و راهنمايي“ است با توجه به کشش و جذابيتي که ایجاد مي کند خواننده را به متن خبر راهنمايي مي كند . .ترغيب به خواندن خبر دشوار تر از ارضاي نياز مخاطب است

صفحه 24:
Js 28 ۳ a) عدم شروع با زمان ومکان مگر در مواقع خاص با تیتر هماهنگ باشد ‎ois)‏ هرم وارونه و ‎Ges‏ ين محتوا نباشد (همه عناصر خبري در آن ‎(ces)‏ عدم نگارش بیش از ارم 7 err حاري اطلاعات باشد (كلي نباشد ) تنوصيه جهث نككارش ليد مناسب لي جزئي حاوي يك جمله 0 شروع خبر است به تیتر وایسته نیست خودداري از مبهم و گنگ نويسي جكيده مهمترين مطلب ‎atl,‏ ۳7[ اشده درليد برجسته شوند

صفحه 25:
1 شما نيايد ليد كلي يا بي محتوا و يا ليد ير محتوا بنويسيد. ليد كلي : كليشه اي و فاقد خبر مهم . مانند : دیروز هیئت دولت با حضور رئيس جمهور تشكيل و تصميمات مهمي اتخاذ شد . : باید حداقل يكي از تصمیمات مهم که ارزش دربرگيري دارد عنوان شود

صفحه 26:

صفحه 27:
انواع ليد ا ‎oe‏ برجسته سازي ”15 " شروع لید با نام شخص ری احترني) | برجسته سازي " تر." شروع لید با زمان(ترسیه‌می‌نرم ۱ ‎١‏ ‏برجسنه سازي " -با " شروع لیدبا نام مگان(ترسیه نس درد) | 8 برجسته سازي "با " شریوع لید با ماهیت و موضوع اک برجسته سازي " را " شروع لید با علت برجسته سازي "رنه " شروع لید با نحوه وقوع

صفحه 28:
در ليد نويسي انواع مختلف نگارش از نظر محتوايي و تاثیر گذاري بر مخاطب وجود دارد . eI Oe ee Te TS Te veer rw ‏ليد نقلي”است كه بر اساس كفته هاي اشخاص حقيقي و‎ . ‏حقوقي نكارش مي شود‎

صفحه 29:
جد ‎(Quotation lead es‏ = نقل مهمترين قسمت از كفته هاي اشخاص

صفحه 30:
یک فخص س بیان مي شود.

صفحه 31:

صفحه 32:
انواع ليد ليد سوالي 00 00 9 براي جذاب كردن خبرعليد با ا ال 0 شروع مي شود ليد ‎lead)‏ 000 اين ا ا ‎peer‏ ‏اساره داشته و زر ار از اطلاعات مورد نياز براي درك بهتر خبر مي‌نماید S ۳ 7

صفحه 33:
انواع لید ‎OS‏ ليد ۳ تحليلي( عة ع داعم مرغم ده ا ا 0 سياسي , اقتصادي و كزارشها بکار برده مي‌شود که در ابتداي خبر و گزارش به تشریح و تحلیل پرداخته و دلایل وقوع را ‎osm ailolas‏ | ليد تمنيلي( ۵ ۳۵۲:۷۰و۴ ): اسنفاده از صار المتل ا 0 منظور بيان رويدادي در واقع يكي ديكر از ترفندهاي ‎obul‏ ۳ 8502 است. ib ا

صفحه 34:
انواع ليد ‎SRS‏ ا م ا ‎oo) Pee‏ ليد اخبار به شكل برید برید و تیبتر نانن. بدون هیچ گونه توضيحي ‎yal-aS pane gular salcns‏ 9 همگي در خبر وجود دارد و در واقع مخاطب را راهنمايي ميكند كه

صفحه 35:
pve FA Pe), ‏در اين‎ (comparative lead) ‏ليد قياسي‎ ۱۳ ‏بين دو واقعه که‎ aad g1852 Gulic slalo|, xiiun ‏مي شود تا درك رويداد بهتر و‎ 0 ‏ا‎ pe ليد غیرمتعارف (۵«» رس ۷ كه از 02222 eee dere EMT ED) ‏مق کر دا و اعل بان اخان‎ 25223291 هنري و حوادث به این شيوه اكت 0 ١ ای RS

صفحه 36:

صفحه 37:

صفحه 38:

صفحه 39:
معایب سبك هرم وارونه

صفحه 40:
7 هه ليد 2 مطلب مهم خبري كه به تدريج از اهميت آن كاسته مي شود جزئیات کم اهمیت تر

صفحه 41:

صفحه 42:
مزاياي سبك تاريخي .در این شیوه همیشه خبر به طور کامل بیان مي‌شود .شرايط براي اعمال نظر خبرنگار مهیا نمي‌شود 8 || مشکل در ماکت بندي و تيتر زني

صفحه 43:
تنظیم به سبك تاريخي شرح خبر به ترتیب وقوع زماني

صفحه 44:
001 ‏ا ل‎ gee - اين سبك تلفيقي از روشهاي تنظيم شده در دو سبك بالاست. - در واقع خبري است كه در آن ليد وجود دارد واشتياق و عجله خواننده را براي خواندن خبر ارضاء مينمايد. -در ادامه متن خبر به سبك تاريخي سابقه و تاريخجه خبر را متذكر شده ‎ere Ee‏ ل ‎Pe‏ - اين سبك در زمان اندك اصل خبر را به اطلاع مخاطب رسانده و براي علاقهمندان در ادامه شرح كامل رويداد را بازكو ميكند

صفحه 45:
تنظيم به سبك تاريخي همراه با ليد ليد شرح ماجرا به ترتیب foe) اهميت مطلب و ترتيب وقوع زماني

صفحه 46:
ع هه هه ه 049۰ سس ‎Berti so Merten ok Te em Lee eon‏ است اين اتصال ظاهري نيست بلكه به كل محتوا بر مي كردد در خبر نويسي اين حالت را وحدت در خبر مي گویند . آنچه زنجیر وار خواننده را یه سوي انتهاي خبر مي كشائد راه هاي حفظ وحدت در خبر : ‎See ew tet we)‏ به کار گيري عبارات ریط دهنده در ابتداي هر پاراگرف

صفحه 47:
-كلارك اين سبك را در سه بخش تعريف كرد : ب خبر : در

صفحه 48:
در : دغر هده كي - را با خلاصه کردن هدف گيري مي ‎ee‏ vo © با استفاده از جما ند و

صفحه 49:
4 1 4 1 باراكراف كذاريا چرخش ۳ استان مطل

صفحه 50:
Headline

صفحه 51:
ويژگي و قواعد تبتر انتخاب فعل حال و گذشته ساده ل ۳7۳۳۰ ‎Bays‏ پیام خبري را به ۳ بیان مي‌دارد. لك مطلب خبري )5( ترغیب خواننده به خواندن ‎any‏ ‎ERY‏ رن روزنامه ورسانه ‏هاي مكتوب ‎ ‏كمك به زيبايي ‏جلوگيري از ۳ تكراري ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 52:
اصلي قرار whe J ‏ح اضافه‌اي است 7 بد به شكا‎ 3 ‏حذف آن به تیتر اص‎

صفحه 53:

صفحه 54:
sive he ‏هدف آن تهییج و هدایت‎ گيري ) اين نوع تيتر نة ی بر

صفحه 55:
نوع تيقر بهره ‎ae e‏

صفحه 56:

صفحه 57:

صفحه 58:

صفحه 59:
Generality

صفحه 60:

صفحه 61:

صفحه 62:

صفحه 63:

39,000 تومان