علوم مهندسی مهندسی صنایع و مواد

سیستم های اطلاعات مدیریت (متد شیء گرایی)

systemhaye_etelaate_modiriat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سیستم های اطلاعات مدیریت (متد شیء گرایی)”

سیستم های اطلاعات مدیریت (متد شیء گرایی)

اسلاید 1: سيستمهاي اطلاعات مديريتhttp://www.Beiki.info

اسلاید 2: 2جلسه دهمObject Oriented چيست؟متد شيء گراييمزاياي شيء گراييتفاوت متد شيء گرا با روش ساختيافته چيست؟تعريف موجوديت (شيي) Objectمشخصه هاي اطلاعاتي و رفتار (عمليات ، روش )طبقه بندي موجوديت هاارتباط موجوديت هااصول شي گرايينهان سازي ( Encapsulation ) وراثت ( Inheritance ) چندريختي ( Polymorphism ) چرخه زندگي توسعه شيي گرا (Object Oriented Development Life Cycle)

اسلاید 3: 3جلسه دهمUML چيست؟نمودارهاي UMLنمودارهاي درخواست سيستم (Use Case Diagrams)نمودارهاي كلاس (Class Diagrams)نمودارهاي توالي (Sequence Diagrams) نمودارهاي همكاري (Collaboration Diagrams) نمودارهاي انتقال حالت ( State Transition Diagrams) نمودارهاي فعاليت (مدل سازي پردازشي) ( Activity Diagrams) نمودار اجزاء (Component Diagram) نمودار استقرار ( Deployment Diagram) مقايسه نمودارهاي متدولوژي هاي شيي گرا و ساخت يافتهتوانائي هاي UMLمثال

اسلاید 4: 4جلسه دهمObject Oriented چيست؟شيي گرايي لغتي است كه امروزه در صنعت نرم افزار باب شده است. شركتهاي نرم افزاري با درك كامل از مزاياي فراوان Object Oriented سعي مي كنند آن را در برنامه هاي خود وارد نموده و نرم افزارهاي خود را با اين روش توليد نمايند. در واقع امروزه بيشتر برنامه ها با شي گرايي توسعه مي يابند. اما شي گرايي به چه معناست ؟

اسلاید 5: 5جلسه دهممتد شيء گراييمتد شي گرايي يك راه متفاوت مشاهده برنامه هاست.با متد شي گرايي شما يك برنامه را به قطعات بسيار كوچك كه دراصطلاح آبجكت ( Object ) ناميده مي شوند تقسيم مي كنيد. آبجكت ها در يك برنامه كامپيوتري شبيه بلوكها در يك ساختمان مي باشند. همانطور كه از كنار هم قرار گرفتن بلوكها و ارتباط آنها با يكديگر ، ساختمان شكل مي گيرد ، يك برنامه كامپيوتري كه با روش شي گرا ايجاد شده است نيز از آبجكت هايي كه كنار هم قرار گرفته و با يكديگر ارتباط دارند تشكيل مي شود.

اسلاید 6: 6جلسه دهممزاياي شيء گراييبراي ساخت يك برنامه كامپيوتري مي بايست ابتدا آبجكت ها را بسازيم و سپس آنها را در كنار هم قرار دهيم. به محض اينكه تعدادي آبجكت اساسي را در دنياي كامپيوتر ساختيد مي توانيد به آساني آنها را كنار هم بگذاريد تا برنامه هاي جديد را ايجاد نماييد.يكي از امتيازات اساسي متد شي گرايي اين است كه مي توانيد يك بار اجزا را ساخته و بارها و بارها از آنها استفاده كنيد. مي توانيد از يك قطعه طرح يا كد شي گرايي كه در يك سيستم حسابداري ساخته ايد در سيستم هاي حسابداري كه در آينده خواهيد ساخت و حتي در ساير سيستم ها استفاده كنيد.

اسلاید 7: 7جلسه دهمتفاوت متد شيء گرا با روش ساختيافته چيست؟در روش سنتي ، ما از كاربران مي پرسيم كه چه اطلاعاتي را نياز دارند؟پايگاه داده اي را طراحي مي كنيم كه اطلاعات را نگهداري كند.صفحاتي را طراحي مي كنيم كه اطلاعات را بگيرد.گزارشاتي را چاپ مي كنيم تا اطلاعات را براي كاربر نمايش دهد.بعبارت ديگر ما بر روي اطلاعات متمركز مي شويم و كمتر توجه مي كنيم كه چه كاري با اين اطلاعات انجام مي شود يا رفتار سيستم چگونه است.اين روش Data Centric (مبتني بر داده ) ناميده مي شود.

اسلاید 8: 8جلسه دهمتفاوت متد شيء گرا با روش ساختيافته چيست؟مدلسازي داده اي مخصوص طراحي پايگاه داده و گرفتن اطلاعات خيلي مهم مي باشد اما انتخاب اين روش در زمان طراحي برنامه هاي تجاري با مشكلاتي همراه است.يك چالش بزرگ اين است كه درخواستهاي سيستم چندين بار تغيير خواهند كرد. با متد شي گرايي هم بر اطلاعات و هم بر رفتار متمركز مي شويم ، در نتيجه با اين روش مي توانيم سيستم هايي را ايجاد نماييم كه انعطاف پذير شده اند تا اطلاعات و يا رفتار را تغيير دهند.

اسلاید 9: 9جلسه دهمتعريف موجوديت (شيي) Objectبطور خلاصه مي توان گفت كه يك برنامه نرم افزاري تشكيل شده از مجموعه اي از اطلاعات و رفتارها.يك برنامه نرم افزاري كه با روش شي گرا ايجاد شده است مجموعه اي است از آبجكت ها.از دو جمله بالا مي توان نتيجه گرفت كه :مجموعه آبجكت ها = مجموعه اطلاعات و رفتارها (عمليات يا پردازش)بنابراين يك آبجكت را مي توان به صورت زير تعريف كرد :هر آبجكت قطعه اي از برنامه است كه مقداري اطلاعات و مقداري رفتار را در خود ذخيره كرده است.

اسلاید 10: 10جلسه دهمتعريف موجوديت (شيي) Objectموجوديت چيزي است كه داراي :رفتار (عمليات يا پردازش)حالتو مشخصهمي باشد[Grady Booch, 1991]

اسلاید 11: 11جلسه دهممشخصه هاي اطلاعاتي و رفتار (عمليات ، روش )رفتار يك كلاس موجوديت : شامل عمليات و روشهائي است كه موجوديت ها با همديگر ارتباط متقابل برقرار مي كنند.مشخصه هاي اطلالاعاتي: بيانگر داده ها و اطلالاعاتي است كه هر يك از موجوديت هاي كلاس موجوديت دارندنام كلاس موجوديتمشخصه هاي اطلاعاتيرفتار موجوديتOrderorder numberorder dateorder statusetc.add ordermodify orderdelete orderdisplay statusetc.

اسلاید 12: 12جلسه دهمطبقه بندي موجوديت هابستگي به سطح بررسي و جنبه ديدگاهي تحليلگر دارد

اسلاید 13: 13جلسه دهمطبقه بندي موجوديت هاموجوديت هاي با ساختار داده اي مشابه ( Attribute ) و رفتار و عمليات مشابه ( Operation )در يك كلاس گروهبندي مي شوند.هر كلاس يك مجموعه متناهي ممكن از موجوديت ها را شامل مي شود.

اسلاید 14: 14جلسه دهمارتباط موجوديت هاموجوديت ها بوسيله ارسال پيام با همديگر ارتباط برقرار مي كنند و هر پيامي كه از سوي موجوديت مشتري ( Client ) به موجوديت سرويس دهنده ( Server) ارسال مي شود يكي از متدها (رفتارها) فعال مي شود.Orderorder numberorder dateorder statusetc.add ordermodify orderdelete orderdisplay statusetc.Customerdisplay order statusof order 23161MESSAGEREQUEST(containing name of request behaviorand attribute needed by ORDER)

اسلاید 15: 15جلسه دهماصول شي گراييمتد شي گرايي داراي 3 اصل است و هر محيط يا زبان برنامه نويسي كه قادر به تامين هر 3 اصل باشد بعنوان يك زبان كاملا شي گرا شناخته مي شود.نهان سازي ( Encapsulation ) وراثت ( Inheritance ) چندريختي ( Polymorphism )

اسلاید 16: 16جلسه دهماصول شي گرايينهان سازي ( Encapsulation ) در سيستم هاي شي گرا اطلاعات و رفتارها را در يك آبجكت بسته بندي مي كنيم. اين امر بعنوان نهان سازي شناخته مي شود. اينكه چه اطلاعات و رفتارهايي را در يك آبجكت قرار دهيم بسيار حائز اهميت است. در اين مورد تحليلگران سيستم بايستي با تيزبيني آبجكت ها را شناسايي و اطلاعات و رفتارهاي هركدام را مشخص نمايند.يك اصل كلي را در تقسيم بندي آبجكت ها بايد در نظر گرفت : بايستي تغييرات آتي نيازهاي سيستم را پيش بيني نمود و مشخص كرد كه هر تغيير بر روي كدام رفتارهاي سيستم تاثير خواهد گذاشت ، آنگاه آن رفتارها را در يك آبجكت قرار دهيم.

اسلاید 17: 17جلسه دهماصول شي گرايينهان سازي ( Encapsulation ) در هر صورت در يك برنامه شي گرا كه بصورت جداگانه توسط دو گروه ساخته مي شود ممكن است آبجكت هاي متفاوتي چه از نظر تعداد و چه از نظر اطلاعات و رفتارهاي كپسوله شده در آنها ساخته شود.اگرچه آبجكت ها بصورت مستقل از هم ساخته مي شوند اما آنها مجبور به برقراري رابطه با هم خواهند بود. هر آبجكت براي بروز رفتارهاي خود ممكن است به اطلاعات آبجكت هاي ديگر نيازداشته باشد. اين اطلاعات معمولا توسط آبجكتي كه رفتار اين آبجكت را فراخواني مي كند به آن ارسال مي شود.

اسلاید 18: 18جلسه دهماصول شي گرايينهان سازي ( Encapsulation ) براي مثال يك حساب بانكي را بعنوان آبجكتي از يك سيستم بانكي در نظر بگيريد :يك حساب بانكي شامل اطلاعاتي همچون شماره حساب ، تراز جاري ، نام صاحب حساب و مشخصات او ، نوع حساب ، نرخ بهره و غيره مي باشد.همچنين رفتارهايي چون باز كردن حساب ، بستن حساب ، واريز پول به حساب ، برداشت از حساب ، تغيير نوع حساب وغيره را خواهد داشت.در نتيجه همه تغييرات سيستم بانكي كه مربوط به حسابها مي باشد مي توانند به آساني در آبجكت حساب انجام شوند و زماني كه در آينده لازم باشد تغييراتي در اطلاعات يا رفتارهاي حسابها انجام شود اين تغييرات فقط آبجكت حساب را تحت تاثير قرار خواهندداد و نيازي نيست تا همه جاي سيستم را زيرو رو كنيم و هركجا نشانه اي از حساب ديديم تغييرات را اعمال نماييم.بنابراين مهمترين مزيت نهان سازي اين است كه تاثيرات اعمال شده به سيستم را محدود مي كند.

اسلاید 19: 19جلسه دهماصول شي گرايينهان سازي ( Encapsulation )

اسلاید 20: 20جلسه دهماصول شي گراييوراثت ( Inheritance ) دومين اصل اساسي شي گرايي، وراثت است.در سيستم هاي شي گرا وراثت به شما اجازه مي دهد تا آبجكت هاي جديد را بر پايه آبجكت هاي قديمي ايجاد كنيد.آبجكت فرزند ( Child ) ويژگيهاي يك آبجكت والد (Parent) را به ارث مي برد. اين ويژگيها شامل اطلاعات و رفتارهاي آبجكت والد مي باشد. نمونه هاي وراثت در دنياي طبيعي نيز وجود دارند.

اسلاید 21: 21جلسه دهماصول شي گراييوراثت ( Inheritance ) يكي از مزاياي اصلي وراثت ، سهولت در نگهداري سيستم است.سيستمي بزرگ با صدها پنجره محاوره اي را در نظر بگيريد :روزي كاربر درخواست يك پيغام انصراف بر روي تمامي پنجره ها يا قرار دادن آرم جديد شركت در گوشه همه پنجره ها را مي دهد. در يك سيستم بدون وراثت ، ما كار خسته كننده اي داريم كه بايد به تك تك پنجره ها رفته و تغيير را در اطلاعات يا رفتارهاي هر پنجره بصورت جداگانه اعمال كنيم. اما اگر سيستم ما شي گرا باشد ما همه پنجره ها را از يك والد مشترك به ارث مي بريم بنابراين فقط نياز داريم تا به آبجكت والد رفته و تغيير را فقط در همان آبجكت اعمال كنيم همه پنجره ها بطور خودكار تغييرات را به ارث مي برند

اسلاید 22: 22جلسه دهماصول شي گراييوراثت ( Inheritance )

اسلاید 23: 23جلسه دهماصول شي گراييچندريختي ( Polymorphism ) چندريختي بدين معني است كه يك آبجكت مي تواند در ازاي دريافت يك عمل ويژه ، رخدادهاي متفاوتي را از خود نمايش دهد.بعبارتي ، زماني كه يك پيام به آبجكتي ارسال مي شود بسته به اينكه اين پيام از طرف كدام آبجكت فرستاده شده است، آبجكت گيرنده پيام مي تواند رفتارهاي متفاوتي را از خود بروز دهد. با وجودي كه متن پيام يكي است بنابراين براي اينكه آبجكت گيرنده بداند بايستي كدام رفتار را از خود بروز دهد مي بايست آبجكت فرستنده را تشخيص دهد و اين از طريق ارتباطات ميان آبجكت ها ميسر مي شود.

اسلاید 24: 24جلسه دهمچرخه زندگي توسعه شيي گرا (Object Oriented Development Life Cycle)چرخه زندگي توسعه شيي گرا (متدولوژي شيي گرا) با نمايش و مدل سازي موجوديت هاي سيستم شروع شده و با فازهاي تحليل ، طراحي و پياده سازي همراه است.

اسلاید 25: 25جلسه دهمچرخه زندگي توسعه شيي گرا (Object Oriented Development Life Cycle)تحليل سيستم : خلاصه اي از سيستم كه با توجه به محيط پيراموني سيستم بايد چه باشد؟ در واقع رفتار وظيفه اي سيستم را نشان مي دهد. تحليل بايد نيازمندي هاي سيستم را با دقت شناسايي و در مدل وارد نمايد.طراحي سيستم : طراحي سيستم به دو فعاليت طراحي سيستم و طراحي موجوديت تقسيم مي شود :تمركز بر اينكه سيستم بايد چگونه ايجاد شود و چگونه كار كندمعماري سيستمساختار داده و پردازش ها (طراحي موجوديت)پياده سازي سيستم :كد كردن برنامهدستورالعمل هاي دسترسي به پايگاه داده

اسلاید 26: 26جلسه دهمچرخه زندگي توسعه شيي گرا (Object Oriented Development Life Cycle)تكنيك و مدل هاي متدولوژي شيي گرا :تكنيك ها و مدل هاي شيي گرا براي تحليل و طراحي به صورت استانداردي توسعه يافته اند كه به زبان مدل سازي يكپارچه (UML) معروف است.

اسلاید 27: 27جلسه دهمكاربردشرحنمودارتحليلبيانگر نيازمندي هاي وظيفه اي يا چه بودن سيستم استUse-Case Diagramطراحيساختار ثابت داده هاي سيستم و پردازش هاي مربوط به آنها را نشان مي دهدClass Diagramطراحيمدل پوياي ارتباطات بين موجوديت ها را نشان مي دهدSequence Diagramطراحيمدل پوياي اينكه چگونه موجوديت حالت خود را در برابر پاسخ به رخدادها تغيير مي دهد را نشان مي دهد.State Diagramطراحيتوالي پردازش روي داده ها را نشان مي دهد كه با فعاليت هاي شرطي و موازي همراه است.Aَctivity Diagram

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید