sazamandehi_daneshjoyan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سازماندهی ۲”

سازماندهی ۲

اسلاید 1: سازماندهی:فرآیند سامان دادن افراد و سایر منابع برای اجرای وظایف در جهت اهداف مشترک.

اسلاید 2: تعریف ساختار سازمانی:چارچوبی است که مدیران برای تقسیم و هماهنگی فعالیتهای اعضای سازمانی آن را ایجاد می‌کنند.

اسلاید 3: اهداف ساختار سازمانی:1)جهت دادن اطلاعات به سوی مدیران مربوط2)توزیع اختیار برای تصمیم گیری به طور موثر3)تعیین و کنترل روابط میان واحدهای کاری

اسلاید 4: انواع ساختار سازمانیساختار رسمیساختار غیررسمی

اسلاید 5: ویژگی‌های ساختار رسمی: 1) حالت آرمانی دارند.2) دارای ماهیت غیر شخصی می‌باشد.3) روابط سازمانی به طور مکتوب و به کمک نمودار با دقت زیاد برای کارکنان تشریح می‌شود.

اسلاید 6: ویژگی های ساختار غیررسمی:1) بیانگر حالت واقعی است.2) ماهیت سازمان غیر رسمی شخصی است.3) مدیر روابط سازمانی را به طور شفاهی برای کارکنان توضیح می‌دهد.

اسلاید 7: انواع نمودار سازمانی:1) نمودارهای هرمی 2) نمودارهای افقی3) نمودارهای دایره‌ای

اسلاید 8: مدیر رستورانسر پیشخدمتمهماندارسرآشپزسرپرست کمکپیشخدمتهاپیشخدمت 4کمک پیشخدمت1کمک پیشخدمت 2آشپز 1آشپز 2آشپز 3پیشخدمت 1پیشخدمت 2پیشخدمت 3نمودار هرمی سازمانی یک رستوران کوچک

اسلاید 9: هیئت مدیرهمدیر عاملمدیر روابط صنعتیامور اداریمدیر بازاریابیمدیر تولیدمدیر مالیمهندسی صنعتیمدیر عملیاتیمدیر حفاظت و نگهداریمهندسی برقمهندسی مکانیکنمودار سازمانی افقی

اسلاید 10: مهندسی صنعتیمدیر عملیاتیمدیر حفاظت و نگهداریمدیر فروشمدیر تبلیغاتمدیر خدمات بر مشتریمدیر آموزشمدیر حقوق و استمرارمدیر ایمنیمدیر تولیدمدیر بازاریابیمدیر مالیمدیر روابط صنعتیامور اداریمدیر عمومینمودار سازمانی دایره ای

اسلاید 11: کاربرد نمودارها:1) نمودارهای سازمانی تصویر خلاصه‌ای از ساختار هر سازمان است.2) نمودارها نشان‌دهنده کانون توجه هر سازمان است.3) از نمودارها به عنوان راهنمایی برای کارشکافی، تنظیم شرح و مشخصات مشاغل، ارزیابی مشاغل، تعیین مشخصات مدیریت سازمان و نیازهای آموزشی استفاده می‌کنند.4) راهنمای افراد خارج از سازمان هستند که می‌خواهند با سازمان ارتباط برقرار کنند.

اسلاید 12: محدودیتهای نمودار سازمانی:1) نمودارهای سازمانی الگویی ایستا از فرآیند و موقعیتهای پویا ارائه می‌دهند.2) نمودارها فقط ساختار رسمی هر سازمان را نشان می‌دهند.3) نمودارها معمولا در برابر تغییرات سازمانی کهنه و منسوخ می‌شوند.4) روابط رسمی و مجاری ارتباطی که در نمودارها نشان داده می‌شوند غالبا مانع پیدایش روابط و مجاری ارتباط غیر رسمی می‌شوند.

اسلاید 13: تقسیم کار

اسلاید 14: تعریف واحدسازی:واحدسازی ترتیبی است که در آن مشاغل و فعالیتها در گروههای منطقی دسته‌بندی و هر گروه در بخش و واحد بزرگتری ترکیب می‌شود تا کل سازمان را شکل دهند.

اسلاید 15: انواع واحدسازی سازمانیواحدسازی سنتیالگوهای جدید واحدسازیوظیفه ایمحصولمنطقه ایمشتریفرآیند تولیدپروژه ایماتریسیادهوکراسی

اسلاید 16: واحدسازی وظیفه‌ای: اساسی برای گروه‌بندی مشاغلی است که با یک وظیفه سازمانی یا مهارت تخصصی مرتبط‌اند مانند: بازاریابیامور مالیعملیاتمنابع انسانی

اسلاید 17: معادن منطقه شمالیمدیر کل امور مالیمدیر کل بازاریابیمدیر کل تولیدواحدسازی بر اساس وظیفه

اسلاید 18: مزایا واحدسازی بر اساس وظیفه:1) روشی منطقی و اثبات شده در طول زمان.2) بهترین راه ایجاد اطمینان است.3) از اصل تخصص پیروی می‌کند.4) آموزش را آسان می‌کند.5) وسایلی را برای کنترل شدید در سطح بالای سازمان تدارک می‌بیند.

اسلاید 19: معایب واحدسازی بر اساس وظیفه:1) واحدسازی وظیفه ای بر هدفهای کلی سازمان تمرکز دارد.2) تطبیق سریع سازمان را با تغییرات محیطی دشوار می‌کند.3) موجب محدود شدن تخصصها می‌شود.

اسلاید 20: واحدسازی بر اساس محصول:در این واحدسازی مشاغل بر طبق کالاها و خدماتی که ارائه می‌دهند گروه‌بندی می‌شوند.

اسلاید 21: مدیر تولیدمیزهای آشپزخانهتخت خوابصندلیهای تخت خوابشوواحدسازی بر اساس محصول

اسلاید 22: مزایای واحدسازی بر اساس محصول:1) از سرمایه تخصیص داده شده برای محصولی خاص بهتر استفاده می‌شود.2) از تخصصها و مهارتهای نیروی انسانی حداکثر استفاده به عمل می‌آید.3) هماهنگی میان فعالیتهای وظیفه‌ای را بهبود می‌بخشد.4) زمینه آموزش را برای مدیران فراهم می‌کند.5) موجب تنوع تولید کالا و بهبود ارائه خدمات می‌شود.

اسلاید 23: معایب واحدسازی بر اساس محصول:1) استخدام افراد بیشتری با تواناییهای لازم در مدیریت را الزامی می‌کند.2) به دلیل تکرار خدمات و فعالیتهای مشابه در واحدهای مختلف هزینه بیشتری را به سازمان تحمیل می‌کند.3) مدیریت عالی سازمان به دشواری می‌تواند کنترل لازم را اعمال کند.4) مشتری برای خرید چند نوع کالا مجبور است به واحدهای مختلف سازمان مراجعه کند.5) کارکنان ممکن است آنچنان بر محصول خود تمرکز یابند که فعالیتهای وسیع سازمان را فراموش کنند.

اسلاید 24: واحدسازی جغرافیایی یا منطقه‌ای:منابع بر اساس مکانی که قرار است کار سازمان در آنجا اجرا شود یا حوزه بازار منطقه‌ای که نظام مدیریت در آن فعالیت دارد واحدسازی می‌شود.

اسلاید 25: رئیسمعادن منطقه شرقیمعادن منطقه شمالیمعادن منطقه غربیواحدسازی جغرافیایی یا منطقه‌ای

اسلاید 26: مزایای واحدسازی جغرافیایی:1) تشریک مساعی محلی را در تصمیم گیریها تشویق می‌کند.2) امکان استخدام افراد محلی را افزایش می‌دهد.3) ارتباط متقابل با مردم محل توسعه پیدا می‌کند.4) امکان پاسخگویی سریع و کارآمد به شرایط محلی در محلهای مختلف فراهم می‌شود.5) توانایی اداره کارآامد و موثر عملیات پراکنده در حوزه‌ای وسیع ایجاد می‌شود.

اسلاید 27: معایب واحدسازی منطقه ای یا جغرافیایی:1) کمبود نیروهای متخصص و کارآمد که ممکن است رشد سازمان را محدود سازد.2) تکرار برخی خدمات در مناطق مختلف.3) مدیریت عالی سازمان به دشواری می‌تواند کنترل لازم را اعمال کند.4) مناطق جغرافیایی گوناگون را به دشواری می‌توان هماهنگ کرد.

اسلاید 28: واحدسازی بر اساس مشتری:عامل کلیدی در دسته بندی فعالیتها در این نوع واحدسازی مشتری یا ارباب رجوع است.

اسلاید 29: مدیر فروشنمایندگیهای فروش برا ی کالاهای بازرگانینمایندگیهای فروش برا ی کالاهای خانگینمایندگیهای فروش برا ی کالاهای آموزشیواحدسازی بر اساس مشتری

اسلاید 30: مزایای واحدسازی بر اساس مشتری:1) به مزایای اقتصادی دست می‌یابد.2) فناوری تخصصی را به کار می‌برد.3) مهارتهای ویژه را بهبود می‌بخشد.

اسلاید 31: معایب واحدسازی بر اساس مشتری:1) ممکن است هماهنگی عملیات را برای پاسخ به تقاضاهای مشتریان مشکل کند.2) به مدیران و کارکنان ماهر در رابطه با مشکلات مشتریان نیاز دارد.3) ممکن است نتواند گروههای مشتریان را همواره خوب تعریف کند.

اسلاید 32: واحدسازی بر اساس فرآیند تولید:بر فرآیند تولید کالا و خدمات تاکید دارد و بر طبق مراحل اصلی فرآیندی که برای تولید محصول و خدمات به کار رفته است.

اسلاید 33: مدیر تولیدواحد رنگ زدنواحد چسباندنواحد سمباده زدنواحد بریدن چوبهاواحدسازی براساس فرآیند تولید

اسلاید 34: مزایای واحدسازی براساس فرآیند تولید:1) به مزایای اقتصادی دست می‌یابد.2) فناوری تخصصی را بکار می‌برد.3) مهارتهای ویژه را بهبود می‌بخشد.

اسلاید 35: معایب واحدسازی براساس فرآیند تولید:1) هماهنگی واحدها دشوار است.2) مسئولیت سوددهی با مدیران سطح بالای سازمان است.3) این شیوه برای پرورش مدیران عمومی نامناسب است.

اسلاید 36: پیش دانسته های الگوهای جدید واحدسازی:واحد صف:واحدهایی که وظایف آنها به طور مستقیم در تامین هدفهای سازمان موثر است.واحد ستاد: واحدهایی که وظایف آنها به طور غیرمستقیم در تامین هدفهای سازمان موثر است .

اسلاید 37: مدیر عاملستاد متمرکز:مدیران حقوقی،منابع انسانی،امور مالیمعاون عملیاتی آسیاییمعاون عملیاتی اروپاییمعاون عملیاتی آمریکای جنوبیمعاون عملیاتی آمریکای شمالیوظایف صف و ستاد در یک سازمان

اسلاید 38: واحدسازی بر مبنای پروژه:در سازمانهایی که هدف و ماموریت آنها را می‌توان در قالب پروژه‌ها و برنامه‌های نسبتا مستقلی اجرا کرد، این ساختار سازمانی قابل استفاده است.

اسلاید 39: مزایا1- به حداقل رسیدن مشکلات ناشی از سلسله مراتب و کندی ارتباطات2- تحقق اهداف بدون درگیری با واحدهای دیگر3- تحت تاثیر ضعف واحدهای دیگر قرارنگرفتن4- سهولت بیشتر در ارزیابی5- رقابت سالم و سازنده پروژه ها با هم 6- استفاده از فنون کارآمد در پروژه ها

اسلاید 40: معایب1- جدا شدن اعضای تیم از سایر سازمان و ارتباطات دشوار2- تمرکز بر روی پروژه و فراموش کردن اهداف کلی سازمان

اسلاید 41: مدیر سازمانپروژه الفپروژه ببرنامه‌ریزیامور حقوقیتحقیقاتکنترل کیفیبرنامه‌ریزیامور حقوقیتحقیقاتکنترل کیفیامور فنیامور تولیدبازاریابیتدارکاتامور فنیامور تولیدبازاریابیتدارکاتواحدسازی بر مبنای پروژه

اسلاید 42: سازمان ماتریسی و خزانه‌ای:سازمان برمبنای وظیفه و سازمان برمبنای پروژه با هم سازمان ماتریسی را بوجود می‌آورند.در ساختار ماتریسی نیروهای متخصص سازمان در خزانه‌های تخصصی قرار می‌گیرند.سازمان دهی بر اساس وظیفه

اسلاید 43: مدیر سازمانخزانه تولیدخزانه فنی مهندسیخزانه فراردادهاخزانه تحقیقاتگروه تولیدگروه فنی مهندسیگروه قراردادهاگروه تحقیقاتمدیر پروژه الفگروه تولیدگروه فنی مهندسیگروه قراردادهاگروه تحقیقاتمدیر پروژه بسازمان ماتریسی یا خزانه‌ای

اسلاید 44: مزایاانعطاف بسیار زیاد استفاده حداکثر از نیروها و منابعاستفاده یکسان و مساوی از منابع و تخصص های موجود در سازمان برای همه پروژه ها روابط گروهی بالا ارتباط نزدیک تر و موثرتر بین اعضای سازمانهمبستگی گروهی واحدهای صف و ستادسرعت در هماهنگی با محیط و پاسخگویی به نیازهای محیط متغیر سازمانسازمان موقت است و به راحتی منحل و ساختار جدید بر مبنای پروژه ای دیگر شکل می گیرد

اسلاید 45: معایب1- احساس عدم ثبات و امنیت کاری برای کارکنان2- به علت خطوط ارتباطی دوگانه ؛ ایجاد تضاد بین مدیران خزانه و پروژه ها

اسلاید 46: ساختار سازمانی موقتی ویژه(ادهوکراسی)سازمانها ویژه و موقت، برخلاف سازمانهای بوروکراتیک،کمتر به ضوابط و قواعد سازمان تاکید دارند و برای نیل به هدفهای ویژه‌ای تشکیل می‌شوند.

اسلاید 47: برنامه‌ریزیسازماندهیرهبریکنترل(نظارت)جامع،مفصل،غالبا بلند مدت خط مشها،رویه ها،قوانین و مقررات آشکار و واضح اندعمومی،غالبا کوتاه مدت،بسیاری از موقعیتها،برنامه‌ریزی و دسته بندی نشده÷‌اندرسمی،مسئولیتهای شخصی مشخص،غالبا بر حسب وظیفه سازماندهی شده و غالبا متمرکزندغالبا غیررسمی،اغلب مسئولیتها به طور مبهم تعریف شده،غالبا بر حسب محصول یا مشتری سازماندهی شده و غالبا غیر متمرکزندغالبا مستقیمغالبا سرپرستی نزدیکغالبا مشارکتیغالبا سرپرستی عمومیکنترل جامعغالبا متمایل به روشهاغالبا کنترلهای کم یا عمومیغالبا متمایل به نتیجهبوروکراسیادهوکراسیمقایسه خصوصیات نظامهای بوروکراتیک و ادهوکراتیک

اسلاید 48: حیطه نظارت:شامل عده افراد و تعداد واحدهایی است که به طور مستقیم به یک مدیر گزارش می‌دهند.زنجیره فرماندهی:چه کسی به چه کسی گزارش می دهدتعیین حیطه نظارت + زنجیره فرماندهی = سلسله مراتب

اسلاید 49: زنجیره فرماندهی بر دو اصل استوار است:1) اصل وحدت فرماندهی2) اصل سلسله مراتب

اسلاید 50: مدیر عاملمعاونمعاونمدیر کلمدیر کلسرپرستمدیرکلزنجیره فرماندهی

اسلاید 51: عوامل موثر برحیطه نظارت:1) پیچیدگی کار2) استاندارد کردن کار3) محل کار کارکنان4) سطح مهارت5) فعالیتهای غیرسرپرستی6) اولویتهای شخصی

اسلاید 52: حیطه نظارت وسیعحیطه نظارت محدود

اسلاید 53: رابطه حیطه نظارت و ساختار سازمانیحیطه نظارت محدود سازمان بلندترحیطه نظارت وسیع سازمان کوتاه تر

اسلاید 54: تمرکز و عدم تمرکز:تمرکز: وقتی تحقق می یابد که اختیار در سطوح عالی مدیریت جمع شده و باقی مانده است.عدم تمرکز: یعنی واگذاری اختیار به سطوح پایین‌تر مدیریت.

اسلاید 55: درجات مختلف واگذاری اختیارعدم واگذاری اختیار در سازمانحداکثر واگذاری اختیار در سازمانسازمان متمرکزسازمان غیر متمرکزدرجات گوناگون تمرکز و عدم تمرکزسازمانهای متمرکز و غیر متمرکز بر پیوستار واگذاری اختیار

اسلاید 56: عوامل موثر در غیرمتمرکز کردن سازمان:1)اندازه فعلی سازمان2)مشتریان سازمان3)تجانس خط تولید سازمان4)عرضه کنندگان کالاهای مورد نیاز سازمان5)اتخاذ تصمیمات سریع6)مطلوب بودن خلاقیت در سازمان

اسلاید 57:

اسلاید 58: رابطه بلندی ساخت سازمانی،حیطه نظارت و درجه تمرکزدرجه تمرکزبلندی ساخت سازمانیحیطه نظارت

اسلاید 59: تعریف قدرت:توانایی اعمال نفوذ بر دیگران، به طوری که رفتار آنان مطابق نظر صاحب قدرت تغییر کند.

اسلاید 60: تعریف اختیار:حقی است که به پستی داده می‌شود تا فرد بتواند بر مبنای آن قوه تشخیص خود را برای اتخاذ تصمیماتی جهت تاثیر بر دیگران به کار بندد.اختیار و قدرت در هم تنیده اندتفویض یا واگذاری اختیار = مشارکت با دیگران در قدرتحق عمل کردن یا دستور دادن

اسلاید 61: نظریه‌های اختیار:1)نظریه کلاسیک اختیار2)نظریه پذیرش اختیاراختیار از سطح بالااز سطوحی به سطوح دیگراختیار به پست تعلق داردمبنای اختیار در نفوذپذیر

اسلاید 62: قانون اساسی حق مالکیت فردی و کنترل کسب و کار را تضمین می‌کندمدیر دستورات را صادر می‌کنددستورات اطاعت می‌شوندنظریه کلاسیکمدیر دستورات را صادر می‌کنددریافت کننده پذیرشدستور را مطالعه می‌کندنمی‌پذیرد می‌پذیردنظریه پذیرش

اسلاید 63:

اسلاید 64: واگذاری اختیارانتقال قسمتی از اختیارات و وظایف خاص مدیر و رهبر سازمان به زیردستان و مدیران واحدهای تابع تسریع در امور و تحقق به موقع هدفهای سازماناختیار = مسئولیت + پاسخگوییاز بالا به پایین از پایین به بالا

اسلاید 65: هماهنگیفرایند تلفیق فعالیت های واحدهای مجزا از یکدیگر در جهت تحقق اهداف سازمانی با ارتباطی مناسب و منطقیهماهنگی فراتر از کلیه وظایف مدیریتی استخط مشی ها و روشها سازو کارهای هماهنگی اندگام های متوالی در اجرای فعالیت هاچارچوبی برای تصمیم گیری و هدایت مدیران در جهت حل مسائل و مشکلات

اسلاید 66: انواع هماهنگیعمودیافقیمورب

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید