صفحه 1:
آموزش برای چیست؟
آیا آموزش بر نابرابریهای اجتماعی غلبه می کند؟
چه سیاستهایی را باید برای تشویق شرکت وسیع در آموزش عالی
انطباق داد و سپس اجراکرد؟
آيا فناوريهاى مد مدرن جامعه را به صورت مدرسه زدائى مى برد يا
به صورت روندی واقعی در می آورد؟
در کلاسهای الکترونیکی طرح و برنامه پنهان تاموزشی یعنی چه؟
آيا كالج ها و مدارس بايد تاكيد را بر توسعه هوش عاطفی بگذارند؟
صفحه 2:
سیاست آموزشی اغلب در باره چیزی بحث یا می اندیشد که
بطورت متنی نوشته شده روی یک کاغذ به صورت قانون
در آمده باشد.
سیاست آموزشی تنها عبارتی روی تکه ای کاغد است که
قصد و عملی را نشان می دهد.
اين مساله در مورد سیاست مهم است (یعنی قصد و عمل).
‘sal
سیاست را می توان یک فرایند دید
فرایند پویا
صفحه 3:
پویایی سیاست
پویایی سیاست از چند چیز ناشی می شود:
تضاد بین سیاست گذاران
0. تضاد بین اجراکنندگان (درباره اهمیت امور و مشکلات
رسیدن به هدف های مطلوب)
©. تقسیر سیاستها یک فرایند فعال است ( معمولا سیاستها
مستعد تفسیر های متعدد هستند)
عمل به سیاست فرایندی پیچیده است
©. سیاست هم نوشت و هم اجرا است هم لغت و هم لول
است
صفحه 4:
سیاست های آموزشی چطور درست می شوند؟
سه مرحله در. سطح ملی برای درست شدن سیاست
آموزشی به قول راين ۲9):
مشکل یابی (تعریف و مشخص کردن نیازها)
©. تجهین و بسیج ساخت برای اجرا (توسعه موسسعه های
تحقيقاتى و تحقيقات)
©. دستيابى به وضعى كه سياست كذارى در برابر معماها
و ازش ها قرار. می گیرد (تعیین اينکه آموزشی تحت نظر
دولت باشد یا وزارتخانه يا دولت محلی یا مدرسه)
صفحه 5:
بدلحموصل بعاد يك
انتقال به اجراکنندگان از ( از طراحی به اجرا) \
تعلق خاطرهاء تفسيرها و
خواسته هاى سياست گذاران
صفحه 6:
تعریف سیاست آموزشی
سیاست آموزشی یعنی مشخص شدن اصول و کش های
مربوط به امور آموزشىء که اهداف مطلوب را دنبال
میکنده پا بایستی دنبال کنند یا اهداف مطلوب را طراحی
می کنند
صفحه 7:
سیاستگذاری آموزشی چیست؟
آنچه دانشجویان تجربه می کنند در حقیقت تجربه یک
سیاست آموزشی است که روی انها پیاده ده است
دانشجويان بخشى از سياستهاى أموزشى اند جه در دانشكاه
و چه در مدرسه
بنابر اين:
سیاستگذاری آموزشی با ترکیبی از تعاملات رو در رو یا
مطالعات مستقل بدست می آید
صفحه 8:
سیاستگذاری آموزش مجازی
شرایطی است که در آن تعاملات رو در رو مانند
همشاگردی» همکلاسی... تقریبا وجود ندارد و از راه
وسائل ارتباطاتی جدید آموزش انجام می شود
صفحه 9:
حرکت از آموزش طبقه ای به آموزش نخبه گرا
و توده ای
اصطلاح مدرسه : فراغت
هزینه بالای آموزش
آموزش به معنای مهارت و یادگیری غیر انتزاعی
عدم دسترسی به متون
صفحه 10:
توسعه تعلیم و تربیت در اروپا
آموزش و پرورش اجباری
افزایش هزینه دولت بر آموزش
افزايش سن ترك مدرسه
آموزشه به مثابه حوزه دخالت دولت
انجام آزمون های مختلف برای ورود به ارتش و وزارتخانه
ها
صفحه 11:
“Ze ۳ .2
رهيافت سياستكذارى توده كرا
دسترسی تعداد بشتری به امکانات آموزشی: حذف شهريه و
استفاده صرف طبقات بالا
بالا بردن سن ترك مدرسه تا ©) سالكى
تعهد نسبت به برابری فرصتها در آموزش و پرورش
صفحه 12:
دلایل رد برخی سیاستهای نخبه گرایانه
* ترک تحصیل در نتیجه زمینه طبقاتی بوده تا عملکرد
تحصیلی
۰ آزمون استعداد تحصیلی ارزیابی دقیقی از عملکرد تحصیلی
همه ندارد.
صفحه 13:
تاثیرات اقتصادی و اجتماعی رهیافت توده گرا
کاهش نیروی کار ارزان
کاهش فاصله طبقاتی
تحت تاثیر بودن سیاستگذاری آموزش و پرورش از کمبود یا
افزایش عرضه نیروی کار
تاثیر افزایش بیکاری و کاهش درامد بر آموزش و پرورش
راههای سعی در کاهش هزینه های آموزش دولت: مدارس
خصوصی
آیا رابطه ای بین کاهش هزینه های دولت و خصوصی شدن مدارس
وجود دارد؟
کارانی در مقابل عدالت؟؟
صفحه 14:
مقایسه سیاستگذاری آموزشی در جهان
در همه جا آموزش و پرورش حوزه عمده سرمایه گذاری است
اختلاف در شیوه ساماندهی
اختلاف در جمعیتی که سطوح و انواع آموزش را دریافت می کند
انواع نظام های آموزش : متمرکز: مانند فرانسه» دنبال كردن برنامه
آموزش ملی
بسیار غیر متمرکز: امریکا
تامین بودجه: حکومت محلی اکثریت بودجه جکومت فدرال (10)
درصد بودجه
گردش وجوه تامین مالی سیاست آموزشی را نشان می دهد: مایلات»
دولت محلی؛ مدارس خصوصی. مدارس خود مختار
صفحه 15:
آموزش عالی در جهان
* نظام متمرکز: تمامی بازیگران مامور دولتی اند فرانسه
* نظام غیر متمرکز: بخش عظیمی از بازیگران» امریکا
٠ نظام نیمه متمرکز: انگلستان» وجود معیار استاندارد
ارزیابی »
صفحه 16:
آموزش و پرورش و نابرابری
گسترش آموزش و پرورش همراه با امرمانهای دموکرباسی
آموزش و پرورش خود یک فضیلت اخلاقی است: رشد
تواناییها و قابلیتها
نقش آموزش در کاهش نابرابریها و فاصله ثروت و قدرت؟
تغییر
یا نقش آموزش و پرورش در بیان و تاکید مجدد بر نبرایها
و نه تغيير
صفحه 17:
مطالعات کلمن
* زمینه اجتماعی و خانوادگی عوامل موثر بر عملکرد
تحصیلی
* نابرابریهای ناشی از اختلاف قومی
صفحه 18:
چگونگی استفاده از تحقیقات در سیاستگذاری
٠ مطالعات کلمن: بررسی نیم مهارتهای کلامی و غیره میلیون
دانش آموز و معلم
* نتیجه: زمینه اجتماعی و خانوادگی عوامل موثر بر عملکرد
تحصیلی
٠ يبامد مطالعات: تغییرات در قانون
۰ عدم تاثیرمنابع مادی در تفاوتها و عملکرد آموزشی
» تاثیرزمینه های خانوادگی و اجتماعی در عملکرد آموزشی
٠ دانش آموزان فقیر همکلاس ثروتمندان موفق ترند» مدارس
مختلط الطبقه موفق ترند. چرا؟
صفحه 19:
نقد مطالعات و استفاده یا عدم استفاده از آن در
سیاستگذاری
روند پژوهی نباشد
مربوط به یک مقطع زمانی خاص نباشد
با مطالعات دیگری تکمیل شود
مطالعات ژرفانگر نشان داد مدارس در پیشرفت تحصیلی
نقش دارد
کیفیت کنش متقابل دانش آموز و ales
جوهمکاری و مراقبت
صفحه 20:
صفحه 21:
چگونگی استفاده از تحقیقات در سیاستگذاری
* روتر: تاثیرات قبل ار مدرسه و خارج از مدرسه بیش از
همه
* روتر: کار معلمان» مجموعه انگیزه های کاری» در
مدرسه. این تاثیرات را کم می کند.
* سول لثباتتاثیر لساسیپ یشرفتلموزشیو شغل از
زمینه خانوادگی و عولملغیر مدرسه لی
* برنشتاین: قالب های زبانی: قالبهای زیانی
صفحه 22:
آموزش و ارتباطات فناوریهای جدید
* اقتصاد دانش محور و نظام آموزشی
* تأثیر فناوریها بر نظام آموزشی
* تاثیر استفاده از فناوریهای آموزشی بر. اقتدار سنتی
بازیگران آموزشی ( معلم و استادو ... زمان و مکان
آموزشی)
صفحه 23:
خصوصی سازی آموزش
