علوم مهندسی معماری و عمران

شناخت آثار ناریخی دوره ی زندیه

asaar-tarikhi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “شناخت آثار ناریخی دوره ی زندیه”

شناخت آثار ناریخی دوره ی زندیه

اسلاید 1: .مقدمهکریم خان در سال 1163 ه.ق حکومت غرب ایران را قبضه کرد و از ان سال شروع به گسترش سیطره خویش بر مناطق مختلف کشور می کند و در نهایت با سرکوب مخالفان و داعیان حکومت در سال 1179 ه.ق رسما حکومت خویش را به سراسر کشور آغاز و شیراز را مقر حکومت خویش قرار می دهد. کریم خان زند به جهت ایجاد بنا های عام المنفعه به وکیل الرعیا شهرت می یابد، تمام بنا های عصر کریم خانی در طی 14 سال حکومت کریم خان در شیراز ساخته شد. کریم خان به هنگام پایه گذاری مرکز حکومت خویش در شیراز تحت تاثیر معماری صفوی قرار گرفته است . به این صورت که بعد از بازدید از میدان نقش جهان اصفهان تصمیم به ایجاد میدان وسیعی در شمال شیراز قدیم می گیرد . این به نام میدان توپخانه شهرت داشت. در شمال میدان دیوانخانه کریم خان، در شرق میدان بازار وکیل و چندین کاروانسرا ، در جنوب میدان حمام و مسجد وکیل و در جنوب غربی باغ و در غرب ارگ یا اندرونی را بنیان می گذارد. بعد از فتح شیراز به وسیله آقا محمد خان بنا به خصومتی که با کریم خان داشت تصمیم به تخریب بنا های کریم خانی گرفت، به دنبال این تصمیم تعدادی از بنا های عصر زندیه تخریب شد از جمله حصار شهر که به وسیله کریم خان ایجاد شده بود.

اسلاید 2: اصل و نسب کریم خان:خاندان زند متعلق به یکی از قدیمی ترین قبایل ایالت عراق عجم بودند.که از زمان های گذشته در ان ناحیه ساکن شدند .زمانی که اصفهان مورد تاخت و تاز افغانها بود و سپاه عثمانی تاکرمانشاه پیش آمده و خیالشان از جانب قدرت مرکزی در ایران آسوده بود،از جانب قدرت های محلی روستاها وشهرهای ایران مورد حمله قرار گرفت که با مقاومت شدیدی مواجه گردید.رهبر یکی از این دسته ها مهدی خان زند بود که حملات ان ها را دفع می کردو یا به نحوی ضربات ان ها را خنثی می نمود تا با لا خره در زمان نادر تصمیم به سرکوب کردن سپاه عثمانی گرفته شد و نادر ان ها را از ایران بیرون راند.با توجه به این گه مهدی خان به راهزنی نیز می پرداخت،دستور دستگیری وی از جانب نادر صادر شد .از جانب نادر مهدی خان به خراسان کوچانده شد.

اسلاید 3: وقایع تاریخی دوره سلطنت خاندان زند:احمد خان درّانی قندهار و هرات و بخشی از هندوستان را تسخیر کرد،و آزادخان بختیاری حاکم اصفهان و علیمردان خان دو امیر از طایفه هم به کار جمع قوا برای تعرض پرداختند.مدعی دیگر سلطنت ،محمد حسن خان قاجار بود که در مازندران استقرار داشت.کریم خان زند از طوایف لر نیز که حسن توجه مردم به کریم خان بیشتر بود.وی پس از ساله جنگ و گریز،بالاخره بر رقیبان خود پیروز شد و بر تمام ایران به استثنای خراسان حکومت یافت.خان زند،به پاس حق نعمت،هیچگاه متعرض خراسان که در دست شاهرخ میرزای نابینا ،نشد. کریم خان ابتدا تهران را به عنوان مقر خود انتخاب کرد،ولی سپس به جهاتی چند شیراز را به پایتختی دایمی برگزید که تا سال مرگ او در دوره همه جانشینانش این حال برقرار بود.کریم خان،فرمانروایی خوش سیرت و رعیت دوست بود؛او در تمام عمر از پذیرش عنوان پادشاه احتزار جست و خود را وکیل الرعایا خواند

اسلاید 4: خان بلند نظر زند در سال 1193 ه ق در گذشت.از سال 1163 ه ق که کریم خان در جریان آن روزگار ظهور کرد،تا سال 1209 ه ق که لطفعلی خان زند در قلعه بم به دست آقامحمد خان قاجار اسیر و کشته شد،از سلسله زندیه نه تن بدینه اسامی فرمانروایی کردند:1- کریم خان وکیل الرعایا؛ 2- ابوالفتح خان ،پسر کریم خان؛3- علی مراد خان،پسر کریم خان؛ 4- محمد علی جان،پسر کریم خان؛5- صادق خان،برادر کریم خان؛ 6- علی مراد خان،بار دوم؛7- جعفر خان،پسر صادق خان؛ 8 :صید مراد خان؛9- لطفعلی خان،پسر جعفر خان.

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید