صفحه 1:
تعریف چشم انداز
چشماندا( 0/15/00 آمیه ای از ارزش و داوری های مبتی بر ایدنلوژی
و واعیت های اجسامی,فرمنگی و اتصادی می باشد. لب
ایدئولویی
اد تصميم كيرى بايد ابدنولو
شكل كيرد
pat stan aa pa مطلوب» آرمائى و قابل دستيلين لت كل
مالند چرافی در لفق بلند مدت. فراروی جامعه و نظام حکومتی قرار دارد و
دارایویژگی های جامعنگری, آبتدء نكارى. ارزشكرلبى و واقع كرليى م
ترسيم كنتده یک چشم اندازاست لذا
واحدى حاكم باشد ا جشم انداز واحدى
مقامبرنمه ریزی
موضوع چشم اندازموضوع بسیار جوان و ثو ظهوری است و قدمت آ
به سی سال می رسد .به وی در در ده اخبرهبسیاری از کشورهای
بزرگ و در حال توسعه با تکیه بر مباحث علمى آينده تكرى و آيند.
پژوهی ۰ و بهره بردارى از رويكرد علمى مديريست راهبردى تصوء
مطلوب همراه با اهداف و افقهاى روشنى را براى جامعه خويش
طراحى كرده و يمنا تدوين راهبرفهاى متاسب ما آن تصوير يطلوب
الجشم انداز) كاوهاى لازم را براى اجراء نظارت و كتترل آنن برداشسة
ند... در این میانمیتوان کشورهای مانند رُلبسن + مالرى, قانزائيسا..
هندوستان و آمریکا و همچنین کشورهای اتحادیه روپ به تدرین چشم.
الداز بای دو دهه تا یک قرن آینده Ma Sarg ie
لبروقه درس حقوق معمارى-قانون برنامه سوم و جهارم توسعه و سند جششم الداؤ-.
كاريكاتور جشتواره هنرى ايران 1104
ى بياث اصطلاح جشمائداز. معمولاً از وا اتكليسي LL! VISION
موشود . ابن كلمه از لحاظ لفوى, هم به معناى ديد بصيرت, بينابي: نظر و
مشاهده لست و هبه معلى شبواب فو ال و تصور یبش (نگاهی هد
جشم الداز بيست ساله - اخوان كاظمى ).
صفحه 2:
سند چشم انداز مالزی ۲۰۲۰
عالزى كشورى الست با اكثريت مسلمان : نفت خر هه شدت او نع قوس
برخورداراسث آبا لليشعاى قدرتمتد جيني و هتني
ماخ هاي است كه شبامتهاى اين كشور رابا را نشان مدهل"
بت ملایی] ان
در مقدمه سند چشم ادز(۲۰۲۰-۱۹۹۰)مالزیآمده است:
لین سند ره آیده ی کشور و لین که برای تحقق هدفمان ( توسعه
5
مالزي به صورت كشورى صنعتى ) جه مسيرى را بايد در بيش
JL jl tb "هدق
میبشد
*ملزی بدون ینک نسخه بدل هيج كشور توسعميافته باشف بايد به
سبك و سياق خوه كشورى توصعهبافته تكردد
کید از تام جتتنفاى التصادى, سباسی. معتری.زوانشتاشتی و
فرهنگی و از لحاظ وحدت ملى. انسجام اجتماعي. اقتصادى. عدالت
اجتماعی ثبات سياسي. تظام حكومني كيفيت زندكي؛ ازشهای
اجمامی پ سنوی غوور و اغعماة على توبنعه اه لشف
۰ کشوری کاملاً توسمه یاه"
دو هدف حیاتی در چشمانداز ۲۰۲۰ کشور مالزی
۱- توسعه اقتصادی
۲- عدالت اجتماعی و اقتصادی
2
محر فقر مطلق فارع از تاد و مؤقميت جغرافيائ
کرش وسيم ی و رم تم هماگونه فزميت برض ار
شد از چا فقو نبی
پوندزدنیپن نود و نقشهایعمده اقتصادی
عدم وجودارتباط بین عقب ماندگی اقصادی و نزاد در جامعهملزی
to ob Gab J Lie As gals ab ue
فرصتهابرابرى بيشتر در زمينه خدمات اجتماعى و زبربتليى؛ و توسعه
كامل منايع انساني.
تمرکر بر ماع نی جهت دستياين به جامعه عادلائه اقتصادي
احساس تياز واقعى به يك اتقلاب فكرئ و یک دگرگونی فرهنگی
صفحه 3:
سند ذکر شده است که برای ایجاد جامعهای
فه باید دو شاخه پیگیری شوه
شاخه اول: طی دوره ۲۰۲۰- ۱۹۹۰ هر ده سال یکبار محصول ناخالص
داخلی دو پرابر شود.
این به مفهوم
)١ هشت برابر کردن محصول تاخالص ملی طی دوره 2۲۰۲۰ ۱۹۹۰
۲ وجود رشد سالانه ۷ درصدی
۳ توجه نمودن به ایجاد بات.پایننگه داشتن تورم.تضمین پایداری و
بفیت زندگی در کنار مسئله رشد
4) با فرض وجود سالانه 7/8 درصد رشد جمعیت, تا سال ۲۰۲۰ مردم
مالزی چهار بار روتمندتر از سال ۱۹۹۰ خواهند بود.
توسعه
بی بومی بر
تحولات عظیم
ورد صادقنه در بان تقاط ضعف کشور
pipe ale la cal MB ala pass dl ها زب
شاخه دوم ایجاد يك اقتصاد رقابتى داراى مشخصات زير:
١)اقتصادى متنوع و متوازن. بخش صنعتى قواويافته و با بايه كسترده
کشاورزی امروزی و بالغ . بخش خدمات كارآمد. مولد و قوام يافتة.
؟)اقتصاد جابك و سازكار ساختن خود با الكوهاى متغير عرضه و نقاضا و
رقابت.
۳)اتتصاد متکی بر تکنولوژی و حرکت در مسير سطوح بالاثر تكنولوزى.
*)عامل محرکه اقتصادنیروی مغزه مهارتها و تلاش در تحصیل.
#)اقتصاد با بهره ورى بالا و رو به افزايش.
")اقتصاد کارآفرین که متکی بر خود. بروننگر و متکر.
۷اقتصادی که با اخلاق کاری نمونه و درتوجه به کثیت و چسنجوی برتری
۸)اقتصادی با تورم پایین زندگی
حوزه های فرهنگی . اجتماعى و سياسى براى دستبابى به توسعه اقتصادى
صفحه 4:
لین دستور کار ما دز لین شورا و دستور کار ملت است.
امید دارم دار آن بحث کنید .بر نقاط ضعف آن انگشت
(مقلوني - معندی دنب مدیریت چشنم انز : نجموهانقالات
همایش ملی سند چشم ندز ۱۳۸۵ میب
ماهاتير محمد در سخترائى خوف در سال 108 هر ايراك: كفثة مايرا
يكى از بيشكامان تمدن بوده است كه مالزى در مفايسه بالكن هيج ات
أما ما توانستيم با انديشه درست بسبار سريع بيشرقث کنیم» ( سايت
دای اقتصاه )
فا میدن میم عمون سل یل
صفحه 5:
سند چشم انداز ترکیه ۲۰۲۳-۲۰۰۶
اتركها براى دستيابى به اهداف توسعه اى. سال 5075 رابه عنوان سال هدف
جشمانداز خود يركريددائد. سال 7١1+ يكصدمين سال تأسيس جمهورى تركيه
سازمان دواحی برنمهریری ترکیه با استفاده از تخصصان خود. شرفاق
کذور را مشتمل بر اهداف آرملئى ر استراتزيك مختافى معرفى كرد دستياين به
بالائرين سطح دم وكراسى عقيدتى و ارزشی
اقتصاد رقابتى و دانش محور
سیاست خارجی پیشرو و وآور
تجدید حیات فرهنگی متاسب با تا
ايفاى نقش اتصال ميان شرق و غرب
يكبارجكى بيشتر با سيستم جهائى
( مهرنامهشمازه ۰۲6 مرداد (۱۳۹- مصاخبه با دکتر برادران شركا )
اهداف آرمانی چشم انداز ۲۰۲۳
*نوسازی دولت و حکمرانی خوب و صلح داخلی
*فزایش توان رقابتی بینالمللی و ایجاد فرصتهای
we
*سرمایهگذاری در توسعه ظرفیت السانی
*توسعه اجتماعی عادلانه
*ارائه خدمات با
ترکیه هم اکنون در جایگاه شانزدهم اقتصاد جهان است وا
تا سال ۲۰۲۳ باید به رتبه دهم اقتصاد جهان دست یابد
در سال ۲۰۲۵ درآمد سرانه ترکیه از ۳۷۵۵ دلار به ۱۰۹۲۰ دلار (۹/۲ برابر) هدفگذاری شده است.
براساس آمار بلنک جهلنی» تولید سرانه لبه قیمت ثلبت سال ۲۰۰۰) کشور ترکیه در سال ۰۲۰۰۵ ۳4۱۵ دلار بوده که مطلبق
سند درازمدت پیشبینی میشود این شاخص در سال ۲۰۲۵ به رقم ۹۹1۰ دلار برسد.
صفحه 6:
چشم انداز ژاپن ۲۰۲۵
ن فعاليتهاى اقتصادى ژلبن 16030۳6 در سال
صفحه 7:
ن اصول مدیریت شراکتي وا به
اقتصاد خود اعمال خواهد كردهمجنين استقاده از
لين اقتصاد نعود را حول مفاهيمى همجون مواد قابل
پازیبی و حفاظت از محیط زیست بیزاملی. رواج
رقاب تيذيرى صنعتى در فرآبتد. بابدريزي مجدد خواهد
اثابن فضاى زتدكى مطلوب و ابا كيفيت را با
Bs Me aga aye seal Ge شهري
Say al
کاربزدی تمیه خوافد تمود و جامعة ارا
رضایت واقعی سانن سیا خراهدنمود
بشید محیط قتصادی را ایجاد خواهد نمود که در آن
افرا تاد استعداهای خود را بطور کامل گستر
دهتد و از آن بهره يبرد
بن سيستمى از ايالتهاى خودمختار و يررك شكل
فاده و قدرت پیشتری وا به دولتهای ملی انا
واهد داه
ثابن محيطى را ايجاد خواهد كرد تكه به ساكتائش فرصت
بدهد اجه سطح زندكى بالا لثل شوند ا آنها تكسترملي
از جالشها را تقبل كنند و كزبتههاى كوتاكون را تجربه
تابن
لبن جامعداى را بنا
عروسد تنود كترم أ رفو
در آسايش زندگی کند و در
es als os تلاشرها و
استعدادهلى غود را يطور كامل درياقت داد
خود را بسوی جهان کشوده خواهد نمود
بسى كستوده ب باارعايش دا اجا خواهد كرو
دی و رقات را برام گت
تتوعی که بواسطه تن به کانون
اقتصادى در جهان تبدبل شواهد شد.
ap YS abt asl ژاپن بوسیله فراهم نمودن
خدمات, سرمايه و اطلاعاث و تقويت توسعه اقتصادق
اد رفع مشكلات جهانى, همكرايى در شرق آسها دا
لفوت خواهد ثمود
صفحه 8:
صفحه 9:
شورای اتصاد
بای ولین بار در سال ۰۱۳۷ شورلیی به نام
اجتماعی کشور تدوین کند. کمیسیونی زیر نظر لین شورا برای تهیه برنامه امور
ats عو
کشاورزی به نخست وزیر وقت ( محمود جم )
» اصلاح وضع کشاورزی و اسکان ایلات و عشایر تحت عتوان برنامه هفت ساله
ارائه کرد . ولی این شور به دليل نامساعد بودن شرايط كشور و
آغاز جنگ جهائی دوم (سپتامبر ۱۹۳۹ تا اوت ۱۹3۵) و اشقال ايران: موفق به اجرای برنامه نشد.
صفحه 10:
برنامه هفت ساله
در 9۸ فروودن ال 1۳۵ دراه شروفی seth
چه ریات احمد NS نحست ورین WE ABE de
اناس مر اصل
املا يقن سباع وندگی و تنل دز کی رونت
شوراى عللى اقتصادى نفشه هابى طرح و بيشتهاد ثمايد
Sale هيئنى جه نام «هيلت تهيه نقشه أصلاحى كشورة بها
ریاست وزیر دارنی وقت تشکیل شد تدر خصوص برنمه
on ag gle glans آود هپت مویوز
بنمه ای رای مدت هقت سال تظیم کرد
آقدرت مالى كشور اجازه اجراى ابن طرح را نداشت بتابرلين
ديلت تصميم كرفت تا از بانك بين المللى توسعه و ترميم
وام دريافت كند بلنك اصولا براى طرح هاى مشخخص وام
مى برداخت ؛ به همين منظور دولت أز شركت امربكابي
ن برای بروسی طرح ييشنهادى خويش
درخواست کمک کرد تمابندگان شرکت مزیور پس از
مطالعه طرح پيشنهادیایران + در سه ماه دوم سل ۱۳۲۵
att با مون باه توسته و زان را هدوت
وقت لیم in
ماع :سای اقصاد ان
- گت وگو با دکترمحمد ستاری فر
پیگه مجلات تخصصی نور as Aig Bl را
شورای عالی برنامه از یکی از اعضایش به نام مشرف نفیسی
خواست تابر اساس تحقبفات شرکت موریسن - نودسن یک طرح
اجوليى تهيه کند گزارشی مرف نفیسی در ۱۳ آذماه ۱۳۳ آما
لایحه هنت ساله اول در بهمن سال۱۳۳۷به تضویب مجلس وسید.
بلنک بن لللی جهت دادن وامخواستاراطلاعات تقصیلی هبار
طرحهاى عمرلنى دولت ايران بود در بهمن سال ۱۳۳۷ قراردادی با
مؤسسه امريكابي مشاوران ماررای بحاز Consultants)
ut, SU Ls scwincorporatet Overseas
Le la ay bay lads اول تههکند. مشاوران در مهر
سال۱۳۳۸ ۰ برنامه ای بای توسعهاتصادی_ اجصاعی ابا تب
کردند و پس از آذ ديلت ايرانيا مقامات بلنك جهانى وارد مفاكره.
شد تا وام مورد تيازش را دريافت كند. اندكى بس از وروة
تمابتدكان بلنك به أيرات. صنعت نفت ملى و مذ
تيل شل
ره فقث اله فول يتن و نديد تر ةمرحل اجا توعد
ليه وصد كدو ول لق +150 يار جرد تمي د سريت
تظارت بر أجرأى بتامه ها و تظيم برنمه هاى جديد وا عهده ار
مات ely اما ور Sop
شد (در اور سال اه
تفیبر نام یات سایت اتصاد ad = سال باه ریز در ابا
تحريماتصادی بان در سال ۱۳۴۰ و قطعدرآمد حاصل از روش
تفت موجب شد كه برتامه اول عمرلتى در سال 1774 عملا متوقف
شود و برتامه دوم عمرانى به اجرا درآيد. به طور كلى نا قبل از
بيروزى القلاب اسلامى بنج برثامه عمرلنى در ابرانيه مرحله جرا
صفحه 11:
چشم انداز يران در دوره پهلوی
ب صوى تعن بودك حرطا موي
كاب محمدرفا ری لت که دز
اس jad she Tee
Peli Gee
لوق چا تس ینز هر
دس ارهز رس
ره ویب وان کی
apy
sash ple a Os
کی لا تكلا لذ رش Be
اهر ای معا
ترس رقع كاب يه سوق تللق
نا مامد را بنج
صفحه 12:
برنامه های توسعه پنج ساله
با ین یانتن جنگ تحمیلی و شروع دمه دوم نلاب
* زمينه هاى تحول در اقتصاد كشور
* ضرورت باؤسازى اقتصاد درهم شكسته كشور
alt هاى لازم براى بهبود وضعيت زتدكى مردم
نمایان تر گشت.
در این شرایط, در قالب برخورد مرحله ای با نازهای
جامعه و ضرورت توسعه کشور ابزار بنامه ريزى ميان
مدت را دز قللب برنامه های پتچ ساله توسعه. از سال
۱۳0۸ اتخاب و آغاز کرد
مشکلات ساختاری دوبنمه اول و دوم وسعه
نگاه اجتماعن به مسایل اقتصادی در داخل.
سياست تنش زدابى در ووابط بين الملل و بهبوه روابط هر
<i
ارایه طرح سامان دهی اقتصاد کشور در سال ۱۳۷,
منجر به شکل گیری سرمشق "اصلاح ساختار اقتصادی
با رويكرد داخلى " در برنامه سوم توسعه كرديد.
مهم ترين ويزكى برنامه سوم. شناخت جالش هاى اساسى
افرآبند توسعه اقتصادى كشور و سعى در قراهم ساخت
الزاماث تحقق يك توسعه بايدار بوده اسسته
برنامه اول توسعه spall Cla LOY pt
آزدسازی اتصادی" و با مدف سرمایهگذاری دولت برای
بازسازی خسارات جنگ و بهره بردارى حداکلر از ظرفیت.
های موجود. شروع شد.
رشد اقتصادی از آساسی تین نیازهای توسعهملی به حساب
آمد و سیاست های اتصادی مز ثر
أولويت قرار كرفت.
بنامه دوم توسعه کشور (۱۳۷۵-۷۸ میتی بر "آزادسازی
اتتصادی و خصوصی سازی*تهیه گردد. در این برنامه یز
رشد و توسعه اتصادی إز اصلى ترين اهداف كشور تلقى شلد.
.به دليل بهره بردارى از ظرفيت هاى بلااستفاده موجود در سال
هلى برنامه اول نيل به رشد اقتصادى مطلوب در لین رن
مستلزم سرمايه كذارى در زميته هاى جدديد اقتصادى كردي
ly سوم توسعه كشور 0108-1526 با ally اصلاحات
اقتصادى مبتنى بر رويكرد "توسعه اقتصاد رقابتى " از طریق
حرکت به سمث أزادسازى نظام اقتصادي»
همراء يا شكل كير نظام جامع تأميين اجتماعي.
اصلاحات قاونی و هادی,
لغر اتحصارات برای فراهم شدن زمنه های مشارکت بخش
خصوصی و کاهش تصدی گری دولت.
ek ole
صفحه 13:
طرح های پیش از چشم انداز ۱۴۰۴
بند يك اصل يكصد و دهم
by و اختبارات رهير:
۱_ تمیین سباست های کلی نظام جمهوری eel
ایران پس از مشورت با مجمع تشخبص مصلحت نظام.
تمدن اسلامی ۱:۰۰
ببس از القلاب نينز همواره خلا برنامهریزیهای بلشد.
مدت احساس میشد
در سال ۱۳۷۸ از سوی آیت اهاشمی رقستجانی
طرحایجاد تن اسلامی ۱2۰۰ نظرح گردید و یشان
Gd Jace این طرح هر سال ۰13۳۰ ش: دادن
آقای هاشمی قر این باه در اواعبزدوران ویاست:
جمهرری خود چنین اظهار نمودند
«مردم میدنند که دولت برای سال ۱۸۰۰ یعنی 1۵
سال دیگر طرحی آماده میکند که ن روز تمدن واقعی
اسلام كد هيجكاء در طول تاريخ اسلامى در يك كشور
اسلامى تحقق تيافته. در ابران ساخته خواهد شد.
#شما ۳۵ سال را در ظر گیرد با رشد هفت درصدی
که ما در مجموع هفت سال داشتیم پیت اگر در همه
مد برنمهريزی شده باضده چه تفای در کشور
مويافت... نتيجه همان است كه اسم كن را تمدن اسلامی
ینایم اش ای باس مق بست
«مطالعات طرح أيتجاد تمدن اسلامى 16۰۰ با مشارکت شش زار
تفر و در یک فشای مطالعتی متشکل از 5 ككووه. 47 كميته زير
نظر سازمان برنامه و بودجه در ۸۰۰ محور مطالعاتی در حال
تدرین است وتا ماه سال ۱ سرقصلهای ن جهت تصویب با
هيلت دولت ازسال میشود. لین برنامه از سال ۱۳۷۸ تا 4*۰ ۱در
تنه يوك رتاه اعفان yas يتنه ريع سال رتنه تيور
قابل اجر خواغند يود. در برنامه ايران ۰۱2۰ عوامل بازفارئدة
توسعه , از جملة وابستكى به درآمد نقت و كمكارى. مورد مطالغه.
كارشتاسان قرار گرفته است. همچنین در لين برنامه بيشتر به
جوانب انسانسازی و آشناسازی متخصصان داخلی به علوء
پیشرفته برای پیشرفت و توسعه کشور توجه شده است.#(یران؛
شماره ۰3۸6 مورخ ۱۳۳/۳/۲۵)
نگاهی به وضعیت کشور و تراکم مشکلات در پاره ای از عرصه
galas allan yates از پر که ین
تان ei ge} co oN دوش بود
هر مه سوم Gb a goa ایجادتعدة سلامی ۱4۰۰ شاه
ay os .رم اغوان کی
(fap cele سای
cha اعتلاى تمدن و فرهتك
صفحه 14:
طرح ساماندهی اقتصادی
یکی از طرحهای بسیارمفید و سودمند اتتصادی که حتی تا مرحله
ابلاغ هم پیش رقت. اما پس از ن به ایگئی طرحهای ارزشمند
سپرده شدء «طرح سامائدهى اقتصادى» كشور بود.
اين طرح هس أز تدوين براساس ديدكاههاى كارشتاسى: به هيأت
واخدرقت د جر آنه توه بروسي فرار كدر سرشا سرمي
رسيد.اما طرح مزبور
چارچوب اجرلی نیانت
اعداف و سیاستهای pela OT موردبیمهری
۷ به تصویب نهاییمقام معظم
گرچه دارای اعذاف مطلوب و Ally بود
و بسیاری
قرار كرفت
نگاهی به چشماندز بیست ساله چا و راههای تحقق آن, كيهان.
۸
صفحه 15:
دلایل تدوین و تصویب سند چشمانداز ببست ساله
باشکست طرح تمدن اسلامی ۰۱۶۰۰ از سال ۱۳۷ در دیرخانه
مجی تحص مصاحت ظم SEI bed ld کشور و مایریت
y até bea ناهماهتگی و اقد اعداف اجماعی است و سیاستهای کل
نظام در یک جهت خاص و معین تدوین نمیشود (نگامی به سند
ان كاظمى 6
پیشرفت كشورهاى مختلف نظير تركيه به خصوص در زمینه
اقتضادى. در آسبای غربی مسوولین بلد پا نظام را متوجه لین نکنهنموده
است. ووند کننی.آنده مطلبی را برای مرد بر
( مایت مردم سالاری - چشم انداز جمهوری اسلامی ار
متوسط رشد اقتصادی کشور در بعد از انقلاب ۶ درصد می
پاشد. ادامه رشد اتصادی کشور با این رخ چندان تحولی را در وضعیت.
اقتصادى ايران ايجاد نخواهد كرد. ( سایت مردم سالاری - چشم 1
جمهوری اسلامیاران در Obst
چشم انداز بیست ساله -
ترسیم نمی نماد
در
انتخابات مجلس و انتخابات دولت و ریاستجمهوری, از نظر
زملتی با همدیگر تطییق نداشت. بنبرلین ما با پدیدهای مواجه بودیم که
یک مجلس: براای را تصویب میکند ولی وتتیبه مرحله اججرا مرسد
نوبت دولت دیگری هست و ن دولت هم. هیچ نقشی در تدوین لن برنمه
ماه یی نار دتم ک و ان کدرا
كر فاوود تفش جعاري- عغير مجع تلخيصض مصلحت عقا روا
یکی از رسالتهاى جشمانداز. بحث توسعه بايذار ات
توسعه بايدار, توسعماى لست که توسعه یک بخش, عامل عقب
اقتادكى در بخش ديككر نشود. توسعه بايدار, توسعداى ست كه
پیشرفت در یک زمبنه. ضربه و لطمه به ساير زمينهها نزئد و
یک حرکت مو و منطقى اتفاق ييقتد. (مهندس
سيدحميد كلاترى-رئيس انجمن بهرهورى ايرائ و استئدا
كشور ما يك امبراتورى بوده است و سالهای سال از قدرتهای
as sage ke oy ابا یک ریخ سیر درششان و
غرورآمیزی بوده است. لین سابقه تاریخی. به ما انگیزه
میدهد که ما دوباره در جد تلاش خودمان: به ۱
تاریخی خود بر گردیم.
ما سند چشمانداز را نوشتیم که خودمان را با خودمان
مقايسه نكنيم!
اراي حي سیر مخ هاگن تا سل
sy رای
a
صفحه 16:
صفحه 17:
عد لاقلا
wir at rs
Sees,
1
م
زياس عتم جعهورق املاس رن
pete pl
مرقومه مورع 1881/0/15 متام مدظم رهيري ستشانان
خطاب به حضرتعالى ميتي ير ابلاغ سند تهائى جنشسواتسداز
ae ساله جمهورى اسلامى يران قر للق 190 مبرى مسي
بری استحضار و هر گنه نام تقدیم مشود
صفحه 18:
صفحه 19:
متن سند چشم اندازبیست ساله
با اتكال .به قدرت لابزال الهى و در بتو إيمان و عزم ملى و
كوشش برنامهريزي شده و مدبرلثة جمعى و در مسير تحقق
آرماتها و اصول قانون اساسي. در جشمانداز بيست ماله
ابران كشورى است توسعديافته با جابكاه اول اقتصادى.
علمى و قناوری در سطح نتطقه با هوبت اسلامی و
اتقلابى. الهاويخش در جهان اسلام وبا تعامل سازنده و
مزر فر روابط پن المل.
جامم ایرانی در افق لین چشمنداز چنین ویژگیهایی
خواهد داشت:
© توسعدبافته. متناسب با مقتضيات فرهدكى. جقرنایی و
تاریخی خود و نتکی بر اصول اخلاقی و ارزشهایاسلامی:
ملی و نلبی ب past
مردمسالارى دينى. عدالت اجتما, آزادی های yp
حفظ کرامت و حقوق انسان ها و بهرند از عبت اجتماعی
Aes
© برخوردار از دلنش بيشرفته. تولنا در توليد علم و فناورى.
منكى بر سهم برقر منبع انساتى و سرماية اجتماعى در توليد
ملي
© من مستقل: مقتاز با سامان دفاعى مبتى بر بازدارندكي
همهجانبه و پیوستگی مردم و حکومت.
6 برخوور ان سلاسته واه و انیت: ی »تین
استماصی.. فرصهای. پا
مستحگم توا هدور از رد فساد, تعیض و بهرسند از
محيط زيست مطلوب.
I elas wpe a
© فعال. مسؤوليتيذي. by ah EIB) يرخوردار
از وجدان کاری. اشباط. روجية تعاون و سازگاری
اجتماعى. متعهد به اتفلاب و نظام اسلامى و شكوفابى ابران.
و بقع پا ابرتیپوفته
دستیانه بهجایگهاول اتصادي علمى و فنايرى در
سطع منطقة أسبلى جنربغربي(شامل آسيلى ميات فا
خاورميانه و كشورهاي همسابه)ها تأكيد بر جنش ترمفزاری
او تولبد علم. رشد برشتاب و مستمر اقتصادى. ارتقاء سبي
سطح درآمد سرائه و رسيدت به اشتقال كامل.
* الهريخش. فال و مزثر در جهان اسلام با تحكيم الكرى
بسالارى دينى» توسعة كارآمف جامعة اخلاقی تواندیشی
و يويلبى فكرى و اجتماعى. تأثيركذار بر همكرليى اسلامى و
متطقناى براساس تعاليم اسلامى بو اتديشتهاى املع
eae
* دارای تعامل سازنده و مثر با ججهان براساس oie pal
حکمت و مصلخت.
ملاحظه: در تهبه. تدوين و تصويب برنامهاى توسعه و
پودجههای سالان. اب نکته نورد تب قرر گزد. كد
شاخصهای کمی کلانآنا زثیل: رخ سرمایهگذاری: درآمد
سرائه توليد ناخالص ملی, ترخ اشتفال و تورم. كامشن فاصله
تراد ان مکهای با ای چاه رش فرهگ و
اد
آموزش و پژوهش و توانابىهاى دفاعى ار
ا eg
ننظيم و تعيين كردد و لین سیاستها و هدفهابصورت گامل
مراعات شود
صفحه 20:
اهداقی که در چشم ندز تعریق شده است را می تون به سه گروهکلی
كم تبره
امداف اتصادی
۲ اهداف سیامی
*- اهداف فرهنگی.
اهداف اقتصا
4 به گونه ای ترسیم شده
ای آسیای غربی(۳۰ كشور) داراى رتبه
بن هدلى از یک سو تلاش در جهت شکل
a oy coal shoppe رضایت:
اهداف سیاسی- ایران ۱4۰۸ ایرائی است که در
( ساطه - فرهنگ معین ) آمریکا یک هژمونی متطقه ای
م رب
Spe peda, (سمور لاب میج سای دی
had فرعگی- مریت اسلاس ز آقلبی هام بعش بودن دز جهان
اسلامنظر بر ویزگی های فرهنگی ایران و شهروندان ابراتى 9406
است؛ چشم اداز ۱6۰4 در واتع dag منک
لفات BMC fp els aad ght aN چرشم نز هر
fice sagas
صفحه 21:
رقبای منطته چشم انداز ۱۴۰۴
مهمترین رقیای ما در این رقابت سنگین چه کشورهایی هستند؟
عده ای رژیم اشغالگر قدس را مهمترین رقیب و برخی لین رژیم را در
کنار ترکیهمهمترین رقباجه حساب آورده و اظهار می دید که با توجه
جه قدرت قلبل توجه لين دو کشور کلفی است که نقط این دو را مورد
ابابش و ديده بانى قوى قرار دهم
نظربرخی دیگر از کارشناسان نيز بر ن است كه در كثار بليش اين ذو
رقیب ۰ ها نبلید از رشد قلبل توجه بقيه 78 كشورباقيمائده و از اهميت
روز افزونآنها در عرصه علمی غافل شویم
کشورهای منطقه چشم انداز ۱5۰۶
اساس سند چشم اناژ 1404 ".
(شامل آسیای مینه . قفقاز. خاورميلئه
منطقه محسوب می گردند . بر اساس تعریف مذکرر ۰ محققین مختلف
لیست های مختلقی را اه کرده اند ولی در مجموع استباط می گرده که
ان کشورهای متطقه چشم انداز
6 می بایستی مورد توجه و پایش قرار گفته و در برنمه
ای وضعیت آن ها مد نظر قراركيرئد:
+ اردن . ارمشستان. عریستان سعودی . قطر ۰ ازیکستان ٠
ترکمنستان , عمان . کویت ۰ وژیم SURI قدس( اسرایل) . بحرین .
ترکیه . فلسطین . گرجستان . مصر افغانستان . پاکستان + سوریه ٠.
قرقييستان . لبنان . امارات متحده عوبى . تاجيكستان . عراق . فزافستان ٠
يمن
کشورهای زیر بر اساس سند مذكور
صفحه 22:
نقدهای وارد بر سند چشمانداز و چالشهای پیشروی آن
عدم فده از نظریات کارشناسی موجود در کشو
gape pital J gaa WR ag Ea)
عاستاو كيزن ريوط - امطافه كلدا).
و حدود بات مر وتات از
محترای آن بیخبرند
"غیت وویکرد سیامی در سند چشم اند جه در تدوين و
چه در محتا یش از آن که جد كار دي د باذك دای
جبه نظری و سل col Spi gle
*درای ماهیتی کلی و اجمالی است.
#فاقد زماتبتدق دستيابى به أهداك خوها دز چهار بنامه 9
ساله است که بر مبای برنامههای کوتاه مدت 8 ساله. بتوان
در پایان هر دور ميزان دستيابى به اهداف چشمانداز را
مشعض کر
* برخی از مزلفها در سند چشماندز مورد غقلت واقع شدهاند که از ان قرارند
الف) سیاست صلحآمیز هستهای و برداختن و با زمينهسازى دستبابى به انرىهاى نو.
ب)1! يا فنآورى اطلاعات و دولث الكترونيك.
ج) موضوع جهانى شدن و يا فرايتد جهاتىسازى و نوع مقابله با جالش هاى موجود در ابن را
د) صنعت بیبدیل گردشگری, باتوجه به جاذبههای بینظیر وجهانی گر
») حوادث غيرمترقبه و جكونكى مقابله و ارائه راهبردهاى ايمنسازى به ويزه در مقابلرلزله.
صفحه 23:
سوال: سند چشم انداز چند صفحه است؟
اسفتديا رحيم مشایی:
لا ندرم چون این سند را در جاهای ملق
خوائده ام و نمی دام سند اصلی چند صفحه است.
كر باشد (). صقحات آذ هم بستهبه تیپ آن است.
در یکی از کارا که مطالنه کردم حدود ۲۰ مق
SL aa ll Ab OL «کتریعی
این سند یک صفحه و ده ند ات که می تاد از وگل در باورید
هی اک یاه میدید و مدق
Sy es انت:
صفحه 24:
برنامه چهارم توسعه اقتصادی . اجتماعی . فرهنگی ( 6۱۳۹-۸۸
برنمه بهارمبرخاسته از سند شم ندز بیست ساله کشور در
وبا رمق “رف پیاراتصادی مب بر محوردانلین
جه منظور اسلا
اعلی مدنظر قراز
اساس برنامه چهارم که هدف گذاری رشد هشت درصدی (تهاکشوری که
کل منابع ارزى براى اين ر؛
برنامه به le ۸۱ مبلیرد دار 28۱ میلیارددلاردرآمد هزیته شده و شاعصس
صفحه 25:
سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ۱۸ تیر ۰۱۳۸۲ يس از
۰ سال بهدست رییس جمهور وقت «محمود احمدینژاد»
منحل و وظایف آن به معاونت برنامهریزی و نظارت
راهبردی منتقل گردید.
صفحه 26:
تاثیر سیاست های بر نامه های توسعه پنج ساله بر میراث فرهنگی
صفحه 27:
تاثیرسباست هاى برنامه هاى توسعه بنج ساله بر ميراث فرهتكى [ سوايق سو استاده از ميراث
© سال هاى اول اثقلاب ترهنگی در دوران پهلری به
ب Bi ay pS ay Gaga
در سال هاى بس از اتقلاب در ايران بحث ميراث فرهتكى دجار ركود | تاريخخئ حداقل مدتى از صحن
می شود بهره برداری های روزمره جدا
woe Bay ری یلآ
Keng wy DO و مر و ادا در وزارت علوم و آموزش .۰ | در جایعه و جتی خود دستگار
عالى ( وزارتخانه فرهنك و آموزش عالى ) 60000 میراث فرهنگی قراهم آید ( حجت ۱۳۸۰ می
& وزارت ای سره هدک ار ."ناتسا
een
oe 9861 OO دوش شده ود cate Ee el
ollie ga
©اشتفال ييش از عد اراد که به اد
يديد ب اور الاب
قرط خاصی ماع بر ادن لمان و عونت تقد
هراق Oe ها 1٩ هپس او پروزي GEA cats ap
LNG oo The eae)
های میراث فرهنگی به
way eames
براى تاييد ارزش هاى ميراث
فرهتگی از نقطه نظر اسلام
۱۳۸۰ وجود نداشت ( حبت
te
صفحه 28:
هدر تالون برنمهپتج سالهاول (۱۳۳۸,۷۲) و دوم(۸/-//۱۳)
توسعه قتصادی ۰ اجتماعی و فرهنگی نام از میراث فرهنگی به
ral pad Sta a go le
4
ارلویت مربوط به بلزسازى آسيب Sin fl بود
رشد بودجه در هر بعش در سال های جنگ و برنامه اول
بنج ساله محدود بود لکن حوزه میراث فرهنگی موفق شد
پردجه خود را که در سال ۱۳۲۱ حدود ۲۰۰ میلیون تماق
بود به حدود يك میلیردتومال تا سال ۱۳۷۰ افزایش دهد
ome) ۱۳۵۰ سس 6۳۷
ات قالش سب
رات کارهایانجام شدء در حوزهمیراث فرهنگی په
جشم نبايد و عملكرد سازمان ميراث فرهنكى به صورث
مبهمى درآيد . ( مصاحبه با اور آروجی )
حناسیت اما براه وپومجه ثشبت.
به عملکرد میراث فرهنگی در سال ۱۳۳۳
و در زمنی که برنامه تعدیل اتصادی را
می رد
2
آقاى مهندس كازرونى كه وزير وقث
مسكن مسئول سامائدهى سازمان
ميراث فرهتكى و آقای مهندس
اروجسئ از طرف مسازمان يرئامه و
بوفجه مسئول كمكك به اشان شدند
( مصاحيه اد Cad
صفحه 29:
در سال ۳۱ آقای مهندس بهشتی به ریاست Ogle میراث
فرهنگی درآمدند و آقای مهندس اروجی مشاور برنمه ریزی
.
آغازکارهای مطلعنی در راستای حل مشکلات میراث فرهنگی
این مطالعات پایه برنامه سوم توسعه شد
برای اولیسن بار موضوع میراث فرهتگسی با
رویکره مشارکت مردم دربرنامه پنج ساله
سوم در سه ماده ۱۹۹-۱۵-۱0۹ به طور
مفصل مورد توجه قرار گرفت
دلیل توجه به میراث فرهنگی در قانون
برنامه توسعه سوم
شورای برناسه ریزی فرهنگی که رياست
تن به عهدهآقای مهاجرانیبود در جلسات
هفتگی تخود که بای در ورد ۲۹ موضوع
فزهنگی بح م کرد
هر هفته یک گزارش در مورد میراث
فرهنگی ارکهامی شد به نجوی که تما
حاضران به بخث میراث فرهنگی علاقه
نشان دلدند ( مضاحبه با ردشیر اروچن )
4
آقایمهاجرانسی تحست تایسر ایسن
گزارشات طرح مبثاق حفاظ_ست اژ
خیرات فزهنگحی زا pg
نتيجه حضور ميراث فرهتكى در برثامة
شوم توننعهپزونگ شند فد رورکزه:
ترمنگی دولت سید محمد خاتمی
تثير به gs deo به ماگ
فرهثكى داشث . 3 مصاحبه يا اشير
eae
صفحه 30:
ماه ٩ ۱۵ - به منظور استفاده از ثوائمتديهاى
شوراهاى اسلامى شهب و روستا در انجام آمور
دینسی و فرهنگسی,. شوراهای مذتورعلاوه بر
وظلیف مصرحه در قانون ٠ تشكيل آنهاء موظف
به انجام وظايف ذيل هستئد.
اب -ساميت ومتارت مرسقا و هدري
بناهای فرهنگی و گلزار شهداه بهربرداری از
مراکز فرهنگی و هتری و ورزشی و تلاش برای
جلب همکاری مردم در ایجاد تأسیسات و
قاهای مورد
ج- همكارى در حفاظت از ابنيه و آثار تاريخى و
فرهتكى و بافتها و محوطه هاى فرهتكى. تاريتى
و ممائعت از تغيير كاربرى آنها.
ماده 1۹۶ - ..پانک مرگزی جبهوری اسلامی
ابا مقرراتی را معمول خواهد. داشت كه
بالكهاى كشور بتوائند درمبادى ورودى هوابي.
دريليىء زمينى. هتلها و دقاتر خدمات جهانكردى
dye ay ارو گردشگرانی که یه ار
آمدمائد اقدام کند. شمب نظام بانکیهمچتین
میتاند به ان گردشگران که قصد خروج از
کشوردارند. به شرط اه مدارک لازم ارزهای
itty dy pas
برنامه سوم توسعه اقتصادی»اجتماعی و فرهنگی
جمهورى اسلامى ايران
ماده ۱۶۶-۱۶۵-۱۶۴-۱۵۶
جهت جلب مشارکت مردمی از طریق ا
امکانات شوراهای اسلامی شهر و روستاها
توجه بیشتر به صنعت گردشگری بعنوان یکی از
صنایع سودآور و مفید جهت رفع وابستگی به
د رآمدهاى نفتى.
در دوره ابن قانون بود كه قانون تشكيل سازمان
ميراث فرهنكى و كردشكرى در تاریخ ۱۳۸۲/۱۱/۱۶
تصویب شد که نشان دهنده رویکرد سیاستگزاران
کشور به آثارتاریخی است
صفحه 31:
مده ۱۹۵ -به مور حقظ و عرامست لز میا هگن
کفوز اجه اد من شود
قلف- سازمنمیراث فرهتگی کشوز با اعد اجازه از ساد
فرماندهسی کسل نیروهای مسلح یگان پاسداران میرات
فرهتكى كشور را زيرنظر سازمان مذكور تشكيل دهد
ب- کل ه جراتسم عسوو حفازیهای خیزنجاز و
قاجاقجيان اموال تاريخى و فرهتكى به درآمد عمومى واريز
pall 38 Goudy spe dil gue
oly Ag آیمن نامه ای که یه پيشنهاد وزارت
فرهنک و اراد سلمی به تصویب هیلت وزیران می رسد
ابه شرح فيل به مصرف خواهد رسيدة
۱- پرداعت به کاشقان اموال قابجاق و اشخاص حقيقى و
حقوقی که در این زمینه همکاری می کنند. به عتوان حق
الکنف و پاش
؟- تأمين هزیته هایمربوط به تقوست اسر حفاظت از
ميراث فرهتكى.
متقول تاریخسی و فرهنگنی كنه برلى انجام
مطالعات, تعميراث و ساير موارد ضرور بسه ابران وارد مى
شود موکرل بسه اه گواهی ورودآثرمذکورمادره از
سوی سازمان مرا فرهنگی با دکر کامل مشخصات
خواهدبود
بای اولين بار تاد فرمندهی کل یروهای مسلح
ETS aes ge
نوت تشکیل نی a
تشکیل یگان میراث فرهنگی یکی از
ou مواردی.است که در باه سوم
تاکید شده بدا
نبودتیروهای متخصص به منظور صیلنت.
از میا فرهنگی کشور این امر وا با
موائع بسيارى مواجه كرد و آغاز قعال
قطعى ليروهاى متخصص حافظ ميراث
فرهنگی را به دور چهارم برنامه توسعه
شوق لبود وبا قعتاب: مدی رگا
پاسداران میراث فرهتكى در أخرير
روزهای برنامه سوم توسعه. الجام برنامه
ی ها بای سامت دهن لین ین به
توسعه گنجانده و بر
سال 84 موكول شد. ( عیرگزاری مبراث
Bin ب مصاحبه. با میدن مرعت ی
صفحه 32:
ماده٩ ۱5 - به متظور حسن اجرای وظایف مندرج در قانون إساستامة سازمان میراث
فرهنگی کشور مصوب ۲۸۳۱۷۱ در خصوص مرمت و احبای بافتها وبناهاى تاريخى
فرهنگی ادامات ذیل انجاممی شود
الف - رئيس سازمان مبراث فرهدكى كشور در شوراى عالى شهرسازى و معمارى ايران
و نمايتدكان آن سازمان در كميسيوئهاى ماده (9)إقانونتأسيس شورلى عللى شهرسازى و
معمارى ايران مصوب 1761/1/75 و اصلاحات بعدى[ تهران و شهرستاتها عضويت
she
ب - در شهرهای درای لت تاریشی ارزشمند...تشکیلات شهرداریه ayy تجدیدظر
ار مىكبرد و بدمنظور اتجام امور مربوط به حفاظت از بافت تاريخى ايزكوته
شهرهاسازوكار مديرينى مناسب در شهرداريهاى مذكور ايج مىكردد.
ج - شوراهای شهر درصدی از درآمد شهرداری هر شهر را مناسب با نز باهای
اریهی آن شهز ne) Sale Neel در شهرداری قرردهند عا با تظارت
واحدهای سازمان میات فرهتكى كشور در جبهت مرمت بناها. مجموعدها و بافتهاى
lan gat مجل بد بصرايد يرس
يلت مكلف اسث امكانات و شرايط لآزم جهث استفاده از منليع مللى و سرمايدهاى
lle و اعنبارات سازمائهاى فرهتكى بي نالمللى از قبيليونسكو براى توسعه امكانات و
حفاظت آثار ملى و ميراث فرهنكى رابا سرمايه كذارى اولبه داخلى تا بابان سال دوم برتامه.
سوم فراهم تماية
د -به نظور حفظ بلفت قدیسی و نستی منطقهجمازاق App ype agin
جماران و يبت حضرت امام خمينى (رء) طبق نقشه و طرحمصوب شورايعالى شهرسازي و
تملك املاك واقع در محدوده فرق الذكر و تبديل لذ به مجموعةاي فرهدكي و خخدماتى
.براى زائران و كردشكران داخلريو خارجى. شهردارى ثهرات موظف ابست اقدام لازم .را يه
عمل آورده و پس از تملک دراختیر موسسه تظهم و.نشر أثار حضرت لعام CD) Saat
aa
أرقك خلاء شوو سلؤمان هر شور
اعللى معمارى و شهرسازى اناس مي
شده بتراین در قانون tig چهلرم
توت کون ماما بترم
ee یت ان راد
رای که حشویت ساموت
فرهنگی در این شورا در برنمه چهارم
یی که ود زر وی
مرش دد ون پم نریم
اما متاسقانه خلاف ٌن صورت گرفت و
Bee soe ol
Bor ied pos Ges
es
شورایعالیشهرسازی تصویب ند
نينا مصاحبه با مود Sie)
Coie
Sie Ue حضور
صفحه 33:
اجرای قانون برنامه سوم توسعه
حجم وقایف سازمان میراث فرهنگی در برنمه توسعه سوم
به يكباره زياد شده بود اما تشكيلاث سازمانی
ود نتانست از پس اجرای درست برنامهتوسعه سوم برآید
¥
فرهنگی و سسازمان گردشگری که
موات فرهتكسى و كردشكرى و بس gle ge
ارياست جمهورى در
مائده بود
صفحه 34:
برنامه چهارم توسعه اقتصادی»اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی
lat
la ty at يقي تدا تكن
جمهورى اسلامى 1584-8480 )ايران داراى جدود ك5
بخش. 18 قصل و 750 ماده 3111 ماده از براه
سوم ).او أولين برنامه توسعه بنج ساله يسن از BE
سند چشم انداز ييسث ساله مى باق
درحدود 6 درصد از متن قانون برثامه توسعه به وائيم.
Sas و كعتر از لن ببه بحنث ميراث فرهتكن
پرداخته شده است.
ماده ۷۲ - دولت مکلف است به منظور توزیع متاسب.
مطالعات انجام شدهء سندملی آمایش سرژمین مشتمل پر
مسطوح ذیسل وال بای برناسه چهارم eS
اجرادرآورد
الف - سطح کلان شامل:
۳- راهبردهای خاصی مناطق و عرصههایی که به لحاف
میتی و دفاعی»حفاظت از متاییع طبیعی, محبط
زیست و میراث فرهنگی» دازای موقعیت ویژه میبشند.
در نظر كرفتن ميراث فرهنگی در سطح تصمیم
گیری های کلان(آمایش سرزمین) که به نظر
8 می رسد یکی از علل ن توچه روز افزونجه
میراث فرهنگسی در جهان و ايران و لبتسه
صنعت پر درآمد توریسم است.
صفحه 35:
مده ۱۰۹ - درلت موظف است به منظور حفظ و شناساندن
هویست تاریضی ابران و بهرءكبرى ازعناصر و مؤلفدهاى هوت
ايرائى به ويزه زهان فارسى. اقدامهاى ذيل را اجام دهد:
ب - بررسى و كردآورى نظام يافته تارینخ شفاهی. گویشها و
الهجدها. آداب و رسومعناصر فرهتك ملى و بومى.
ه - تقويث تعامل فرهتكها و زباتهاى بومى با فرهنك و ميراث.
معنوی ملی ومعرفی وجوه گوناگون فرهنگ بومی در سطح ملی با
رويكرد تحكيم وحدت مللی بسه ویژه در نظام آموزشی کشور
رسانهها و تولید محصولات فرهنگی و هتری.
ز - شتاسائى اصول و ضوابط شکل گیری معماری ارنی- سلامی
در شهرها وروستاهاى كشور به منظور معرفى ويزكيهاى هنرهاق
معمارى ابرانى اسلامى ازطريق اجام بزوهشهاى مورد ثياز
در قانون برنامه چهارم توسسعه رای نخستین بار
میراث معنوی ملی و حقظ میراث فرهنگی شا ملمو
جزو سیاستهای کشور قرار گرفت.
تطناسه صیانت از ميراث فرهتكى ثاملموس فر 17
اکتبر ۲۰۰۳ توسط سازمان يونسكوبه تصويب رسيد
و قائون الحاق ايران به اين کنوانسبون در تاریخ
۲ به تصويب مجلس رسيد. توجه به ین
ole را من نولا تتيجه #كييد و توجه جهانی ینه
ميراث قرهتكى ناملموس دانست.
Sas She dla ins Sod معنوى ايران شر
قهرست میراث جهانی را در ابتدای سل ۱۳۸۷ از
lt اين توجه است,
صفحه 36:
ده بند از ماده 6 1١ قاثون برنامه جهارم علاوه
بر بايدار شدن مواد 173-178 از برتلمه توسعه
سوم به موضوع ميراث فرهتكى كشور برداخته
ماده 114 - ديلت موظف استبه متظور اعتمام
میدن شاسایی: لته پووهنش» مرت
بردارى و معرفی میراث فرهنگسی
گشور و ارقء تون گردشگری, توليد ثروت"
اشعفازايسسى و مبقفلات فرعتفسي در
اقدامات زیر را در طول بنامه چهارم . به انجام
لف ستهیه و اجرای طرحهای مربوط به حملیت.
از مالکین متصرئینقانونی و بهره ردان آاز
تاريخي- فرهتكى و املاك واقع در حريم آنها و
مدیریست سمانده, ظارت ۶ درگ ار
فرهنگی-تاریخی مقول مجاز نا ان سا
ple obs
ایجاد و tas ath alg ag تخطاغنى
وايسته به دستكاههاى اجرابي.
جح ختاساين و مسحدسازى past el =
فرهتگسی در محدوده CP Sha alll jin
توسط دستگاه مجری با نظارت و یبد سا
فرهتكى و كردشكر
صفحه 37:
د - ایجاد و تجهیز پایگاه های میراث فرهنگی در آثار تارب
ae عد ن اصلی مرتبط با موضوع میرات
7
+ - شناسایی و حملیت از آثار فرهتكى تاريخى خوزه فرهتكي
Spo is allan pages ropa
Sea
اشهر يوه در ازيكستان - ويكى يديا
بارا ب مقيره امير اسماعيل سامائى US) بتلى 6 امام.
باميان دز افغاتستان- ويك يديا
صفحه 38:
و -به منظرر جلب مشارکت بخش خصوصی و تعاوشی.
سازمن میراث فرهنگی و گردشگری مجاز است بت به
صدور مجرز تأمین و فعالیت موزه های خصرصی و
تخصصى و مؤسسات مشاوره و كارشناسى مرتسط با
موضوع فعاليتهاى ميراث فرهذكى. كاركاههاى مرمست
آثار فرهدكى - تاريخى منقول و غير منقول. مؤسسات
مدیرست موزء ها و محوطه های تاریضی- فرهنگی.
شناسی اموال فرهتگی- تاریخی. کارگاههای
هترهاى ستتى و ساير مؤسسات خصوصى مرتبط با
ميراث فرهاكى لقدام نماي آيين تامد اعرليى لين بثف بيه
پیشنهادسازمانمیراث فرهنگی و گردشگری به تصویب
مؤسساث
ز-جه سازمان ميراث فرهتكى و كردشكرى اجازه:داده من
شود يه منظور اعطاى مجوز كاريرى و بهره بردارى
بن تاريخمى قابل احياء با استفاده
ae دایز
خارجى,صتدوق احباء و بهره بردارى از بناها و اماكن
تاریخی - فرهنگی را ایجادنماید. نها و آماکن تاریخی
قابل احياء به استنتاء تقايس املاك و انوال ملى به
ده opie
تشخیص مازمان مذکور از شمول
محاسیات عمومی مصوب ۱/۱/۱۳۹3عارج است.
پیشنهاد
به یی
صفحه 39:
صفحه 40:
موضوع ميراث ترهنگی. گردشگری و صنایع دستی که در برناسه سوم و
چهارم برای اولین بار مورد توجه خاص قرار گرفته بود در برناسه پتجم.
اتوسعه بسبار ضعيف در بنج بند از ماده 1١ فصل فرهنگ اسلامی - ری
هیده شده است
ماه 1۱ -سازمن مرت فرهگی: گرهشگری scl fie yeas ghiny
الف -ادامات تنونی در جهت امکان ایجاد مراکز فرهتگی و گردشگری و
انحوه تأسيس مراكز تخصصى غبردولتى را در زمينه مبراث فرهتكى از فيا
هاء مرمت آثار فرهنگی و تاريخى: كارشناسى اموال تاريخى و فرهتكى و
عمجنبن مراكزى جهت نظارت بر مراككز اقامتى» aad دفائر خدمات
مسافرتى و كردشكرى يا استاندارد لازم و شراط سهل و آسان را فراهم تمايد.
ب- از راه اتدازى موزه هاى تخصصى به ويه موزه هاى دفاع مقدس فو
شهدا توسط مؤسسات يا نهادهاى عمومى غيردولنى. تعاونى و بخشخصوصی
حمایت مالی تاد
اد مراکز حفظ آثر و فرهنگ سنتی عشابری و روستایی توسط
بخش خصوصى و تهادهاى عمومي غيردولنى و تعاونى با رعاييت موازين
أسلامى به منظور توسعه كردشكرى أن مناطق حمابت مالى تمايد.
مالكيت و حفوق قانونى مالكين بناها و آثار و اشباء تاريخى منقول
جهت حفظ. صبانت و كاربره مناسب آنها و اقدامات لازم جهت بيه آثار
فرهگی هنرى و تاريخى حمايت مالى و معنوى تما
- آثار فرهتكى تاريخى و ميراث معتوى حوزه فرهتكى
كشورهاى همسايه و منطنه و ساير كشورها به عنوان ميراث فرهتكى را
شتامابى و از آنها حمايت تمايد
صفحه 41:
م توسعهاقتصادی . اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
مباست های کلیبرنمه توسعه پنجم .
ETE Ras aol
امور علمى و فن آورى ٠ داراى ٠١ بند و زير بند
امور اجتماعى : دارای ۱۷ بند و زیر دی
امور اقتصادى . داراى ۳۸ ند و زیر ند
امور سياسى . دقاعی و اتتی.دارای ۷ بند و زیر بند
می aah
2
ترتیب توجهمیاست UNE
نو اقضای, مور رای قافی ومیتی -امر اجتماهی - مو تغل نآ
4
سیا ست های IS برنامه پنجم اقتصاد محور
كمتر ين در صد به لحاظ تعداد بند ها
زیر بند ها به امور فی
يسندو فير بت( حلود ۸/۲۷ دیصد) از سياستهاىك ل طور 27
Lag هي سسطيوبه صر فيل امرضوع میرلنقرهنگوو
گرهشگره مقر مکی ید
مور علمی و فن آوری 3 بند
لمیر ملمن نيا .3 درمند- امو یا دای وم
۳ درصد -امور فرهنگی با ۲۳درصد- مور اجتماعی با ۵/۴۳ دص
-امور قتصادی با ۸۱۵ درصد
موضوع مبراث فرهتكى و كر
ين بتد هاي امور علمى و
وری زا ه خود اختصاص هاده و كمتر ين در ae به امور
. اقتصادى اختصاص داده شده ا
نحوهتوزیع ۷ ند موبط با میراث فرهنگی و گردشگری را نسبت یه
هریک از اور ins عورد بررسى قرار دهيم
أمور سیاسی »دفاعی وامتیشی با ۳:۳۳
درصد- امور اقتصادی با ۲/۲۲ درصد
فرهنگی با ۵ درصد.
اصد -امور علمی و فن آوری با ۲/۲۲
اور اجتماعی با ۸:۱8 درصد - امور
صفحه 42:
نتیجه آنکه انتظار سیاست گذاران از موضوع میراث
فرهنگی و گردشگری بیشتر- نقش سیاسی . دفاعی و
امنیتی و سپس بترتیب نقش - علمی و فن آوری -
اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی می باشد .
