حسابداریعلوم انسانی و علوم اجتماعی

روش مبتنی بر اطلاعات در حسابداری و سودمندی

تعداد اسلایدهای پاورپوينت: 39 اسلاید روش مبتنی بر اطلاعات یکی از روشهای ارائه گزارش های مالی است و به این توجه دارد که برای پیش بینی عملکرد آینده شرکت فرد مسئولیت دارد .

ائلمان

صفحه 1:
بسم الله من الرم سودمندی اطلاعات از نظر تصمیم گیری کتاب تئوری حسابداری مالی نوشته ویلیام اسکات

صفحه 2:
‎-١‏ پیشگفتار ‏در حسابداری دست به تحقیقات تجربی زده شد تا نشان دهند که ارزش بازار اوراق بهادار در برابر اطلاعات جدید و مربوط به حسابداری واکنش نشان میدهد و لین تحقیقات ثاب كرده كه دست كم میتوان مقداری از اطلاعات حسابداری را سودمند دانست. ‏"در سال 1۹۶۸بال و براون برای نخستین بار در اين مورد مدرک و شاهدی ارلئه نمودند مبنی بر اینکه بازار اوراق بهادار در برابر اعلام سود واکنش نشان میدهد ‏بر مبنای تحقیقات ببه نظر میرسد اطلاعات حسابداری برای سرمایه گذاران سودمند است و به آنان کمک میکند ریسک و ارزش مورد انتظار بازدهی اوراق بهادار را برآورد کنند ‏رابطه سودمندی اطلاعات ارائه شده در گزارشات مللی با محتوای اطلاعاتی را "پرسپکتب اطلاعاتی ۳(منظر اطلاعاتی» می نامند سازمانهای بزرگ تدوین کننده استانداردهای حسابداری همواره از روش مبتنی بر اطلاعات (پرسپکتیو اطلاعاتی) استفاده کرده اند ‎ ‎ ‎

صفحه 3:
"روش مبتنی بر اطلاعات یکی از روشهای ارائه گزارش ‎cle‏ مللی است و به لین توجه دارد که برای پیش بینی عملکرد آینده شركت فرد مسئولیت دارد . در روش مزبور بر ارائه اطلاعات سودمند (برای تامین چنین هدفی) تاکید می شود. روش مزبور بر پایه ی فرض کارآبودن بازار اوراق بهادار قرار دارد وبه لين واقعیت توجه می شودکه بازار در برابر اطلاعات سودمند از هر منبعی باشدر(که شامل صورتهای مالی هم میشود)واکنش نشان خواهد داد. د _

صفحه 4:
زملنی که سودمندی اطلاعات را با محتوای تغییردرقیمت اوراق بهادار برابر بدانیم باید دقت داشته باشیم با وجود اينکه امکان دارد اگر حسابداران تصمیمات خود را بر این پایه بگذارند که در صورتهای مالی چه اطلاعاتی بگنجانند که بر آن اساس به واکنش بازار نسبت به اطلاعات توجه نمایند از نظر مللی در وضع بهتری خواهند بود ولی نمیتوان چنین نتیجه گرفت جامعه الزاما از نظر مللی در وضعی بهتر قرار خواهد گرفت. اطلاعات یک کالای بسیار پیچیده است و ارزش خصوصی و اجتماعی لن همانند نمیباشد که یکی از دلایل آن هزینه است. لذا بلید بین هزینه و منفعت حاصل از اطلاعات نوعی مصالحه انجام شود تا بتوانند بین منافع گروههای مختلف تعادل و توازن برقرار نمایند. البته این ملاحظات اجتماعی باعث نمی شود که دیدگاه مبتنی بر اطلاعات ارزش خود یا از دست دهد اما به هر حال حسابداران نمی توانند ادعا کنند که بهترین رویه حسابداری آن است که بتولند بیشترین واکنش را داشته باشد.

صفحه 5:

صفحه 6:
1 يس از اعلام سود خللص سال جاری‌برخی از سرمایه گذاران در صدد برمی آیند اطلاعات بیشتری بدست آورند وین کار از طریق تجزیه و تحلیل عدد متعلق به سود میسرخواهد شد. برای مثال اگر سود خلص بالا رود به عنوان خبر خوب خواهد بود لذا سرمایه گذاران با استفاده از نظریه بیز(65 821) در باورهلیی که درباره بازده و قدرت سودآوری آینده شرکت دارند تجدید نظر خواهند کرد. و برخی نیز ممکن همین عدد سود خالص را به عنوان خبر بد تفسیر نمایند. 7 سرمایه گذارانی که در باورهای خود نسبت به سودآوری آینده وبالارفتن بازده شرکت تجدید نظر کرده اند تمایل ری نشان می دهند تا تعداد بیشتری سهم شرکت را به قیمت بازار کنینی خریداری کنند. و کسانی که در باورهای خود در جهت عکس تجدید نظر کرده اند عملی عکس گروه مقابل انجام خواهند داد. " انتظار داریم پس از اعلام سود خالص شاهد این باشیم که معامله برروی سهام شرکت افزایش یبد.

صفحه 7:
در1924جى ور درتحقيقى كه درباره ى واكنش ناشى از حجم معامله داشته: رسيد كه طى هفته ى اعلام سود خالص حجم معاملات بسيار افزايش مى يابد. واكنش قيمت بازار در مقايسه با واكنش ناشى از حجم معامله: الگوی کیم وورکچیا (۱۹۹۷)بیانگر این است که حجم معامله نسبت به عنوان معیاری از سودمندی اطلاعت ارائه شده در صورتهای مالی) آشوب بیشتری ایجاد مى نماید. ير قيمت(به بینی های ن بر پایه تنوری تصمیم و تئوری بازارهای کارا قرار داشته و دارای رابطه تنگاتنگی با آنهاست.

صفحه 8:
آگاه شدن از واکنش بازار ۱- توری بازارهای کارا بدان معنی است که بازار در برابر اطلاعات جدیدبه سرعت واکنش نشان خواهد داد. مساله مهم لین است که بدانیم در چه زملنی برای نخستین بار خبر سود خللص گزارش شده سال جاری به آگاهی همگان می رسد . اگر پژوهشگران چند روز پس ازاين خبر دست به تحقيق بزنند بسيار دير شده است چون نمیتوان هیچ اثر ناشی از آن را مشاهده کرد 1 معمولا خبرخوب یا بد در سود خالص گزارش شده را نسبت به آنچه مورد انتظار سرمایه گذاران است مورد ارزیلبی قرار می دهند. اگر سود گزارش شده به میزان انتظار سرمایه گذاران باشد به ندرت امکان دارد اين سود دارای مقدار زیادی اطلاعات باشد و ممکن است سرمایه گذران بر مبنای اطلاعات پیشین در باورهای خود تجدید نظر کنند ولی اگر سود گزارش شده بیش از انتظار باشد این خبر خوب باعث تجدید نظر مثبت در باورهای سرمایه گذاران می شود 7 هميشه رویدادهای گوناگونی به وجود می آید که بر حجم معاملات .برروی سهام وقیمت آن اثر می. گذاردلین بدان محنی است. که من تون به راحتی ازنواکتش بازار تسبت به سود خالص اعلام شده آگاه گردید.

صفحه 9:
تفکیک عوامل کل بازار از عوامل خاص شرکت الگوی بازار بیشتر با این هدف مورد استفاده قرار می گیرد که عوامل خاص شرکت وعوامل گذشته کل بازار که بر بازده اوراق بهادار اثر می گذارند.از یکدیگر تفکیک شوند. مقایسه ی بازدهی ها و سود پژوهشگر می تواند بازده غیر عادی سهم در روز صفر را با بخش (يا درصد)غیرمنتظره از سودخالص گزارش های جاری شرکت مقایسه نماید. آگراین سودخالص غیرمنتظره خبرخوب باشد (سود خالص غیر منتظره مثبت باشد). باتوجه به اينکه بازار اوراق بهادارکار می باشد بازده غیر عادی مثبت مدرک و شاهدی پدست می دهد که سرمایه گذاران به طور متوسط نسبت به شنیدن خبر خوب غیر منتظره در سود خالص واکنش مطلوب نشان دهند.

صفحه 10:
امکان دارد که بازارکارآ يك يا دو روز پیش از خبرخوب مربوط به سود خالس آگاه شود و برعکس امکان دارد خبر مربوط به بازده مثبت یا منفی غیر عادی برای یک يا دو روز پس از روز صفر ادامه یلید در حللى كه بازار اين اطلاعات را هضم میکند ولی کارآبی بازار بدان معنی است که لثر مربوط به هر بازده اضافی بايد به سرعت از بين برود. يس بهتر است بازدهی غیر عادی مربوط به ۳ تا ۵ روز در اطراف روز صفر را مورد توجه قرار دهیم. اگر بازده غیرعادی مثبث یا منفی ناشی از خبر خوب یا بد در باره ی سود خللص در کل نمينه هاى شركت ها مناهده شود در كن صورت يزوهشكر مى تولند نتيجه بگیرد که پیش بینی های مبتنی بر تلوری تصمیم وتلوری بازار کارلی اوراق بهادار مورد تایید قرار می گیرد. چنین حالتی موید روش سودمندی اطلاعات از نظر تصمیم گیری در حسابرسی وارلئه گزارش های مللی است. زیرا اگر سرمایه گذاران اطلاعات مربوط به سود خالص گزارش شده را سودمند ندانند. نمی توان به راحتی شاهد واکنش بازار بود.

صفحه 11:
4“ ۳ تحقیق بال و براون * بال و براون با مراجعه به شرکتهای پذیرفته شده در بورس نیویورک 6600 شرکت را به عنوان نمونه برایسال مورد مطالعه قرار دادند آنها توجه خود را معطوف به محتوای اطلاعاتی سود خالص نمودند آنها سود سال قبل را به عنوان جایگزین انتظارات بازار استفاده کردند لذا تفاوت سود سال جاری با سود سال قبل را به عنوان سود خالص غیر منتظره در نظر گرفتند یعنی اگر در شرکتی سود خالص سال جاری بیشتر ازسود خالص سال قبل بود در طبقه ای قرار گرفتند که خبر خوب اعلام می شد و بر عکس, دومین کار آنها اين بود بازده غیرعادی مربوط به سهام شرکتهای نمونه را زمانی که نزدیک اعلام سود خالص بود مورد ارزیابی قرار دهند. اين کار بر اساس مدل بازار انجام شد. برای یک طیف گسترده متشکل از 00 ماه قبل و ۵ ماه پس از اعلام خبر سود این مطالعه را انجام دادند یعنی برای هر یک از ماه های این ©0 دوره میانگین بازده غیر عادی را محاسبه کردند. نتایج تحقیق نشان دا د که میانگین بازده غیرعادی شرکتها پس از اعلام خبر خوب افزایش شدید و پس از اعلام خبر بد کاهش شدید داشته اند. همچنین بازده غبر عادی شرکتهای با اخبار خوب یا بد در 40 ماه قبل نیز شاهد ۲

صفحه 12:
۶ البته باید بین تحقیقات متعلق به دوره ای زمانی بلند مدت و کوتاه مدت فرق قائل شویم اگر واکنش بازار در برایر اطلاعات گنجانده شده در صورت حسابهای طی یک دوره چند روزه مربوط به اعلام سود مشاهده شود » می توان استدلال کرد که علت واکنش بازار همان اطلاعاتی است که در صورتهای مالی وجود دارد و به آگاهی عموم رسانده می شود. * چنانچه دوره زمانی بلند مدت در نظر گرفته شود بیشترین استدلالی را که مى توان نمود اين است كه بين سود خالص و بازده رابطه وجود دارد .

صفحه 13:
۴- ضریب واکنش در برابر سود خالص و دلایل آن یکی از مهمترین مسیرهای منتخب به وسیله پژوهشگران تجربی در زمینه حسابداری مللی (پس از تحقیق بال و براون) عبارت بود از شناسایی و توجیه واکنش های متفاوت بازار در برابر اطلاعات مربوط به سود خالص- این تحقیق در زمینه محاسبه ضریب واکنش در برابر سود خالص انجام می شود. در تحقيقى كه د, برد ضریب واکتش در ‎aie‏ سود خالص انجام می شود پزوهشگر می كوشد مقدا

صفحه 14:
مهم دليل هايى براى واكنش هاى متفاوت بازار: در مورد واكنشهاى متفاوت بازار در برابر سود خالص مبتنى بر هزينه هاى تاریخی چندین دلیل ارائه شده است که مهمترین آنها را بررسی میکنیم: ‎Ga‏ ‏ساختار سرمایه تتداوم لاكيفيت سود لافرصت رشد تشباهت بین انتظارات سرمایه گذاران تتوان آگاهی دهندكى قیمت د _

صفحه 15:
بنا هر قدر ترتيب يا توللى بازدهى هاى مورد انتظار آينده شركت ير ريسك تر باشد در صورت ثابت ماندن ساير عوامل از نظر سرمايه كذار ريسك كريز آن ارزش كمترى خواهد داشت از آنجا كه سرمايه كذاران سود خللص جارى را شاخص قدرت سود آورى و بازدهى آينده مى دانند هر قدر اين بازدهى هاى آينده ير ريسك تر باشد واكنش سرمايه كذاران در برابر مبلغ مشخص از سود خالض غير منتظره كمتر خواهد بود : فرض كنيم يه سرمايه كذار داريم با تصميمات بخردلنه . ريسك كريز و تلبع مطلوبيت وى با توجه به ارزش مورد انتظار افزايش و با توجه به ريسك بازده يرتفوى وى كاهش مى يابد اگر خبر خوب در خصوص سود خالص پرتفوی سهام به تازكى اعلام شده باشد او در نرخ بازده مورد انتظار لین دسته ازاوراق بهادار تجدید نظر ( مثبت )و مقدار بیشتری سهام میخرد ولی اگر این دسته از سهام دارای بتای بالایی باشند ریسک این پرتفو افزایش در نتیجه سرمایه گذار مقدار زیادی از اين سهام نخواهد خرید (بتا به عنوان یک ترمز عمل می نماید) کالینز و کوتاری (۱۹۸۹) و ایستن و زمیژوزکی (۱۹۸۹) در سایه ی تحقیقات تجربی به این نتيجه رسیدند که اوراق بهادار با بتای بلا دارای ضریب واکنش کمتر هستند

صفحه 16:
ساختار سرمایه شرکتهایی که که دارای اهرم (وام) زیاد هستند افزلیش در سود خللص (پیش از بهره) موجب تقویت و افزلیش ایمنی اوراق قرضه و سار بدهای شرکت میشود و خبر های خوب مربوط به سود خالص مورد استقبال دارندگان اوراق قرضه (و نه سهامداران) قرار میگیرد. ضریب واکنش برای شرکتهایی که وام سنگین دارند در مقایسه با شرکتهایی که بدون بدهی هستند (ثابت ماندن سایر عوامل)باعث میشود که ضریب واکنش آنها کاهش یابد دللی وال .لی و فارگر (۱۹۹۱) و بیلینگز (۱۹۹۹) در تحقیقات خود به لین نتیجه رسیدند که شرکتهایی با وام سنگین تر دارای ضریب واکنش پایین تر و همچنین شرکتهلیی که نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام بالاتر بوده ضریب واکنش در برابر سود خللص پایین تر بود همچنین شرکنهایی که دارای رشد بالای سود خللص هستند مشاهده خواهند کرد که نگرانی بازار نسبت به ريسك ورشكستكى كاهش مى يابد لينكز به لين نتيجه رسيد هنكامى كه رشد سود خللص كنترل شود ضريب واكنش كماكان با Yu اهرم (وام) رابطه معکوس دارد

صفحه 17:
تداوم و پایداری سود تداوم یک دیدگاه چالشگر و سود مند است ما انتظار داریم که هرچه قدر خبرهای خوب و بد در مورد سود خالص جاری تداوم بیشتری در آینده داشته باشد ضریب واکنش بیشتر شود اگر خبر خوب در خصوص عرضه موفقت آمیز یک محصول یا کاهش هزینه باشد واکنش بازار شدید تر و ضریب واکنش بالاتری خواهد داشت نسبت به زملنی که خبر خوب ناشی از سود غير عملیاتی غیر منتظره (فروش دارایی ثابت ) باشد تحقیق کرمندی و لیپ (۱۹۸۷) نشان میدهد هر قدر تفییرات غیر منتظره سود خالص آینده تداوم بیشتری داشته باشد ضریب واکنش بالاتر خواهد رفت

صفحه 18:
تحقیق راما کریشنال و توماس (۱۹۹۱) آنها ۰.۰ رویداد مربوط به سود خالص را شناسایی کردند: دائمی و انتظار بر این است که بصورت نامحدود تداوم یابد. ‎oo‏ بر سود خالص سال جاری اثر بگذارد ولی بر سالهای آینده اثر نخواهد گذاشت. ‎Bia faa pilin Saas AS Ph canal 9 ‏در ولقع سه نوع ضریب واکنش در برابر سود خللص وجود دارد که امکان دارد در یک صورت د و زیان همه آنها وجود داشته باشد.کریشنال و توماس معتقدند به جای محاسبه میانگین ‏ضریب واکنش باید هریک از اين سه نوع را شناسایی و برای هر یک از آنها یک ضریب واکنش ‏محاسبه نمایند تا قدرت سود آوری دائمی یا با دوام شرکت مشخص شود. ‎ ‎ ‎

صفحه 19:
نکته دیگردر خصوص ضریب واکنش لین است که تداوم آن می تولند به رویه های حسابداری شرکت بستگی داشته باشد. به عنوان مثال در روشهای استفاده از ارزش منصفانه (بازار) و ارزش تاربخی ضریب واکنش نسبت به خبرهای خوب مقادیر متفاوتی خواهد داشت. همچنین می توان با انتخاب رویه حسابداری بخشهای تشکیل دهنده صورت سود وزیان را به گونه ای در آورد که تداوم به صفر برسد مثل رویه های ثبت هرینه های ناسسی و هزینه های تحقیق. احتمال تداوم صفر موید لّن است که باید در صورنهای مللی شرحی از رویه های حسابداری هم ارائه و افشا شود.

صفحه 20:
كيفيت سود از ديدكاه شهودى ما انتظار داريم كه هر قدر كيفيت سود بالاتر باشد ضريب واکنش در ‎ie‏ سود خالص بالاتر برود در دنياى عمل نميتوان به راحتى بفیت را محاسبه نمود زیرا احتمالات سیستم اطلاعاتی به صورت و بندیوپادیا (۱۹۹۴) درشرکتهای نفت و گاز ضریب واکنش در برابر سود خالص تلاشهای موفقیت آمیز را با بهای تمام شده کامل مقایسه کرد او پیش بیذ نمود شرکتهلیی که از روش تلاش موفقیت آمیز استفاده میکنند دارای ضریب واکنش بالاتری هستند.

صفحه 21:
زیرا در روش بهای تمام شده کل لثر منظور کردن هزینه هابه حساب سرمایه و چس از پایان یافتن ذخیره چاه مستهلک کردن کل مبلغ باعث میشود در صورت سود و زیان بخشهایی به وجود بیاید که از نظر قیمت اثرگذار نبا یعنی سود ‎Gall‏ در روش کوششهای موفق دارای کیفیت بالاتری است در نتیجه ضریب واکنش بیشتر است. او بر روی ۲۹ شرکت تحقیق کرد و نتیجه گرفت استفاده از روش کوششهای موفق دارای ضریب واکنش بالاتر بودند پس هرچه کیفیت سود بالاتر باشد ضریب واکنش بالاتر است. لو و تياكارايان (1985) از روش ديكرى اثبات نمودند ضريب واكنش در شركتهايى كه داراى سود خالص با كيفيت بالاتر هستند بالاتر بود همجنين استدلال مى كنند كه بين تداوم سود خللص و كيفيت سود رابطه مستقيم وجود دارد.

صفحه 22:
فرصت رشد چنانچه خبر خوب مربوط به سود خللص موید فرصت رشد باشد ضریب واکنش در برابر سود خالص بالا خواهد بود. كالينز و كوتارى (945١)مدارك‏ وشواهدى ارائه تمودند مبنى بر اينكه در مورد شركتهايى كه بازار براى آنها فرصتهاى رشد در نظر ميكيرد ضريب واكنش بيشتر است. آنها برای محاسبه فرصت رشد از نسبت ارزش بازار حقوق صاحبان سهام به ارزش دفتری آن استفاده كردند و دليل آنها لين بود كه بازار كارا از فرصت رشد آكاه است آنها مشاهده نمودند كه بين اين نسبت و ضريب واكنش رابطه مستقيم وجود دارد.

صفحه 23:
شباهت بین انتظارات سرمایه گذاران سرمایه گذاران مختلف با توجه به اطلاعات پیشین و توانایی خود برای ارزیابی اطلاعات صورتهای مالی نسبت به سود خالص دوره بعد یک شرکت دارای انتظارات متفاوتی هستند. ولی هنگامی که آنها به انتظارات خود شکل پیش بینی های مورد توافق تحلیلگران استفاده نمایند اين ت بنابرلين هر قدر انتظارات سرمايه كذاران در مورد سود خللص آينده شركت شباهت بيشترى به هم داشته باشد اثر هر دلار از سود غير عادى به قيمت سهم بيشتر خواهد بود هرقدر ييش بينى تحليلكرتن دقيقتر باشد (ثابت بودن ساير عوامل) انتظارات آنها نسبت به سود خالص ه شباهت بیشتری خواهد داشت در نتیجه ضریب واکنش بالاتر خواهد ر

صفحه 24:
توان آكاهى دهندكى قيمت 2 fact 1 قیمت در مورد سود خالص آینده توان آگاهی دهندگی زیادی دارد. هر قدر قیمت دارای توان آگاهی دهندگی بیشتری باشد اگر سایر عوامل ثابت بماند محتوای سود خالس حاصل از سیستم حسابداری دارای توان آگاهی دهندگی کمتری خواهد بود و در نتیجه ضریب واکنش در برابر سود خالس کاهش می یابد. اندازه یا بزرگی شرکت می تولند جایگزین توان آگاهی دهندگی قیمت شود ولی در تحقیق اس و رسجور کی به لین نتیجه رسیدند اندازه شرکت نمی تولند به عنوان متغیر عمده أى در آي 4 ضریب وا در برابر سود خالص را توجیه تحقیقات کار :۲:۳ ‎VAAN)‏ بر روی بازده اوراق بهادار برای دوره زملنی بلند مدت تر و بر روی شرکتهای بزرگتر با بررسی رابطه بین تغییر در سود خللص و بازده سهام نشان داد که اندازه ییا بزرگی شرکت نمی تولند ضریب واکنش در برابر سود خالص را

صفحه 25:
۵- کاربرد ننیجه تحقیقات انجام شده بر روی ضریب واکنش در برابر سود خالص حسابداران به واکنش بازار در برابر اطلاعلتی که حسابداران مللی ارلئه می کنند واکنش نشان می دهند علت لین است که درک بیشتر درباره واکنش بازار باعث عی شود که حسابداران در صدد شناسایی راه های دیگر بر آيند و از لين طريق بر سودمندی اطلاعات از لحاظ تصمیم گیری بیفزایند مثلً قیمت سهام شرکت های کوچک از نظر آگاهی دهندگی دارای توان کمتری است . یعنی اطلاعات لین نوع شرکتها بلید بیشتر افشاء گردد تا برای سرمایه گذاران سودمند واقع گردد. می توان گیری کرد که درباره ماهیت و گستره ابزارهای مالی باید اطلاعات بیشتر افشاء کرد. اهمیت تداوم و کیفیت سود مربوط به ضریب واکنش در برابر سود خللص بدین معنی است که برای سرمایه گذاران بلید اطلاعات مربوطبه اجزای تشکیل دهنده سود خالص افشاء کرد که برای سرمایه گذاران سودمند است.

صفحه 26:
۶- محاسبه سود خالص مورد انتظار سرمایه گذاران پژوهشگران بلید چیزی را جایگزین سود خللص مورد انتظار نمایند زیرا بازار فقط در برابر تن بخش از اعلام سود خللص واکنش نشان می دهد که انتظار آن را نداشته باشد از لين رو محاسبه یا برآورد معقول از سود مورد انتظار یکی از اجزای عمده تشکیل دهنده اطلاعلنی است که پژوهشگران آینده بلیدبه آن توجه کنند. در شرلیط آرملنی سود خللص مورد انتظار همان سود خالصی است که بر اساس آن شرکت تأسیس می شود ولی در شرلیط غیر آرملنی سود های خالص مورد انتظار پیچیده غر می شود یکی از راهها لین است که آن را بر مبنای سودهای خالص گزارش شده سالهای گذشته قرارداد هلی آینده نگری معقول‌به تداوم سود خالص بستگی دارد. اگر سود خللص بطور کامل تداوم یلبد سود خللص مورد انتظار سال جاری چیزی جز سود خللص واقعی سال قبل نیست بنابرلین سود خالص مورد انتظار را در قللب تغییر نسبت‌به سال پیش محاسبه می کنند. ولی اگر تداوم سود خالص صفر باشد در آُن صورت در سود آخرین سال هیچ نوع اطلاعلتی درباره سودهای آینده وجود ندارد و همه سودهای خللص سال جاری غیر منتظره می باشند ب سود خالص غیر منتظره برابر است با میزان سود خالص سال جاري

صفحه 27:
یکی دیگر از منابعی که بر اساس آّن سود خللص مورد انتظار برآورد می شود پیش بینی تحلیلگران است لین منبع در زمان کنونی در دسترس بیشتر شرکتهای بزرگ قرار دارد. لگر پیش بینی تحلیلگران از پیش بینی مبتنی بر رویدادهای دوره گذشته تر باشد از لین رو سود خللص مورد انتظار بهتر برآورد می شود زیرا اساس فرض بر این پابه قرار دارد. سرمایه گذارلنی که تصمیمات رابه روش بخردلنه اتخاذ می نمایند از دقیق ترین پیش بینی ها استفاده می کنند. هنگامی که چند تحلیلگر از روش مورد تأٍیید یک شرکت استفاده می کنند معقول لین است که پیش بینی گروه (اجماع) بعنوان جایگزین سود بکار رود. قدمت پیش بینی لثر مهمی بر صحت كن دارد در نتيجه موضوع .به هنكام بودن يك بيش بيذ عى تولند خطاهاى ناشى از اجماع را تحت الشعاع قرار دهد. تحقيقات اخير بيشتر بر پلیه سود خللص مورد انتظاری قرار دارد که مربوط به پیش بينى هاى تحليلكران مالی است.

صفحه 28:
خلاصه جا محاسبه میزان تغییر قیمت سهام یا با محاسبه بازده غیر ‎٠‏ عادی مربوط به زملنی که بازار از خبر سود خالص دوره جاری آگاه می شود محتوای اطلاعاتی سود خالص گزارش شده را محاسبه کرد. میزان تغییر در قیمت سهام یا بازده غیره عادی به عواملی چون اندازه شرکت. ساختار سرمایه. ریسک. تداوم سود خالص و کیفیت سود و ... بستگی دارد.

صفحه 29:
۷- (یک نقطه ضعف در بهترین رویه حسابداری) آبا بهترین رویه حسابداری آن است که بتواند پیشترین واکنش را داشته باشد. (بحث و تحلیل) میم بهترین رویه حسابداری آّن است که بتولند موجب ایجاد بزرگترین واکنش در برابر قیمت بازار شود برای مثال: اگر سود خالصی را که در اجرای روش حسابداری شرکت های نفت و گاز بر اساس تلاش های موفقیت آمیز گزارش می شود بتولند موجب ایجاد بزرگترین واکنش بازار شود بلید از روش مبتنی بر تلاش های موفقیت آمیز استفاده کرد زیرا از دبدگاه سرمایه گذاران این روش سودمند تر است. اگر حسابدار بتولند اطلاعات سودمندبه سرمایه گذاران ارلئه نعلید می توانٍ گفت که در وضع بهتری قرار دارد ولی این بدان معنی نیست که جامعه هم الزاما در وضع بهتری قرار دارد. دليل این است که اطلاعات دارای ویژگی های یک قلم کالای همگانی است. کالای همگلنی کالایی است که اگر ییک نفر آّن را مصرف نملید تمام نمی شود دیگری هم حی تولند از آن استفاده نملید هلی مصرف یک قلم کالای خصو باعث می شود که سایر مصرف کنندگان نتوانند آن را مصرف نمایند

صفحه 30:
یک سرمایه گذار می تولند از اطلاعات گنجانده شده در گزارش سالائه استفاده کند بدون اينکه موجب از بین رفتن سودمندی لین اطلاعات برای سایر سرمایه گذاران شود. اگر شرکتی بکوشد بلبت گزارش سالانه مبلغیبه حساب سرمایه گذار منظور نماید احتمالاً نمی تولند مشتری جذب کند زیرا گزارش سالانه کهبیک بار تهيه شود ساير استفاده کنندگان هم حی توانند آن را در حافظه رایلنه خود نگه دایند از سوی دیگر نهادهای دولتی از طریق تدوین مقررات برای اوراق بهادار و قوانین شرکتها. شرکتها را ناگزیر می سازند گزارشات سالانه منتشر کنند.

صفحه 31:
گزارشات سالانه شرکتها مجلنی است. سرمایه گزاران از مجرای پرداخت قیمت بالاتر برای محصول ناگریزند هزینه این اطلاعات را تحمل نمایند. سرمایه گزاران کسب لین اطلاعات را مجلنی می دانند زیرا استفاده ای که آنان از اطلاعات گزارش سالانه می نمایند بر قیمت محصولاتی که خریداری می کنند لثر نمی گذارد. در نتیجه امکان دارد سرمایه گذاران اطلاعات حسابداری را سودمند تلقی کنند حتی با وجود لین که از دیدگاه اجتماعی هزینه لین اطلاعات منافعی را که نصیب سرمایه گذاران و بازارهای سرمایه می نملید تحت الشعاع قرار دهد. همچنین امکان دارد اطلاعات برای سرمایه گذاران سودمند باشد ولی مدیر نسبت به عرضه آن اعتراض نملید در ارزش اجتماعی این اطلاعات بر منافعی بستگی دارد که‌به سرمایه گذاران می رسد وبه هزینه هلیی بستگی دارد که مدیریت باید آن را تحمل نماید.

صفحه 32:
اطلاعات نوعی کالای همگلنی است که مورد تقاضای سرمایه گذاران است و شرکتها باید به وسیله حسابداران آنها را عرضه نمایند. برای منظور کردن کل هزینه های مورد استفاده سرمایه گذاران به حساب آنان هیچ سیستم قیمت گذاری وجود ندارد و چنین سیستمی نمی تواند کارساز واقع شود. اگر پرسش مبنی بر تدوین مقررات برای تولید و عرضه اطلاعات را مطرح کنیم واکنش بازار می تولند حسابداران را رهنمود شود تا موضوع رقابتی خود رابه عنوان عرضه کننده اطلاعات به بازار حفظ نمایند و لین موضوع را تقویت کنند. همچنین لین موضوع هم حقیقت دارد که بازارهای اوراق بهادار در صورتی کارکرد بهتری خواهند داشت که قیمت اوراق بهادار بتوانند برای فرصت های واقعی سرمایه گذاری نشلنه ها و پيام های درستی مخابرة تماييم

صفحه 33:
سازمان های تدوین کننده استانداردهای حسابداری باید همواره به واکنش بازار اوراق بهادار توجه نماید و اين نوع واکنش را مبنای تصمیم گیری های خود قرار دهند. استاندارد شماره ۳۳ (6۳۵533) مقرر کرد شرکت های ایالات متحده آمریکا در مورد دارلیی های خاص اطلاعات مکمل در مورد هزینه های جاری گزارش نمایند در ۶ حذف شد. به دلیل تحقیق پر نفوذی که بیور و لندزمن (1۹۸۳) انجام دادند لین استاندارد حذف شد. آنها نتوانستند در مورد واکنش بازار اوراق بهادار نسبت به اطلاعات مربوط به هزینه های جاری در مقایسه با محتوای اطلاعاتی گنجانده شده در سود خللص هیچ اطلاعات اضافی مشاهده نمایند. به عبارت دیگر در ارتباط با سودمندی لین اطلاعات اضافی هیچ نوع شاهد و مدرکی با توجه به نتایج ت مشاهده نگردید لذا اين استاندارد حذف نشد.

صفحه 34:
۸-محتوای اطلاعاتی حسابداری مبتنی بر شناسایی ذخایر: اگر قرار است اطلاعات مکمل مبنی بر ارزش منصفانه (بازار) برای سرمایه گذاران سودمند واقع گردد باید این اطلاعات را در صنایع نفت و گاز مشاهده نمود در این صنعت شیوه های حسابداری بسیار متفاوت است برخی از شرکت ها صورتهای مالی را بر حسب هزینه تاربخی و برخی بر حسب ارزش بازار محاسبه می کنند مسئله مهم تر دیگر استفاده از اطلاعات محرمانه است. بسیاری از ارزش یک شرکت اکتشاف و تولید نفت به ذخایر آن بستگی دارد بنظر می رسد سهام این نوع شرکت ها در معرض مسائل ناشی از اطلاعات نامتقارن قرار دارد از اینرو بازار باید توجه خاص به اطلاعات مربوط به ذخایر نماید.

صفحه 35:
تحقیقات انجام شده: ت انجام شده توسط اکلبرا, (۱۹۸۶) در زمینه توانلیی روش حسابداری مبتنی بر شناسایی ذخلیر از دیدگاه نظری و تجوبی درباره توجیه ارزیابی بازار در نفت و گاز و همچنین بررسی توان اجزای تشکیل دهنده صورت سود و زبان تهیه شده به روش حسابداری مبتنی بر شناسایی ذخلیر به لین نتیجه رسید که با روش حسابدارای مبتنی بر شناسایی دخلیر نمی توان ارزش بازار ذخایر نفت و گاز را محاسبه کرد. تحقیقات دوران. کالسنز و دللى وال (1۹۸۸) بر روی نمونه ای از ۱۷۳ شرکت نفت و گاز برای دو دوره به طور جداگلنه انجام دادن. و در 7 خود از بازده غیر هادی ۱۲ ماهه استفاده کردند . تحقیقات طی سالهای (۱۹۸۱ - 1۹۷۹) با استفاده از روش تجزیه و تحلیل رگرسیون نشان داد که هر دو اطلاعات متعلقبه هزینه های تاریخی و حسابداری مبتنی بر شناسایی ذخلیر از نظر توجیه تغییرات دارای توان بسیار بالایی بودند هلی طی سالهای ۱۹۸۲-۱۹۸۴ هیچ یک از لین متغیرها از نظر ات دارای قدرت حلئز اهمیت نبود. از لین رو نتیجه هلیی را که به دست آوردند مختلط بود.

صفحه 36:
تحقیقات «ربس و اءهلسان در مورد سودمندی اطلاعات مربوط به مقدار ذخلیر به لین نتیجه رسیدند زملنی که اطلاعات مربوط به مقدار و اطلاعات ناشی از روش حسابداری مبتنی بر شناسایی ذخایر در دسترس باشد سرمایه گذاران توجه خود را معطوف صورتهای مللی‌به روش مبتنی بر شناسایی ذخلیر می نمایند ولی در تحقیق بعدی لین محققان مشخص شد که صورتهای مللی تهیه شده طبق روش حسابداری مبتنی بر هزینه های تاریغی توانسته صورتهای مللی تهیه شده به روش حسابداری مبتنی بر شناسایی ذخایر را تحت الشعاع قرار دهد. داثیل ضعیف بودن نتيجه های حاصل از روش حسابداری مبتنی بر شناسایی ذخاير: الف) غير قابل اتكا بودن اطلاعات ب) در مقايسه با آنجه در سايه واكنش بازار در برابر سود خالص بدست مى آيد بايد از روش هاى بسيار بيجيده استفاده كرد.(تعيين زمان انتشار اطلاعات مربوط به ذخلير مشخص نيست لذا در تحقيقات دوره زملنى بلند مدت درنظر كرفته مى شود و دراين دوره زمانى قيمت نحت تاثير عوامل كوناكون قرار مى كيرد.) ج) اطلاعات ارائه شده بر مبناى هزينه تاريخى اثر كذارتر است.

صفحه 37:
خلاصه و نتیجه گیری ها: مقصود از روش مبتنی بر اطلاعات روشی است که اگر از آن زاویه به تئوری حسابداری مللی نگاه شود. میزان تغییر در قیمت اوراق بهادار با محتوای اطلاعاتی صورت های مللی و در نتیجه با سودمندی اطلاعات از نظر تصمیم گیری برابر می شود. حسابداران بعنوان عرضه کنندگان اطلاعات برای اينکه موضع رقابتی خود را تقویت کنند از طریق واکنش بازاراوراق بهادار انواع مختلف اطلاعات را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهند.

صفحه 38:
نکات: اينکه روبه های حسابداری و افشای اطلاعات موجب بیشترین واکنش بازار می شودبه لین دلیل که اطلاعات حسابداری ماهیت کالای همگلنی دایند الزماً نمی تولند درست باشد - هر قدر حسابداران بتوانند از درون و برون سازمان اطلاعات بیشتری کسب کنند بازارهای سرمایه می توانند مسیر جریان وجوه کمیاب برای سرمایه گذاری را بهتر تعیین کنند.

صفحه 39:

39,000 تومان