صفحه 1:
سوقت علمی: پیشگیری با آموزش ‎Plagiarism: Preventing by the aid of‏ ‎Educating‏ دکتن مهین ناز میردهقان دانشکده ادبیات و علوم انسانی, دانشگاه شهید بهشتی ‎M_MIRDEHGHAN@SBU ACIR‏ سلسله سخنرانی های گروه زبانشناسی, ‎٩۲/۷/۱۵‏

صفحه 2:
چکیده با توجه به لزوم ارتباط علمی واستفاده از عقاید دیگران بنا به ویژگی پویایی علمی و با در نظر:داشتن سهولت دسترسی به منابع علمی دزپیکره 20151619442 بهان کنوتی. سخنرانی حاضر به ویژه با هدف آشناسازی قَشرّ جوان پژوهشگر با آنچه تحت عنوان «سرقت علمی- آدبی» شناخته می‌شود, تهیه شده است. در اینجا برآنبی ای وی و یرقت‌های علمی و ارتباط آآن با ترجمه گام‌هایی را در راستای پرورش ساختار پژوهشی و توانمندی‌های نوشتاری به منظور پیشگیری از 3 ,رسرقت‌های غیر عمدی علمی برداریم. ‎EE.‏ ‏ید وازگان: سرقت علمی, کپی‌برداری مستقیم, کپی‌بردار 555۳5

صفحه 3:
۳ مقدمه سرقت علمی که با کمال تأتتق ذر سطخی وسیع و دامنه‌دار گریبان‌گیر جامعه علمی کشور ما به وه قشر جوان علمی گردیده است, از آسیب‌های جدی پژوهشی به شمار می‌آید. پدیده فوق در جوزه‌های مختلف پژوهشی, نه تنها در زمینه تألیف بلکه در ارتباط با ترجمه نیز از نمودی آشکار برخوردار ۱ امروزه کاربرد روزافزون بهره‌گیری از راياته و فضاهای اینترنتی و تسهیل دستیابی به علوم روز جهانی, بدون آموزش فرهنگ کاربردی لازم در استفاده از متون مخت !797011 به كبىبرذارىهاى نادرست و ‎las > las pat‏ اشت. راستی آیا می‌توان پاسخی بر این پرسش یافت میزان از ۴ مقاله‌های نگارش یافته در کشور ما به واقع نگارش شده‌اند, و ترجمه و 2۳ 5ص سرداری نادرست یا به ‎Lis‏ شمار نمی‌آیند؟ در 52۳۳۳۳۰ 7 ور داری نادرست یا به عبارتی سرقت علمی به شمار نمی‌آیند؟ در ایر ۰ "1

صفحه 4:
با در نظر داشتن این نکته که پویایی علم مستلزم ارتباط, اقتباس و استفاده صحیح از عقابد مكتوب و غير مکتوب دیگران, اعم از موارد مثدرج" در کتّب, مجلات, روزنامدهاء رساله‌ها و... و نیز مطالب ارائه شنذه در سخنرانی‌های گوناگون و یا در پیکره‌های عظیم ژایائه‌ای/ مشتمل بر وب‌سایت‌های جهانی و دیگر طرق مورد ایرد دز محیط‌های الکترونیکی به صورت 0 و... میباشت چگوته می‌توان از انواع سرقت‌های علمی که اغلب ناشی از فقَدان آگاهی لازم و کافی در قشر پژوهشگر است پیشگیری نمود؟ ۶ ,مقاله حاضر تلاشی است در پاسخگویی به این‌گونه برسش‌ها. ,2۴ ۳۳ ۳ با پیشنهاداتی چند پیرامون ز ش پژوهش ‎Freer‏ ‎Sere‏ پیشنهاداتی چند پیرامون نحوه پرورش پژوهش‌های علمی» ۲۳۲۲

صفحه 5:
15 ۳ ۹ ۹ ۷ 3 5 5 سرقت علمی و انواع ان سرقت علمی یا پلی جیریسم ۲۱۵913۲15۳0 که از های لاتين ۱۵92۲۱66 به معنای غارتگر, و ۴۱89 به معنای سرقت و دزدی (بچه دزدی) برخاسته, در معنای «سرقت و به کازگیری عقاید و نگاشته‌های دیگران به عنوان مطالب خود» کاربرد یافته است (1 :1996 ,60610۱ ۴ع). این اصطلاح انواع گوناگون سرقت‌های ادبی "و هنری, مشتمل بر برداشت عینی و بی‌کم و کاست تا تغییراتی اضوری"در آثار, را در بر می‌گیرد. به منظور درک بهتر مطلب بیان خود زا در الب پرسش زیر مطرح می‌نماییم: در صورتی که با ما۳۱ خود با تام فردی دیگر مواجه شوید جه احساس و عکس‌العملی خواهید ۱ ۲ طبيقنا 99 ۰ 1و دلیلی را در توجیه اين عمل ناپسند اخلاقی"تخواهید پذیرفت چراکه آن را به نوعی سوء استفاده از اعتبار خود به شمار می‌آورید. متعاریف متمایز بخش بعد از سرقت علمی و صورت‌های بازنمود آن به ‏ س- ‎ne ۳‏ 5 ور ایجاد درکی بهتر از مفهوم اين اصطلاح ارائه شده است . اه 2 7 777 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 6:
‎or‏ سل ‏تعاریفی چند از سرقت علمی ‏با در نظر داشتن اهمیت بعش تشز نیزجهانی در اغلب دانشگاه‌های ‎sale Lis aime»‏ اطلاع‌رتسانی‌هایی گسترده از قوانین خاص دانشگاهی و کشوری در اين باب هستیم. تعاریف ذیل به اقتباس از وب‌سایت پلیجیریسم دانشگاه کلیرمونت 10۳۷6۳5۱0۷ 6۳200216 013160007۲۲ در توصیف آنچه سرقت علمی انگاشته می‌شود بیان شده‌اند: . ‏استفاده از بیش از چهار وازه از یک"منبع بدون به کارگیری نشانه‌های تقل قول (یعنی علائم * ‎FV‏ و © به کارگیری مطالب, ایده‌ها وزبان دیگری و ارائه آن به عنوان کار خود ‏۵ اتخاذ عفیده. پیت ۱ شام ابد 0 رَيككْرٌ بذون بذيرش و ذکر منبع, با القای گمانی باطل به خواننده كه عقيده اصلى از آن نكارنده ‏است ‎ ‎ ‎ ‏بر این مبنا عمل فوق را چنین توصیف نموده‌اند: @ سرقت علمی هنگامی به وقوع می‌پیوندد که نویسنده اين باور را در ‏2۲ خواننده ایجاد نماید که نگاشته‌های وی تبخه‌ای اصلن:و اولیه:بی‌باشدء دم 2888 1 > ع س7 777 ‎Pere

صفحه 7:
۹ 11 719 15 15 5 سرقت علمی در هر یک از صورت‌های ممکن تلویحی نادرست از ابتکار و اصالت پژوهش است؛ در حالی که, در واقع بر مبنای عقاید و واژگان فرد/ افراد دیگر بنا نهاده شده است. . نمونه‌هایی از وب‌سایت‌های معرف پلی جیریسم در دانشگاه‌های معتبر جهانی در بخش معرفی منابع بیش‌تر در انتهای مقاله ‎cul orn ail yl‏ | ae سرقت‌های علمی را می‌توان تیه دو:دسته عمده تقسیم نمود: سرقت علمی مستقیم؛ سرفت علمی جزتی (به نقل از وب‌سایت پلیجیریسم دانشگاه کلیرمونت): احص ورن هنن یت aut) Straight ‏کپی‌برداری مستقیم‎ He ols ‏سرقت‎ ‎«(Exact Copy‏ اين نوع سرقت علمی, کپی‌برداری واه به واژه از کار/ پژوهش فردی دیگر بدون ذکر نام وی به عنوان منبع مورد استفاده است ‎(Hexham, 2005: 2) of‏ . این شیوه اغلب با تغییراتی ساختاری جزئی و ‎ ‎ ‎ ‎۳۳ = ‎oss 8‏ یا حذف واژه‌هایی چند, که به تغييرات نمودی کار ارائه شده نسبت ۳۳۶۸ ‎۳۳ ‎ae 555‏ ینت اند نهد أتحام مد ند 7 77 7

صفحه 8:
‎or‏ سل ‏سرقت علمی یا کپی‌برداری جزثی ‎olSin .Partial Plagiarism‏ که سرقت علمی به شکل کپی‌برداری عینی نباشد, به صورت‌های زیر تظاهر می‌یابد: ‏الف. تفسبر ۳۵۲۵۵۳۳۵۶6 با ترجمه ‎Translation‏ ‏اين نوع سرقت علمی در شکل تغبیریا ترجمه متنی اصلی بدون ذکر منبع است. بدین مفهوم که ایده اصلی متن, با تغییراتی چند, بدون اشاره به منبع اولیه, به کار برده می‌شود. 7 2 در موارد تقسیری 1۶ )6 الب در کار سارقین ادبی مشاهده می‌شود.. ‎٩‏ ۱ و 2 بگارش, کار را به صورت تصویری از پاره بخش‌های ‎a‏ هم چسبانیده می‌نمایاند. همچنین تفسیرها یا ترجمه‌های متوالی و گسترده, حتی هنگامی که با ذکر منبع همراه باشد. لیکن در تعامل 7/1521 701 17 301 وطالبی افزوده را شامل نگردد, دزدی علمی به شمار می‌آید (4 :2005 ‎L. (Hexham,‏ 2929 دشوارتر بودن اثبات این‌گونه سرقت‌های علمی این نوع نیز خود از انواع اين ‎ ‎ ‎ ‏5 سرقت‌ها به شمار می‌آیند. هگزام (همانجا) اظهار داشته است که تفسیر/ و ‎۳۳ ‎۳ ‎55 ‏صحيح به صورتی است که همراه با ذکر منبع اصلی به مطال‎ ane ee ‎7." ‎a 7

صفحه 9:
7 © حجم تفسير/ ترجمه ارائه شده افزودن بر كار نويسنده نباشد. 8 تفسیر/ ترجمه امکان تعامل منتقدائه زا میان نقطه نظرات نگارنده با فردی دیگر فراهم آورد. 6 مباحث متن اصلی با واژگانی متفاوت بازنویسی گردد. ب. عدم ذکر نام منیع اتَخَادٌ در صورت ارائه دادّه‌ها از نولستهه )گنود نان را از منبعی دیگر دریافت نموده باشد, عدم ذکر نام نویشنده‌ای که مطالب از او نقل و برگرفته شده است, سرقت علمی محسوب می‌گزدد: بدین مفهوم که همراه با نام نویسنده اصلی, با .22-400 22 11424 | ‎١‏ لقتباس شده نیز لازم‌الذکر می‌باشد. ج. ذکر ناقص مواردی که نام منبع دز آناز ها ‎le‏ کپی برداری شده به کار شده است نیز سرقت ادبی مت ی گزدند.

صفحه 10:
ee ee ۳ ۳ 5 7 5 سرقت ‎Gols‏ از خود (خودسرقتی ‎.(Self-Plagiarism‏ از دیگر انواع مذکور سرفت‌های ملگ ‎ago jl ead jus cul Gad‏ شاید امری مضحک بنماید: چگونه می‌توان فردی را به دزدی از خود متهم نمود؟ ‎eS‏ ااه یو ‎١‏ ك5 رياوقة. مقهوم #كاربرد مجدد بخش‌هایی با اهمیت و یکتببان از کار خود نگارنده بدون ذکر کار اولیه ‎«cul‏ در حوزه‌های آکادمیک هنگامی اهمیت می‌یابد که بازسازی کاری قدیمی را با لباس مبدل القاء نماید, یا به مفهوم ارائه مقاله یا کتابی یکسان در بیش از یک موقعیت باشد. هگزام (5 :2005 ,/۲۱۵۲۵) اين نوع سرقت علمی را «بازسازی فریبنده ‎sailescno «Recycling Fraud‏ و آن را مجزا از بازنگری مجاز نگاشته‌ها توسط خود نویسنده, که کم و بیش توسط همگان به انجام میرن سس ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
۹ سرقت غلمی حاصل از تر جمه «5ا۲عآو۳۱۵ ‎Translation‏ ‏تشخیص سرقت علمی هنگامی که صورت اصلی و رونوشت آن به زبان‌هایی گوناگون نگاشته شده باشند, کاری دشوار به شمار می‌آید, که به ویژه در زبان‌هایی که از وجهه جهانی ضعیف‌تری برخوردارند چهره‌ای بس غامض‌تر به خود می‌گیرد. ‎Fas Sy‏ در ارتباط با ترجمه سرقت یی رای شعر برخوردابمىكردد: | برگیری و ترجمه بخشی از کار دیگرا دون ذکر نام منبع اصلی ‎aa‏ ‏تغییری صوری در چند واژه بدون بخشی)؛ ب) استفاده از ترجمه‌اق ذكر منيع و ثبت آن ‎cb‏ ۳ در ارتباط با مورد ‎SS 55۳5۳ ۳ ٩۰‏ 20 مه و با در نظر داشتن فراز و نشیب‌های تاریخ ترجمه به ذکر مواردی چند می‌پردازيم. هنگامی که فردی مترجم, ترجمه‌ای مجدد از کاری را آغاز می‌نماید. می‌باید #_ به منظور اثبات ضرورت ترجمه‌ای جدید برای نسل خود, از آشنایی کافی با ۶ گونه‌های پیشین برخوردار باشد و از اين طریق ضرورت خلق ترجمه‌ای جدید ۴ وت اکتفا نمودن به تجدید نظر در کار پیشین را مورد تشخیص قرار دهد. دز rrr 9 Pere ۰.

صفحه 12:
با در نظر داشتن این نکته که وی کار خود را با آگاهی و آشنایی کامل نسبت به گونه‌های پیشین ترجمه شده آغاز می‌نماید, بدون شک تحت تأثیر پیشینیان خود خواهد بود. با این وصف مرز مَیان سترقت ادبی حاصل از ترجمه, بر مبنای نسبت تأثیر آثار قبل, و خلاقیت صحیح کدام است؟ مشکل فوق در ارت ‎۰۱۰۹۹٩6‏ وب نقل از ليتون خواهد بود؟ و در چه صورت کازّبرد ترجمه‌ای پیشین سرقت علمی محسوب ‎ee‏ معط وی (71 :1994 ‎(Leighton,‏ مر ‎wp ols‏ مجاز و غیر مجاز ترجمه‌های موجود دن خلق كود | ‎visto tae Hear‏ و رش ترجمه به شمار می‌آورد. ~ در نگاهی کلی, در مقاله ‎CONES‏ راهکارهاین به منظور ارجاع صحیح (بخش 6 مقاله) گام‌هایی را در راستای ترسیم مرزهای فوق ‎ce‏ ۳ وبرداريم. ‎os BEBE‏ ارتباط شایان ذکر آن. ‎aS‏ برای افراد آشنا با دو يا جند زبان استفاد هك 4

صفحه 13:
‎Pere‏ .لد ‎rr‏ 8 این حال, با توجه به افزایش شمار سخنگویان آشنا با زبان‌های گوناگون" بشیارق ‎yl‏ أيق دك تسرفكهاق ,علمى ترجه اى.مز همرامها تهركيوق ان تکنولوژی‌های پیشرفته جهانی, قابل شناسایی و پیگیری شده‌اند. اين مطلب بدان مفهوم است که «سرقت‌های علمی محصول ترجمه» که تا زمانی پیش ناشناخته باقی می‌مانعا سرعت بسیار قابل تشخیص گشته و به دنبال آن سریعاً از طریق وهای ی ارتاطت جهانی ‎ay casino lol‏ صورت عمومی افشا میگر ان 9۵ ‎ ‎ ‏افشای سریع این موارد با اطلاع‌رسانی‌های گسترده همراه : با منظور, نمایانگر آن است که سرقت علمی : در میان زبان‌های گوناگون که زمانی از عملکردی موفق برخوردار بوده آمروزه تا حدود بسیاری محکوم به شکست است. بر این اساس می باید با اطلاع‌رسائی کافی از عواقب عمل از معضل رو به فزونی «سرقت علمی محصول ترجمه» در کشورمان پیشگیری نماییم. كال چراکه همان‌گوته که بر هیگان آشکار است تسهیل ارتباطات جهانتن: با 9 5 "امكانات مختلف اينترنتى در كذر ار مرزهاى زبانى و فرهنكى, افزايش امكان م7 7 ‏۴ یت‌های علمی حاصل ترجمه را به دنبال دارد. ها

صفحه 14:
eer 555 ۳ ۳۳ 5 مواردی قانونی در حالی که, در بسیاری از فرهنگ‌ها و جوامع. همانند جوامع اروپایی و آمریکا, شاهد قوانینی اکید دز آرتباط با مستتدسازی منابع, واژه‌هاء عقاید. تصاویر, نمودارها و... بای نگارندگانیم, در جوامعی دیگر تأکیدی چندان بر اين امر صورت نمی‌پذیرد. .سس در جوامع پیشرفته. فرد متهم به. .سرقت علمی ملزم به پرداخت بهایی گزاف است. که گذشته از ازدست دادن اعتبار حرفه‌ای, اخراح از دانشگاه, از دست دادن شغل و یا جرایم ‎Ly Glo‏ در کشور ما نیز به منظور پیشگیری از سرقت‌های علمی, حمایت از حقوق مولفان (قانون حمایت از حقوق موّلفان و مصنفان و هنرمندان (مصوب 11 دی‌ماه 1348)) و جلوگیری از تعرض به حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری مواردی به شرح زیر در قانون مطبوعات (قانون مطبوعات (اطلاحیه 30/1/1379)), طبق تبصره 1 ماده 6 و 698 قانون مطبوعات و مجازات‌های اسلامن: مندرج گر ۱۳۳۳۳ ۳ 8 ‏سرقت ادبی عبارت است از نسبت دادن عمدی تمام یا بخش قابل توجهی‌مم‎ J 220 ‏وبوشتوجاى دتكزان يسود ثاغين ولو نهصورت حرجمه:‎ “atte

صفحه 15:
مجازات‌هایی مشتمل بر حبس از 2 ماه تا 3 سال یا شلاق تا 74 ضربه محکوم می‌گردند .(1384 ,5313۲1۷30) لازم به ذکر است که‌جماین آثار الری و هر رافق شده در اینترنت نیز مشمول قوانین فوق می‌باشند. | أسفانه و شاید"به دلیل عدم آگاهی, شاهد مواردی روزافزون از کپی‌بردازی‌های ای نآدرستِ سنتی یا دیجیتال از آثار دیگرانیم. که نه تنها فاقد ارزش ‎dale‏ بوده بلکه اعتبار علمی افراد را نیز زیر سوال می‌برد! 7 ‎AS‏ ‏در زمینه ترجمه نیز وضعیت بر همیتن ‎Joke‏ است, وگرچه در قانون مطبوعات سرقت ادبی به صورّت ترجمه نیز مورد تأکید واقع شده, مواردی مشاهده می‌شوند که نها با تفیبر چند واه در ترجمه‌ای پیشین ادعای ‎i‏ این‌گونه موارد برای صاحبان فن ‎aul sl Spel. jlots a, oolw sol‏ )»4073 نیز مترجم از سبکی شخصی و ویژگی‌هایی منحصر به فرد برخوردار است. ترجمه‌ای جدید دارند! که البته : 3 ۳۳ Pere Pere ۰.۳۳ Pree

صفحه 16:
امروزه یافتن مطالب سرقت شده و سارقین علمی به راحتی از طریق کاربرد سایت‌های جستجو امکان‌پذیر گشته است. این‌گونه جستجوگرها وب‌سایت‌هایی عظیم می‌باشند که مرتبا به روزرسانی شده, و نمونه‌هایی از آنها در ذیل ‎afl jl‏ شک ی ها صفحه پایگاهی دادگانی از یافته‌های خود ایجاد می‌نماید. 7 شیوه‌های جستجو در پایگا هه اوه ای 9۷ سایت‌هالمتفاوت بوده و ‎tél‏ از عملگرقایی منطقیه ۱3۵5555 در ساختان جستجو بهره می‌گیرند )2003 ‎«(Clabough & Rozycki,‏ بدین منظور و برای جستجو می‌باید از واژه‌های متمایز یا عبازات مشخص در جعبه جستجوی جستجوگر استفاده نمود, كه دن اغلب 286255134 مدو مَيتْاسْد؛ البقّه ميبايد به خاطر سپرد که برای پیشگیری از رسیدن, به" تتايج نامربوط بايد از وائيه يا اصطلاحات کوتاه و بسیار مشخص استفاده گردد. در اینجا به ذکر نمونه‌هایی پرقدرت از موتورهای فراجستجو ۱۵۱۵56۵70۱ ‎ve‏ 6و60, به نقل از کلابو و روزیکی (2003 ,۵2۷۲ بع طاوداهطة21), ۳5 ی‌پردازيم, که توانمندی‌هایی جستجویی در جستجوگرهای مختلف را 8 5 5 ao 2 ‏بعد‎ ‎000

صفحه 17:
۳ 1 ات ۳ ۳ 1 - 2610/۷۷۷۷۰000۵[16,60۴0 فایل مختلف جستجو را بررسی می - 91/۷۷۷۸۰۵۲۵۴5/00۰60۳0 موتور جستجوی به نام را شامل می‌گردد و شما می‌توانید درخواست انتخاب 3 مورد از بهترین یا سریع‌ترین آنان را بنمایید. همچنین سایت‌های جستجوگری وجود دارند که در قبال پرداخت هزینه مربوط عمل می‌نماینید. از آن جمله می‌توان-موارد زیز را در نظر كرفت (همانجا): ‎culy 200 els yl Quest 99 -‏ جستجو را شامل می‌گردد ‎(http://www.inforian.com)‏ ‎Mata Hari -‏ اين سایت مشتمل :بر 140 سایت جستجو است ‎(http://thewebtools.com)‏ ‎Eee ۳ ۳ ‎rere ‎Pere ‎۳۳ ‎ ‎

صفحه 18:
1 انا SEE ‏چگونه می‌توان از سرقت علمی اجتناب نمود؟‎ ‏به منظور احتراز از سرقت علمی می‌پاید پا نحوه صحیح ارجاع و کاربرد‎ ‏نشانه‌های نقل قول آشنا بود (برای این منظور مراجع مفید بسیاری را‎ ‏می‌توان ذکر نمود, که‌بتگوثه‌هایی کارآمد از آنان در یفن پیوست مقاله تحت‎ ‏عنوان منابع پیشتهای اراس ایو ۰ 9 آیین‌نامه نگارش‎ The Chicago Manual of Style (C.fy Hexham, 2005: 7; 1982, 282) ‏شیکاگو‎ جنين آورده شده 0 21 esd J ‏نویسندگان آثار بدیع می‌باید متَاح 2و5 را با واژگان خودبیان نمایند.‎ ۵ © حقايق شناخته شده عمومى ‎«Common facts‏ که در منابعی بسیار مورد از منبعی خاص برگرفته شده باشند, نمی‌باید در میان نشانه‌های نقل قول به کار برده شده یا منبع آنان ذکر شود. ضرب‌المثل‌ها, مطالب کتاب مقدس و اصطلاحات ادبی اشاره واقع شدهاند. بذج زر 22119 ‎EE‏ معروف نيز در اینجا دسته واقع می‌شوند. ‎rr ۳ ۴

صفحه 19:
8 رسد (که تمونه‌هایی از آنان در بخش پیوست ارائه شده‌اند). شایان ذکر آنکه حقایق در صورتی دانش عمومی تلقی می‌گردند که از پذیرشی عمومی برخوردار و امری محرز باشند. اصطلاح «دانش عمومی» بر توافق نویسنده و شنوندگان/ خوانتدگان پیرامون حقیقی خاص دلالت می‌نماید, که بر اين مبنامیتتة ۰ ۲ ۳۱ كابلا تغيير است. براى مثال تاريخ وقایعی همچون 22 بهمن 1357 به عنوان تاریخ پیروزی جمهوری اسلامی ایران برای جامعه ایرائیان محر است, و در کاربرد آن در صورتی که مخاطبین مقصد ایرانیان باشند, لژومی به ذکر منبع برای آن نمی‌باشد. كرجه تذکرات مذکور بسیار سود باشند, لیکن بسیاری افراد ممکن است. به ویژه در ارتباط با کازبرد نقل قول با سردرگمی مواجه شوند. علط ‎A‏ ‏همانكونه كه بيشتر (بخش 1-2) ذکر نا شامل مىكردد. بدين مفهوم كه نشانه‌های نقل قول را می‌باید برای هر مطلب کپی‌برداری شده عینی و مشتمل بر 5 واژّه یا بیش‌تر به کار برد. در اغلب دانشگاه‌های برجسته جهان برای آشنایی بیش‌تر قشر دانشگاهی و اجتناب از مشکلات حاصل, آیین‌نامه‌های نگارشی بدین مضمون به انتشار ‎aera‏ یش از 4 وائیه را ‎ ‎

صفحه 20:
با توجه به تعدد نظام‌های ارجاعی, انتخاب این نظام به نویسنده, قوانین خاص دانشگاه, مجله یا انتشارات مربوط, و... بستگی دارد. نکته اساسی مطلب در این امر نهفتم‌رایتت 25 خوانتده وز هنگام خواندن متن قادر به تشخیص بخش اصلی کار نویسنده و تمایز آن از بخش‌های وابسته به عقاید و واژگان دیگران باشد (7 :2005 ,۲۱6۱۵۳). بر این مبناء در هر نگاشته علمی تمامی منابع می‌باید ذکر گردند هر نقل قول مستقیمی می‌باید در درون نشانه‌های نقل قول قرار داده شود . ‎sees ac]‏ 2 ارانه راهکار‌هایی به منظور اجتناب از سرقت علمی می‌پرداز؛ نگارئده متون علمی ملزم به رعایت آنان با دقت کافی است: 3 5 1- در هر یک از موارد زیر منتع اضلی می‌باید دکر و به آن بها داده شود (به نقل از سرویس خودآموز نوشتاری,.دانشگاة ایندیانا ,56۳/166 ادنممانن ‎Writing‏ ‎(Indiana University‏ ‏- عقاید, نظرات یا فرضیه‌های دیگرآن ‎ ‎ ‎7۳ ‏هرگونه واقعبات, آمار, نمودارها, طرح‌ها, نقشه‌ها و تصاویر که دانش‌مم"‎ OEE ‎ ‏2.5 ‎cee‏ ار 8 رمى به شمار نم ىآيند .۰

صفحه 21:
ae eee rene a ۳۳۲۳ ‏نحوه صحیح تفسیر یا ترجمه به کار گرفته شود. بدین مفهوم که در‎ 7۴ ‏ارتباط با مطلب مورد نظر در تفسیر و ترجمه ی بخشی, نقطه نظر متن‎ 8 ‏اصلی برگرفته و در قالب واژگان نگارنده نگاشته شود. مهارت فوق از‎ ‏عمده مهارت‌های نویسندگی در منضم نمودن عقاید دیگران در نوشته‌های‎ ‏فرد است, که نویسنده در آن می‌باید ضمن به کارگیری واژگان خود به منیع‎ i ‏اصلی مورد استقادة بها‎ ‏قابل ذکر آنکه تقشیر به لاک مایت #بازچینی چنق‌واژه نمی‌باشد.‎ ‏برای حصول نتیجه بهتر در این ارتباط نویسندة می‌باید پس از دقت نظر در‎ ‏متن مورد نظر با قصد تفسير, بدون مراجعه مجدد, ايده اصلى آن را در‎ ‏قالب واژه‌های خود بازنویسی نماید؛ و در پایان با مقایسه نگاشته‌های‎ ‏نماید‎ Leb ‏ن اطمیتان‎ تفسیری خود با متن اصلی نز (همانجا). 3 3 منابع مورد كاربرد انتشار يافته (آعَمَ از صورتهاى مختلف ديجيتال يا سنتى) يا انتشار نيافته به شكل صحيح مورد ذكر قرار كيرند. صورتهاى 5 منتشر شده, به نقل از جونز و کانینگهام. پروژه یکپارچگی ‎Andy Seo rlST‏ : ‎Jones and Kathy Cunningham Part of Academic Indegrity Project}. oe‏ هر یک از موارد 0و ‎SEE‏ ‏ويب مجلات. روزنامه‌ها. وب‌سایت‌ها, رساله‌ها, طرح‌ها, نقشه‌ها ,و۳۳۳۳

صفحه 22:
شایان ذکر آنکه برخی به اشتباه اطلاعات موجود بر روی اینترنت را با دانش عمومی برابر تلقی می‌نمایند, چراکه آزاد, مشترک میان عموم, با دسترسی گسترده و, به واقع, بسیان 21 تج با این حال, ایده‌ها و کارهای الکترونیکی ارائه شده‌چتی موار قا ۱ 2ص می‌باید ذکر گردند (همانجا). سین 4 بازنگری تصحیح و نهایی نمودن کار بر این اساس, کار پایانی, به منظور حصول اطمینان نسبت به ذکر و پذیزش تمامی موارد برگرفته از دیگران برای موارد ذیل, می‌باید موربازیتق نهایی و بررسی متقابل مطالب و منابع واقع گردد ماود از وب‌سایت ‎OWL‏ ‏ی ارجاع‌های درون متنی 6 زیرنگاشت‌ها و پایان‌نوشت‌ها سس فهرست منابع. مراجع و صفحات مورد ارجاع @ نشانه‌های نقل قول اقتباس غیر مستقیم مطالب: ذکر منابعی که منبعی دیگر را تقل می‌کنند هه ]75 44+

صفحه 23:
سرقت علمی نقضی آشکار بر اصول اخلاقی-علمی به شمار می‌آید. بر اين مبناء آشنایی با نحوه اجتناب از آن یا به عبارتی"نحوه کاربرد صحیح منایع علمی از مهم‌ترین ارکان فرهنگی در هر جامعه علمی محسوب می‌گردد, که به ویژه در مواجهه با پیکره‌های عظیم رایانه‌ای و سهولت دسترسی به اطلاعات در جهان امروز از اهمیتی به سزا برخوردار می‌باشد. بنابراین, ضمن اطلاع‌رسانی کافی, می‌پاند اژ سرا ممانعت به عمل آورد. البته خطاقایی کم و بیَشّ, یا کاربردهایی از مواردی با ‎“Sok‏ أن قابل وقوع است, که نمی‌باید سرقت‌هایی:علمی ‎igus cape) glam ar‏ آنچه زا در تشخیص چنین موقعیت‌هایی می‌توان به کار گرقت, به نقل از هگزام (:2005 ,۲۱۵۵۲۳ 2 چنین خلاصه می‌شود: ‎JE ate coal GaSb qual eid‏ خواننده: با تص اجب و اراد ‎ce‏ «پژوهش و عقاید دیگران به نام خود. این عمل هنگامی سرقتی علمی بمي 5۶8 شهار می‌آید, که نویسنده به صورت مکرر بیش از چهار واژه از منبعی ‎SEE)‏

صفحه 24:
سایت‌های پیشنهادی چهت مطالعه بیش‌تر در اینجا به ذکر برخی از وب‌سایت‌ها جنبه‌های مختلف سرقت علمی پردا بدین منظور معرفی مى نماييم-- ‎http://www.rbs2.com/plag.htm‏ وب‌سایتف وق از رونالد استاندلر پیرامون«سرقتعلمی‌در ‎LF pesados‏ 955 جزئیاتی‌سودمند است (27 صفحه) ‎PY‏ ‎ttp dwww.mtsu. edu/nitconf/proceed‏ 2 از دلنشگاه لیالی کنندر لینجا مطالیرا در ب ابش رقبعلمیاینترنتیب ‎(ardo 5) si Soul‏ ‎http://condor.stcloud.msus.edu/~scogdill/339/‏ ‎5S ,oparaphra.htm!‏ 5 وشتاری‌دلنشگاه کلاود به ارلئه مطالیپ پرامون تفسیر مپردازد (1 صفحه) ‎http://parallel.park.uga.edu/~ego/plagiarism.html 58‏ 5 تقدادی از وب‌سایت‌های متقلب را معرفی می‌کند. تك مام ایی که به بررسی و بحث پیرامون 000 ةو سي هنابعى را

صفحه 25:
a ‏الامتابعی پیشنهادی جهت مطالعه بیش‌تر‎ Decoo, Wilfried. 2002. Crisis on Campus: Confronting Academic Misconduct, Cambridge, Mass, MIT pre:

62,000 تومان