شناخت فضای شهری
اسلاید 1: به نام آنکه جان را فکرت آموختپروژه درس شناخت فضای شهریشهر مورد بررسی : همدانتهیه کننده : مهندس میلاد مبارکی نوینمدرس و مشاور کنکور ارشد
اسلاید 2: مقدمهفضا در مفهوم موجود خویش به تنهایی هیچ ویژگی خاصی را مطرح نمی کند. ولی به محض آنکه یک گروه انسانی فعالیتی را در مكانی مطرح کنند معنای نمادین فضا پدیدار می شود. از این پس فضا بستری برای فعالیت رفتارهای انسانی می گردد ، محلی برای تخیل و واقعیت.مطلب اصلی نهفته در این زمینه این است که ما در جامعه ی مدرن خود دیدگاه درک سنت فضای شهری را از دست داده ایم.باید برای ما روشن شود و دریابیم که واژه فضای شهری و معنای آن چه نقشی در درون سازه های شهری دارد.لذا امروزه توجه به فضاهای شهری به عنوان یک ضرورت اساسی در برنامه های توسعه شهری مطرح گشته و دست اندرکاران حرفه شهرسازی را به خود جلب کرده است( هدمن و یازورسکی 1381 ص 67).
اسلاید 3: تعاریف مقدماتیفضا چیست ؟فضا تمام جهان را پر می کند. و ما را در تمام طول زندگی احاطه کرده است( خلاصه مقالات ، 1383، ص 8).فضا یک مقوله بسیار عام است. فضا می تواند چنان نازک و وسیع به نظر آید که احساس وجود از بین برود و یا چنان مملو از وجود سه بعدی می باشد که به هر چیز در حیطه خود مفهومی خاص بخشد ( هدمن و یازورسکی 1381 ص 67). فضای شهری چیست؟فضای شهری یک نمونه از فضای جغرافیایی است و بخشی از سطح زمین است که شامل کلیه سازه های شهری از جمله میادین ، خیابانها ، ساختمانها ، آبنماها و سایر عناصر شهری که به همراه درونمایه مادی ، اجتماعی و فرهنگی به وجود می آید. ( شماعی و پور احمد ، 1384 ص 89).فضای شهری صحنه ای است که داستان زندگی جمعی در آن گشوده می شود ( پاکزاد 1385 ، ص 81).فضای شهری چیزی نیست جز فضای زندگی روزمره شهروندان که به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه در طول روز ادراک می شود.( خلاصه مقالات شهرسازی ص 8 ).
اسلاید 4: انوع فضاهای شهریفضاهای شهری آن دسته از فضاهای باز عمومی موجود در شهر هستند که بستر تعاملات اجتماعی می باشند، و با پذیرفتن سه شاخص اصلی برای تشخیص فضاهای شهری :1) عمومی بودن فضا2) باز بودن فضا3) برقراری تعاملات اجتماعیبرای ما مشخص می گردد و آنچه به عنوان فضای شهری در عرصه عمومی شهرهای ما باقی می ماند . به پنج دسته کلی تقسیم می گردد.1) ورودی ها2) گره(میدان)3) مسیرها4) لبه آب5) پله ( پاکزاد 1385 ص 88-84)حال بعداز آشنایی با این مفاهیم مهم،ابتدا به شناخت کلی از فضای شهری همدان پرداخته و سپس به شناخت 5 آیتم فوق در شهر مورد مطالعه،شهر همدان می پردازیم.
اسلاید 5: شناخت فضای شهر همدانشهر همدان در ناحيه كوهستاني الوند واقع شده كه در اقليم كوهپايه اي ( با زمستانهاي سرد و تابستانهاي تا حدودي گرم ) قرارگرفته است.حال با این نوع آب و هوا و نوع اقلیم،طراحی فضاهای شهری شهر همدان نیز متاثر از این موضوع می باشد.بطوری که طراحی شهری همدان از ابتدا تا به امروز همواره تحت تاثیر اقلیم کوهپایه ای خود قرار گرفته است.خصوصيات فضا های شهري همدان بر اساس اقليمخصوصيات كلي بافت شهري همدان به قرار ذيل است :الف) فضاهاي شهري كوچك و محصورب) بافت شهري متراكم و ابنيه متصل بهمج) جهت آفتاب و عوارض زمين عامل تعيين كننده در نحوه استقرار،گسترش و سيماي كلي شهرد) كوچه ها و معابر اصلي به موازات خط تراز زمين و اغلب با عرض كماسكيس از مجموعه بافت شهري همدان
اسلاید 6: ادامهبه دليل سرماي بسيار زياد در بخش عمده اي از سال، در اين نواحي بافت شهري متراكم و ابنيه متصل به هم هستند تا بدين صورت سطح تماس فضاهاي گرم مسكوني با محيط سرد خارج كمتر شود . فضاهاي شهري نيز تا حد امكان محصور وكوچك هستند تا جريان باد سرد به داخل اين فضاها كمتر نفوذ كند . به علاوه تابش حرارت از سطوح خارجي ديوارهاي گرم ساختمانها، تا حدي باعث اعتدال هواي سرد فضاهاي شهري مي شود و كوچك بودن اين فضاها از اين نظر نيز داراي مزيت است .عكس هوايي از بافت شهري همداننقشه معابرشهري جديد و هسته مركزي همدان
اسلاید 7: ادامهدر شهر همدان نمونه بسيار جالبي از معابر وجود دارد كه دالان ناميده مي شود . دالان يك راه عبوري كم عرض براي چند خانه بوده و دراكثرمحلات، خانه ها از طريق اين دالانهاي سرپوشيده به معابر اصلي شهر متصل مي شده اند . ساكنين خانه هاي مجاور دالان غالباٌ با هم خويشاوندي داشته اند و از لحاظ فرهنگي با هم ارتباط بسيار نزديك داشته اند . بدين ترتيب با ايجاد دالان در مقابل معبر ورودي خانه هاي خود ، هم يك فضاي نيمه خصوصي ايجاد مي كرده اند و هم در مقابل باد و سرماي زمستان در اين فضا محفوظ بوده اند . به چهار دليل شهرها در مناطق كوهستاني غالبا در وسط كوهپايه و در سمت جنوبي آن استقرارمي يابند : اول اينكه اگر شهر در پايين دره باشد، خطر سيل وجود دارد .ثانيا در شب هواي سرد كه سنگينتر است، به پايين دره نفوذ كرده و به شدت سرما در آن اضافه مي شود . ثالثا سمت شمالي كوه كه هميشه در سايه بوده، مكان خوبي براي زندگي نيست. رابعا بالاي كوه نيز براي استقرار مناسب نيست زيرا معمولاٌ ناهمواريهاي زمين در بالاي كوه بيشتر است و شدت باد در اين ناحيه بيشتر مي باشد و هيچگونه حفاظي براي شهر در مقابل باد وجود ندارد و بالاخره اينكه بالاي كوه از رودخانه كه در پايين دره جاري مي باشد، دور بوده و دسترسي به آن مشكل است .نمايي از دالانها ومعابر شهري همدانمحل استقرار شهر براساس شرايط اقليمي
اسلاید 8: ورودی ها.لبه آب.گره(میدان).پله.مسیرابتدا هر کدام از عناصر فوق را تعریف کرده و به صورت کامل هر کدام را در شهر همدان مورد بررسی قرار می دهیم.ورودی ها :هرشهر که به صورت یک محدوده مشخص می باشد دارای ورودی و خروجی است.لازم به ذکر است که هر ورودی به نوعی خروجی نیز محسوب شده و بلعکس.ورودی ها و خروجی ها هر کدام محل عبور و گذر افراد پیاده و سواره است و از گذشته محل عبور کاروان ها از شهر های دیگر به داخل شهر ها مورد استفاده قرار می گرفت که هر کدام به صورت دروازه های ورودی و خروجی عمل می کردند.ورودی هر شهر و محدوده به نوعی پیش نمایشی از آن شهر است.افراد به محض عبور از ورودی یک شهر تصویری از آن شهر در ذهن خود مجسم می کنند.چه بسا اگر این ورودی ها مناسب طراحی نشده باشند تصویری که در ذهن افراد عبوری ثبت می شود یک تصویر نامناسب خواهد بود که این نکته در زمینه جذب توریست بسیار مهم و کلیدی است.(تهیه کننده پروژه)لبه آب : در هر شهری لبه آب وجود دارد.به فضاهایی در شهر گفته می شود که در آن آب نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و در بیشتر مواقع آب مرزی بین دو یا چند فضای شهری می باشد.مانند جدا کردن دو خیابان شهری به وسیله جوی آب.
اسلاید 9: ادامهگره یا میدان: میدان فضایی است که عمومی و قابل استفاده برای همگان می باشد و این وجه تمایزی است بین یک میدان و فضای باز و اختصاصی یک بنای مسکونی.میدان شهری با شبکه معابر شهر پیوند دارد. میدان بر حسب ضرورت های مکانی و زمانی نقش و عملکرد های مختلفی به خود گرفته است. گاهی به صورت مکانی برای عرضه کالا بوده و زمانی فضایی حکومتی و دیوانی و یا مذهبی داشته است و در دوران معاصر بسیاری از عملکرد های کلاسیک آن به بنا ها منتقل شده است و به علت وضیعت و موقعیت فعلی، نمی توان عملکرد های گوناگون اجتماعی دوران گذشته را از آن انتظار داشت.آنچه امروزه در مورد میدان های شهری مطرح است چگونگی فرم، نوع استفاده و پیوند آنها با بافت شهری است؛ در حالی که اکثر میدان های نوساز شهری در ایران فاقد طراحی صحیح برای این ویژگیها است و تنها از جنبه معماری قابل بررسی است و بیشتر، محوطه ای است که به آن میدان اطلاق می شود و در عمل به اشغال وسایل نقلیه درآمده و به کلی تغییر شکل یافته است.پله :به اختلاف ارتفاع هایی که در فضاهای شهری باعث می شود دو فضا از یکدیگر متمایز شوند پله گفته می شود.پله ها بهترین راه برای ورود از یک فضا با یک اختلاف ارتفاع به یک فضای دیگر با یک اختلاف ارتفاع دیگر هستند که می توان پله ها را با بهترین مصالح و به زیباترین اشکال ساخت و در اختیار عموم قرار داد.
اسلاید 10: ادامهمسر(خیابان): خیابان ها از مهمترین فضا های شهری هستند که ساکنین شهر در آن در بالاترین سطح روابط اجتماعی را دارند.این خیابان ها و مسیر ها می توانند که به صورت پیاده راه باشند و در این صورت میزان روابط اجتماعی به بالاترین سطح خود قرار می گیرد.مسیر های شهری شریان های اصلی انتقال افراد در شهر هستند.
اسلاید 11: ورودی ها در شهر همدانشهر همدان دارای ورودی های مختلف می باشد که مهمترین آنها به شرح زیر می باشد.ورودی از جاده تهران به همدان: این ورودی به نوعی مهمترین ورودی شهر همدان می باشد که چرا که بیشترین تردد را دارد.این ورودی در سطح بسیار ضعیفی عمل می کند چرا که هیچ گونه فکر و تدبیری برای آن نشده است.به هنگام ورود به شهر همدان با در نزدیکی شهر جورقان با بوی بسیار نامطبوعی مواجه می شویم که به علت نزدیکی مسیر ورودی با محل جمع آوری زباله ایجاد شده است.همانطور که گفتیم ورودي شخصيت مستقل دارد . ورودي مكاني است كه مي بايد ويترين نمايش هويت شهر و ارزش هاي نهفته در آن باشد.با این تفاسیر افرادی که از این ورودی به همدان نزدیک می شوند با این بوی نامطبوع روربه شده و یک تصویر بدی از شهر همدان در ذهن خود مجسم خواهد کرد.ورودی تهران به همدان
اسلاید 12: ورودی ها در شهر همدانورودی از جاده کرمانشاه به همدان:این ورودی یکی از مناسب ترین ورودی ها در شهر همدان می باشد که به محض ورود با یک بازار مبل و مصنوعات چوبی رو به رو می شویم.این بازار به علت استقبال همه روزه مردم همدان، حس نشاط و شور را القا می کند و این خود از نکات مثبت این ورودی است.بعداز این مکان به ابتدای شهرک الوند می رسیم که می توان گفت مناسب است اما بعداز شهرک الوند این ورودی به شدت افت می کند و با خیل عظیمی از زشتی ها روبه رو می شود.ورودی کرمانشاه به همدان
اسلاید 13: ورودی ها در شهر همدانورودی از ملایر به همدان:این ورودی نیز همانند ورودی تهران بسیار در وضعیت بدی قرار دارد.چرا که در نزدیکی گورستان قرار دارد و از هنگام شب در بدترین وضعیت نورپردازی قرار دارد و مسافرین ورودی به شهر از این ورودی ابتدا با ترس وارد شهر می شوند که همین امر باعث کاهش حس امنیت در شهر ذهن افراد شده و تصویری ذهنی بدی از همدان به جا خواهد گذاشت.ورودی از ملایر به همدان
اسلاید 14: ورودی ها در شهر همدانورودی از تویسرکان به همدان:این ورودی یکی از خطرناک ترین ورودی های شهر همدان می باشد.چرا که جاده ای بسیار غیر استاندارد دارد و در نصف ایام سال مسدود می باشد و کمتر کسی از این معبر عبور می کند.ورودی از تویسرکان به همدان
اسلاید 15: لبه آب در شهر همداندر شهر همدان لبه آب بسیار وجود دارد که به مهمترین آن ها می پردازیم.لبه آب خیابان بوعلی:این لبه دو مسیر رفت و برگشت را به میدان امام خمینی(ره) از یکدیگر جدا می کند.این لبه از قسمتی از خیابان بوعلی که بیشترین ارتفاع دارد یعنی ورودی از میدان بوعلی سینا شروع می شود.در بیشتر از مواقع سال دارای آب است و در فصول سرد که دما زیر صفر درجه است دچار یخ زدگی می شود که این مهمترین نقص این لبه آب است.از دیگر مشکلات این لبه آب می توان به کم بودن پل های عبوری از روی لبه برای عابرین می باشد که عابرین پیاده را دچار مشکل می کند.در عکس های زیر کاملا مشخص و معلوم است.
اسلاید 16: لبه آب در شهر همدانلبه آب گنجنامه:این لبه آب از مهمترین مکان های توریستی شهر همدان است.که همه ساله تعداد زیادی از افراد از آنجا بازدید می کنند.چرا که آبشار بزرگ گنجنامه و کتیبه های دست نوشته در آنجه وجود دارند.این لبه بسیار زیبا بوده و با سنگ فرش بسیار مناسب،محلی عالی برای جذب گردشگران است
اسلاید 17: گره و یا میدان ها در شهر همدانشهر همدان دارای میادین بسیار مهمی است.چرا که به علت طرح شعاعی شهر همدان،میدانین نقش بسیار مهمی را در ایجاد فضاهای شهری ایفا می کنند.همانطور که گفتیم براي شهروندان ميدان هميشه عبارت بود از فضایی وسیع كه براي حضور و تجمع شهروندان طراحي شده است. ميدان هميشه مثل يك گره اجتماعي عمل كرده و انواع كاربري هاي مقياس محله يا شهر و انواع اتفاقات سالانه اعم از جشنها و عزاداري ها و ... در آن اتفاق افتاده است هم چنین ميدان محل تبادل اطلاعات و اخبار روز نيز بوده است . اما امروز میدانی که بیشتر به چشم می خورد چیزی بیش از فلکه نیست. فلكه عبارت است از گشودگي تقاطع محورها و جزيره اي در وسط اين گشودگي ها ، داراي پوشش گياهي ، آب نما فواره و بعضاً مجسمه اي كه عملكرد غالب آن توزيع حركت سواره هاست . میدان حضرت امام خمینی (ره)
اسلاید 18: گره و یا میدان ها در شهر همدانمهمترین میدان یا گره در شهر همدان،میدان امام خمینی(ره) است.این میدان هسته اصلی شهر نیز تلقی می شود.این میدان دارای یک المان نیز هست که مسير سنتي ارائه نگرش انقلابي-تاريخي است.هنرمند در اينجا نقش نوعي مفسّر را براي اذهان مردم داشته است . اين اثر در جلب توجهات مردم و همچنين افزودن ارزش به مكاني مهم با هويت بسيار ، توفيق نداشته است .سازنده آن به تخيّل مردم ونيز لزوم يافتن معنا در زندگي تكيه نكرده است. اثر مذكور به علت نوع مصالح، به آساني دچار فرسایش می شود. بافت اطراف میدان امام نیز به صورت متقارن و متوازن ساخته شده و در حالی که تمام اطراف میدان را محصور کرده اما هیچ گونه حس محصوریت به افراد دست نمی دهد و یک فضای شهری بسیار دل باز است.
اسلاید 19: میدان حضرت امام خمینی (ره)
اسلاید 20: گره و یا میدان ها در شهر همدانیکی دیگر از مهمترین میادین شهر همدان، میدان بوعلی سینای این شهر می باشد.این میدان به علت وجود مقبره ابوعلی سینا شهرت جهان دارد.این میدان از نوع میادین هسته ای است چرا که مقبره بوعلی سینا هسته اصلی اسن میدان می باشد.اگر شخصی در یک طرف میدان قرار بگیرد آنطرف میدان غیر قابل رویت است.چند فضای شهر توسط این میدان کاملا از یکدیگر جدا شده اند.این میدان به علت داشتن مکانی شبیه آمفی تئاتر و وجود درختان بلند و متعدد،مکان مناسب برای مکس افراد در شهر ایجاد می کند.اما باید گفت که ورود به داخل این میدان فقط به صورت پیاده میسر می باشد و همین امر به علت عبور از خیابان با امنیت کمی صورت می گیرد.بوعلی سینا
اسلاید 21: میدان بوعلی سینای همدان
اسلاید 22: گره و یا میدان ها در شهر همداناز دیگر میادین مهم شهر همدان میتوان به میدان باباطاهر اشاره کرد.این میدان نیز همانند میدان بوعلی سینا شهرت جهانی دارد و همه ساله تعداد زیادی از گردشگران از سرایر کشور و حتی جهان برای بازدید این مکان به همدان مسافرت می کنند.این میدان وسعت بسیاز زیادی دارد به طوری که اگر در یکی طرف میدان قرار بگیریم فضای آنطرف میدان غیر قابل رویت است.این میدان دارای فضای سبز زیاد و همچنین شهر بازیس کوچکی نیز می باشد که در مجموع این میدان نیز از نوع میدانین هسته ای است.
اسلاید 23: میدان باباطاهر همدان
اسلاید 24: پلهپله ها در شهر همدان به وفور یافت می شوند.این پله ها بیشتر به علت وجود اختلاف سطح ایجاد شده و اط طرفی عبور افراد معلول را دچار مشکل می کند که باید در کنار احداث پله فکری به حال افراد معلول نیز کرد.این پله ها در بیشتر پارک ها و فضا های تورسیتی دید می شود.پارک شبنممجتمع تفریحی عباس آباد
اسلاید 25:
اسلاید 26: مسیردر این بخش به بررسی کامل و طراحی هر 6 خیابان منتهی به میدان امام شهر همدان پرداخته ایم.همچنین مطالعاتی در زمینه طراحی خیابان های منتهی به میدان امام خمینی(ره) انجام شده که به تفصیل به آن پرداخته ایم.
اسلاید 27: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن طراحي شهری میدان مرکزی شهر همدانمرحــــله اول :سنجش وضع موجودمرحــــله دوم / بخش اول :تحلیل و ارزیابی مطالعاتتدوین اهداف و معیار های طراحیارائـــه طـــرح پیشنــــهادیطرح اجرایی محور های شش گانه و معابر پیاده حوزه تفصیلیمرحــــله دوم / بخــــش دوم :
اسلاید 28: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن طراحي شهری میدان مرکزی شهر همدان و محورهای شش گانه منتهی به آنمرحــــله اول :
اسلاید 29: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن مرحله اول/بخش اول : سنجش وضعیت کاربری اراضی
اسلاید 30: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن نظام منظرشهری مرحله اول/بخش اول : سنجش وضعیت
اسلاید 31: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن 1- روان سازي عبور و مرور در مركز شهر بويژه براي پياده2- ايجاد ايمني و امنيت ترافيكي و محيطي3- كاهش آلودگيهاي صوتي، هوا و بصري4- تاكيد و احياء ارزشهاي تاريخي فرهنگي هويتي5- ارتقاء تعاملهاي اجتماعي از طريق ايجاد فضاهاي شهري مناسب و سازنده براي حضور شهروندان و فعاليتهاي شهروندي 6- انتظام بخشي فضايي و بصري و كالبدي7- استقرار فعاليت و عملكردها متناسب زيست محیطی8- بازپيرايي جدارهها و مناسب سازي سيماي زمين و خط آسمان. اهداف کلان مرحله اول : تدوین چشم انداز
اسلاید 32: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن مرحله اول : ارائه راهبــــردگزينههاي پيشنهادي و انتخاب گزينه برتر گزينه اول ـ ساماندهي هم سطح پياده و سواره گزينه دوم ـ ساماندهي غير همسطح پياده و سواره ـ پياده زيرگذر گزينه سوم ـ ساماندهي غير همسطح پياده و سواره، زيرگذر گزينه چهارم ـ ممنوعيت حركت سواره، عبور پياده همسطحگزينه پنجم ـ ميدان در قالب يك فضاي باز شــهريگزينه پنجم، ميدان در قالب يك فضاي باز شــهري
اسلاید 33: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن حدفاصل خیابان های تختی و شهدا ( نمای جداره شماره 3 حد فاصل خیابان های تختی و بوعلی (نمای جداره شماره 4 وضع موجود جداره های میدان مرحله اول /بخش دوم : سنجش وضعیت
اسلاید 34: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن طراحي شهری محورهای شش گانه سنجش وضع موجودمرحــــله دوم / بخش اول :
اسلاید 35: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن مرحله اول/بخش اول : سنجش وضعیتمحور شهدامحور تختی شناخت / نظام کاربری زمین
اسلاید 36: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن مرحله اول/بخش اول : سنجش وضعیتمحور اکباتان شناخت / نظام منظر شهری
اسلاید 37: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن مرحله اول/بخش اول : سنجش وضعیت شناخت / نظام استخوانبندی فضاهای همگانیمحور تختی
اسلاید 38: بخــــش اول تحلیل و ارزیابی مطالعات طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن مرحــــله دوم :
اسلاید 39: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن مرحله اول/بخش اول : سنجش وضعیتمحور شهدا – جداره شمال غربی اغتشاش در نصب تابلوهای تبلیغاتی و عدم هماهنگی بناهای مجاور با هم و با بنا های با ارزش کیفیت بصری را در طول جداره کم رنگ نموده است. در طول جداره یکنواختی در خط آسمان و از سوی دیگر اغتشاش در خط آسمان به شدت به چشم می خورد. ارزیابی سیمای جداره
اسلاید 40: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن مرحله اول/بخش اول : سنجش وضعیتخیابان تختی – جداره جنوب غربیاغتشاش و گسستگی در خط آسمان ، عقب نشینی در جداره و اغتشاش در نصب تابلوهای تبلیغاتی در این جداره به کرات مشاهده می گردد. در طراحی جداره استفاده از ساختمان های باارزش به عنوان قالب ارجاع مورد توجه قرار گرفته است . تا علاوه بر هماهنگی بناهای مجاور انطباق با زمینه را هم در طول محور داشته باشیم . ارزیابی سیمای جداره
اسلاید 41: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن بخــــش اول تدوین اهداف و معیار های طراحیمرحــــله دوم :
اسلاید 42: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن امتداد فعالیت و سرزندگی بخش مجاور میدان امام خمینی (ره) به قسمت های میانبی و انتهایی محور از طریق : پیش بینی محل های طراحی شده برای دستفروشی در بخش های میانی محور پیش بینی کاربری ها و فعالیت های جاذب حضور مردم به صورت مجتمع های تجاری ، تجاری – فرهنگی و مجموعه دانشگاهی در بخش های انتهایی محور ها مرحله دوم . بخش اول : ارائه طرح پیشنهادیمحور شهدا چهارچوب طراحی شهری
اسلاید 43: مرحله اول/بخش اول : سنجش وضعیتمحور شهدا مرحله دوم . بخش اول : ارائه طرح پیشنهادی طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن چهارچوب طراحی شهری
اسلاید 44: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن مرحله دوم . بخش اول : ارائه ضوابط و مقرراترعایت همردیفی هر بنا با ابنیۀ مجاور توصیه میشود. در غیر اینصورت رعایت نکات زیر در طراحی الزامی میباشد: حد جلوآمدگی هر بنا نسبت به ابنیۀ مجاور حداکثر 1 متر میباشد. احداث پنجره در نمای جانبی ایجاد شده غیرمجاز میباشد. نماسازی نمای جانبی حاصل از عدم همردیفی الزامی است. ارتفاع غالب بناها مطابق با خط آسمان ارائه شده با رعایت نکات زیر الزامی است: حداکثر تعداد طبقات برای قطعات اراضی با مساحت کمتر از 70 مترمربع معادل یک طبقه میباشد. حداکثر تعداد طبقات برای قطعات اراضی با مساحت 70 تا 120 مترمربع معادل 2 طبقه میباشد. حداکثر تعداد طبقات برای قطعات اراضی بیشتر از 120 مترمربع و بیشتر معادل 3 طبقه میباشد. حداکثر اختلاف ارتفاع دو بنای مجاور یک طبقه میباشد. ارتفاع مفید در طبقات، معادل 4-5/4 متر در طبقۀ همکف و 5/3 تا 4 متر در طبقات بالاتر از همکف میباشد. ارتفاع قطعات موجود در ورودی محورها (از سمت رینگ اول) تا حد 5 طبقه مجاز میباشدهمردیفی حد پایین بازشوها حداقل با یکی از بناهای مجاور الزامی است. تأکید بر ورودیهای بافت مسکونی درونی با طراحی حجم و نماسازی شاخص و یا سرپوشیده نمودن ورودی توصیه میشود. نماسازی میبایست با استفاده از مدولهای 3-5/3 متر (الگوهای موجود) طراحی شود. ضوابط و معیار های طراحینظام منظر شهری
اسلاید 45: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن مرحله دوم . بخش اول : ارائه ضوابط و مقرراتهرگونه تفکیک در قطعات مجاور محور غیرمجاز میباشد. تجمیع قطعات با مساحت کمتر از 100 مترمربع توصیه میشود. جدول ضوابط میزان تراکم، ضریب سطح اشغال و ... برحسب مساحت قطعههرگونه تفکیک و تجمیع برای قطعاتی که ارزشمند ارزیابی شدهاند، غیرمجاز میباشد. ایجاد پر و خالی در نماسازی ابنیه و استفاده از فرمهای شکسته و پلهای (الگوهای موجود) در طراحی حجم ابنیه جهت ایجاد تنوع در طول محور توصیه میشود. حداکثر تراکم ساختمانی برای قطعات با مساحت کمتر از 80 مترمربع معادل 60 درصد، برای قطعات 80-150 مترمربع معادل 120 درصد و برای قطعات با مساحت بیشتر از 150 مترمربع معادل 200 درصد میباشدتودۀ کلیۀ قطعات میبایست در لبه محور قرار گیرد. حداکثر ارتفاع تودۀ ابنیه در تقاطع با رینگ اول به سمت میانه محور معادل 3-4 طبقه (براساس خط آسمان ارائه شده) و از سمت میدان امام خمینی معادل دو طبقه میباشد. ضوابط و معیار های طراحینظام منظر شهریمساحت قطعه (مترمربع)حداکثر سطح اشغال همکف (درصد)حداکثر سطح اشغال طبقات (درصد)حداکثر تراکم ساختمانیپارکینگ70 S606060-70 S 1206560120الزامی120 S7560200الزامی
اسلاید 46: مسیر حرکت و ایستگاههای مربوط به انواع حمل و نقل عمومی میبایست به صورت دقیق و با جزئیات کامل طراحی گردد. پیشبینی پارکینگ حاشیهای در طول محور میبایست به نحوی صورت گیرد که در مسیر حرکت پیاده انقطاع ایجاد ننماید. پیشبینی دسترسی سواره برای طول محور و کلیۀ قطعات موجود در لبۀ محور ضروری است. - نظام کاربری و فعالیت ریزش فعالیتهای واحدهای تجاری تا حد 1 متر به داخل پیاده راه مجاز میباشد. کاربریهای مجاز در محدوده، کلیل خدمات تجاری مورد نیاز در مقیاس شهر و منطقه به استثناء خدمات مربوط به اتومبیل و کارگاهها، کاربریهای مسکونی، فرهنگی، اداری، دفاتر کار و شرکتهای خصوصی و ... میباشد. کاربری مجاز برای همکف قطعات با کاربری مختلط، تجاری میباشد. قطعات با کاربری غیرتجاری برای همکف در نقشه مشخص شدهاند. طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن مرحله دوم . بخش اول : ارائه ضوابط و مقررات ضوابط و معیار های طراحینظام حرکت و دسترسی
اسلاید 47: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن بخــــش اول ارائـــه طـــرح پیشنــــهادیمرحــــله دوم :
اسلاید 48: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن خیابان شهداخیابان تختی شمال شرقی مرحله دوم . بخش اول : ارائه طرح پیشنهادی طراحی / جداره پیشنهادی
اسلاید 49: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن خیابان تختی شمال شرقیخیابان تختی شمال شرقی مرحله دوم . بخش اول : ارائه طرح پیشنهادی طراحی / جداره پیشنهادی
اسلاید 50: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن طرح اجرایی محور های شش گانه و معابر پیاده حوزه تفصیلیمرحــــله دوم / بخــــش دوم :
اسلاید 51: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن محور باباطاهر طراحی کف محور مرحله دوم ، بخش دوم :ارائه طرح اجرایی
اسلاید 52: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن محور اکباتان طراحی کف محور مرحله دوم ، بخش دوم :ارائه طرح اجرایی
اسلاید 53: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن خیابان شهدا طراحی کف محور مرحله دوم ، بخش دوم :ارائه طرح اجرایی
اسلاید 54: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن نمونه جرئیات اجرایی کفسازی طراحی کف محور مرحله دوم ، بخش دوم :ارائه طرح اجرایی
اسلاید 55: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن نمونه جرئیات اجرایی مبلمان شهری طراحی کف محور مرحله دوم ، بخش دوم :ارائه طرح اجرایی
اسلاید 56: مرحله دوم ، بخش دوم :ارائه طرح اجرایی طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن نمونه مدل های سه بعدیمحور اکباتان
اسلاید 57: مرحله دوم ، بخش دوم :ارائه طرح اجرایی طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن نمونه مدل های سه بعدیمحور بابا طاهر
اسلاید 58: مرحله دوم ، بخش دوم :ارائه طرح اجرایی طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن نمونه مدل های سه بعدیمحور بابا طاهر
اسلاید 59: طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن نمونه مدل های سه بعدی مرحله دوم ، بخش دوم :ارائه طرح اجرایی خیابان شهدا
اسلاید 60: مرحله دوم ، بخش دوم :ارائه طرح اجرایی طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن نمونه مدل های سه بعدیخیابان شهدا
اسلاید 61: نمونه مدل های سه بعدی مرحله دوم ، بخش دوم :ارائه طرح اجرایی خیابان شهدا طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن
اسلاید 62: مرحله دوم ، بخش دوم :ارائه طرح اجرایی طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن نمونه مدل های سه بعدیمحور تختی
اسلاید 63: مرحله دوم ، بخش دوم :ارائه طرح اجرایی طراحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگانه منتهی به آن نمونه مدل های سه بعدیمحور تختی
اسلاید 64: منابع مورد استفاده در پروژه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.