صفحه 1:
صفحه 2:
° فصل چهارم ِ
٠ آماده سازی برای اجرای برنامه گروهی
صفحه 3:
چکیده فصل چهارم
منطق دستورالعمل درمان
ایجاد منابع مناسب
آماده سازی شرکت کنندگان آینده
انجام ارزشیابی پیش از مداخله
فهم دستورالعمل درمان برای شناخت درمانی
گروهی
صفحه 4:
* منطق دستورالعمل درمان
* راهنمای حاضر به منظور فراهم سازی منایع
مفید برای درمانگرانی ارائه شده است که مى
خواهند شناخت درمانی را در گروه هایی از
افراد به کار ببرند که از مشکلات هیجانی نظیر
افسردگی, خشم افراطی و اختلالات
اضطرابی رنج می برند.
صفحه 5:
نتايج پژوهش رسمی (فری و اوتی و ساندروز
۱ که در فصل سوم ارائه شد) به
افسردگی مرضی مربوط است اما این برنامه
می تواند به صورت بالینی با افرادی که
اضطراب دارند يا افرادی که مشکل خشم
دارند, استفاده شود. اين برنامه همچنین برای
افرادی که افسردگی غیر مرضی دارند نیز
قابل کاربرد و اجراست.
صفحه 6:
* این راهنماء مجموعه کاملی از منابع در قالب
رویکرد روانی تربیتی برای شناخت درمانی
گروهی در زمینه افسردگی و دیگر اختلالات
هیجانی فراهم می کند و با مهارت های موجود
در اغلب درمانگرانی a قصد استفاده از
ماهيت اين برنامه را دارند, هماهنگ است,
جهتگیری این برنامه کاملا شناختی است.
صفحه 7:
° می خواستم برنامه ای بنویسم که کاربرد نسبتا
خالص اصول شناختی باشد, به اين دلیل که
چنین برنامه ای وجود نداشت و دوم به این
خاطر که می خواستم درباره جنبه های مختلف
فرايندهاى درمانى مطالعه كنم. از اين رو به
تمرين هاى معتبرتر در قالب يى برنامه کوچک
نياز داشتم. در زمان نوشتن اين برنامه منايع
بسیار خوبی از دیگر رويكردها وجود داشت.
صفحه 8:
© #برنامه مقابله بآ اقسرركى (لويتسون و
همكاران, 1984) بر افزايش فعاليت هاى لذت
بخش تأکید داشت. برنامه لارونس سانک,
کارولین شافر (سانگ و شافر, ۱۹۸4) برنامه
ترکیبی بسیار خوبی بود و «شناخت درمانی با
زوج ها و گروهها) (فریمن, ۱۹۸۳) متیع بسیار
خوبی برای انجام شناخت درمانی در
گروههایی بود که شکل سنتی تری داشتند .
صفحه 9:
٠ هدف این برنامه کمک به افرادی است که به
Wo برخورداری از تفکر منفی از اختلالات
هیجانی رنج می بردند و اين تفکر منفی, هم از
دیدگاه نظری و هم طبق تحلیل های تابعی
نقش مهمی در تداوم اختلال هیجانی دارد.
صفحه 10:
ایجاد منایع مناسب
منابع زیر توصیه می شوند:
درمانگران با تجربه, ماهر, دانا و با ویژگی slo
شخصیتی مناسب؛
فضای فیزیکی مناسب؛
تخته سياه سفيد؛
پروژکتور؛
وسایل پذیرایی؛
امکان کپی برداری از دستنوشته ها.
صفحه 11:
* درمانگران
۰ در اين برنامه بسته به تعداد شرکت کنندگان
به یک يا چند درمانگر ماهر نیاز داریم. اگر
شرکت کنندگان از سطح افسردگی مرضی
طبق ملاكهاى 0510 مانند افسردگی اساسی
رنج مى برند و بيش از جهار نفرند, توصيه مى
شود دو درمانگر با هم کار کنند.
صفحه 12:
* هر فردی با افسردگی متوسط, در معرض
خطر است چون ممکن است انديشه پردازی
هایی درباره خودکشی داشته باشد. بنابراین
لازم است یک درمانگر برای برخورد با آين
موارد و بحران های دیگر کار کند, در حالی که
درمانگر بعدی برنامه گروهی را طبق روال
انجام می دهد.
صفحه 13:
نسبت ایده آل, یک درمانگر برای سهشرکت
کننده است اما برای درمانگر ماهر اين امکان
وجود دا هشت يا نه شرکت کننده را رهبری و
هدایت کند. بزرگترین من کار کرده ام (با دو
کمک درمانگر) شانزده نفر بودند, اما دلیل
ایجاد گروه های بزرگ تر نمی بینم, بهتر است
نسبت درمانگران شرکت کنندگان همان هشت
باقی بماند.
صفحه 14:
* به دلیل زیادی کارآموزان روانشناسی بالینی و
از طرف دیگر به دلیل عدم امکان یافتن
درمانگران مجرب و ماهر, من تمایل دارم با
چهار درمانگر کار کنم.
صفحه 15:
° درمانگر رهبر باید روانشتاس بالینی با تجربه
ای باشد که مهارت های بالیتی خوب از قببل
مهارت های ارائه. مهارت های مدیریت گروه و
مهارت های روانی تربیتی نیز داشته باشد.
مهارتهای بالینی عبارتند از توانایی برای بازبینی
وضعیت روانی و برخورد مناسب با افزایش
نشانه های بیماری در بیماران.
صفحه 16:
رهبر گروه بایستی ارائه کننده ای فرهمند
باشد و توانایی ارتباط اثربخش و ارائه یک باور
درمانی را داشته باشد؛ اما در همان حال باید
چت قابل اعتماد و صریح باشد. کسی
که برنامه را ارائه می دهد باید هم با برنامه و
هم با نظریه های زیربنایی آن آشنایی زیادی
داشته باشد. او بایستی عمیق و کارا فکر کند
تا بتواند به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ
دهد.
صفحه 17:
* مهارت هاى مديريت گروه نیز مهمند. اگر
درمانكر رهبر قادر نباشدر كروم | كنترل sais
شايد برخى شركت كنندكان بكوشند در
تعاملات گروه مسلط شوند. در این صورت
گروه ف زیادی را صرف برخورد با مسائلی
می کند که ضرر و زیانش متوجه دیگران
است. برخی از مهم ترین کارهای این برنامه
صفحه 18:
۰ لازم است همه درمانگران در استفاده از
اصول كنترل بيش ايندها و شكل دهى رقتار به
وسیله تقویت های تقریبی برای کمک به
شرکت کنندگان در کسب مهارت های مورد
نیاز برای کامل کردن تکالیف درمانی, مهارت
صفحه 19:
* فضای فیزیکی مناسب
jlo gal ° این انبنتت که اناقی برای اعضای گروه در
نظر گرفته شود که به نسبت تعدادشان مناسب
باشد. به چند روش می توان در کلاس حاضر شد: به
صورت دایره وار یا به صورت کلاسی که افراد پشت
میزهای جداگانه می نشینند یا به صورت دسته ای
کوچک از میزها که افراد را از یکدیگر جدا می کنند.
علاوه بر اين هوای محیط باید مناسب باشد و از
فضای خارج از ساختمان عوامل مخل به داخل نفوذ
صفحه 20:
* از آن جا که در کار گروهی مقداری نوشتن
لازم است, میز و صندلی راحتی همراه با یک
سطح صاف برای نوشتن احتمالا بهتر از
صندلی دسته دار است.
صفحه 21:
٠ باید فضای کافی sly درمانگران وجود داشته
باشد تا اطراف گروه دور بزنند و هنگامی که با
شركت كنندكان ديكر يرت نشود. همجنين
مقدار کمی از حريم خصوصي شركت كنندكان
آزاد گذاشته شود. فضا نباید آن قدر بزرگ
باشد که درمانگر وقت زیادی را صرف قدم
زدن بین شرکت کنندگان کند.
صفحه 22:
تخته سیاه, پروژکتور و امکان کپی برداری از
امکانات استاندارد خوبی مثل پروژکتور,
دستگاه اورهد وتخته نگارش بايد هميشه وجود
داشته باشد, اما باید قبلا بررسى كنيد كه انها
عيب و نقص مهمى نداشته باشند.
صفحه 23:
* وسایل پذیرایی
* هر جلسه حداقل دو ساعت طول می کشد و
تنفسی کوتاه در وسط آن در نظر گرفته شده
است. حتی هنگامی که گروه هنوز به عنوان یک
فرآیند درمانی طرح ریزی نشده است., مقداری
آشنایی با دیگر شرکت کنندگان می تواند
خوشایند باشد. این کار می تواند با وسایل
پذیرایی برای اين که افراد در بین جلسه و
هنگام پذیرایی با هم گپ بزنند. صورت گیرد.
صفحه 24:
* حتی بهتر است یک مکان جداگانه بیرون از
فضای تشکیل گروه در نظر گرفته شود تا
افرادی که می خواهند چای یا قهوه بخورند
مانع کار دیگران نشوند. تنفس بین جلسات
افراد را قادر می سازد به قسمت دوم جلسه
بهتر توجه کنند و از آن بهتر استفاده نمایند
صفحه 25:
۶ برنامه ای که من در کلینیک روان پزشکی
اجتماعی استفاده می کنم, ازسوی اداره
بهداشت و در یک کلینیک دانشگاهی انجام می
شود. در هر دو مکان. ارزیابی صورت می گیرد
كه در فصل هاى قبل كزارش شد به دليل مهم
بودن نتايج مطالعه و ضروريات بزوهش (براى
مثال فرى واوئى و ايلتون 1998)
صفحه 26:
8 داوطلبان شرکت در اين برنامه پژوهشی بايد
برخى شرايط لازم براى حضور در كروه را
داشته باشند با وجود اين گاهی افرادى هستند
که حتی به طور کامل ملاک های تشخیصی را
ندارند. می پذیرند در برنامه شرکت کنند اما
در نهایت از تحلیل داده های پژوهش کنار
گذاشته میشوند.
صفحه 27:
* بنابراین ن افرادی در پژوهش شرکت no کنند
که از مشکلاتی نظیر اختلالات اضطرابی,
اختلال انفجاری متناوب. خشم افراطی.
افسردگی اساسی, اختلال ل أفسردة خوبین: و
اختلال سازگاری با ظواهر گوناگون, رنج مى
صفحه 28:
* چندین ملاک ویژه برای نتایج پژوهش و دیگر
پژوهش ها پيشنهاد شده است که اين کار بر
پایه تجارب ما طی ده سال مورد تجدید نظر
قرار گرفته است. ملاک های زیر نشان می
دهد موفقیت چنین افرادی احتمالا بعید است یا
اگر احیانا موفقيتى به دست آورندر نیازمند
صرف میزان زیادی از وقت درمانگر در
گروهند شرایطی مانند:
صفحه 29:
۰ شواهدی از اختلال دو قطبی؛ ۰ افسردگی
ثانوی بر یک اختلال روان پزشکی عمده
(نظیراسکیزوفرنی)؛ * وجود شواهدی از
بیماری جسمی عمده * افراد مبتلا به اختلال
شخصیت؛ * افراد مبتلا به اندیشه پردازی
شدید درباره خودکشی؛ * افراد مبتلا به با
ناکارامدی شناختی مبتنی بر بیماری های
جسمی ۰ افرادی مبتلا به ناتوانی های
یادگیری.
صفحه 30:
* چهار ملاک اول شرایطی هستند که احتمالا
درمان را پیچیده و بفرنج می کنند و بعید است
شناخت درمانی درمان اولیه برای آن ها
باشد.هر چند در صورت پیوستن این افراد به
گروه, ممکن است شناخت درمانی برایشان
مفید واقع شود.
صفحه 31:
* شناخت درمانی نشان داده است برای افرادی
که تشخیص ان شخصیت می گیرند نیز می
تواند موثر و مفید واقع شود (بک, فی
همکاران. ۹ لینهان, ۱۹۹۳ یانگ ۱۹۹۰).
من در گروههای افرادی داشته ام که اختلال
شخصیت داشته اند اما آنها فرآیند درمان را
خوبی به پایان نبرده اند. همجنين اين امکان
وجود دارد که آنها در درمان فردی نیز در همان
مدت زمان نتیجه نگيرند.
صفحه 32:
نمی توانم نتیجه بگیرم مبتلایان به اختلال
ی ی انحرافی دارند یا در زمان
درمان J با توقعات افراطی, , موجب مشکل در
فرایند درمان می شوند. دوست دارم با چنین
افرادی درمان انفرادی انجام دهم اگرچه برخی
اوقات پیامد و ساختار درمان فردی خیلی شبیه
به چیزی است که در گروه اتفاق می افتد.
صفحه 33:
عملکرد دانشگاهی است,علاوه بر اين فرد
بایستی قادر به فهم اصول انتزاعی باشد و بر
اساس تجارب من افرادی که نقص هایی در
عملکرد هوشی يا در مشکلات خواندن دارند,
در کاهلى گردن gil چرنامه با فشکل, مواچه.تی
صفحه 34:
* نمیگویم که نمی توانند شناخت درمانی را
هايى استفاده كنند. يس از كى شناخت درمانى
به شكل هاى مختلفى ارائه شود تا اين افراد
نيز بتوانند از جنين برنامه هايى استفاده كنند.
انگلیسی نبود نیز موفقیت های پیچیده ای
سلیس و روان صحبت کنند
صفحه 35:
* شرکت کنندگان مورد نظر من کسانی هستند که ay
طور معمول از سوی مرکز خدمات روان پزشکی
اجتماعی ارجاع داده میشوند (از جمله ارجاعهایی که
Sow Jl آموزش دیدگان مراقبت های اولیه صورت
می گیرد. همچنین کسانی هستند که به آگهی های
پژوهشی پاسخ مثبت داده اند. این آگهی ها افرادی
را جستجو می کنند که از افسردگی رنج می برند و
هدفشان یافتن افرادی S cial كب قصلي
پژوهشی شرکت کنند. در اين صورت آنها در یک
گزینش دو مرحله ای شرکت می کنند:
صفحه 36:
مرحله اول مصاحبه غربالكرى ده تا بيست
دقيقه اى است كه معمولا به وسيله تلفن
انجام می شود, مرحله دوم مصاحبه تشخيصى
استاندارد است که با وسایلی نظیر مصاحبه
sl ساختارمند همچون مصاحبه ساختارمند
برای اختلالات عاطفی (اسپیتزر و اندیکات,
۸ با مصاحبه بالینی ساختارمنر برای
اختلالات روانی (اسپیتزر, ویلیامز, گیبون و
فرست, ۰ الف؛ فرست, : اسپیتزن گیبون و
ویلیامز, 0۹6۹ صورت فى أكيزة.
صفحه 37:
من از مصاحبه ساختارمند براى اختلالات
عاطفی و مصاحبه Jl ساختارمند بر يايه 0510/1
(اشپیتزر و وبلیامز, ۱۹۸۵) و جاب تجديد نظر
شده مصاحبه بالينى ساختارمند كه در دانشكاه
كرينت جاب شده است, به همراه ملاكهاى
تشخيصى-يزوهشى - 5 - |||
DSM, , ۱۷ - ۲25 استفاده می کنم.
صفحه 38:
اجراى اين مصاحبه ها نيازمند ميزاتى از
آموزش است و بين يى الى دو ساعت وقت
مى كيرد اما در نتيجه كاربرد آنها تشخيص هاى
معتبر و قابل اعتماد همراه با يى معيار بالا به
دست خواهد آمد. تصميم كيرى براى يذيرش يا
رد شرکت کنندگان آينده بر يايه اطلاعات به
دست آمده از این مصاحبه ها با میزان بالایی
از اعتماد همراه است.
صفحه 39:
* آماده سازی شرکت کنندگان آینده ..
* چندین مرحله برای آماده سازی شرکت
کنندگان آینده وجود دارد.
صفحه 40:
٠ 1- اطلاعات پیش از ملاقات
در حین جستجوی تلفنی یا هنگام تماس
ضروری؛ ۳. کسب اطلاعات در فرایند انتخاب
افراد برای گروه 4- ارائه اطلاعات ویژه قبل
از ز آغاز گروه؛ ° . کسب اطلاعات ویژه در
اواسط جلسه اول.
صفحه 41:
۶ اطلاعات پیش از ملاقات
٠ اطلاعات پیش از ملاقات شامل اطلاعاتی است
که از شرکت کنندگان به وسیله عامل ارجاع,
منابع دیگر و همچنین اطلاعاتی که از سوی
مشاور يا آگهی هایی که پخش شده است.
گرفته می شود. شرکت کنندگان آینده ممکن
است از ماهیت شناخت درمانی و اینگه چه
مشکلاتی با شناخت درمانی قابل درمان است,
فهمی کلی داشته باشند.
صفحه 42:
& ممکن است [gil تمامی فرآیند ارزیابی در
شناخت درمانی را کامل کنند و نشان دهند
درمان چه بر پایه ملاکهای تشخیصی و جه بر
بايه تحليل هاى تابعى, بالقوه سودمند است.
درباره شناخت درمانی تدارک دیده شده است.
صفحه 43:
* کسب اطلاعات مربوط به شرکت کنندگان
حين جستجوى تلفنى يا تماس ضرورى كسب
جستجوی تلفنی یا هنگام تماس ضرورزىة به
هدف گروه بستگی دارد. اگر گروه پژوهشی
است, لازم است اطلاعاتی درباره ملزومات
پژوهش گرفته شود, به همان خوبی که
2
جزئیات برنامه گروه گرفته می شود.
صفحه 44:
یار شکل پرنامه کرو و ملزومات کلی آن"
که باید به داوطلبان شرکت در گروه داده
شود.
صفحه 45:
۰ کسب اطلاعات در فرآیند انتخاب افراد برای
گروه ِ
بخشی از اطلاعات باید در فرآیند گزینش
گرفته شوند. بخشی از اطلاعات خصوصی
پاسخ به سوالات از شرکت کنندگان کسب
داوطلبان برای شرکت در برنامه مناسب چرا
بلی و چرا خیر؟
صفحه 46:
* ارائه اطلاعات ویژه قبل از آغاز گروه
٠ اگر گروه به منظور یک نیاز خاص مثلا برای
پژوهش اجرا می شود. ممکن است ارائه
اطلاعات خاصی لازم باشد. این اطلاعات
متتعمل weal ازائه اجزئيات دقيق مريوظ به
ملزومات پژوهش, اجازه پرسیدن سوال و
همچنین اطلاعاتی که شرکت کنندگان درباره
چگونگی کامل کردن ملزومات پژوهش و
تمامی روش sb بازبینی كسب مى كنند.
صفحه 47:
٠ کسب اطلاعات ویژه در اواسط جلسه اول
* فرصت نهایی برای تهیه و تدارک اطلاعات لازم
در نیمه نخست جلسه اول است. این کار با
ارائه خلاصه ای از ساختار برنامه فراهم می
گردد همان گونه که قوانین رفتار فردی نیز بیان
مى شود. تمام اين اماده سازیها به داوطلبان
آينده اجازه خواهد داد اطلاعات خود درباره
نيازمنديهاى برنامه را تا جاى ممكن كامل كنند.
صفحه 48:
٠ اماده سازی به داوطلبان امکان می دهد
درباره شرکت خود تصمیم بگیرند و همچنین
آنها را برای پذیرش منطق برنامه آماده می
کند و سرانجام آنها را برای عملکرد بهتر در
قالب برنامه آماده مى سازد. در يى انجام اين
مراحل, دریافت اطلاعات کامل و روشن
امکان پذیر می شود.
صفحه 49:
انجام ارزشیابی پیش از مداخله
تزناقة
علاوه بر مصاحبه و غربالكرى تشخيصى كه بخشى از داده هاى بيش آزمون
په شمار می روند. براى يى اجراى حرفه اى خوب, اندازه كيرى بيش
آزمون و بازیینی پیشرفت در دوره درمان و دوره پیگیری باید صورت یز
حداقل فرآینذ برنامه باژبیتی شامل پیش آزمون. یس آزمون وب
است؛ اما من مراحل b a ترجیح میدهم:
Ce ee او
(همچنین بهتر است.پس ede al lone S) oahene
ازمون قبل از جلسه دوازدهم انجام گیرد زیرا بعد از اين که فعالیت درمانی
تمام شد, شکایت های اين افراد برای بازیینی کمتر می شود)؛ پیگیری ماه
اول؛ * پیگیری ماه سوم؛ * پیگیری ماه ششم؛ * پیگیری ماه دوازدهم
صفحه 50:
* منابع بالقوه زیادی برای اندازه گیری وجود
دارند. در اولین مرحله است مشکلات موجود
اولیه نظیر افسردگی, اضطراب و خش اندازه
گیری شوند. افسردگی و اضطراب مقیاس
مطالعاتی که نمره «میزان اثر» را از آنها به
دست أورده اند. مقایسه شود. این نمره میزان
اثر در فصل قبل شرح داده شد.
صفحه 51:
. بايد توجه داشت كه با افزايش تقاضا براى به
کارگیری پرسشنامه اصلاح شده افسردگی بک
امکان مقایسه تا حدودی از بین می رود
صفحه 52:
* یکی دیگر از مقیاس های خوبی که در خزانه روان
سنجی وجود دارد, يرسشنامه علايم خلق و
اضطراب (واتسون و همکاران. ۱۹۹۵) است که دو
شاخص از افسردگی را به همراه یک ناراحتی کلی
اندازه می گیرد. در مرحله دوم, بهتر است
ساختارهايى اندازه كيرى شود كه درمان براي تأثير
بر آنها طرح ریزی شده است. اگرچه اندازه گیری
شناختواره ها با مشکلاتی روبروست ولی مقیاس
های مناسب زیادی برای اين کار وجود دارد.
صفحه 53:
oye سایلم از پوسشنامه اعکار خود آیند (تولون
و کندال, ۱۹۸۰) و مقیاس نگرش های ناکارآمد
(وایسمن, ۱۹۸۷) استفاده کنم. این مقیاس ها
بیشتر Sly اندازه گیری شناختواره های
افسردگی به کارمی روند تا سنجش افکار
مويوظ ننه كشع يا اضطراب
صفحه 54:
* درک راهنمای شناخت درمانی گروهی
۰ دوازده فصلى كه يس از اين فصل ارائه مى
شود, شامل آموزش هاى جلسه به جلسه براى
اجراى برنامه شناخت درمانى كروهى است. از
اصول كلى زير در ساختن برنامه استفاده شده
است. ۰
* جهتگیری برنامه به جای فرآیند محوری, بیشتر
یک رویکرد روانی- تربیتی است
صفحه 55:
* شرکت کنندگان تجربه تربیتی ساختارمندی را
می گذرانند. ay كونه اى كه مهارت هاى لازم را
در برنامه بیاموزند و سپس آنها را برای حل
مشکلات خود به کار می برند.
* بین محتوای برنامه و تمرین های مربوطه,
اموزشی اندام وار وجود دارد.
صفحه 56:
* شرکت کنندگان می آموزند با مشکلات خود
کار کنند.
٠ مهارت های پیچیده و دشوار طی چندین جلسه
به طور گسترده کارمی شوند.
٠ * انجام بخش مهمی از تمرین ها به خود
شرکت کنندگان واگذارمی شود. این تمرینات
عبارتند از اظهارنظرهایی درباره عملکردشان
که در تمرین ها و در خانه و جلسه درمان
کاملشان کرده اند.
صفحه 57:
* ساختار راهنمای درمان
* بخش راهنمای درمانی در این کتاب شامل دو
بخش متفاوت از متن است : * محتوای
جلسات؛ ۶ متن راهنما.
صفحه 58:
محتوای جلسات
محتوای جلسات به سرفصل های زیر تقسیم می
شود:
* مرور و بررسی تکالیف خانگی جلسات قبل؛
درس اول؛
* تمرین؛
* درس دوم؛
* تمرین؛
* تکلیف خانگی برای هفته بعد.
صفحه 59:
* منطق ساختار جلسات شامل ارائه اطلاعات لازم برای
انتجام :تکالتت:درمانی انتتت کهدر دریتنها اراتة مَى
شودمانند فثال ها و اجزاها: نیشن شرکت کنندگان
برای کسب و اجرای مهارت هایی که در تکالیف درمانی
تحت نظارت و راهنمایی درمانگر (درماتگران ارائه شده
است., تمرین می کنند. تکالیف درمانی در خانه (یا در
کلینیک) ادامه پیدا می کند, و کامل می شود. چون
بیشتر تکالیف درمانی نوشتني هستند, تکالیف انجام
شده به کلینیک برگشت داده می شوند تا در جلسه بعد
توسط درمانگر درمانگران بررسی شوند.
صفحه 60:
بخش مرور و بررسی تکالیف خانگی خلاصه
ای از تکالیف انجام شده ارائه می کند. این
بخش همچنین راهنمای اختصاصی است از این
که تکالیف خانگی خاص به چه منظوری انجام
می شود و چه چیزی را جستجو می کنند.
صفحه 61:
* درس ها به دو بخش تقسیم می شوند؛ درس های
کوچک طرح اصلی محتوای جلسات درمان هستند.
درسها واضح و با زبانی ساده و و رسمی ارائه می
شوند. اعتقاد بر این است که درمانگران آن را به
زبان خود ارائه دهند. درس ها همچنین شامل
ييشنهاداتى است درباره اين كه درمانكر جه كارى را
بايد در جاهای مختلف انجام دهد, نظیر نمایش ترنس
پرنسیها, مثال ها یا اظهارنظرهای جالب برای شرکت
کنندگان و همچنین ارائه دلایلی برای تکالیف خانگی
که مورد بحث قرار گرفته است.
صفحه 62:
بخش تمرین برای اجرای آنها اموزش هایی
فراهم می کند. ۰ مهم ترین تکلیف درمانی در
تمرین ها قرار می گیرد. آموزش دهنده تمريین
(كه همان دستياران درمانكر خواهند بود بايد
براى اجراى آن رو به سوى شركت كنندكان
قرار گیرد و سپس درمانگر (درمانگران براى
هدایت و راهنمایی اعضا در اطراف گروه دور
بزند.
صفحه 63:
* متن راهنما
۶ متن راهنما پنج بخش متفاوت دارد
3 اهداف جلسه؛ ۲ خلاصه جلسه؛ 1 ٠
أموزش هاى جلسه؛ 4. موضوعات زمينه اى؛
مشكلات موجود در اجراى جلسات و .5
تمرينات
صفحه 64:
* هدف جلسه در آغاز هر فصل و قبل از بیان
خلاصه ای از محت ارائه شده است. اهداف
آزائهشده برای درمانگزاني. است که به آنها به
سمت نکات کلیدی جلسه می باشد به گونه ای
صفحه 65:
8 خلاصه جلسه مروری است برای جهت دهی
درمانگران به سمت محتوای جلسه. هم هدف
و هم خلاصه محتوای جلسه در متن به صورت
عادی چاپ شده اند.
صفحه 66:
* آموزش slo جلسه چیزهایی پيشنهاد می کند
که درمانگران در جلسه انجام می دهند. برای
مثال چه وقت ترنس پرنسیها را نمایش دهند,
چه وقت از گروه سژال کنند. این اظهارنظرها
به گونه ای متفاوت چاپ شده است تا از
محتوای جلسات تشخیص داده شود.
موضوعات زمینه ای GAS تر در داخل JS
قرار گرفته اند. موارد موجود در کادرها
بیشترراهنمای مفهومی و ارجاع هایی برای
مواد زمینه ای و شناسایی منابع هستند
صفحه 67:
* سرانجام بخش مشکلاتی که در اجرای جلسه
پیش می آید, مشکلاتی است که من تجربه
گرده ام و پیشنوادای برای برخورد با آنبا آرائه
داده ام
صفحه 68:
* نقش درمانگر در گروه درمانی مبتی بر رویکرد روانی-تربیتی
* برای اجرای برنامه گروهی ارائه شده در اين کتاب ممکن است به
یک یا چند درمانگر نیاز باشد. اگر تعداد شرکت کنندگان کم باشد
یک درمانگر کافی است. درمانگر دو نقش مهم در اجرای برنامه به
عهده دارد.نقش اولش این است که رئوس برنامه را ارائه دهد.
ارائه دهنده کسی است که مجتوا را برای شرکت کنندگان ارائه و
تمرین ها را انجام می دهد. یک درمانگر مجبور نیست این کار را در
تمام زمینه ها انجام دهد. شاید جالب تر این باشد که یک درمانگر
درس اول را ارائه دهد و درمانگر دیگر درس دوم را. تمرین ها نیز
م ails به وسیله اقراد متفاوتی انجام شود. مهم اطلاعاتی است
که ارائه می شود همگی باید واضح, جذاب و قابل توجه باشد.
افراد حرفه ای اغلب مهارت های ارائه خوبی دارند.
صفحه 69:
8 ارائه كننده بايد از زير و بم صداء رفتارهاى غير
کلامی و کمک کننده های صوتی-تصویری
استفاده کند تا به مطالبی که ارائه میدهد توجه
شود. . نقش دیگر درمانگر راهنمایی و نظارت
بر شرکت کنندگان برای مرور و بررسی
تکالیف خانگی و انجام تمرین هاست. نکات
زیادی در اين فرایند نقش دارند. در بررسی
تکالیف خانگی مهم این است که درمانگر
۲2۶ cehetiiecss «Tk cele aks . col cule
صفحه 70:
® ستاری ازافراناقسرده کمال زا تقد وج گوته عیی زاربه شقنانه بی.
ارزشی خود می دانند. بنابراین بهتر است در حالی که به افراد درباره اجرای
تمرین ها نظارت می کنید, اصول روانشناختی زیر را نیز مهم تلقی کنید. بهتر
است یکی از ارائه دهندگان تمرین را ارائه دهد. متلامتالی با دلایلی ذکر کندد"
تفن انقظار می .رونت کت کنندگان با توجة نهتمثال اذكر اثتذة. روف
مشکلات خودشان کار کنند. همانند آنچه در جلسه درمان رخ داده است.
درمانگران در اطراف گروه دور می زنند و به شرکت کنندگان, برای انجام
تکالیف درمانی کمک مي کنند. در کمک به شرکت کنندگان درمانگر می تواند
از اصول رفتاری برای آموزش استفاده کند. شاید لازم باشد بار اول درمانگر
تکلیف را با شرکت کننده ای کامل اجرا کند. نظیر روش پیکان رو به پایین یا
یک تحلیل منطقی .ممکن است درمانگر سپس مثالی بزند و تکلیف دیگری به
شرکت کننده بدهد تا خودش آن را به تنهایی کامل کند. پس از کامل کردن
تکلیف درمانگر دوباره تکلیف را نگاه کند و به او بازخورد دهد. می شود در
زمان مناسب مستقیما به شرکت کنندگان اندکی کمک کرد.
صفحه 71:
© دیگر منانع موجود در کباب
۶ علاوه بر محتوا و متن راهنما, کتاب حاضر شامل منابعی کافی برای
ارائه این برنامه است: مانند پیوست هایی از برنامه غرنالگری: برنامه
نوبت پذیرش, برگه های ارائه اطلاعات, مهارت و تسلط بر ترنس
پرنسیها و دستنوشته ها و فرم هایی برای مراجعان. برای جزئیات
بیشتر منابع به فهرست پیوست ها نگاه کنید. خریدار کتاب می تواند
یک کپی از مواد اختیار بگیرد. توجه داشته باشید که ترنس پرنسی ها
و دستنوشته ها بر استفاده در اندازه کاغذهای ۸4 تهیه شده اند. آنها
برای جایگزینی:مناسب دز این کتاب کوچک شده اند و بایستی:به
اندازه بهینه کاغد ۸4 برگردند. همچنین مفید است متن دروس و
مطالب مربوط به جلسات در اندازه کاغذ ۸4 بزرگ شود تا به هنگام
ارائه به آسانی خوانده شوند
صفحه 72:
