صفحه 1:
Lae ple
Seed bY Slab
we
** در ایران يس نس از اسلام
صفحه 2:
بحث و مطالعه طبیعیات در جهان اسلام عموما با
پیروی از روش ارسطویی صورت می گرفت .
+ بیشتر مسائلی که در طبیعیات طرح می شّد برپایه
نظریه های هیولا و صورت . قوه و فعل , علت های
چهارگانه و هدف شناسی یا غایت بود .
* بمث و تحقیق در طبیعیات برپایه استدلال منطقی قرار
داشت و معمولا وابسته به مشاهده مستقیم نبود .
+ گروه دیگری نیز بودند که به مشاهده مستقیم و تجربه
می پرداختند « پدیدهای طبیعی را به روش تجربی تجزیه
و تملیل می کردند مانند : قطب الدین شیرازی.ابن هیثم
ابوریحان بیرونی و عبدالرهمان خازنی
صفحه 3:
*ابن هیثم ۳۵۱۲-۱۶۳۰ د.ق. (۵۹۵-۱۰1۳۹) در شهر بصره
( که در آن زمان تحت فرمانروایی دودمان آلبویه ایرانی
بوده و جزتّی از ایران به شمار میرفت) متولد شده است.
صفحه 4:
صفحه 5:
۴ ابن هیثم اولین دانشمندی بود که دید درستی از نهوه
دیدن اشیا توسط انسان ارائه کرد.
x او به طور تجربی ثابت کرد که آنچه نظریه انتشار نور
نامیده میشود. غلط است. این نظریه بیان میدارد که
نور از شم ما به چیزهایی که میبينيم. ساطع میشود.
او نظریه جدیدی را بنیان گذارد که تا امروز هم صادق
است: ما میبینیم چون نور از اشیا به چشم ما میتابد.
* کار دیگری که وی انجام داد و هیچ دانشمندی تا آن زمان
برای انجامش کوشش نکرده بود. استفاده از ریاضیات
برای توضیم و اثبات این فرایند بود. در نتیجه او ر
میتوان اولین فیزیکدان نظری هم دانست.
صفحه 6:
* او همچنین آزمایشها یی را روی پدیده تجزیه نور به
رنگهای تشکیلدهندهاش انجام داد و سایههاء
(نگینکمان و خسوف را نیز بررسی کرد و با دیدن
چگونگی شکست نور در جو, توانست تخمین خویی از
ارتفاع جو زمین به دست | ورد که طبق محاسبات ۱و
هدود یکصد کیلومتر بود.
«شرم اصول تاریکفانه و اختراع ذره بین از کارهای برجسته
این دانشمند مسلمان است.
صفحه 7:
+همچنین در تشریح و بیماریهای چشم تحقیقاتی کرده
است .
* وى معتقد بود چشم مانند یک عدسی کار می کند.
* ابن هیثم در زمینه انعکاس نور در آینه های سهمی و
كروى تحقيق كرد و به اين نتيجه رسيد كه در آينه هاى
سهمى همه شعاعها در یک نقطه متمرکز می شوند .
*« ایوعلی هسن بن هسن بن هیثم یصری در غرب به
آلهازن(<<۳()) شناخته میشود.
صفحه 8:
* برخىع پژهوهشگران برانند او نفستین دانشمند جهان است
که سرعت صوت را محاسبه کردهاست.
با معیارهای متعارف اندازهگیری در زمان خجده که
واهد ذرع بود. سرعت. نور را محاسبه كرد و محيط كره
زمین را اندازه گرفت.
*«کتاب المناظر آبن هیثم در قرن شانزدهم میلادی به
لاتینی به نام عممحح۳" امه به معنی فرهنگ
مفهومى نور شناسى ترجمه شد و به جاب رسيد و
تحقيقات كيلر در زمينه نور شناسع تحت تاثير اين كتاب
بوده است .
صفحه 9:
۴ برخی او را بزرگترین دانشمند فیزیکدان اسلامی می دانند
+«ابن هیثم حدود ۲۰۰ اثردر ریاضیات . فیزیک . نجوم .
پزشکی و دیگر موضوعات علمی تالیف کرده است .
+ کتاب المناظر وی بهترین کناب قرون وسطا در
نورشناسی است .
صفحه 10:
ابوریحان بیرونی
۴ ابو ریحان بیرونی در سال۳۵۲ خورشیدی برابر ۲ب۳
قمری( ٩۷۲۳ میلادی) در خوارزم . که در قلمرو سامانیان بود
به دنيا آمد. زادگاه او که در آن زمان روستای کوچکی بود.
«بیرون» نام داشت منطقه ای در ازبحستان كنونى كه
امروزه آن ۱ به نام کارا کلپاکسکایا می شناسند.
صفحه 11:
يست اب ان
#ایوریمان بیرونی در سال ۱۲۰ هجری در سن ۷۸ سالگ
و مج هجری در سن ۷۸ سالگی در
صفحه 12:
+در اواخر قرن چهاردهم و اوایل قرن پنجم در عالم اسلام شورش
عظیمی بر پا شد و در منطقه ای که بیرونی در آن [ندگی می کرد
جنگ های داخلی در حال وقوع بود .در این زمان خوارزم بخشی از
فرمانروایی سامانیا 9۵ بخارا مركز آن به شمار می ی
حكومت زيار با يا در کرگان در کنار دریای غزر از دیگر
حكومت هاى اين منطقه بود .از طرف غرب .خاندان ال بویه بر
سراسر ناهیه بین دریای خزر و خلیج فارس و همچنین
بین ۱ لنهرین حکومت می کرد .سلسله پادشاهی دیگری که به
سرعت طلوع کرد ء سلسله غزنویان بود که پا ان را شهر
غزنه در افغانستان اختیار کردند .این حکومت نقش مهمی را در
[ندگی بیرونی ایفا کرد .
صفحه 13:
*در دربار مامون خوارزمشاهی قرب و منزلت زیادی داشته چند سال
هم در دربار شمس المعالی قابوس بن وشمگیر به سر برد. در
هدود سال ۱۰۲ هجری قمری به خوارزم مراجعت کرد و موقعی
که سلطان محمود غزتوی خوارزم را گرفت در صدد قتل او برآمد
و به شفاعت درباریان از کشتن وی در گذشت . و او را در سال
حهجری با خود به غزنه برد در سفر محمود به هندوستان.
ابوریمان همراه او بود و در آنجا با حکما و علماء هند معاشرت
كرد و زبان سانسکریت را آموفت و مطالبی برای تالیف کتاب
خود موسوم به تحقیق ماللهند جمع آوری کرد.
صفحه 14:
*فقیه ابوالمسن علی گوید : (( آنگاه که نفس در سینه او
به شماره افتاده بود بر بالین وی حاضر آمدم. در آن JL
پرسید : حساب جدات فاسده را که وقتی مرا گفتی -
بازگوی که چگونه بود؟ گفتم اکنون چه جای این سوال
است؟ گفت ای مرد کدام یک از اين ده بهتر؟ این
مساله را بدانم و بمیرم یا نادانسته و جاهل در گذرم؟ و
من آن مساله بازگفتم - فرا گرفت و از نزد وی بازگشتم
و هنوز قسمتی از راه را نپیموده بودم که شیون از خانه
او برخاست.))
صفحه 15:
* شادروان علی اکبر دهخدا درباره ابوریمان بیرونی و آثار او
مى كويد :
((در هزار سال ييش برد و تسطيح از تسطيحات ههار كانه كره
متفطن گشتن - نوع چاه آرتزين كشف كردن - به استخراج
( جیب درجه واهد [سینوس یک درجه )) توفیق یافتن- بالاتر از
همه بنای علوم طبیعی بر ریاضی نهادن و قرنها پیش از بیکن
برای حل معضلات علمی و فنی متوسل به استقرا شدن و صدها
سال مقدم بر کپرنیک و گالیله در مسمع م مرآی پادشاهی چون
محمود در عقیده متمرک بودن زمین اصرار ورزیدن - برای
معرفت اجمالی در این داهی کبیر کافی است ))
صفحه 16:
+ هیدرواستاتیک موضوعی در علم فیزیک است که بیرونی
مورد مطالعه قرار داد و از وزنهای ویژه .اندازه های دقیقی
ارایه داد و به شرح نسبتهای بین Es
طلا .جيوه .سرب ءنقره ,برنز .مس ,برنج ٠١ هن و قلع
پرداخت .
* اپیکتهگرام یعتی چگال سنج آلت برای سنجش وزن
مخصوص در فیزیک را اختراع نمود كه با أن وزن
مخصوص چیزها تعین میشود از اختراعات اوست
صفحه 17:
* چکالی کانیها. ابوریمان در کتاب الجماهر فی معرفه الجواهر به
شرح خلزها و جواهرهای قارههای آسیاء اروپا و آفریقا میپردازد و
ویژگیهای فیزیکی ماند بو رنگ» نرمی و زبری مدود م۳۰ نوع
کانی و مواد دیگر را شرح میدهد و نظریهها و گفتارهای
دانشمندان یونانی و اسلامی را دربارهی آنها بیان میکند. آو
چگالیسنج دقیقی اختراع کرد و چگالی کانیهای شنافته شده را
اندازهگیری کرد. اندازهگیریهای او با اندازهگیریهای امروزی» که
با ابزارهای پیشرفته انجام میشود. چندان تفامتی ندارد. شرم
دستگاه چگالیسنج او در کتابی با نام "مقاله فی النسب التى
بین الفلزات و الجواهر فی الحجم" آمده است.
صفحه 18:
مقایسهی اندازهگیری چگالی کانیها به روش بیرونی و روشهای امروزی
اندازهگیری امروزی | اندازهگیری بیرونی ols
Sono 09 طلا
66/08 2/9 جیوه
990 99/0 مس
erie 6 برنج
09 مه یاقوت آسمانی
46/0/9 99 یاقوت سرخ
2/949 66/9 لعل
PS/9-0S/9. 299 زمرد
66-66 66/6 عقیق سرخ
994۸0 66 لاجورد
صفحه 19:
* دستگاه چگالیسنج بیرونی که بر اصل ارشمیدوس کار ميکرد.
تشکیل شده بود از یک ظرف OT که میزابی ظریف به آن وصل
کرده بود و ترازویی که یک GAAS آن درست زیر میزاب جای
گرفته بود و در کفهی دیگر آن صد مثقال از کانی مورد نظر را
میگذاشت. سپس oly به تعادل رسیدن ترازو در کفهای که زیر
میزاب جای داشت. آب مىريفت. ool وزن و حجم آب )\
میسنجید تا به جرم حجمی(چگالی) کانی مورد نظر دست یابد. او
به درستی دریافته بود که خلوص و دمای آب به کار رفته در این
[زمایشها. در چگالی آن اثر دارد و از این روء oly [زمایشهای
فود همواره از بای مشخصی از رود جیهون و آنهم در آغاز پاییز
آب بر میداشت. او پس از (فتن به غزنه. همین آزمایشها رابا
آب رودخانهی غزنه oil داد. شرح اين پژوهشها در کتاب
میزانالمکمه. اثر ایوالفتع عبدالرهمن خازنی. آمده است.
صفحه 20:
*الجماهر فی معرفةٌ الجواهر: بیرونی این کتاب را a نام ابوالفتم
مودود بن مسعود تاليف كرد و موضوع كتاب معرفى مواد
معدنی و مخصوصا ججاهرات مختلف است. ابوريحان در اين كتاب
فلزات را بررسی کرده و نوشتهاست. او نظریات و گفتههای
دانشمندانى مانند ارسطو اسحاق الكندى را درباره حدود سيصد نوع
ماده معدنی ذکر کردهاست.
*«وى در اين كتاب به شرح فلزها و جواهرهای قارههای آسیا ۰روپا و
آفریقا میپردازد 9 ويزكىهاى فيزيكى ماند بو. رنك. نرمى و (برى
هدود ۳۰۰ نوع کانی و مواد دیگر را شرم میدهد و نظریهها و
گفتارهای دانشمندان یونانی و اسلامی را درباره آنها بیان میکند
صفحه 21:
* برای نمونه, در کتاب الجماهر خود چند آزمایش را شرم میدهد
که برای بررسی علمی دو باور عامیانه انجام داده است. او
زهرآ کین نبودن الماس را با خوراندن آن به سکی میا زماید و
نشان میدهد که آن سگ پس از چند روز همچنان سالم میماند.
همچنین. گردنبندی از زمرد بر گردن ماری میاندازد و نشان
میدهد که مار با دیدن زمرد نابینا نمیشود و این کار را در ٩ ماه
و در گرما و سرما میآزماید و سرانجام به شیرینی مینویسد که
اگر این کار بینایی آن مار را افزایش نداده باشد. چیزی از بینایی
آن نکاسته است.
صفحه 22:
بیروتی در آزمایشهای خود مانند یک پژوهشگر امروزی میکوشد
هنگام مقایسهی ویژگی دو ماده. دیگر شرایط را برای آنها
یکسان سازد. برای نمونه. او برای بررسی این نظریهی ارسطو که
آب کم از آب سرد زودتر يخ میبندد. چنین آزمایشی انجام
میدهد: " من ده ظرف یکشکل و یک اندازه برگرفتم و در هر دو
ظرف. مقداری برابری از یک آب. یکی گرم و دیگری سرد. ریختم و
هر دو ظرف را در هوای سرد و خشک نهادم. سطع آب سرد يخ
بست. در حالی که درآب گرم هنوز گرمایی باقی مانده بود. اين را
دیگر بار آزمودم. باز همچنان شد." شگفتآور این که برفی از
دانشمندان ایرانی که مقالهها و کتابهایی دربارهی هواشناسی
نوشتهاند. نظر او را نادرست دانسته و بی آنکه دلیل روشنی برای
سفن خود بیاورند. تنها به این خاطر که ارسطو و ابنسینا بر نظر
دیگری هستند. او )| به فهم نادرست متهم کردهاند.
صفحه 23:
بیروتی در پژههشی بسیار ارزشمند با نام «لمعات» (در علم
مناظر) در زمینهی دانش نورشناسی (۳۸۶) به ویژه ساختار نود
بررسیهای بسیار گرانسنگی را بر دوش دارد.
ابوریمان در چگونگی دیدن اجسام به وسیلهی چشم. برابر با
نگرهی ابن هیثم است که: پرتو نور از جسم دیده شده(مرئی) به
چشم باز می گردد. و نکتهی شگفت انگیز اين که در این بررسی
بيرونى سرعت نور را ييش از شتاب آوا(صدا) دانسته كه دانش
غربی چند سده پس از آبوریحان بدان دست یافت.
او گونهی بالارفتن آبها را از خوارهها و چشمهها بیان كرده و
روشن کرده است که چگونه چشمهها جوشان میشوند و چگونه
می توان آبها را از ژرفای چاهها و چشمهها به قلاع و منارها
جریان داد.
صفحه 24:
* چاههای آرتزین. بیرونی در آثار الباقیه دربارهی خوران آب از برخی
چشمهها و چاهها چنین میگوید: "اما فوران چشمهها و صعود
آب به سمت بالاء علتش این است که Guha آن از فود
چشمهها بالاتر جای دارد. مانند فوران معمولى و كرنه آب هركز
به سوى بالا جز اين كه منبع آن بالاتر باشد. نفواهد رفت ...
بسیاری از مردم که چون علت امری طبیعی را ندانند. به همین
اندازه کفایت میکنند که بگویید ال اعلم. مطلبی را که ما
گفتهایم انکار کردهاند و یکی از آنان با من به منازعه پرداخت ..
البته ممکن است آب به قلهی کوه هم برود. به شرط آن که
قلهی کوه از منبع و مفزن آب. پایینتر باشد. "
صفحه 25:
»انحا (مثيري قطر و ممیط زمین. در کتاب قانون مسعودی نوشته
در سرزمين هند. كوهى را مشرف بر صحراى هموارى
abl که همواری آن همسان همواری سطم Lys بود. بر قلدى
آن محل برخورد ظاهری آسمان با زمین. یعنی دایرهی افق را
اندازه گرفتم که از خط مشرق و مغرب به اندازهی اندکی کمتر از
ثلث و ربع درجه. انمطاط داشت و من ol ۱ ۲۲ دقیقه محسوب
داشتم. سپس ارتفاع کوه را از طریق رصد کردن ous آن go jl
نقطه الحجر .اين قله. که بر یک امتداد بودند اندازه گرفتم که
مساوی ششمصد و پنجاه و دو ذراع در آمد . .. و حون حساب كردم.
تقریبا ۵۸ میل درآمد 9 از اینجا به درستی اندازهگیری منجمان
مامون اطمینان یافتم. " اودر پایان کتاب اسطرلاب. روش
(یاضی به دست آوردن شعاع. محيط. مساحت 9 حجم كردى
زمین 1 شرح داده است
صفحه 26:
+ شعاع دایرهی زمین را اندازه گرفت. و شیب مدار
خورشید را در برابر سطم استما با نبود ابزارهای امروزی.
۲۳ درجه و ۳۵ دقیقه آندازه گیری کرده و امروزه ۲۳
درجه و ۲۷ دقیقه اندازه گیری می شود!
+ او اندازهی روی زمین رابه دست آورده و در بخش پایانی
کتاب «اسطرلابات» معادلههایی برای اندازه گیری
نیمکرهی زمین [ورده که دانشمندان غربی این معادلهها
)| به نام او نوشتهاند
صفحه 27:
* تألیفات بیرونی به زبان عربی. یعنی زبان علمی عالم
اسلام بودداست بجز كتاب النفهيم كه ان را براى ريحانه
دفتر حسین خوارزمی که خواهنده کتابی در نجوم بود به
فارسی نوشت . بیرونی خود التفهیم را به عربی ترجمه
كرف
۴ ارویائیان او را «مستاراا) می» استاد بیرونی مى
خواندند.
صفحه 28:
* از دیگر ویژگیهای پژوهشی بیرونی آشنا بودن به چند
زبان است. او فارسی. ترکی. عربی. عبری. سریانی و
سانسکریت را بهخوبی میدانسته و با زبان یونانی نیز
آشنایی داشته است. او بهخوبی دریافته بود که برای
پژههش در فرهنگ مردمان و دانش تمدنهای گوناگون.
بايد نخست زبان آنان را فراگرفت. و بهرهگیری از مترجم
یا کتابهای ترجمه شده. در پژههشهای دقیق چندان
راهگشا نیست.
