صورت وضعیت
اسلاید 1: صورت وضعیت چیست ؟درس متره و برآوردرضا قاسمی دهچشمه1
اسلاید 2: 1- صورت وضعیت چیست ؟صورت وضعیت به معنای صورت کارکرد ماهانه یک پیمانکار است که کارکرد خود را در قالب جداول مخصوص، تسلیم دستگاه مشاور میکند. اما اگر به زبان ساده بخواهیم آن را بیان کنیم اینگونه است که فرض کنید شما پیمانکار یک پروژه دولتی یا خصوصی هستید و در پایان هرماه یک سری کارها و عملیات عمرانی از قبیل، قالب بندی، آرماتوربندی، بتن ریزی، گودبرداری، حمل مصالح و… انجام می دهید که هرکدام از این عملیات یک سری هزینه های مستقیم و غیرمستقیم برای شما به جای می گذارد.هزینه مستقیم مثل دستمزد کارگر و کارمند، خرید وسایل مورد نیاز مانند روانکننده برای بتن و لباس کار کارگر و… و مصالح مورد نیاز عملیات اجرایی از جمله شن، ماسه و سیمان و… هزینه های غیرمستقیم مثل سوخت ماشین آلات، حمل مصالح، بیمه و… این هزینه ها هرماه توسط گروه مترور شما باید بر اساس فهرستبها و فاکتورهای خرید لیست شوند و به گروه مشاور تحویل داده شود تا گروه مشاور با بررسی و اصلاحیات لازمه و درنهایت تائید، آن را به کارفرما جهت پرداخت، تحویل دهد.2
اسلاید 3: 1-1- انواع صورت وضعیتصورتوضعیت ها از لحاظ زمان تحویل و مطالبه، به سه دسته تقسیم میشوند: صورتوضعیت موقت صورتوضعیت ماقبل قطعی صورتوضعیت قطعی3
اسلاید 4: 1-1-1- صورت وضعیت موقت همانطور که از اسم آن مشخص است این صورت وضعیت به طور موقت تحویل کارفرما داده می شود و مطالبه پیمانکار نیز موقتی است نه نهایی. فرض کنید شما پیمانکار یک پروژه بزرگ هستید که مدت پیمان آن 2 سال است و در متن قرارداد آمده است که صورت وضعیت به صورت ماهانه از طرف پیمانکار ارائه و از کارفرما تسویه میشود. بنابراین شما باید تا پایان پروژه (با فرض اینکه تأخیر طولانی مدت در روند کار ایجاد نشود)، 24 صورت وضعیت تهیه و تحویل کارفرما دهید که به هریک از این صورت وضعیتها، صورتوضعیت موقت گفته می شود.بسته به بنیه مالی پیمانکار و توافق بین پیمانکار و کارفرما، دوره تحویل صورت وضعیت موقت می تواند متفاوت باشد. اما نکته ای که اینجا یک پیمانکار باتجربه به آن توجه می کند این است که بهتر است به جای یک صورت وضعیت چندماهه و پرآیتم که مبلغ آن زیاد است، از صورتوضعیت ماهانه با مبالغ کمتر بهره ببرد.صورت وضعیت موقت، پس از آنکه به امضای پیمانکار و مهندس مشاور رسید، جهت دریافت مبلغ علی الحساب به کارفرما تحویل داده می شود. کارفرما پس از بررسی و اعمال کسورات قانونی، باقیمانده را به صورت چک، حداکثر 10 روز پس از دریافت صورت وضعیت، به پیمانکار تحویل می دهد. منظور از علی الحساب که پیشتر گفته شد این است که اگر اشتباهی در اندازه گیری و محاسبات و مواردی اینچنینی دریکی از صورت وضعیت های موقت پیش آید، در صورت وضعیتهای آتی یا صورتوضعیت قطعی اصلاح و رفع می شود.4
اسلاید 5: 5
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.