علوم مهندسی برق و الکترونیک

ساختمان اطلاعاتی TMN و مدیریت شبکه در مخابرات

porojeye_TMN

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ساختمان اطلاعاتی TMN و مدیریت شبکه در مخابرات”

ساختمان اطلاعاتی TMN و مدیریت شبکه در مخابرات

اسلاید 1: به نام خداTMN پروژه Telecommunication Management Networkحـــامد قنــادزیر نظر استاد گرامی سرکار خانم فرمانی

اسلاید 2: بخش اول : ساختمان اطلاعاتي TMN و مديريت شبكه در مخابراتبخش دوم : یک مثال از شبکه مدیریت مخابراتی برای شبکه موبایل GSM

اسلاید 3: مدل اطلاعات مديريتيمبادله اطلاعات مديريتيمديريت شبكه در سيستمهاي انتقال TMNمديريت شبكه در سيستمهاي سوئيچ TMNساختمان اطلاعاتي TMN و مديريت شبكه در مخابرات

اسلاید 4: مدل اطلاعات مديريتي  مدل اطلاعات مديريتي وظايفي چون مراحل زير را شامل ميشود :اين مدل محدوده اطلاعاتي را که ميتواند بطور استاندارد مبادله شود ،مشخص مينمايد .عمليات مربوط به اين مدل در لايه کاربردي تجزيه و تحليل ميشود.در اين مدل ذخيره سازي اطلاعات و پردازش آنها صورت ميگيرد.اين مدل نمايش دهنده جنبه هاي مديريتي تجهيزات شبکه مخابراتي و فعاليتهاي مديريتي ميباشد .  2 ) مبادله اطلاعات مديريتي   در اين بخش که شامل DCF و MCF ميباشد اجازه اتصال اجزا فيزيکي به شبکه ارتباطي را ميدهد و مبادله اطلاعات از طريق Object Oriented صورت ميگيرد .  کلا ساختار اطلاعاتي TMN از دو جنبه مدل اطلاعات مديريتي و مبادله اين اطلاعات قابل بررسي ميباشد .

اسلاید 5:  مديريت شبکه در سيستم هاي انتقال TMN  شبکه مديريت مخابرات با در نظرداشتن حجم شبکه انتقال و اتصال به ديگر شبکه ها و بدليل وسيع بودن شبکه و وظايفي مختلف که بايد انجام شود بهيچوجه در قالب يک سوپرکامپيوتر قابل پياده سازي نميباشد و بايد ساختار آن را طوري طراحي کرد که شبکه بصورت لايه بندي و در هر لايه بصورت دسته بندي جداگانه تقسيم بندي شود . همچنين در هر لايه بايد پيش بيني هاي لازم جهت سرويسهاي آينده که وارد شبکه ميشوند را در نظر گرفت . جهت اينکه بتوانيم وظايف مديريت و پياده سازي بهينه کار را در شبکه تعريف کنيم بايستي ابتدا وظايف کلي کارگزاران شبکه هاي فعلي را مرور نمود ، ضمنا براي معرفي و برقراري TMN در شبکه لازم است سازمانهاي موجود مورد ارزشيابي و بررسي قرار بگيرد که آيا سازمانها و وظايف مربوطه بدون تغيير بمانند يا اينکه منطبق بر شرايط جديد گردند .

اسلاید 6: بطور کلي مسئوليتها و وظايف کارگزاران مخابراتي بصورت زير تعريف ميشود: عمليات : اين بخش شبکه را تجزيه و تحليل ميکند و تجهيزات را جهت استفاده بهينه و کنترل دقيق مورد سنجش قرار ميدهد و در نتيجه دستورالعملهاي مناسب جهت بروز خرابي و آلارمها براي بخش نگهداري صادر ميکند .نگهداري : اين بخش که هدف اصلي آن رفع عيب و تعمير جزئي تجهيزات خراب شده در مراکز ميباشد ، با داشتن امکانات لازم در جهت کنترل و دستورالعملهايي که از بخش عمليات دريافت کرده است در پي نقص يا اعلام خرابي به واحدهاي مربوطه مي باشد .طراحي و تدارکات : در اين بخش با توجه به اينکه توسعه آينده به چه صورت انجام خواهد گرفت و نيازمنديهاي توسعه شبکه ها به چه صورت خواهد بود ، در قالب طرحهاي چند ساله تامين و پيش بيني تجهيزات را در نظر گرفته و تدارک لازم را در اين جهت انجام ميدهد که اين بخش برعکس بخشهاي قبل بايستي بصورت متمرکز عمل کند.

اسلاید 7: در شبکه هاي انتقال PDH موجود بررسي و کنترل وضعيت تجهيزات توسط واسط خاص هر سازنده انجام ميپذيرد . اما هدف بررسي و کنترل و مديريت شبکه انتقال و ديگر شبکه ها بدون توجه به سازنده تجهيزات ميباشد براي اين هدف لازم است اولا تمام عناصر شبکه ( NE) داراي مدل اطلاعاتي استاندارد بوده و ثانيا مجهز به يک واسط استاندارد (Q) بوده تا توسط OS از طريق شبکه واسطه قابل کنترل باشند . واحدهاي عملياتي TMN ، واسطهاي بين آنها و همچنين عناصر شبکه در استانداردهاي سري M توضيح داده شده اند . برعکس تجهيزات PDH کليه تجهيزات SDH داراي مدل اطلاعاتي و واسطهاي استاندارد ميباشند .در مديريت شبکه انتقال که به صورت آنالوگ و ديجيتال کنترل ميشود اهداف زير مورد بررسي قرار ميگيرد:ايجاد و اجراي هماهنگي در سطح شبکه رفع اشکال از قطعي هاي بوقوع پيوسته در سطوح براي SDH و PDHاجراي دستورمداريها و جابجاييها در سطوحپيگيري نواقص و نيازهاي تدارکاتيمديريت بر سيستمهاي نظارت و کنترل يا سوپروايزرهاي موجود در سطح شبکهتهيه گزارش روزانه به مديريتهاي سطوح بالاترتهيه و تدوين برنامه آزمايشات دوره اي و نظارت براي اجراي آنهاهمکاري و همفکري در زمينه مسائل فني شبکه و راهنمايي به مراکز نگهدارياخذ گزارش و پيگيري قطعي هاي ايستگاههاي زمينيمديريت بر آلارمها Fault Managementمديريت بر کيفيت خطوط ارتباطي 

اسلاید 8:  4 ) مديريت شبکه در سيستمهاي سوئيچ TMN مديريت سوئيچ بر اساس مفاهيم TMN و ايجاد يک شبکه نگهداري متمرکز بصورت زير دسته بندي ميشود : مديريت خرابيها و بررسي عملکرد مراکز ( Fault & Performance)تغيير شکل دادن و يکنواخت کردن ( Configuration )محاسبه حق المکالمه ( Accounting )ايمني و بررسي عملکرد خطوط مشترکين و واگذاري سرويسهامکانيزه کردن ، تهيه ، ارسال ، اجرا و تطبيق دستورمداريها 

اسلاید 9:  مديريت خرابيها و بررسي عملکرد مراکز( Fault & Performance )   جهت کنترل و مديريت عملکرد مراکز و بررسي آلارمهاي بوجود آمده در سوئيچ ميتوان بصورت يک مديریت متمرکز مورد نقد و بررسي قرار داد . اين مديريت درجهت رفع مراحل زير ضروري ميباشد : دريافت آلارمها و گزارشات خرابي به منظور آناليز ، دسته بندي و تهيه نمودار به منظور پيدا کردن راه حلتهيه آمار از مطلوبيت برقراري ارتباط به منظور بررسي علل عدم برقراري ارتباط موفقتهيه آمار از حجم عملکرد کانالها جهت اخذ اجاره کانالمديريت بر شبکه سيگنالينگبرقراري منظم آزمايشات روي کانالها بطور خودکار جهت ارزيابي کانالها در سرويستنظيم و تهيه امار گرافيکي از ترافيک کانالها و مسيرها بمنظور توسعهبررسي و دريافت و تنظيم قطعي کانالهاتقسيم زمان منطقي و الويت در رفع خرابيها ي بوجود آمدهبرطرف کردن کمبود متخصصان در مراکز و تسريع در برطرف کردن خرابيهادريافت آمار گزارشات جهت منظم نمودن مصرف تجهيزات 

اسلاید 10:  تغيير شکل دادن و يکنواخت کردن ( Configuration )  در جهت کنترل و حذف يا بوجود آوردن مراکز قديم و جديد ميتوان مديريت شبکه سوئيچ را بصورت اتوماتيک مورد نقد و بررسي قرار داد . لذا اين مديريت درجهت رفع مراحل زيرمفيد ميباشد . انجام تغييرات نرم افزاري PATCH هاکنترل و يکنواخت کردن مراکز از نظر ديتا بيسدر مدار قرار دادن و يا خارج نمودن بخشي از تجهيزات  محاسبه حق المکالمه ( Accounting )  در جهت کارهاي خدماتي مراکز و محاسبات صورتحسابها و کلا پردازش ديتا مورد استفاده قرار ميگيرد و حالتهاي زير را پشتيباني ميکند : پردازش اطلاعاتتهيه صورتحسابهاجمع آوري اطلاعات مربوط به مکالمات از مراکز  

اسلاید 11:  ايمني و بررسي عملکرد خطوط مشترکين و واگذاري سرويسها  مديريت شبکه سوئيچ در اين جهت خدمات زير را ارائه ميدهد: هوشيار نمودن خدمات مشترکين ( گويا نمودن مرکز خدمات رفع خرابي مشترکين )تهيه آمار خرابيهاي مشترکين تا زمان رفع خرابي ، تعداد خرابي جهت ارزيابيامور بازرسي و تعيين هويت مشترکين مزاحم   مکانيزه نمودن ، تهيه ، ارسال ، اجرا و تطبق دستورمداريها يکي ديگر از وظايف مديريت شبکه سوئيچ ميباشد . 

اسلاید 12: بخش دوم : یک مثال از شبکه مدیریت مخابراتی برای شبکه موبایل GSMبرای عملیات ها و مدیریت و نگهداری و پشتیبانی در شبکه GSM نیاز به عملیات های OA&M (Operation , Administration & Maintenance) شبیه به عملیات هایی که در شبکه تلفن ثابت انجام می شود است.

اسلاید 13: TMN در GSM : VLR: پایگاه داده هایی که اطلاعات MS های غیر خانگی در آن ثبت می شود. HLR : پایگاه داده هایی که اطلاعات MS های خانگی خود را ثبت می کند. EIR: پایگاه داده هایی که اطلاعات مربوط به تجهیزات شبکه در آن ثبت می شود. AUC: کنترل کننده صلاحیت MS برای استفاده از سرویس ها. MS: ایستگاه تلفن همراه (گوشی + SIM) MCS: درگاه مرکز تلفن همراه برای ارتباطات بین شبکه ثابت با تلفن همراه . BSC: ایستگاه پایه کنترل کننده . BTS: ایستگاه ارسال ودریافت سیگنال . PSTN: شبکه تلفن همگانی ثابت . OMC: مرکز عملیات و پشتیبانی شبکه GSM .

اسلاید 14: معماری TMN از بخش های زیر برای GSM تهیه شده است: 1 ) OS سیستم عمل گرا (Operation System) 2 )NE عناصر شبکه (Network Element) 3 )DCN شبکه انتقال داده ها (Data Communication Network) 4 )MD دستگاههای میانی (Medium Device)

اسلاید 15: 1 )OS سیستم عمل گرا : بوسیله عملیات های سیستم عمل کننده OSF)) در OS تمامی مدیریت TMN انجام خواهد شد. یک OSF می تواند صدور قبض و محاسبات و مدیریت تجهیزات تلفن همراه و مدیریت HLR و ... را انجام دهد. یک OS در مکانی به نام OMC قرار می گیرد و بسته به اندازه شبکه ،یک شبکه GMSC ممکن است یک یا چند OMC داشته باشد. OS یک نرم افزار می باشد که تخصصاٌ برای مدیریت کنترل و مانیتورینگ شبکه تلفن سیار تهیه شده است.

اسلاید 16: 2 ) NE عناصر شبکه: NE ها در GSM مانند HLR,VLR,MCS,EIR,AUC,BSC ,BTS ها است.NE ها بوسیله OS کنترل و مانیتور می شوند. عملیات های عناصر شبکه NEF) )در NE نمایانگر عملیات های پشتیبانی و مخابراتی اجزا شبکه ای هستند که بوسیله OS مدیریت می شوند.

اسلاید 17: 3 ) DCN شبکه انتقال داده ها: OS ها و NE ها و دیگر عناصر TMN از طریق DCN انتقالات را انجام می دهند. DCN ها با استفاده از عملیات های انتقال داده ها DCF)) این کار را انجام می دهند. تکنولوژی DCN می تواند LAN یاWAN و یا دیگر تکنولوژی ها باشد. OMC (مرکز عملیات ونگهداری) GSM عموماٌ از طریق X.25 به MSC ها وBSC ها متصل می شود.

اسلاید 18: 4 ) MD دستگاههای میانی: یک MD خود را با یک OS سازگار نموده. (به منظور NE های به خصوص) و از عملیاتهای میانی MF) ) استفاده می کند.برای مسیریابی یا ردو بدل کردن اطلاعات بین رابط های استاندارد برای مثال در معماری شبکه GSM یک BTS به مرکز خود بوسیله BSC متصل شده است. تحت پوشش (TMN در دید یک شبکه مدیریت مخابراتی) یک BTS متصل شده است به شبکه مدیریت از طریق BSC همانند شکل زیر و BSC نقش یک( MDدستگاه میانی) را برای کنترل همه BTS ها دارد.

اسلاید 19: *** پایان ****

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید