صنعت IT و کارآفرینی دیجیتالی
اسلاید 1: قال الکاظم (ع ): تواضع مايه رفعت است، تواضع كنيدتاخداشمارا رفعت دهد.
اسلاید 2: چهارمین گردهمایی کارشناسان انفورماتیک استان خراسان رضویمرداد87صنعت IT و کارآفرینی دیجیتالیLectured By:AbasAli Badyani
اسلاید 3: سرفصل مطالبطرح چند مسئلهجامعه اطلاعاتیکارآفرینی چیست؟کسب و کار چیست؟اقتصاد اطلاعاتی
اسلاید 4: ( 20.000.000 تقاضاي شغل و 10.000.000 فرصت شغلي) آمار مواليد در سالهاي 1358 تا 1368 2.000.000 نفر در سالبا فرض تحقق پيش بيني هاي برنامه فرصتهاي شغلي 800.000 نفر در سالفرصت شغلي ناشي از بازنشستگي و... 200.000 نفر مازاد تقاضای شغل طي هر سال در يکدوره 10ساله 1.000.000طرح مسئله
اسلاید 5: مزيت های نسبی !ايران 32 کشور از نظر توليد ناخالص ملی ، ايران 15 کشور از نظر جمعيتايران رتبهي 90 بين 162 كشور جهان ( شاخص توسعه انسانی)
اسلاید 6: نگاه کلی به جمهوری اسلامی ایرانجمعیت فعلی کشور : 782/498/70 نفرمتوسط رشد:%1.6سالیانهتوزیع سنی : کمتر از 15 سال:(%25.1)15 تا 65 سال(%69.7)65 سال و بیشتر(%5.2)میزان با سوادی:%84
اسلاید 7: آمار چه می گوید؟
اسلاید 8: نرخ بیکاری:%23.3
اسلاید 9: تعداد افراد بیکار با تحصیلات عالی:513/273 نفر
اسلاید 10: %45 مردان %55 زنان
اسلاید 11: تعداد افراد لیسانس بیکار : 495/218 نفر(گروه مهندسی،تولید و ساخت)
اسلاید 12: گام مهم برای توسعه اشتغال: در گرو توجه جدی به مبحث فناوری اطلاعات
اسلاید 13: دادهاطلاعاتدانشقدرتجامعه اطلاعاتيجامعه دانايی محورجامعه مقتدر
اسلاید 14: زمانتوليد اطلاعاتکشورهای توسعه يافتهکشورهای در حال توسعهشكاف ديجيتاليجامعه اطلاعاتي
اسلاید 15: Base Knowledge Society
اسلاید 16: دانايي قديم: افزايش اطلاعاتدانايي جديد:افزايش كارآفريني
اسلاید 17: سواد عصر ديجيتالسواد پايه،سواد علمي، سواد اقتصادي وسواد فناوريسواد بصري و اطلاعاتيسواد چند فرهنگي و هشياري جهاني
اسلاید 18: کارآفرینی چیست؟ کارآفرینی یعنی ایجاد بسترهای مناسب و مطمئن شغلی برای بکارگیری نخبگان و جوانان با کمترین هزینه و بالاترین بهره وری و کیفیت
اسلاید 19: كارآفرين:كسي است كه متعهد مي شود مخاطره هاي يك فعاليت اقتصادي را سازماندهي،اداره و تقبل كند.مفهوم واژه كارآفريني:واژه كارآفريني از كلمه فرانسوي Entreprendre به معناي متعهد شدن Undertake نشأت گرفته است.
اسلاید 20: تعريف انگليسي ها از كارآفريني1- ماجراجو (Adventurer)2- متعهد (Undertaker)3- كارفرما (Projector )
اسلاید 21: کارآفرینی دیجیتال به چه معنا است؟کارآفرینی دیجیتالیDigital Entrepreneurship از مهمترین زیر ساخت های اشتغال مولد در هزاره سوم تلقی شده است و کشورهای صنعتی جهان مانند کشورهای گروه هشت ، در این زمینه رفتارهای سازمانی ارزنده ای در اختیار دارند.کارآفرینی دیجیتالی فرصتی برای استفاده از نیروهای خلاق ، با کم ترین هزینه و حداکثر اثر بخشی در کسب و کار است . پتانسیل ممتاز تولید در عرصه آی تی ، مولفه های اصلی رونق کسب و کار در این حوزه به شمار می رود.
اسلاید 22: گامهای موثر در کارآفرینیگام اول : تعريف واحد چشم انداز سازماني گام دوم : تعيين ماموريت هاي غير متمرکز گام سوم: استخدام و به کار گيري منابع انساني خلاق و نوآور گام چهارم: استفاده از پتانسيل ها و بسترهاي ديجيتالي موجود در کشور
اسلاید 23: چشم انداز بيست ساله: تبديل ايران به قدرت اول منطقه به لحاظ اقتصادي و علمي تعامل خردمندانه و هوشيارانه با اقتصاد جهاني دستيابي به بيش از 520 ميليارد دلار GDP
اسلاید 24: Googles Vision is to Organize the WorldsInformation and Make it Universally Accessible and Useful.
اسلاید 25: ICDL …Gateway to the Information Society …Global digital literacy skills Computer Skills for life
اسلاید 26: 28کسب وکار چیست؟به مجموعه فعالیتهایی گفته می شود که برای ارائه محصولات یا خدمات با رویکردی مالی,تجاری وصنعتی انجام می پذیرد.انواع کسب وکار:کسب وکارهای بزرگ(Business)کسب وکارهای کوچک ومتوسط (Small and Medium.B)کسب وکار اینترنتی یا مجازی (Virtual)E-Businessتولید بدون کار خانه
اسلاید 27: کسب و کار خانگی (Home Business)کسب وکار روستائی (Rural Business)کسب وکار خانوادگی (Family Business)اهمیت کسب وکار:کسب وکار قالب اصلی توسعه است.تعدد کسب و کارهای مختلف درهر جامعه علاوه بر سود مادی وغیر مادی موجب می شود تاجامعه از لحاظ رفاه واشتغال نیز به تعادل نزدیک شود.
اسلاید 28: کسب وکار اینترنتی چیست؟به کسب وکاری گفته می شود که به صورت الکترونیکی و از طریق شبکه اینترنت انجام می پذیرد.انواع کسب وکارهای اینترنتی:ایجاد اجتماعات آنلاینخرید,فروش و حراج کالاهای مختلفتبلیغات اینترنتیارائه خدمات تخصصی به دیگرانایجاد امپراطوری اطلاعات,اخباروآموزش
اسلاید 29: تهیه و ارائه نرم افزارهای مختلفپیوستن به شبکه های واسطه گری(Dealer Network)خدمات مر بوط به ایمیلسرمایه گذاری مشترکمزایای انتخاب کسب وکار اینترنتی:راه اندازی سادهسرمایه گذاری مالی اندکظرفیت رشد زیاد
اسلاید 30: ساعات کاری انعطاف پذیررقابت با بزرگانارتباط ساده با مشتریقابلیت مکانیزه کردن کارها موانع کسب وکارهای اینترنتی:نبود زیر ساختهای مخابراتی مناسبمشکلات سیستم بانکی در ارائه خدمات الکترونیکیفراگیر نشدن فرهنگ خرید و فروش در اینترنت
اسلاید 31: عوامل اساسی موفقیت در کسب وکار های اینترنتی: انتخاب کسب وکار مورد علاقه آگاهی,دانش ومهارت لازم تلاش و پشتکاردلایل شکست کسب وکارهای اینترنتی: شتاب زدگی نداشتن مهارت کافی
اسلاید 32: مسیر حرکت موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی:شناسایی فرصتها و انتخاب بازار هدفانتخاب محصول/خدمات مورد علاقهانتخاب نام دامین و هاستینگ مناسبطراحی یک سایت کسب وکارایجاد یک موقعیت بی همتا در اینترنت
اسلاید 33: ارائه محصولات رایگان و کتابهای الکترونیکیبازاریابی با استفاده از ایمیلارتقا در موتورهای جستجوتبلیغات اینترنتیارتباط مناسب با مشتریان
اسلاید 34: معرفی برخی کسب و کارهای پرسودفروش کتاب (e-Library)آموزش الکترونیکی (e-Learning)تبلیغات الکترونیکی (e-Advertising)اخبار الکترونیکی (e-News)تورها و گردشهای مجازی (e-Tourism)تجارت الکترونیکی (e-Commerce)فروشگاه اینترنتی (e-Shopping)
اسلاید 35: پنج مهارت کسب وکار آینده ساز:مهارتهای مدیریتی(ارتباطات,تصمیم گیری,کارگروهی و سرپرستی)دانستن زبان خارجی به خصوص زبان انگلیسیمهارتهای مالی واقتصادی(هزینه وسود,نگاه اقتصادی و آشنایی با اصول حساب داری)مهارتهای بازاریابی(خرید,فروش,مفاهیم بازار و بازاریابی)مهارت استفاده از فناوری اطلاعات(آشنایی با رایانه,توانایی کار و جست وجو در اینترنت)
اسلاید 36: مشخصات مدير هزاره سومسرعت، پذيرش تحولات نوين، تمرين همكاري گروهي، انضباط، ارتباطات خوب، توانمندي مديريت محتوي، توجه به ارباب رجوع و کارکنان، مديريت دانش، استفاده از فناوري اطلاعات
اسلاید 37: نکات کلیدی کسب وکار
اسلاید 38: توکل به خدا پشتکار و پیگیریمشورت با افراد موفقبهره گیری و استفاده از تجربه دیگرانشناخت و تجزیه و تحلیل بازاراستفاده بهینه از امکانات و توانمندیهای موجود..........
اسلاید 39: نمونه های موفق شرکت MicrosoftشرکتIBMشرکتGoogleشرکتIntel
اسلاید 40: بسترهای دیجیتالی کشورتنظیم سند راهبردی فناوری اطلاعات کشورارایه خدمات الکترونیکی نهادها و دستگاههای دولتی و خصوصیتنظیم سند راهبردی فناوری اطلاعات در استانهاایجاد شغلهای مبتنی بر فناوری اطلاعاتبرنامه ریزی و برگزاری دوره های آموزشی فناوری اطلاعات و ارایه گواهینامه های معتبر بین المللی همانند گواهینامه هایICDL جهانی
اسلاید 41: زمينههاي توسعه نرمافزار در ايرانآموزش اداري، مالي، صنعتي پزشكي بانكداري بيمه حمل و نقل طراحي و مهندسي فرهنگي قضايي سيستمهاي اطلاعات جغرافيايي (GIS) هنر و تبليغات دفاعي خدمات نشر روميزي
اسلاید 42: Information Economic اقتصاد اطلاعاتی تنها با یک برنامه ریزی صحیح و استقرار استراژی مناسب به وجود می آید.رقم بودجه سال ۲۰۰۷آمریکا 2.8تریلیون دلار اعلام شده که از این میزان 4.4میلیارد دلار به بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و آی تی اختصاص مییابد.
اسلاید 43: برآورد نیروی شاغل هندی در صنعتITدر سال 2010 سرمایه گذاری دنیا 40000 میلیارد دلار%40 سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و صنعت%60 سرمایه گذاری در بخش خدمات(24000 میلیارد دلار)%10 سرمایه گذاری بخش خدمات به صنعتIT اختصاص می یابد.(2400 میلیارد دلار)%30 بازار توسط هندیها اشغال می شود(با حقوق 1000 دلار در سال)پس 72 میلیون هندی در این بخش شاغل خواهند شد.
اسلاید 44: World-Wide IT Market by Region, 2005
اسلاید 45: 000/000/980/2 یورو درآمدIT در جهان
اسلاید 46: رائو(کارشناس کسب وکار اینترنتی):کسی که انرژی و استعداد دارد شاه است,کسی که فقط انرژی دارد شاهزاده است و کسی که فقط استعداد داردگدا است.
اسلاید 47:
اسلاید 48: رسول اكرم(ص) : هر كسي به رويش در خيري گشوده شد، بايد آن را غنيمت بشمارد و از هر فرصت استفاده كند، زيرا نمي داند كه چه وقت آن در به رويش بسته مي شود.آيا یکی از آن دربهای خير، امروز اينترنت نيست؟ آيا نبايد آنرا غنيمت شماريم و از آن در آموزش،تجارت،کارآفرینی و ساير موارد استفاده كنيم.
اسلاید 49: باتشکر از توجه شما icdlman2007@yahoo.com0915 310 6296
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.