علوم مهندسی معماری و عمران

شناخت مدرسه خان شیراز

madrseh-khaan-shiraz

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “شناخت مدرسه خان شیراز”

شناخت مدرسه خان شیراز

اسلاید 1: سرای مدرسه و بحث علم و طاق و رواق / چه سود چون دل دانا و چشم بینا نیستپروژه: مدرسه خان شیراز

اسلاید 2: مقدمه: بعد از مسجد مهمترین بنای عمومی شهرها مدارس هستند.هیلن براند معتقد است که ریشه های معماری مدارس را قطعا می توان در سر چشمه های ایرانی آن جستجو کرد. در اینجا دو احتمال عمده مطرح می گردد و متقابلا انحصاری هم نیستند. اولین نظریه مربوط به بارتولد است که مدرسه را با ویهارای بودایی ها که در آسیای مرکزی و افغانستان مشاهده شده است مرتبط دانسته و این نظریه هم با کشف چنین مکانی در آذین تپه تاکید گردیده است. دیگر منبع معماری که برای مدارس ایرانی مطرح گردیده خانه نمونه خراسانی میباشد. وآندره گدار نیز موافق این نظریه است و معتقد است مدارس در واقع بناهای خصوصی مثل خانه بوده اند که بعدا به بناهای عمومی تبدیل شده اند.

اسلاید 3: انواع مدارس در دوران اسلامی: مدارس حکومتی در دوران سلجوقی : تاریخچه رسمی مدارس جدا از سر گذشت غیر رسمی آن در1067 میلادی/460 ه.ق آغاز گردیده است.یعنی هنگامی که مدرسه بزرگ نظامیه بغداد به دستور خواجه نظام الملک احداث گردید.مدارس دوران صفویه : در دوران صفویه وجه مناسبتری برای مدارس در نظر گرفته شد.در این دوران فضای مدارس را بطور تمام و کمال به حجره محصلان اختصاص دادند.

اسلاید 4: ویژگی های مدارس در سبک اصفهانی:در این دوران مدارس چهار ایوانی هستند.در عموم آنها حوضی در وسط قراردارد و چهار باغچه بزرگ در اطراف آن قرار دارد.دسترسی به طبقات بوسیله پله ها صورت میگیرد که در چهار گوشه حیاط هستند. در عموم مدارس این دوره حجره های طبقه همکف دارای پستو و نیم اشکوب هستند.

اسلاید 5: ویژگی های معماری مکتب شیرازی :بطور کلی آثار معماری محدوده فارس از یک وحدت ظاهری و باطنی برخوردار هستند.مکتب شیرازی نسبت به معماری دیگر مناطق از نظم تقارن ظرافت و تجمل بیشتری برخوردار است. استفادهاز آجر در نمای بیرونی ساختمان ها ساخت ابنیه از مصالح با دوام تر تزیینات بسیار زیادتر ونقاشی های بی مانند سقفی (نارنجستان قوام)همگی نشان از تجمل گرایی بناهای این شهر نسبت به دیگر بناها دارد. از دیگر ویژگی های معماری شیراز می توان به سنگ ازارهای حجاری شده درپایه دیوارها اشاره نمود که از تزیینات منحصر به فرد معماری شیراز می باشد.

اسلاید 6: اجزای تشکیل دهنده مدارس :حجره: حجره یا اتاق طلبه ها معمولا دارای یک ایوانچه یا پستو بوده است که شکل های گوناگونی داشته است گاهی اوقات پستوها دو طبقه یا به اصطلاح کمر پوش بوده اند. قسمت پایین ان بصورت آشپزخانه و برای اثاثهای اضافی و طبقه بالا ان محل دنجی برای استراحت و مطالعه و نور گرفتن بوده است.مدرس: فضای درس مدرسه است و در اغلب مدارس یکی می باشد.استاد در این محل درس می داده است. غیر از اینها هر مدرسه یک مسجد نماز خانه و یک کتابخانه داشته است.

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید