76 صفحه
744 بازدید
20 مهر 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:
Zz 2 GUE aS 1 oe 7

صفحه 2:

صفحه 3:
۲ یکسی از جریان‌هایی که در سال‌های اخیر نقش بسزایی در سیاست‌های منطقه‌ای ایفا کرده و هر روز بر دامنه و گسترش نفوذ آس در منطقه افزوده می‌شود» است. ۲ نظربه انحراف‌های گسترده اندیشه سلفیان در جهان اسلام که متاسفانه دامنه آن‌به فیزسرایت کرده است» و زمینه بهرهبرداری بیگانگان علیه جریان‌های اصیل لسلامی را فرلهم کرده است وبا توجه‌جه اهمیت موضوع در صدد برآمدیمتا چهره واقعی این جریان انحرافی و سیر تحول آن را مورد کنکاش قرار دهیم .

صفحه 4:
* سلفی‌گری در معنای لغوی به معنی تقلید از گذشتگان» كهنه برستى با تقليد كور كورانه از مرد كان الست» ‎٠“‏ لما "سلفیه " در معنای اصطلاحی آن» نام فرقه‌ای لست‌.که تمسکسبه دین لسلام جسته» خود را پیرو سلف صالح می‌دانند و در اعمال؛ رفتار و اعتقادات خود سعی بر تابعیت از پیلمبر اسلام(ص)» صحابه و تابعین دارند. ‏> آنان معتقدند که عقلید اسلامی بلیسبه همان نعو بیان شوند که در عصر صحابه و تابعین مطرح بوده ‏است» ‏* یعنی عقلید اسلامی را بلید از کتاب و سنت فراگیفت و علما نبلیسبه طرح ادله‌ای غیر از آنچه قرتن در اختیار می‌گذارد؛ بپردازند.(نقل گرایی) در اندیشه سلفیون» اسلوب‌های عقلی و منطقی جایگلهی ندارد و تنها نصوص قیتن؛ احادیث وخيز ادله مفهوم از نص قر آن برای ‎ET‏ حجیت دارد. ‎

صفحه 5:
* از آغاز قرن چهاردهم هجری بود که مکتب "سلفیه " بر سر زبان‌ها افتاد و گروهی آّن رابه عنوان "شین" بر گزیدند و خود را "سلفی" نامیدند و برخی‌ن را "روش فکری" برای رسیدن به حقيقت اسلام دانستند. * سلفی‌ها خود را پیرو مکتب "اهل حدیث" می‌دانند که در عصر عباسیان وپس از اختلاضبا معتزله و اهل کلام و شیعیان پدید آمدند. * بپس از درگذشت "احمسین حنبل " در سال۲۴۱ هسق که بنیانگذار منهب اهل حدیث است؛ این شیوه در میان "حنابله " ادامه داشت. ۴ حنابله در اصول و فروع و عقیده و احکام؛ خود را پیرو اهل حدیث می‌دانستند و تا مدتی خلفای عباسی به ترویج این مکتب پرداختند.

صفحه 6:
‎٠‏ در سال ۳۰۵ "ابوالحسن اشعری" تعت عنوان "احبای مکتب اهل حیث" بالاخص احمسین حنبل» مکتبی را بای گذاری کرد و خواست اصلاحاتی در عقیده اهل حدیث ایجاد کندء زیرا عقیده آنان‌با خرافات زیادی آمیخته شده بود و بیوسته می‌کفتند "قرتن؛ قدیم است" و بشر در زندگی خود فاقد "اختیار " است و خدا دست و پا و چشم و دیگر اعضا دارد. او برای اصلاح لین مکتب؛قد علم کرد و تاحدی توانست اصلاحاتی انجام دهد یلی متعصبین اهل حدیث او را از خود طرد کردند. ‏۲ سب پیدلیش مکتب اشعری شکاف عميقى بين لهل حديث ولمين كروه از لهل سنت پدید تمد و لین دو پیوسته در جنگ و جدال بودند که گاهی‌به خون‌ریزی می‌انجامید؛ زیرا همان‌طور که گفته شد» اشعری اصلاحاتی در عقیده اهل حدیث انجام داد و برای خود در مسائل عقیدتی مقاصى قائل شد. ‎

صفحه 7:
۳ یکی از نقاط عطف تفکر سلف گرایی ظهور "ابن تیمیه حرانی " است. * او بعد از آنکهبه جای پدرش بر کرسی تدریس و استفتاء نشست؛ عقایدی در مسائل توحیدی و جانبداری از اهل حدیث و بیروی از سلف و مخالفت‌با سایر گروه‌های فکری و فرقه‌های کلامی و فقهی بیان کرد که در میان مسلمانان اختلاف شدیدی درباره افکار او پدید آمد . * تا جلیی که برخی او رابه‌عنوان رهبر فکری خویش پذیرفتند و برخی نیز او راجه شدت انکار کردند و عقاید او را بدعت دانستند و فتوا به قتل با حبس او دادند. * در تمام لین دوران که اهل حدیث دریک طرف و اشلعره در طرف دیگر بودند» هركز "سلف" و " سافیه اجه عنوان مذهب مطرح نبودقا اینکه ابن‌تیمیه دعوت‌به شیوه سلف را شعار مکتب خود ساخت» هلی درعین حال از کلمه "سلفیه " بهره نمی گیفت و می‌گفت»ما تلبع "لهل سنت و جملعت " هستیم که در سه قرن نخست (از سال ۱۱ تا ۳۰۰ هس ق) زیسته‌اند.

صفحه 8:
۴ پسس از درگذشت ابن‌تیمیسه و هجوم فقیهان همه مذاهب بر ضد او دعوت به بيروى از اهل حدييث» آسن هم به شيوه اين كروه محدود جندان رونقى نداشت ۴ و برخی از شاگردان اوه مانند "ذهبی ۱ 1 و لین کثیر " نتوانستند» شیوه او را ترویج و كسترش يت لين فكر را مطرح كرد كه مركز عل fe

صفحه 9:
* چهارصد سال بعد از لین تیمیه در اواسط قرن دوازدهم هجری شخص دیگری‌به فام "محمسبن عبدالوهاب " ساکن نجد حجاز مسائل لبن تیمبه و نظرات وی را پیگیری کرد. محمسبن عبدالوهاب جون از علم ولفر لین تیمیه بهره‌مند نبود» راه عمل و اقدام را بركزيد و رسالههاى كوجك و قاط عجر از آنيه و حديث بدون اصطلاحات علمی برای تعلیم عوامبه نگارش در آورد وبه شمشیر متوسل شد و راه تندی و خشونت را پیش گرفت. وی تابعین برنامه‌ اش را مسلمین و موحدین و مخالفینش را کفار و مشر کین نامید و شروع‌به تبلیغ عقلید خود کرد که آنها را "مر قرن و حدیث" می‌بنداشت و بر سر آن با قبایل هسایه خود به جنگ پرداخت.

صفحه 10:
> محماسین عبدالوهاب سرانجامبه کمک مستر همفر انگلیسی وبا امارت رئیس قبيلداى به نام "محمد بن سعود" دولت كوجكى را در شهر "درعيه" از شهرهاى نجد بنا كرد . ‎٠“‏ واحكام شرعى را برابر نظريات خود كه از حنبلىها واهل حديث آموخته بودسبه اجرا كذاشت و تبليغات خود را بر تبيين شرک و توحید متمرکز کرد وبه ‏ویران کردن مقبره‌ها و بناهای ساخته شده بر قبور پرداخت. ‏۴ بر خلاف ابسن تیمسه کسه بسه وحدت جهان اسلام بر گرد اندیشه‌های سلف می‌اندیشید که مسلک ناب لهل سنتش می‌دانست» محمد لین عبدالوهاب بیشتر به پیروزی گروه تحت فرمان خود می‌انديشید. ‎

صفحه 11:
بعد از گبن عبدالوهابتا مدقی نزدیکنبه ۲۶ سال اساس دستگاهی که ایبه همیاری محمسبن سعود و عبدالعزیز پسرش پایه‌ریزی کرده بود» پابرجا بود و حتی در نقاطی از جهان اسلام چون یمن و آفریقا و و هند و عراق نیز به روش سلفیان تبعیت می‌کردند. نام ابداعسی "وهابسی" که از طرف معاندین ایسن جماعت بر آنها نهاده شده بود» به عنوان بدعت‌گذار و بی‌دین و توهین کنندمبه مقدسات در سراسر جهان اسلامیّن روز شلیع شد و لذا سلطان عثمانی و شاه ایران برای سرکوب آنها لشکرها تدارک دیده و روانه کردند. سرانجام در سال ۷+۱۲۳۲ ۲۷ سال بعد از فوت محمدبن عبدالوهاب سپاهیان "محمد علی پاشا" وللی مصربه اشاره سلطان عثملنی مرکز آنها بعنی شهر درعیه راجه تصرف خود در آورده و کانون سیاسی و نظلمی لین جماعت را درهم شکستند» یلی‌پس از مدتی وهابی‌ها باز امایقی مجدد را در رباض تاسیس کردند که آّن هم در سال ۱۲۵۰با کشته شدن "ترکیبن عبداللّه " دچار ضعف و فروپاشی شد.

صفحه 12:
" مقارن جنگ جهلنی اول بار دیگر خاندان سعود طی کشمکش‌های سیاسی و قبیله‌ای بسد از یسک دوره طولانى في غيست ‎a‏ از صد ساله دوباره بر اریکه تكيه زدند (1۹۲۱) "و این‌بار تمام شبه جزیره رلبه تصرف خود درآوردند و شهرهای مقدس مکه و مدینه را همبه تصرف خود در آو 2 دند.

صفحه 13:
"به اين ترتيب بار ديكر نهضت سلفى رونق تازهاى كرفت و شیوخ سلفى وسلاطين آل‌سعود دست در دست همبه ترويج مسلى خويش پرداختند " اولین سلطان سعودی (ملک عبدالعزیز) علی‌رغم تندروی‌ها و قشری گری‌های سلفی‌های احساساتی در قبال توازن نیروهای سیاسی در سطح عالم اسلام مشی مصلحت گرایانه‌ای در پیش گرفت.

صفحه 14:
* سلفیگری در نجد موجی از تندروی و سخت‌گیریبه راه انداخت و آنان‌کم‌کم به تکفیر همه مسلمانان پرداختند " و گاهی برای ساکت کردن مخالفان» * شیعه را تکفیر کرده و اشاعره و صوفیه و مذاهب دیگر را اهل بدعت خواندند > و مدعی شدندکه اسلام ناب محمدی در اختبار سلف بوده و فهم آنان از کتاب و سنت برای همگان حجت است و هر کس از این راه عدول کند» ‎٠“‏ بدع تكذار يا خارج از اسلام است. ‎

صفحه 15:
مصر سرزمین کهنی است که اواخر قرن دهم هجری عثمانی‌ها بر تن مسلط شدند و سال ۱۱۷۷ هجری شمسی به تصرف ناپلئون د رآمد. هفت سال بعد عثملنى.با كمك انكليس نايلئون را از مصر بيرون كرد و "محمد على داودی " را حلکم مصر كرد تا مصر را آرام كند. او سلسله خديوها (ياشاها) را در مصر بايهكذارى و آرام آرام مصر را از عثمانى مستقل كرد. حمله نايلئون جه عثملنى و تصرف مصر ضعف امبراتورى عثملنى را آشكار و جنبشهاى اسلامى را فعالتر كرد. از اوليل قرن سيزدهم هجرى شمسى هرجه نفوذ عثملنى در مصو کم می‌شد؛ نفوذ اروبابىها بيشتر شتا جلیی که حدود سال ۱۲۶۱ هجری شمسی انگلیس کنترل همه امور مللی و اداری مصر را در دست گرفت و مصر را مستعمره خود کرد. در چنین دورلنی "سید جمال الدین اسد آبادی "به مصر آمد و جوانان مصر رانبه مبارزه علیه أن د د

صفحه 16:
سید جمال مسلمانان را دعوت می‌کرد» به اسلام دوران پیامبر گردند. در عللم مبارزات سیاسی؛ او مسلمان آن زمان معنا کرد» قبل از سیدجمال چیزیبه نام سلطه استعماری برای مردم مسلمان حتی شناخته شده نبود. شيخ محمد عبده» سعد زغلول, ابراهیسم هبلاوی» فتحی زغلول و بسیاری دیگو از نویسندگان لبنلنی» سوری و مصری دور سید جمال جمع شدند وبا مقالاتشان‌به خصوص در مصر جنبش‌های اعتراضی عليه استعمار انگليسيبه راه انداختند که مهمتیین آنها در تاسیس "انجمن وطنی " و قیام "اعوابی پاش" نمود پیدا کرد.

صفحه 17:
سس 2 ‎٠“‏ عبده راه نجات مسلمانان را »ولی بر دولت مصر سید جمال را از لین کشور اخراج کردمتا بعد شاگردانش راهش را ادامه دهند. یکی از مهمترین شاگردان سید جمال در مصر "محمد عبده" بود. او که سال‌ها با سید جمال همراه بو وقتی‌به مصر باز گشت سید را کنار گذاشت و برای رسیدن به آرمان‌های او را پیش گرفت.

صفحه 18:
* عبده راه نجات مسلمانان را باز گشت‌به اسلام دوران پیلمبر و لسلام سلف می‌دید» ولی بر عقل و آكلهى تأكيد مى كرد و مىكفت» لكر هين را درست درک کنیم؛ می‌بینيم در هین ملاک شناخت عقل است و ایمانی که بر عقل استوار نباشد» پذیرفته نیست. او می‌گفت بلید باز گشت‌به گذشته یعنی سلفیگری دست برداییم وسعی کنیم» هین را همانگونه بفهمیم که گذشتگان می‌فهمیدند. عبدمبا نصي-گرایی و تقدیر گرلیی مخللف بود و تلاش می‌کرد» دین رابا دنیای جدید مطابقت دهد و نظام خلافت را نظام مطلوب سیاسی در اسلام می‌دانست و می‌گفت؛ اگر مردم ببینند خلیفه اشتباه می کند» می‌توانند عليه او قيام کنند. محمد عبده شاگردان بسیاری تربیت كرد كه "رشيد رضا" از مشهورترين آنان بود. وى اهل سوريه بود و در مدارس دينى مخالفان خلافت عثمافى درس خوانده وبا خواندن "عروه الوثقى " با سيد جمال و عبده آشنا شده بود. زمانى كه عبده از تبعيد بركشت» رشيد رضا به مصر رفت و شاكرد و همراه او شد.

صفحه 19:
* او از شاگردان مشهور عبده بوذ که مبارزه‌طلبی و انقلابى كرى سيد جمال را با روش فرهنی و ترییتی عبده تلفیق کرد. " رشید رضا ابتدا تلاش کرد نشان دهد * هنوز مدتسی از بحث‌های رشید رضا نگذشته بود که امپراتوری عثماضی منحل و مقام خلافت برچیده شد و کشورهای جدیدی شکل گرفتند که مهمتیین سوال آنها سیستم حکومتی جایگزین خلافت بود.

صفحه 20:
۴ در مصر لقن زمان سه گرلیش ملی‌گراء غربگرا و اسلام گراهلبا هم رقلبت می‌کردندتلبا کسب مقبولیت میان مردم خود را جایگزین مناسبی برای سیستم گذشته معرفی کنند. ۳ در لین میان اسلام‌گراها می‌گفتند» بلید از اسلام سلفی اطلعت کرد تا به دوران شکوه اسلام در صدر اسلام باز گردیم. ۴ در مبان شاگردان رشسد رضا» "حسن البنا" ۱۹۲۷ در شهر " اسماعیلیه " مصر جمعیتی اسلام گرا بنیان گذاشت که خیلی زود از تأثیرگذارترین گروه‌های اسلامی در آفریقاء اروجاء آسیا و حتی آمریکا شد.

صفحه 21:
‎٠‏ حسن || 4 مين در مصر ‏| البنا در قاهره سازمانش را کسترش داد. برای‌سازمانش قانون اساسی و آنین‌ناصه داخلسی نوشت. نشریه "الاخوان‌الملسمین " را منتشر و تشکیلاتش را تقویت کرد تا هر روز بر تعداد هوادارانش بیشتر شود. ‏|* اخوان‌الملسمین هدف اصلی خود را تشکیل حکومت اسلامی در مصر و تماصی کشورهای جهان اسلام اعلام کرد؛ اصا در لین راه بر تشکیل حکومت اسلامی مسالمت جویانه تاکید و کودتا را رد می‌کرد. ‏* جوانان پرشور اخوان روش معتدل او را نمی‌پسندیدند و بارها از او انتقاد کرده و خواستند درباره برخی مسائل مللی؛ کمک‌های دریافتی و روابطش با پادشاه و دولت و حتی انگلیسی‌ها توضیح دهد. ‏' توضیحات البنا هوادارلنش را قلنع نکرد و موجب شد در سال ‎1٩۳۸‏ ‏از اخوان جدا شده و كروه " ‎i‏ " را تشکیل دادند. ‎

صفحه 22:
۳ اخوان در سال ۱۹۴۴ در انتخابات پارلمان مصر شرکت کرد؛ اما دولت با تقلب نگذاشت» هیچ‌یک از نامزدهای اخوان رای بیاورد. ۳ این موضوع اخوانی‌ها را به شدت خشمگین کرد و آنها را به خیابان‌ها کشاند که درگیری آنما با هواداران حزب کمونیست "وفد" را دربی داشت. * برافروخته شدن آتش جنگ علیه اسراثیل تاحدودی درگیری بين آنها را آرام کرد. ۳ لملپس از جنگ بار دیگر لین اختلافات دوباره از سر گرفته شدمتا اينکه در سال ۱۹۴۸ دیلت مصر اخوان‌الملسمین را منحل کرد.

صفحه 23:
البنا خیلسی بیگسر قضیسه انحلال جماعت نشد» اما اخوانی‌ها نمی‌توانستند انحلال جماعت را بپذبرند. آنها بیست روز بعد "نقراشی پاشا"» نخست‌وزیر مصر را به جرم خيانت به وطن و انحلال اخوان ترور کردند. دولت جديد از البنا خواست ترور پاشا را محکوم کنستا با هم مذاکره کننده او این کار را کرد. لین موضوع اخوانی‌ها را عصبانی‌تر کرد. در برای او ممنوع کرد؛ در مقابل اخوانی‌ها هم تلاش کردند» رئسس نمایندگان مجلسس و نخسست‌وزیر را ترور کننسد کسه نتوانستند.

صفحه 24:
" در سال ۱۹۵۰ پادشاه مصرء البنا را ترور و تشیبع را برای او ممنوع کرد > سال بعد دیلت مصر استعفا داد و دیلت جدیدبا اخوانی‌ها کنار آمد و لین جملعت را قانینی اعلام کرد» لعا اخوانی‌ها که اواخر دوران البنا متفرق شده بودند» دیگر نمی‌توانستند دور هم جمع شوندکبه خصوص که مدتی مرشد هم نداشتند و لین موجب بروز انشعابلتی در اخوان شد.

صفحه 25:
سید قطب معلم بود و دیلت مصر او راجه آمریکا فرستاد‌تا درباره شیوه‌های آموزش و پرورش در آمریکا تحقیق کند؛ او دو سال در آمریکا ملند و وقتی برگشت چنان عوض شد كه خودش مى كفت» دوباره متولد شده است. سید در آمریکا بودکه حسن الب ترور شد و از نزدیک خوشحللی مطبوعات آمریکلیی از کشته شدن البنا را دید و تصمیم گرفت در باز گشت به اخوان بپیوندد. * قطب از گذشته با اسلام گراها و سلفی‌های متمایل به رشید رضا آشنا بود. ‎٠"‏ وی در بازگشت از آمریکا از کارهای دولتیش استعفا کرد و مطالعلتش را درباره اسلام سلفی اداعه داد و از موذودی بسیار متلثر شد» هر چند از وهابی‌ها اننقاد می‌کرد که در عربستان به قدرت رسیده بودند. ‎

صفحه 26:
© دولت ناصر محکوم کرد. * سید قطب در کرد و تقدیرگرلیی و نص‌گرایی را پذیرفت و مانند البنا و مودودی مسلمانان رلبه دعوت كرد. * قطب برای رسیدن‌به حکومت اسلامی و برای همین او را اولین کسی می‌دانست که مفهوم انقلاب را وارد ادبیات سیاسی اهل سنت کرد.

صفحه 27:
یکی دیگر از راههای مبارزه هجرت بود که شرایط مهيا نبود . سبه نظر قطب جامعه‌ای‌که خدا را قبول دارده ولی‌به قوانین دینش عمل نکند جامعه جاهلی است. او بر جهاد خیلی تأکید می‌کرد و می‌گفت» در جنين جامعداى بايد عليه حاكم جهاد كرد. موضع گبری‌های سید قطب علیه آمریکا و صهیونیسم از تمایزات مهم سید قطب نسبتبه دیگر اندیشمندان سلفی است. او اولین کسی بود که از اسلام آمریکلیی گفت و مسلمانان رلبه اتحاد دعوت کرد و تفیقه را خواست استعمار دانست. سید قطب توسط اصر زندلنی شد تا پنج سال بعدبا وساطت "عبدالسلام عارف"» رئيس جمهوری عراق از زندان آزاد شود.

صفحه 28:
"چس از آزادی از زندان مقالات سید قطب تندتر و انتقادی‌تر شد و سلفی‌ها هم جدی‌تر سخنان او را پی گرفتند. * لین موجب شده دولت ناصر دوباره سید قطب را داد گاهی وبه اعدام محکوم کند. ۳ اخوانی‌ها که دوران البنا بارها منشعب شده بود؛ بعد از او هم چند بار ديكر منشعب شدند که مهمترین انشعاب‌هلیش سازمان آزادیبخش اسلام» جامعه مسلمانان و سازمان الجهاد بودند. ۲ لین سه گرومبه شدت از سید قطب متلثر بودند وحر کدام تعبیر و تفسیر خاصی از سخنان قطب داشتند و راهی متفاوت را در پیش گرفته بودند.

صفحه 29:

صفحه 30:

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:
"جامعه مسلمانان "نبا رهبری "شکری مصطفی " کرلیش سلفی شدیدی داشت و جامعه امروزی مسلمانان را ار نامید می‌گفت؛ بلید از چنین مسلمانانی کناره گرفت‌تا پاک شد و بعد براى پاک کردن دیگران جهاد کرد. شکری مصطفی معتقد بود» ت ۵ 1 نمی‌کنند؛ مگر آنکه به گروه او بپیوندند. آنها كدبه " : 1 فده ديكر مسامانان را تكفير مى كردند و مىكفتندء بيرون از جمعيتشان راهى براى آنها می‌گفتند؛ مسلمانان بلیدبا پیروی از پیامبر ابتدایک هسته نیرومند و قوی از موّمنان تشکیل دهند و بعد با تمامی کفر مقابله کنند.

صفحه 34:
۳ "سازمان آزادیبخش اسلامی" انشعلبی دیگر بود که گرایش‌های سلفی معتدل‌تری داشت؛ اما از جامعه کناره‌گیری نمی کرد. رهبر سازمان که روش ملایم‌تری نسبت‌به شکری داشت و در برای گروهش تصمیم می‌گرفت. آنها دنبال استقرار مصر بودند و برای رسیدن به قدرت بين می‌کردند. لين سازمان در سال ۱۹۷۷ درصدد کودتا علیه دیلت مصر بر تمد که دولت آن را کرد. * مطبوعات مصر نامیدند. بیشتر اعضای این دو گرید از فارغ التحصیلان دانشگاه بودند.

صفحه 35:
"سازمان جهاد" فرمانده و رهبر خاصی نداشت وبه صورت شورلیی اداره می‌شد و میان ارتشی‌هاءنیروهای امنیتی و مأموران دولتی نفوذ می‌کرد تا اهدافش را پیش ببرد. عدم تمر كز انعطاف بذيرى آنها در تصميم كيرى و عمليات را بل برده بود. جهادي‌هابه شدت از "خللد فرج » مرشد روحی‌آشان که سلفی بود و همچنین لین تیعبه و سید قطب متلثر بودند. خللد فرج می‌گفت چون حاکمان مسلمان را مسیحیان؛ کمونیست‌ها و صهیونیست‌ها آموزش دادملند؛ مسلمانان بايد عليه آنها اعلام جهاد کنند. او همکاری بسا فرمانروای کاشر را که ادعای مسلمانی دارد» حرام و مجازات او را مرى و تنها شكل جهاد را مبارزه مسلحانه و دبكر رادهاى مسالمتآميز مثل شعار دادن و حزب داشتن را نشلفه ترس و حملقت می‌دانست او معتقد بود؛ اسلام تنهابا نیروسی اسحله پیروز می‌شوده اصا برای پیروزی اسلام ابتدا بلیدبا کفر داخلی (حکومت) و سپس با کفر خارجی مبارزه کرد.

صفحه 36:
جا روی کار آمدن دا ای | اسلامگراها علیه دولت و مسیحیان شدت گرفت. اویبا دستگیری اعضای! هضت 7 ی تلاش کرد اسلامگراها و مساجد را کنترل کند. توجه غرب و اسرائيل به سادات» تهديدهاى او نسبت به ملىكراها واسلامگراها و سرانجام ک اسرائيل او را ميان مصرىها و حتتى اعراب منفور کرد و در نهاست او را اعدامانقلابی کرد. با ترور سادات» حسنی مبارک؛ جانشین وی‌با کمک آمریکا و اسرائیل مبارزه شديدى را عليه اسلامكراها آغاز کرد کسه بسه درگیری و جنگ مسلحانه با آنها انجاميد. اخوانىها تا مدتها در زمان مبارك سرکوب شدند؛ اما سرانجام بعد از سه دهه حاکمیت حسنی مبارک اسلام‌گراها در ۲۵ ژانییه ۲۰۱۰ شکست خورد و حکومتش برچید:

صفحه 37:
جریان شناسی سلفی گری معاصر ‎٠‏ یکی از جریان‌هلیی که در سال‌های اخیر نقش بسزایی در سیاست‌های منطقه‌ای ایفا کرده و هر روز بر دامنه کسترش نفوذ آن در منطقه افزوده می‌شوده جریان "سلفی" است. نظربه انحراف‌های کسترده اندیشه سلفیان در جهان اسلام که متاسفانه دامنه آن‌به حوزه عقلید دیگر مذاهب شناخته شده اسلامی نیز سرایت کرده؛ تلاش شد در گزارشی‌به معرفی ‏این جریان انحرافی و سیر تحول و اندیشه‌های آن بپردازيم. ‏ورقصغ ‎gh NGF gf Ct‏ سلفی کست و چه می گوید؟/ جرا سلفی گری بزرگترین خطر پیش روی جهان اسلام است؟* به معرفی اجمالی و چگونگی پیدایش این جریان پرداختیم. ‏در ادامه به معرفی سلفی گری معاصر خواهیم پرداخت ‎ ‎

صفحه 38:
تحولات عارض بر جریان سلفی را تا کنون می‌توان به چهار مرحله تقسیم کرد: - مرحله اول: حالت تئوریک که توسط "ابن‌تیمیه " در قرن هشتم بنیانگذاری شد. مرحله دوم: حللت تطبیق و اجرامکه توسط "محمد لین عبدالوهاب" و جانشینانش در اواسط قرن دوازده و اوایل قرن سیزده هجری در محیط محدود حجاز به آزمایش د رآمد. - مرحله سوم: تبدیل شدن به یک جریان نیرومند و أثیرگذار در جهان لسلام كه توسط نوادگان امرای سعودی و شیوخ عربستان سعودی به مرحله اجرا در آمد. - مرحله چهارم: تبسیل اندیشه سلفیبمیک ایدئولیژٌی انقللبی در آغاز قرن پانزدهم هجری و ظهور پدیده تشکیل گروه‌های سلفی سیاسی ‏ جهادی در مصر و افغانستان و کشمیر و فیلیپین و جمهوری‌های تازه استقلال یافته وروی سابق و یمن.

صفحه 39:
> سلفی‌های نجد یک‌دست نيستنده بلکه گروهی " > کروهی دیگر گام فرلترنهاده؛ " که‌با تشکیل جنبش‌های مسلحانه زبرزمینی معتقدند» > "سلفی‌های جهادی لبا لبه رهبرى " " سعودی و " مصرى بيش از بيش توجمبه گرایش‌های مبلیزلتی را مهید توجه خود قرار داد.

صفحه 40:
بی‌تردید حادثه ۱۱ سپتامبر نقطه عطف در تاریخ تحولات معاصر است. جریان سلفی که بعد از عربستان سعودی در قللب جنگجویان طالبلنی ظلهر شد؛ منلفع بسیاری از رژیم‌های منطقه را به خطر انداخت. قرلفت خشن و متحجرلنه از سنت نبوی و برداشت‌های ظاهری از آیات قرتن؛ طالبان را بر آن داشت‌ که حتی برای مخالفان فکری و سیاسی خود نیز تعیین تکلیف کند و رسالتی فرلتر از قد و اندازه خود در نظر بگیرد. لین جریان فکری خود را در محدوده جغرافیلیی انغانستان محدود نکرد؛ بلکه برای خود مسئوليت اشلعه تعاليم اسلام مبتى بر قرلئت سلفی.به سایر کشورهای منطقه را نیز در نظر گرفت.

صفحه 41:
te leet gi IE ‏لين كروه ضمن‎ > شیعیار وبه همین خاطربه مراب سیاستی خشن در قبال آنان به کار می‌برد. 4 حوادث | اسپتامبرباعث ارتقای جایگاه راهبردی گروه‌های نظلمی و شبه نظلمی و محوریت تفکر القاعده شد. جنين پدیدهای از زمان پیدلیش عمدقا از سوی 5 > ملیت قرار گرفت اما [ بعدهلباتوجمبه اسطکاک منلفع آنان در منطقه نزاعی عمیق میان آنان در گرفت و در نیلیت باعث تهاجم نظامی آمریکا به افغانستان شد.

صفحه 42:
۴ علاوه بر افغانستان؛ یکی دیگر از مرلکز رشد سلفیگری لبنان است. جریان سلفی شام در دمشق توسط "ناصرالدین الالبانی" ظیور کرد. تفکر سلفی در اواخر دهه ۵۰ توسط تعدادی از طلاب مراکز دینی عربستان لبنان راه يافت. تین لین لفراد ‏ بودند. لین دو نفر طرابلسی رالبه مركز كسترش و ترويج تفكر سلفى در تمام مناطق لبنانتبدیل کردند.

صفحه 43:
> فعالیت سلفی‌ها در بنان از طرابلس شروع شد. * از سال 1۹۷۷ جریان سلفی به نحو چشم‌گیری فعال شد. > در سال ۹۸۱البه صورت تشکیلات منظم و سازمان یافتهفعالیت خود را شروع و جمعیت "نواه الجیش اسلامی" را بنیانگذاری کرد. * لین تشکیلات در کنار سایر تشکیلات و نیروهای اسلامی‌سنی از جمله "جنبش توحید اسلامی" یا "جماعت اسلامی" حضور کم رنگی داشت که عرصه را تحت سیطره خود داشتند. " با فروباشی جنبش توحید اسلامی در سال ۱۹۸۵ سلفی‌ها امکان توسعه و گسترش بیشتری یافتند و توانستند» به عنوان یک جماعت مستقل ابراز وجود کنند. * حضور آنان.به طور متمرکز و قوی درطرابلس و برخی مناطق شمال از جمله "عکار" و "الضنیه" به چشم می‌خورد.

صفحه 44:
در کل مناطق شمال لبنانبه علت استقرار اکثر شخصیت‌ها و موسسات سلفی لبنانی برای وجود سلفی‌ها اهمیت خاصی دارد. همچنین حوادث سال‌های اخبر که در لین مین ۲ سلفىها روى داده. : ياد تبدیل کرده است. از شخصیت کلیدی و میثر سلفی‌های لبنان بلید از نام برد که جنبشی اسلامی جه نام را بنیانگذاری کرد. با فروکش کردن ‎Called‏ لين تشكيلات در سال ۱۹۸۵ فعالیت منظم جریان سلفی متیقف شد و هییک از سران جنبش خود به تلسیس‌یک نظام و جمعیت خاص تعت پوشش و خود راسبه عنوان امير آن معرفی کردند.

صفحه 45:
در اواسط دهه نود جنبش سلفی دست‌خوش بحران‌ها و حوادث تعیین کننده‌ای شد که به تضعیف فعالیت آن انجامید. زیرا دستگاه امنتیی لبنانبه علت بمبگذاری‌ها و جنایات و ترورهلیی که پیروان لین جنبش مرتکب می‌شدند» آنها را تحت فشار قرار داد. پس از وقوع حوادث ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ فشارهای امنیتی بر گروه‌های سلفی تشدید شد. جریان مشکوک "فتح الاسلام " در لبنان و تحریکات نظلمی این گروه در اردوگاه "نهرالبارد" نیز ناشی از تلاش‌های جریان‌های افراطی لهل سنت برای تأثیرگذاری در تحولات منطقه به خصوص لبنان بود. رهبری لین جریانبه عهده فردیبه نام "ابوخللد العلمه " بود .که سابقه عملیلت تروریستی در عراق و همکاری با ایمن الظواهری و "ابو مصعب الزرقاوی" را داشت. وی‌به دلیل برخی اقدامات خرابکارلنه علیه شیعیان تحت تعقیب قرار كرفت و مادقى نیز در سوریه زندانی شد.

صفحه 46:
۳ ابوخللد العلمه بعد از آزادی از زندان‌با همکاری یک اردنی فلسطینی‌تبارسبه نام اقدام به تاسیس گروه و در سال ۱۹۷۰ وارد و در سال 1۹3۰به القاعده لین گروه اقدامات تروریستی متعددی را در این کشور مانند بر هم زدن اعتصابات ضد سینوره و

صفحه 47:
"پرونده گروه فتح الاسلام در نملیت‌با دخللت دملت سینیوره و خویشتنداری حزب‌اللُه لبنان پسته شد» لما کارشنلسان و صاحنظران سیاسی | لین تلاش‌ها را در | ارزیابی کردند. lt ۱۳۳۳۳ eens 2۳ ‏يكصان‎

صفحه 48:
از دیگر نقاطی که جریان تکفیری‌هابه صورت فعال شر حوادث سیاسی نقش آفرینی می‌کنند سرزمین اشغال شده عراق است. درحال حاضربیک شولت شیعی در عراق در راس امور اجرلیی آن قرار دارده لما حضور عناصر شیعی منافع برخی از کشور را به مخاطره انداخته است. به همین دلیل اتحادی استراتژیک ‎coke‏ و و از سوی دیگر رژیم‌های عوبی حوزه خلیج فارسکه منافق خود رابا تغيبر نظام در عراق در خطر مىديسندء زمينه نفوذ القاعده را در اين كشور فراهم كردند. لين موجب شددتا روند خشونتها در عراق شتاب بيشترى به خود بكيرد و تكفيرىها در اين كشور عرصه را براى اقدامات خود مناسب ببينند.

صفحه 49:
" از برجسته‌ترین چهره‌های جریان سلفی و رهبر القاعده در عراق بود زرقاوی توسط نیروهای آمریکایی کشته شد

صفحه 50:
* مسئله مهم؛ آكلهى از روش فکری سلفی‌هاست؛ آنها به طور عام از دو روش فکری بهره می‌جویند کمبه هم نزدیک است: خود را از آنها گرفته‌ایم. آنان در تعبسبمنص (كتاب و سنت) بين خبر واحد و خبر متولقر فرق نم ىكذارند؛ حتى خبر واحد را در تبيين عقايد و معارف حجت مىدانند.

صفحه 51:
* بر همین اساس خدا رلبا صفات بشری توصیف می‌کنند و برای او خنده و گییه و آحد و رفت و نشستن وپا نهادن در جهنم و صدای جرجر تختی که روی آّن می‌نشیند ملنند صدای کجاوه» قائل هستند. لما بنیان اندیشه‌های سلفیبا توجه‌به رسایل ابن‌تیمیه و محمدبن عبدالوهاب و منظومه "هدایت المرید" شیخ "عوض العبادی" و توحید علام الفیوب "عبدالقادر اهدل" و شروح متعدد کتاب التوحید "محمد لین عبدالوهاب " و موجز عقیدة السلف نوشته قنی چند از علمای سعودی و دائره‌المعارف فرید وجدی و باقی آثار قلمی سلفی‌ها به شرح زیر خلاصه می‌شود: ۱ - قرکن‌به عنوان منبع قطعی و بنيادین عقلید و معارف و ارزش‌ها و احکام تلفی می‌شود» ولی قرتن جزبا تبینات نبوی که آن‌هم تنها از راه احادیث صحیح‌السندبه دست می‌آید» قابل فهم و استناد نیست.

صفحه 52:
می‌باشد؛ بلید از فهم سلف صالح استفاده کرد و سلف صالح صحابه و تابعین و تلبع تابعین هستند که فهم آنان فيز از ذخاير معرفتی سلفیه و از مراجع غیر قلبل تردید آنها محسوب می‌شود. آنان همان سه نسل نخستین مسلمانان هستند که در زبان احادیث ستایش شده‌اند و به عنوان قرون برتر ید شده‌اند ۳ در فقه تابع مذهب خاصی نیستند و بر احادیث تکیه دارنده گرچه بعضی از آنها هم التزامی مشروط به مذهب دارند. ۴ س از افکار و ارزش‌های واردلتیبه میان مسلمانان بدون بررسی و گزینش گریزانند

صفحه 53:
۵ - تمام بدعت‌ها و امور نوظهور در اسلام چه در حوزه عبادات و چه در حوزه اخلاق و احکام را منکر هستند وبه تقسیم‌بندی بدعت‌به دو نوع حسنه و سیثه باور ندایند» تنها به تقسیم‌بندی دنیوی و اخروی و لغوی و شرعی باور دارند. ۶ س دعوت‌به توحید از اهتمامات جدی آنهاست لما توحید را فقط در محدوده استغاثه (فریادرسی) و اعمال عبادی و عدم تقدیس اولیاء و امامان و قدیسین تعویف می‌کنند و کمتر به جوانب و ابعاد فلسفی و روحی و اجتماعی توحید می‌پردازند. > ۷ - در تفسیر آیات متشلبه و لسماء و صفات الهی توقف برینص را می‌بسندند و تأییل و تعطیل و تشبیه و تکییف (چگونگی) را روا نمی‌شمایند و در حقیقت راه استدلال عقلی و زبان‌شناسانه را در تفسیر نصوص درباره امور غیبی و در کل الهیات می‌بندند. ۸ س در راه گزینش احادیث و روایات و در عقاید و در سیاست راه برهان عقلی را نمی‌پیمایند» ولی در زمینه فقه متمایل به آسان‌گیری و ترک ریزه‌کاری‌ها و پیچیدگی‌ها و تکلفات هستند.

صفحه 54:
‎٩‏ الگوی فکری و اعتقادی و علمی و روهی همه سلفی‌ها ابن‌تیمیه حرلنی می‌باشد که با اختصار به او لقب "شیخ‌الاسلام" داده‌اند. ‏۰ س عموم سلفی‌ها دشمن فلسفه و مننقد علم کلام و بی‌مبالات به علوم بلاغی و علم اصول فقه می‌باشند. ‏۱ - اطلعت از حلکم ظللم را نیز ملنند علمای مذلهب اسلامی متأخر در غیرمعصیت‌سنه تنها جلیز بلکه واجب می‌دانند و قیام علیه ايشان را در یر "کفر بواح" (کفر آشکار) حرام می‌دانند. ‏۲ س در مبالغه در تکفیر و ناسا زگاری با غیر مسلمانان از دیگر فرقه‌های اسلامی تشدد بیشتری دارند. ‎

صفحه 55:
> ۱۳-شناخت آنها به نسبت دنیای جدید و ساز و کارهای آن بسیار کم است. ۳ نادیند عالمان سلفیکه در معیفی و نقد فرقه‌های جدید و قدیم اسلامی تحقیق کنند یلی به نسبت ادیان قدیمی مانند مسیحیت و بهودیت و زردشتی‌گری و بودلیی و ... و فلسفه‌های جدید غیبی و مکلتب سیاسی و ادبی معاصر آثاری از آنها در دست نیست و در لین زمینه‌ها سلفیه معتدل و منصف به آثار دیگر متفکران اسلامی استناد کنند. ۳ قا جایکه در آغاز تشکیل کشور سعودی بر سر ورود تکنولوژی همچون تلگرافبه مناقشه پرداختند و امروزه نیز عکس علمای سلفی در مجلات مربوط به آنها چاپ نمی‌شود. ۴ ۱۴سبه احادیث صحیح آحاد نیز در همه شئون دین حتی در عقلید استناد می‌کنند و راه استنتاج عقلی را تا حد امکان باریک می‌نمایند.

صفحه 56:
* با تملم لین احوال مواضع و دیدگاه‌های گروه‌های سلفی از نخستین روزهای شناسایی این جماعت‌هاتا عصر حاضرببا توجمبه شرلیط زملنی و مکلنییا الزامات سیاسی اجتماعی؛ در معرض تغییر و تحول بوده و گاه لین دگر گونی‌ها موجب تعارضات جدی میان اعضای گروه‌های سلفی در جهان اهل سنت شده است. ۴ لین نکته شلمل عقلید و آرای سیاسی جملعت اخوان‌الملسمینبه عنوان یکی از سرچشمه‌های مهم زايش گروه‌های سلفی جدید نیز می‌شود. از بدو تأسیس جماعت اخوان‌الملسمین وچس از مرگ موسس آّن دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی و در برخی موارد اعتقادات مذهبی جماعت دجار تحول شده است. اين تحولات به جدایی افراد و ایجاد انشعاب‌های گوناگون در جماعت انجامیده است. بدین ترقیب, گروهها ‏ افراد تندروتر و بنیادگرلتر در جامعه آزاد شدند هبه تدریج جماعت‌های جهادی کوچک و بزرگی همچون جماعت "جهاد اسلامی" در مصر شکل گرفتند.

صفحه 57:
> لين جماعت‌ها و گروه‌های سلفی که ‘ " از آنجاکه مهم برای هر حرکت و جنبش اجتملعی است؛ بررسی اندیشه سیاسی سلفىها از اهمیتی خاص برخوردار است.

صفحه 58:
در ارتباطبا اندیشه سیاسی و دیدگاه سلفی‌ها درباره حکومت اسلامی آنچه اهمیت می‌یابد» شاخصه‌هایی چون نوع و جنس حکومت: تعزب و رقلبت سیاسی و نقش و جایگاه لمت و ملت در حکومت است. درباره نوع و جنس حکومت؛ سلفی‌ها تلاش دارندجا انقلاب.به سوعت جامعه کافرشده را به جامعه‌ای مسلمان تبدیل و حکومت اسلامی را با جهاد مداوم احیا کنند. * آنان‌به طور معمول‌با رهبر (یلی لعر) خود بیعت می‌کنند و عملا نیعی خلیفه گری کوچک شده را به نمايش مى كذارند. اوج لین نوع رفتار را میتوان در بیعت گروه‌های مختلف جهادی و تکفیری در سیاسر جهان عرب با "اسامه بن لادن"» رهبر تشکیلات القاعده مشاهده کود. ‎٠‏ درحالىكه اخوانىها در لين قضيه بر تغیبر آرلم جامعه وبه دور از خشهنت و در واقع بر ارشاد تکیه می‌کنند. ‎

صفحه 59:
ب) تحزب و رقابت سیاسی یکی دیگر از مباحث مهمی‌که در اندیشه سیاسی؛ گروه‌هاي اسلامگرای سلفی رلبه خود مشغول کرده» مسئله تحزب و کثرت‌گرایی است. اگرچه دید گاه‌های سلفی چندان تفلهم و توافقی با حضور و نقش آثرینی احزاب در حکومت اسلامی ندارد» اما گذر زمان و مقتضیلتش سبب شده؛ زاویه دید برخی گروه‌های سلفی» از جمله جملعت اخوان المسلمینبه تکثر در جامعه اسلامی تغییر کند؛ بگونه‌ای که عملا موافقت خود رلبا کثرتگرلیی و تحزب در جامعه اسلامی اعلام کرده استد برخلاف جماعت اخوان؛ گروه‌های جهادی و تکفیری از اسامی مفهوم تحزب و کثرتگرایی را در جامعه اسلامی و حکومتداری رد می‌کنند. سلفی‌های جهادی و تکفیری و در ولسی آنها سازمان القاعدمبا تفسیر خاصی که از دموکراسی و تکثر اراثه می‌دهنده تن را مطلقاً خلاف شرع می‌دانند و بمین علت‌با هرگینه تحزب و آزادی بیان‌به شدت مخالف هستند.

صفحه 60:
۴ سلفی‌ها در آغاز چندان اهمیتی به مفهوم و جایگاه لمت و ملت نمی‌دادند و همواره بر مفهوم امت در مقابل ملت‌گرایی و ملی‌گرایی تأکید می ورزیدند. * آنها ملت‌گرلیی و ملی‌گرلیی را مفهیمی واردلتی و غوبی می‌دانند.که مخدوش‌کننده قوام امت اسلامی است و آن را نشانه جاهلیت تلقی می‌کنند. اخوانی‌ها مفموم لمت را پررنگتر از مفهوم ملت دنبال کرده‌لند؛ لما می‌توات رکه هایی از ملیگرایی عربی را در دیدگاه‌های سرکردگان آنها یافت. گروه‌های سلفی جهادی تکفیری تمرکز خود را بر مفهوم امت اسلامی و دارالاسلام معطوف کرده‌اند همانطور که گفته شد در ذات فکری گروه‌هلیی همچون القاعده چیزی-به عنوان تکثر جایگاهی ندارد» خواه این تکثر در عرصه ذهن و بیان باشد با در صحنه دیانت با دولت ملت.

صفحه 61:
* درسیک نگلهی کلی بلید گفت» جملعت اخوان‌الملسمین‌به هیچ وجه نیست و تمام تلاش خود را می‌کند که در جامعه و با جامعه مسلمان (ولو جاهلی و آلودمبه برخی مسائل کف آمیز) کار و فعالیت کند و راه اصلاح تدریجی جامعه را ‎oa‏ برخلاف آنان» جماعت‌های تکفیری جهادی-به رهبری القاعده از تکفیر برای توجیه اعمال خود عليه ديكران بهره مىبيند و تلاش د رندسبه طورى كسترده از لين ولذه و مفهوم فقهى براى توجيه جهاد خود عليه ديكران (مسلمان و غير مسلمان)بهره بردارى و بدمين ترتيب» موز بين خودى و غيرخودى را مشخص كنند. از همین زاییه؛ ابدئولوذى جهادكرليى در متن و بطن ادبیات تکفیری القاعده؛ راه خود را از سلفی های اخوانی جدا و نگاهی متفاوت به اد ایجاد ‎Sige‏

صفحه 62:
۱ ه) جهاد و جهادگرایی سلفی‌ها در نظرهای فقهی مرتبطبا جهاد و تکفیرسبه روشنی جهاد را عليه کفاره منافقين و مشر کین واجب دانسته و خون آنها را حلال شمرده است. جملعت اخوان به رغم تأکید بر مفهوم جهاد؛ مخالف خشونت عریان است و تلاش دارد جهاد را در مفهوم عمومیّن یعنی تلاش و کوشش در راه خدا (به هر وسیله و در هر شرایط نه فقط با تکفیر و نبرد) تفسیر و بدان عمل کند. ما جهاد از نظر جماعت‌های سلفی تکفیری‌سبه وه سازمان القاعده» چیزی بیش ازبیک حکم فقهی فرعی است. آنان معتقدند» جهاد» جنگ و ترور دشمنان خدا امری ضروری و تکامل بخش دعوت مسالمت آمیز به تشکیل حکومت اسلامی است.

صفحه 63:
* جهاد در ابدئولوژی القاعده از اهمیتی والا برخوردار است. ۳ و برخلاف اخوان که اصلاح و اعتدال را عنصر کلیدی می‌دلند» سلفی‌های جهادی تکفیری یکی از مهمترین و کلیدی‌ترین مفاهیم ایدئولوژی خود را عنصر جهاد و حتی بعضا آن را از واجبات اسلامی دیگر مهمتر می‌دانند. * "ایمن الظواهری" و "لبو مصعب الزرقاوی " مهمتیین و شاخص‌ترین افرادی هستند که نسبت‌به مسلمانان دیگر کمبا عقلید القاعده همراهی نمی‌کنند» اعلام انزجار و در مواردی علیه آنان اعلام جهاد کرده‌اند.

صفحه 64:
* درحللی که امواج نیرومند حرکت ملت‌ها در بهار عربی» چهره جدیدی‌به خاورمیانه و کشورهای عربی منطقه بخشیده است» ۴ دنیای عرب شاهد ظهور برخی حرکت‌های ارتجلعی و فرقه‌های مطرود است که برای موح سواری و سوء استفاده از فرصت‌های به دست آمده وسوسه شده‌اند. ' امروزه شاهد فعالیت گسترده و پردامنه گروه‌ها و فرقه‌هلیی هستیم کهتا پیش از این در انزوای کاصل جه سر می‌بردند و حتی زمینه‌ای برای ظهور و بروز افکار و اندیشه‌های واپسگرایانه‌ای که آنها مروج آن بوده‌اند؛ وجود نداشته است.

صفحه 65:

صفحه 66:
آنجه در اين ميان بسيار با اهميت و حتى حساسيت برانكيز است» تلاش گسترده‌ای است که برخی گروه‌های سلفی برای موج سواری در پهنه نهضتهاى اخير مصره اردن» لیبی؛ یمن وحتی سوریه و کهیت صورت داده‌اند و انگیزه‌های بیشتری از خود نشان می‌دهند که چهره‌ای وارونه از اسلام را به نمایش در آورند. فرصت طلبی سلفی‌ها و عربده‌های مستانه‌ای که برخی گروه‌های منعط سیاسی-عقیدتی در دنیای عرب می‌کشند» دقيقا از همین زاویه است که معنی و مفهوم واقعی خود را بيدا مى كند. * در ولقح» آمریکا و صهیونیست‌هلبا مانور سیاسی-تبلیغاتی پیرامون لین حر کت‌ها سعی دارند» چنین وانمود کنند.که گهیا نیضت عظیم ملت‌های مسلمان در بهار عیبی» نهایتلبه سود سلفی‌ها تمام شده و این سلفی‌ها هستند که میوه‌های قیام و شهادت و پایداری ملت‌ها را می‌چینند.

صفحه 67:

صفحه 68:
* اکنون سلفی‌هانبه برکت » فرصتی براى دلسرد و نوميد كردن ملتهاى عرب يافتهلند كه اين حركتهاى برخروش عليه مظللم رزيمهاى منهط عرب را به انحراف بكشانند وبه ملت‌ها نشان دهند تن چیزی کهبه خاطر آن قیام کرده‌اند» لگد کوب شده است. ملک عبد العزيزء بنيانكذار بادشاهى وهابى در عريستان * در ولقع بلید گفت» ‎oh i‏ خیزش جهان عرب در سال 4۲۰۱۱ سلفی‌ها به‌عنوان شبکه‌ای زیرزمینی و بزرگ از متعصبان مذهبی» به نیرویی قوی و پرسروصدا تبدیل شده‌اند. عامل ابن رشد چشمگیر را باید "عربستان سعودی" دانست. در لیسی و مللی سرگرم ویرلفی زیارتگاه‌ها و مراکز مذهبی مسلمانان میانه‌رو همچون صوفیان هستند.

صفحه 69:
همفکران آنها در تینس در تلاش برای خفه کردن مبانه‌روها و زدودن آثار هنری هستا نظرشان کف رآعیز می‌رسد وهر روز فنه جدیدی را در لین کشور بوپامی‌کنند کمبه خشونت و درگیری می‌انجامد. لبنان عرصه دیکر تاخت و تاز سلفی‌هاست کمبه وه در بخش‌های شمللی لین کشور و توسط اسیر هر روز آتش فتنه‌ای را برمی‌افزوند. اردن عرصه دیگر جولان ببروان لين جربان است وبه نظر می‌رسد؛ در آستانه نتخابات پارلملنی لین کشور که تن را تحییم کرده‌لند؛ در انديشه برافروختن فتنمها در اين كشور باشند. در سوریه نیز حضور فعالانه برخی هسته‌های سلفی محرز شده و نقش آنها در بحران این کشور چنان واضح و عبان است که جایی برای توضیح نمی‌گذارد البته در جای خودبه كن برداخته مى شود و آمریکا و ریم صهیونیستی که زملنی با انقلاب‌های عوبی جایگاه و موقعیت خود را در منطقه از دست داده بودند» هم اکنون‌با حمایت از جریان تلاش می‌کنندء از یک و انقلابهای عربی را بهاکامی بکشاند و از سوی دیگر موقعبت و تقو گذشته خود را در این کشورها بر دیگر ایابند

صفحه 70:
* . لما چیزی که کمتربه کّن پرداخته شده» كن است كه جه كسانى بشت سر سلفی‌ها هستند. کارشناسان منطقه‌ای» دیبلمات‌ها و سرویس‌های اطلاعلتی» عربستان سعودی و دلارهای نفتی به ظاهر بی‌پایان را حامی سلفی‌ها عنوان می‌کنند. "سمیر امغار " نوبسنده کتاب "سلفی‌گری معاصر؛ جنبش‌های فرقه‌ای در غرب " می‌گوید: "مستندات قلبل اثبات بسیاری گواهی می‌دهند» عربستان تأمین کننده مالی کروه‌های سلفی است "۰

صفحه 71:
"آنتوان بسبو '» رئیس مرکز نظارت کشورهای عربی در پاریس نیز می‌گوید: "آنچه‌عا درباره سلفی‌ها در مللی و شمال آفریقا می‌شنویم» در ولقع شکلی از وهابی گری استدكه مركز آن در عربستان است و از دهه هفتاد شاهد تلاش این کشور برای گسترشی این تفکر بودیم. * عربستان اکنون‌سالیانه میلیون‌ها یورو برای حمایت از این سلفی‌ها در سراسر جهان هزینه می‌کند." دلارهای عربستان سعودی تنها در کمک‌های مستقیم‌جه گروه‌های سلفی؛ مبلغان مذهبی و کانال‌های ماهواره‌ای خلاصه نمی‌شوند» سهم زیادی از لین دلارها صرف محصلان کشورهای عوبی می‌شود که برای شرکت در دوره‌های مذهبی به شهرهای مکه» مدینه و ریاض می‌روند. "سمیر امغار " می‌گوید: "بسیاری از محصلان مدارس مدینه خارجی و از کمک‌های سخاوتمندانه عربستان بو خور دار هستند. بلیط هواپیما و اقامت رایگان از جمله اين کمک‌هاست. اینها زملنی که تحصیلات خود رالبه بایان می‌رسانندسبه کشورهایشان بازمی‌گردنهقا مبلغان سلفی‌گری بلشند و از همین رو جنبشی سلفی‌های فرانسه نيز درحال شكل كيرى است".

صفحه 72:
۴ صدور اسلام هدف دستگاه سیاست خارجی عربستان نیست» " یکی از اصلی‌ترین اهداف لین دستگاه» تحکیم و تشکیل شبکه‌ای از حامیان قادر به دفاع از منافع اقتصادی» ایدئولوژیک و استراتژیک پادشاهی عربستان است. * از زمان آغاز بهار عوبی؛ حامیان و مروجان سلفی‌گری کمک‌ها و هم‌چنین اهداف سیاسی خود را مستقیم‌تر به گروه‌های مورد نظر خود رسانده‌اند. * "محمدعلی ادریبی" تحلیل‌گر سیاسیبا اشارمبه پیروزی چشم‌گیر حزب سلفی "نور " در مصر كه توانست در کمال شگفتی ۲۴/ آرای پارلمان را از آن خود کند» می‌گوید: با خروج دیکتاتورها راه برای تبیت و حضور احزاب سلفی فرلهم شده و آنها اکنون مستقیم و به‌طور رسمی از عربستان کمک‌های مالی دریافت می‌کنند. * وقوع بهار عربی عربستان سعودی را حقیقنا دجار شگفتی کرد. * پاسخ ریاض لعا تشکیل گروه‌های سلفی در لین کشورها بوهتابتیلد نفوذ بیشتری در آنها داشته باشد".

صفحه 73:
استراتژی عربستان سعودی رقلبتبا قطرء دیگر کشور سلطنتی و ثروتمند خلیج فارس و إخوان المسلمين است وبه همين د ميل هم اکنون بین عربستان و قطر رقابتی فشرده برای جذب بیشتر سلفی‌ها وجود دارد. عربستان هم اکنون پول‌های خود را در مناطق روستایی و فقیر سرمایه‌گذاری می‌کند» جلیی که ستون فقرات سلنی‌هلبه شمار می‌آّید وبه نظر می‌رسد» رویکرد عربستان متحد کلیدی آمریکا در رابطه با گروه‌های سلفی بیشتر عمل گرایانه باشد. همان طور که گفته شد» سوریه از جمله مناطقی است کمبه عرصه تاخت و تاز سلفی‌ها تبدیل شده است. سلفی‌های سوریه پیوندی گسترده و عمیق با اخوان المسلمین سوریه دارند و از آنجاکه سلفی‌ها نوعی وابستگی‌به وهابی‌های ستودی دایند» لذا حلقه ارتباط آنهابا وهابی‌های سعودی سلفی‌های اردن و سوریه هستند.

صفحه 74:
لین درحللی است که بلید توجه داشت» سلفی‌های سوریه همواره علوی‌های این کشور را رد کرده و آنها را "راخ يعنى مستحق کشتن می‌دانند. جملعت اخوان المسلمین سوریه مهمتیین گروه سلفی فعال در سوریه است که از سال 11417 مبارزات مسلحانه خود را علیه علوی‌ها و نظام سوریه آغاز کرد. در جریان یکی از لین در گیری‌هاء در گیری شدیدی در حماه و برخی دیگر از هرهای سوریه روی داد که منجر به کشته شدن ۳۰ هزار نفر از طرفداران اخوان المسلمین شد . و اکنون فیز سلفی‌ه لین کشتار رلبه جریان‌های حلکم فعلی وبط می‌دهند و درصده انتقم از طایفه علوی هستند.

صفحه 75:
۳ عربستان سعودی از سال ۱۹۸۲ عملا سلفی‌های سوریه را تغذیه کرده است. * این رویکرد فه تنها در سوریه بلکه در اردن و یمن نیز اتفاق افتاد. در سوریه عربستان کمک مللی فراولنی در اختیار سلفی‌های سوریه قرار داده و حتی از طریق گروه ۱۴ مارس در لبنان.به رهبری "سعد الحریری" سلاح‌های زیادی نیز در اختیار گروه‌های سلفی قرار دادتا در ابتداابه بحران سوریه دلمن بزنند وچس از دلمن زدنبه آن» موجبات سرنگوفی نظام سوریه را فراهم کنند. در لين بين تشلبه رويكرد اسرائيل و آمريكابا رویکرد عربستان در سوریه که خواهان روی کار آمدن حکومتی وابستدبه غرب در لین کشور و تفکیک محور مقایمت هستند؛ موجب شدمتا ضمن فزدیکی بیش از پیش ریاض--تل آویو-واشنگتن» از هیچ فتنه‌ای در سوریه فروگذاری نکنند . © و حملیت مللی و نظلمی و سیاسی از سلفی‌های تکفیری بخشی از لین رویکرد جهت براندازی نظام در سوریه و روی کار آوردن نظامی وابسته به غرب و عربستان سعودی در این کشور است.

صفحه 76:
* لین موضوع در کنار دیگر تحرکات سلفی‌ها در کشورهای منطقمبه وییّه کشورهلیی که بهار عربی را به خود دیده‌اند» ملزم می‌کند که به اهداف واقعی اين جریان ویرانگر پی‌برده > وآنها را برملا كنيم واجازه ندهيم كه انقلابها از مسير واقعى خويش منحرف شوند. به اميد بيروزى حق بر باطل

39,000 تومان