علوم مهندسی مهندسی شهرسازی

سیر اندیشه های لوئیس مامفورد

seire_andishehaye_louis_mamford

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سیر اندیشه های لوئیس مامفورد”

سیر اندیشه های لوئیس مامفورد

اسلاید 1: سير انديشه هاي لوئيس مامفورد

اسلاید 2: لوئيس مامفورد:لوئيس مامفورد در ايالات متحده متولد شد(1990-1895)موسس گروه برنامه ريزي منطقه اي براي مسكن نيويوركاستاد برنامه ريزي شهري در دانشگاه پنسيلوانيا در سال 1956-1915استاد مدعو ام.اي.تيمنقد معماري و شهرسازي و همكاري با مجلات تخصصينخستين كتابش داستان آرمانشهر در سال 1922مورخ تمدن بشري و متخصص عصر ماشين

اسلاید 3: فقط يك هنر عالي وجود دارد و آن هنر انسان شدن است. هر وسيله اي كه انسانيت را بيان كند و يا به تكامل انسان كمك كند،به هر صورت كه باشد هنر است.شهر مكان حساس عصر ما مطالعه شهر نه تنها در چارچوب فني بلكه از ديدگاه تاريخي و فرهنگي

اسلاید 4: جامعه مدني را از دو بعد آن – پوسته و هسته یا ظرف و مظروف- بررسی می کند. - در بعد فیزیکی، - محتواي اجتماعی ظرف یا پوسته شهر باید آن قدر انعطاف داشته یاشد که بتواند واکنش ها و کنش های جامعه را برتابد و به پرورش مدنیت کمک کند. شهر باید هرزمان که لازم باشد پوست بیندازد.رابطه ظرف با مظروف مستقيم، پيوسته و مداوم است.

اسلاید 5: از دید مامفورد، جامعه شهری نه منحصر به محتوای جمعیتی آن است و نه در پوسته فیزیکی آن محدود می شود. او اصل مطلب را در پویایی، تحول و تغییر شکل جامعه مدنی می دید. شهر در واقع دستگاه خودکار فرهنگ سازی است كه در آن ايستايي وجود ندارد.كاركرد جامعه مدني تبديل قدرت به شكل، انر‍ژي را به فرهنگ،ماده بي جان را به نمادهاي زنده هنري،توليد مثل بيولوژيكي را به خلاقيت اجتماعي است.

اسلاید 6: شهر نهادي است براي ابراز و تحقق شخصيت نوين انساني.ميان انسان و طبيعت، شهري و روستايي، شهروند و بيگانه تمايزي وجود نداشته باشد. شهر بايد نهادي براي مهرورزي باشد و بهترين اقتصاد براي شهر توجه و مراقبت از انسان و فرهنگ او فرض شود.ماموريت نهايي شهر اين است كه مشاركت آگاهانه انسان را در فرآيندهاي جهاني و تاريخي بيشتر كند .

اسلاید 7: الگويي براي شهر ارائه نمي داد اما نكاتي را در نظر مي گرفت كه در برنامه ريزي براي شهرها كارائي بسيار دارد.تاكيد او بيشتر بر پيوند مزاياي روستا و شهر بود و فناوري مدرن را براي از ميان بردن شكاف ميان شهر و روستا لازم مي دانست .

اسلاید 8: برنامه ريزي شهري بايد به روابط ارگانيك ميان مردم و فضاي زندگي آنها اهميت بدهد. جامعه ي ارگانيك جامعه اي منسجم و برخوردار از سازگاري كامل زندگي فردي در درون جامعه ي شهريدر نوشته هايش سه گرايش: طبيعت گرايي، تكامل گرايي،انسان گرايي وجود دارد.

اسلاید 9: امروزه در شهرها به نيازهاي عصر ماشين پاسخ داده مي شود. شهرها به جاي اينكه در خدمت مردم شهر باشد براي صنعت اتوموبيل سازي و استفاده هر چه بيشتر آن در سطحي بسيار وسيع ساخته مي شود. اتوبان را فضای ضد شهری، ضد انسانی و ضد فضای سبز می داند .شهر نه برای تسهیل در حرکت اتومبیل بلکه برای پرورش انسان و فرهنگ است. 

اسلاید 10: دو حرکت مکمل برای بازسازی شهرها پیشنهاد می کند: - جمع کردن ساخت هرزه و پراکنده حومه - کاهش متناسب تراکم ها (يعني تخليه بخشی از جمعیت شهر و ایجاد پارک ها، زمین بازی)لزوم ايجاد فضاهاي سبز ( پارك) يك بخش تفكيك ناپذير از محيط شهري نقش زيست محيطي داراي نقش اجتماعيتراكم زياد مسكن شهرهاي بزرگ ايجاد فضاهاي گسترده براي اوقات فراغت در خارج از حوزه نفوذشهرهاي موجود

اسلاید 11: فناوری را بخشی از فن فن حاصل اثر دو سویه محیط اجتماعی و نوآوری های فناورانه، که در قالب خواسته ها، هدف ها، ایده ها و همچنین فرآیند صنعتی است. مگاتکنیک /کلان فن بیوتکنیک/زیست فن پلی تکنیک/چند فنی در برابر مونوتکنیک/تک فنی مگا ماشین/کلان ماشینتمايز بين هنر و فن هنر به بيان احوال دروني انسان و تحكيم پيوندهاي اجتماعي مي پردازد : هنر بيان عشق است و فن تجسم قدرت. هنر ذهني است اما فن عيني. هنر اندامواره است و فن ماشيني و مكانيكي.كندوكاو در شخصيت قلمرو هنر است و چيرگي بر طبيعت هدف فن .

اسلاید 12: يكي از كتب كلاسيك و ارزشمند قرن 20بهترين كتاب سال 1961برنده نشان جهاني نويسندگي در 1972 ترجمه تحت اللفظي عنوان كتاب شهر در تاريخ كدام شهر؟بازگو كننده راز موفقيت و همچنين نابودي تمدن هاي جهان با توجه به مدارك تاريخيمدنيت و جامعه مدني در بستر تاريخ

اسلاید 13: با جلو رفتن بحث كتاب توجه نويسنده از مظروف –محتواي جامعه بشري- به ظرف يا پوسته.در بخش هاي پاياني كتاب عمده مباحث در زمينه نظم دادن به كالبد جسماني جامعه است.از ساختار جامعه انساني و اجتماعي ساخت شهرگذشته ما را رها نخواهد كرد و اگر زماني را صرف بازنگري گذشته نكنيم بينش كافي براي درك امروز و چيرگي بر آينده نخواهيم داشت بيرون كشيدن قواعد شهري گذشته و كاربرد آن در شرايط كنوني.بدون كنكاش در گذشته ذهن ما توان لازم را براي برداشتن گامي جسورانه در آينده نخواهد داشت.

اسلاید 14: شكل گيري شهركتاب در 18 بخش نگارش شده است:براي درك شهر به عنوان امري حياتي بايد به سرآغاز شهر بازگرديم.شهر را از همان آغاز پيدايش خود مي توان چنين تعريف كرد: بنايي است مجهز به وسايل خاص كه كالا و ساخته هاي مدنيت را در خود جاي دهد و آنها را ارسال دارد. شهر اين توانايي را نيز دارد كه ساختار خود را بر حسب ضرورت توسعه دهد تا بتواند نيازهاي متغير و پيچيده تر يك جامعه در حال ترقي و ميراث هاي آن را در بر بگيرد.ارزشمندترين اختراع گروهي مدنيت كه از نظر اهميت و انتقال فرهنگ پس از زبان قرار مي گيرد.

اسلاید 15: خاستگاه جغرافيايي شهر به عنوان يك اندام ويژه تمدن شهر حاصل بسيج وسيع نيروي حيات ،قدرت و ثروت بررسي نشانه هاي شهرمقايسه شهرهاي تمدن مصر، بين النهرين، مايا و سومرشهر نماينده درجه و ميزان جديدي از تمركز انساني و اهميت تازه اي در استقرار و مكان است.

اسلاید 16: بررسي ماهيت شهر كهن و توسعه عملكردهاي شهري تقسيم كار شهري وايجاد طبقات اجتماعيپيدايش شهر به صورت يك واحد خودكفا با همه اندام هاي متمايز و فعال آن،همزمان با توسعه فن نگارش و ضبط پايدار با خطوط نشانه اي،انديشه نگاري ،خط و نخستين ذهنيت عددي و نشانه هاي شفاهي

اسلاید 17: ظهور شهر يوناني تشريح فلسفه و تمدن يونان و اوضاع اجتماعي اين كشور پيش از اسكندر و دوره پس از آنتشريح دقيق انديشه هاي افلاطون، ارسطو و سقراط در مدل هاي اجتماعي و ساختار آرماني شهربررسي روند تاريخي و سير تكامل شهرهاي يوناني در ادوار مختلف

اسلاید 18: شهر رمبررسي تاريخي شهر رم و علل توسعه و تجزيه آنايجاد نهادهاي جديد در شهرسده هاي ميانه ،ظرافت در ريزه كاري ها،اهميت مسائل دفاعيشهرهاي سده ميانه تا سده هجدهم مي توانست همزمان ساختارهاي كلاسيك رومي،گوتيك،،رنسانس و باروك را بدون اينكه در مجموع كسالت آور،خسته كننده به نظر آيد در يك خيابان واحد،كنار هم بچيند.الگوي عمومي رشد شهر در سده هاي ميانه اين بود كه شمار زيادي شهرهاي كوچك در يك ارتباط فعال با شهرهاي همجوار به صورت پخش شده در منطقه درآيند.

اسلاید 19: ساختار قدرت باروك شهر قرباني مسائل ترافيكيگسترش بازرگاني و از هم پاشيدگي شهررشد شهر بازرگاني اهميت بازار و رشد اقتصادي شهر گسترش بازارشهر زغال سنگ اهميت كار و تجارت معدن،كارخانه و راه آهنبررسي حومه شهر مهاجرت به حومه ها براي دستيابي به چيزي كه در شهر از دست رفته بود.

اسلاید 20: نگاه به گذشته و دور نماي آينده مسئله انفجار شهري و كلان شهرها برداشتن محدوديت هاي كمي و پيش به سوي گسترش بي هدف: ما بايد اكنون شهرها را نه بر اساس جايي براي داد و ستد و يا دولت بدانيم،بلكه بايد آن را به عنوان يك ارگان اصلي براي بيان و تحقق شخصيت تازه انساني بپنداريمشخصيت انسان جهان واحد

اسلاید 21: دفاع از آزادي انسان در عين احترام به آنچه كه از گذشته در حال ساري و جاري است: چگونه من ممكن است لباسهايي را بر تن كنم كه به پدرانم تعلق داشته اند ؟

اسلاید 22: منابع: - مامفورد،لوئيس،مدنيت و جامعه مدني در بستر تاريخ،ترجمه احمد عظيمي بلوريان،موسسه خدمات فرهنگي رسا،چاپ اول 1381- مامفورد،لوئيس، فرهنگ شهرها،ترجمه عارف اقوامي مقدم،مركز مطالعاتي و تحقيقاتي شهرسازي و معماري،چاپ اول،1385- شوای، فرانسوا، شهرسازی واقعیات و تخیلات، ترجمه سیدمحسن حبیبی، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، چاپ دوم، 1384. -پاکزاد، جهانشاه، سیراندیشه ها در شهرسازی، ناشر شرکت عمران شهرهای جدید ، تهران، 1386.- شکوهی، حسین، دیدگاه های نو در جغرافیای شهری، سازمان مطالعات و تدوین کتب دانشگاهی ، 1373.- فکوهی، ناصر، انسان شناسی شهری، نشر نی، تهران، 1383.- مزینی، منوچهر، مقالاتی در باب شهر و شهرسازی، انتشارات دانشگاه ملی ایران، 1355.یار احمدی، امیر، به سوی شهرسازی انسانگرا، شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری، تهران، 1378.- http://www.nd.edu/Lewis Mumford a Brief Biography.htm-http://en.wikipedia.org/wiki/Lewis_Mumford

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید