طراحی فرآیند ها
اسلاید 1: طراحي فرآيند ها مدرس : سهيلا بورقاني فراهاني
اسلاید 2: سيستمفرآيند روشفعاليتوظيفه
اسلاید 3: سيستم فرايند روش:تعاريف واژه ها و اصطلاحات عموميمشتركاختصاصي
اسلاید 4: سيستم عبارتست ازمجموعه اي از روشها ، رويه ها و شيوه هايي كه با يكديگر در تعامل مي باشند و هدف مشتركي را دنبال مي كنند.
اسلاید 5: انسانهامواداطلاعاتسرمايه...فعاليت توليد خدمت و محصول و ساز و كارهاي برنامهريزيسازماندهي و كنترلتحقيق و توسعه...كالاخدماتنظريهضايعات...فرآيندوروديهاخروجيهابازخورد اطلاعات و نتايجمحيطسازمان به مانند سيستم باز
اسلاید 6: مجموعه فعاليتهاي وابسته به هم، كه وروديها را به خروجيها تبديل مينمايند. تأمينكنندهفرآيندمشتريوروديخروجيالزامات و بازخوردالزامات و بازخوردفرآيند
اسلاید 7: يك فرآيند دربرگيرنده چگونگي انجام كار و جريان يافتن فعاليتها در يك سازمان يا واحد خاص ميباشد. يك فرآيند ممكن است: تعداد زيادي از وروديها را به يك خروجي واحد تبديل كند؛ مانند مونتاژ يك اتومبيليك ورودي واحد را به چندين خروجي متفاوت تبديل كند؛ مانند تبديل نفت خام به تعدادي از فرآوردههاي مختلفتعريف فرآيند
اسلاید 8: وروديهاخروجيهامحيطفرآيندزير فرآيندهاي يك سيستم باز
اسلاید 9: تقسیم بندی فرآیندها فرآیندهای اصلی: این فرآیند ها هسته مرکزی و فرآیندهای ارزش ساز شرکت هستند. آنها به صورت محوری در شرکت اجرا می شوند و فعالیت های مستقیم را از تأمین کنندگان تا مشتری دربرمی گیرند. فرآیندهای پشتیبانی: این فرآیندها به صورت مستقیم ارزش ساز نیستند، اما برای پشتیبانی فرآیندهای اصلی مورد نیاز هستند. فعالیت هایی همچون مدیریت مالی و مدیریت پرسنلی در این گروه قرار دارند. فرآیندهای توسعه: این فرآیندها با هدف بالا بردن سطح کارآیی زنجیره ارزش با فرآیندهای اصلی و پشتیبانی آن انجام می شوند.
اسلاید 10: روش عبارتست از تشريح جزئيات و مراحل انجام دادن يک کار.
اسلاید 11: روش عمومی روشهايی هستند که در ارتباط با فعاليت های اداری و پشتيبانی و ستادی دستگاه بوده و در عموم دستگاههای دولتی مورد عمل و رايج می باشد .روش کارگزينیروش حسابداری
اسلاید 12: روش اختصاصی روشهايی هستند که اختصاصا در يک دستگاه و صرفا درارتباط با وظايف اصلی و تخصصی همان دستگاه مورد اجرا می باشد .روش صدور شناسنامه در ثبت احوال
اسلاید 13: روش مشترک روشهايی هستند که برای انجام آن وزارتخانه ها و سازمان های مختلف هر يک عهده دار مراحلی از روش مورد نظر می باشند .روش صدورموافقت اصولی برای ايجاد صنايع
اسلاید 14: احساس نيازمصوبه يا دستورالعملمطالعه و بررسياجرا توسط دستگاههااقدامات اصلاحي و تكميليجمع آوري و بررسي نتايج حاصلچرخهء اصلي فعاليت هاي مديريت سيستم ها و روشهاCDPA
اسلاید 15: احساس نياز مطالعات و بررسي هاي انجام شده در رابطه با مشكلات و نارسايي ها در زمينه سيستم ها و روشها مطالعات تطبيقي انجام شده، و اطلاع از تجارب سا ير كشورها استعلام هاي دريافت شده ازدستگاه ها در خصوص وظايف مديريت
اسلاید 16: پيشنهادات رسيده از دستگاه ها، كاركنان، كارشناسان و مردم. انتقادات و شكايات دريافت شده از دستگاه ها، كاركنان، كارشناسان و مردم و.......رسيدن به نيازي كه اهميت و اولويت دارد
اسلاید 17: شناخت بهترين راه پاسخگويي به نياز و ابلاغ آن از طريق مراجع قانوني ذيصلاح در قالب مصوبه يا دستورالعملمطالعه و بررسي جستجو براي يافتن راه حل ها و راهكارهاي ممكن جهت رفع مشكل يا مشكلات شناخته شده. ا نتخاب بهترين آنها پيشنهاد آن به مراجع ذيربط تحليل وبررسي مزايا و معايب هر يك از راه حل ها
اسلاید 18: تجزيه و تحليل سيستمها و روشها تكنيكي كه مديران را از وجود مسائل ومشكلات موجود در سازمان ، آگاه وبا بررسيهاي منظم ، راه حلهاي مناسبي براي رفع هر يك از آنها، ارائه ميدهد.
اسلاید 19: وظايف واحد تجزيه و تحليل سيستمها و روشها طرح ريزي سازمان و تجزيه و تحليل آن: تركيب صحيح سازمان، مبناي تقسيم كار، مشخص نمودن مسؤليتها، وايجادهماهنگي ميان فعاليتهاي موجود درسازمان استقرار و تجزيه و تحليل سيستمها: كليه فعاليتها، وظايف و روشهايي كه بمنظور تأمين اهداف سازمان انجام ميشود ، بايد بطورمداوم مورد مطالعه وآناليز قرارگيرد تا اطمينان حاصل شود كه كليه فعاليتهاي انجام شده ، در جهت تحقق اهداف سازمان است.
اسلاید 20: ارزيابي نيروي انساني و تقسيم كار: نيروي انساني در هر سازمان، مهمترين وحياتي ترين عامل چهارگانه مديريت يعني (پر سنل ، پول، مواد و تسهيلات و وسايل ماشيني) بشمار ميرود.
اسلاید 21: اندازه گيري كار انتخاب وسايل اداري و دفتري تجزيه وتحليل جا ومكان استقرارو پياده كردن سيستمها جديد تهيه طرح استقرار و پياده نمودن سيستمهاي مورد نظر
اسلاید 22: مستندسازي ثبت كليه اجزاء و مراحل كار و نحوه ارتباط بين مراحل مختلف به نحوي كه كاربران بتوانند به سهولت از نحوه كار آشنايي حاصل كنند.
اسلاید 23: مراحل اصلاح و بهبود سيستمها و روشهاي انجام كار1-اولويت بندي روشهاي احصاء شده و انتخاب روشهاي مورد نظر براساس شاخصهاي زير: ميزان گستردگي و شمول آن تعداد مراحل و بهره گيرندگان ميزان اثربخشي هر يك در جلب رضايت مشتري
اسلاید 24: 2- دامنه و قلمرو روش3- طرح سؤالات4- جمعآوري اطلاعات: بررسيهاي كتابخانهاي اسناد و مدارك در بايگاني جداول و نمودارهاي سازمان
اسلاید 25: 5-تجزيه و تحليل اطلاعات6-شناسايي مسايل و مشكلات
اسلاید 26: 7- تهيه راهحلهاي جديد8- تهيه و تنظيم گزارش9- آزمايش عملي بودن راه حلهاي پيشنهادي: آسان بودن مناسب بودن امكانپذيربودن قابل قبول بودن
اسلاید 27: 10 - ارزيابي راهحلهاي پيشنهادي11-انجام تغييرات احتمالي ناشي از ارزيابي روشهاي اجرائي بر مبناي پرسشهاي ذيل: آيا اصلاج روش به نتايج از قبل پيشبيني شده رسيده است؟ چه نتايج پيشبيني نشدهاي در اثر اجراي روش بدست آمده است؟
اسلاید 28: آيا ميزان بهرهوري افزايش يافته است؟ نظر كاركنان و مديران در ارتباط با اجراي روش چيست؟ آيا انجام كار با روش جديد با دشواريهايي روبرو بوده است؟ هزينه انجام روش جديد در مقايسه روش موجود چيست؟ 12- اجرا و استقرار طرح پيشنهادي
اسلاید 29: 13- نظارت مستمر بر اجراي طرح پيشنهادي به منظور : جلوگيري از بروز مشكلات اجرايي تجديدنظر در طرح پيشنهادي و رفع معايب احتمالي روش جديد بهبود سيستمها ، روش جديد
اسلاید 30: فنون مورد استفاده در بهبود سیستم ها و روش هامهمترین شیوه های مورد استفاده در بهبود روش ها عبارتند از: -نمودار گردش کار -نمودار مراحل کار -جدول تقسیم کار -آرایش جا و مکان -بررسی فرم -بررسی جا و مکان -کار سنجی - فنون كمی(نمودارها،شبکه ها)
اسلاید 31: نمودار گردش کار- وضع موجود
اسلاید 32: نمودار مراحل کار
اسلاید 33: جدول تقسیم کار- وضع موجود
اسلاید 34: نمودار جا و مکان – وضع موجود
اسلاید 35: مشكلات و نارساييهاي بهبود سييتم ها و روشها در دستگاههاي دولتي: عدم برنامهريزي مدون در زمينه اصلاح سيستمها و روشهاي انجام كار كمبود نيروي متخصص در زمينه سيستمها و روشها در دستگاههاي دولتي عدم آموزش لازم كاركنان شاغل در امر بهبود سيستمها و روشها عدم توجه به مستندسازي روشهاي انجام كار فقدان سيستم اطلاعرساني مناسب و مؤثر به مراجعين
اسلاید 36: پيشنهادات و راهحلهاي اصلاحي
اسلاید 37: اهداف برنامه اصلاح روشها فرآیندهای انجام کار در دستگا ه هاي دولتي*افزایش اثر بخشی و کارآیی وبهره وری دستگاههای دولتی*ارتقائ سطح پاسخگویی دولت*توقف گسترش بی رویه دولت*کاهش هزینه های عمومی دولت*کاهش مراکز تصمیم گیر در فرآیندهای عملیاتی
اسلاید 38: راهبرد اصلی*مهندسی مجددساختارها واستانداردها متناسب با اهداف توسعه*فراگیر کردن فن آوری اطلاعات ومدیریت مناسب وهماهنگ با تحولات جهانی
اسلاید 39: راهبردهای اختصاصی*کاهش مراکز تصمیم گیری ومراحل انجام کار*توزیع صحیح اختیارات مسئولیت وتفویض اختیار به واحدهای خارج از مراکز*ترویج فرهنگ بهبود فرآیندها*آموزش شیوه ها و مهارتهای مستند سازی*بهبود ترکیب نیروی انسانی*افزایش توان تخصصی کارکنان*اصلاح وتعدیل سیستمهای زائد*ایجاد زمینه لازم برای تحول در قوانین و مقررات دستورالعملها وآئین نامه های مورد عمل
اسلاید 40: پایان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.