صفحه 1:
ضوابط مکانیابیایستگاههای آتش نشانی شهری
صفحه 2:
به نام خدا
تاسیسات وتجهیزات شهری
موضوع مکلنیابی ایستگاه های آتش نشانی
استاد دکتر شکیبانی
دانشجویان:فاطمه کریمی
مریم منجم
نداسلطانی
سحر محمدی
نيال دوم ٩۳-۹۳
صفحه 3:
موجودیت شهرها عمومابا سرویس دهی و ارلئه خدماتبه ساکنان در محدوده قانونی و
حریم شهر است .و ابستگاههای آتش نشلنی,با عنوان مکان هلیی برای استقرار و انتظار
خودروهای آتش نشلنی از جمله مراکز مهم وحیلتی خدمات رسانی در شهرها هستند
که بهره وری از سرمایه گذاری ها را افزلیش میدهد.درحال حاضر درشهرهای کشور
توزیع تاسیسات و تجهیزات ومنجمله ایستگاه های آتش نشلنی مبتنی بر احساس
نیازمندی به ارلئه لین گهنه تسهیلات توسعه ارگان های مختلف ازجمله شهرداری
درخواست ساکنان محل ونیز اراضی پیش بینی شده برای کاربری تاسیسات و تجهیزات
شهری در توسعه شهری مصوب انجام میشود و در هر موقعیتی که مناسب تشخیص
داده شوند تسهیلات مستقر میگردند.
صفحه 4:
نخستین شهر در ایران که به تجهیزات و سازمان آتش نشانی مجهز شد شهر تبریز بود.
-۱۵۰ سال پیش روس ها در شهر تبریز سازمان آتش نشانی را تاسیس نمودند.
-اولین ایستگاه آتش نشانی در قزوین در سال ۱۳۰۳ تاسیس شد.
-اولین ایستگاه آتش نشانی در تهران توسط یک ژانرال روسی در محله سه را
امین حضور در سال ۱۳۰۳ بنا شد.
-دومین وسومین واحد های آتش نشلنی رسمی در جنوب کشور ودر شهرهای مسجد
سلیمان و آبادان ایجاد شد و در لين زمان علت احداث لین واحدها حفظ تاسیسات ایجاد
شده در پالایشگاه شهرهای مربوطه متصور است
۵ | مشهد ۱۳۲
۷ | اصفمان ۱۳۳۸
صفحه 5:
*ایستگاه محلی است برای استقرار و انتظار نیروهای آقش نشلنی و نجات و هم
چنین نگه داری خودرو ها و تجهیزات و مواد اطفایی است.
"در ایستگاه آتش نشلنی نیروها موظف هستند در ساعات غیر حادثه خود و
تجهیزاتشان را در آمادگی کامل باشند.
*در بعضی از ایستگاه ها با به نیاز یک بوج دیده بانی نیز ساخته می شود.
صفحه 6:
شرح وظا ان errr ee sece ص
*مقابله با هرگونه آتش سوزی _
*نجات محبوس شدگان در زیر آوار
"مقابله با حیوانات وحشی
*نجات مصدومین حوادثی مثل چرخ گوشت
صفحه 7:
۶ انواع ایستگاه های آتش نشانی
: ايستعاه بزرى (مادر) |
یس
ایستگاه متوسط |
صفحه 8:
عوامل موثر در مکانیابی ایستگاه های آتش نشانی ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
الگوی توزیع و مکان یلبی ایستگاه های آتش نشلنی در شهرها از جمله مباحث
مهم مربوطبه تسهیلات هستند کهبه شدت تحت تاثیر ترلکم جمعیت و کاربری
اراضی .میزان متوسط لتش سوزی ابعاد وشد: سوزی و متوسط خسارت
های وارد شده در نقاط مختلف قرار دارند.مطالعات انجام یافته حلکی از آن است
که در طبقه بندی عولمل مکانیلبی ایستگاه های آتش نشلنی هفت عامل دخالت
دارند که عبارت اند از:
۱-ملاحظات ژئوتکنیکی
۳-دسترسی
۳-شعاع عملکرد مفید
۶-همجواری و کاربری
۷-اندازه قطعه زمین
همانگونه که ازعنامین هفت گلنه فوق برمی آید خدمات آتش نشلنی به عنوان
خدمات فرامحلی محسوب و قلبل استقرار درمراکز نواحی شهری ,مناطق شهری
وحوزه های شهری می باشند.
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
جهت توسعه شهر
همجوارى و كاربرى
در مناطتی از شهر که تراکم جمعیت زیاد است احتمال اتش سوزی بیش از سایر
لذا در مکانیابی ایستگاه های آتش نشانی عامل جمعیت در نظر گرفته می شود:
۱-در شهرهای با جمعیت کمتراز ۵۰ هزار نفرردو ایستگاه آتش نشانی کوچک به و
متر مربع در نظر گرفتهه میشود.
۲-در شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰۰ هزارنفرمدو ایستگاه کوچک در نظر گرفتهه
۳-در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر تا ۲۵۰ هزار نفریک ایستگاه متو,
۳۰۰۰ متر مربع و به ازاى هر 6٠ هزار جمعیت اضافی یک ایستگاه کوچک پیش پیت
۴-در شهرهای با جمعیت بیش از ۲۵۰ هزار نفر یک ایستگاه متوسط و یک ایستگا
نظر گرفته شده و به ازا هر ۷۵ هزار نفر یک ایستگاه کوچک پیش بینی ميشود. 5
در شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰۰ هزارتنفر یک ایستگاه متوسط و ۶ ایستگاه کوچة!
گرفته شده و به ازا هر ۷۵ هزار نفر جمعیت اضافی یک ایستگاه کوچک
۶-در شهرهای با جمعیت بیش از ۷۵۰ هزار نفر تا یک میلون نفر یک ایستگاه بز
ایستگاه متوسط در نظر گرفته شده و به ازا هر ایستگاه متوسط حداکثر ۶ ارس 0
نظر گرفته می شود. 1
۷-برای شهرهای با جمعیت بالای یک میلیونن نفر دو ایستگاه بزرک آتش 7 3۳ ۱
| هر ۵۰۰ هزار تفر جمعیت اضافی یک ایستگاه متوسط و یک ایستگاه کوچن: 2
صفحه 13:
صفحه 14:
| عوامل موثر در
2
همجواری و (ae
مج
صفحه 15:
نیمه سار گار
سازگار
قهرست کاربریها
مستوتی
تجاری
مهدتودک و تودتسان
مدرسة ala
‘ily tage
تببرستان
BATS مزسمات آموزتی قالی
بيمارستان
مراكز بهداشت
اتيمارستان و مراكز روآنةرماتى
آذاری و آنتتامی
مرآقر سوخترساتی
حرط قت و کار
شبكدها و تيروكادهاى برق
مراكز صتعتى
زمينهاى ورزش كود كان
سانهاو میدآنهاورزهی
كانون هاى فرهتكى برورش كودكان
تتابخانههای عمومی
اسبنماء تنآتر و قرهتقسرة
اقضاهاى سبق
شبکههای دسترسی پیاده
تبکههای دسترسی سوآره
صفحه 16:
صفحه 17:
اطلاعات وداده های مورد نياز در مكانيابى 2
تصاوير هوايى
صفحه 18:
مطالعه موردی ایستگاه های آتش نشانی شهر قزوین
ایستگاه شماره : یک (باغ دییر)
رئیس ایستگاه : علیرضا رحمانی
تعداد خودروها : چهار دستگاه
محدوده تحت پوشش ایستگاه
شمال ره اج
جنوب : ناحیه یک شهرداری منطقه یک
شرق : بلوار خرمشهر
غرب : خیابان آیت اله کاشانی
vVvvvvvyy
*<ایسگاه بونک انتهای نوروزیان
تعداد خودروها : ۴ دستگاه
محدوده تحت پوشش ایستگاه
<شمال : اتوبان قزوین زنجان -
روستای اسماعیل آباد - باراجین
جنوب : بلوار معلم (کانال)
> شرق : دیوار لشکر 1۶ زرهی - ملاصدرا
غرب : بلوار امام و كوجه های تحت پوشش
صفحه 19:
0
ضوابط مکانیابی ایستگاههای آتش نشانی شهری
به نامخدا
تاسیسات وتجهیزات شهری
موضوع مکانیابی ایستگاه های آتش نشانی
استاد دکتر شکیبانی
دانشجویان:فاطمه کریمی
مریم منجم
نداسلطانی
سحر محمدی
نیمسال دوم 94- 93
مقدمه
موجودیت شهرها عموما با سرویس دهی و ارائه خدمات به ساکنان در محدوده قانونی و
حریم شهر است .و ایستگاههای آتش نشانی با عنوان مکان هایی برای استقرار و انتظار
خودروهای آتش نشانی از جمله مراکز مهم وحیاتی خدمات رسانی در ش44هرها هس44تند
که بهره وری از سرمایه گذاری ها را افزایش میدهد.درحال حاضر درش44هرهای کش44ور
توزیع تاسیسات و تجهیزات ومنجمله ایستگاه های آتش نش44انی مبت44نی ب44ر احساس
نیازمندی به ارائه این گونه تسهیالت توسعه ارگ44ان های مختل44ف ازجمل44ه ش44هرداری
درخواست ساکنان محل ونیز اراضی پیش بینی شده برای کاربری تاسیسات و تجهیزات
شهری در توسعه شهری مصوب انجام میشود و در هر موقعیتی ک44ه مناسب تش44خیص
داده شوند تسهیالت مستقر میگردند.
تاریخچه تشکیل ایستگاه آتش نشانی در ایران
نخستین شهر در ایران که به تجهیزات و سازمان آتش نشانی مجهز شد شهر تبریز بود. 150سال پیش روس ها در شهر تبریز سازمان آتش نشانی را تاسیس نمودند.اولین ایستگاه آتش نشانی در قزوین در سال 1303تاسیس شد.اولین ایستگاه آتش نشانی در تهران توسط یک ژانرال روسی در محله سه را هامین حضور در سال 1303بنا شد.
دومین وسومین واحد های آتش نشانی رسمی در جن44وب کش44ور ودر ش44هرهای مسجدسلیمان و آبادان ایجاد شد و در این زمان علت احداث این واحدها حفظ تاسیسات ایجاد
شده در پاالیشگاه شهرهای مربوطه متصور است .
اهواز
رشت
زنجان
1304
بندر انزلی
1305مشهد
1327
شیراز
اصفهان
1329
1305
1312
1328
تعریف ایستگاه آتش نشانی
•ایستگاه محلی است برای استقرار و انتظ444ار نیروهای آتش نش444انی و نجات و هم
چنین نگه داری خودرو ها و تجهیزات و مواد اطفایی است.
•در ایستگاه آتش نشانی نیروها موظ44ف هس44تند در ساعات غ44یر حادث44ه خ44ود و
تجهیزاتشان را در آمادگی کامل باشند.
• در بعضی از ایستگاه ها بنا به نیاز یک برج دیده بانی نیز ساخته می شود.
شرح وظایف اتش نشان
•مقابله با هرگونه آتش سوزی
•نجات محبوس شدگان در زیر آوار
•مقابله با حیوانات وحشی
•نجات مصدومین حوادثی مثل چرخ گوشت
انواع ایستگاه های آتش نشانی
ایستگاه بزرگ(مادر)
ایستگاه متوسط
ایستگاه کوچک
عوامل موثر در مکانیابی ایستگاه های آتش نشانی
الگوی توزیع و مکان یابی ایستگاه های آتش نشانی در شهرها از جمله مباحث
مهم مربوط به تسهیالت هستند که به شدت تحت تاثیر تراکم جمعیت و کاربری
اراضی ,میزان متوسط آتش سوزی ,ابعاد وشدت آتش سوزی و متوسط خسارت
های وارد شده در نقاط مختلف قرار دارند.مطالعات انجام یافته حاکی از آن است
که در طبقه بندی عوامل مکانیابی ایستگاه های آتش نشانی هفت عامل دخ44الت
دارند که عبارت اند از:
-1مالحظات ژئوتکنیکی
-2دسترسی
-3شعاع عملکرد مفید
-4جمعیت
-5جهت توسعه شهر
-6همجواری وکاربری
-7اندازه قطعه زمین
همانگونه که ازعناوین هفت گانه فوق برمی آید خدمات آتش نشانی ب44ه عن44وان
خدمات فرامحلی محسوب و قابل استقرار درمراکز نواحی شهری ,مناطق شهری
وحوزه های شهری می باشند.
.
عوامل موثر در مکانیابی ایستگاه های آتش نشانی
مالحظات ژئوتکنیکی
دسترسی
شعاع عملکرد
جمعیت
جهت توسعه شهر
همجواری و کاربری
اندازه قطعه زمین
عوامل موثر در مکانیابی ایستگاه های آتش نشانی
مالحظات ژئوتکنیکی
دسترسی
شعاع عملکرد
جمعیت
جهت توسعه شهر
همجواری و کاربری
اندازه قطعه زمین
عوامل موثر در مکانیابی ایستگاه های آتش نشانی
مالحظات ژئوتکنیکی
دسترسی
شعاع عملکرد
جمعیت
جهت توسعه شهر
همجواری و کاربری
اندازه قطعه زمین
عوامل موثر در مکانیابی ایستگاه های آتش نشانی
مالحظات ژئوتکنیکی در مناطقی از شهر که تراکم جمعیت زیاد است احتمال اتش سوزی بیش از سایر مناطق است.
لذا در مکانیابی ایستگاه های آتش نشانی عامل جمعیت در نظر گرفته می شود:
-1در شهرهای با جمعیت کمتراز 50هزار نفر‚دو ایستگاه آتش نشانی کوچک به وسعت 1500
دسترسی
متر مربع در نظر گرفتهه میشود.
-2در شهرهای با جمعیت بیش از 500هزار نفر‚دو ایستگاه کوچک در نظر گرفتهه می شود.
-3در شهرهای با جمعیت بیش از 100هزار نفر تا 250هزار نفر‚یک ایستگاه متوسط به وسعت
شعاع عملکرد 3000متر مربع و به ازای هر 50هزار جمعیت اضافی یک ایستگاه کوچک پیش بینی می شود.
-4در شهرهای با جمعیت بیش از 250هزار نفر یک ایستگاه متوسط و یک ایستگاه کوچک در
نظر گرفته شده و به ازا هر 75هزار نفر یک ایستگاه کوچک پیش بینی میشود.
جمعیت
در شهرهای با جمعیت بیش از 500هزار ننفر یک ایستگاه متوسط و 6ایستگاه کوچک در نظر
گرفته شده و به ازا هر 75هزار نفر جمعیت اضافی یک ایستگاه کوچک پیش بینی می شود.
جهت توسعه شهر -6در شهرهای با جمعیت بیش از 750هزار نفر تا یک میلون نفر یک ایستگاه بزرگ و دو
ایستگاه متوسط در نظر گرفته شده و به ازا هر ایستگاه متوسط حداکثر 6ایستگاه کوچک در
نظر گرفته می شود.
همجواری و کاربری - 7برای شهرهای با جمعیت باالی یک میلیونن نفر دو ایستگاه بزرگ آتش نشانی ضروری و به
ازا هر 500هزار نفر جمعیت اضافی یک ایستگاه متوسط و یک ایستگاه کوچک ضروری است
اندازه قطعه زمین
عوامل موثر در مکانیابی ایستگاه های آتش نشانی
مالحظات ژئوتکنیکی
دسترسی
شعاع عملکرد
جمعیت
جهت توسعه شهر
همجواری و کاربری
اندازه قطعه زمین
عوامل موثر در مکانیابی ایستگاه های آتش نشانی
مالحظات ژئوتکنیکی
دسترسی
شعاع عملکرد
جمعیت
جهت توسعه شهر
همجواری و کاربری
اندازه قطعه زمین
ناسازگار
نیمه سازگار
سازگار
-
*
-
-
-
*
*
-
-
*
-
-
*
-
-
*
-
-
-
*
-
-
-
*
-
*
-
-
-
*
*
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
*
*
*
*
*
-
*
-
-
-
*
*
-
-
*
-
-
-
*
-
-
-
*
-
*
-
-
-
*
فهرست کاربریها
مسكوني
تجاري
مهدكودك و كودكستان
مدرسه ابتدايي
مدرسه راهنمايي
دبيرستان
دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي
مذهبي
بيمارستان
مراكز بهداشت
تيمارستان و مراكز رواندرمانی
اداري و انتظامي
مراكز سوخترساني
خطوط نفت و گاز
شبكهها و نیروگاههای برق
مراكز صنعتي
زمینهای ورزش كودكان
سالنها و میدانها ورزشي
کانونهای فرهنگي پرورش كودكان
كتابخانههاي عمومي
سينما ،تئاتر و فرهنگسرا
فضاهاي سبز
شبكههاي دسترسي پياده
شبكههاي دسترسي سواره
عوامل موثر در مکانیابی ایستگاه های آتش نشانی
مالحظات ژئوتکنیکی
دسترسی
شعاع عملکرد
جمعیت
جهت توسعه شهر
همجواری و کاربری
اندازه قطعه زمین
اطالعات وداده های مورد نیاز در مکانیابی
تصاویر هوایی
نقشه کاربری
اراضی
اطالعات توصیفی نقشه توپوگرافی
مطالعه موردی ایستگاه های آتش نشانی شهر قزوین
ايستگاه شماره :يک (باغ دبير)
رئيس ايستگاه :عليرضا رحماني
تعداد خودروها :چهار دستگاه
محدوده تحت پوشش ايستگاه
شمال :کوچه اختر
جنوب :ناحيه يک شهرداري منطقه يک
شرق :بلوار خرمشهر
غرب :خيابان آيت اله کاشاني
ایستگاه شماره 5
ایستگاه شماره 1
ایسگاه پونک انتهای نوروزیان
تعداد خودروها 4 :دستگاه
محدوده تحت پوشش ايستگاه
شمال :اتوبان قزوين زنجان –
روستاي اسماعيل آباد – باراجين
جنوب :بلوار معلم (کانال)
شرق :ديوار لشکر 16زرهي – مالصدرا
غرب :بلوار امام و کوچه هاي تحت پوشش غربي
پایان