tabieiyate_yunan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “طبیعیات یونان”

طبیعیات یونان

اسلاید 1: باسمه تعالی طبیعیات یونانتهیه و ارائه دانش پژوه ، جاوید ، اصغری

اسلاید 2: ZenoEpicurusAverroesAnaximanderPythagorasAnaxagorasHypatiaParmenidesEschinesAlcibiadesXenophonAlexander SocratesHeraclitusPlatoAristotleDiogenesEuclidZoroasterPtolemyRaphaelClassical Greek Philosophy

اسلاید 3: مقدمهیونانیان میراث خوران فرهنگ های دیرین تر شرق مدیترانه بوده و نظرات علمی آن ها تدریجاً شکل گرفت نقاشی های دیواری و نقوش روی ظروف سفالی نشان می دهد که مینوسی ها از مشاهده گران دقیق طبیعت بوده اند. ترسیم دقیق ماهی پرنده ، هشت پا، اردک وحشی. نخستین فیلسوفان یونانی از ایونی برخاستند.ایونی در ساحل غربی ترکیه است.

اسلاید 4: پیدایش علم یونانیازمنشاء نژاد یونانی آگاهی دقیقی در دست نیست ، اما نقش این نژاد در تاریخ علم از حدود 600سال قبل از میلاد مسیح آغاز شده است . سکونت گاه یونانیان به آن چه ما اکنون سرزمین یونان می نامیم محدود نبوده . یونانیان در ساحل غربی آسیای کوچک و در بیشتر جزیره های دریای اژه سکونت گزیده بودند.از داستان های همر درباره جنگ تراوا و ماجراهای اولیس می توان تا حدودی به روحیه مردم یونان پی برد. آن ها مردمی ماجراجو با ذهنی خیال پرداز و روحیه ای سرشار از کنجکاوی و شور زندگی بودند.

اسلاید 5: پیدایش علم یونانیعلمی نداشتند ، اما به جای آن، دنیایی از اسطوره ها آفریده بودند .هر پدیده طبیعی به نظر آنها سایه زمین یا بازتابی از هستی ماورا طبیعی بود . خاک ، آب ، هوا، آتش و جنگلها در نگاه آنها آکنده از جن و پری بود . خورشید ، ماه و ستاره های آسمان هستی های جاندار و زندگانی بشربودند.

اسلاید 6: پیدایش علم یونانیدر دایره تاثیر خدایانی قرار داشت که همان کاستی ها و عیب های بشری را دارا بودند و انسان می بایست یا به ستیز با آن ها بر می خواست ، یا به گونه ای نظر لطفشان را جلب می کرد . اما از این ها گذشته ، عالم در نظر یونانیان تماشایی بود. به عقیده آن ها ، می بایست به سیاحت عالم رفت و از آن لذت برد ، حتی اگر طعمه عفریت های عظیم شد و یا حتی اگر به دست این عفریت ها تبدیل به خوک شد .جای شگفتی نیست که چنین مردمی با ذهن کنجکاو و سرشار از نیروی خود همین که بذر علم را کشتند از گذشتگان خود پیشی گرفتند.

اسلاید 7: پیدایش علم یونانیعلم یونانی در میان مردم یونیایی ساکن آسیای کوچک پیدا شد ، زیرا پیشه بازرگانی مردم یونیا آنها را به مراوده با مردم مصر ، فینقیه و بابل واداشته بود . پس از پایان جنگهای ایران و یونان ، آتنیها نه تنها به حداکثر نیروی نظامی و سیاسی خود دست یافتند بلکه دوره ای در تاریخ آتن آغاز شد که دوره بزرگ گسترش علم ، هنر و ادبیات تاریخشان محسوب میشود .در عصر پریکلس آتن به مرکز زندگی فکری یونان تبدیل شد . با اتحادیه دلوس که یونیا و آتن را همپیمان ساخته بود ، علم آتنی باعلم یونیایی جانی تازه یافت.

اسلاید 8: علوم طبیعی یونانیان شامل زیست شناسی و پزشکی یونانیان در زیست شناسی و پزشکی پاره ای کارهای دقیق و اصولی انجام دادند . که شاخص ترین این افراط بقراط که ممتازترین پزشک و ارسطو که برجسته ترین تاریخدان طبیعی است می توان نام برد . اما جدا از دستاوردهای فردی علمی ، باید گرایش های ذهنی بیسابقه یونانیان را که تاثیری دیر پای بر جای نهاده است مد نظر قرارد داد. یونانیان از روی کنجکاوی و رغبت فکری ، به علم گراییدند . علم را برای خود علم گسترش دادند . آنها به تفکر انتزاعی که به نظرشان نمودار انسانیترین فعالیت ها بود رغبت بسیار داشتند و استعداد این کار راه هم داشتند .

اسلاید 9: پزشکی و زیست شناسی یونان1- در یونان پزشکی و زیست شناسی موضوع های جدا از هم نبودند.2- کشف زیست شناسی غالبا کاربرد پزشکی داشت.3- در یونان معمولا بیماری ها را به خشم برخی خدایان نسبت می دادند و برای مداوا دست در دامن خدایان می زدنداسکلپیوس یکی از این خدایان بود که نیروی جادویی در درمان بیماری ها را به او نسبت می دادند.

اسلاید 10: پزشکی و زیست شناسی یونانمزدی در کار نبود اما هر کس شفا می یافت هدیه ای به پرستش گاه تقدیم می داشت و نام و نوع آن را به پرستش گاه می سپرد.هیچ مدرکی دال بر پزشکی کاهنان در این پرستش گاه ها در دست نیست.کاهنان تنها واسطه میان بیمار و خدا بودند.در حقیقت این پرستش گاه ها خود به عنوان مخزنی از پیشینه بیماریها بوده و شاید با گذشت زمان به پیدایش پزشکی غیر روحانی انجامیده و به تدریج از شفای دینی به عنوان تنها راه درمان دوری کرده اند.

اسلاید 11:

اسلاید 12: علم اولیه در ایونیتازه در این جا می توانیم از نویسندگان نام ببریم و به متون بی امضا تکیه نکنیم در آن عصر بیشتر عصر ادب بود نه علم در سده هفتم پیش از میلاد به عصر علم پا می نهیم .

اسلاید 13: چرا علم در این جا – ایونی - یک باره در کرانه خاوری مدیترانه شکوفه شد؟هیچ پاسخ قاطعی نم یتوان داد همه آن چه می توانیم بگوییم این است که در اینجا کوچ نشینان در محیط سیاسی جدیدی زندگی می کردند که آن را تماماً خود تدبیر کرده بودند و تحمیلی نبود منطقه نیز تازگی داشت نگاهی تازه به چیزها شاید موجب پیشرفتشان شد ایونی کانون دادو ستد هم بود.

اسلاید 14: فلسفه یونان فلسفه پیشاسقراطی مکتب ایونی (مکتب مَلَطی • مکتب افِسُوسی) • مکتب فیثاغوری • مکتب اِلِِئایی • چندگانه‌گرایی • اتم‌گرایی • سوفسطائی‌گریفلسفه سقراطی افلاطون‌گرایی (افلاطون) • مشائی (ارسطو) • کلبیان • کورنائیان • مکتب مگارایی • مکتب ارتریاییفلسفه هلنی فلسفه اپیکوری • رواقی‌گری • پورُن‌گرایی • نوفیثاغورسی • نوافلاطونی (فلوطین)

اسلاید 15: فیلسوفان پیشاسقراطیمکتب مَلَطیتالس • آناکسیماندروس • آناکسیمنسمکتب فیثاغوریفیثاغورس • الکمئون • هیپاسوس • فیلولائوس • ارخوطسمکتب اِفسُوسیهراکلیتوسمکتب اِلِِئاییزنوفان • پارمنیدس • زنون الئایی • مِلیسوسمکتب چندگانه‌گراییآناکساگوراس • آرخلوس • امپدوکلسمکتب اتم‌گراییلئوکیپوس • دموکریتسوفسطائی‌گریپروتاگوراس • گُرگیاس • پرودیکوس • هیپیاسدیگرانفِرِسید • هیپو • دیوژن آپولونی • آناکارسیس

اسلاید 16: تالس ملطی تالِس یا طالِس (به یونانی: Θαλης)(به انگلیسی: Thales)؛ فیلسوف مکتب مَلَطی بود. از او-که در نیمهٔ دوم سدهٔ ششم پیش از میلاد می‌زیست- به عنوان آغازگر فلسفه و نخستین چهرهٔ علم یاد می‌شود. یونانیان او را در شمار حکمای سبعه آورده‌اند. تالس ملطی در حدود سال ۶۲۴ پیش از میلاد در شهر میلیتوس در ایونیه (غرب ترکیه امروزی) به دنیا آمد. پدر وی اکسامیس و مادرش کلئوبولینه نام داشتند. او بیشتر عمر خود را در سفر گذراند. مشهور است تالس در ۸۰ یا ۹۰ سالگی، هنگامی که نظاره‌گر یک مسابقه ورزشی بوده‌است، از فرط گرما و تشنگی و ناتوانی جان سپرده‌است.

اسلاید 17: تالس ملطییونانیان باستان، طبیعت را در چهار عنصر خاک، آب، هوا و آتش خلاصه کرده بودند. تالس این فرضیه را مطرح کرد که همهٔ این اشکال را می‌توان در یک عنصر نخستین، وحدت بخشید. او این عنصر نخستین جهان یا آرخه(به انگلیسی:arxe) را آب دانست. امروزه نمی‌دانیم که منظور دقیق وی از این گفته چه بوده‌است. شاید او بر این اعتقاد بوده باشد که همه چیز از آب پدید آمده‌است و دوباره به آب مبدٌل می‌گردد.اما چرا او آب را به عنوان آرخه معرفی کرده است؟ به احتمال قوی، این خاصیت آب که به وضوح و در برابر چشمان تالس می‌توانسته به صور بخار و یخ درآید و مجددا به صورت آب ظاهر گردد، در طرح این فرضیه موثر بوده‌است. (در آن زمان مفاهیم انرژی و حالات سه گانه جامد، مایع و گاز برای ماده تقسیم بندی نشده بودند.

اسلاید 18: تالس ملطیبه علاوه وی در شهر ساحلی ملطیه زندگی می‌کرده، که آب برای اهالی آن اهمیت زیادی داشته‌است. همچنین زمانی که در مصر به سر می‌برده‌است، یقینآ به حاصلخیزی مزارع بعد از طغیان و فرونشستن آب رودخانه نیل، توجه داشته و دیده‌است که چگونه پس از هر بارندگی، کرم‌ها پیدا می‌شده‌اند.سیٌالیٌت، بی شکل بودن آب و جنبش و پیدایی آن در مظاهر حیات، می‌توانند از دیگر عللی باشند که تالس را به این اندیشه که بن هر چیز آب است، سوق داده‌اند

اسلاید 19: تالس ملطیتالس به روح نیز معتقد بود؛ اما نه به عنوان امری مجرد، بلکه به مثابه نیروی حرکت دهنده و جنبانندهٔ اشیا. وی روح را نیز خدا می‌داند. سرانجام تالس به این نتیجه رسید که «همه چیز پر از خدایان است». تالس تصور می‌کرد که جهان مملو از نیروهای محرک نامرئی است. مسلمآ منظور او از خدایان نیز همین نیروهای محرک بوده‌است و به خدایان یونانیان باستان، ارتباطی ندارد.تالس، نخستین فیلسوفان به شمار می‌آید. این لقب را از آن رو به تالس اعطا کرده‌اند که او نخستین متفکر از سلسلهٔ متفکرانی است که کوشیدند تا به جای تفسیر اسطوره شناختی، جهان را به روشی عقلانی توصیف کنندبه واقع مهم ترین مسائلی که تالس را از نظر فلسفی در تاریخ اندیشه ممتاز می‌کنند، کوشش وی برای شناختن جهان از راه مشاهده و تفکر و واقع بینی، دور انداختن افسانه‌های دینی و تفسیرهای اساطیری، و تلاش جهت فهم جهان بی‌توسل به خدایان و افسانه‌ها و نیروهای نامحدود آنان است

اسلاید 20: آناکسیماندروسآناکسیماندروس یا آناکسیماندر(به یونانی: Ἀναξίμανδρος)؛ فیلسوف و دانشمند یونان باستان بود.آناکسیماندروس در سال ۶۱۰ پیش از میلاد در میلتوس(واقع در ترکیه امروزی) زاده شد. سفرهای بسیاری انجام داد. از شاگردان تالس گشت و در حدود سال ۵۶۰ پیش از میلاد شهرت یافت. آناکسیماندروس در ۵۴۶ پیش از میلاد درگذشت.

اسلاید 21: آناکسیماندروسآناکسیماندروس راه استادش تالس را در مکتب ملطی ادامه داد. او این اندیشهٔ تالس را پذیرفته بود که یگانگی باید شالودهٔ چندگانگی طبیعت باشد؛ اما در این فرض تالس که آب، عنصر نخستین(آرخه) و ریشه و بن طبیعت است؛ ایراداتی می‌دید.به نظر آناکسیماندروس، چندگانگی که به صورت ضدهای همترازی چون خشکی و تَری، سردی و گرمی و... نمایان است؛ نمی‌تواند در یکی از ضدها خلاصه شود. زیرا اگر یکی از ضدها اصل قرار بگیرد، لاجرم باید بر سایرین چیره بشود و تعادل طبیعت را به هم می‌ریزد.

اسلاید 22: آناکسیماندروساو در واقع عقیده داشت تالس بیش از حد بر عنصر تَری تاکید کرده؛ حال آن که به نظر آناکسیماندروس معقول تر این بود که انگاشته شود تَری و خشکی از مادٌه‌ای پدید آمده‌اند که مشترک میان هر دو است. او این مادٌه را آپیرون نامید. آپیرون در اندیشهٔ آناکسیماندروس، مادٌهٔ بی کران و نامتعیٌنی است که همه عناصر دیگر از آن پدید آمده‌اند.آناکسیماندروس در توضیح وجود دائمی ضدها، سخن از نوعی جبران و تلافی به میان آورد. اگر عنصری از قلمرو خودش افزون تر شود، گونه‌ای عدالت طبیعی با کمک ضدٌ آن عنصر این افزایش را جبران می‌کند تا توازن طبیعت برقرار شود

اسلاید 23: آناکسیماندروساعتقاد به وجود جهانهایی به تعداد بی نهایت داشت که روزی دوباره جذب خواهند شد. ماده تشکیل دهنده به زمین و اطرافش تقسیم شده و حرکات دورانی دارد در نتیجه مواد سنگین تر به مرکز افتاده و خود زمین را تشکیل داده است آتش و هوا در کناره ها مانده و اجرام آسمانی را تشکیل داده اند خورشید و ماه حلقه هایی از آتشند که گرداگردشان هواست این هوا دارای مجراهای لوله مانند است که نور آتش از آنها به خارج میگریزد خسوف و کسوف را همینگونه توضیح میدادند میگفت زمین به شکل استوانه ای کوتاه است و انسان بر یک قاعده اش ایستاده مواد در دریا تحت تاثیر نور آفتاب جانوران را تشکیل داده اند خود انسان نیز از ماهی پدید آمده است.

اسلاید 24: آناکسیمینسآناکسیمنس یا آناکسیمن(به یونانی: Άναξιμένης) ) به انگلیسی: Anaximenes of Miletus) سومین فیلسوف مکتب ملطی بود.آناکسیمنس در حدود سال ۵۸۵ پیش از میلاد زاده شد؛ حدود ۵۴۵ پیش از میلاد به شهرت رسید؛ و در ۵۲۸ پیش از میلاد درگذشت.اوضاع اجتماعی ملطیه در زمان او بسیار نامساعد بود. آناکسیمنس در یکی از نامه‌هایش به فیثاغورس می‌نویسد:«چقدر بخت یارت بود که به ایتالیا رفتی. کروتونی‌ها نظر خوبی درباره‌ات دارند و مردم بسیار به دیدار تو می‌آیند، حتی از سیسیل. این جا برعکس، شاه مادها ما را تهدید می‌کند. چگونه می‌خواهی آناکسیمنس شوق مطالعه درباره ستارگان را داشته باشد در حالی که هر لحظه در وحشت مرگ یا بردگی به سر می‌برد؟

اسلاید 25: آناکسیمینسآناکسیمنس مفهوم مادهٔ بی کران آناکسیماندروسی را رها کرد و به اندیشهٔ عنصر یگانهٔ تالسی بازگشت؛ اما به جای آب، هوا را مادهٔ اصلی سازندهٔ جهان قرار داد.البته رای آناکسیمنس از جهتی نیز مشابه نظریهٔ آناکسیماندروس است، زیرا هوا نیز چون مادهٔ بی کران آناکسیماندروسی نامرئی است.آناکسیمنس دگردیسی هوا را به درجهٔ تراکم آن نسبت داد. می‌گفت آتش، هوایی رقیق شده و آب و خاک، هوایی تراکم یافته‌است.در اندیشهٔ او جهان از هوا ساخته شده و تابع دو پدیده مکانیکی است: انبساط و انقباض. انبساط، تولید گرما می‌کند(آتش) و انقباض تولید سرما (آب) بنابراین سرما و گرما معلول تغییر هواست نه علت آن.نوآوری این اندیشه در چگونگی و روشی است که عنصری می‌تواند به مادهٔ دیگری تغییر شکل دهد: یعنی زیاد و کم شدن تراکم. به عقیدهٔ آناکسیمنس، هوا برای جهان، همچون روح برای تن، سرچشمهٔ زندگی است. آناکسیمنس می‌خواست بگوید تمام طبیعت نفس می‌کشد.

اسلاید 26: آناکسیمنساو میگفت ماده اولیه عالم و ماده اولیه همه چیز از هواست هوا تا بی نهایت کشیده شده است چون در فرآیند رقیق شدن یا متراکم شدن هوا دقت میکرد هوا وقتی متراکم میشود تبدیل به آب میشود هوا گرم شود آتش میگیرد به هوای سرد و گرم که از دهان خارج میشد دقت میکرد هوای نامتراکمتر گرمتر است. باور داشت هوا از ذرات ریزی تشکیل شده است. هوا ماده اولیه است. مفهوم هوا یعنی مفهوم گاز فعلی نفس با روح یکی گرفته میشد آناکسیماندروس معتقد بود کل عالم نفس میکشد او هم زمین را بشقابی شکل میدانست زمین در هوا شناور بود و خورشید و ماه قرصهایی از آتش بودند که گرد زمین میچرخیدند.

اسلاید 27: هراکلیتوسهراکلیت یا هرقلیط ‎(به یونانی: Ἡράκλειτος ὁ Ἐφέσιος، تلفظ: هِراکلِئیتُس هُ اِفِسیُس)‏ (۴۸۰-۵۴۰ق. م) از فیلسوفان دورهٔ پیش از سقراط است. یونانیان باستان به او لقب فیلسوف گریان داده بودند.هراکلیتوس در شهر افسوس، در سواحل ایونیه، در خانواده‌ای اشرافی چشم به جهان گشود. پدرش، بلوزون یا بلیزون، از نوادگان آندروکلس و کودروس حکٌام آتن بود؛ و هراکلیتوس به عنوان فرزند ارشد خانواده، قانوناً باید شخص اول شهر می‌شد، اما وقتی نوبت به او رسید ترجیح داد که به سود برادرش کناره‌گیری کند.

اسلاید 28: تغییر و تحول دائمیستیز و کشمکش میان ضدها، که عامل پیدایش تغییر است، اساس مابعدالطبیعهٔ هراکلیتوس است.این کشمکش، که هیچ‌گاه باز نمی‌ایستد و پیروز هم ندارد، تنها شکل دوام و بقاست. هیچ چیز ثابت نیست. همه چیز در حرکت است.به گفتهٔ هراکلیتوس:نمی‌توان در یک رودخانه دو بار پا گذاشت، چرا که هنگامی که برای بار دوم از آن عبور می‌کنیم، دیگر نه آن رودخانه رودخانه قبلی است و نه تو آن آدم قبلیدرنظر او، آنچه یگانه و پایدار می‌نماید، در واقع یگانگی زودگذر اضداد و یگانگی پیش از بازگسستن است.بر این اساس در دیدگاه هراکلیتوس، اصل با «شدن» است؛ و «بودن» وهم و گمان ذهن است. او «شدن» را ذات هستی می‌داند:«همه چیز در جریان است.»هراکلیتوس

اسلاید 29: اما این اجرام مادی که بی‌وقفه در تغییر هستند، از آتش ساخته شده‌اند. به نظر هراکلیتوس، آتش مادهٔ اصلی سازندهٔ جهان است؛ دربارهٔ نقش آتش در مابعدالطبیعهٔ هراکلیتوس، دو تعبیر ممکن است. در تعبیر نخست، او قائل به آرخه بودن آتش شناسانده می‌شود.در تعبیر دوم آتش پیروز کشمکش عناصر اربعه نیست؛ بلکه آن عنصری است که خود را در اجرام دستخوش تغییر، بروز می‌دهد در حالی که نوعی استمرار و ثبات در ذات یا خواص اشیای مادی وجود دارد، مایهٔ مادی جهان دستخوش تغییر و تحول دائمی است.هراکلیتوس می‌گفت:«این جهان نه آفریدهٔ هیچ یک از خدایان است و نه آفریدهٔ هیچ انسان، بلکه آتش جاویدانی است که به نسبت‌هایی همواره فروزان بوده و هست و خواهد بود و به نسبت‌هایی خاموش». آتش در مرگ هوا می‌زید و هوا در مرگ آتش. آب در مرگ خاک می‌زید، و خاک در مرگ آب.هراکلیتوس

اسلاید 30: خود میگوید از آدم و آدمیزاد رویگردان بوده استعالم در میان اضداد در حال تعادل و تحت تنش جاودانه است مثل زه ابزار موسیقی در طبیعت او همه چیز را در حالت ناپایدار سیلان میدید پس هرچه ما با حواسمان درک کنیم گذراست و دانش حقیقی نیستاجرام آسمانی فنجانهایی پر از آتش اند.هراکلیتوس

اسلاید 31: فیثاغورسپیتاگوراس،فیثاغورس یا فیثاغورث(به یونانی: Πυθαγόρας)؛ فیلسوف و ریاضیدان یونان باستان بود. او نخستین کسی بود که توانست اصول پراکنده‌ای را که ریاضیدانان نخستین عمدتا با استقرا و آزمون و خطا کشف کرده بودند، بر پایهٔ اصول و براهین قیاسی بنا کند. فیثاغورس در جزیرهٔ ساموس، نزدیک کرانه‌های ایونی، زاده شد. او در عهد قبل از ارشمیدس، زنون و اودوکس (۵۶۹ تا ۵۰۰) می‌زیست.

اسلاید 32: فیثاغورسهیچ یک از چهره های ایونی به اندازه فیثاغورث بر نسلهای بعد اثر نگذاشت هم رهبر مذهبی بود هم دانشمند نمونهدر یک نوزایی مذهبی شرکت کرد گروهی بودند که سبزی خوار بودند از مسکرات برحذر میکردند زنان مثل مردان عضو بودند زندگی ساده و فقیرانه پیشه کردند فیثاغورثیان باور داشتند روح میتواند جسم را ترک کند چه موقتاً چه دائماً و در بدن انسان دیگری رحل اقامت کند. همه چیز را عدد میدانستند. فیثاغورثیان برای اعداد و نسبتهای آنها شانی الهی قائل بودند مردم هنوز فیثاغورث را با قضیه مثلث قائم الزاویه به یاد می آورند

اسلاید 33: فیثاغورسفیثاغورثیان باور داشتند آسمانها نیز جنبه موسیقایی دارند موسیقی افلاک این نظر تا حدی مبتنی بر آگاهی آنها از ریاضیات صداها و استوار بر مطالعات آنها در زمانهای مداری سیارات بود. سیارات همگی با پیمودن ساده ترین نوع منحنی یعنی دایره منظماً به گرد زمین حرکت میکنند آسمانها و زمین کروی شکلند به تقارن اهمیت میدانند به زیبایی اهمیت میدانند سطح زمین صاف نیست بلکه انحنا دارد ضرورت جهان آفرینش اعتقاد به زیبایی است. نا منتظره ترین نظریه فیثاغورثیان در مورد عالم : زمین خود یک سیاره است و مانند همه سیارات دیگر مداری دارد.عدد 10 نمایانگر تعداد اجسام متحرک در عالم نیز میباشدفیلالائوس باور داشت زمین میچرخد.

اسلاید 34: علم در خاک اصلی یونان

اسلاید 35: آناکساگوراس، آناکساگور یا انکساغورث(به یونانی: Ἀναξαγόρας) فیلسوف پیشاسقراطی مکتب چندگانه‌گرایی بود.او در کلازومن واقع در آسیای کوچک به سال ۵۰۰ پیش از میلاد زاده شد.حدود سال‌های ۴۵۰ قبل از میلاد متفکری معروف بود. ابتدا در آتن مسکن گزید و مورد احترام بود تا آنکه به جرم کفرگویی محکوم به مرگ گردید؛ لیکن به کمک چند تن از دوستانش چون پریکلس از آتن فرار کرد و به ایونیه رفت.مرگ انکساغورث را حدود سال ۴۲۸ پیش از میلاد می‌دانند. طبق وصیت او، سالگرد مرگش را برای کودکانی که در مکاتب درس می‌خواندند، تعطیل کردند.آناکساگوراس

اسلاید 36: آناکساگوراس در زمرهٔ نخستین کسانی است که فهمیدند ماه از خود نوری ندارد و تنها نور خورشید را بازتاب می‌دهد. خورشید و دیگر ستارگان را سنگ‌هایی گداخته می‌دانست که تنها به علت دوریشان از ما، حرارتشان را حس نمی‌کنیم.آناکساگوراس باور داشت که عناصر مختلف ریشه‌ها و به وجود آورنده‌های گوناگون دارند؛ به طوری که هر ماده از تخمهٔ مخصوص به خودش به وجود آمده و مثلاً آب به وجود آورندهٔ آتش نیست.آناکساگوراس

اسلاید 37: او تعداد ریشه‌ها را به طور نامحدود بالا برد.می‌گفت همهٔ مواد شامل همهٔ ریشه‌ها و عناصر اولیّه هستند؛ امّا هر مادّه‌ای را که درنظر بگیریم، آن عنصری جلوه می‌کند که آن مادّه از آن، بیش از سایر عناصر بهره برده‌است. مثلآ همهٔ اشیاء آتش دارند، امّا ما فقط آتش را در اشیائی تشخیص می‌دهیم که از آتش بیش از سایر عناصر بهره برده باشند.آناکساگوراس

اسلاید 38: آناکساگوراس عالم در آغاز مخلوطی همگن و بی حرکت بود سپس عقل دست به کار شد و کل نظام را به چرخش واداشت در گرداب ایجاد شده ماده تاریک و غلیظ و سرد به سمت مرکز حرکت کرده و زمین بشقابی شکل پدید آمده است حال آنکه ماده داغ و خشک و رقیق به خارج پرتاب شده است خورشید را بیش از یک تکه سنگی سرخ از حرارت نمیدانست.

اسلاید 39: پارمنیدس پارمنیدس یا بارمنیدس، پزشک و فیلسوف پیشاسقراطی بود. او را آغازگر به کارگیری منطق در مابعدالطبیعه دانسته‌اند.پارمنیدس در الئا واقع در جنوب ایتالیای امروز، بین سالهای (۵۱۵/۵۴۰(پیش از میلاد) به‌دنیا آمد و حدود سال‌های (۴۴۶/۴۷۰ (پیش از میلاد)) درگذشت.دوران حیات او را می‌توان بین سالهای ۴۴۰ـ ۵۱۰پ. م دانست. ظاهراً او مردی اشراف­زاده بوده‌است و در قانون‌گذاری شهرش الئا سهیم بوده‌است. پارمنیدس همچنین به طبیب چهارم معروف است

اسلاید 40: پارمنیدس پارمنیدس عقل را تنها منبع شناخت برای بشر می‌دانست و منکر نقش حواس در شناخت بودلازمهٔ حرکت، بودن فضای تهی یا خلأ است تا جسم بتواند در آن حرکت کند. اما خلأ که بنا به تعریف، نیستی است و ممکن نیست وجود داشته باشد. پس امکان ندارد که حرکت وجود داشته باشد. پارمنیدس می‌گفت لازمهٔ تعریف تغییر و حرکت، تعریف چیزی است که وجود ندارد و این کار منطقا محال استپس عالم حس هم که بنا به تعریف در تغییر و جنبش است، وجود ندارد و فریب و سرابی بیش نیست. تنها چیزی که بودنش منطقأ ممکن است، هستی محض است

اسلاید 41: پارمنیدس پارمنیدس اما وجود و هستی را مادی؛ و در مکان متناهی می‌دانست و آن را به شکل یک کره درنظر می‌گرفت.اما با توجه به رابطه‌ای که او میان اندیشه و هستی تصور می‌کند، برخی آورده‌اند که از نظر پارمنیدس هستی محض هم مادٌی است و هم معنوی. جنبهٔ مادٌی هستی محض، فضای نامتناهی، و جنبهٔ معنوی آن، اندیشه‌است

اسلاید 42: پارمنیدس او یک خدارا در راس همه خدایان و آدمیان قرار داده و حرکت را تماماً ناشی از او میدید پیدا شدن صدفهایی در نواحی کوهستانی گواهی این مدعاست که آبها و خشکی ها زمانی در هم آمیخته بودند او پی برده بود سنگواره چیست؟ بقایای حیوانی در پس پدیده های طبیعی واقعیت غایی را ببیند جوهره همه چیز هستی است هستی همه جا را اشغال کرده است فضای خالی نیستی است

اسلاید 43: زنون الئاییزنون (به یونانی: Ζήνων ὁ Ἐλεάτης) (حدود ۴۹۰-۴۹۵ پ. م در الئا جنوب ایتالیای کنونی- حدود ۴۳۰ پ. م) فیلسوف و ریاضی‌دان یونان باستان که ارسطو وی را بنیان‌گذار دیالکتیک نامیده‌است. او شاگرد و دوست پارمنیدس و پیرو و مدافع سرسخت فلسفهٔ الئایی بود. مکتبی که بر ثبات و یکتایی واقعیت و بی‌پایه بودن دانش حسی ما در مورد چندگانگی و تغییرپذیری تأکید داشت.

اسلاید 44: زنون الئایی زنون درهای حقیقت و دروغ را به شاگردان خود نشان می‌دهداو نیز همچون استاد خویش بر غیر ممکن بودن حرکت استدلال می‌کرد و چنین می‌گفت:اگر حرکت واقعیت داشته باشد، انتقال است از یک نقطه به نقطهٔ دیگر. پس هرگاه میان این دو نقطه یک خط بکشیم، خواهیم توانست آن را به دو نیم کنیم، و آن نیمه را نیز به دو نیم و همین کار را بر نیمه‌های دیگر؛ و آنچنان این‌کار ادامه خواهد یافت که پایانی نداشته باشد. پس میان این دو نقطه از اجزای بیشمار تشکیل شده‌است، که یک جسم هنگام حرکت باید از بیشمار قسمت عبور کند، که اینکار به زمان بی‌نهات احتیاج دارد؛ و بنابر این حرکت هیچ‌گاه انجام نخواهد شد.بطور مثال اگر آشیل که تندروترین ِ مردمان است به دنبالِ لاک‌پشتی بدود، هرگز به او نخواهد رسید. چرا که هرگاه آشیل مسافتی را می‌پیماید، لاک‌پشت نیز همان مسافت را پیموده، و آشیل باید آن مسافت را نیز بپیماید.یا هرگاه تیری را از کمان رها می‌کنیم، چنین به نظر می‌رسد که آن تیر پرتاب می‌شود و در حال حرکت است. اما در واقع ساکن است، چون هر قسمتی که به نظر خالی می‌آید نیز در اصل از هوا پر شده‌است، و در جایی که پر باشد، انجام حرکت غیر ممکن است.

اسلاید 45: امپدوکلسامپدوکلس یا انباذقلس(به یونانی: Ἐμπεδοκλῆς) فیلسوف پیشاسقراطی مکتب چندگانه‌گرایی بود.امپدوکلس در آکراگاس واقع در سیسیل دیده به جهان گشود. حدود سال ۴۵۰. ق. م به شهرت رسید. پس از فیثاغورس، بارزترین نمایندهٔ التقاط‌گران علم و عرفان است. راسل به شوخی فیثاغورس و امپدوکلس را ترکیبی از فیلسوف و پیامبر و دانشمند و شارلاتان می‌خواند. سیاستمداری دموکرات بود که داعیهٔ خدایی هم داشت. نقل است زنی را که به مدت ۳۰ روز مرده می‌پنداشته‌اند، زنده کرده‌است.مشهورترین افسانه‌ای که دربارهٔ امپدوکلس روایت کرده‌اند، این است که او در دهانهٔ آتشفشان اتنا پرید، به خیال آن که نمی‌میرد و جاودان می‌ماند

اسلاید 46: امپدوکلسکشف هوا به عنوان یک عنصر مادی منسوب به امپدوکلس است. وجود هوا را وی با این آزمایش ثابت کرد که اگر سطلی را وارونه در آب فرو بریم، آب وارد آن نمی‌شود.همچنین لااقل یک نمونه از نیرویی را که بعدا نیروی گریز از مرکز خوانده شد، کشف کرده بود. فهمیده بود که هرگاه یک فنجان آب را به ریسمانی ببندیم و مانند آتشگردان بگردانیم، آب از فنجان نمی‌ریزد

اسلاید 47: امپدوکلسمهمترین نظرش عناصر اربعه است 4 ماده یا عنصر لایتغیر و دو نیروی بنیادین چهار عنصر را ریشه همه چیز میدانست خاک هوا آتش آب نیروها جاذبه و دافعه عناصر با مواد معمولی هم نامشان یکی نیستند بلکه با خصوصیات جوهری و پایداریشان را در نظر گرفت اما هرچیز مادی مرکب از آنهاستنظریه چهار عنصر اهمیت عظیمی پیدا میکند

اسلاید 48: امپدوکلسمسئله نور و بینایی: اجسام درخشان ازخود چیزی ساطع میکنند که با اشعه صادره از چشم تلاقی میکند. حرکت نور در فضا زمان میبرد تا بیش از 2000 سال بعد از طریق مشاهده امکان نداشت به اثبات برسد تکوین عالم در چهار مرحله انجام شده است 1- مخلوط کاملی از 4 عنصر در عالم کروی شکل وجود داشته 2- عناصر با نیروی دافعه – نفرت – دم به دم بیشتر ازهم جدا شدند 3- دوره جدایی کامل عناصر 4- تخلیط مجدد و نسبی عناصر این بار با نیروی جاذبه

اسلاید 49: امپدوکلستنها ماده شفافی که شناخته شده بود سنگ بلور بود. او باور داشت نه تنها عالم کروی شکل و پر از ماده است بلکه در داخل یک کره شفاف محصور است تصور میشد عالم یک کره بلورین است نسلهای بعد گفتند عالم متشکل از یکسری کرات است که از کوچک تا بزرگ در دل هم غنوده اند ستارگان به کره بلورین چسبیده اند

اسلاید 50: امپدوکلسامپدوکلس میگفت ماه فقط با تاباندن نور خورشید است که میدرخشد. خورشید را نورانی میدانست که همه روشنایی آسمان روز به وسیله سطح زمین به خورشید منعکس میشود.درباره خورشید گرفتگی او میگفت ناشی از پنهان ماندن نور خورشید پشت ماه است

اسلاید 51: امپدوکلسنظر چهارم – خلقت حیواناتمیگفت اول عضلات و اعضای مختلف تشکیل شده و بعد اینها به همدیگر متصل میشوند. اول هیولا شده اند بعد با محیط سازگار شده اینها موفق به زاد و ولد شدند و دوام آوردند این نظریه چیزی شبیه به نظریه تکامل بود. و داروین نیز در کتاب منشاء انواعش در مقدمه آورده نخستین بار امپدوکلس فکر جذر و مد خون در بدن را مطرح ساخت تا 350 سال پیش این نظر را میپذیرفتند.

اسلاید 52: اتمیست های یوناننظریه اتمی یونان در آبدرا به دنیا آمد بندری پررونق در سواحل شمالی دریای اژه لئوکیپوس نخستین اتمیست یونان بود فلسفه اش فلسفه ایونی بود بخصوص درباره شکل گیری عالم.

اسلاید 53: دموکریتوسدِموکریت، دِموکریتوس یا ذیمقراطیس؛ از آخرین فیلسوفان یونانی پیش از سقراط بود. وی مهم‌ترین شارح و بسط‌دهندهٔ افکار لئوکیپوس دربارهٔ اتم‌گرایی بود.دموکریت در آبدرا در تراس یونان متولد شد.سال تولد دموکریت را از این جملهٔ خود او که گفته در هنگام کهنسالی آناکساگوراس، من جوان بودم.حدفاصل ۴۳۰ تا ۴۶۰ پیش از میلاد حدس زده‌اند

اسلاید 54: دموکریتوسهمعصر سقراط بود. ظاهراً به آتن رفت تا سقراط را ببیند ولی خجالت کشید خودش را به او معرفی کند. دلایل حاکی از این است که اتمیسم یونانی نظریه ای اصیل بوده است.

اسلاید 55: دموکریتوساساس نظریه لئوکیپوس و دموکریتوسدو چیز وجود دارد اتمها و خلاء جهان تشکیل شده است از توده هایی از ماده در دریای خلاء مطلقاتمها ماده جامدند به بی نهایت صورت و تعداد وجود دارند و اکثرشان بیش از آن کوچکند که با چشم دیده شوند

اسلاید 56: دموکریتوسشکل جدید تری از نظریهدر قرن بعد توسط اپیکور انجام شد شکی نماند که اتمها از فرط ریزی غیر قابل رویتند اتمها را نمیتوان دید یا شکست جامدند و الی الابد در خلاء متحرکند.هنگامیکه مجموعه ای از اتمها جدا مکیشوند گرداب مانندی پدید میاید در آن اتمهای مشابه جذب یکدیگر میشوند و با قلاب شدن در هم یک پوسته تشکیل میدهند این پوسته کروی شکل است و همین است که کل عالم مارا فراگرفته است اما این حباب کروی شکل تنها نیست نه خلاء محدود است نه اتمها . عالمهای دیگر نیز علاوه بر عالم ما هست هم به لحاظ اندازه هم به لحاظ محتویات متنوعند. یکی اصلا خورشید ندارد یکی حیوان و ....

اسلاید 57: دموکریتوسسرانجام عالمها گاهی به هم برخورد میکنند و نابود میشوند. تفاوت مواد با هم ناشی از تفاوت اتمهای آنان است. و تفاوت اتمها در شکل است یا در نحوه آرایش.اگر اتمها به هم نزدیک شوند ماده از جنسی سخت و متراکم خواهد بود اگر فاصله داشته باشد ماده نرم و لطیف است دموکریتوس معتقد بود اتمها وقتی جسمی را تشکیل میدهند از حرکات فردی باز نمی ایستند.

اسلاید 58: دموکریتوسفقط آزادی حرکتشان محدود میشود. حرکتشان ضرورت است علت ذاتی دارد فارغ از تاثیرات اوضاع خارجی آتش و روح انسان هردو اتمی بودند هردو متشکل از اتمهای کروی بسیار شتابان که نمیتوانستند به یکدیگر متصل شوند. در هنگام مرگ اتمهای روح از بدن جدا میشود. اما نه با سرعت. به همین دلیل است که موها و ناخنها ی جسد تا مدتی به رویش خود ادامه میدهد. اتمهای روح باید بدن را گرم و قادر به حرکت کنند. اتمهای روح پراکنده میشود. و نابود میگردد زندگی پس از مرگ درکار نیست این آموزه مادی بود همه چیز برای دموکریتوس نتیجه علت و معلولی اتمها بود البته تصادف هم نقش داشت اما مانع تقدیر رویدادها نمیشد. فقط پیش بینی آنها را ناتوان میساخت.

اسلاید 59: دموکریتوسواقعاً نظریه ای منطقی و نبوغ آ سا بود!!!!نظریه یونانیان از هیچ روش تجربی بهره نبرده بود.

اسلاید 60: سقراطافلاطون میگوید بهترین و داناترین و درستکارترین مرد سقراط است.اینقدر سقراط مهم است که فلسفه یونان را تقسیم بندی کرده است. سقراط غالباض بدبین بوده و بی مهابا سوال میکرد. به رغم نیکخواهی دشمنان زیادی داشت. خونش تعالیمش را مقدس کرد. از اخترشناسان و هواشناسان بد میگفت حوصله کسانی را هم نداشت که در پی بردن به کنه جهان مادی تلاش میکنند. در عوض هم خود را مصروف مطالعه اخلاقیات و مناسبات انسان با انسان برای زندگی کردن کرد.

اسلاید 61: سقراطروش مباحثه دیالکتیک کشف سقراط بود. شخصی با ارائه حکمی غیر قابل انکار که بر تجربه ای ساده استوار است آغاز میکند و بحثی پیچیده را با استفاده از قواعدی روشن و منطقی برآن مقدمه میسازد و جلو میبرد. شیوع این روش منطقی و پر ارزش برای ریاضیات بود که کار سقراط و افلاطون غالباً مضر به حال علوم طبیعی شناخته شد. در قرن شانزدهم علم در غرب توانست گریبان خود را از چنگ این روش آزاد کند. و روش دیگر مشاهده ، فرضیه، پیش بینی، آزمایش پدید آمد.

اسلاید 62: سقراطعلم در فلسفه ایونی از نوع بسیار بی انضباط است و نظریه بافی بی افسار است. تفکر میبایست با مشاهده دقیق افسار خورده و تعدیل شود.یکی از نتایج مهم شیوه برخورد سقراط این بود که فیلسوفان بعدی را برای مشاهده و دید نقادانه نزدیکتر ساخت. سقراط سد راه علم یونان نشد.

اسلاید 63: بقراط بقراط 440 سال قبل از میلاد به دنیا آمد از امپدوکس متاخرتر و با افلاطون و سقراط معاصر بود شخصیتی درستکار و ممتاز داشت . پایه گذار همان سنت صداقت پزشکی سنتی که هنوز در کار بهترین پزشکان به چشم می خورد.1-بقراط تاکید داشت که بیماریها علت طبیعی دارند و بایدبا وسایل طبیعی درمان شوند.2- او توانست با عزمی استوار پزشکی را بر بنیادهای علمی استوار سازد و هرگونه خرافه رایج را مردود شمرد.3- بقراط بر اهمیت معاینه بالینی ( معاینه در بستر بیماری) تاکید فراوان داشت.4- به نظر بقراط بدن انسان از چهار عنصر امپدوکسی خاک ،هوا،آب و آتش ترکیب یافته و اخلاط چهار گونه سودا ، صفرا ،خون و بلغم با این عناصر در هم آمیخته است.

اسلاید 64: افلاطوندر سال 427 قبل میلاد در یک خانواده ثروتمند آتنی به دنیا آمد .شاگرد سقراط بود و در چهل سالگی آکادمی را بنیان نهاد .در سال 347 قبل از میلاد در سن 80 سالگی فوت کرد .بزرگ ترین اثر علمی او رساله تیمائوس نام دارد که به عقیده بسیاری متاثر از سیاست مورد علاقه افلاطون می باشد .

اسلاید 65: افلاطوناین کتاب حاوی سه بخش است:1- مقدمه ای حاوی شرح اسطوره آتلانتیس2- بلندترین بخش کتاب :روح دنیا شامل نظریه عناصر اربعه نظریه خود ماده و نظریه اجسام قابل درک به واسطه حواس است 3- شامل مطلبی درباره تن فیزیولوژیکی و بحثی پیرامون روح انسان و نیز جسمش

اسلاید 66: افلاطوننظریه اتمیست ها مبنی بر وجود عالم های زیاد رد می کرد .بر این باور بود که همه اجسام از عناصر اربعه تشکیل شده اند :آتش برای اجسام سماوی ملکوتی(که دراری روح نیز می باشند)هوا برای موجودات بال دارآب برای آبزیانخاک برای ساکنان زمین خشک

اسلاید 67: افلاطونبسیاری تاثیر افلاطون را بر علم بیشتر بازدارنده می دانند تا برانگیزنده .او اهمیت زیاد به ریاضیات می داد ولی مشاهده برایش اهمیتی نداشت .چرا که وی علم تجربی را نه تنها پیش نبرد بلکه با روحیه اشرافی موجود در یونان که جستجوسژی معرفت علممی را کار فلسفی والایی می دانست، تحقیرش می کرد ونظریه مثل وی هم تاکیدی بر این مدعاست. البته وی از دو طریق بر فلاسفه بعد اثر گذاشت:1- شاگردان و مکتوبات قویش2- شرح حال های درازی که بر آنها نوشته شد.

اسلاید 68: اودوکسوس کنیدوسیدر سال 408 پیش از میلاد به دنیا آمد و مدت بسیار کوتاهی شاگرد افلاطون بود .با فیلیستیون که شاگرد امپدوکلس و کالبدشناس برجسته ای بود طب خواند . در کنیدوس به تدریس الهیات، اختر شناسی، هواشناسی و ریاضیات پرداخت .

اسلاید 69: ارسطوبیشتر آثار درخشان ارسطو در زمینه تاریخ طبیعی است . تاریخ طبیعی تنها زمینه ای بود که ارسطو در آن واقعا از مشاهده استفاده میکرده است . از پیش از آنکه معلم اسکندر شود مدتی از عمر خویش را به پژوهش و کالبد شناسی جانوران و تشریح گیاهان در آسیای کوچک گذراند و درباره وراثت هم تحقیق کرد و پس ار آن پیرامون جنبه های گوناگون جانورشناسی و گیاه شناسی به تالیف پرداخت.

اسلاید 70: ارسطو ارسطو آن چیزهایی که خودش مشاهده دقیق کرده دقیق بوده ولی از مشاهدات دانشمندانی که با اردوی اسکندر از سفر مشرق زمین هم برگشتند استفاده کرده است. ارسطو پایه گذار کالبد شناسی تطبیقی بوده است . و رده بندی جانوران را بر اساس ساختمان بدنی آنها آغاز کرد .

اسلاید 71: اسکندریه و علم هلنیاستقلال یونان در سال 338 پ.م با استیلای مقدونیه پایان یافت.امپراتوری اسکندر به زودی از سواحل غربی مدیترانه تا دره سند و از مصر و بابل تا دریای خزر و ماورای آن را دربر میگرفت. این امپراتوری عظیم فرهنگ یونان را تا هندوستان می برد و نفوذ شرق را به غرب می آورد.با این همه امپراتوری اسکندر از وحدت درونی اندکی برخوردار بود و با مرگ وی در سال 323 پ.م به سه قسمت، تحت حکومت فرماندهان او و اخلافشان تجزیه شد. ایران و بابل از آن سلوکوس ( سلسله سلوکیان ) شد و مصر به بطلمیوس منجی داده شد.بندر جدید اسکندر موسوم به اسکندریه که آن را بطلمیوس منجی کامل کرد. به همت او یک موزه و کتابخانه نیز دایر شد. این مرکز مطالعات عالی رفته رفته نقطه کانونی فرهنگ هلنی جدید شد و با جذب مردانی چون اقلیدس و ارشمیدس تا هفت قرن شکوفا ماند.

اسلاید 72: اقلیدسیکی از بزرگترین مردان علم در ارتباط با موزه اسکندریه در مراحل اولیه شکل گیری آن اقلیدس بود.آوازه اقلیدس بیشتر به کتاب اصول او بسته است. اصول در دوره خود افسانه شد.

اسلاید 73: آپولونیوسعضو مشهور دیگر مکتب ریاضی اسکندریه بود. او بنیادهای موضوعی را در ریاضیات نهاد که برای ریاضیدانان قرن هفدهم اروپا اهمیت فراوانی یافت. او وقت بسیاری را به مطالعه ماه اختصاص داد آنقدر که به اپسیلون معروف شد. ابزارهای هندسی مهم فلک تدویر، فلک حامل و فلک خارج از مرکز متحرک را نیز ظاهراً به او مدنیونیم.

اسلاید 74: ارشمیدس و مکتب اسکندرانی مکانیک ارشمیدس در حدود سال 287 پ.م در سوراکوس سیسیل به دنیا آمده و در سال 212 پ.م در همانجا به دست یک سرباز رومی به قتل رسید. قطعی است که او مدتی را در اسکندریه بوده است. امروزه او شهرت خود را بیشتر بخاطر پیچ ارشمیدس و تاج شاه هیرون است.پیچ ارشمیدس نام روش موثر و راحتی برای بالاکشیدن آب است. لوله ای به شکل مارپیچ در حالی که یک سرش در آب است پیچانده میشود با پیچش آن آب از لوله بالا می آید. داستان تاج هیرون شاه به مسئله توزین هیدروستاتیک برمیگردد. هیرون شاه حاکم سوراکوس و دوست ارشمیدس بود. در شک بود که مبادا تاجش که از طلای خالص بود مخلوط نقره داشته باشد. وزن طلایی که به زرگر داده بود با وزن تاج یکسان بود ولی در شک بود. ارشمیدس تاج را در آب انداخت و وزن حجم آبی که از وان بیرون میریزد برابر وزن تاج با طلای خالص است.

اسلاید 75: ارشمیدس و مکتب اسکندرانی مکانیک از قرائن برمی آید که قرقره مرکب را او اختراع کرده است. اصل اهرمهای ارشمیدس : جایی به من نشان دهید که روی آن بایستم تا برایتان زمین را جابجا کنم.آوازه او به عنوان مخترع ابزارهای مکانیکی بس فراوان بوده است. خود ارشمیدس چه نظری درباره دستاوردهایش داشت؟ او دوست داشت چگونه به یاد آید؟ عجیب اینکه این سوالات را میتوان پاسخ داد! ارشمیدس اظهار امیدواری کرد که سنگ گورش با یکی از فتوحات هندسی اش مزین گردد. استوانه ای که کره ای درآن دقیقاً جا بگیرد. همراه با کتیبه ای که نسبت اضافه حجم استوانه نسبت به کره برآن نگاشته شود. در اسکندریه بینش افلاطونی سنتی نیروی راهبر نبود که فیلسوف خود را تا سطح پرداختن به ظواهر و دنیای خاکی و گذرای چیزها تنزل نمیدهد. بلکه فقط مثل جوهری را مد نظر قرار میدهد.

اسلاید 76: ارشمیدس و مکتب اسکندرانی مکانیک . ارشمیدس تنها فیلسوف آنجا نبود که ذهنی معطوف به مکانیک داشت. کتسیبیوس هم همین گونه بود. شهرت کتسیبیوس بخاطر اختراعاتش بود. ظاهراً اولیشان یک آیینه قابل تنظیم برای آرایشگاه پدرش بود. این اختراع او را به اصل پنوماتیک سوق داد. پنوماتیک علم مکانیک گازهاست. او یک تلمبه هوا نیز اختراع کرد. تعدادی دریچه داشت و به لوله های دستگاهی شبیه ارگ متصل بود که با ردیفی کلید کار میکرد. یک تلمبه فشاری نیز اختراع کرد. معروفترین اختراع وی ساعتهای آبی بود که به انواع خودکاره از زنگ خودزن و آدمک جنبنده گرفته تا پرندگان آوازخوان مجهز بود. مکتب مکانیک اسکندریه سالهای بسیاری دوام آورده است. قابل ذکر ترین چهره هرو یا هرون است. اختراعات وی کم و بیش بازیچه های مکانیکی است. یکی از آنها درهای معبد با روشن شدن آتشی در یک محراب مینیاتور باز میشد و با خاموشی آتش بسته میشد. او تجهیزات نظامی نیز اختراع کرد. کمان شکم دار، باری کشیدن زه آن کافی بود کمانگر وزنش را روی قنداق بیاندازد. مفیدتر از ان مسافت سنج بود. بیشتر این اختراعات برای آزمایش اصول فیزیکی بود. ابزارسازی سنتی بود که در این دوران مرسوم شد.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید