علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

شیوه های جستجو و یافتن اطلاعات با کیفیت و رایگان در اینترنت

jostejo_va_yaftane_etelate_dar_internet

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “شیوه های جستجو و یافتن اطلاعات با کیفیت و رایگان در اینترنت”

شیوه های جستجو و یافتن اطلاعات با کیفیت و رایگان در اینترنت

اسلاید 1: شيوه هاي جستجو و یافتن اطلاعات با کیفیت و رایگان در اينترنت

اسلاید 2: “Not all the information that exists in the world is on the Internet--Not all the information that is on the Internet is accurate.”

اسلاید 3: Our content in this workshop:بخش اول : آشنایی با دلایل و ابزارهای بازیابی اطلاعاتچرا به ابزار هایی برای بازیابی اطلاعات نیازمندیم؟از چه ابزارهایی برای جستجوی اطلاعات بهره می برید؟راهنماهای موضوعیموتورهای جستجوراهنماهای موضوعی با موتور جستجوابرموتورهای جستجو

اسلاید 4: Our content in this workshop:بخش دوم :چگونه به جستجوی اطلاعات بپردازیم؟ شیوه های شروع جستجوترفندها و نکته های جستجوجستجوی ساده و پیشرفته معیارهای ارزیابی منابع بازیابی شدهاصول اخلاقی و حق مولفاستناد به منابع اینترنتی

اسلاید 5: Our content in this workshop:بخش سوم :آشنایی با برخی منابع رایگان اینترنتی: منابع رایگان فارسیمنابع رایگان انگلیسی زبانموتورهای جستجوی تخصصیمجلات الکترونیکیپایان نامه های الکترونیکیکتابهای الکترونیکیروزنامه های الکترونیکی

اسلاید 6: Why we need some tools for IR in Internet?

اسلاید 7: Why?1- افزايش حجم توليد اطلاعات : 1970 ميلادي : 125 ميليون.1999 ميلاد ي : 320 ميليون.2001 ميلادي : 1 ميليارد و سيصد ميليون .2003 ميلادي : 4 ميليارد صفحه .2006 ميلادي : 5 ميليارد صفحه2010 ميلادي : ؟ ؟ ؟

اسلاید 8: Why?2- تنوع در توليد اطلاعات چاپي الکترونيکي ديداري – شنيداري دیجیتالی و ...

اسلاید 9: Why?3- فقدان استانداردهاي کنترلي :هيچ کنترل کتابشناختي همانند شابک در مواد چاپي براي اينترنت وجـــود ندارد . همچنين يک سيستم فهرستنويسي متمرکز براي وب وجود ندارد . (Tyner, R. and Slany, W., 2001)

اسلاید 10: Why?4- فقدان ابزار استاندارد جستجو :ابزارهاي جستجوي مختلفي وجود دارند که :پايگاههاي اطلاعاتي مختلفي را ارائه مي کنند.زبانهاي دستوري متفاوتي نياز دارند .داراي قابليتهاي جستجوي متفاوتي هستند.هر يک شيوه خودشان را براي نمايش اطلاعات دارند .

اسلاید 11: NOW:به منظور:دستيابي به منابع مفيد ارائه شده در اينترنت .کسب اطلاعات به گونه اي کارآمد . نيازمنديم:با ابزارهاي مختلف جستجو در اينترنت آشنا شويم.با تکنيکها و شيوه هاي موثر جستجومجهز گرديم. .

اسلاید 12: What Do You Use To Search?راهنماهاي موضوعي (Subject Directories)موتورهاي جستجو (Search Engines)ابرموتورهاي جستجو(Meta Search Engines)راهنما با موتور جستجو (Directory with Search Engine)

اسلاید 13: Subject Directoriesنمايش نتايج جستجو به صورت موضوعي يا گروهي .نمايش اطلاعــات به صورت سلسله مراتبي – با موضوع کلي شروع شده و به موضوعات فرعي و اخص تر ختــم مي گردد.زماني که در جستجوي موضوع يا رشته خاصي هستيم مفيدند.نتايج مرتبط تري را در مقابل موتورهاي جستجو ارائـــــه مي کنند.توسط انسان نمايه سازي و مهيا مي گردند . ( وب استاتيک)

اسلاید 14: Subject Directoriesمزايا :اطلاعات آنها توسط انسانها نمايه سازي مي گردد و لذا داراي ارزش بيشتري از صفحات وب ديناميک دارند . معايب : پايگاههاي اطلاعاتي آنها اندک است . روز آمدي آنها نسبتا دير انجام مي شود.

اسلاید 15: Subject DirectoriesInternet Subject Directories.INFOMINE, from the University of California, is a good example of an academic subject directoryYahoo is a famous example of a commercial portalExamples of Specialized directoriesEXAMPLES OF SUBJECT-SPECIFIC DATABASES (i.e.,VORTALS), Educators Reference Desk (educational information) Expedia (travel) Internet Movie Database (movies) Jumbo Software (computer software) Kelley Blue Book (car values) Monster Board (jobs) Motley Fool (personal investment) MySimon (comparison shopping) PsychCrawler (psychology resources) Roller Coaster Database (roller coasters) SearchEdu (college & university sites) Voice of the Shuttle (humanities research) WebMD (health information)

اسلاید 16: Directory with Search Engineاز هر دو شيوه جستجوي کليد واژه اي و موضوعي بهره مي برند .موقعي بايد استفاده شوند که شما از جستجوي کليد واژه اي يا موضوعي به تنهايي مطمئن نيستيد .مي شود ابتدا از جستجوي موضوعي داشته باشيد و سپس جستجوي کليد واژه اي انجام دهيد .

اسلاید 17: Directory with Search Engineمزايا:به جستجوگر در محدود کردن موضوع مورد جستجو کمک مي کند.معايب :ممکن است براي جستجوهاي پيچيده مناسب نباشد.

اسلاید 18: Directory with Search EngineYAHOO نمونه يک راهنما با موتور جستجو است .مثلاً در جستجوي آموزش و پرورش دسته بندي هاي مختلفي وجود دارد همچون :all of Yahoo!just this categorySearchAdvanced SearchHelp Conferences (27) Institutes (47) Journals (11) Online Teaching and Learning (162)American educator

اسلاید 19: Search engines:موتور جستجو چيست؟صفحه اي در اينترنت است که به منبع صفحات متصل مي شود وبه کاربران امکان مي دهد در خواست خودشان را در قالب واژه ها مطرح کنند.صفحات و پاسخهاي مناسب با درخواست کاربر را در اختيار او قرار مي دهد .

اسلاید 20: Search engines:نحوه عملکرد:هر موتور جستجو داراي پنج بخش است : Spider عنکبوت = Crawler = خزندهIndexer بايگاني کننده = Database پايگاه داده = Ranker = سيستم رتبه بندي

اسلاید 21: موتورهاي جستجومعماري و ساختار يک موتور جستجو

اسلاید 22: Search engines:مزايا:در مقايسه با راهنماهاي موضوعي داراي پايگاههاي اطلاعاتي بزرگي هستند.اطلاعات روزآمدي را در اختيار کاربران قرار مي دهد.بهترين گزينه براي جستجوهاي ترکيبي محتوا / کليدواژه هستند .جستجوها مي توانند با تاريخ ، نوع قالب ، رشته و ... محدود شوند.حجم عظيمي از اطلاعات را مي توان در مدت زمان اندکي مورد جستجو قرار داد.کنترل در طول جستجو : عبارات جستجو را مي توان در موارد لزوم ترکيب نمود.

اسلاید 23: Search engines:معايب :يافتن مواد مورد نظر به دليل نداشتن دسته بندي هاي موضوعي دشوار است.بازيابي هاي نامرتبط .تکنيکهاي جستجو و نمايه سازي در موتورهاي مختلف متفاوت است .لينکهاي مرده ( برخي از مدارک و لينکها از بين رفته اند.) تحت تاثير ترفندها و اسپم ها قرار مي گيرند .سايتهاي پرداخت کننده پول بيشتر در رتبه بندي بالاتر قرار مي گيرند.

اسلاید 24: Meta-Search engines:ابر موتور جستجو چيست ؟ابزار جستجوي عظيمي که از چند موتورجستجوي مختلف استفاده مي برد .ابر موتور جستجو صفحه رابط واحدي را پيش روي کاربر قرار مي دهد .صفحات وب را نمي گردد ، نمايه نمي سازد و ...

اسلاید 25: Meta-Search engines:جستجو با موتورهاي جستجوجستجو با ابر موتورجستجو

اسلاید 26: Meta-Search engines:چرا ابر موتور جستجو ؟موتورهاي جستجو به تنهايي تمام اينترنت را تحت پوشش قرار نمي دهند .کاربرها ترفندهاي مختلفي را براي ارتقاء رتبه بندي وب سايت خود اعمال مي کنند .دشواري انتخاب نتايج جستجو در نتايج جستجوهاي پيچيده .جستجوي قالبهاي مختلف اطلاعات .صرفه جويي در وقت کاربر.نياز به کوشش کمتر براي يافتن اطلاعات .

اسلاید 27: Section twoHow search?

اسلاید 28: Getting Started SearchingURL’sSearching techniquesSearch engines

اسلاید 29: URL’sUniform Resource LocatorThe web “address” that connects you with a websiteGoes in the address bar at the top of the screen Gives you information about the website

اسلاید 30: Parts of a URL http://www.starwars.com/seminars.htmlhttp://--hypertext transfer protocol:the language computers use to “talk” to one anotherwww—world wide web:the body of information connected by the cables and computers of the Internet.starwars—domain name: the structured, alphabetic-based, unique name for a computer on a network.com—top level domain:gives an idea of where the document is stored/seminars—file name: a folder within a website.html—hypertext markup language: the computer language used to format documents

اسلاید 31: Before you search, you need to:PrepareOrganizeCombine

اسلاید 32: PrepareWhat do you need to know about your topic?Make a list of all the terms connected with your topic.Include names, organizations, and phrases.

اسلاید 33: Organize Make a list of the words that are critical to your search. Note terms that you don’t want to see appear. Discard the rest.

اسلاید 34: HOW Organize Identify your concepts When conducting any database search, you need to break down your topic into its component concepts. List keywords for each concept Once you have identified your concepts, you need to list keywords which describe each concept. Some concepts may have only one keyword, while others may have many. Specify the logical relationships among your keywords Once you know the keywords you want to search, you need to establish the logical relationships among them.

اسلاید 35: For example…If you are looking for information about life on the planet Mars, you don’t want sites popping up about the Roman god of war. Put that in your list of words you don’t want to see.What other words might be connected with your topic that will send you to useless sites?

اسلاید 36: CombineUse Boolean operators to combine your most important terms.Use AND to connect the terms you want to see.Use NOT to exclude terms you don’t want.Use OR to include similar terms.

اسلاید 37: Boolean Operators A AND B ( Files containing both terms)A OR B ( Files containing at least one of the terms) A NOT B ( Files containing term A only)

اسلاید 38: برخی ترفندهای جستجوصفحه گوگل را باز کنید.می توانید آن را شخصی سازی کنید.

اسلاید 39: ترفندهای جستجو در وبتوجه: این ترفندها در بسیاری از موتورهای کاوش مورد استفاده قرار می گیرد. 1- جستجوی عبارتیعلامت““ : برای جستجوی عین عبارتعلامت[] و {} : برای جستجو عبارتی به صورتی که زوجهای کلمات در فاصله نزدیک به یکدیگر قرار داشته باشند.

اسلاید 40: ترفندهای جستجو در وب2- نادیده گرفتن کلمات علامت - : برای نادیده گرفتن برخی از کلمات در جستجوها از این علامت استفاده می شود. ( رعایت فاصله)3- لحاظ کردن کلماتعلامت + : برای انجام جستجوهایی است که تمامی واژه ها را در برداشته باشد.

اسلاید 41: ترفندهای جستجو در وب4- کلمات متشابه و مترادفعلامت ~ : برای یافتن کلمات متشابه از این نشانه استفاده می شود. ~food ~facts برای اطلاعات تغذیه ای و آشپزی5- سایر شکلهای کلمهعلامت * : برای یافتن سایر شکلهای یک واژه lib*

اسلاید 42: ترفندهای جستجو در وب6- نوع خاصی از مدارک:filetype: : اگر به دنبال نوع خاصی از مدارک هستیم بعد از کلمات جستجو این عبارت را نوشته و نوع را مشخص می کنیم.7- جستجوی اطلاعات در سایتی خاص:- site: : اگر منابع اطلاعاتی خود را فقط از یک سایت خاص بخواهیم بعد از عبارت جستجو کلمه ساید و سپس آدرس آن را قرار می دهیم.

اسلاید 43: ترفندهای جستجو در وب8- بازه عددی( سال و قیمت)1940..1950: برای اینکه جستجوی خود را در بازه عددی خاصی محدود کنیم. مثل Sony TV $300..$5009- تعریف واژه: - define: اگر به معنی کلمه ای نیاز دارید قبل از آن این واژه را استفاده نمایید.

اسلاید 44: ترفندهای جستجو در وب10- ماشین حسابشما می توانید با وارد کردن نشانه های مربوط به اعمال اصلی در گوگل محاسبات خود را انجام دهید.11- زمان- شما می توانید ساعت جاری شهرهای مختلف جهان را با وارد کردن واژه time پیش از آن بدانید.

اسلاید 45: ترفندهای جستجو در وب12- آب و هوابرای دانستن آب و هوا شهری خاص تا ده روز آینده کلمه weather را قبل از نام شهر وارد می کنید13- طلوع و غروب خورشیدبرای دانشتن ساعت طلوع و غروب خورشید نیز یکی از دو کلمه sunrise یا sunset را پیش از نام شهر وارد کنید.و ... Earthquake، 10.5 cm in inches، 150 GBP in USD، map

اسلاید 46: ترفندهای جستجو در وب14- عملگرهای بولیAND : برای محدود کردن جستجوOR : برای بسط جستجوNOT: برای محدود کردن( استثنا کردن)

اسلاید 47: ترفندهای جستجو در وب15- کلیدواژه / کلید واژه ها در عنوانIntitle یا allintitle16- کلیدواژه / کلیدواژه ها در URLInurl یا allinurl

اسلاید 48: Simple Vs Advanced SearchSimple searchVery broad :retrieves thousands of irrelevant files Advanced searchNarrowing the searchBooleanPhrase searching Field searchTruncation

اسلاید 49: Advanced Search Functions Using Google

اسلاید 50: چند نکته در جستجو با گوگلگوگل به حروه کوچک و بزرگ حساس نیست.گوگل شکل مفرد و جمع کلمات را جستجو می کند.گوگل کلمات ایست را هم جستجو می کند.

اسلاید 51: Remember….Hits are returned and ranked according to-- How many times terms appear on the pageHow often terms appearHow close terms are to each otherHow near the top of the page the terms are foundThe best results will appear on the first page or two of hitsNo two search engines are alike. Try another search engine, or rephrase your terms if you don’t get good results.

اسلاید 52: Before you start using the information--EVALUATE!

اسلاید 53: Criteria for Critical Evaluation of Information on the Internet Evaluating Information Content on the Internet:PurposeIntended AudienceScopeCurrencyAuthorityBibliographyObjectivityAccuracy

اسلاید 54: Criteria for Critical Evaluation of Information on the Internet Evaluating Information Structure on the Internet:DesignSoftware RequirementsHardware RequirementsStyleUniqueness

اسلاید 55: Criteria for Critical Evaluation of Information on the InternetEvaluating Information Accessibility on the Internet:RestrictionsStabilitySecurity

اسلاید 56: Boise Public Library56More Evaluation: Look for“About us”Contact infoWho they link toTruncate URL trickPaid placement

اسلاید 57: Copyright IssuesWhat can you copy?Give credit to what you have used.

اسلاید 58: What is protected by copyright?Literary worksComputer softwareMusical worksDramatic worksMotion picturesSound recordings

اسلاید 59: Citing a websiteLast name, first name of author.If there is no author listed, begin with the title.“Title of article within the website.” Put quote marks around the titleName of website. Underline the nameDate article was written. Put the date first, then abbreviate the month.Date you accessed the article.URL. If the URL won’t fit on one line, break it at a slash. Include the entire URL, not just the one for the home page.

اسلاید 60: Works CitedBooksJones, Debra. Exploring the Internet. New York: Neal-Schuman Publishers, Inc., 1999.Simpson, Carol, and McElmeel, Sharron L. Internet for Schools: A Practical Guide, 3rd ed. Worthington, Ohio: Linworth Publishing,Inc., 2000.WebsitesAdams, Helen, Beyers, Catherine. “Lesson 2: Finding Information on the Internet.” American Library Association. Dec. 15, 2003. <http://www.ala.org/cfapps/archive.cfm?path=ICONNfclesson2.html>.

اسلاید 61: مقاله الکترونيکی:   گزنی، علی. 1379. طراحی سيستمهای بازيابی اطلاعات بهينه در نرم‌‌افزارهای کتابخانه‌ای و اطلاع‌رسانی. علوم اطلاع‌رسانی 16 (1-2). http://www.irandoc.ac.ir/ETELA-ART/ 16/16_1_2_7_abs.htm (دسترسی در 3/7/1385) .   (گزنی، 1379)   مدارک پيوسته:   پازکی ، زهرا. 1384. مقدمه‌ای بر ديابت (مرض قند). http://www.bpums.com/bimariha/ diabet/diabet.htm (دسترسی در 18/7/1385).   ( پازکی، 1384)   Ajzen, Icek. 2002. The theory of planned behavior. http://www.people.umass.edu/ aizen/tpb.diag.html (accessed 20 Feb. 2005).   (Ajzen, 2002)

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید