صفحه 1:
geen
> Islamic Educational Scientific
and Cultural Organization
هاشم ناطقی و مهدی اقبالی مهدی ابادی
صفحه 2:
هدف از تشكيل W005 ee] ی
راه آموزشء علوم و فرهنك. كسترش علم و فتآورى
0 oS
aera ا ار
5۶ ا آموزنی eee
.فرهنگی بین مسلمانان در سراسر جهان بود
صفحه 3:
مى a افیف رل را go سا ور
Cerone 0
غربى به كشورهاى اسلامى وهمزمان با ايجاد بيذارى و كاف للد
مهم ترین امید اصلاح طلبان و ر
به اتحاد و بالا بردن سطح آگاهی آنان بود اما این ایده در نهایت دز دم
CDSS eles ا SIZ) AUS trea n> Csr
ل اا ea VL ere tes
.كنقراس آموزشى كشورهاى اسلامى” مطرح كرديد
صفحه 4:
ا قر ول ری ری رس رب
خارجه کشورهای عضو کنفرانس اسلامی در اسلام آباد در
Eee ener ee be meer aS UeaTe)) زر
آموزشی, علمی و فرهنگی با الهام Soe renee)
کشورهای اسلامی تأسیس گردید. اساسنامه سازمال در ۴۳۹۳۱
Se ANNE en nea ened
«برروی آن انجام گرفت :
صفحه 5:
al به عنوان یکی از مجامع علمیء فرهنگی و آموزشی
ere eg pee eres Pee a ICSF] ۵
سازمان که زائیده سازمان کنفرانس اسلامی است میتواند نقظا رازه
بسط و گسترش علم و فناوری و فرهنگ در میان ملل مسلمان و
ene oles et aI SP ce ONC ESSS Cor رت( سس
دانشكاهى و صاحبان علم و انديشه؛ بهرهكيرى از توان و طرفيك DEES
Un ype cee ا ا را
ءعرصه بین المللی باشد
صفحه 6:
تاکید دارد که هر عصو
Ee eh eae on ED oe
كانونى
به عضویت سازمان آموزشی.فرهنگی و علمی کشورهای سای د
کشوری که عضو دائم یا غیردائم سازمان کنفرانس اسلامی 1۳ ۳
تال هرسرس ادرف رتست بذیرنته شرب
eee ep رن ار
پر
gle a ae
صفحه 7:
e005 Um, copes ge USEFI Sees ps Ue nee es] را
eee Se En Cay eee rod ا ا 7
جمهورى جاد . ١5 جمهورى لونس. ١1 جمهورى جيبوتى. 11 يادشاهى عريستان سعودى. 759391
Lod ل ا ا ا ا
ae a mera PESTER a SRE aoe مر ما
ee ISO no ee ar EL en SCE رز
ore re ae ene ea ree
ل oF eNO
م ا <
الجزایر» 4۷- جمهوری فدرال نیجریه. ااا
ee ار
همجن سه کشور*قدراسیون روسیه ( از ژانویه ۲۰۰۷ کادشاهی تایللدگ(از ۱۹ مارس ۲۰۰۷۲ ۳
یشتقالی قبربس ؟(از ۲۰ مارس ۲۰۰۸) به عنوان اعضای ناظر آیسسکو انتخاب شدنا
صفحه 8:
طبق اصل هفت اسانامه ایسسکو هر یک از کشورهای عضو
اسلامى (آيسسكو) نباشند. به محض اعلام درخواست 9 را
اسلامی (آیسسکو) پذیرفته میشوند.
هر یک از کشورهای غیر عضو سازمان کفرانس اسلامی صرفظر از ۰۶ ۰ ۳9
URE amen Ps Oo Oe ene اسار تا
ا =
0 =
ا رس رن
نظر شورای اجرایی به مجمع عمومی ارائه شود. 7 =
مجمع عمومی ضوابط مربوط به وضعیت اعضای ناظر و شرایط مربوط به آن را تعيين مى كد
St as Me el eR ee Beet eo
صفحه 9:
ع 500
ا ا ا سر بسر
لهللف 1موزشيئعلموو فرهنكى
تاااربرلىيهبود تصوير مسا و مسلماناندر بيروزاز جَهَان"
لسام و دز نزد غیر مسلمانان 2
توجه بسه ارزشهایخالیدر محتوباسلموزشیعلمیو فرهنکی 4
۱۵
صفحه 10:
در دهمين كتفرانس وزراى خارجه كشورهاى اسلا ابه تاريخ 1 1/6
م
با تاکید بر قطعنامه ۹/۹ اجلاس قبلی در سال ۰۱۹۷۸ تصمیعات زیر
إهنكى اسلامى اتخاذ شد 3
رلعایجاد کس ازمانب یر مللی اهب ولءآموزشو پرووشی a spe
ee eet eee er eee ery cS
هنگ و همچنیندر مبانک شورهایعضو . لین, ار مرلاكش بن ee
oy i Sp deal ور
Oey ee eae Pr rate nee) = ee 001
«بنیان گذاری می شود
صفحه 11:
گرفت نهاد کارآمدی 0 همکاری ما aie
اسلام پایه ویزی نماید. درتهای فضر این اساستاه
tl omic ل “GL erro
- با تأكيد بر اينكه اسلام بعنوان دين ارزش هاى معنوى. احلاقی و فرهنگی و دین Ace a 1
۱
SENS cline Ais انش و فراگیری علوم قائل است؛
Rope errs
aa
nes
همه ملل خواهد بود؛
با تصلدیق اصول برایری, همبستگی و
1221010111112
2 a ea ا ا
صفحه 12:
,اساسنامه ایسسکو دارای چهار فصل وس و در
:فصول اساسنامه شامل موارد زیر است
فصل اول:مفاد كلى
فصل دوم:عضویت و همکاری دولتها
ee سوم:تشكيللات و سازمان
ee ee
صفحه 13:
۴۳ ۲ -( تشکیلات سازمان اسلامی ne
الف ) مجمع عمومی
ب ) شورای اجرایی
0
صفحه 14:
اسلام. این و تس wea a en کت ی 4
تا هبرجت سر
ea eae ee renee ۱ شمیت اس
همکاریهای بونسکو با کنفرانس جهانی آموزش برای همه میباشد که
Ces
" برنامه آموزش پایه و آموزش توسعه منابع انسانى در کشورهای اسلامی (لين برنامه
سازمان ملل متحد سازمان کفرانس اسلامی و آژانس های تخصصیای میباشد که در (مبه هه ۲۳۰
x cones
Fd eae nae LS ESET MES Oo aol SES eae eed
زبان این عمل صورت پذیرفته است و یک نوع ماشین تایپی تولید و در بین کشورهای علاقمند توزیع 912 =
اى تايب دستى Oe Oe en ee a Peg Ps ire rs ار
EES ese (espe ااام oy
[Ce Bey eile rape ee seas eee anes ee eter eer
Reser Ly ا
صفحه 15:
(- تقویت و ترغیب همکاری میان کشورهای عضو و تحکیم آن در زمیه
ارتباطات
ا ل
32-007
2 اناد eee 75 ا ل ا ree
شیوههای گوناگون به ویژه آموزش. علوم. فرهنگ و ارتباطات
33 ا en رس جح
۵- مطرح نمودن فرهنگ اسلامی به عنوان پایه و اساس برنامهریزی آموزشی در کلیة سطوح
eat a Paes eer Up Oe Yee en aCe ار را 2
ياسندارئ از خصوصيات بارز
ارفك و 0(
تمدن اسلا
errs Cs he en ا ۱
صفحه 16:
عربوو ce eae (ae مر
۱ 2
sles slant Ht مه ee
es, راس رسن Sipe epee Poorer as
رت
اا ا ا ا ا
مؤسساتو كريههائبطاهاتو جر إقرارع همكو
رح
ویزگولساهیبه ل لا
۹
دولتها سایمانک نفرلنسلساهیو سایمانهایفعا لور زمینههایلموزش علوم و فرهنگ
ore
cere
اه
صفحه 17:
کرت اسلامی تعین oe مکر آنکه
منابع حاصل از انجام تر eee
ل ا ل ار لط رايا
مان اهلد و نود
۳ مان اسلامی (آیسسکو) مى تواند هذايابى را كه جوت متا eaves
SCD ps ee es om De Re EY CeIn epee een are Pepe nT Oley oor
ص eee مرا را
رابطه بایستی همراه با کلیه ملاحظات مربوط جهت تصویب يا عدم تصویب به مجمع عموقی
Pure
صفحه 18:
زبانهای مورد استفاده سازمان اسلامی ایسسکو عربی, نگل و
در تفسیر اساسنامه هر یک از سه زبان از اعتبار یکسان برخوردار
صفحه 19:
دنیا آمد. وی از سال ۱۹۹۱ عهده دار این مسئولت است. فیل از وی
ete pas ا Orn رای
“اتات شد
صفحه 20:
Se ee ec ere
DSR ست 21 ل es ay
ادا tes Cpe eae ee Poe مورخ
1۶ ل ل كد ران نات pa
ماده ای وزیر آموزش و پرورش. رئیس شورای عالی کمسیون ملی و مدیرکل و
.هاى علمى بین المللی. دبیرکل کمسیون ملی آیسسکو می باشد
صفحه 21:
۲- استراتری فرهنگی جهان اسلام (تصویب ده درششمین تست کفرانس سای ۶ ۱
رل الي لس يزان :
02200
ا ا ار
Ca
SE ae EE ee a
کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی.
ا ا لو 0 تارم0
ار ا ا ار اسك
01007 علمی» ترييولى:
ت منابع آب در كشوهاى اسلامى (مصوب دومين نشست وزراى آموزش عالى واتحقيقاً
عارطوم. ۲۰۰۲)
aaa
تریزلی ۰۰۳
بسم اهلل الرحمن الرحیم
سازمان آموزشی،علمی و فرهنگی
کشورهای اسالمی
)(ISESCO
Islamic Educational Scientific
and Cultural Organization
هاشم ناطقی و مهدی اقبالی مهدی ابادی
انگیزه پیدایش
هدف از تشکيل اين سازمان ايجاد همبستگی بين امت اسالمی از
راه آموزش ،علوم و فرهنگ ،گسترش علم و فنآوری در
کشورهای اسالمی ،برقراری همکاری بين نخبگان مسلمان،
حمايت از اقليتهای مسلمان در کشورهای غربی و غير مسلمان،
و بهطور کلی برقراری همکاری و داد و ستد علمی ،آموزشی و
.فرهنگی بين مسلمانان در سراسر جهان بود
تاریخچه
می توان گفت که اولین ایده تشکیل سازمان علمی و فرهنگی برای مسلمانان از
همان پگاه ورود عناصر و شاخصه های فرهنگی دنیای مدرن و عصر جدید
غربی به کشورهای اسالمی وهمزمان با ایجاد بیداری و آگاهی اسالمی ،در
.ذهن اندیشمندان و سیاستمداران کشورهای اسالمی شکل گرفته بود
از اواخر قرن نوزده میالدی و اوایل قرن بیستم چشم انداز ایجاد چنین سازمانی
مهم ترین امید اصالح طلبان و روشنفکران مسلمان به امید دستیابی مسلمانان
به اتحاد و باال بردن سطح آگاهی آنان بود اما این ایده در نهایت در نهمین
کنفرانس وزرای امور خارجه کشورهای اسالمی به تاریخ 28-24آوریل1978
در شهر “داکار” کشور “سنگال” طی قطعنامه شماره 9/9به توصیه” اولین
.کنفراس آموزشی کشورهای اسالمی” مطرح گردید
در نهایت پس از تصويب اساسنامه آن را در يازدهمين اجالس وزيران
خارجه كشورهاي عضو كنفرانس اسالمي در اسالم آباد در سال 1361
(ماه مه )1980جهت هماهنگي و گسترش تعامل و همكاريهاي
آموزشي ،علمي و فرهنگي با الهام از اهداف و تعاليم عاليه اسالم ميان
كشورهاي اسالمي تأسيس گرديد .اساسنامه سازمان در سال 1982به
تصويب رسيد و طي سالهاي 1986تا 1997در سه مرحله تصحيح
.برروي آن انجام گرفت
ضرورت تشکیل
آيسسكو به عنوان يكي از مجامع علمي ،فرهنگي و آموزشي وظيفه مهمي در
ايجاد تعامل فرهنگي و علمي بين كشورهاي مسلمان بر عهده دارد .اين
سازمان كه زائيده سازمان كنفرانس اسالمي است ميتواند نقطه روشني در
بسط و گسترش علم و فناوري و فرهنگ در ميان ملل مسلمان و شناساندن
دستاوردهاي آن به كشورهاي غيرمسلمان باشد .ارتباط تنگاتنگ آن با مجامع
دانشگاهي و صاحبان علم و انديشه ،بهرهگيري از توان و ظرفيت دانشمندان و
دانشگاهيان ميتواند نقطه شروع رشد و تعالي و بالندگي روزافزون آن در
.عرصه بين المللي باشد
اعضاء
منشوراساسنامه سازمان بر این نکته تاکید دارد که هر عضو سازمان کنفرانس
اسالمی می بایستی با توجه به تکمیل تشریفات عضویت حقوقی و
قانونی
به عضویت سازمان آموزشی،فرهنگی و علمی کشورهای اسالمی در آید.
كشوري كه عضو دائم يا غيردائم سازمان كنفرانس اسالمي نباشد ،نمي
تواند به عضويت سازمان اسالمي (آيسسكو) پذيرفته شود.
عضویت در این سازمان یا به صورت ” اعضای دائم“ و یا“اعضای ناظر“
.است
کشورهای عضو
در حال حاضر 51كشور اسالمي از 57کشور عضو سازمان کنفرانس اسالمی،عضو اين سازمان هستند كه اسامي آنها بدين
شرح است:
1ـ جمهوري آذربايجان2 ،ـ اردن هاشمي3 ،ـ امارات متحده عربي4 ،ـ جمهوري اندونزي5 ،ـ جمهوري اسالمي ايران،
6ـ جمهوري اسالمي پاكستان7 ،ـ پادشاهي بحرين8 ،ـ سلطان نشين برونئي دارالسالم 9 ،ـ جمهوري خلق بنگالدش10 ،
جمهوري بنين11 ،ـ بوركينافاسو12 ،ـ جمهوري بوسني و هرزگوين13 ،ـ جمهوري تاجيكستان 14 ،ـ جمهوري چاد ،
15ـ جمهوري تونس16 ،ـ جمهوري جيبوتي17 ،ـ پادشاهي عربستان سعودي18 ،ـ جمهوري سودان19 ،ـ جمهوري
سورينام20 ،ـ جمهوري عربي سوريه 21 ،ـ جمهوري سيرالئون22 ،ـ جمهوري سنگال23 ،ـ جمهوري سومالي24 ،ـ
جمهوري عراق25 ،ـ سلطان نشين عمان 26 ،ـ جمهوري گابن27 ،ـ جمهوري گامبيا28 ،ـ جمهوري گينه29 ،ـ جمهوري
گينه بيسائو30 ،ـ فلسطين31 ،ـ جمهوري قزاقستان32 ،ـ قطر33 ،ـ جمهوري قرقيزستان34 ،ـ جمهوري فدرال اسالمي
كومور35 ،ـ كويت36 ،ـ جمهوري خلق سوسياليستي عربي ليبي37 ،ـ جمهوري مالديو38 ،ـ جمهوري مالي 39 ،ـ
مالزي40 ،ـ جمهوري عربي مصر41 ،ـ پادشاهي مراكش ،42 ،جمهوري اسالمي موريتاني 43 ،ـ جمهوري نيجر44 ،ـ
جمهوري يمن45 ،ـ جمهوري توگو46 ،ـ جمهوري دمكراتيك خلق الجزاير47 ،ـ جمهوري فدرال نيجريه48 ،ـ
جمهوري لبنان49 ،ـ ساحل عاج50 ،ـ سومالي51 ،ـ افغانستان
همچنین سه کشور“فدراسیون روسیه“( از ژانویه “،)2007پادشاهی تایلند“(از 19مارس )2007و“جمهوری ترکی بخش
.شمالی قبرس“(از 26مارس )2008به عنوان اعضای ناظر آیسسکو انتخاب شدند
اعضای دائم یا ناظر
طبق اصل هفت اسانامه آیسسکو هر يك از كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسالمي كه عضو سازمان
اسالمي (آيسسكو) نباشند ،به محض اعالم درخواست خود به اين سازمان بعنوان ناظر در سازمان
اسالمي (آيسسكو) پذيرفته ميشوند.
هر يك از كشورهاي غير عضو سازمان كنفرانس اسالمي صرفنظر از اينكه عضو ناظر باشند يا خير،
ميتوانند عضو ناظر سازمان اسالمي (آيسسكو) شوند .سازمانها ،نهادها و فدراسيونها نيز ميتوانند به
صورت ناظر به عضويت سازمان درآيند.
در دو مورد اخير ،درخواست عضويت بايد به مدير كل تسليم شود و اين درخواست همراه با اعالم
نظر شوراي اجرايي به مجمع عمومي ارائه شود.
مجمع عمومي ضوابط مربوط به وضعيت اعضاي ناظر و شرايط مربوط به آن را تعيين ميكند.
.فقط كشورهاي عضو از حق رأي در مجمع عمومي برخوردار خواهند بود
ساختارکاری آیسسکو برای انجام برنامه های سال 2012-2010
:به شرح ذیل است
،توسعه منابع انسانی کشورهای عضو در آموزش و پرورش ،علوم 1.
فرهنگ و ارتباطات
انتقال و یاری رسانی ”تکنولوژی اطالعاتی و ارتباطی“ به برنامه ها و 2.
اهداف آموزشی،علمی و فرهنگی
تالش برای بهبود تصویر اسالم و مسلمانان در بیرون از جهان اسالم3.
و دز نزد غیر مسلمانان
توجه به ارزشهای اخالقی در محتویات آموزشی،علمی و فرهنگی 4.
سازمان
پیشنهاد تشکیل
در دهمین کنفرانس وزرای خارجه کشورهای اسالمی به تاریخ مه 1979در شهر“ فاس“ کشور“
” پادشاهی مغرب(مراکش)
با تاکید بر قطعنامه 9/9اجالس قبلی در سال ،1978تصمیمات زیر برای ایجاد سازمان علمی و فرهنگی
:اسالمی اتخاذ شد
برای ایجاد یک سازمان بین المللی اسالمی برای آموزش و پرورش ،علوم و فرهنگ به منظور 1.
هماهنگ میان نهادهای تخصصی سازمان کنفرانس اسالمی در زمینه های آموزش ،علوم و فرهنگ ،
و همچنین در میان کشورهای عضو ،این سازمان در مراکش بنیادگذاری می شود.
.2به منظور ایجاد مرکز بین المللی آموزش و پرورش اسالمی که ”پژوهش های آموزشی“ و انجام
انجام تمام فعالیت های آموزشی و پرورشی در کشورهای مسلمان ،مرکزی در مکه مکرمه
.بنیان گذاری می شود
اساسنامه
در مقدمه اساسنامه آیسسکو چنین آمده است:
وزراي امور خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسالمي با برپائي نشستهاي پي در پي ،اصل تأسيس يك سازمان تخصصي را در
زمينه آموزش ،علوم و فرهنگ پيشنهاد و مطرح كردند .اين پيشنهاد به سومين اجالس سران كنفرانس اسالمي كه در ژانويه 1981در
طائف مكه مكرمه تشكيل شد ،ارائه گرديد .اين اجالس نيز در پاسخ به آرمانهاي امت اسالم تصميم گرفت نهاد كارآمدي را با هدف
تحكيم همبستگي ،همكاري ميان جوامع اسالمي در قالب اصول سعه صدر و ارزشهاي واالي اسالم پايه ريزي نمايد .دولتهاي عضو اين
اساسنامه:
ـ با اعتقاد به اسالم به عنوان دين سعه صدر ،فرهنگي سازنده ،تمدني انساني و شيوهاي براي زندگي؛
ـ با تأكيد بر اينكه اسالم بعنوان دين ارزش هاي معنوي ،اخالقي و فرهنگي و دين تمدن سازي كه در ايجاد تمدن بشري و غناي آن
بسيار حائز اهميت است؛
ـ با توجه به اهميتي كه اسالم به دانش و فراگيري علوم قائل است؛
ـ با توجه به آرمانها و آرزوهاي قلبي امت مسلمان در دستيابي به همكاري ،اتحاد و پيشرفت در قالب اصول رواداري اسالمي؛
ـ با تعهد به ارتقاء آموزش ،علوم و فرهنگ براي حصول تفاهم متقابل ،تحكيم دوستي ،برادري و گسترش صلح ميان مردم جهان؛
ـ با تمايل به تحكيم گفتگوي ثمربخش ميان فرهنگها براي دستيابي به همزيستي تمدنها كه ضامن احترام به هويت فرهنگي همه ملل
خواهد بود؛
ـ با تصديق اصول برابري ،همبستگي و همياري متقابل براي تحكيم همكاري و در نتيجه توسعه آموزش ،علوم ،فن آوري ،فرهنگ و
ارتباطات به طرق مقتضي؛
.ـ موافقت خود را نسبت به منشور سازمان اسالمي آموزشي ،علمي و فرهنگي (آيسسكو) اعالم ميدارند
.اساسنامه آیسسکو دارای چهار فصل و بیست و دو اصل می باشد
:فصول اساسنامه شامل موارد زیر است
فصل اول:مفاد کلی
فصل دوم:عضویت و همکاری دولتها
فصل سوم:تشکیالت و سازمان
فصل چهارم:مفاد نهایی
طبق اساسنامه سازمان(فصل 3؛اصول 9تا )14تشکیالت و
:سازمانهای آیسسکو چنین است
فصل سوم
تشكيالت سازمان
اصل :9تشكيالت سازمان اسالمي (آيسسكو) عبارتند از:
الف ) مجمع عمومي
ب ) شوراي اجرايي
ج ) مديريت كل
منابع انسانی
بعنوان بخشي از همكاري هاي آيسسكو در راستاي توسعه آموزشي ،علمي ،فرهنگي و ارتباطاتي در جهان اسالم ،اين
سازمان درصدد برآمده است تا به تدوين شماري از پروژههاي مهم مدني يا توسعهگرايانه بپردازد كه قرار است براساس
مراحل زمان بندي شده به كار گرفته شوند.
" برنامه ويژه اسالمي براي سوادآموزي و آموزش پايه همگاني در كشورهاي اسالمي (اين برنامه مبين همكاريهاي
يونسكو با كنفرانس جهاني آموزش براي همه ميباشد كه در "ژامتين" تايلند در سال 1990برگزار گرديد).
" برنامه آموزش پايه و آموزش توسعه منابع انساني در كشورهاي اسالمي (اين برنامه در راستاي همكاري با سازمان ملل
متحد سازمان كنفرانس اسالمي و آژانس هاي تخصصياي ميباشد كه در زمينه توسعه منابع انساني فعاليت دارند).
" همسان سازي زبان نوشتاري كشورهاي مسلمان و تبديل آن به رسم الخط قرآني (در هفده كشور آفريقايي زبان اين
عمل صورت پذيرفته است و يك نوع ماشين تايپي توليد و در بين كشورهاي عالقمند توزيع شده است؛ حروفهاي
تايپ دستي ويژهاي نيز براي اين زبانها تعبيه شده است و اين سازمان قصد دارد تا مرحلة دوم اين پروژه را در آسياي
مركزي با همكاري بانك توسعه اسالمي ،جامعه اسالمي بين المللي و همكاريهاي مؤسسه مطالعاتي و تحقيقاتي عربي
سازي رباط ـ باس به اتمام رسانند) .
" روزآمد سازي برنامه هاي درسي آموزش علمي و فني
وظایف و اهداف
اهداف سازمان آیسسکو عبارتند از:
1ـ تقويت و ترغيب همكاري ميان كشورهاي عضو و تحكيم آن در زمينههاي آموزش ،علوم ،فرهنگ و ارتباطات
2ـ توسعه علوم كاربردي و استفاده از فناوري پيشرفته در چارچوب آرمانها و ارزشهاي جاودان و بلندمرتبه اسالمي
3ـ تحكيم درك و تفاهم ميان ملتهاي مسلمان و مشاركت در امور ،دستيابي به صلح و امنيت جهاني به شيوههاي
گوناگون به ويژه آموزش ،علوم ،فرهنگ و ارتباطات
4ـ حمايت از تكامل و ايجاد هماهنگي ميان مؤسسات تخصصي سازمان كنفرانس اسالمي در زمينه آموزش ،فرهنگ و
ارتباطات و تحكيم همبستگي يكپارچه اسالمي در ميان كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسالمي
5ـ مطرح نمودن فرهنگ اسالمي به عنوان پايه و اساس برنامهريزي آموزشي در كلية سطوح
6ـ تحكيم فرهنگ اسالمي ،حفظ استقالل انديشه اسالمي در برابر تهاجم فرهنگي ،عوامل انحراف ،تخريب و پاسداري
از خصوصيات بارز تمدن اسالمي
7ـ پاسداري از هويت اسالمي مسلمانان در كشورهاي غير اسالمي
:وظایف آیسسکو عبارتند از
فعاليت در جهت گسترش فرهنگ اسالمي و زبان قرآن كريم در سطح جهان ميان ملل غيرعرب زبان از1-
طريق همكاري با سازمانهاي علمي ،آموزشي و فرهنگي اتحاديه عرب و ساير سازمانها و نهادهاي اسالمي
براي برنامهريزي و حمايت از طرحهاي مصوب
-2حمايت از سازمانهاي فعال در امور آموزشي ،علمي ،فرهنگي و ارتباطات براي گسترش اهداف سازمان
-3حمايت از دانشگاهها ،دانشكدهها و مؤسسات دولتي و خصوصي متخصص در زمينه مطالعات قرآني،
زبان عربي و فرهنگ اسالمي و اصالح برنامههاي آموزشي ،كتابهاي درسي و روشهاي تدوين آنها به منظور
تحقق تكامل فرهنگي
-4تقويت مراكز و نهادهاي تخصصي براي حمايت از فعاليتهاي علمي و آموزشي افراد ،سازمانها،
انجمنهاي خيريه يا مراكز اسالمي فعال در ترويج فرهنگ اسالمي و تدوين قرآن كريم و زبان عربي تشويق
و حمايت تالشهاي كشورهاي عضو به تهيه برنامه هاي آموزشي فني و آموزش عملي از اين برنامهها و نيز
تشويق مخترعين و مبتكرين مسلمان
-5كمك به دانشگاههاي كشورهاي اسالمي و ساير كشورها و تشويق آنها به ايجاد كرسيها ،مؤسسات و
گروههاي مطالعات و فرهنگ اسالمي و برقراري همكاري مؤثر ميان آنها
-6ترويج كارهاي تحقيقي و مطالعاتي براي توسعه و ارتقاء آموزش در كشورهاي اسالمي و القاي ويژگي
اسالمي به تمامي ابعاد تمدن ،هنر و فرهنگ
-7برگزاري كنفرانسها ،سمينارها و تشويق به تأسيس نهادهاي آموزشي و علمي با همكاري دولتها،
سازمان كنفرانس اسالمي و سازمانهاي فعال در زمينههاي آموزش ،علوم و فرهنگ
بودجه
بر طبق اصل 17اساسنامه سازمان،منابع مالي آيسسكو عبارتند از:
1ـ حق عضويت كشورهاي عضو كه براساس درصد حق عضويت هر كشور در بودجه سازمان
كنفرانس اسالمي تعيين ميگردد ،مگر آنكه مجمع عمومي تصميم به تغيير آن داشته باشد.
2ـ منابع حاصل از انجام همكاريهاي مشترك ميان سازمان اسالمي (آيسسكو) و ساير سازمانها.
3ـ كمكهاي مالي و مبالغي كه توسط كشورهاي عضو ،يا غيرعضو ،نهادها ،افراد يا ساير منابع به
سازمان اهداء ميشود .
شوراي اجرايي سازمان اسالمي (آيسسكو) ميتواند هدايايي را كه جهت مقاصد بخصوص به سازمان
اهدا ميشود ،بپذيرد ،مشروط بر آنكه با اهداف و مقررات سازمان اسالمي (آيسسكو) در تضاد نباشد
و اين امر تأثير منفي بر انجام وظايف سازمان نداشته باشد .تصميم شورا در اين رابطه بايستي همراه با
.كليه مالحظات مربوط جهت تصويب يا عدم تصويب به مجمع عمومي احاله گردد
:زبانهاي كاري سازمان
زبانهاي مورد استفاده سازمان اسالمي آيسسكو عربي ،انگليسي و فرانســه ميباشــد.
در تفسير اساسنامه هر يك از سه زبان از اعتبار يكسان برخوردارند .در صورت بروز
اختالف در تغيير اساسنامه ،تفسير دو زبان كه يكي از آنها عربي خواهــد بــود ،مالك
.قرار ميگيرد؛ در غير اينصورت ،متن اصلي اساســنامه سازمان مالك خواهــد بــود
:مدیرکل سازمان
دبیرکل فعلی سازمان ،عبدالعزیر عثمان التوجیری است که در 1950/4/3در جده
عربستان به دنیا آمد .وی از سال 1991عهده دار این مسئولیت است .قبل از وی نیز
پرفسور عبدالهادی بوطالب از سال 1982تا سال 1991سمت مدیرکلی این سازمان
.را بر عهده داشت
معاون مدیرکل سازمان آیسسکو پس از مدیرکل عالی ترین مرجع تصمیم گیری است و
کلیه مسئولیت ها بر عهده ایشان است .در بیست و پنجمین جلسه شورای اجرایی در
نوامبر 2004در مراکش دکتر هادی عزیززاده از کشور ایران برای معاونت سازمان
.آیسسکو انتخاب شد
:عضویت جمهوری اسالمی ایران در سازمان
جمهوری اسالمی ایران در سال 1371در سیزدهمین اجالس شورای اجرایی این سازمان شرکت
و حضور خود را به طور رسمی در فعالیت های این سازمان اعالم نمود و در سال 1374با
توجه به مصوبه پنجمین مجمع عمومی آیسسکو در سوریه ،کمسیون امنیت ملی آیسسکو در
جمهوری اسالمی ایرام در وزارت آموزش و پرورش استقرار یافت .هیئت وزیران در جلسه
مورخ 1383/6/8با استناد به اصل 138قانون اساسی جمهوری اسالمی ایران « آیین نامه
تشکیل و اداره کمسیون ملی ۀیسسکو در ایران » را تصویب نمود .بر اساس این ایین نامه 12
ماده ای وزیر آموزش و پرورش ،رئیس شورای عالی کمسیون ملی و مدیرکل دفتر همکاری
.های علمی بین المللی ،دبیرکل کمسیون ملی آیسسکو می باشد
برنامه های آینده
در سطح برنامهريزي استراتژيك آيندهنگر به منظور توسعة آموزشي ،علمي و فرهنگي جهان اسالم ،آيسسكو هشت استراتژي
مهم زير را به عنوان استراتژي دانش از ديدگاه اسالم تدوين كرده است:
1ـ استراتژي ارتقاي آموزش در كشورهاي اسالمي (تصویب شده در سومين كنفرانس عمومي آيسسكو ،عمان)1988 ،
2ـ استراتژي فرهنگي جهان اسالم (تصویب شده درششمين نشست كنفرانس اسالمي ،داكار)1991 ،
3ـ استراتژي توسعه علم و فناوري در كشورهاي اسالمي (تصویب شده درهشتمين نشست سران عضو كنفرانس
اسالمي ،تهران)1997 ،
4ـ استراتژي فعاليتهاي فرهنگي اسالمي در غرب (مصوب نهمين نشست سران سازمان كنفرانس اسالمي ،دوحه،
)2000
5ـ استراتژي بهرهگيري از مغزهاي نخبه مهاجر مقيم غرب (مصوب بيست و نهمين نشست وزراي امور خارجه
كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسالمي .خارطوم)2002 ،
6ـ استراتژي انسجام و وحدت مذاهب اسالمي (مصوب دهمين نشست كنفرانس اسالمي ،پوترجاياي ،مالزي)2003( ،
7ـ استراتژي گسترش بيوتكنولوژي در كشورهاي اسالمي (مصوب دومين كنفرانس وزراي آموزش عالي و تحقيقات
علمي ،تريپولي)2003 ،
8ـ استراتژي مديريت منابع آب در كشوهاي اسالمي (مصوب دومين نشست وزراي آموزش عالي و تحقيقات علمي،
تريپولي)2003 ،