صفحه 1:
صفحه 2:
اتمه 00 لم
سيرى در سيرة
ب (ewe
۳۹ نز ۳ (علیهم السلام
نام نز : سیر مت J ۳
| مرتضی مطهری
نويسنده : ~
دوب
صفحه 3:
مقايسه روش امام حسين (ع)با ساير ائمه(ع)
صفحه 4:
ves) را ار ار
تقیه نکرد. اگر تقیه حق است , چرا امام حسین(ع) تقیه نکردو اگر حق
ا ان
ديكر هم بين سيره ى معصومين(ع) تضاد و تناقض ظاهرى ديده ميشود.از
ا ا ا ا 0
حجت است.بس ما در عمل جه كليم وتات كدام ينار ابل اكه
ميشود:جون شيعه يك بيشوا و چ
RCCL) ا ا ا ا ا ا ا ا 0
وسيله خوبى است براى آن كسى كه دين را وسيله مقاصد خود قرار مى دهد؛
mes CeC MDS] ا ل ا ل 00 eSB
.مورد به خصوص شاهد مياورد
صفحه 5:
اتفاقا نقطه قوت شيعه در همين است.يى پیشوا اگر
فقط 23سال در ميان ما باشدء جندان تحولات و
تغییرات و موقعیت های مختلف برایش پیش نمیاید
که ما وی را در همه حالات الگوی خود قرار
دهیم,ولی 2 Serre | ya ac oR Vr) پیشوای معصوم
ور ار ی از ات تا سا سس ره
loibley be a |, Llad ul U> ۳
اسلام آشنا میشویم و از جمود و خشکی نجات پیدا
صفحه 6:
از طرف دیگر,دین مردم را نسبت به مقتضیات زمان
ال کر آرت ال رک ار رام
متعدد شدند و در مجموع زمان برخورداری از پیشوای
eve] Revaper Tra (a) TOES ا 0
دین را از آنچه که مربوط به مقتضیات زمان است جدا
كد اليه يك لسله شبن 6 2 لت
ese ReSee) ا ا ل كم
وجه قابل تغيير نيست؛زيرا ناظر بر مصالح كلى و
.عالی بشریت است
صفحه 7:
مثلا پیامبر(ص) زندگی فقیرانه ای داشتند ولی اما
صادق(ع) چنین نبودند.امام در جواب کسی که به
نحوه زندگی ایشان اشکال میگرفت,میفرمایند:
كه هر دو عمل ما مقتضى زمانة ار
.دستور اسلام است همدردى و مساوات است
بس يكى از طرق حل تعارضات در سيره ها و حتى
Je) 2 ae ee
.مقتضیات زمان میباشد
صفحه 8:
مشكلات على (ع)
میدانیم علی(ع) پیوسته در زمان خلافت خلفا از
بیان اینکه خلافت.حق مطلق اوست,خودداری
صفحه 9:
الا ای یط ENG ار و
tr Neen CC Te mU LC ar MOTE MONT Cees 0
طرفداران عتمان مثل مغاويه نير شركت (الشترى Ferre Pee
از كشته شدن وى بهره بردارى كنند.تفاوت مخالفان على(ع) با
مخالفان بيامبر(ص) در اين بود كه مخالفان ييامبر(ص) كافر
بودند و علنا شعار ضد اسلام ميدادند؛اما على(ع) با يى عده
Deore FE رای سا
.هدفهايشان ضد اسلامى
ا 00
meee ما را را ار
صفحه 10:
ed ا ا ا ا ل ل
reer SCI امم 0
ee ETT) ا |
eoreTl evens Welle eee lad hn 100 رن wollyp
RP Crevice re eee STS O yey mCP See) Cv cee ra
CPC not ace bl (ey peel eee es evi RL CRUE
3x5) 8 ces o5ley ار در لس لصي ييا بالك
ا ا ی
میشناخت و با روح اسلام آشنایی نداشت.یک طبقه ی مقدس مآب و
SIEE rior) LE pear را
.پیامبر(ص) را
صفحه 11:
علی(ع) در چنین رمانی علاخت رابه دست میگرد و اینان در
صفین و خدعه ی معاویه برای اولین بار صراحتا جلوی علی(ع)
و
ees er COED ESTs ey رن بر اسان
esr) eon ee رت رال تست و ال
۷
Reon Sor mover trent e eis tae rrr cal (a) es
هرگز به خدا و پیغمبر(ص) دروغ نمیبندم و چیزی را که خلاف
.شرع نیست,نمیگویم که خلاف شرع است
1
صفحه 12:
0 erat Eee Perea Pes
Pe] BSCR IEC EEUE Ur ORL ا ا In] Fy
fot pee Toe) Yl meee every meer Vin) em By
سوم آنها جهالت آنهاست,و به همین علت
BOOP Ter] Sl be a Cs Ogee
صفحه 13:
خر ریک دای انعر رس سرت الما
مدارا کرد.ولی کمکم حذب وفرقه ای تشکیل دادند
ومذهبی در دنیای اسلام بدعت نهادند و برای مذهب خود
از رای ار (SG syst ESE) Et
است هر کسی مرتکب کناه کیره شا pS cso]
Cel Merve ase MO rLEY) 1 کر
.حکومت یاغی شدند
حضرت آنها را به سگ هار تشبیه کرده که هرکس را گاز
ا ا REE
آنها بود زیرا که غیر او جرات نمیکرد بر آنها شمشیر
صفحه 14:
ل 04955
مستله ای که از قدیم AG ACES Sev] GASP eo)
م رک اي
با ۳
صلح طلب و دیگری طبعا جنگ طلب بوده استو اصلا دو روش
rCoe et SOON | Epi eY) Eevee] BIg =U) Fre 200
0
vir. cul 51 52 ا ا 0
ee mes تا dies op eto ED
اجازه ی جنگ میدهند,ولی باز هم پیمان صلح حدیبیه را امضا
صفحه 15:
ره
جنك با ديكران.مخصوصا مشركان براى از بين بردن شرك كه بر افراد
Fee een eer ee Neary veer
ا Deere PR COS Tee Dw RCE Sea Cac rime
facets re SE CRC) eS oM nee dtows Wee Leet cy
eter Se ae eae Ce case ee lt camer Reed)
فرق میکند و ان اين است که شخصی در قلمرو کفار زندگی کند و محیطش
Cae eC pS er Sn is eee) se cnP Tee eS) ۱
بايد بجنكّد و اكر كشته شود اجرش مثل شهيد است.مورد ديكرءقتال اهل بغى
ا ا ا ا ۱
كردوكرنه بايد با ظالم جنكيد و از مظلومدفاع كرد.مورد اخر هم مسئله قيام
.خونين براى امر به معروف و نهى از منكر است
صفحه 16:
مستله ديكّر كه در بحث جهاد مطرح ميشودءمسئله ى صلح است؛يعنى
ان كيد و ل المت سراما ٠ شرطايك Mn
tree) ا ل ا ل طن
ال ا ۳
نموده كسب قدرت نمايندءيا اينكه صلح نقشه اى است براى جلب يى
en ee (re yee rc 0 سار
.اورد.هروقت این جهات منتفی شد ادامه دادن صلح,جایز نیست
1
iroq | pvar were epee ise eal by اه با
RC OCI be nie Pde teen ees be PCIEU Eee Mee er
.پیروزمند است
صفحه 17:
تفاوت های شرایط زمان امام حسن(ع) وامام حسین(ع)
dele ee را اد ار را
yo JS w (E) uur pll yloj 59 elS pn ails
Raeevre ar -1 0] 6b Cee) OL peeve] Fe 1
ان هم بيعتى كه يزيد به والى مدينه دستور داده بود كه
بدون هیچ رخصتی از امام حسین(ع) بیعت بگیرد,ولی از
امام حسن(ع) تقاضاى بيعت نشد و طبق تاریخ. کسی از
\CP ee ا ا ا ا ا 0 2
ا رک ان
.مسئله در جریان کار امام حسن(ع) وجود ندارد
صفحه 18:
عامل دوم قيام امام حسين(ع) دعوت كوفه يود.به عنوان رى شهر اک
حسین(ع) جواب ان هجده هزار نامه را نمیداد مسلما در مقابل تاریخ محکوم
ROW I PRE Eva Pegi gy VP rg tg و
تاريخى براى ايشان اتمام حجت و اعلام امادكى شده بوذ؛امارذز كوفه ى امام
ا ا ا ا ا ل
بر خلاف شده بود و مردم كوفه نشان داده ee Ee Sener
4 ل
ee rie ا ۱
میکرد؛زیراکه در اين 20 سال حکومت معاویه ماهیت او معلوم شده بود و
۱
ا ا Peer Ice
بر sib
صفحه 19:
با ار اک(
1
و eat trae لي م
CE ee nr gn eran od RIE PEN FO Cg | PIPPI ZED
CROC Cae rea geen aon eS. Ce ec eM Rea cates.
RUC Ce aee rece Meret Sree Comes Ie
شیعیانت هم که امان داده است,و وعده ی بخشیدن مالیات بخشی از کشور
۱
صلح کرد دست معاویه رو شد و تاریخ,او را محکوم کرد ونشان داد که ادم
.دغلبازی است و خودش هم گفت که من برای حکومت جنگیدم نه برای دین
صفحه 20:
Blain S (€) yaw> elol oS cul el 559 5 alie
1۳ بسيار رسا 022006 فرمود:كسى كه
ظالمى را ببيند كه حرام خدا را حلال كرده ودر
LEV) 0 ام ا گناهکار است.اما
براى امام حسن(ع) اين مسئله مطرح نيستنزيرا
هنوز ماهيت معاویه 0 است و میبینیم که
ا ل ا ا FIC ee
ذا ا ا اال 00-0
باید صبر کرد,یعنی اگر حضرت زنده میماند اونیز
.مانند امام حسین(ع) قیام میکرد
صفحه 21:
مواد قرار داد صلح نيز جنان كنجاده شد كه افتضاح دستكاه اموى را بهتر
ل 0
کتاب خدا و سنت پیامبر و سیره خلفای صالح.2-پس از
۱
حسین(ع) است؛یعنی این صلح موقتی است.3-معاویه باید لعن
Cree (a es و
oer ny pe ant more y ee) MCL CS pee | Coc dss] 0
خلاف يود جرا ميكردى! نيف الثال كرف 1 7101
ا ا ال ا ل 020
vet} ا ا ا ا ا 5
.گذشته مواخذه کردو اصحاب علی(ع) باید در امان باشند
صفحه 22:
شاید سوال شود که چگونه است که حضرت علی(ع) می
Cnr] eae TEL DC) ۳
را تحمل کنم,ولی امام حسن(ع) راضی به حکومت
21 nee abe irri ey)
فرق دارند. حضرت امير(ع) حاضر نيست يك روز معاويه
به عنوان نايب و منسوب از طرف او حكومت كند,ءدر
حالى كه امام حسن(ع) نمى خواهد معاويه را نايب خود
دیگر صلح امام Pop Noa ا ا
.حسن(ع) كنار رفتن است,نه متعهد بودن
صفحه 23:
ORS Renee pens reel reer
Bir Career evita par ا ا CRA
خدمتگذار قافله رفتار میکند؛تا به فرموده ی
| Eve a toe De MTEL ST Pee
0 oe
امام صادق(ع)پیش نیامد,اما حضرت,با گریه یاد قیام
1 Peed LCa Ste Bm BU Yc) Inter
29099 wo Gdpx0 YISo w اس ers
صفحه 24:
امام صادق(ع) ومسئله خلافت
در مورد حضرت صادق(ع) دو مسئله وجود دارد:یکی
Sin par Yloj 59 aS ا 0002
Pee و illo
(COON bc ar ver Bene Sern ern C ICN BEs
به نامه ى ابوسلمه كه ايشان را دعوت به يذيرش
خلافت كرده بودءجواب نداد؟
صفحه 25:
فرصت امام صادق(ع) از این راه بيدا ۳ که از
زمان شهادت امام حسین(ع) به بعد به تدریج حس
تنفر نسبت به بنی امیه اوج گرفت و فسق و فجور
۱
ASH EOE E
خود قیام کنندگان از میان رفتند ولی حرکت نها از
در Logare.cuulsS نظر تبلیغاتی فوق العاده اثر
1
حسین که نارضایتی شدیدی نسبت به حکومت بنی
۱7 7 Pee erica
صفحه 26:
بنى عباس از این فرصت 0 استفاده ۳ SPUD ED Sy
ا ال ات ال 0
را به شورش علیه امویان تشویق می کردند؛ملی
شخص معینی به عنوان رهبر انتخاب نمیکردند و
0 0 COC eS | BOP SU Lap er noe sy
که از همین جا معلوم میشود که اساسا زمینه ی
مردم,زمینه ی اهلبیت پیامبر و زمینه ی اسلامی بوده
نه تعصبات نژادی و قومی و خلاصه چرا امام(ع) از
۱
صفحه 27:
ا 1
حركات,توسط آنها صورت ميكرفت.ابومسلم در خراسان و
ابوسلمه در عراق كه ابومسلم به ابوسلمه حسادت مى ورزيد و
wif) sen EES ESE one lc enines
شدن ایراهيم امام (رئیس اصلی عیاسیان) dissin ROA
NOE رز زر ۱ از ۱
Eee ee Bs اک مان اه
ای و و را
کرداولی امام صادق(ع) تمه ء اروسلی را مورا و از
۳
صفحه 28:
ری اک ی ار اراس یی ار وه
نه طرفدار شيعه و امام صادقءو سياستش از اينكه به سود ال عباس
erst] ا ۳
كرد,ءبلكه خليفه. كسى بايد باشد كه مورد قبول مردم باشد واز طرفى از ال
ار LE Sgr 1 مد مس عا صم
ey) 2 0 م ا ا ا 00
سیاست مآبانه به هر دو نامه نوشت که تیرش به هر جا اصابت کرد.از انجا
۱
1 |
ها را ی
pwr pen
صفحه 29:
اما امام صادق(ع) چرا شخصا از فرصت استفاده نکرد و قیام نفرمود؟
mah wero کر A OS 2 )4
زا و
مشاهده میشود؛در حالی که زمان امام حسین(ع) اختناق کاملی حکمفرما بود؛
۱
C Sy] ا (ait ۱
ا 5
ا ا Ce no Se ae ere aes Rene RR
Cie re Weret RC Ror POLS ا PAPC Hta (lore
eee RSS a (a errea 1 BI RCs ter Rasen MOE ne nS enc
eC ا ا oT 1۱
صفحه 30:
Er er ns ene rae rite neon See keen eed eee
Beavers irc Mac grees Fag her ere ty hi aP ew ne Soe a CHESS Py]
pee ed Ecce Rey ae ا ا ee ROL Lc oer
1 Cn ore eee Re Re Ese Lee we eee co icey
[9 etre areal re ا cae NP
fOr reap ا ا ا Cire] ES OG Ir
BUCS Cee ViCC CnC ROE Cais ae erent tat Cano seals Cate ee Seer ace
همه خطرناکتر زنادقه,بودند که به راحتی و علتا خدا را انکار می کردند.جریانات خشک
مقدسی و خوارج نیز حضور داشت وامام صادق(ع) با همه ی اینها مواجه بودند و در
تمام زمیته های فوق میبینیم که شاگرداتی برجسته تربیت می کردند. در مجموع
|
RB PCa Tar pcre ae
صفحه 31:
اسلام كه فقط و فقط مبارزه با ظالم را مطرح
نمی کند.اگر ان را هم مطرح میکند,به خاطر
شا ساام امس که اسام تصاده رم لس ۱۳۳۰۲۰
به خوبی انجام دادند ولی از روش به ظاهر
متفاوت.اگر امام صادق(ع) نبود,ما امروزه ارزش
نهضت حسينى را نميفهميديم؛اما در عين حال كه
epee) لت ا
.باخلفا هم كنار نيامد و مبارزه ى مخفى ميكرد
صفحه 32:
موجبات شهادت امام موسی کاظم(ع)
ی کر ی کل ینعی سا
SCM LPC 0
کاری نداشته اند.خیر,چنین نیست.یک مسلمان واقعی-
جه رسد به امام مسلمين -امكان ندارد با دستكّاه ظلم
زمان خود سازش کند,بلکه هميشه با انها مبارزه
ميكند.اما تفاوت,در شكل مبارزه است.يكى وقت مبارزه
Perel entree cnr wr nC coamray Co evr] feet Es
اين نوع دوم هم كوبيدن ولجن مال كردن طرف و علنی
کردن بطلان اونیز هست,اما نه به صورت شمشیر
صفحه 33:
تقيه :يغلى در يى شكل مخفيانه و در حالتى استتارى از جود دقاع
کردن؛یعنی بیشتر زدن وکمتر خوردن,نه دست از مبارزه
برداشتن.اگر مقاومت های ائمه و بر ملا کردنهای حقایق
eI Sem rere tLe] ere) 3
LOST Toe Re YS SE 1
COU Merk taps ee ken timed te ee Roemer)
ات مارا را el eceetertrs
مزاحم کار خود میدید,برای همین او را دستگیر کرد و به زندان
فرستاد معتویت امام(عان ها
مدتى زندانبان را مريد خود ميكرد و هارون,ايشان را به زندان
.دیگری میفرستاد
صفحه 34:
امثال هارون الرشيد از جاذبه ى امام(ع) كه جاذبه ى
حقيقى بود مى ترسيدندءجرا كه امام موسى بن
جعفر(ع) در ادامه راه اتمه(ع) 0100 ا اسه
بودند که دلها را به سوی ایشان جذب میکرد,یکی
ا ا 00
.همدردى و همدلى با ضعفا و بيجاركان بود
صفحه 35:
OS an Pen ees eee ارس
ye Pee Rey Carn Cemeneca peste] he eres Fe
LLU ree pO Srey ا DY © ا B)
Arve CN ا T) 2000001 we
Pov TAC MOUSE TRO SPU-10) 6S) Ine Ce CSD UE ECS
USK GPIB it] DENTE STMT CTE PEC TIE TC SY
Priore erp ope eon Sie] BO ل Oe
برمکی را فرستاد که اگر فقط تو در حضور یحیی و نه
ا ل م
۱
wu.
صفحه 36:
مسئله ولایتعهدی امام رضا(ع)
نظير شبهه اى كه در مسئله ى صلح امام حسن(ع) وجود
OTe eS ye BP) ا ا ا ا ل ل
نیز نوعی سازش با خلیفه ی ناحق میشمارند.کسانی که
Boe) ra) arc pe Peter Cran) Be]| 0000 11
id CIB VKCe PC IEC AIS Oar eed IPs Fn 0
رضا(ع) هم نمی بایست ولایتعهدی را میپذیرفت و می
بایست تا حد کشته شدن.مقاومت میکرد.درباره علت
پذیرفتن ولایتعهدی فرضیه های مختلفی وجود دارد که ما
.به بررسی انها خواهیم پرداخت
صفحه 37:
مامون وزیری دارد به نام فضل بن سهل که همه کاره دستگاه
کیت رن که کب کب کب رین را ان
ا رسک انب رات ی ی ار ال با
reser tser coed کار ی ار ی ند
ومیبینیم امام(ع),حتی خطر وی را به مامون گوشزد کرده اند و
احتمال ديكر ايتكه فضلءمى خواست عجالنا 257 11 اتلك
عباسیان در اورد و روی عقاید مجوسی خود بود و قصد
ناس ارت رن
ل تیاعر آن
بیشتر از خلافت مامون است.پس کار امام(ع) (سازش با
.مامون)صحیح بوده است
صفحه 38:
مسئله را ازوجهه امام رضا(ع) نیز بررسی کنیم؛چند چیز در تاريخ مسلم است؛اولا
را Spd
امام(ع) را تا وقتی که به مرو رسید از موضوع با خبر نکرد.تانیا مسئله ی
ولایتعهدی از سوی امام(ع) مطرح نشد,بلکه از جانب مامون بود و امام(ع)
هم به شدت امتناع می ورزیدند ؛زیرا میفرمودند:اگر حق توست به چه اجازه
er HG Ley meet eo] ibe err nee een CE 1
پيشنهاد نبوده بلکه احضار و اجبار بوده و مامون تهدید را با استدلال در هم
اميخت يعنى وقتى كه areas Co ۱
ال ا ال ل ا ا cde ED ل لك
طرفی چون عمر در صورت عدم تصمیم انها را تهدید به مرگ کرده بود می
.خواست بگوید:تو نیز چنین وضعی داری
صفحه 39:
وابعا حضرت رضا شرط کرد که من به اين شکل این امر را قبول میکنم
كه در هيج كارى مداخله نكنم كه در واقع مى خواست مسئوليت
کار ayy lene
eae] cB) ا rere eee HC RCS Era eee 0
است که ولیعید از حاکم تشکر کید ومامون ال eye cS cui
Cee 7
ا م ل ل ا 1
را رن که ارات ان راید
pasts eer Sem Fy م ل 1
صورت میگیرد ونه حرف دیگری مطرح میشود بلکه جو حاکم برخلاف
.روح جلسه ی ولایتعهدی است
صفحه 40:
00010
مامون بوده و وى در ابتدا- مطابق نظر شيخ صدوق
Ormond. Pantera ory 00
تغيير عقيده داده 00 اينجا ols امتناع حضرت
رضا(ع) این است که می دانسته مامون تحت تاثیر
1
البته اكثر علما با اين نظر موافق نيستند.در روايات
ما اين مطلب هست كه حضرت رضا ع) در يكى از
ا ا 20
ele leer ee eens
صفحه 41:
اماااشکال بشتر در ان جالت است که اعکار ععل از مامون بوده ول
1 1 دم
کردتا کشته میشداز نظر شرعی می دانیم که خود را م۱
كاه جاير ميشود. .> شرايطى ار کر ار Sey
Wr] Fue] Be FRY ا ا ا 02 507
ا ل ا اا ل ا
30 0 0 ا ل ا ل ا ا
ای کر ان سا cor Dy ne EERE ne Gon
een Oo ar Cree ال 0m hare a (Ose ea ee TS
ی
0 ket ا
صفحه 42:
ا 00
5ن
Ceri d Pe] ee ا REP pera
و نهی از منکر بکنیم که وارد شدن به ان واجب
moet] | ا ا ا ۳[
امام(ع),کاری به نفع عباسیان صورت
نگرفت.ولی حضرت(ع) با تثبیت شخصیت علمی
خود از طریق دستگاه خلافت و جواب به شبهات
.علمی به نفع اسلام هم کار کرد
صفحه 43:
0ن
چا را لا را ی
تا ی را را ار رن
شدند, کار بر انها سخت تر می شد.بنا به نص تاریخ,تمام مدت شش سال
Dee ee ai artcern | More ree renee: Fv jer
(BY SEG oc nea eee yO Even Pye DRE Pred
تحت نظر بودند.این بود که دستگاه حکومت می دانست مهدی امت عجل الله
تسس
.جلوی امر الهی را بگیرند
ايشان به هيبت و جلالت و حسن منظر ممتاز بودنذ؛به طورى كه همه تحت تاثير
evr ام ا ا امال ا Beer
صفحه 44:
ات
را لا را رس ار ی اک رس
|
یر ی رت بت تعاللت ات
ایا اصلا عدالت واقعی که تمام ظلم ها و تبعیض ها از میان برود ممکن
رز ای ده ری ات SS oxen ences? Un
الهى.عاقبت دنيا به سوى عدالت مى رود و عاقبت زمين براى اهل
ایمان و صالحان است و عدالت,یک ارزوی محض نیست.در اینجا سه
ار ار و را
ار ار تا انا سا ار
و اكر عملى است,با جه شيوه و به جه وسيله اى؟
صفحه 45:
در ات ربا رای رت ات Ass
|
حقى, حقش را بدهيم.اما درباره فطرى بودن
عدالت,عده ای معتقدند که عدالت.فطری نیست
و این ها نیز چند دسته اند؛بعضی مثل نيجه و
ماکیاول می گویند: عدالت,بیش تر از یک ارزو
نيست و در واقع.شعار ضعفا براى رهايى از
.زورمندان است و واقعيت خارجى ندارد
صفحه 46:
PO RCr ا ا ا CCE EC EST]
اختلاف دارند راسل فى كويد كه بشر. منفعت ريسيت اسك و بابد عله
0 ا ا 0 ا eee PCy
By oC eet Sar ل ا ied noel]
مثال من و همسايه ام يك اندازه زور داريم»اكر من از ترس زور او
عادل شوم.همین که قدرتی بدست اوردم که از او بیمی نداشته
باشمءبى رحمانه او را لككد كوب مى كنم.حال اكر عقل دور انديش
بگوید:به خاطر منفعت خودت عادل باش؛وقتی که زئری در مقابل خود
نمی بینم چگونه عادل باشم؟!دسته دیگر(مارکسیست ها) می گویند
0
ابزارهای اقتصادی,و ماشین خود به خود بشر را به سوی عدالت سوق
.مى دهد
صفحه 47:
07 C ا ire] wy) ert] it
فطرت بشر است.اگر امروز,بشریت از عدالت
Fle Sears ret SrCsrorry BSH hirge 00
کمال نرسیده است.در نهاد بشر,عدالت هست و اگر
صحیح تربیت شود به جایی می رسد که واقعا عدالت
rg: olg> را بر منفعت فرد
7 7 ae
خلاف منافع خودءقيام كرده,ءخود را فداى عدالت
.كرده است.يس ايجاد عدالت ممكن است
صفحه 48:
5 IPe SU INN ETerl | POC SY Ogee apne)
cs) ER Cl] GN cee ENES pa uci ey AEWall ey
شيعه اختصاص ندارد.اولا زر ۵ و بالات
نهايى داده شده است:«ان الارض يرثها عبادى
0 اا ا 6 ل ل ا
20,6 Gls 5 eed] car) Slee anes gels POE
ی کیسانیه, طرفدارن نفس زکیه,فرق اسماعیلیه
2 1 ال oeoert) meee Y- mse] SVL SUT Y Pena)
RIPE ORCS ye eeu ا ا
صفحه 49:
درباره مسئله مهدویت دو نکته مهم باید مورد توجه و بحث قرار بگیرد.نکته اول
oialtue رس رون تلاح بر اس ی De teal
ری رل یسب
میدانند.اولا:بسیاری از تحولات بزرگ در تاريخ حیات موجود زنده,تحولاتی غیر
یل ال سرس سان
OE eee RCL Seed Renee Srl dcr acces aCe OMe
را
۰
PLR Rete et eRe crise ene reed Re crit wee restr mere
.قانون طبیعی نیز داشته باشد که با کشف دارویی عمر بشر افزایش یابد
صفحه 50:
0 Penee CTE POOH
رسد,ءمثل اينكه دستى از غيب خارج ميشود و
ناگهان تحولی ایجاد میکند ووضعی پیش می اورد
ا 2 5202
واصولا دين آمده است تا چشم آدمی را باز کند و
فکر او را از محدودیت جریانهای عادی خارج
.سازد
صفحه 51:
ا 7
۱
آن حضرت زمانی صورت میگیرد که خطر نابودی,بشریت را تهدید می
كند و آشوبهاى مهيب و جنكهاى بزرك در دنيا در ميكيزد و جهان از
ظلم و جور ير ميشود.وقتى كه حضرت قيام ميكند و بر زمين حاكم
دپ(
جای جای زمین برقرار میشود.ایشان ثروت را عادلانه و بالسویه
7 7
ا ا ا 0
0 ا ل ا ا ال ا ال ل mgr 70 T)
0 ا ا ا
صفحه 52:
همانطور که گفته شد از مهمترین مشخصات ظهور حضرت
free] Srocerr] Mga] ا ا CSB VCCr ۱[
از ظلم وجور پر شده باشد.این مطلب,باعث شده که
|
اه ۱
ديانت بيدا شود.ناراحت شوند وبكويند:جنين نبايد
0 ا اا ا ا
اد cual gil ctna> lg.or le
caw! calle sylaail.
صفحه 53:
00
0
ل ۱
راااتجام دهيم اسلام. برقرارى Bree Ire ise
رسیدن میوه میداند, که باید سیرتکاملی خود را طی
Oge-t ts INT TES ا ا 0 5
نه برای این است که گناه, کم شده است,بلکه هنوز
1
صفحه 54:
Me eer eee oro eee le ل لك
ححجه فطل ال ا کی سر ای اه
.است,تطبیق بدهیم
ظهور یک کلسفه ی بررگ جهانی انس eee AAG
جهانی است وتشیع به معنی واقعی آن یک امر جهانی
۱ e Meee Se nore
Gili ative pro Sa pots arene Coreen eile
cheno gno قاصله لذارن طيق اصوك
00 ا Sts ا ROT Ser agen Le)
آينده است واين دوره كنونى.موقت ميباشد.آن دوره.ءدوره عقل
00
صفحه 55:
هر فرد در زندگی سه دوره کلی دارد: کودکی؛که دوره بازی و افکار
ات ار ری ار
مردی و پیری؛ که دوره پختگی وحکومت عقل است.اجتماع
ا ا ل ل ل لك
به تعبیر فران,دوره ی جاهلیت اسب دور مالم
است ولی آمیسته با جوانی است یا ار
امروز ماست.و دوره سوم,دوره معرفت وعدالت وصلح
ا
ری ی ات
وقبل از اينکه به دوره بلوغ برسد.او را نابود کند؟
صفحه 56:
ما مسلمانان خوشوقتیم که برخلاف همه بدبینی های
1 ear Str] i TRO eT CLE y
انیشتین میگوید بشر با گوری که به دست خود کنده یک
م ا ال 1۱
هيروشيما قدرت تخريبى صنعتى روز به روز بيشتر
Id rece) ا ا Pee
لت اد اسر با نما ان am
1 har more ee Stir eC Se
صفحه 57:
IN et peParo)] FPN noeper ear ا BC)
ما با تكيه به ايمان الهى مى كويم:براى بشريت از
oll caw) Lolicuwl ore این پرتگاه ها زياد پیدا
«و كنتم على شفا حفره من النار 53107
فانقذكم منها».با توجه به مطالب فوق روشن ميشود
که چرا در احادیث ما آمده «افضل الاعمال انتظار
الفرج» زیرا انتظار فرج همراه با خوشبینی با آینده
صفحه 58:
loss Lnbl pod 9 argi jl (Suu L.