صفحه 1:
صفحه 2:
روش های ارزیابی تیم مدیریت
محمد مصطفوی
صفحه 3:
اهمیت تیم مدیریتی
* مطالعات بر روی شرکت های موفق نشان می دهند که حدود ۴۰ درصد از بازده
اضافی سرمایه گذاری و ۳۵ درصد از رشد درآمد از مدیر ارشد اجرایی و تیم
مدیریت قوی است.
* "بدون تیم درست و مناسب. هیچ یک از بخش های دیگر واقعا مهم
نیستند "( سالمن ۱۹۹۷ ص ۱۰۱)
* «ایده متوسط با یک تیم مدیریتی عالی بهتر از یک ایده خوب با تیم مدیریتی
متوسط است» بورج(0۹۸۶)
صفحه 4:
VO
صفحه 5:
سنجه های کارایی ابزارهای گزینش
۴ ابزار ارزیابی els wb قابل df caw (Reliable) tl
* ابزار ارزيابى بايد نتايج روایی (/۷۵1[6) بالایی فراهم آورد
" ابزار ارزیابی باید قابل تعمیم (261۱6۲۵11260)) به تمام افراد باشد
* ابزار ارزیابی باید مطلوبیت بالایی (۱[1102 ۳۱۱91۱) داشته باشد
رحس
معیارهای گزینش باید قانونی باشد
صفحه 6:
رزومه
(Personal Details) .2%3 ols ”
(Personal Profile) 23 5» ”
(Education and Qualifications) cole cle (ables تحصیلات و *
(Skills and Work Experiences) (63 سوابق *
(Publications)=Ytis 5 aI,Las! ”
(Additional Information)atesu! Ls”
7),
(Interests) sve ”
صفحه 7:
معرف ها
* از طریق تماس با معرفها می توان اطلاعات مفیدی بدست آورد و همچنین ادعاهای داخل
رزومه را بررسی نمود
* اما همانطور که میتوان توقع داشت معرفها منابع بدون خطایی نیستند, اکثر متقاضیان افرادی
را به عنوان معرف انتخاب میکنند که در مورد متقاضی نظرهای مثبت داشته باشند.
* معمولاً سازمانها معرفها را در مراحل نهایی تصمیمگیری مورد استفاده قرار میدهند
صفحه 8:
تستهای ارزیابی
۶ تستهای ارزیابی توانایی دهنی
* تستهای ارزیابی عملکرد
* تستهای ارزیابی شخصیتو
صفحه 9:
تستهای ارزیابی شخصیتی
* مدل شاخص تیپ شخصیتی مایرز - بریگز
* برونگرا در مقابل درونگرا(] يا ): اشخاص برونگر اجتماعى» خوش مشرب و با جسارت
هستند. افراد درونگرا؛ آرام و خجالتی هستند.
* سنجش کننده در مقابل شهود کننده(9 یا لا): تیپ سنجش کننده عملی است و کارهای
معمول و سفارشی را ترجیح می دهد. آنها بر جزئیات تمرکز می کنند. فرد شهود کننده بر
فرآیندهای ناخودآگاه تکیه می کنند و به "تصوير بزرگ" نگاه می کنند
* متفکر در مقابل احساسی (۲ یا ۳): فرد متفکر از دلیل منطقی برای حل مشکلات استفاده
می کند و تیپ احساسی بر ارزش های شخصی و احساسی تکیه می کند.
۲ قضاوت کننده در مقابل درک کننده ([[ یا ۳): تیپ قضاوت کننده می خواهد کنترل کند و
ترجیح می دهند که جهان شان سفارش داده شده و ساخته شده باشد. تیپ درک کننده
منعطف و خودجوش است.
صفحه 10:
تستهای ارزیابی شخصیتی
مدل پنج عاملی شخصیت
ol gy se (EMETAVETSION) ol i5y سطحراحتی فا در ارتباطات را به تصوير مى كشد. فرد برونكرا تعايل دارد تا مماشرتي» جسور و
اجتماعى باشد.
ونكرايان تعابل به كوشه نشين. ترسو و آرام باشد.
* سازکری(655 62016۳ ۵0۲6): بعد سازكارى به ميل همراه بودن با ذيكران اشاره دارد. افراد با سازكارى بالا اقرادى مشاركت كنندهكرم و قابل
اعتماد هستند. افرادى كه ثمره
بايبنى در سازكارى مى كيرئد افرادى سرد و ناسازكار و متضادى هستئد.
* با وجدان بودن [55© 420056160610105 بعد با وجدان بودن قابل انكا بودن oll, كيرى مى كند. يك قرد با وجدان بالا مسئلیت پذیر
سازمان دهنده و وابسته وبا ثبات است. آنهابى كه امتياز بايينى از إين خش مى گیرن. حواس پرت و پریشان و غیرابل اتکاهستند
* تبات هیجانی و عالفی(02 ]|53 ۴1110130۳31 بعد ثيات هيجائى و عاطفى ميزان ايستااكى و تحمل افراد در مقايل استرس را اندازه كيرى.
Bie A یت ی برش انب ی زیت ری تاش یی نی کر OR RR
افسوده شدن و اضطراب و نامنیدارند.
* تجربه پذیر بودن(6۳160>6 600۳ 10 0261111655):تجربه پذیربودن به دمنهعلایق و شیفتگی به کارهای نو و جدید ره می کند. یک
فرد بسيار تجربه يذير خلاق» كنجكاو و بطور هنمده ای حساس است. در مقابل اين افراد كسائى ككه زياد تجربه بذير يستند ستتى هستند و ولحت
ترین و آشناترین ره رتخاب می کنند
صفحه 11:
صفحه 12:
تست های مورد استفاده برای ارزیابی
“هوش هيجانى بار-آن
"پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی ۱۱]0۳۱-۴
"پرسشنامه رهبری چند عاملی MLQ
"پرسشنامه رفتار نوآورانه
"پرسشنامه سبک رهبری سالزمن
VO
صفحه 13:
مصاحبه
7 در تحقیق (1988) 0۲۵۳۴5۳۵۷ 800 ۷۷65۲6۲ نشان داده شد که ضریب
اعتبار مصاحبه های ساختاربندی شده بیش از سه برایر بالاتر از مصاحبه های بدون ساختار
است
7 در مصاحبه ساختار بندی شده بعد از اینکه تحلیل شغلی صورت می گیرد و مشخص می شود
که چه سرمایه انسانی برای موفقیت در کسب و کار مورد نظر نیاز است.
7 سوالاتی در طول مصاحبه پرسیده می شود که بطور مشخص ابعاد اصلی که در مرحله تحلیل
شغلی شناسایی شده است پوشش می دهد
7 مصاحبه کنندههای ماهر و داشتن چندین مصاحبه کننده ضریب اعتبار را افزايش مى دهد
صفحه 14:
مراحل مصاحبه ساختار بندی شده
7 تعیین تخصصهایی که در مصاحبه باید مورد ارزیابی قرار بگیرد
2 انتخاب فرمت مصاحبه و سوالات مربوطه
طراحی مقیاس رتبه بندی ارزیابی مصاحبه شونده ها
7 رسیدگی های مصاحبه : سوالی است که بوسیله مصاحبه کننده پرسیده می شود تا جواب
مصاحبه شونده روشن شود یا اطمینان حاصل شود که مصاحبه شونده اطلاعات کافی ارائه
می کند
7 - تست پایلوت سوالات مصاحبه و ارزیابی فرآیند مصاحبه
روش های ارزیابی تیم مدیریت
محمد مصطفوی
صادق محسن نیا
محمد سیفی
اهمیت تیم مدیریتی
مطالعات بر روی شرکت های موفق نشان می دهند که حدود 40درصد از بازده
اضافی سرمایه گذاری و 35درصد از رشد درآمد از مدیر ارشد اجرایی و تیم
مدیریت قوی است.
" بدون تیم درست و مناسب ،هیچ یک از بخش های دیگر واقعا مهم
نیستند"( سالمن 1997ص )101
« ایده متوسط با یک تیم مدیریتی عالی بهتر از یک ایده خوب با تیم مدیریتی
متوسط است» بورچ()1986
فرایند گزینش
سنجه های کارایی ابزارهای گزینش
ابزار ارزیابی باید نتایج قابل اتکا ( )Reliableبدست آورد
ابزار ارزیابی باید نتایج روایی ( )Validباالیی فراهم آورد
ابزار ارزیابی باید قابل تعمیم ( )Generalizedبه تمام افراد باشد
ابزار ارزیابی باید مطلوبیت باالیی ( )High utilityداشته باشد
معیارهای گزینش باید قانونی باشد
رزومه
)Personal Details(جزئيات شخصي
)Personal Profile(پروفايل شخصي
)Education and Qualifications(تحصيالت و توانايي هاي علمي
)Skills and Work Experiences( سوابق شغلي
)Publications(انتشارات و مقاالت
)Additional Information(ساير اطالعات
)Interests(عالئق
معرف ها
از طریق تماس با معرفها می توان اطالعات مفیدی بدست آورد و همچنین ادعاهای داخل
رزومه را بررسی نمود
اما همانطور که میتوان توقع داشت معرفها منابع بدون خطایی نیستند ،اکثر متقاضیان افرادی
را به عنوان معرف انتخاب میکنند که در مورد متقاضی نظرهای مثبت داشته باشند.
معمو ًال سازمانها معرفها را در مراحل نهایی تصمیمگیری مورد استفاده قرار میدهند
تستهای ارزیابی
تستهای ارزیابی توانایی ذهنی
تستهای ارزیابی عملکرد
تستهای ارزیابی شخصیتی
تستهای ارزیابی شخصیتی
مدل شاخص تیپ شخصیتی مایرز – بریگز
برونگرا در مقابل درونگرا( Eیا :)Iاشخاص برونگرا اجتماعی ،خوش مشرب و با جسارت
هستند .افراد درونگرا ،آرام و خجالتی هستند.
سنجش کننده در مقابل شهود کننده( Sیا :)Nتیپ سنجش کننده عملی است و کارهای
معمول و سفارشی را ترجیح می دهد .آنها بر جزئیات تمرکز می کنند .فرد شهود کننده بر
فرآیندهای ناخودآگاه تکیه می کنند و به "تصویر بزرگ" نگاه می کنند
متفکر در مقابل احساسی ( Tیا :)Fفرد متفکر از دلیل منطقی برای حل مشکالت استفاده
می کند و تیپ احساسی بر ارزش های شخصی و احساسی تکیه می کند.
قضاوت کننده در مقابل درک کننده ( Jیا :)Pتیپ قضاوت کننده می خواهد کنترل کند و
ترجیح می دهند که جهان شان سفارش داده شده و ساخته شده باشد .تیپ درک کننده
منعطف و خودجوش است.
تستهای ارزیابی شخصیتی
مدل پنج عاملی شخصیت
برونگرایی( :) Extraversionبعد برونگرایی سطح راحتی افراد در ارتباطات را به تصویر می کشد .فرد برونگرا تمایل دارد تا معاشرتی ،جسور و
اجتماعی باشد .درونگرایان تمایل به گوشه نشین ،ترسو و آرام باشند.
سازگاری( :) Agreeablenessبعد سازگاری به میل همراه بودن با دیگران اشاره دارد .افراد با سازگاری باال افرادی مشارکت کننده،گرم و قابل
اعتماد هستند .افرادی که نمره پایینی در سازگاری می گیرند افرادی سرد و ناسازگار و متضادی هستند.
با وجدان بودن( :) Conscientiousnessبعد با وجدان بودن قابل اتکا بودن را اندازه گیری می کند .یک فرد با وجدان باال ،مسئولیت pپذیر،
سازمان دهنده و وابسته و با ثبات است .آنهایی که امتیاز پایینی از این بخش می گیرند ،حواس پرت و پریشان و غیرقابل اتکا هستند.
ثبات هیجانی و عاطفی( :)Emotional stabilityبعد ثبات هیجانی و عاطفی میزان ایستادگی و تحمل افراد در مقابل استرس را اندازه گیری
می کpند .مردم با ثبات عاطفی مثبت تمایل به آرامش اعتماد به نفس و امنیت دارند .آنهایی که نمرات منفی باالیی می گیرند تمایل به عصبی شدن
افسرده شدن و اضطراب و ناامنی دارند.
تجربه پذیر بودن( :)Openness to experienceتجربه پذیر بودن به دامنه عالیق و شیفتگی به کارهای نو و جدید اشاره می کند .یک
فرد بسیار تجربه پذیر خالق ،کنجکاو و بطور هنرمندانه ای حساس است .در مقابل این افراد کسانی کpکه زیاد تجربه پذیر نیستند سنتی هستند و راحت
ترین و آشناترین راه را انتخاب می کنند.
تستهای ارزیابی شخصیتی
پنج عامل شخصیتی
چرا اثرگذار هستند؟
ثبات عاطفی و هیجانی
فکر منفی کمتر و احساسمنفی کمتر
-تعدیل هوشیاری بیش از حد
رضایت بیشتر از کار وزندگی
-سطح پایین تر استرس
مهارت های فردی بهتر نفوذ اجتماعی بیشتر بیانات و اظهارات احساسیتر
عملکرد باال ارتقای رهبری رضایت بیشتر از کار وزندگی
یادگیری بیشتر خالقیت بیشتر -استقالل و انعطاف بیشتر
عملکرد یادگیریارتقای سطح رهبری -قبول بهتر تغییرات
برونگرایی
تجربه پذیر بودن
سازگاری
با وجدان بودن
چه اثری می گذارند؟
سازگاری و انطباق
بیشتر با استانداردها
عملکرد بهتر -رفتارهای انحرافی کمتر
تالش و پافشاری بیشتر پیگیری و انضباط بهتر -برنامه ریزی بهتر
عملکرد بهتر باال بردن سطح رفتاری -طول عمر بیشتر
(اده برای ارزیابی
تست های مورد استف
هوش هیجانی بار-آن
پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی NEOPI-R
پرسشنامه رهبری چند عاملی MLQ
پرسشنامه رفتار نوآورانه
پرسشنامه سبک رهبری سالزمن
مصاحبه
در تحقیق ) Wiesner and Cronshaw (1988نشان داده شد که ضریب
اعتبار مصاحبه های ساختاربندی شده بیش از سه برابر باالتر از مصاحبه های بدون ساختار
است
در مصاحبه ساختار بندی شده بعد از اینکه تحلیل شغلی صورت می گیرد و مشخص می شود
که چه سرمایه انسانی برای موفقیت در کسب و کار مورد نظر نیاز است،
سواالتی در طول مصاحبه پpرسیده می شود که بطور مشخص ابعاد اصلی که در مرحله تحلیل
شغلی شناسایی شده است پوشش می دهد
مصاحبه کنندههای ماهر و داشتن چندین مصاحبه کننده ضریب اعتبار را افزایش می دهد
مراحل مصاحبه ساختار بندی شده
تعیین تخصصهایی که در مصاحبه باید مورد ارزیابی قرار بگیرد
انتخاب فرمت مصاحبه و سواالت مربوطه
طراحی مقیاس رتبه بندی ارزیابی مصاحبه شونده ها
رسیدگی های مصاحبه :سوالی است که بوسیله مصاحبه کننده پرسیده می شود تا جواب
مصاحبه شونده روشن شود یا اطمینان حاصل شود که مصاحبه شونده اطالعات کافی ارائه
می کند
-تست پایلوت سواالت مصاحبه و ارزیابی فرآیند مصاحبه